Aura-auton ohittaminen on jätettävä hetkeen, jolloin edessä aukeavan tien voi nähdä kunnolla. Myös aura-auton leveys ja ajolinja voivat hankaloittaa ohitusta. Ohituksen turvallisuus on varmistettava aina sitä harkittaessa.
Autoilija: Vältä riskit aura-auton ohittamisessa ja kohtaamisessa!
Etelässäkin uudelleen alkaneet lumikelit ovat tuoneet tien päälle taas aurauskalustoa. Liikenneturva muistuttaa, että aura-auton kohdatessa tai sitä ohittaessa on kiinnitettävä erityistä huomiota näkyvyyteen, omaan nopeuteen ja ajolinjaan. Vaaralliset ohitukset pelottavat suomalaisia liikenteessä.
”Kannattaa miettiä, onko aura-autoa ylipäätään välttämätöntä ohittaa. Kun aura on liikkeellä, on keli yleensä huono – ja vielä huonompi sen edellä. Jos ohitusta ei ole pakko tehdä, kannattaa se välttää”, kehottaa Liikenneturvan koulutusohjaaja Toni Vuoristo.
Ohittamista on myöskään turha kiirehtiä, sillä aura-auton kuljettaja on ohjeistettu aika ajoin päästämään taakseen tulleen jonon ohi. Odota ohitusmahdollisuutta rauhassa ja keskity tilanteeseen ilman häiriötekijöitä, kuten liikenteessä muutenkin. Kun ajat, aja.
”Riskialtis ohitus voi pahimmillaan luoda vaaratilanteen myös muille tienkäyttäjille, esimerkiksi vastaantulevalle liikenteelle”, Vuoristo muistuttaa.
Liikenneturvan joulukuussa 2016 toteuttamassa kyselyssä* yli puolet eli peräti 54 prosenttia vastaajista kertoikin pelkäävänsä liikenteessä juuri vaarallisia ohituksia. Ainoastaan rattijuoppoja pelättiin tätä enemmän (58 prosenttia).
Pöllyävä lumi voi varastaa näkyvyyden
Kun aura-auto tulee vastaan, on syytä pyrkiä pitämään oma nopeus maltillisena ja valita ajolinja mahdollisimman läheltä tien oikeaa reunaa.
”Koska aura-auton on kolattava myös tien keskiosan lumivalli, saattaa auran toinen reuna ulottua myös vastaantulevien kaistalle. Tämä on huomioitava omassa ajolinjassa, ettei tule epämiellyttäviä yllätyksiä”, Vuoristo sanoo.
Vaikka aura työntää kinosta tien laitaan, voi kevyt pakkaslumi pöllytä ja viedä näkyvyyden pahimmassa tapauksessa kokonaan. Mahdolliseen näkyvyyden hetkelliseen katoamiseen on hyvä varautua ennakkoon, niin välttyy tarpeettomalta säikähdykseltä.
”Kannattaa pyrkiä katsomaan mahdollisimman kauas, koska näkyvyys on usein huonoimmillaan juuri aura-auton kohdalla”, vinkkaa Vuoristo.
Vinkit aura-auton ohittamiseen ja kohtaamiseen:
- Mieti, onko ohitus välttämätön – keli ja näkyvyys ovat usein huonoja.
- Jos ohitat, älä kiirehdi, vaan odota sopivaa tilaisuutta ja näkyvyyttä.
- Huomioi vastaan tuleva aura-auto alentamalla nopeutta ja ajamalla mahdollisimman lähellä tien oikeaa reunaa.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta
Käytetyt tuontiautot vähäpäästöisempiä kuin uudet – käytettyjen rooli päästöjen vähentämisessä on tunnustettava
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Metsämökistä laajennettiin moderni koti lapsiperheelle
Epikoret valkoisina
Wharfedale Diamond 12 -sarja uudistuu
Factor Onen uudet balansoidut virtalähteet
Unelma modernista mökistä vaihtui lähes 100-vuotiaaseen mansardikattoiseen taloon
Modernissa kodissa on ajatonta estetiikkaa ja paljon itse tehtyä
System Audion hopeanuolet
Kaikki yhdessä
Michell Audion uudet soittimet
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
KOEAJOT
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
... Lisää
FOKUS MEDIA
Metsämökistä laajennettiin moderni koti lapsiperheelle
Epikoret valkoisina
Wharfedale Diamond 12 -sarja uudistuu
Factor Onen uudet balansoidut virtalähteet
Unelma modernista mökistä vaihtui lähes 100-vuotiaaseen mansardikattoiseen taloon
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta
Käytetyt tuontiautot vähäpäästöisempiä kuin uudet – käytettyjen rooli päästöjen vähentämisessä on tunnustettava
Liikenteessä on yli 85 000 laitonta henkilöautoa – tarkasta, onko omasi yksi niistä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI