Audi uudisti RS 3:n
Audi Sport on tehnyt RS 3:sta entistä urheilullisemman. Etuosan hallitseva piirre on kuusikulmainen Singleframe-etusäleikkö, joka on matalampi ja leveämpi kuin aiemmin, korostaen kompaktin urheiluauton dynaamisuutta.
Sama pätee kahteen toiminnalliseen sivuilmanottoaukkoon ja kolmeen aukkoon etusplitterin yläpuolella, jotka ulottuvat koko auton leveydelle ja saavat RS 3:n näyttämään matalammalta – muistuttaen Audi Sport quattro S1 Pikes Peak 1987 -mallia. Päiväajovalojen muotoilu oin myös uudistettu. Kuljettajat voivat ensimmäistä kertaa valita MMI-kosketusnäytöstä kolme eri päiväajovalon kuviota.
Kuten ajovalot, myös takavalot sisältävät uuden graafisen elementin: nuolet, jotka syttyvät dynaamisesti sisältä ulospäin kotiin/poistumistoiminnolla.
Sisätiloissa, joita hallitsee tummat sävyt, kaikki on suunniteltu suorituskykyä varten: uusi ohjauspyörä, urheiluistuimet tai RS-urheiluistuimet, hiilikuituominaisuudet ja urheilulliset näytöt. Ylä- ja alapuolelta tasainen ohjauspyörä näyttää huomattavasti urheilullisemmalta. Olipa se rei'itettyä nahkaa tai valinnaista Dinamicaa®, jossa on kello 12 -merkki korostusvärillä, se sopii hyvin käteen, kun RS 3:a ajetaan mutkissa. Samaan aikaan valinnaiset RS-urheiluistuimet tarjoavat vielä paremman tuen.
RS-näytöt keskittyvät suorituskykyyn
12,3-tuumainen Audi virtuaalimittaristo Sport-, Performance- ja Runway-näkymillä on aina vakiona. Runway-tilassa nopeus visualisoidaan käänteisessä suunnassa, korkeimmat kierrokset etualalla ja tyhjäkäyntinopeus taustalla. Näihin ominaisuuksiin liittyy nyt uusi kierroslukumittari, joka näyttää kierrosluvut selkeästi mittariston keskellä. Lisäksi on näyttöjä teholle, väännölle, g-voimille, kiihtyvyydelle ja kierrosajoille.
Manuaalivaihteistotilassa RS-spesifinen vilkkuva vaihteen vaihtamisilmaisin muuttaa kierroslukumittarin näytön vihreästä keltaiseksi ja punaiseksi, moottoriurheilutyylisesti, osoittaen ihanteellisen vaihtohetken. Lisäksi jäähdytysnesteen, vääntöjakajan, jarrujen, moottoriöljyn ja vaihteistoöljyn lämpötila-alueet näytetään värillisinä 10,1-tuumaisella kosketusnäytöllä. Vaihtoehtoisesti voidaan näyttää myös rengaspaineet. Lisäksi RS 3:ssa on nyt sovelluskauppa, jossa on monia sovelluksia, joita voidaan käyttää suoraan auton näytöllä. Valitut sisällöt asennetaan RS 3:n infotainment-järjestelmään – riippumatta älypuhelimesta.
Viisisylinterinen moottori erottuvammalla äänellä
Audi RS 3:n voimanlähteenä toimii legendaarinen 2.5 TFSI -moottori Audi Sportilta, jonka teho on 294 kW (400 hv) ja maksimivääntö 500 Newtonmetriä. Tämä tarkoittaa, että RS 3 kiihtyy 0-100 km/h 3,8 sekunnissa ja voi saavuttaa huippunopeuden 290 km/h. Lukuisat moottoriurheilumenestykset tekevät palkitusta viisisylinterisestä moottorista yhden Audiin vaikuttavimmista. Erityisesti tämä johtuu sen ainutlaatuisesta äänestä, joka perustuu tunnusomaiseen 1-2-4-5-3 sytytysjärjestykseen. Vierekkäiset ja ei-vierekkäiset sylinterit sytyttävät vuorotellen tarjoten voimakkaan rytmin ja luonteen, jota täydentää RS-pakoputkisto muuttuvalla läppäohjauksella. Paina punaista moottorin käynnistys-/sammutusnappia, ja viisisylinterisen moottorin syvä ääni kajahtaa.
Viisisylinterinen moottori tuottaa tasaisen ja täyteläisemmän äänen riippumatta valitusta tilasta.
Optimoitu kaarreajo
Kaarreajoa on vaikea ilmaista numeroina. Ajotuntuma on tässä paljon tärkeämpi. Niinpä Frank Stippler kellotti uuden kierrosennätyksen Nürburgring-Nordschleifella.
Audi Sportin kilpa- ja kehityskuljettaja kellotti ajan 7:33.123 minuuttia, alittaen edellisen luokan ennätyksen yli viidellä sekunnilla. Hänen menestyksensä tarkoittaa, että RS 3 on jälleen nopein kompakti auto 20,832 kilometrin pituisella Eifelin kilparadalla.
Ajodynamiikan perusta on vääntöjakajan vuorovaikutus, jossa on täysin muuttuva väännön jakautuminen takapyörien välillä, elektroninen ajonvakautusjärjestelmä, pyöräkohtainen vääntömomentin hallinta (jarruvääntömomentin vektorointi) ja RS-urheilualustan mukautuvat iskunvaimentimet. Nämä komponentit ovat tärkeitä sivuttaisdynamiikalle ja ne on verkotettu modulaariseen ajodynamiikan ohjaimeen, jossa tietojen synkronointi tapahtuu. Kehitetyn algoritmin ansiosta ne reagoivat entistä tarkemmin ajotilanteisiin.
Menestysresepti yli kymmenen vuoden ajan
Audi Sport tarjoaa RS 3:lle monia täyden nautinnon ainesosia, kuten viisisylinterisen turboahdetun moottorin, vääntöjakajan, uudet vakiovanteet ja puoliliukkaat renkaat. Kuten kaikki hyvät kokit tietävät, syömme ensin silmillämme. RS 3:ssa on moottoriurheilusta innostuksensa saaneet vanteet, hiilikuitu- ja mustat paketit, RS-kuppi-istuimet ja ohjauspyörä, joka on litistetty ylhäältä ja alhaalta.
Kun ensimmäinen sukupolvi tuli jälleenmyyjille keväällä 2011, RS 3:lla, jossa oli tehokas 340 hv viisisylinterinen moottori, ei ollut kilpailijoita. Puskurit, helmat ja vanteet erottivat selvästi ensimmäisen RS 3:n, joka oli tuolloin saatavana vain viisiovisena Sportback -korimallina.
Toinen sukupolvi, jota valmistettiin vuosina 2015-2020, lisäsi valikoimaan sedanin vuonna 2017. Sen tunnusomainen 1-2-4-5-3 sytytysjärjestys, 2.5 TFSI kypsyi RS 3:n ikivihreäksi – aluksi 367 hv:lla ja sitten 400 hv:lla päivityksen jälkeen vuonna 2017. Nopeammin vaihtava seitsemänvaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto yhdessä quattro-nelivedon kanssa takasi maksimaalisen ajonautinnon.
Kolmas sukupolvi RS 3 Sportback:sta ja toinen sukupolvi RS 3 Sedan:stä lanseerattiin vuonna 2021. 400 hv:llä ja vääntömomentin kasvulla 500 Nm:iin, viisisylinterinen moottori oli suorituskykyisempi kuin koskaan ennen ja voitti kaikki kilpailijat kiihtyvyydessä. Kiitos ensimmäistä kertaa Audissa käytetyn vääntöjakajan, joka korvasi aiemman taka-akselin differentiaalin monilevykytkinpaketilla, se saavutti myös uuden tason sivuttaisdynamiikassa.
Tämä toi RS 3:lle useita kansainvälisiä palkintoja, mukaan lukien Vuoden Auto 2022 Top Gearilta Italiassa, Paras Suorituskykyinen Auto 2022 Motor1:ltä Yhdysvalloissa ja peräkkäiset voitot vuosina 2022 ja 2023 sport auto -lukijoiden valinnassa Saksassa.
Mallin suosio näkyy myös sen luvuissa. Vuoden 2011 markkinoille tulostaan lähtien lähes 80 000 kappaletta kompaktia urheiluautoa on tullut ulos tuotantolinjoilta, suurin osa niistä viime vuonna. Audi RS 3 Sportbackin hinnat alkavat 89 988,35 eurosta ja Sedan-version 90 792,93 eurosta. Ensimmäiset Audi RS 3 -mallit saapuvat Suomen Audi-jälleenmyyjille talvella 2025.
Auto Bild / Audi tiedotus
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
Vuoden Auto Suomessa 2026 on Mercedes-Benz CLA
Audi Revolut F1 -tiimi paljastaa virallisen nimen ja Berliinissä tapahtuvan lanseerauksen päivämäärän
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Epikoret valkoisina
Ronja muutti unelmiensa perässä pohjoiseen
Sähköstaatti Puolasta
Kardioidiaktiivi
Uusi NU-VISTA-levysoitinesivahvistin
Joulu saapuu Jumon saarelle
Kun pentodilla ajetaan pentodin suojahilaa
Enemmän väriä
Verkkosoitin ilman da-muunninta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
Vuoden Auto Suomessa 2026 on Mercedes-Benz CLA
Audi Revolut F1 -tiimi paljastaa virallisen nimen ja Berliinissä tapahtuvan lanseerauksen päivämäärän
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
Ennätysajo: Sähköautolla 2 458 km vuorokaudessa Suomessa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI