Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi

Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi

Audin Premium Platform Combustion (PPC) -alusta­ra­ken­teelle rakennettujen, uusien A5- ja Q5-mallien myötä Audi on lanseerannut ensimmäiset poltto­moot­to­rinsa uudella MHEV plus -teknologialla.

Auto Bild.Uutiset

Voi­man­siir­to­ge­ne­raat­to­rin (PTG), käyn­nis­tys­la­tu­rin (BAS) ja li­tium­rau­ta­fos­faat­ti­a­kun ai­nut­laa­tui­sen yh­teis­työn an­si­os­ta 48 vol­tin ke­vyt­hyb­ri­di­jär­jes­tel­mä tu­kee polt­to­moot­to­ria, vä­hen­tää hii­li­di­ok­si­di­pääs­tö­jä ja sa­ma­nai­kai­ses­ti li­sää suo­ri­tus­ky­kyä ja ket­te­ryyt­tä.

Voi­man­siir­to­ge­ne­raat­to­ri, joka voi­daan joko täy­sin kyt­keä tai ir­rot­taa muus­ta voi­man­siir­ros­ta, si­säl­tää in­teg­roi­dun te­ho­e­lekt­ro­nii­kan ja säh­kö­moot­to­rin, mikä mah­dol­lis­taa osit­tain säh­köi­sen ajon. Tämä vä­hen­tää ku­lu­tus­ta ja te­kee ajo­ko­ke­muk­ses­ta en­tis­tä mu­ka­vam­man.

"Uu­den MHEV plus -tek­no­lo­gi­an myö­tä edis­täm­me säh­köis­tä­mis­tä uu­sis­sa polt­to­moot­to­ri­au­tois­sam­me, jot­ka pe­rus­tu­vat Pre­mium Plat­form Com­bus­ti­on -alus­ta­ra­ken­tee­seen, ja on rää­tä­löi­ty asi­ak­kai­dem­me tar­pei­siin", sa­noo AU­DI AG:n tek­ni­ses­tä ke­hi­tyk­ses­tä vas­taa­va joh­ta­ja Ge­of­f­rey Bou­quot.

"Tämä vah­vis­taa tuo­te­va­li­koi­maam­me, joka koos­tuu täys­säh­kö­mal­leis­ta, la­dat­ta­vis­ta hyb­ri­deis­tä ja ta­lou­del­li­sis­ta polt­to­moot­to­ri­au­tois­ta."

MHEV plus -tek­no­lo­gia tar­jo­aa hou­kut­te­le­via toi­min­to­ja, ku­ten osit­tain säh­köi­sen ajon, säh­köi­sen te­hos­tuk­sen ja mer­kit­tä­vän ta­lou­del­li­suu­den ja mu­ka­vuu­den li­sää­mi­sen. Uu­sien Au­di A5 ja Q5 -mal­lien ke­vyt­hyb­ri­di­jär­jes­tel­mä koos­tuu kol­mes­ta pää­kom­po­nen­tis­ta: kom­pak­tis­ti suun­ni­tel­lus­ta uu­des­ta voi­man­siir­to­ge­ne­raat­to­ris­ta (PTG), jos­sa on in­teg­roi­tu te­ho­e­lekt­ro­niik­ka ja kes­to­mag­ne­toi­tu tah­ti­moot­to­ri (PSM), 48 vol­tin akus­ta ja käyn­nis­tys­la­tu­ris­ta (BAS). 48 vol­tin jär­jes­tel­män kom­po­nen­tit ovat nes­te­jääh­dy­tet­ty­jä op­ti­maa­lis­ten käyt­tö­o­lo­suh­tei­den saa­vut­ta­mi­sek­si.

MHEV plus -jär­jes­tel­män ark­ki­teh­tuu­ri voi­daan in­teg­roi­da eri mal­lei­hin, jot­ka ovat etu­ve­toi­sia tai qu­at­t­ro-ne­li­ve­to­ja, ja jot­ka pe­rus­tu­vat Pre­mium Plat­form Com­bus­ti­on -alus­ta­ra­ken­tee­seen. Te­ho­e­lekt­ro­nii­kan ja säh­kö­moot­to­rin ti­lan­ne­koh­tai­nen nes­te­jääh­dy­tys mah­dol­lis­taa kom­po­nent­tien toi­min­nan op­ti­maa­li­sis­sa käyt­tö­o­lo­suh­teis­sa, jot­ta teho- ja vään­tö­mo­ment­ti­vaa­ti­muk­set täyt­ty­vät kai­kis­sa käyt­tö­ti­lois­sa.

Uu­si MHEV plus -tek­no­lo­gia mah­dol­lis­taa myös täy­sin säh­köi­set käyt­tö­ti­lat ja polt­to­moot­to­rin tu­ke­mi­sen. Jär­jes­tel­mä li­sää si­ten suo­ri­tus­ky­kyä ja ket­te­ryyt­tä sa­mal­la kun se vä­hen­tää polt­to­ai­neen­ku­lu­tus­ta ja CO2-pääs­tö­jä.

Esi­mer­kik­si V6 3.0 TFSI -moot­to­ril­la (270 kW qu­at­t­ro) voi­daan sääs­tää jopa 17 g/km tai 0,74 l/100 km (WLTP:n mu­kaan).

Voi­man­siir­to­ge­ne­raat­to­ri li­sä­te­ho­mo­duu­li­na

Toi­nen mer­kit­tä­vä etu on, et­tä MHEV plus -jär­jes­tel­mä pa­ran­taa suo­ri­tus­ky­kyä ja ajo­mu­ka­vuut­ta. Uu­den MHEV plus -jär­jes­tel­män kom­pak­ti mut­ta te­ho­kas säh­köi­nen te­ho­mo­duu­li on voi­man­siir­to­ge­ne­raat­to­ri (PTG). Tämä kom­po­nent­ti edus­taa myös suu­rin­ta eroa Au­din ai­em­min tar­jo­a­maan MHEV-tek­no­lo­gi­aan, joka toi­mii yk­si­no­maan käyn­nis­tys­la­tu­ril­la.

Voi­man­siir­to­ge­ne­raat­to­ri on kom­pak­ti te­ho­yk­sik­kö, joka voi tuot­taa jopa 18 kW (24 hp) säh­köi­sen li­sä­te­hon suo­raan vaih­teis­ton ulos­tu­lo­ak­se­lil­le. Yk­sik­kö mah­dol­lis­taa enin­tään 230 Nm:n vään­tö­mo­men­tin, joka on jo käy­tet­tä­vis­sä heti au­ton käyn­nis­tyk­sen jäl­keen.

Ke­hi­tys­tä asi­a­kas­vaa­ti­mus­ten mu­kai­ses­ti

Uu­den tek­no­lo­gi­an li­sään­ty­neen säh­köis­tä­mi­sas­teen tär­keim­mät edut ovat start-stop-toi­min­non li­sään­ty­nyt mu­ka­vuus, pääs­tö­tön rul­laus, ener­gi­an tal­tee­not­to, osit­tain säh­köi­nen ajo, esi­mer­kik­si säh­köi­nen py­sä­köin­ti ja oh­jaus, sekä li­sään­ty­nyt suo­ri­tus­ky­ky polt­to­moot­to­rin säh­köi­sen tuen an­si­os­ta.

Tämä mah­dol­lis­taa täy­sin säh­köi­sen aja­mi­sen, jol­loin polt­to­moot­to­ri py­syy pi­dem­pään sam­mu­tet­tu­na, esi­mer­kik­si ajet­ta­es­sa hi­taas­ti kau­pun­gis­sa tai lii­ken­teen liik­ku­es­sa hi­taas­ti kau­pun­gin ul­ko­puo­li­sil­la teil­lä tai lä­hes­tyt­tä­es­sä seu­raa­vaa kau­pun­kia. Li­säk­si au­ton käyn­nis­tys­vas­te pa­ra­nee mer­kit­tä­väs­ti ja on spon­taa­nim­pi, kos­ka PTG tuot­taa jopa 230 Nm:n ajo­vään­tö­mo­men­tin jo al­hai­sil­la no­peuk­sil­la. Tämä joh­taa huo­mat­ta­vas­ti pa­rem­paan re­a­goin­ti­ky­kyyn, mikä tar­koit­taa sel­väs­ti ha­vait­ta­vaa ket­te­ryy­den li­sään­ty­mis­tä eri­tyi­ses­ti en­sim­mäis­ten met­rien ai­ka­na liik­keel­le läh­det­tä­es­sä.

Voi­man­siir­to­ge­ne­raat­to­ri voi tu­kea polt­to­moot­to­ria no­peuk­sil­la 0 km/h–140 km/h. Tämä tar­koit­taa, et­tä MHEV plus tar­jo­aa jopa 18 kW:n li­sä­säh­kö­te­hon, jol­loin polt­to­moot­to­ri voi toi­mia mah­dol­li­sim­man te­hok­kaas­ti. Täl­lä no­peu­sa­lu­eel­la voi­man­siir­to­ge­ne­raat­to­ri voi myös re­ku­pe­roi­da jopa 25 kW:n te­hol­la jar­ru­tuk­sen ai­ka­na, kun­nes au­to on lä­hes py­säh­ty­nyt. Jar­ru­noh­jaus­jär­jes­tel­mä var­mis­taa pai­neet­to­man jar­ru­tuk­sen ja op­ti­maa­li­sen re­ge­ne­ra­tii­vi­sen jar­ru­tuk­sen yleen­sä il­man kit­ka­jar­ru­jen käyt­töä. Säh­köi­sen il­mas­toin­ti­komp­res­so­rin an­si­os­ta MHEV plus mah­dol­lis­taa myös il­mas­toin­ti­jär­jes­tel­män jat­ku­van toi­min­nan, vaik­ka polt­to­moot­to­ri oli­si sam­mu­tet­tu­na, esi­mer­kik­si py­säh­ty­nee­nä pu­nai­sis­sa va­lois­sa.

Voi­man­siir­ron te­hok­kuu­den pa­ran­nuk­set pa­ran­ta­vat huo­mat­ta­vas­ti au­ton ko­ko­nais­toi­min­ta­mat­kaa. Tämä te­kee MHEV plus -tek­no­lo­gi­al­la va­rus­te­tuis­ta au­tois­ta huo­mat­ta­vas­ti so­pi­vam­pia pit­kän mat­kan ajoon ja te­kee näis­tä mat­kois­ta pal­jon mu­ka­vam­pia.

Au­to­Bild / Au­di

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Toyota

Toyota: Suomessa jo 60 vuotta

Auto Bild.Uutiset
Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Toyota

Toyota: Suomessa jo 60 vuotta

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Juha Peltonen

Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!

Auto Bild.Uutiset
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Juha Peltonen

Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN