Molempien täyssähköisten Gran Turismo -mallien ennakkomyynti alkaa samanaikaisesti helmikuussa 2021: Audi e-tron GT quattron sekä Audi RS e-tron GT:n.
Audi
Audi e-tron GT: Täyssähköinen sportti
Neliovinen coupé yhdistää tunteita herättävän muotoilun suorituskykyiseen voimalinjaan ja dynaamiseen käsiteltävyyteen.
Molemmat mallit ovat suorituskykyisiä, nopeita, dynaamisia ja paikallisesti päästöttömiä. Audi-malliston uusi keihäänkärki Audi e-tron GT yhdistää kaikki nämä auton vahvasta luonteesta kertovat ominaisuudet, ja tuo esille idean Gran Turismon ja erityisesti ”Teknistä etumatkaa” -tunnuslauseen uudelleentulkinnasta.
Uuden Audi e-tron GT:n ulkomuoto on kuin dynaaminen taideteos. Auton jokainen pinta ja linja on harmoninen, aina etuosan ajovaloista takaosan näyttävään ilmanohjaimeen.
Korilinja on erittäin aerodynaaminen ja ilmanvastuskerroin on vain 0,24. Sisätilat sopivat hyvin yhteen perinteisen Gran Turismon muotoilun kanssa: kuljettajan ja etumatkustajan istuimet ovat urheilullisen matalassa asennossa ja niitä erottaa leveä keskikonsoli.
Takaistuimet tarjoavat puolestaan mukavasti tilaa myös aikuisille. Tämä on tehty mahdolliseksi akuston syvennyksillä. Takaistuimen matkustajat voivat lepuuttaa jalkojaan niin kutsutussa “jalkatallissa“, joka mahdollistaa alhaisemman istuinasennon ja enemmän pääntilaa kaartuvasta kattolinjasta huolimatta.
Sisätilojen rauhallisen elegantti muotoilu täydentää auton edistyksellistä luonnetta.
Audin uusi Gran Turismo on urheilullinen auto, joka on varustettu erinomaisella dynaamisella käsiteltävyydellä. Mallista riippuen uuden Audi e-tron GT:n täyssähköinen voimalinja tarjoaa tehoa joko 350 kW (476 hv) tai 440 kW (598 hv), sallien myös dynaamisen yliahto- eli overboost-toiminnon.
Toimintamatka Audi e-tron GT -mallissa on jopa 487 kilometriä (WLTP), jonka mahdollistaa nettokapasiteetiltaan oleva 85 kWh:n akku.
800 voltin teknologia mahdollistaa 270 kW:n pikalatauksen. Auton jousituksessa yhdistyvät dynaamisuus ja mukavuus, jonka mahdollistavat joko vakiona tai lisävarusteena olevat Audi drive select -järjestelmä, nelipyöräohjaus, adaptiivinen iskunvaimennus, mukautuva ilmajousitus, sähköinen quattro-neliveto sekä taka-akseliston tasauspyörästön lukko.
Lisävarusteena on tilattavissa jopa 21-tuumaiset alumiinivanteet, sekä keraamiset- tai volframikarbidipinnoitteiset jarrulevyt.
Kuten kaikki Audi-mallit, myös Audi e-tron GT tulee markkinoille kattavilla liitettävyysominaisuuksilla. Infotainment-järjestelmä, online-palvelut ja kuljettajaa avustavat järjestelmät ovat huipputasoisia.
Dynaamisen taideteoksen täytyy myös kuulostaa hyvälle: Audi onkin luonut uuteen Audi e-tron GT:hen ainutlaatuisen äänimaailman. Se kuulostaa voimakkaalta ja edistykselliseltä – aivan niin kuin urheilullisen Audin kuuluukin kuulostaa.
Audi e-tron GT
Matala, leveä ja pitkä akseliväli – klassisen Gran Turismon mittasuhteet. Audi e-tron GT on 4,99 metriä pitkä, 1,96 metriä leveä ja 1,41 metriä korkea. Akseliväli on 2,90 metriä.
Suuri takatavaratila tarjoaa jopa 405 litraa matkatavarakapasiteettia (RS-malli 366 litraa). Konepellin alta löytyy vielä 85 litraa lisää tilaa. Neliovisen coupé-mallin kevytrakenneteknologiaa hyödyntävässä korissa on yhdistetty erilaisia materiaaleja.
Vakiovarusteinen katto on valmistettu lämpökäsitellystä lasista. Lisävarusteena katto on saatavilla myös hiilikuidusta valmistettuna. Valittavissa on yhdeksän eri ulkoväriä ja saataville tulee myös muun muassa hiilikuitu -ulkonäköpaketteja
Voimakas etuosan muotoilu korostaa RS e-tron GT:n vakiovarusteisia Matrix LED -ajovaloja, jotka ovat saatavilla lisävarusteena myös e-tron GT quattroon. Molempiin malleihin on saatavilla lisävarusteena Matrix LED-ajovalot Audi Laser -kaukovaloin.
Laservalo on asennettu alemman valomoduulin viereen. Laservalo aktivoituu yli 70 km/h nopeuksissa ja se lähes kaksinkertaistaa kaukovalojen kantaman.
Takana on koko auton takaosan levyinen animoitu valonauha, joka toivottaa kuljettajan tervetulleeksi horisontaalisesti laajenevalla valoanimaatiolla.
Audille ominainen Singleframe-jäähdyttimensäleikkö on e-tron SUV-malleihin verrattuna huomattavasti horisontaalisempi. Yläosa on maalattu korinväriseksi ja pinnassa on Audi RS-malleista tuttu hunajakennokuvio.
Siinä missä polttomoottorimalleissa jäähdyttimensäleikön tehtävänä on jäähdyttää moottoria, Audi e-tron GT:ssä se kätkee taakseen suurimman osan sensoreista.
Mallin pyöränkaaret ja olkalinja ovat voimakkaan veistokselliset. Auton komponentteja, akustoa ja jarruja jäähdytetään tehokkaasti etuosan suurten ilmanottoaukkojen ja korin muotoilun avulla suunnattujen ilmavirtausten avulla.
Toinen aerodynamiikkaan vaikuttava päätekijä on takaosan ajonopeuden mukaan säätyvä ilmanohjain. Mikäli autossa on mukautuva ilmajousitus, se madaltaa ajotilanteesta riippuen auton koria ja samalla korostaa ilmanohjaimen vaikutusta parantamalla ilmanvirtausta ja ajovakautta sekä auton käsiteltävyyttä.
Audi e-tron GT on myös huipputasolla puhuttaessa aeroakustiikasta. Sen tuulilasi on tehty ääntä eristävästä lasista. Tarkkaan kohdistetut eristykset auton rungossa pitävät auton ulkopuolelta tulevat äänet minimissään.
Korirakenteissa on käytetty myös kuumakäsiteltyä erittäin vahvaa terästä. Akuston kotelossa on käytetty alumiinia ja sen ulkokuori on tehty kokonaan alumiinilevyistä.
Audi e-tron GT:n sisätilat tarjoavat suuren annoksen jokapäiväistä käytettävyyttä sekä erinomaista laatua. Ohjaamo on selkeä ja vahvasti kuljettajakeskeinen, keskinäytön ollessa kallistettuna hieman vasemmalle.
Kuljettajan ja etumatkustajan erottaa leveä keskikonsoli. Vahvat muodot erottavat kojelaudan yläosan alaosastaan, jossa sijaitsevat kolmialueilmastoinnin painikkeet.
Moottoriurheilusta inspiraationsa saaneet urheilulliset, matalalle sijoitetut etuistuimet tarjoavat erinomaista matkustusmukavuutta. Istuimissa ja viimeistelyissä on käytetty hienostunutta synteettistä nahkaa, istuintyynyissä, käsinojissa ja keskikonsolissa kierrätetyistä kuiduista valmistettuja materiaaleja.
Dynaamisen taideteoksen tulee myös kuulostaa hyvälle, siksi Audi onkin kehittänyt täysin ainutlaatuisen äänimaailman e-tron GT:tä varten.
Lisävarusteinen e-tron sport -ääni sisältää kaksi ohjainyksikköä ja vahvistinta, jotka sijaitsevat tavaratilassa. Ne muodostavat erilliset äänet ulos ja sisälle, ja ne saadaan aikaan kahden ulkoisen ja kahden sisäisen kaiuttimen avulla.
Digitaalisen äänen perusteena toimii sähkömoottorien kiertonopeus ja auton nopeus sekä muista parametreistä kerätty tieto. Kuljettaja voi säätää ääntä Audi drive select –järjestelmän kautta.
Voimalinja, akku ja sähköinen quattro-neliveto
Audi e-tron GT:n etusähkömoottori tuottaa tehoa 175 kW (238 hv) ja takana oleva sähkömoottori 320 kW (435 hv). Täyssähköinen Audi e-tron GT tuottaa kokonaistehoa 350 kW (476 hv) ja vääntöä 630 Nm.
Audi RS e-tron GT:n etusähkömoottori tuottaa myös tehoa 175 kW (238 hv) mutta takana oleva sähkömoottori 335 kW (456 hv). Audi RS e-tron GT puolestaan tuottaa kokonaistehoa 440 kW (598 hv) ja vääntöä 830 Nm.
Yliahto-toiminnolla tehoa on käytettävissä 2,5 sekunnin ajan joko 390 kW (530 hv) tai 475 kW (646 hv).
Audi e-tron GT kiihtyy 0–100 km/h 4,1 sekunnissa saavuttaen 245 km/h huippunopeuden.
Audi RS e-tron GT puolestaan kiihtyy 0–100 km/h vain 3,3 sekunnissa ja sen huippunopeus on 250 km/h.
Audi e-tron GT -malleissa on käytössä kaksivaihteinen vaihteisto taka-akselilla. Pienempää vaihdetta käytetään mm. overboost -toiminnossa ja isommalla vaihteella ajetaan normaalissa ajossa.
Audi e-tron GT:n ja RS e-tron GT:n litiumioniakun nettokapasiteetti on 85 kWh (brutto 93 kWh) ja se muodostuu 33 moduulista ja 396 pussikennosta.
Audi e-tron GT:n toimintamatka on jopa 487 kilometriä ja RS e-tron GT:n puolestaan 472 kilometriä (WLTP). Korkeajänniteakun alhainen sijainti kahden sähkömoottorin välissä varmistaa, että kunkin akselin painojakauma on ideaalinen. Tämä alentaa myös auton painopistettä, mikä tarjoaa useita etuja auton hallittavuutta ajatellen.
Akun lataaminen on myös huomattavasti nopeampaa, sillä neliovinen gran turismo on varustettu 800 voltin järjestelmällä. Yhdellä viiden minuutin latauksella on mahdollista saada jopa 100 kilometriä lisää toimintamatkaa suurteholatausasemalla.
Vakiovarusteisella 11 kW:n latauksella Audi e-tron GT:n akku voidaan ladata täyteen mukavasti yön aikana.
Suurteholatausasemalla voidaan ladata 270 kW:n teholla. Ideaalisissa olosuhteissa auton voi ladata 80 % saakka alle 23 minuutissa.
Myöhemmin saataville tulee myös 22 kW:n latausjärjestelmä. Osana tehokasta lämmönhallintajärjestelmää, Audi e-tron GT –mallit on varustettu lämpöpumpulla, joka hyödyntää korkeajänniteakun tuottaman hukkalämmön.
Audi e-tron GT:n rekuperaatiojärjestelmä yhdistää kaksi sähkömoottoria ja sähköhydraulisesti integroidun jarrujen ohjausjärjestelmän.
Aina 0,3 g:n hidastuvuuteen saakka Audi e-tron GT jarruttaa ainoastaan sähkömoottoreilla. Tämä sallii rekuperaation aina 265 kW:n saakka. Kitkajarruja tarvitaan vain silloin, kun kuljettaja hidastaa yli 0,3 g:n voimalla jarrupoljinta käyttäen.
Audi e-tron GT:n sähköinen quattro-neliveto on erittäin tarkka, koska akseleiden välillä ei ole mekaanista yhteyttä. Erilliset sähkömoottorit on asennettu etu- ja taka-akseleille.
Elektroninen ohjausjärjestelmä koordinoi vetoa sekä etu- ja taka-akseleiden, että oikean- ja vasemmanpuoleisen pyörän välillä. Tämän ansiosta pito on optimaalista ja luistoa on vain juuri haluttu määrä.
Audi e-tron GT quattro ja RS e-tron GT toimivat normaalisti nelivetoisena. Ainoastaan silloin kun Audi drive select -järjestelmästä on valittu efficiency-ajotila, järjestelmä priorisoi etuvetoa.
Mikäli tien pinta on erityisen liukas, tarvitaan lisää voimaa tai kaarteeseen ajetaan kovalla vauhdilla, pitoa ohjataan enemmän takapyörille. Tämä tapahtuu noin viisi kertaa nopeammin kuin mekaanisessa quattro-nelivedossa.
Lisävarusteena saataville tulevat mm. Tour-, City- ja Park- varustepaketit. Audi virtual cockpit -mittaristo (12,3“) ja MMI-kosketusnäyttö (10,1“) ovat vakiovarusteita.
Audi
Sähköinen neliveto säätää väännönjakoa akseleiden välillä – jatkuvasti, täysin vaihtelevasti ja vain muutamien tuhannesosasekuntien aikana.
Kuljettajaa avustavat järjestelmät ja liitettävyyspalvelut
Audi e-tron GT quattro ja RS e-tron GT saapuvat markkinoille sisältäen erittäin laajan valikoiman kuljettajaa avustavia järjestelmiä.
Audi pre sense front ja Audi pre sense basic –järjestelmät ovat vakiovarusteita, kuten myös aktiivinen kaistaltapoistumisvaroitin.
Lisävarusteena saataville tulevat mm. Tour-, City- ja Park- varustepaketit. Audi virtual cockpit -mittaristo (12,3“) ja MMI-kosketusnäyttö (10,1“) ovat vakiovarusteita.
Lisävarusteinen Head-Up Display -tuulilasinäyttö (HUD) täydentää kuljettajan näkökenttää.
Audi connect -navigointi ja multimediatoiminnot, erityisesti laajennettu e-tron-reittiopastus, täydentävät opastustoimintoja. Se laskee nopeimman reitin optimaalisilla latauspysähdyksillä, ottaen huomioon liikenteen, kuljettajan ajotyylin ja latausasemilla tarvittavan ajan. Joissakin tapauksissa järjestelmä voi näin ollen tarjota vaihtoehtoista reittiä.
Audi e-tron GT -mallit valmistetaan Neckarsulmissa, Böllinger Höfen tehtaalla. Samalla tuotantolinjalla tehdään myös Audi R8:aa.
Audi e-tron GT quattro -mallin arvioitu ennakkohintataso Suomessa on n.106 000 € kattavalla vakiovarustelulla.
Audi RS e-tron GT quattro -mallin arvioitu ennakkohintataso Suomessa on n. 146 000 €, joka sisältää myös erittäin kattavat vakiovarusteet.
Audi e-tron GT quattro ja Audi RS e-tron GT:n ennakkomyynti alkaa Suomessa helmikuussa 2021, jolloin myös mallien vakiovarustelut ja tarkat hinnat julkistetaan.
Suomen Audi-jälleenmyyjille ensimmäiset Audi e-tron GT quattro ja RS e-tron GT -mallit saapuvat alkukesästä 2021.
Audi-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Ostaja voi tilata myös erityisen ikäviä olosuhteita varten ns. Deep Wave -paketin, jonka avulla Torsus Terrastorm kykenee 820 mm kahluusyvyyteen!
Ostaja voi tilata myös erityisen ikäviä olosuhteita varten ns. Deep Wave -paketin, jonka avulla Torsus Terrastorm kykenee 820 mm kahluusyvyyteen!
Pirellin ja McLarenin viimeisimmän yhteistyön lähtökohdaksi valittiin P Zero Trofeo R -rengas.
Pirellin ja McLarenin viimeisimmän yhteistyön lähtökohdaksi valittiin P Zero Trofeo R -rengas.
Jep - Volvo P1800 Cyan on todellakin Restomod-projekti, joka saa krokotiilinkyyneleet ruotsalaismerkin fanien ja monien muiden silmiin.
Jep - Volvo P1800 Cyan on todellakin Restomod-projekti, joka saa krokotiilinkyyneleet ruotsalaismerkin fanien ja monien muiden silmiin.
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Subaru Outback 2.5i Summit: Ison bokserin murinaa
Koeajossa Volkswagen Passat Variant GTE: Virran viemää
Cupra Formentor: Viisi tähteä Euro NCAP -turvallisuustesteissä
Mercedes-AMG GT 73 e: Markkinoille näillä näkymin vielä tänä vuonna!
Porsche Taycan Cross Turismo: Sähköisten urheiluautojen moniottelija
Bentley Bacalar: Ensimmäinen W12-moottori valmistui testipenkistä
Hyundai Bayon: Crossover saapuu Suomeen näillä näkymin alkukesästä 2021
Volvo Cars: Täysin sähköiseksi vuoteen 2030 mennessä
Toyota Yaris: Vuoden Auto 2021
Wankel-moottorinen Mazda RX-3: Täyttää 50 vuotta!
HYÖTYJUTUT
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
Näin sujuu koiran kuljetus autossa - täsmäohjeet
KOEAJOT
Koeajossa Subaru Outback 2.5i Summit: Ison bokserin murinaa
Koeajossa Volkswagen Passat Variant GTE: Virran viemää
Koeajossa Kia e-Soul: Sähköistä ajoa
Koeajossa Renault Clio TCe 100 Intens: Ajettavasti tilava
Koeajossa SsangYong Korando D1.6 4WD 6AT Quartz: Särmikkään mukava
Koeajossa BMW 118i Business M Sport: Isoihin päin
Koeajossa Ford Ranger Double Cab 2.0 TDCi 213 hv A10 4x4 Wildtrak: Hyvin vääntää!
Koeajossa Škoda Scala 1.0 TSI Style DSG: Litrainen täydennys
Koeajossa Ford Focus Active 1.5 EcoBoost 182 hv A: Lisäarvoa perhekäyttöön
Koeajossa Škoda Karoq 2.0 TSI 4x4 Sportline DSG: GT-tason katumaasturi
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Bang & Olufsenilta litteä kannettava kaiutin
Markaudiolta uusi laajakaistaelementti
Mytekin versio THX-kuulokevahvistimesta
ELAC Solano - keskitienkulkija
Klipschiltä kolossaalinen torvikaiutin
Piegan uusi lähtötason kaiutin
Kudos Audion päivitetyt
Auris Audion Tangenta Hawk
Velodynelta neljä uutta subbaria
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
Maksimivääntö 1600 Nm: Tiesitkö, että Kroatiassakin valmistetaan superautoja!
DDR:n valvottu liikenne sai tuomariston innostumaan
Maailmanluokan arktinen älyliikenteen ekosysteemi Tunturi-Lappiin
Mitsubishi esittelee uudistuneen ASX-mallin Geneven autonäyttelyssä
Autoharrastajien verkkosivusto overdrive.fi uudistui!
Koituvatko poikkeukselliset sääolot auton kuolemaksi?
Sveitsissä nähdään VW up! -facelift sekä BUDD-e -konseptiauto
Nopean italialaismerkin odotettu katumaasturi lanseerataan Genèvessä
Volvo lanseeraa auton jossa ei ole avainta
Pilkington upottaa näytön suoraan ajoneuvon lasiin – taustalla suomalainen kehitystyö
UUTTA
Koeajossa Subaru Outback 2.5i Summit: Ison bokserin murinaa
Koeajossa Volkswagen Passat Variant GTE: Virran viemää
Cupra Formentor: Viisi tähteä Euro NCAP -turvallisuustesteissä
Mercedes-AMG GT 73 e: Markkinoille näillä näkymin vielä tänä vuonna!
Porsche Taycan Cross Turismo: Sähköisten urheiluautojen moniottelija
HYÖTYJUTUT
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
5 VUOTTA SITTEN...
Maksimivääntö 1600 Nm: Tiesitkö, että Kroatiassakin valmistetaan superautoja!
DDR:n valvottu liikenne sai tuomariston innostumaan
Maailmanluokan arktinen älyliikenteen ekosysteemi Tunturi-Lappiin
Mitsubishi esittelee uudistuneen ASX-mallin Geneven autonäyttelyssä
Autoharrastajien verkkosivusto overdrive.fi uudistui!
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Cupra Formentor: Viisi tähteä Euro NCAP -turvallisuustesteissä
Bentley Bacalar: Ensimmäinen W12-moottori valmistui testipenkistä
Hyundai Bayon: Crossover saapuu Suomeen näillä näkymin alkukesästä 2021
Volvo Cars: Täysin sähköiseksi vuoteen 2030 mennessä
Toyota Yaris: Vuoden Auto 2021
Škoda Enyaq Sportline iV: Urheilullinen täyssähköinen SUV
Sähköautot osana energiamurrosta: Audi tutkii kaksisuuntaista latausteknologiaa
Peugeot: 210-vuotias brändi julkisti uuden logon
Suzuki Vitara – aina hybridi ja aiempaa edullisempi
Mercedes-Benzin C-sarja: Uudistuu S-sarjan esimerkin mukaisesti
LUETUIMMAT
Škoda Enyaq Sportline iV: Urheilullinen täyssähköinen SUV
Jimny? Niva? Vai G-sarjan Mercedes-Benz? Mikä tämä oikein on? Ja hinta uutena naurettavat 11 000 euroa!
Dacia Sandero ja Sandero Stepway: Suomen edullisin automalli mukana
Suzuki Vitara – aina hybridi ja aiempaa edullisempi
Uusi Nissan Qashqai julkistettiin: Tulossa e-Power -järjestelmä
Hyundai Bayon: Crossover saapuu Suomeen näillä näkymin alkukesästä 2021
Koeajossa SsangYong Korando D1.6 4WD 6AT Quartz: Särmikkään mukava
Koeajossa Škoda Scala 1.0 TSI Style DSG: Litrainen täydennys
Volkswagen ID.4: 52 kW akkuversioiden myynti alkoi
Toyota Mirai: Milloin niitä saadaan Suomeen? Auto Bild ensikoeajoi jo!
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN