Citroenilta uusi kompakti SUV
Citroën lähestyy kompaktia SUV-markkinaa uudella tavalla tekemällä täysin uudenlaisen C3 Aircrossin. Uutuus on luonnollinen jatkumo hintavallankumouksen aloittaneelle Citroën ë-C3:lle ollen tämän sisarmalli. Sukulaisuus mahdollistaa houkuttelevan hinnoittelun ja voimalinjatarjonnan C3 Aircrossille.
Uutuus on aito SUV ja tarjoaakin luokalle tyypillisiä elementtejä, kuten suojaa, jämäkkyyttä ja helpon sisäänkäynnin. Mallin mitat ovat muuttuneet edellismalliin verrattuna. 4,39 metrin pituisena ja 5-paikkaisena versiona uusi C3 Aircrossissa on luokkansa parhaimmat takajalkatilat. Citroën tarjoaa mallista myös uutta 7-paikkaista versiota ensimmäistä kertaa kompaktissa kokoluokassa.
Edullisimmassa You-varustetasossa mukavuus on aina vakiona, sillä jokaisessa C3 Aircrossissa on vakiona Citroënin mukavuusjousitus. Plus- ja Max-varustetasoissa mukana vakiona tulevat lisäksi erityisen pehmeät Citroën-mukavuusistuimet.
Edullisin 7-paikkainen SUV ja sähköautojen hintavallankumous
Bensiinimoottorilla varustettu C3 Aircross 100 You tarjoaa edullisen hintapisteen uutuusmallille. Malli on varustettu uudella tekniikalla varustetulla 1,2-litraisena bensiiniturbomoottorilla ja 6-vaihteisella manuaalivaihteistolla: 5-paikkainen versio maksaakin vain 23 396 euroa ja 7-paikkainen 24 760 euroa tehden siitä Suomen edullisimman 7-paikkaisen SUV-auton. 7-paikkainen versio on saatavilla myös hybridimallien yhteyteen.
Täyssähköinen ë-C3 Aircross You-varustetasolla tuo sähköautojen hintavallankumouksen perheautojen luokkaan. Citroën tarjoaa 27 990 eurolla 5-henkiselle perheelle sopivan ja mukavan sähköauton, joka mahdollistaa erittäin kustannustehokkaan ja päästöttömän liikkumisen.
Plus-varustetaso valmiina Suomen olosuhteisiin
Citroën C3 Aircross -täyssähköautosta ja Hybridistä on Suomessa tarjolla erittäin houkutteleva ja todella kattavasti varustettu Plus-varustetaso. Plus-tasossa mukana tulevat mm. 10,25-tuumainen kosketusnäyttö, automaatti-ilmastointi ja Citroën Advanced Comfort -istuimet, pysäköintitutka takana sekä peruutuskamera, Full LED -ajovalot ja kattokaiteet. Tärkeimmät Plussan vakiovarusteet ovat kuitenkin Suomen olosuhteissa oleelliset istuimien, ohjauspyörän ja tuulilasin lämmittimet.
Täyssähköinen ë-C3 Aircross Plus-varustelulla maksaa30 200 euroa, C3 Aircross You 100 -bensiininä 26 012 euroa ja taloudellisena Hybrid 136 -mallina 30 926 euroa.
7-paikkainen versio: fiksu ja monipuolinen
Citroën tarjoaa ennennäkemättömän 7-paikkaisen version täysin uudesta C3 Aircrossista. Isot takaovet ja helposti taittuvat toisen rivin istuimet (40/60) mahdollistavat helpon pääsyn kolmannelle istuinriville, jossa on mukavat ja taittuvat istuimet. Istuimet ovat käytettävissä tarpeen vaatiessa, ja ne koostuvat istuinosasta sekä kahdesta selkänojasta, jotka voidaan taittaa 50/50-osassa. Tavaratila on tasainen, kun kolmas istuinrivi ei ole käytössä.
7-paikkaisen C3 Aircrossin toisen rivin takapolvitila on yhtä suurin kuin C3-mallissa, kyynärtilaa on peräti 25 mm enemmän kuin B-segmentissä yleensä ja pääntilaa on tarjolla runsaasti. Kolmannella istuinrivin matkustajille tarjolla on pääntuet, kyynärnojat, mukitelineet, USB-pistoke, erillinen jalkatila ja ilmastointi. 7-paikkaisessa C3 Aircrossissa ulko- ja sisätilojen kompromissi on täydellinen. 93 % eurooppalaisista B-SUV-omistajista ajaa alle 80 km päivässä, jolloin 7-paikkaisen kaksi taaimmaista istuinta ovat täydellinen ratkaisu lyhyisiin kuljetuksiin. Kun kaikki istuimet ovat ylhäällä, tavaratilan tilavuus on 40 litraa, ja kun taaimmainen rivi on alhaalla, tilaa on 330 litraa.
5-paikkainen versio: segmenttinsä tilavin
Uuden C3 Aircrossin 5-paikkaisessa versiossa on 40/60-osassa taittuva takaistuin, joka sijaitsee 65 mm taaempana kuin 7-paikkaisessa mallissa. Tuloksena on erittäin paljon tilaa toisella rivillä, ja luokkansa paras takapolvitila (+ 80 mm luokan keskiarvoon verrattuna). Takapenkillä on B-segmentin paras kyynärtila leveyssuunnassa (+25 mm luokan keskiarvoon verrattuna). Hyvät takajalkatilat eivät kuitenkaan tarkoita, että tavaratila olisi erityisen pieni. 460 l on myös aivan luokkansa kärkeä tavaratilan tilavuudessa.
Tavaratila on selkeän muotoinen, ja siinä on kahteen korkeuteen siirrettävä tavaratilan välipohja. Sen avulla lattiasta saadaan täysin tasainen, kun takapenkin selkänojat ovat kaadettu alas. Tällä tavoin tavaratila kasvaa vaikuttavaan 1 600 litraan, mikä on poikkeuksellista B-segmentissä.
Hybrid: vaivaton siirtyminen sähköistymiseen
Täysin uusi C3 Aircross saa uuden Hybrid 136 -voimalinjaversion, jossa on uusi e-DCT-kaksoiskytkentävaihteisto. 48 voltin hybridijärjestelmä käyttää uuden sukupolven 1,2 PureTech -moottoria, joka on kehitetty erityisesti hybridikäyttöä varten, moottorin komponenteista 40 prosenttia on uusia. Uusi kolmisylinterinen moottori tuottaa tehoa 100 kW / 136 hv. Siinä on muuttuvageometrinen turboahdin ja uusi jakoketju, joka tekee moottorista aiempaa luotettavamman. Siinä käytetään myös Millerin työkiertoa. Järjestelmän sähkömoottori sijaitsee e-DCT-vaihteiston yhteydessä tuottaen 21 kW / 28 hv tehoa.
Uusi hybridivoimalinja vähentää polttoaineenkulutusta, etenkin kaupunkiolosuhteissa. Sähkömoottori tukee polttomoottoria nimenomaan polttoaineen säästämiseksi. Kaupungissa järjestelmän avulla on mahdollista ajaa jopa 50 % ajasta pelkällä sähköllä, akkua ladataan energiantalteenoton avulla esimerkiksi jarrutustilanteissa. Hybridimallin päästöt ovat vain 121 g/km, ja voimalinja on tarjolla niin 5- kuin 7-paikkaiseen versioon.
Citroënin ensimmäinen täyssähköinen kompakti SUV
Sähkömallissa on 83 kW / 113 hv tuottava sähkömoottori, joka on yhdistetty 44 kWh LFP -akustoon (litiumrautafosfaatti). Kyseisen tekniikkapaketin ansiosta täyssähkömallissa on täydellinen kompromissi riittävän toimintamatkan (302 km) ja houkuttelevan hinnan välillä. Mallin huippunopeus on 145 km/h, ja suorituskyky riittää erinomaisesti arkiajon tarpeisiin.
Uudessa C3 Aircrossissa on vakiona Suomessa 11 kW:n 3-vaihelataus. Pikalataus onnistuu jopa 100 kW:n teholla ja 20–80 %:n lataus vie vain 26 minuuttia.
Vuonna 2025 tarjolle tulee vielä isommalla akulla varustettu versio, jonka toimintamatka on yli 400 km.
Täyssähköisessä C3 Aircrossissa on ratkaistu autoilijoiden huolet riittävästä toimintamatkasta. Uuden e-ROUTES-sovelluksen avulla voi helposti suunnitella ajomatkat, tarkkailla akun varaustilaa reaaliajassa ja nauttia kokonaisvaltaisesta navigointikokemuksesta. Sovellus auttaa vähentämään matka-aikoja ja osoittaa parhaat mahdolliset latauspaikat. e-ROUTES saa koko ajan tietoa autosta (akun varaustila), sääolosuhteista ja pikalatureiden ruuhkatilanteesta reitin varrella ja päivittää sen mukaan aktiivisesti suunniteltua reittiä.
Citroën Advanced Comfort -jousitus ja -istuimet
Täysin uuteen C3 Aircrossiin on haluttu luoda hyvät tilat ja mukavuus jopa silloin, kun kaikki seitsemän istuinta on käytössä. Saavuttaakseen tämän Citroënille yksilöllinen Advanced Comfort -jousitus on vakiona kaikissa C3 Aircross -versioissa. Tämä innovatiivinen ja patentoitu jousitusratkaisu varmistaa mukavuuden kaikilla matkustajille tieolosuhteista riippumatta. Citroënin Advanced Comfort -mukavuusistuimet tarjoavat puolestaan 10–15 mm ylimääräistä pehmustetta istuimissa. Istuimet on suunniteltu tarjoamaan silti riittävästi tukea, jotta mukavuus ja ryhti säilyisivät myös pidemmillä ajomatkoilla.
C-Zen Lounge: uusi ohjaamoarkkitehtuuri mielenrauhalle
C3 Aircrossissa hyödynnetään uutta ë-C3-mallia varten tehtyä työtä. Citroën C-Zen Loungen moderni, tilava ja hyvin varusteltu matkustamo on saanut uusia materiaaleja ja värejä.
Vaakasuuntainen kojelauta pystysuuntaisine ilmansuuttimineen on jaettu kahteen tasoon: tekniset hallintalaitteet yläosassa ja ns. mukavuusosio alempana. Sohvamuotoiluksikin kutsuttu alue on päällystetty erityisellä kankaalla ja sitä ympäröi lämpimän valon alue. Yläosassa on selkeä näkymä eteen, ja tärkeimmät ajoon liittyvät tiedot ovat nerokkaasti heijastettu HUD-mittaristoon. Pienikokoista ohjauspyörää voidaan säätää niin korkeus- kuin pystysuunnassa, ja sitä on helppo käsitellä. Heijastettu mittaristo sijaitsee kojelaudan ja tuulilasin välisellä alueella niin, että katsetta ei tarvitse juurikaan irrottaa tiestä.
AutoBild / Citroen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Käytettyjä autoja myytiin alkuvuonna selkeästi enemmän kuin viime vuonna
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Auto Bild 9/2025 on kaupoissa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Cyruksen kompakti riaa-aste
Neula puhtaaksi
ELACin uusi aktiivikaiutin
Uusi optinen äänirasia
Pilvin pimein
70-luvun tunnelmaa
Saarimökki on elämäntapa: Kiire jää jo rantaan
Uutta Yorkshiresta
D-luokan tehovahvistimia Luxemburgista
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Käytettyjä autoja myytiin alkuvuonna selkeästi enemmän kuin viime vuonna
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
KOEAJOT
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Käytettyjä autoja myytiin alkuvuonna selkeästi enemmän kuin viime vuonna
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL