Audi uudisti RS 3:n
Audi Sport on tehnyt RS 3:sta entistä urheilullisemman. Etuosan hallitseva piirre on kuusikulmainen Singleframe-etusäleikkö, joka on matalampi ja leveämpi kuin aiemmin, korostaen kompaktin urheiluauton dynaamisuutta.
Sama pätee kahteen toiminnalliseen sivuilmanottoaukkoon ja kolmeen aukkoon etusplitterin yläpuolella, jotka ulottuvat koko auton leveydelle ja saavat RS 3:n näyttämään matalammalta – muistuttaen Audi Sport quattro S1 Pikes Peak 1987 -mallia. Päiväajovalojen muotoilu oin myös uudistettu. Kuljettajat voivat ensimmäistä kertaa valita MMI-kosketusnäytöstä kolme eri päiväajovalon kuviota.
Kuten ajovalot, myös takavalot sisältävät uuden graafisen elementin: nuolet, jotka syttyvät dynaamisesti sisältä ulospäin kotiin/poistumistoiminnolla.
Sisätiloissa, joita hallitsee tummat sävyt, kaikki on suunniteltu suorituskykyä varten: uusi ohjauspyörä, urheiluistuimet tai RS-urheiluistuimet, hiilikuituominaisuudet ja urheilulliset näytöt. Ylä- ja alapuolelta tasainen ohjauspyörä näyttää huomattavasti urheilullisemmalta. Olipa se rei'itettyä nahkaa tai valinnaista Dinamicaa®, jossa on kello 12 -merkki korostusvärillä, se sopii hyvin käteen, kun RS 3:a ajetaan mutkissa. Samaan aikaan valinnaiset RS-urheiluistuimet tarjoavat vielä paremman tuen.
RS-näytöt keskittyvät suorituskykyyn
12,3-tuumainen Audi virtuaalimittaristo Sport-, Performance- ja Runway-näkymillä on aina vakiona. Runway-tilassa nopeus visualisoidaan käänteisessä suunnassa, korkeimmat kierrokset etualalla ja tyhjäkäyntinopeus taustalla. Näihin ominaisuuksiin liittyy nyt uusi kierroslukumittari, joka näyttää kierrosluvut selkeästi mittariston keskellä. Lisäksi on näyttöjä teholle, väännölle, g-voimille, kiihtyvyydelle ja kierrosajoille.
Manuaalivaihteistotilassa RS-spesifinen vilkkuva vaihteen vaihtamisilmaisin muuttaa kierroslukumittarin näytön vihreästä keltaiseksi ja punaiseksi, moottoriurheilutyylisesti, osoittaen ihanteellisen vaihtohetken. Lisäksi jäähdytysnesteen, vääntöjakajan, jarrujen, moottoriöljyn ja vaihteistoöljyn lämpötila-alueet näytetään värillisinä 10,1-tuumaisella kosketusnäytöllä. Vaihtoehtoisesti voidaan näyttää myös rengaspaineet. Lisäksi RS 3:ssa on nyt sovelluskauppa, jossa on monia sovelluksia, joita voidaan käyttää suoraan auton näytöllä. Valitut sisällöt asennetaan RS 3:n infotainment-järjestelmään – riippumatta älypuhelimesta.
Viisisylinterinen moottori erottuvammalla äänellä
Audi RS 3:n voimanlähteenä toimii legendaarinen 2.5 TFSI -moottori Audi Sportilta, jonka teho on 294 kW (400 hv) ja maksimivääntö 500 Newtonmetriä. Tämä tarkoittaa, että RS 3 kiihtyy 0-100 km/h 3,8 sekunnissa ja voi saavuttaa huippunopeuden 290 km/h. Lukuisat moottoriurheilumenestykset tekevät palkitusta viisisylinterisestä moottorista yhden Audiin vaikuttavimmista. Erityisesti tämä johtuu sen ainutlaatuisesta äänestä, joka perustuu tunnusomaiseen 1-2-4-5-3 sytytysjärjestykseen. Vierekkäiset ja ei-vierekkäiset sylinterit sytyttävät vuorotellen tarjoten voimakkaan rytmin ja luonteen, jota täydentää RS-pakoputkisto muuttuvalla läppäohjauksella. Paina punaista moottorin käynnistys-/sammutusnappia, ja viisisylinterisen moottorin syvä ääni kajahtaa.
Viisisylinterinen moottori tuottaa tasaisen ja täyteläisemmän äänen riippumatta valitusta tilasta.
Optimoitu kaarreajo
Kaarreajoa on vaikea ilmaista numeroina. Ajotuntuma on tässä paljon tärkeämpi. Niinpä Frank Stippler kellotti uuden kierrosennätyksen Nürburgring-Nordschleifella.
Audi Sportin kilpa- ja kehityskuljettaja kellotti ajan 7:33.123 minuuttia, alittaen edellisen luokan ennätyksen yli viidellä sekunnilla. Hänen menestyksensä tarkoittaa, että RS 3 on jälleen nopein kompakti auto 20,832 kilometrin pituisella Eifelin kilparadalla.
Ajodynamiikan perusta on vääntöjakajan vuorovaikutus, jossa on täysin muuttuva väännön jakautuminen takapyörien välillä, elektroninen ajonvakautusjärjestelmä, pyöräkohtainen vääntömomentin hallinta (jarruvääntömomentin vektorointi) ja RS-urheilualustan mukautuvat iskunvaimentimet. Nämä komponentit ovat tärkeitä sivuttaisdynamiikalle ja ne on verkotettu modulaariseen ajodynamiikan ohjaimeen, jossa tietojen synkronointi tapahtuu. Kehitetyn algoritmin ansiosta ne reagoivat entistä tarkemmin ajotilanteisiin.
Menestysresepti yli kymmenen vuoden ajan
Audi Sport tarjoaa RS 3:lle monia täyden nautinnon ainesosia, kuten viisisylinterisen turboahdetun moottorin, vääntöjakajan, uudet vakiovanteet ja puoliliukkaat renkaat. Kuten kaikki hyvät kokit tietävät, syömme ensin silmillämme. RS 3:ssa on moottoriurheilusta innostuksensa saaneet vanteet, hiilikuitu- ja mustat paketit, RS-kuppi-istuimet ja ohjauspyörä, joka on litistetty ylhäältä ja alhaalta.
Kun ensimmäinen sukupolvi tuli jälleenmyyjille keväällä 2011, RS 3:lla, jossa oli tehokas 340 hv viisisylinterinen moottori, ei ollut kilpailijoita. Puskurit, helmat ja vanteet erottivat selvästi ensimmäisen RS 3:n, joka oli tuolloin saatavana vain viisiovisena Sportback -korimallina.
Toinen sukupolvi, jota valmistettiin vuosina 2015-2020, lisäsi valikoimaan sedanin vuonna 2017. Sen tunnusomainen 1-2-4-5-3 sytytysjärjestys, 2.5 TFSI kypsyi RS 3:n ikivihreäksi – aluksi 367 hv:lla ja sitten 400 hv:lla päivityksen jälkeen vuonna 2017. Nopeammin vaihtava seitsemänvaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto yhdessä quattro-nelivedon kanssa takasi maksimaalisen ajonautinnon.
Kolmas sukupolvi RS 3 Sportback:sta ja toinen sukupolvi RS 3 Sedan:stä lanseerattiin vuonna 2021. 400 hv:llä ja vääntömomentin kasvulla 500 Nm:iin, viisisylinterinen moottori oli suorituskykyisempi kuin koskaan ennen ja voitti kaikki kilpailijat kiihtyvyydessä. Kiitos ensimmäistä kertaa Audissa käytetyn vääntöjakajan, joka korvasi aiemman taka-akselin differentiaalin monilevykytkinpaketilla, se saavutti myös uuden tason sivuttaisdynamiikassa.
Tämä toi RS 3:lle useita kansainvälisiä palkintoja, mukaan lukien Vuoden Auto 2022 Top Gearilta Italiassa, Paras Suorituskykyinen Auto 2022 Motor1:ltä Yhdysvalloissa ja peräkkäiset voitot vuosina 2022 ja 2023 sport auto -lukijoiden valinnassa Saksassa.
Mallin suosio näkyy myös sen luvuissa. Vuoden 2011 markkinoille tulostaan lähtien lähes 80 000 kappaletta kompaktia urheiluautoa on tullut ulos tuotantolinjoilta, suurin osa niistä viime vuonna. Audi RS 3 Sportbackin hinnat alkavat 89 988,35 eurosta ja Sedan-version 90 792,93 eurosta. Ensimmäiset Audi RS 3 -mallit saapuvat Suomen Audi-jälleenmyyjille talvella 2025.
Auto Bild / Audi tiedotus
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uudistunut e-POWER-teknologia Nissan Qashqaihin
Hallitukselta esitys romutuspalkkiosta – kaivattu piristys autokaupalle
Kia EV3 valittu Vuoden Autoksi Autotrader Awards 2025 -gaalassa
XC60 on nyt kaikkien aikojen myydyin Volvo
Polestar 4 voitti vuoden 2025 Mille Miglia Green -kilpailun
Auto Bassadone uudisti täysin suositut leasing-tuotteensa
Suomi EU:n kärkitiloilla autoilun sähköistymisessä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Pilvin pimein
Saarimökki on elämäntapa: Kiire jää jo rantaan
Cambridge Audiolta uusi päätevahvistin
Uutta Yorkshiresta
Pro-Jectin uusi striimerivahvistin
D-luokan tehovahvistimia Luxemburgista
Tasokas verkkokytkin Singaporesta
Demokraattisempaan suuntaan
Bursonin uusi dac/kuulokevahvistin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uudistunut e-POWER-teknologia Nissan Qashqaihin
Hallitukselta esitys romutuspalkkiosta – kaivattu piristys autokaupalle
Kia EV3 valittu Vuoden Autoksi Autotrader Awards 2025 -gaalassa
XC60 on nyt kaikkien aikojen myydyin Volvo
Polestar 4 voitti vuoden 2025 Mille Miglia Green -kilpailun
Auto Bassadone uudisti täysin suositut leasing-tuotteensa
Suomi EU:n kärkitiloilla autoilun sähköistymisessä
Volkswagen esittelee historian tehokkaimman sarjatuotanto-GTI:n
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL