Näyttelyssä on esillä yli 400 ajoneuvoa: autoja, moottoripyöriä, mopoja, työkoneita, moottorikelkkoja, traktoreita... kaikenlaista moottorilla kulkevaa. Ikähaarukka on moottorivoimalla liikkumisen alkuajoista 90-luvun alkuun. Mukana on myös runsaasti alan kerhoja, asiantuntijatahoja, kauppiaita ja erikoisosaajia. Kaikki Lahden Messukeskuksen hallit ovat jälleen käytössä ja tilat varattiin täyteen ennätysajassa, jo viime vuoden puolella.

Näyttelyssä on esillä yli 400 ajoneuvoa: autoja, moottoripyöriä, mopoja, työkoneita, moottorikelkkoja, traktoreita... kaikenlaista moottorilla kulkevaa. Ikähaarukka on moottorivoimalla liikkumisen alkuajoista 90-luvun alkuun. Mukana on myös runsaasti alan kerhoja, asiantuntijatahoja, kauppiaita ja erikoisosaajia. Kaikki Lahden Messukeskuksen hallit ovat jälleen käytössä ja tilat varattiin täyteen ennätysajassa, jo viime vuoden puolella.

Classic Motorshow 7.-8.5. Lahti: Jo yhdeksättä kertaa!

Lahdessa järjestetään keväisin ajoneu­vo­nos­tal­giasta kiinnostuneiden oma näyttely, Classic Motorshow, joka kokoaa yhteen alan kalustoa ja toimijoita laajalti. Classic Motorshow järjestetään Lahdessa 7.-8.5.2016 nyt jo yhdeksättä kertaa.

Auto Bild.Uutiset

Tee­ma esit­te­lee suo­ma­lai­sia so­ra­tei­den vir­tuo­o­se­ja


Vuo­sit­tain Clas­sic Mo­tors­how'ssa esi­tel­lään laa­jem­min jo­kin nä­kö­kul­ma alaan ni­me­ä­mäl­lä näyt­te­lyl­le tee­ma. Tä­män vuo­den tee­ma­na on ko­ti­mai­nen ral­li­au­toi­lu ot­si­kol­la "So­ra­tei­den vir­tuo­o­sit - suo­ma­lai­sen ral­li­au­toi­lun his­to­ri­aa" ja ai­heel­le on va­rat­tu ko­ko­nai­nen oma hal­lin­sa.

- Tee­ma esit­te­lee suo­ma­lais­ta ral­li­au­toi­lua 50-lu­vul­ta 80-lu­vun lop­puun. Pu­nai­se­na lan­ka­na ovat noi­den ai­ko­jen tyy­pil­li­set ral­li­au­tot. Li­sä­maus­tee­na jou­kos­sa on myös muu­ta­mia eri­koi­suuk­sia. Tee­ma esit­te­lee ni­me­no­maan suo­ma­lais­ta ral­lia, he­rät­te­lee suo­ma­lais­ten ral­li­har­ras­ta­jien muis­to­ja, näyt­te­lys­tä vas­taa­va Ris­to Lai­ne pai­not­taa.

- Ral­li­au­to­ja on esil­lä rei­lus­ti yli 30 kpl, 50-lu­vun Aus­tin At­lan­ti­cis­ta ai­na 80-lu­vun lo­pun Mit­su­bis­hi Ga­lan­tiin, ker­too Clas­sic Mo­tors­how'n tuot­ta­ja Pet­ri Nie­men­maa.

Ral­lin his­to­ria on pal­jon muu­ta­kin kuin au­tot. Se on hen­ki­löi­tä niin ra­tin ta­kaa kuin so­ra­tei­den var­sil­ta­kin, tii­me­jä ja taus­ta­jouk­ko­ja unoh­ta­mat­ta. Tee­ma­hal­lis­ta löy­tyy­kin tänä vuon­na haas­tat­te­lu­la­va, jol­la näh­dään ja kuul­laan hen­ki­löi­tä, jot­ka oli­vat it­se pai­kal­la ko­ke­mas­sa ja te­ke­mäs­sä suo­ma­lai­sen ral­li­au­toi­lun his­to­ri­aa.

- Näyt­te­ly­kä­vi­jöil­lä on en­si­kä­den mah­dol­li­suus kuul­la men­nei­den vuo­sien kil­pai­li­joi­ta ja hei­dän taus­ta­voi­mi­aan. Kes­kus­te­lu­ko­koon­pa­noi­hin on kut­sut­tu mu­kaan niin kul­jet­ta­jia, tek­niik­ka­puo­len osaa­jia kuin muu­ta­kin lä­hi­pii­riä, ker­too haas­tat­te­li­ja­na toi­mi­va kir­jai­li­ja ja toi­mit­ta­ja Esa Il­loi­nen.

Kul­la­kin haas­tat­te­lu­tuo­ki­ol­la on oma ai­heen­sa ja se ei lii­ty pel­käs­tään yk­sit­täi­seen kil­pai­li­jaan vaan ai­het­ta kä­si­tel­lään laa­jem­min. Mu­kaan ovat lu­pau­tu­neet mm. Jor­ma Lu­se­nius, Simo Lam­pi­nen, Robi Grön­dahl, Ee­va Lind­holm, (ent. Hei­no­nen) ja Kyös­ti Hä­mä­läi­nen.

Haas­tat­te­lut ovat va­paa­muo­toi­sia kes­kus­te­lui­ta - ja saat­ta­vat kul­kea mi­hin suun­taan ta­han­sa kun men­nei­den vuo­si­kym­me­nien san­ka­rit koh­taa­vat, osa pit­kän­kin ajan jäl­keen.

SAHK käyn­nis­tää FIVA:n ja Unes­con
'Maa­il­man moot­to­ri­a­jo­neu­vo­pe­rin­teen' juh­la­vuo­den Suo­mes­sa

Mo­ni­puo­li­suu­des­taan tun­ne­tus­sa Clas­sic Mo­tors­hows­sa on toki pal­jon muu­ta­kin näh­tä­vää ja ko­et­ta­vaa klas­sik­ko­a­jo­neu­vo­har­ras­tuk­sen alal­ta, kuin juu­ri vuo­den tee­maan liit­ty­vää si­säl­töä.

Suo­men Ajo­neu­vo­his­to­ri­al­li­nen Kes­kus­liit­to SAHK ry edus­taa Suo­mea alan kan­sain­vä­li­ses­sä kat­to-or­ga­ni­saa­ti­os­sa, FIVA:ssa (Fe­de­ra­ti­on In­ter­na­ti­o­na­le Ve­hi­cu­lo An­cie­nes). FIVA täyt­tää 50 vuot­ta ja myös au­tol­la tek­ni­se­nä lait­tee­na on juh­la­vuo­si, se täyt­tää 130 vuot­ta.

Vuo­si 2016 on­kin kan­sain­vä­li­ses­ti ni­met­ty 'Maa­il­man moot­to­ri­a­jo­neu­vo­pe­rin­teen vuo­dek­si' (World Mo­to­ring He­ri­ta­ge Ye­ar) jol­la on myös YK:n kas­va­tus-, tie­de- ja kult­tuu­ri­jär­jes­tö UNES­CO:n sta­tus. SAHK ry avaa juh­la­vuo­den Suo­mes­sa Clas­sic Mo­tors­hown yh­tey­des­sä. SAHK:in osas­tol­la tul­laan tänä vuon­na nä­ke­mään erit­täin van­ho­ja au­to­ja, ku­ten al­la ole­van ku­van Crest­mo­bi­le, jon­ka omis­taa Sep­po Asi­kai­nen.

Oi nii­tä ai­ko­ja esit­te­lee vuo­den 1956, 1966, 1976 ja 1986


Clas­sic Mo­tors­hown va­ki­o­ko­ko­nai­suuk­siin kuu­luu Oi nii­tä ai­ko­ja -osas­to, jol­la nos­te­taan esiin en­sie­si­tel­ty­jä ajo­neu­vo­ja kym­me­nen vuo­den vä­lein. Tänä vuon­na vuo­ros­sa ovat vuo­det 1956, 1966, 1976 ja 1986. Kym­me­nen vuo­den vä­li­por­tain kat­sel­len on huo­mat­ta­vis­sa ajo­neu­vo­a­lan ke­hi­tys ja muo­ti­vir­tauk­set­kin.

Jo­kai­sel­ta vuo­del­ta esi­tel­lään use­am­pi­kin ajo­neu­vo, mut­ta esi­merk­ki­nä tä­män vuo­den ko­ko­nai­suu­des­ta nos­tet­ta­koon esiin kes­to­hi­teik­si muo­dos­tu­nut kol­mik­ko: vuon­na 1956 en­sie­si­tel­tiin Vol­vo Ama­zon, vuon­na 1966 To­yo­ta Co­rol­la ja vuon­na 1976 Ford Fies­ta. Ei­vät­pä ol­leet mi­tään päi­vä­per­ho­sia nämä au­to­mal­lit. Oi nii­tä ai­ko­ja -ko­ko­nai­suus löy­tyy Lah­den Mes­su­kes­kuk­sen ko­kous­ti­la­ta­sol­ta ala­ker­ras­ta. Kul­ku ti­loi­hin on hal­lin E-kaut­ta.
 

Hen­ri Toi­vo­nen Tri­buut­ti

So­ra­tei­den Vir­tuo­o­sit -tee­man li­säk­si Clas­sic Mo­tors­hows­sa on täl­lä ker­taa esil­lä muu­ta­kin au­tour­hei­lua. Yk­si mer­kit­tä­vä ko­ko­nai­suus on osas­to, jol­la kun­ni­oi­te­taan ur­hei­lu­le­gen­da Hen­ri Toi­vos­ta. Toi­vo­sen syn­ty­mäs­tä tu­lee ku­lu­neek­si 60 vuot­ta.

Hen­ri Toi­vo­nen Tri­buut­ti -osas­to ku­vaa ni­me­no­maan nii­tä ai­ko­ja, jol­loin hän ilah­dut­ti au­tour­hei­lu­kan­saa Suo­men kil­pa­ra­doil­la ja ral­li­teil­lä.

- Ha­lu­am­me kun­ni­oit­taa Hen­kan elä­mää au­tour­hei­li­ja­na ja sitä mis­tä hä­nen uran­sa läh­ti liik­keel­le, täs­men­tää Ris­to Lai­ne.

- Kan­sain­vä­li­nen me­nes­tys ja se, mi­hin kaik­ki päät­tyi saa ai­na pals­ta­ti­laa ja traa­gi­set asi­at muis­te­taan. Me ha­lu­am­me ni­me­no­maan iloi­ta sii­tä nuo­ruu­den voi­mas­ta ja in­to­hi­mos­ta mikä Hen­kas­ta kum­pu­si ja mikä joh­ti hä­net me­nes­tyk­seen, Lai­ne li­sää.

Hen­ri Toi­vo­nen Tri­buut­ti -osas­tol­la on esil­lä hä­nen käyt­tä­mää ka­lus­toa niin ra­dal­ta kuin ral­lis­ta­kin.

 

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ensipuraisu uudesta Audi Q3:sta

Auto Bild.Uutiset

Ensipuraisu uudesta Audi Q3:sta

Auto Bild.Uutiset

Autoliitto

Helsingin kaavailema poltto­moot­to­ri­kielto aiheuttaisi ongelmia

Auto Bild.Uutiset

Autoliitto

Helsingin kaavailema poltto­moot­to­ri­kielto aiheuttaisi ongelmia

Auto Bild.Uutiset

J. Rinta-Jouppi OY

Tällaisia autoja yli 65-vuotiaat ostavat

Auto Bild.Uutiset

J. Rinta-Jouppi OY

Tällaisia autoja yli 65-vuotiaat ostavat

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU