Citroenilta uusi kompakti SUV

Citroën lähestyy kompaktia SUV-markkinaa uudella tavalla tekemällä täysin uudenlaisen C3 Aircrossin. Uutuus on luonnollinen jatkumo hinta­val­lan­ku­mouksen aloittaneelle Citroën ë-C3:lle ollen tämän sisarmalli. Sukulaisuus mahdollistaa houkuttelevan hinnoittelun ja voima­lin­ja­tar­jonnan C3 Aircrossille.

Auto Bild.Uutiset

Uu­tuus on ai­to SUV ja tar­jo­aa­kin luo­kal­le tyy­pil­li­siä ele­ment­te­jä, ku­ten suo­jaa, jä­mäk­kyyt­tä ja hel­pon si­sään­käyn­nin. Mal­lin mi­tat ovat muut­tu­neet edel­lis­mal­liin ver­rat­tu­na. 4,39 met­rin pi­tui­se­na ja 5-paik­kai­se­na ver­si­o­na uu­si C3 Airc­ros­sis­sa on luok­kan­sa par­haim­mat ta­ka­jal­ka­ti­lat. Cit­roën tar­jo­aa mal­lis­ta myös uut­ta 7-paik­kais­ta ver­si­o­ta en­sim­mäis­tä ker­taa kom­pak­tis­sa ko­ko­luo­kas­sa.

Edul­li­sim­mas­sa You-va­rus­te­ta­sos­sa mu­ka­vuus on ai­na va­ki­o­na, sil­lä jo­kai­ses­sa C3 Airc­ros­sis­sa on va­ki­o­na Cit­roë­nin mu­ka­vuus­jou­si­tus. Plus- ja Max-va­rus­te­ta­sois­sa mu­ka­na va­ki­o­na tu­le­vat li­säk­si eri­tyi­sen peh­me­ät Cit­roën-mu­ka­vuu­sis­tui­met.

Edul­li­sin 7-paik­kai­nen SUV ja säh­kö­au­to­jen hin­ta­val­lan­ku­mous

Ben­sii­ni­moot­to­ril­la va­rus­tet­tu C3 Airc­ross 100 You tar­jo­aa edul­li­sen hin­ta­pis­teen uu­tuus­mal­lil­le. Mal­li on va­rus­tet­tu uu­del­la tek­nii­kal­la va­rus­te­tul­la 1,2-lit­rai­se­na ben­sii­ni­tur­bo­moot­to­ril­la ja 6-vaih­tei­sel­la ma­nu­aa­li­vaih­teis­tol­la: 5-paik­kai­nen ver­sio mak­saa­kin vain 23 396 eu­roa ja 7-paik­kai­nen 24 760 eu­roa teh­den sii­tä Suo­men edul­li­sim­man 7-paik­kai­sen SUV-au­ton. 7-paik­kai­nen ver­sio on saa­ta­vil­la myös hyb­ri­di­mal­lien yh­tey­teen.

Täys­säh­köi­nen ë-C3 Airc­ross You-va­rus­te­ta­sol­la tuo säh­kö­au­to­jen hin­ta­val­lan­ku­mouk­sen per­he­au­to­jen luok­kaan. Cit­roën tar­jo­aa 27 990 eu­rol­la 5-hen­ki­sel­le per­heel­le so­pi­van ja mu­ka­van säh­kö­au­ton, joka mah­dol­lis­taa erit­täin kus­tan­nus­te­hok­kaan ja pääs­töt­tö­män liik­ku­mi­sen.

Plus-va­rus­te­ta­so val­mii­na Suo­men olo­suh­tei­siin

Cit­roën C3 Airc­ross -täys­säh­kö­au­tos­ta ja Hyb­ri­dis­tä on Suo­mes­sa tar­jol­la erit­täin hou­kut­te­le­va ja to­del­la kat­ta­vas­ti va­rus­tet­tu Plus-va­rus­te­ta­so. Plus-ta­sos­sa mu­ka­na tu­le­vat mm. 10,25-tuu­mai­nen kos­ke­tus­näyt­tö, au­to­maat­ti-il­mas­toin­ti ja Cit­roën Ad­van­ced Com­fort -is­tui­met, py­sä­köin­ti­tut­ka ta­ka­na sekä pe­ruu­tus­ka­me­ra, Full LED -ajo­va­lot ja kat­to­kai­teet. Tär­keim­mät Plus­san va­ki­o­va­rus­teet ovat kui­ten­kin Suo­men olo­suh­teis­sa oleel­li­set is­tui­mien, oh­jaus­pyö­rän ja tuu­li­la­sin läm­mit­ti­met.

Täys­säh­köi­nen ë-C3 Airc­ross Plus-va­rus­te­lul­la mak­saa30 200 eu­roa, C3 Airc­ross You 100 -ben­sii­ni­nä 26 012 eu­roa ja ta­lou­del­li­se­na Hyb­rid 136 -mal­li­na 30 926 eu­roa.

7-paik­kai­nen ver­sio: fik­su ja mo­ni­puo­li­nen

Cit­roën tar­jo­aa en­nen­nä­ke­mät­tö­män 7-paik­kai­sen ver­si­on täy­sin uu­des­ta C3 Airc­ros­sis­ta. Isot ta­ka­o­vet ja hel­pos­ti tait­tu­vat toi­sen ri­vin is­tui­met (40/60) mah­dol­lis­ta­vat hel­pon pää­syn kol­man­nel­le is­tuin­ri­vil­le, jos­sa on mu­ka­vat ja tait­tu­vat is­tui­met. Is­tui­met ovat käy­tet­tä­vis­sä tar­peen vaa­ties­sa, ja ne koos­tu­vat is­tui­no­sas­ta sekä kah­des­ta sel­kä­no­jas­ta, jot­ka voi­daan tait­taa 50/50-osas­sa. Ta­va­ra­ti­la on ta­sai­nen, kun kol­mas is­tuin­ri­vi ei ole käy­tös­sä.

7-paik­kai­sen C3 Airc­ros­sin toi­sen ri­vin ta­ka­pol­vi­ti­la on yh­tä suu­rin kuin C3-mal­lis­sa, kyy­när­ti­laa on pe­rä­ti 25 mm enem­män kuin B-seg­men­tis­sä yleen­sä ja pään­ti­laa on tar­jol­la run­saas­ti. Kol­man­nel­la is­tuin­ri­vin mat­kus­ta­jil­le tar­jol­la on pään­tu­et, kyy­när­no­jat, mu­ki­te­li­neet, USB-pis­to­ke, eril­li­nen jal­ka­ti­la ja il­mas­toin­ti. 7-paik­kai­ses­sa C3 Airc­ros­sis­sa ul­ko- ja si­sä­ti­lo­jen komp­ro­mis­si on täy­del­li­nen. 93 % eu­roop­pa­lai­sis­ta B-SUV-omis­ta­jis­ta ajaa al­le 80 km päi­väs­sä, jol­loin 7-paik­kai­sen kak­si taa­im­mais­ta is­tuin­ta ovat täy­del­li­nen rat­kai­su ly­hyi­siin kul­je­tuk­siin. Kun kaik­ki is­tui­met ovat yl­hääl­lä, ta­va­ra­ti­lan ti­la­vuus on 40 lit­raa, ja kun taa­im­mai­nen rivi on al­haal­la, ti­laa on 330 lit­raa.

5-paik­kai­nen ver­sio: seg­ment­tin­sä ti­la­vin

Uu­den C3 Airc­ros­sin 5-paik­kai­ses­sa ver­si­os­sa on 40/60-osas­sa tait­tu­va ta­kais­tuin, joka si­jait­see 65 mm taa­em­pa­na kuin 7-paik­kai­ses­sa mal­lis­sa. Tu­lok­se­na on erit­täin pal­jon ti­laa toi­sel­la ri­vil­lä, ja luok­kan­sa pa­ras ta­ka­pol­vi­ti­la (+ 80 mm luo­kan kes­ki­ar­voon ver­rat­tu­na). Ta­ka­pen­kil­lä on B-seg­men­tin pa­ras kyy­när­ti­la le­veys­suun­nas­sa (+25 mm luo­kan kes­ki­ar­voon ver­rat­tu­na). Hy­vät ta­ka­jal­ka­ti­lat ei­vät kui­ten­kaan tar­koi­ta, et­tä ta­va­ra­ti­la oli­si eri­tyi­sen pie­ni. 460 l on myös ai­van luok­kan­sa kär­keä ta­va­ra­ti­lan ti­la­vuu­des­sa. 

Ta­va­ra­ti­la on sel­ke­än muo­toi­nen, ja sii­nä on kah­teen kor­keu­teen siir­ret­tä­vä ta­va­ra­ti­lan vä­li­poh­ja. Sen avul­la lat­ti­as­ta saa­daan täy­sin ta­sai­nen, kun ta­ka­pen­kin sel­kä­no­jat ovat kaa­det­tu alas. Täl­lä ta­voin ta­va­ra­ti­la kas­vaa vai­kut­ta­vaan 1 600 lit­raan, mikä on poik­keuk­sel­lis­ta B-seg­men­tis­sä.

Hyb­rid: vai­va­ton siir­ty­mi­nen säh­köis­ty­mi­seen

Täy­sin uu­si C3 Airc­ross saa uu­den Hyb­rid 136 -voi­ma­lin­ja­ver­si­on, jos­sa on uu­si e-DCT-kak­sois­kyt­ken­tä­vaih­teis­to. 48 vol­tin hyb­ri­di­jär­jes­tel­mä käyt­tää uu­den su­ku­pol­ven 1,2 Pu­re­Tech -moot­to­ria, joka on ke­hi­tet­ty eri­tyi­ses­ti hyb­ri­di­käyt­töä var­ten, moot­to­rin kom­po­nen­teis­ta 40 pro­sent­tia on uu­sia. Uu­si kol­mi­sy­lin­te­ri­nen moot­to­ri tuot­taa te­hoa 100 kW / 136 hv. Sii­nä on muut­tu­va­ge­o­met­ri­nen tur­bo­ah­din ja uu­si ja­ko­ket­ju, joka te­kee moot­to­ris­ta ai­em­paa luo­tet­ta­vam­man. Sii­nä käy­te­tään myös Mil­le­rin työ­kier­toa. Jär­jes­tel­män säh­kö­moot­to­ri si­jait­see e-DCT-vaih­teis­ton yh­tey­des­sä tuot­ta­en 21 kW / 28 hv te­hoa.

Uu­si hyb­ri­di­voi­ma­lin­ja vä­hen­tää polt­to­ai­neen­ku­lu­tus­ta, eten­kin kau­pun­ki­o­lo­suh­teis­sa. Säh­kö­moot­to­ri tu­kee polt­to­moot­to­ria ni­me­no­maan polt­to­ai­neen sääs­tä­mi­sek­si. Kau­pun­gis­sa jär­jes­tel­män avul­la on mah­dol­lis­ta ajaa jopa 50 % ajas­ta pel­käl­lä säh­köl­lä, ak­kua la­da­taan ener­gi­an­tal­tee­no­ton avul­la esi­mer­kik­si jar­ru­tus­ti­lan­teis­sa. Hyb­ri­di­mal­lin pääs­töt ovat vain 121 g/km, ja voi­ma­lin­ja on tar­jol­la niin 5- kuin 7-paik­kai­seen ver­si­oon.

Cit­roë­nin en­sim­mäi­nen täys­säh­köi­nen kom­pak­ti SUV

Säh­kö­mal­lis­sa on 83 kW / 113 hv tuot­ta­va säh­kö­moot­to­ri, joka on yh­dis­tet­ty 44 kWh LFP -akus­toon (li­tium­rau­ta­fos­faat­ti). Ky­sei­sen tek­niik­ka­pa­ke­tin an­si­os­ta täys­säh­kö­mal­lis­sa on täy­del­li­nen komp­ro­mis­si riit­tä­vän toi­min­ta­mat­kan (302 km) ja hou­kut­te­le­van hin­nan vä­lil­lä. Mal­lin huip­pu­no­peus on 145 km/h, ja suo­ri­tus­ky­ky riit­tää eri­no­mai­ses­ti ar­ki­a­jon tar­pei­siin. 

Uu­des­sa C3 Airc­ros­sis­sa on va­ki­o­na Suo­mes­sa 11 kW:n 3-vai­he­la­taus. Pi­ka­la­taus on­nis­tuu jopa 100 kW:n te­hol­la ja 20–80 %:n la­taus vie vain 26 mi­nuut­tia.

Vuon­na 2025 tar­jol­le tu­lee vie­lä isom­mal­la akul­la va­rus­tet­tu ver­sio, jon­ka toi­min­ta­mat­ka on yli 400 km.

Täys­säh­köi­ses­sä C3 Airc­ros­sis­sa on rat­kais­tu au­toi­li­joi­den huo­let riit­tä­väs­tä toi­min­ta­mat­kas­ta. Uu­den e-ROU­TES-so­vel­luk­sen avul­la voi hel­pos­ti suun­ni­tel­la ajo­mat­kat, tark­kail­la akun va­raus­ti­laa re­aa­li­a­jas­sa ja naut­tia ko­ko­nais­val­tai­ses­ta na­vi­goin­ti­ko­ke­muk­ses­ta. So­vel­lus aut­taa vä­hen­tä­mään mat­ka-ai­ko­ja ja osoit­taa par­haat mah­dol­li­set la­taus­pai­kat. e-ROU­TES saa koko ajan tie­toa au­tos­ta (akun va­raus­ti­la), sää­o­lo­suh­teis­ta ja pi­ka­la­tu­rei­den ruuh­ka­ti­lan­tees­ta rei­tin var­rel­la ja päi­vit­tää sen mu­kaan ak­tii­vi­ses­ti suun­ni­tel­tua reit­tiä.

Cit­roën Ad­van­ced Com­fort -jou­si­tus ja -is­tui­met

Täy­sin uu­teen C3 Airc­ros­siin on ha­lut­tu luo­da hy­vät ti­lat ja mu­ka­vuus jopa sil­loin, kun kaik­ki seit­se­män is­tuin­ta on käy­tös­sä. Saa­vut­taak­seen tä­män Cit­roë­nil­le yk­si­löl­li­nen Ad­van­ced Com­fort -jou­si­tus on va­ki­o­na kai­kis­sa C3 Airc­ross -ver­si­ois­sa. Tämä in­no­va­tii­vi­nen ja pa­ten­toi­tu jou­si­tus­rat­kai­su var­mis­taa mu­ka­vuu­den kai­kil­la mat­kus­ta­jil­le tie­o­lo­suh­teis­ta riip­pu­mat­ta. Cit­roë­nin Ad­van­ced Com­fort -mu­ka­vuu­sis­tui­met tar­jo­a­vat puo­les­taan 10–15 mm yli­mää­räis­tä peh­mus­tet­ta is­tui­mis­sa. Is­tui­met on suun­ni­tel­tu tar­jo­a­maan sil­ti riit­tä­väs­ti tu­kea, jot­ta mu­ka­vuus ja ryh­ti säi­lyi­si­vät myös pi­dem­mil­lä ajo­mat­koil­la.

C-Zen Loun­ge: uu­si oh­jaa­mo­ark­ki­teh­tuu­ri mie­len­rau­hal­le

C3 Airc­ros­sis­sa hyö­dyn­ne­tään uut­ta ë-C3-mal­lia var­ten teh­tyä työ­tä. Cit­roën C-Zen Loun­gen mo­der­ni, ti­la­va ja hy­vin va­rus­tel­tu mat­kus­ta­mo on saa­nut uu­sia ma­te­ri­aa­le­ja ja vä­re­jä.  

Vaa­ka­suun­tai­nen ko­je­lau­ta pys­ty­suun­tai­si­ne il­man­suut­ti­mi­neen on ja­et­tu kah­teen ta­soon: tek­ni­set hal­lin­ta­lait­teet ylä­o­sas­sa ja ns. mu­ka­vuu­so­sio alem­pa­na. Soh­va­muo­toi­luk­si­kin kut­sut­tu alue on pääl­lys­tet­ty eri­tyi­sel­lä kan­kaal­la ja sitä ym­pä­röi läm­pi­män va­lon alue. Ylä­o­sas­sa on sel­keä nä­ky­mä eteen, ja tär­keim­mät ajoon liit­ty­vät tie­dot ovat ne­rok­kaas­ti hei­jas­tet­tu HUD-mit­ta­ris­toon. Pie­ni­ko­kois­ta oh­jaus­pyö­rää voi­daan sää­tää niin kor­keus- kuin pys­ty­suun­nas­sa, ja sitä on help­po kä­si­tel­lä. Hei­jas­tet­tu mit­ta­ris­to si­jait­see ko­je­lau­dan ja tuu­li­la­sin vä­li­sel­lä alu­eel­la niin, et­tä kat­set­ta ei tar­vit­se juu­ri­kaan ir­rot­taa ties­tä.

Au­to­Bild / Cit­ro­en

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Tuore suoma­lais­tut­kimus sähkö­au­toi­li­joista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi

Auto Bild.Uutiset

Tuore suoma­lais­tut­kimus sähkö­au­toi­li­joista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi

Auto Bild.Uutiset
Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Kia

Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV

Auto Bild.Uutiset
Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Kia

Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV

Auto Bild.Uutiset

Lemmikki autossa helteellä? Useimmat ohikulkijat etsivät tietoa ilmastoinnista, joka kymmenes soittaa poliisille

Auto Bild.Uutiset

Lemmikki autossa helteellä? Useimmat ohikulkijat etsivät tietoa ilmastoinnista, joka kymmenes soittaa poliisille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU