Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa
Audi
Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi
Audin Premium Platform Combustion (PPC) -alustarakenteelle rakennettujen, uusien A5- ja Q5-mallien myötä Audi on lanseerannut ensimmäiset polttomoottorinsa uudella MHEV plus -teknologialla.
Voimansiirtogeneraattorin (PTG), käynnistyslaturin (BAS) ja litiumrautafosfaattiakun ainutlaatuisen yhteistyön ansiosta 48 voltin kevythybridijärjestelmä tukee polttomoottoria, vähentää hiilidioksidipäästöjä ja samanaikaisesti lisää suorituskykyä ja ketteryyttä.
Voimansiirtogeneraattori, joka voidaan joko täysin kytkeä tai irrottaa muusta voimansiirrosta, sisältää integroidun tehoelektroniikan ja sähkömoottorin, mikä mahdollistaa osittain sähköisen ajon. Tämä vähentää kulutusta ja tekee ajokokemuksesta entistä mukavamman.
"Uuden MHEV plus -teknologian myötä edistämme sähköistämistä uusissa polttomoottoriautoissamme, jotka perustuvat Premium Platform Combustion -alustarakenteeseen, ja on räätälöity asiakkaidemme tarpeisiin", sanoo AUDI AG:n teknisestä kehityksestä vastaava johtaja Geoffrey Bouquot.
"Tämä vahvistaa tuotevalikoimaamme, joka koostuu täyssähkömalleista, ladattavista hybrideistä ja taloudellisista polttomoottoriautoista."
MHEV plus -teknologia tarjoaa houkuttelevia toimintoja, kuten osittain sähköisen ajon, sähköisen tehostuksen ja merkittävän taloudellisuuden ja mukavuuden lisäämisen. Uusien Audi A5 ja Q5 -mallien kevythybridijärjestelmä koostuu kolmesta pääkomponentista: kompaktisti suunnitellusta uudesta voimansiirtogeneraattorista (PTG), jossa on integroitu tehoelektroniikka ja kestomagnetoitu tahtimoottori (PSM), 48 voltin akusta ja käynnistyslaturista (BAS). 48 voltin järjestelmän komponentit ovat nestejäähdytettyjä optimaalisten käyttöolosuhteiden saavuttamiseksi.
MHEV plus -järjestelmän arkkitehtuuri voidaan integroida eri malleihin, jotka ovat etuvetoisia tai quattro-nelivetoja, ja jotka perustuvat Premium Platform Combustion -alustarakenteeseen. Tehoelektroniikan ja sähkömoottorin tilannekohtainen nestejäähdytys mahdollistaa komponenttien toiminnan optimaalisissa käyttöolosuhteissa, jotta teho- ja vääntömomenttivaatimukset täyttyvät kaikissa käyttötiloissa.
Uusi MHEV plus -teknologia mahdollistaa myös täysin sähköiset käyttötilat ja polttomoottorin tukemisen. Järjestelmä lisää siten suorituskykyä ja ketteryyttä samalla kun se vähentää polttoaineenkulutusta ja CO2-päästöjä.
Esimerkiksi V6 3.0 TFSI -moottorilla (270 kW quattro) voidaan säästää jopa 17 g/km tai 0,74 l/100 km (WLTP:n mukaan).
Voimansiirtogeneraattori lisätehomoduulina
Toinen merkittävä etu on, että MHEV plus -järjestelmä parantaa suorituskykyä ja ajomukavuutta. Uuden MHEV plus -järjestelmän kompakti mutta tehokas sähköinen tehomoduuli on voimansiirtogeneraattori (PTG). Tämä komponentti edustaa myös suurinta eroa Audin aiemmin tarjoamaan MHEV-teknologiaan, joka toimii yksinomaan käynnistyslaturilla.
Voimansiirtogeneraattori on kompakti tehoyksikkö, joka voi tuottaa jopa 18 kW (24 hp) sähköisen lisätehon suoraan vaihteiston ulostuloakselille. Yksikkö mahdollistaa enintään 230 Nm:n vääntömomentin, joka on jo käytettävissä heti auton käynnistyksen jälkeen.
Kehitystä asiakasvaatimusten mukaisesti
Uuden teknologian lisääntyneen sähköistämisasteen tärkeimmät edut ovat start-stop-toiminnon lisääntynyt mukavuus, päästötön rullaus, energian talteenotto, osittain sähköinen ajo, esimerkiksi sähköinen pysäköinti ja ohjaus, sekä lisääntynyt suorituskyky polttomoottorin sähköisen tuen ansiosta.
Tämä mahdollistaa täysin sähköisen ajamisen, jolloin polttomoottori pysyy pidempään sammutettuna, esimerkiksi ajettaessa hitaasti kaupungissa tai liikenteen liikkuessa hitaasti kaupungin ulkopuolisilla teillä tai lähestyttäessä seuraavaa kaupunkia. Lisäksi auton käynnistysvaste paranee merkittävästi ja on spontaanimpi, koska PTG tuottaa jopa 230 Nm:n ajovääntömomentin jo alhaisilla nopeuksilla. Tämä johtaa huomattavasti parempaan reagointikykyyn, mikä tarkoittaa selvästi havaittavaa ketteryyden lisääntymistä erityisesti ensimmäisten metrien aikana liikkeelle lähdettäessä.
Voimansiirtogeneraattori voi tukea polttomoottoria nopeuksilla 0 km/h–140 km/h. Tämä tarkoittaa, että MHEV plus tarjoaa jopa 18 kW:n lisäsähkötehon, jolloin polttomoottori voi toimia mahdollisimman tehokkaasti. Tällä nopeusalueella voimansiirtogeneraattori voi myös rekuperoida jopa 25 kW:n teholla jarrutuksen aikana, kunnes auto on lähes pysähtynyt. Jarrunohjausjärjestelmä varmistaa paineettoman jarrutuksen ja optimaalisen regeneratiivisen jarrutuksen yleensä ilman kitkajarrujen käyttöä. Sähköisen ilmastointikompressorin ansiosta MHEV plus mahdollistaa myös ilmastointijärjestelmän jatkuvan toiminnan, vaikka polttomoottori olisi sammutettuna, esimerkiksi pysähtyneenä punaisissa valoissa.
Voimansiirron tehokkuuden parannukset parantavat huomattavasti auton kokonaistoimintamatkaa. Tämä tekee MHEV plus -teknologialla varustetuista autoista huomattavasti sopivampia pitkän matkan ajoon ja tekee näistä matkoista paljon mukavampia.
AutoBild / Audi
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
K-Lataus laajenee vauhdilla.
K-Auto
K-Lataus laajenee vauhdilla.
K-Auto
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa
K-Auto
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa
K-Auto
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
139 desibeliä 20 hertsillä
Cabassen kotiteatterihelmet
Cabassen pallokaiutin kehittyy
AVIDin EVO-kaiutinsarja täydentyy
Monikanavainen dsp-esivahvistin Iso-Britanniasta
Cd-unelma
Aidasin eksoottiset äänirasiat
Kuulain sävyin sisustettu CLT-talo nousi Oulujoen varteen
Sotilasstandardeja kuulokkeille
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
Tällainen on CUPRA Tindaya -konseptiauto
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL