Citroenilta uusi kompakti SUV

Citroën lähestyy kompaktia SUV-markkinaa uudella tavalla tekemällä täysin uudenlaisen C3 Aircrossin. Uutuus on luonnollinen jatkumo hinta­val­lan­ku­mouksen aloittaneelle Citroën ë-C3:lle ollen tämän sisarmalli. Sukulaisuus mahdollistaa houkuttelevan hinnoittelun ja voima­lin­ja­tar­jonnan C3 Aircrossille.

Auto Bild.Uutiset

Uu­tuus on ai­to SUV ja tar­jo­aa­kin luo­kal­le tyy­pil­li­siä ele­ment­te­jä, ku­ten suo­jaa, jä­mäk­kyyt­tä ja hel­pon si­sään­käyn­nin. Mal­lin mi­tat ovat muut­tu­neet edel­lis­mal­liin ver­rat­tu­na. 4,39 met­rin pi­tui­se­na ja 5-paik­kai­se­na ver­si­o­na uu­si C3 Airc­ros­sis­sa on luok­kan­sa par­haim­mat ta­ka­jal­ka­ti­lat. Cit­roën tar­jo­aa mal­lis­ta myös uut­ta 7-paik­kais­ta ver­si­o­ta en­sim­mäis­tä ker­taa kom­pak­tis­sa ko­ko­luo­kas­sa.

Edul­li­sim­mas­sa You-va­rus­te­ta­sos­sa mu­ka­vuus on ai­na va­ki­o­na, sil­lä jo­kai­ses­sa C3 Airc­ros­sis­sa on va­ki­o­na Cit­roë­nin mu­ka­vuus­jou­si­tus. Plus- ja Max-va­rus­te­ta­sois­sa mu­ka­na va­ki­o­na tu­le­vat li­säk­si eri­tyi­sen peh­me­ät Cit­roën-mu­ka­vuu­sis­tui­met.

Edul­li­sin 7-paik­kai­nen SUV ja säh­kö­au­to­jen hin­ta­val­lan­ku­mous

Ben­sii­ni­moot­to­ril­la va­rus­tet­tu C3 Airc­ross 100 You tar­jo­aa edul­li­sen hin­ta­pis­teen uu­tuus­mal­lil­le. Mal­li on va­rus­tet­tu uu­del­la tek­nii­kal­la va­rus­te­tul­la 1,2-lit­rai­se­na ben­sii­ni­tur­bo­moot­to­ril­la ja 6-vaih­tei­sel­la ma­nu­aa­li­vaih­teis­tol­la: 5-paik­kai­nen ver­sio mak­saa­kin vain 23 396 eu­roa ja 7-paik­kai­nen 24 760 eu­roa teh­den sii­tä Suo­men edul­li­sim­man 7-paik­kai­sen SUV-au­ton. 7-paik­kai­nen ver­sio on saa­ta­vil­la myös hyb­ri­di­mal­lien yh­tey­teen.

Täys­säh­köi­nen ë-C3 Airc­ross You-va­rus­te­ta­sol­la tuo säh­kö­au­to­jen hin­ta­val­lan­ku­mouk­sen per­he­au­to­jen luok­kaan. Cit­roën tar­jo­aa 27 990 eu­rol­la 5-hen­ki­sel­le per­heel­le so­pi­van ja mu­ka­van säh­kö­au­ton, joka mah­dol­lis­taa erit­täin kus­tan­nus­te­hok­kaan ja pääs­töt­tö­män liik­ku­mi­sen.

Plus-va­rus­te­ta­so val­mii­na Suo­men olo­suh­tei­siin

Cit­roën C3 Airc­ross -täys­säh­kö­au­tos­ta ja Hyb­ri­dis­tä on Suo­mes­sa tar­jol­la erit­täin hou­kut­te­le­va ja to­del­la kat­ta­vas­ti va­rus­tet­tu Plus-va­rus­te­ta­so. Plus-ta­sos­sa mu­ka­na tu­le­vat mm. 10,25-tuu­mai­nen kos­ke­tus­näyt­tö, au­to­maat­ti-il­mas­toin­ti ja Cit­roën Ad­van­ced Com­fort -is­tui­met, py­sä­köin­ti­tut­ka ta­ka­na sekä pe­ruu­tus­ka­me­ra, Full LED -ajo­va­lot ja kat­to­kai­teet. Tär­keim­mät Plus­san va­ki­o­va­rus­teet ovat kui­ten­kin Suo­men olo­suh­teis­sa oleel­li­set is­tui­mien, oh­jaus­pyö­rän ja tuu­li­la­sin läm­mit­ti­met.

Täys­säh­köi­nen ë-C3 Airc­ross Plus-va­rus­te­lul­la mak­saa30 200 eu­roa, C3 Airc­ross You 100 -ben­sii­ni­nä 26 012 eu­roa ja ta­lou­del­li­se­na Hyb­rid 136 -mal­li­na 30 926 eu­roa.

7-paik­kai­nen ver­sio: fik­su ja mo­ni­puo­li­nen

Cit­roën tar­jo­aa en­nen­nä­ke­mät­tö­män 7-paik­kai­sen ver­si­on täy­sin uu­des­ta C3 Airc­ros­sis­ta. Isot ta­ka­o­vet ja hel­pos­ti tait­tu­vat toi­sen ri­vin is­tui­met (40/60) mah­dol­lis­ta­vat hel­pon pää­syn kol­man­nel­le is­tuin­ri­vil­le, jos­sa on mu­ka­vat ja tait­tu­vat is­tui­met. Is­tui­met ovat käy­tet­tä­vis­sä tar­peen vaa­ties­sa, ja ne koos­tu­vat is­tui­no­sas­ta sekä kah­des­ta sel­kä­no­jas­ta, jot­ka voi­daan tait­taa 50/50-osas­sa. Ta­va­ra­ti­la on ta­sai­nen, kun kol­mas is­tuin­ri­vi ei ole käy­tös­sä.

7-paik­kai­sen C3 Airc­ros­sin toi­sen ri­vin ta­ka­pol­vi­ti­la on yh­tä suu­rin kuin C3-mal­lis­sa, kyy­när­ti­laa on pe­rä­ti 25 mm enem­män kuin B-seg­men­tis­sä yleen­sä ja pään­ti­laa on tar­jol­la run­saas­ti. Kol­man­nel­la is­tuin­ri­vin mat­kus­ta­jil­le tar­jol­la on pään­tu­et, kyy­när­no­jat, mu­ki­te­li­neet, USB-pis­to­ke, eril­li­nen jal­ka­ti­la ja il­mas­toin­ti. 7-paik­kai­ses­sa C3 Airc­ros­sis­sa ul­ko- ja si­sä­ti­lo­jen komp­ro­mis­si on täy­del­li­nen. 93 % eu­roop­pa­lai­sis­ta B-SUV-omis­ta­jis­ta ajaa al­le 80 km päi­väs­sä, jol­loin 7-paik­kai­sen kak­si taa­im­mais­ta is­tuin­ta ovat täy­del­li­nen rat­kai­su ly­hyi­siin kul­je­tuk­siin. Kun kaik­ki is­tui­met ovat yl­hääl­lä, ta­va­ra­ti­lan ti­la­vuus on 40 lit­raa, ja kun taa­im­mai­nen rivi on al­haal­la, ti­laa on 330 lit­raa.

5-paik­kai­nen ver­sio: seg­ment­tin­sä ti­la­vin

Uu­den C3 Airc­ros­sin 5-paik­kai­ses­sa ver­si­os­sa on 40/60-osas­sa tait­tu­va ta­kais­tuin, joka si­jait­see 65 mm taa­em­pa­na kuin 7-paik­kai­ses­sa mal­lis­sa. Tu­lok­se­na on erit­täin pal­jon ti­laa toi­sel­la ri­vil­lä, ja luok­kan­sa pa­ras ta­ka­pol­vi­ti­la (+ 80 mm luo­kan kes­ki­ar­voon ver­rat­tu­na). Ta­ka­pen­kil­lä on B-seg­men­tin pa­ras kyy­när­ti­la le­veys­suun­nas­sa (+25 mm luo­kan kes­ki­ar­voon ver­rat­tu­na). Hy­vät ta­ka­jal­ka­ti­lat ei­vät kui­ten­kaan tar­koi­ta, et­tä ta­va­ra­ti­la oli­si eri­tyi­sen pie­ni. 460 l on myös ai­van luok­kan­sa kär­keä ta­va­ra­ti­lan ti­la­vuu­des­sa. 

Ta­va­ra­ti­la on sel­ke­än muo­toi­nen, ja sii­nä on kah­teen kor­keu­teen siir­ret­tä­vä ta­va­ra­ti­lan vä­li­poh­ja. Sen avul­la lat­ti­as­ta saa­daan täy­sin ta­sai­nen, kun ta­ka­pen­kin sel­kä­no­jat ovat kaa­det­tu alas. Täl­lä ta­voin ta­va­ra­ti­la kas­vaa vai­kut­ta­vaan 1 600 lit­raan, mikä on poik­keuk­sel­lis­ta B-seg­men­tis­sä.

Hyb­rid: vai­va­ton siir­ty­mi­nen säh­köis­ty­mi­seen

Täy­sin uu­si C3 Airc­ross saa uu­den Hyb­rid 136 -voi­ma­lin­ja­ver­si­on, jos­sa on uu­si e-DCT-kak­sois­kyt­ken­tä­vaih­teis­to. 48 vol­tin hyb­ri­di­jär­jes­tel­mä käyt­tää uu­den su­ku­pol­ven 1,2 Pu­re­Tech -moot­to­ria, joka on ke­hi­tet­ty eri­tyi­ses­ti hyb­ri­di­käyt­töä var­ten, moot­to­rin kom­po­nen­teis­ta 40 pro­sent­tia on uu­sia. Uu­si kol­mi­sy­lin­te­ri­nen moot­to­ri tuot­taa te­hoa 100 kW / 136 hv. Sii­nä on muut­tu­va­ge­o­met­ri­nen tur­bo­ah­din ja uu­si ja­ko­ket­ju, joka te­kee moot­to­ris­ta ai­em­paa luo­tet­ta­vam­man. Sii­nä käy­te­tään myös Mil­le­rin työ­kier­toa. Jär­jes­tel­män säh­kö­moot­to­ri si­jait­see e-DCT-vaih­teis­ton yh­tey­des­sä tuot­ta­en 21 kW / 28 hv te­hoa.

Uu­si hyb­ri­di­voi­ma­lin­ja vä­hen­tää polt­to­ai­neen­ku­lu­tus­ta, eten­kin kau­pun­ki­o­lo­suh­teis­sa. Säh­kö­moot­to­ri tu­kee polt­to­moot­to­ria ni­me­no­maan polt­to­ai­neen sääs­tä­mi­sek­si. Kau­pun­gis­sa jär­jes­tel­män avul­la on mah­dol­lis­ta ajaa jopa 50 % ajas­ta pel­käl­lä säh­köl­lä, ak­kua la­da­taan ener­gi­an­tal­tee­no­ton avul­la esi­mer­kik­si jar­ru­tus­ti­lan­teis­sa. Hyb­ri­di­mal­lin pääs­töt ovat vain 121 g/km, ja voi­ma­lin­ja on tar­jol­la niin 5- kuin 7-paik­kai­seen ver­si­oon.

Cit­roë­nin en­sim­mäi­nen täys­säh­köi­nen kom­pak­ti SUV

Säh­kö­mal­lis­sa on 83 kW / 113 hv tuot­ta­va säh­kö­moot­to­ri, joka on yh­dis­tet­ty 44 kWh LFP -akus­toon (li­tium­rau­ta­fos­faat­ti). Ky­sei­sen tek­niik­ka­pa­ke­tin an­si­os­ta täys­säh­kö­mal­lis­sa on täy­del­li­nen komp­ro­mis­si riit­tä­vän toi­min­ta­mat­kan (302 km) ja hou­kut­te­le­van hin­nan vä­lil­lä. Mal­lin huip­pu­no­peus on 145 km/h, ja suo­ri­tus­ky­ky riit­tää eri­no­mai­ses­ti ar­ki­a­jon tar­pei­siin. 

Uu­des­sa C3 Airc­ros­sis­sa on va­ki­o­na Suo­mes­sa 11 kW:n 3-vai­he­la­taus. Pi­ka­la­taus on­nis­tuu jopa 100 kW:n te­hol­la ja 20–80 %:n la­taus vie vain 26 mi­nuut­tia.

Vuon­na 2025 tar­jol­le tu­lee vie­lä isom­mal­la akul­la va­rus­tet­tu ver­sio, jon­ka toi­min­ta­mat­ka on yli 400 km.

Täys­säh­köi­ses­sä C3 Airc­ros­sis­sa on rat­kais­tu au­toi­li­joi­den huo­let riit­tä­väs­tä toi­min­ta­mat­kas­ta. Uu­den e-ROU­TES-so­vel­luk­sen avul­la voi hel­pos­ti suun­ni­tel­la ajo­mat­kat, tark­kail­la akun va­raus­ti­laa re­aa­li­a­jas­sa ja naut­tia ko­ko­nais­val­tai­ses­ta na­vi­goin­ti­ko­ke­muk­ses­ta. So­vel­lus aut­taa vä­hen­tä­mään mat­ka-ai­ko­ja ja osoit­taa par­haat mah­dol­li­set la­taus­pai­kat. e-ROU­TES saa koko ajan tie­toa au­tos­ta (akun va­raus­ti­la), sää­o­lo­suh­teis­ta ja pi­ka­la­tu­rei­den ruuh­ka­ti­lan­tees­ta rei­tin var­rel­la ja päi­vit­tää sen mu­kaan ak­tii­vi­ses­ti suun­ni­tel­tua reit­tiä.

Cit­roën Ad­van­ced Com­fort -jou­si­tus ja -is­tui­met

Täy­sin uu­teen C3 Airc­ros­siin on ha­lut­tu luo­da hy­vät ti­lat ja mu­ka­vuus jopa sil­loin, kun kaik­ki seit­se­män is­tuin­ta on käy­tös­sä. Saa­vut­taak­seen tä­män Cit­roë­nil­le yk­si­löl­li­nen Ad­van­ced Com­fort -jou­si­tus on va­ki­o­na kai­kis­sa C3 Airc­ross -ver­si­ois­sa. Tämä in­no­va­tii­vi­nen ja pa­ten­toi­tu jou­si­tus­rat­kai­su var­mis­taa mu­ka­vuu­den kai­kil­la mat­kus­ta­jil­le tie­o­lo­suh­teis­ta riip­pu­mat­ta. Cit­roë­nin Ad­van­ced Com­fort -mu­ka­vuu­sis­tui­met tar­jo­a­vat puo­les­taan 10–15 mm yli­mää­räis­tä peh­mus­tet­ta is­tui­mis­sa. Is­tui­met on suun­ni­tel­tu tar­jo­a­maan sil­ti riit­tä­väs­ti tu­kea, jot­ta mu­ka­vuus ja ryh­ti säi­lyi­si­vät myös pi­dem­mil­lä ajo­mat­koil­la.

C-Zen Loun­ge: uu­si oh­jaa­mo­ark­ki­teh­tuu­ri mie­len­rau­hal­le

C3 Airc­ros­sis­sa hyö­dyn­ne­tään uut­ta ë-C3-mal­lia var­ten teh­tyä työ­tä. Cit­roën C-Zen Loun­gen mo­der­ni, ti­la­va ja hy­vin va­rus­tel­tu mat­kus­ta­mo on saa­nut uu­sia ma­te­ri­aa­le­ja ja vä­re­jä.  

Vaa­ka­suun­tai­nen ko­je­lau­ta pys­ty­suun­tai­si­ne il­man­suut­ti­mi­neen on ja­et­tu kah­teen ta­soon: tek­ni­set hal­lin­ta­lait­teet ylä­o­sas­sa ja ns. mu­ka­vuu­so­sio alem­pa­na. Soh­va­muo­toi­luk­si­kin kut­sut­tu alue on pääl­lys­tet­ty eri­tyi­sel­lä kan­kaal­la ja sitä ym­pä­röi läm­pi­män va­lon alue. Ylä­o­sas­sa on sel­keä nä­ky­mä eteen, ja tär­keim­mät ajoon liit­ty­vät tie­dot ovat ne­rok­kaas­ti hei­jas­tet­tu HUD-mit­ta­ris­toon. Pie­ni­ko­kois­ta oh­jaus­pyö­rää voi­daan sää­tää niin kor­keus- kuin pys­ty­suun­nas­sa, ja sitä on help­po kä­si­tel­lä. Hei­jas­tet­tu mit­ta­ris­to si­jait­see ko­je­lau­dan ja tuu­li­la­sin vä­li­sel­lä alu­eel­la niin, et­tä kat­set­ta ei tar­vit­se juu­ri­kaan ir­rot­taa ties­tä.

Au­to­Bild / Cit­ro­en

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset
ID.-perheen mallisto

ID.-perheen mallisto

Volkswagen

Volkswagenin ID.-sähkö­au­to­mal­listo rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa

Auto Bild.Uutiset
ID.-perheen mallisto

ID.-perheen mallisto

Volkswagen

Volkswagenin ID.-sähkö­au­to­mal­listo rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa

Auto Bild.Uutiset
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoen kunta

Utsjoella mielenkiintoinen yhteis­käyt­tö­au­to­ko­keilu

Auto Bild.Uutiset
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoen kunta

Utsjoella mielenkiintoinen yhteis­käyt­tö­au­to­ko­keilu

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU