Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi

Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi

Audin Premium Platform Combustion (PPC) -alusta­ra­ken­teelle rakennettujen, uusien A5- ja Q5-mallien myötä Audi on lanseerannut ensimmäiset poltto­moot­to­rinsa uudella MHEV plus -teknologialla.

Auto Bild.Uutiset

Voi­man­siir­to­ge­ne­raat­to­rin (PTG), käyn­nis­tys­la­tu­rin (BAS) ja li­tium­rau­ta­fos­faat­ti­a­kun ai­nut­laa­tui­sen yh­teis­työn an­si­os­ta 48 vol­tin ke­vyt­hyb­ri­di­jär­jes­tel­mä tu­kee polt­to­moot­to­ria, vä­hen­tää hii­li­di­ok­si­di­pääs­tö­jä ja sa­ma­nai­kai­ses­ti li­sää suo­ri­tus­ky­kyä ja ket­te­ryyt­tä.

Voi­man­siir­to­ge­ne­raat­to­ri, joka voi­daan joko täy­sin kyt­keä tai ir­rot­taa muus­ta voi­man­siir­ros­ta, si­säl­tää in­teg­roi­dun te­ho­e­lekt­ro­nii­kan ja säh­kö­moot­to­rin, mikä mah­dol­lis­taa osit­tain säh­köi­sen ajon. Tämä vä­hen­tää ku­lu­tus­ta ja te­kee ajo­ko­ke­muk­ses­ta en­tis­tä mu­ka­vam­man.

"Uu­den MHEV plus -tek­no­lo­gi­an myö­tä edis­täm­me säh­köis­tä­mis­tä uu­sis­sa polt­to­moot­to­ri­au­tois­sam­me, jot­ka pe­rus­tu­vat Pre­mium Plat­form Com­bus­ti­on -alus­ta­ra­ken­tee­seen, ja on rää­tä­löi­ty asi­ak­kai­dem­me tar­pei­siin", sa­noo AU­DI AG:n tek­ni­ses­tä ke­hi­tyk­ses­tä vas­taa­va joh­ta­ja Ge­of­f­rey Bou­quot.

"Tämä vah­vis­taa tuo­te­va­li­koi­maam­me, joka koos­tuu täys­säh­kö­mal­leis­ta, la­dat­ta­vis­ta hyb­ri­deis­tä ja ta­lou­del­li­sis­ta polt­to­moot­to­ri­au­tois­ta."

MHEV plus -tek­no­lo­gia tar­jo­aa hou­kut­te­le­via toi­min­to­ja, ku­ten osit­tain säh­köi­sen ajon, säh­köi­sen te­hos­tuk­sen ja mer­kit­tä­vän ta­lou­del­li­suu­den ja mu­ka­vuu­den li­sää­mi­sen. Uu­sien Au­di A5 ja Q5 -mal­lien ke­vyt­hyb­ri­di­jär­jes­tel­mä koos­tuu kol­mes­ta pää­kom­po­nen­tis­ta: kom­pak­tis­ti suun­ni­tel­lus­ta uu­des­ta voi­man­siir­to­ge­ne­raat­to­ris­ta (PTG), jos­sa on in­teg­roi­tu te­ho­e­lekt­ro­niik­ka ja kes­to­mag­ne­toi­tu tah­ti­moot­to­ri (PSM), 48 vol­tin akus­ta ja käyn­nis­tys­la­tu­ris­ta (BAS). 48 vol­tin jär­jes­tel­män kom­po­nen­tit ovat nes­te­jääh­dy­tet­ty­jä op­ti­maa­lis­ten käyt­tö­o­lo­suh­tei­den saa­vut­ta­mi­sek­si.

MHEV plus -jär­jes­tel­män ark­ki­teh­tuu­ri voi­daan in­teg­roi­da eri mal­lei­hin, jot­ka ovat etu­ve­toi­sia tai qu­at­t­ro-ne­li­ve­to­ja, ja jot­ka pe­rus­tu­vat Pre­mium Plat­form Com­bus­ti­on -alus­ta­ra­ken­tee­seen. Te­ho­e­lekt­ro­nii­kan ja säh­kö­moot­to­rin ti­lan­ne­koh­tai­nen nes­te­jääh­dy­tys mah­dol­lis­taa kom­po­nent­tien toi­min­nan op­ti­maa­li­sis­sa käyt­tö­o­lo­suh­teis­sa, jot­ta teho- ja vään­tö­mo­ment­ti­vaa­ti­muk­set täyt­ty­vät kai­kis­sa käyt­tö­ti­lois­sa.

Uu­si MHEV plus -tek­no­lo­gia mah­dol­lis­taa myös täy­sin säh­köi­set käyt­tö­ti­lat ja polt­to­moot­to­rin tu­ke­mi­sen. Jär­jes­tel­mä li­sää si­ten suo­ri­tus­ky­kyä ja ket­te­ryyt­tä sa­mal­la kun se vä­hen­tää polt­to­ai­neen­ku­lu­tus­ta ja CO2-pääs­tö­jä.

Esi­mer­kik­si V6 3.0 TFSI -moot­to­ril­la (270 kW qu­at­t­ro) voi­daan sääs­tää jopa 17 g/km tai 0,74 l/100 km (WLTP:n mu­kaan).

Voi­man­siir­to­ge­ne­raat­to­ri li­sä­te­ho­mo­duu­li­na

Toi­nen mer­kit­tä­vä etu on, et­tä MHEV plus -jär­jes­tel­mä pa­ran­taa suo­ri­tus­ky­kyä ja ajo­mu­ka­vuut­ta. Uu­den MHEV plus -jär­jes­tel­män kom­pak­ti mut­ta te­ho­kas säh­köi­nen te­ho­mo­duu­li on voi­man­siir­to­ge­ne­raat­to­ri (PTG). Tämä kom­po­nent­ti edus­taa myös suu­rin­ta eroa Au­din ai­em­min tar­jo­a­maan MHEV-tek­no­lo­gi­aan, joka toi­mii yk­si­no­maan käyn­nis­tys­la­tu­ril­la.

Voi­man­siir­to­ge­ne­raat­to­ri on kom­pak­ti te­ho­yk­sik­kö, joka voi tuot­taa jopa 18 kW (24 hp) säh­köi­sen li­sä­te­hon suo­raan vaih­teis­ton ulos­tu­lo­ak­se­lil­le. Yk­sik­kö mah­dol­lis­taa enin­tään 230 Nm:n vään­tö­mo­men­tin, joka on jo käy­tet­tä­vis­sä heti au­ton käyn­nis­tyk­sen jäl­keen.

Ke­hi­tys­tä asi­a­kas­vaa­ti­mus­ten mu­kai­ses­ti

Uu­den tek­no­lo­gi­an li­sään­ty­neen säh­köis­tä­mi­sas­teen tär­keim­mät edut ovat start-stop-toi­min­non li­sään­ty­nyt mu­ka­vuus, pääs­tö­tön rul­laus, ener­gi­an tal­tee­not­to, osit­tain säh­köi­nen ajo, esi­mer­kik­si säh­köi­nen py­sä­köin­ti ja oh­jaus, sekä li­sään­ty­nyt suo­ri­tus­ky­ky polt­to­moot­to­rin säh­köi­sen tuen an­si­os­ta.

Tämä mah­dol­lis­taa täy­sin säh­köi­sen aja­mi­sen, jol­loin polt­to­moot­to­ri py­syy pi­dem­pään sam­mu­tet­tu­na, esi­mer­kik­si ajet­ta­es­sa hi­taas­ti kau­pun­gis­sa tai lii­ken­teen liik­ku­es­sa hi­taas­ti kau­pun­gin ul­ko­puo­li­sil­la teil­lä tai lä­hes­tyt­tä­es­sä seu­raa­vaa kau­pun­kia. Li­säk­si au­ton käyn­nis­tys­vas­te pa­ra­nee mer­kit­tä­väs­ti ja on spon­taa­nim­pi, kos­ka PTG tuot­taa jopa 230 Nm:n ajo­vään­tö­mo­men­tin jo al­hai­sil­la no­peuk­sil­la. Tämä joh­taa huo­mat­ta­vas­ti pa­rem­paan re­a­goin­ti­ky­kyyn, mikä tar­koit­taa sel­väs­ti ha­vait­ta­vaa ket­te­ryy­den li­sään­ty­mis­tä eri­tyi­ses­ti en­sim­mäis­ten met­rien ai­ka­na liik­keel­le läh­det­tä­es­sä.

Voi­man­siir­to­ge­ne­raat­to­ri voi tu­kea polt­to­moot­to­ria no­peuk­sil­la 0 km/h–140 km/h. Tämä tar­koit­taa, et­tä MHEV plus tar­jo­aa jopa 18 kW:n li­sä­säh­kö­te­hon, jol­loin polt­to­moot­to­ri voi toi­mia mah­dol­li­sim­man te­hok­kaas­ti. Täl­lä no­peu­sa­lu­eel­la voi­man­siir­to­ge­ne­raat­to­ri voi myös re­ku­pe­roi­da jopa 25 kW:n te­hol­la jar­ru­tuk­sen ai­ka­na, kun­nes au­to on lä­hes py­säh­ty­nyt. Jar­ru­noh­jaus­jär­jes­tel­mä var­mis­taa pai­neet­to­man jar­ru­tuk­sen ja op­ti­maa­li­sen re­ge­ne­ra­tii­vi­sen jar­ru­tuk­sen yleen­sä il­man kit­ka­jar­ru­jen käyt­töä. Säh­köi­sen il­mas­toin­ti­komp­res­so­rin an­si­os­ta MHEV plus mah­dol­lis­taa myös il­mas­toin­ti­jär­jes­tel­män jat­ku­van toi­min­nan, vaik­ka polt­to­moot­to­ri oli­si sam­mu­tet­tu­na, esi­mer­kik­si py­säh­ty­nee­nä pu­nai­sis­sa va­lois­sa.

Voi­man­siir­ron te­hok­kuu­den pa­ran­nuk­set pa­ran­ta­vat huo­mat­ta­vas­ti au­ton ko­ko­nais­toi­min­ta­mat­kaa. Tämä te­kee MHEV plus -tek­no­lo­gi­al­la va­rus­te­tuis­ta au­tois­ta huo­mat­ta­vas­ti so­pi­vam­pia pit­kän mat­kan ajoon ja te­kee näis­tä mat­kois­ta pal­jon mu­ka­vam­pia.

Au­to­Bild / Au­di

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Vehoniemen Automuseon uutuutena Tabe Slioorin legendaarinen Corvette

Auto Bild.Uutiset

Vehoniemen Automuseon uutuutena Tabe Slioorin legendaarinen Corvette

Auto Bild.Uutiset
Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi

Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi

Auto Bild.Uutiset
Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi

Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi

Auto Bild.Uutiset

Citroënin sähköautojen hinta­val­lan­kumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Citroënin sähköautojen hinta­val­lan­kumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU