Lue täältä vinkit, miten toimia rengasrikkojen torjumiseksi.
Vianor
Apua! Rengasrikko lomamatkalla! Lue 6 tehovinkkiä rengasrikkojen torjuntaan!
Pitämällä huolta renkaistasi pystyt ennaltaehkäisemään niiden vaurioitumista. Autonhuolto- ja rengasketju Vianor antaa kuusi vinkkiä, mihin renkaiden käytössä kannattaa kiinnittää huomiota, jotta rengasrikko ei yllättäisi kesken matkan.
– Tärkeintä on ajaa oikeilla rengaspaineilla. Liian alhaiset paineet saavat renkaat kulumaan nopeammin ja rikkoutumaan helpommin. Rengaspaineet pitäisi tarkistaa kerran kuussa sekä silloin, kun autossa on tavallista raskaampi kuorma, sanoo Vianorin kuluttajakaupan johtaja Vesa Laitinen.
Renkaat kannattaa välillä tarkastaa silmämääräisesti ja poistaa pääurista isoimmat kivet, jotta ne eivät ajan mittaan poraudu syvemmälle renkaaseen. Samalla voi varmistaa, että renkaat ovat kuluneet tasaisesti.
Epänormaali kuluminen saattaa kieliä ongelmista esimerkiksi iskunvaimentimissa tai ohjauskulmissa. Myös väärän kuormitusluokan renkaiden käyttäminen aiheuttaa tavallista nopeampaa renkaiden kulumista ja voi johtaa renkaiden vaurioitumiseen.
Rengasostoksilla kannattaa kiinnittää huomiota renkaiden kestävyyteen. Esimerkiksi Nokian Renkaiden SUV- ja pakettiautonrenkaissa on aramid-kuidulla vahvistetut sivupinnat, jotka auttavat ehkäisemään ja jopa kokonaan estämään rengasvaurioita.
– Erityisvahvojen sivupintojen ansiosta renkaat kestävät paremmin iskut ja viillot, joita aiheuttavat esimerkiksi katukivien reunoihin törmääminen, tiessä olevat kuopat ja terävät kivet, Laitinen sanoo.
Renkaan kulutuspinnassa olevat pienet reiät voidaan yleensä paikata
Jos rengas rikkoutuu, vaurion koko ja mahdollinen paikkauspullon käyttö vaikuttavat siihen voidaanko rengas korjata.
– Jos reikä on renkaan kulutuspinnassa ja läpimitaltaan enintään kuusi millimetriä, se voidaan useimmiten paikata turvallisesti, sanoo Laitinen.
Mikäli vaurio on isompi tai rikkoutunutta rengasta on tien päällä korjattu paikkauspullolla, edessä yleensä on uuden renkaan ostaminen. Paikkausaineen käyttö sinänsä ei tee renkaasta korjauskelvotonta, mutta renkaassa oleva reikä voi suurentua ajettaessa rengasrikkopaikalta korjaamolle.
Mitä tehdä, jos rengas puhkeaa?
– Jos rengas puhkeaa kovassa nopeudessa, auto alkaa yleensä puoltaa. Siksi ensimmäisenä täytyy keskittyä pitämään ohjaus suorassa, kunnes turvallinen pysähdyspaikka löytyy, Laitinen muistuttaa.
Kun pysähdyt, huomioi takanasi autoilevat näyttämällä ajoissa vilkkua tai väläyttämällä jarruvaloa. Jos joudut pysähtymään paikkaan, jossa auto voi aiheuttaa vaaraa muille tiellä liikkujille, hätävilkkujen käyttö on suositeltavaa. Ennen autosta poistumista pue päällesi heijastinliivi ja vie vasta sitten varoituskolmio tarpeeksi kauas autosta varoittamaan muuta liikennettä.
Vanhemmissa autoissa on yleensä vararengas, uusissa paikkauspullo. Joissakin autoissa on tilapäinen vararengas, jonka maksiminopeus on yleensä 60 tai 80 km/h. Jos päädyt käyttämään tilapäistä vararengasta tai paikkauspulloa, tulee muistaa, että autolla ei pidä ajaa enempää kuin on tarve eli vain lähimmälle korjaamolle.
Mikäli renkaanvaihto tai -paikkaus ei ole tuttua puuhaa tai rikkoutunut rengas on ajoradan puolella niin, että sitä ei pysty vaihtamaan turvallisesti, kannattaa soittaa esimerkiksi oman vakuutusyhtiön hätäpalveluun tai tilata hinausauto. Myös rengasvalmistaja saattaa tarjota apua tien päälle.
– Kaikissa Nokian Renkaiden Hakka-kesärenkaissa ja Hakkapeliitta-talvirenkaissa on tapaturmaisten vaurioiden varalle Hakka-turva, jonka voi aktivoida ilmaiseksi heti rengasostoksen jälkeen. Hakka-turva sisältää ympäri vuorokauden toimivan tiepalvelun. Jos rengas rikkoutuu korjauskelvottomaksi ensimmäisen vuoden kuluessa, Hakka-turva korvaa uuden renkaan veloituksetta, vinkkaa Laitinen.
Vianorin vinkit rengasvaurioiden ehkäisemiseen
1.
Aja oikeilla rengaspaineilla. Liian alhaisilla rengaspaineilla ajettaessa renkaat rikkoutuvat helpommin ja kuluvat tavallista nopeammin.
2.
Tarkista renkaiden ilmanpaineet kerran kuussa sekä silloin, kun autossa on tavallista raskaampi kuorma. Oikeat rengaspaineet pienelle ja isommalle kuormalle löydät autosi käyttöohjeista sekä usein myös kuljettajan ovenkarmista tai polttoainetankin luukusta.
3.
Poista silloin tällöin isommat kivet renkaiden pääurista. Ajan mittaan ne porautuvat yhä syvemmälle renkaaseen ja saattavat aiheuttaa rengasvaurion.
4.
Tarkasta renkaidesi kuluneisuus säännöllisesti. Jos renkaat ovat kuluneet epänormaalisti, saattaa esimerkiksi iskunvaimentimissa tai ohjauskulmissa olla vikaa.
5.
Varmista, että käytät kuormitusluokaltaan autoosi sopivia renkaita. Muuten renkaat kuluvat tavallista nopeammin ja voivat vaurioitua ajettaessa. Vaadittu kuormitusluokka löytyy auton rekisteriotteesta, ja rengasmerkinnän viimeinen numero kertoo renkaan kuormitusluokan. Esimerkiksi merkinnässä 205/55 R 16 94 V XL kuormitusluokka on 94.
6.
Uusia renkaita ostaessa kiinnitä huomiota renkaiden kestävyyteen. Nokian Renkaiden SUV- ja pakettiautonrenkaiden sivupinnoissa käytetty aramid-kuitu antaa suojaa rengasvaurioita vastaan ja jopa ehkäisee ne kokonaan.
Vianor-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Joulukuusi sai elämänsä kyydin!
DREW PHILLIPS
Joulukuusi sai elämänsä kyydin!
DREW PHILLIPS
Tavoitteena on nostaa Intia Škoda Auton viiden suurimman markkinan joukkoon
Skoda Auto
Tavoitteena on nostaa Intia Škoda Auton viiden suurimman markkinan joukkoon
Skoda Auto
Squalon voimanlähteenä on täysin uusi 4,0-litrainen neljällä yläpuolisella nokka-akselilla varustettu V12-moottori, joka suunnitellaan, kehitetään sekä valmistetaan talon sisällä, ja jonka paino on kunnianhimoisesti vain alle 165 kg (!!)Squalon voimanlähteenä on täysin uusi 4,0-litrainen neljällä yläpuolisella nokka-akselilla varustettu V12-moottori, joka suunnitellaan, kehitetään sekä valmistetaan talon sisällä, ja jonka paino on kunnianhimoisesti vain alle 165 kg (!!)
GTO Engineering
Squalon voimanlähteenä on täysin uusi 4,0-litrainen neljällä yläpuolisella nokka-akselilla varustettu V12-moottori, joka suunnitellaan, kehitetään sekä valmistetaan talon sisällä, ja jonka paino on kunnianhimoisesti vain alle 165 kg (!!)Squalon voimanlähteenä on täysin uusi 4,0-litrainen neljällä yläpuolisella nokka-akselilla varustettu V12-moottori, joka suunnitellaan, kehitetään sekä valmistetaan talon sisällä, ja jonka paino on kunnianhimoisesti vain alle 165 kg (!!)
GTO Engineering
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Auto Bild 10/2022 on kaupoissa
Erittäin nopeat Tesla Model S Plaid ja Model X Plaid: Tulossa Suomeen!
Range Rover Sport: Kolmannen sukupolven mallisto on tähän astisista dynaamisesti kykenevin
Kia EV6 GT: Tällainen on tähän astisista tehokkain ja nopein Kia
Alpine A110 E-ternité: Täyssähköinen urheiluauto-prototyyppi
Mini Concept Aceman: Mini-perheen ensimmäinen täyssähköinen crossover – silta Mini Cooperin ja Mini Countrymanin väliin
Valmet Automotive: Sopimukseen Mercedes-AMG GT Coupé -mallin valmistuksesta
Suzuki S-Cross: Automaattivaihteisissa siirrytään kevythybridistä itselataavaan hybridiin
Uudistunut Kia XCeed: Valikoimaa täydentää uusi GT-Line-varustelu
Ford Mustang Mach-E: Vahvistettu kattopaino nyt jopa 75 kg
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Ford Kuga: Pienellä lisäakulla
Koeajossa Isuzu D-Max: Kahlaajien sukua
Koeajossa Ford Mustang Mach-E: Sähköponi nelistää
Koeajossa Škoda Octavia Combi 1.4 TSI PHEV Style iV DSG: Vuoden Auto Suomessa 2021
Ensikoeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D Invincible A: Terästetty metsävelho
Koeajossa Ford Explorer 3.0 V6 Ecoboost 457 hv PHEV AWD ST-Line: Näyttävä mahtijenkki
Koeajossa Mazda MX-30: Niukasti virtaa
Koeajossa Toyota Yaris 1.5 Hybrid Style: Taidolla uudistettu
Koeajossa Mercedes-Benz GLA 200d A Business: Aidon katumaasturin mitoissa
Koeajossa Peugeot 508 GT Hybrid 225 EAT8 PHEV: Lupauksen lunastus?
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Somista sauna lempeästi
Tunnelmallinen lyhty x 5
Mansardikattoisessa talossa on boheemisti muotoaan muuttava sisustus
Purkukuntoinen talo sai taitavissa käsissä uuden elämän
Ei hankita kesämökkiä, vaan talo Hangosta!
Taiteilijan paratiisi maalla: Kerstin Enbom ei säikähdä rosoja sisustuksessa eikä elämässä
Lyylin ja Aleksin hiottua tyyliä Kallion kolmiossa
Klassista kylpyläelämää Hangon Bellevuessa
Elämää kylpyläkaupungissa: tutustu kesäiseen elämänmenoon Hangossa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Auto Bild 10/2022 on kaupoissa
Erittäin nopeat Tesla Model S Plaid ja Model X Plaid: Tulossa Suomeen!
Range Rover Sport: Kolmannen sukupolven mallisto on tähän astisista dynaamisesti kykenevin
Kia EV6 GT: Tällainen on tähän astisista tehokkain ja nopein Kia
Alpine A110 E-ternité: Täyssähköinen urheiluauto-prototyyppi
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
5 VUOTTA SITTEN...
FOKUS MEDIA
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Range Rover Sport: Kolmannen sukupolven mallisto on tähän astisista dynaamisesti kykenevin
Kia EV6 GT: Tällainen on tähän astisista tehokkain ja nopein Kia
Alpine A110 E-ternité: Täyssähköinen urheiluauto-prototyyppi
Mini Concept Aceman: Mini-perheen ensimmäinen täyssähköinen crossover – silta Mini Cooperin ja Mini Countrymanin väliin
Valmet Automotive: Sopimukseen Mercedes-AMG GT Coupé -mallin valmistuksesta
Suzuki S-Cross: Automaattivaihteisissa siirrytään kevythybridistä itselataavaan hybridiin
Uudistunut Kia XCeed: Valikoimaa täydentää uusi GT-Line-varustelu
Ford Mustang Mach-E: Vahvistettu kattopaino nyt jopa 75 kg
Ford: Testaa liikuntarajoitteisten kuljettajien avuksi suunniteltua robottilatausasemaa
Bentley Continental GT S ja GTC S: Tuliterässä S-versiossa on 22-tuumaiset vanteet
LUETUIMMAT
Täysin uusi Toyota Corolla Cross: Nyt julkistettiin Suomen-hinnat
Hyundai Ioniq 5 kokee faceliftin: WLTP-toimintamatka kaupungissa jopa 710 km
Kia EV6 GT: Tällainen on tähän astisista tehokkain ja nopein Kia
Suzuki S-Cross: Automaattivaihteisissa siirrytään kevythybridistä itselataavaan hybridiin
Volkswagenin ID.-mallisto: FastLane-malliversioita saatavilla hyvin –täyssähköautotehtaiden tuotanto rullaa täydellä teholla
Alpine A110 E-ternité: Täyssähköinen urheiluauto-prototyyppi
Range Rover Sport: Kolmannen sukupolven mallisto on tähän astisista dynaamisesti kykenevin
Uusi ohjelmistopäivitys Volvoihin – mukana Apple CarPlay -tuki
Uudistunut Kia XCeed: Valikoimaa täydentää uusi GT-Line-varustelu
Valmet Automotive: Sopimukseen Mercedes-AMG GT Coupé -mallin valmistuksesta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN