Dacia Sandero Stepway.

Dacia Sandero Stepway.

Juha Peltonen

Dacia Sandero ja Sandero Stepway: Suomen edullisin automalli mukana

Yli viidentoista vuoden ajan Dacia on tarjonnut järkeviä autoja kohtuulliseen hintaan. Yhtiön DNA:han kuuluu tarjota yksinkertaisia, tilavia ja luotettavia autoja halvemmalla kuin kukaan muu.

Auto Bild.Uutiset

Da­ci­an fi­lo­so­fia on par­haim­mil­laan uu­des­sa San­de­ros­sa ja San­de­ro Step­wa­ys­sä. Mal­li­sar­ja on ol­lut eu­roop­pa­lais­ten yk­si­tyis­ten au­to­nos­ta­jien yk­kös­va­lin­ta jo vuo­des­ta 2017 al­ka­en.

Tätä Da­ci­an suo­si­tuin­ta mal­lia on myy­ty yli kak­si mil­joo­naa kap­pa­let­ta, mikä kat­taa mel­kein kol­man­nek­sen yh­ti­ön vuo­den 2004 jäl­keen val­mis­ta­mis­ta au­tois­ta. Lä­hes kak­si kol­ma­so­saa tuos­ta mää­räs­tä on San­de­ro Step­wa­y­ta.

En­sim­mäi­sen, alun pe­rin Ete­lä-Ame­ri­kan mark­ki­noi­ta var­ten suun­ni­tel­lun Da­cia San­de­ron myyn­ti al­koi Eu­roo­pas­sa vuon­na 2008 ja seu­raa­va­na vuon­na mal­li sai rin­nal­leen Da­cia San­de­ro Step­wa­yn.

Toi­seen su­ku­pol­veen San­de­ro-per­he siir­tyi vuon­na 2012 ja nyt on vuo­ros­sa mah­ta­va loik­ka kol­man­teen su­ku­pol­veen.

Ny­ky­ai­kai­sem­pi ja ti­la­vam­pi

Täy­sin uu­des­sa San­de­ros­sa on säi­ly­tet­ty sen edel­tä­jien hy­vät, asi­ak­kai­ta ilah­dut­ta­neet omi­nai­suu­det, joi­ta on hi­ot­tu vie­lä pa­rem­mik­si. Da­ci­an pe­ri­aat­tei­siin kuu­luu ylit­tää os­ta­jien odo­tuk­set, min­kä ta­kia se on ol­lut Suo­mes­sa vuo­des­ta toi­seen hui­pul­la yk­si­tyis­ten au­to­nos­ta­jien merk­kius­kol­li­suu­des­sa.

Kol­man­nen su­ku­pol­ven San­de­ros­sa ko­rin mi­tat ovat suun­nil­leen en­nal­laan, mut­ta se on kai­kil­ta omi­nai­suuk­sil­taan ai­em­paa pa­rem­pi. Se on ny­ky­ai­kai­sem­pi, ti­la­vam­pi, mo­ni­käyt­töi­sem­pi ja käy­tän­nöl­li­sem­pi.

Uu­den pe­rus­ra­ken­teen an­si­os­ta ak­tii­vi­nen ja pas­sii­vi­nen tur­val­li­suus ovat en­tis­tä kor­ke­am­mal­la ta­sol­la ja ku­lu­tus eli ta­lou­del­li­suus on pa­ran­tu­nut.

”Kol­mas su­ku­pol­vi uu­dis­taa Da­ci­an iko­ni­set mal­lit, jot­ka kat­ta­vat kol­man­nek­sen myyn­nis­täm­me ja koko B-seg­men­tin. Ny­ky­ai­kai­nen muo­toi­lu an­taa van­kan vai­ku­tel­man ol­len sa­mal­la herk­kä ja in­no­va­tii­vi­nen. San­de­ron CMF-pe­rus­ra­ken­ne ja polt­to­ai­ne­ta­lou­del­li­set moot­to­rit pe­rus­tu­vat Al­li­ans­sin uu­sim­piin tek­ni­siin rat­kai­sui­hin. Täy­sin uu­det Da­cia San­de­ro ja Da­cia San­de­ro Step­way tar­jo­a­vat enem­män ti­laa, mu­ka­vuut­ta, tur­val­li­suut­ta ja pa­rem­man ajet­ta­vuu­den. Niis­sä ha­vain­nol­lis­tuu Da­ci­an DNA: oleel­li­set, asi­ak­kaan to­del­li­set tar­peet täyt­tä­vä au­to koh­tuul­li­seen hin­taan.” (Mi­hai Bor­de­a­nu, Da­ci­an mark­ki­noin­ti­joh­ta­ja)

Uu­si mo­der­ni muo­toi­lu

Da­ci­an muo­toi­lu­joh­ta­ja Da­vid Du­rand ki­teyt­tää täy­sin uu­den San­de­ron ul­ko­nä­ön na­pa­kas­ti yh­teen lau­see­seen: ”Kaik­ki pait­si au­ton keu­la­merk­ki on muo­toil­tu uu­del­leen.”

Da­cia San­de­ro ja Da­cia San­de­ro Step­way ovat lin­joil­taan ny­ky­ai­kai­sia ja vank­ko­ja. Pyö­rää ei kan­na­ta kek­siä uu­del­leen, min­kä ta­kia Da­cia on säi­lyt­tä­nyt ko­rin mi­tat lä­hes en­nal­laan.

Edel­tä­jien ta­paan San­de­rot ovat ul­ko­mi­toil­taan kom­pak­te­ja tar­jo­ten sa­mal­la ai­em­paa enem­män ti­laa ja mo­ni­käyt­töi­syyt­tä.

Ko­ris­sa ko­ros­te­taan vyö­tä­rö­lin­jaa ja pyö­rien si­joi­tus­ta, mikä an­taa San­de­rol­le voi­mak­kaan per­soo­nal­li­suu­den. Kai­ken kaik­ki­aan muo­dot ovat vä­hän pyö­re­äm­mät kuin en­nen ja tuu­li­la­sia on kal­lis­tet­tu enem­män taak­se­päin.

Kor­keut­ta ko­ris­sa on sent­ti vä­hem­män kuin edel­tä­jäs­sä ja voi­mak­kaam­min pe­rää koh­ti las­ke­va kat­to­lin­ja yh­des­sä mui­den pa­ran­nus­ten kans­sa pie­nen­tää il­man­vas­tus­ta.

Sekä edes­sä LED-va­lois­sa et­tä ta­ka­va­lois­sa on uu­si Y-muo­to, joka an­taa San­de­rol­le vah­van iden­ti­tee­tin osa­na Da­cia-per­het­tä.

Uu­sia va­lo­ja ei ole suun­ni­tel­tu vain muo­don vuok­si, vaan kau­ko­va­lo­jen kan­ta­ma on 37 pro­sent­tia pi­dem­pi ja 9 pro­sent­tia le­ve­äm­pi kuin en­nen.

Muo­toi­lun yk­si­tyis­koh­dis­sa on pal­jon vä­häi­sel­tä tun­tu­via, mut­ta hy­vin jär­ke­viä pa­ran­nuk­sia. Ovien kah­vois­ta saa nyt ai­em­paa pa­rem­man ot­teen. Ta­ka­luu­kun luk­ko on säh­köi­nen ja se on siir­ret­ty luu­kun ala­puo­lel­le, jol­loin pin­ta on saa­tu ta­sai­sek­si.

Ovien ja ul­ko­pei­lien uu­del­la muo­toi­lul­la on pie­nen­net­ty il­man­vas­tus­ta ja vä­hen­net­ty me­lua. Kaik­ki sei­kat nos­ta­vat laa­tua ja te­ke­vät au­ton käyt­tä­mi­ses­tä miel­lyt­tä­väm­pää.

Kak­si­kos­sa ka­tu­maas­tu­ri­mai­nen San­de­ro Step­way ero­aa ta­val­li­ses­ta San­de­ros­ta pal­jon enem­män kuin en­nen. Sii­nä on va­ki­o­na 16-tuu­mai­set pyö­rät ja edel­tä­jän ta­paan maa­va­raa on yli nel­jä sent­tiä enem­män.

Keu­lal­la on ko­ne­pel­tiä myö­ten oma il­meen­sä ja Step­wa­ys­sä on sekä edes­sä et­tä ta­ka­na pus­ku­ris­sa al­le­a­jo­suo­ja.

Step­wa­ys­sä on li­säk­si va­ki­o­na kat­to­kai­teet. Com­fort-va­rus­te­ta­sos­sa ne ovat mo­ni­toi­mi­set eli kä­te­väs­ti muu­tet­ta­vis­sa kat­to­te­li­neek­si. Hie­nos­tu­nut, pa­ten­toi­tu rat­kai­su edus­taa kaik­kea mitä Da­cia on: äly­käs, käy­tän­nöl­li­nen, mut­ka­ton ja luo­tet­ta­va.

Kaik­kien Da­ci­oi­den pe­rus­ta

Tam­mi­kuus­sa Grou­pe Re­nault esit­te­li stra­te­gi­an­sa seu­raa­vien vii­den vuo­den ajak­si. Sii­nä ker­rot­tiin, et­tä jat­kos­sa kaik­ki Da­ci­at suun­ni­tel­laan uu­del­le CMF-B -pe­rus­ra­ken­teel­le.

Dacia Sandero Stepway.

Dacia Sandero Stepway.

Juha Peltonen

En­sim­mäi­se­nä tämä Al­li­ans­sin mo­der­nein­ta tek­niik­kaa käyt­tä­vä rat­kai­su, joka on myös mm. Re­nault Cli­os­sa ja Cap­tu­ris­sa, tu­lee Da­ci­al­la täy­sin uu­teen San­de­roon.

Pe­rus­ra­ken­tees­sa sekä ak­se­li­vä­liä et­tä rai­de­le­veyt­tä voi muut­taa eri­lai­siin au­to­mal­lei­hin so­pi­vak­si. San­de­ros­sa ak­se­li­vä­li on 2,604 met­riä eli 15 mm pi­dem­pi kuin edel­tä­jäs­sä. Rai­de­le­veys on kas­va­nut Da­cia San­de­ros­sa nel­jäl­lä ja Da­cia San­de­ro Step­wa­ys­sä kol­mel­la sen­til­lä, mil­lä on hyvä vai­ku­tus sekä si­sä­ti­loi­hin et­tä ajo-omi­nai­suuk­siin.

Tär­keim­mät pa­ran­nuk­set ovat kui­ten­kin nä­ky­mät­tö­mis­sä, sil­lä uu­si pe­rus­ra­ken­ne on pal­jon lu­jem­pi ja jäy­kem­pi kuin edel­li­ses­sä su­ku­pol­ves­sa käy­tet­ty. Muu­tok­sel­la on suu­ri mer­ki­tys au­ton tur­val­li­suu­teen. Mer­kit­tä­vis­tä pa­ran­nuk­sis­ta huo­li­mat­ta uu­si ra­ken­ne on ke­vy­em­pi kuin en­nen, mil­lä puo­les­taan saa­daan alen­net­tua polt­to­ai­neen ku­lu­tus­ta ja hii­li­di­ok­si­di­pääs­tö­jä.

Uu­den pe­rus­ra­ken­teen myö­tä San­de­rois­sa on nyt säh­köi­nen oh­jaus­te­hos­tin, jos­sa te­hos­tus muut­tuu ajo­no­peu­den mu­kaan. Maan­tiel­lä te­hos­tus­ta on vä­hän, mikä pa­ran­taa va­kaut­ta ja toi­saal­ta py­sä­köi­des­sä oh­jaus on yli kol­man­nek­sen ke­vy­em­pi kuin ai­em­min.

Etu­jou­si­tus on suun­ni­tel­tu uu­del­leen niin, et­tä tu­ki­var­sien muu­tok­sil­la oh­jaus on täs­mäl­li­sem­pi ja au­to on mu­ka­vam­pi. Da­cia San­de­ro kal­lis­te­lee hy­vin vä­hän ja ete­nee va­kaam­min kaar­teis­sa. Mu­ka­vuut­ta on pa­ran­net­tu muun mu­as­sa moot­to­rin uu­del­la kiin­ni­tyk­sel­lä.

Sa­ma­na py­sy­nees­tä TCe 90 -mal­li­mer­kin­näs­tä huo­li­mat­ta Da­cia San­de­ros­sa ja Da­cia San­de­ro Step­wa­ys­sä on uu­si 1,0-lit­rai­sek­si kas­va­nut moot­to­ri. Se an­taa voi­man­sa ker­ke­äm­min kuin en­nen ja vään­tö­mo­ment­ti on kas­va­nut.

Dacia Sandero.

Dacia Sandero.

Juha Peltonen

Vaih­teis­tok­si voi va­li­ta joko uu­den 6-por­tai­sen kä­si­vaih­teis­ton tai por­taat­to­mas­ti toi­mi­van CVT-au­to­maat­ti­vaih­teis­ton.

Uu­del­la voi­ma­lin­jal­la hii­li­di­ok­si­di­pääs­tö on pu­don­nut jopa 11 pro­sent­tia ja ma­nu­aa­li­vaih­teis­tol­la va­rus­tet­tu­jen San­de­ro-ver­si­oi­den CO2-pääs­tö on­kin nyt vain 120 gram­maa ki­lo­met­ril­tä.

Run­saas­ti ti­laa ja mu­ka­vuut­ta

Mat­kus­ta­mo on nous­sut uu­sien ma­te­ri­aa­lien ja va­rus­tei­den myö­tä uu­del­le ta­sol­le. Suun­nit­te­lus­sa on kiin­ni­tet­ty huo­mi­o­ta pie­niin­kin käy­tön help­pou­teen ja er­go­no­mi­aan vai­kut­ta­viin yk­si­tyis­koh­tiin. Täl­lai­siin va­rus­tei­siin kuu­luu Com­fort-va­rus­te­ta­sol­la löy­ty­vä oh­jaus­pyö­rän etäi­syys­sää­tö tai kai­kis­sa San­de­rois­sa ole­vat ajo­tie­to­ko­ne sekä sä­vy­la­sit.

En­tis­tä kor­ke­am­mas­ta laa­dus­ta ker­too tyy­lik­kään kan­kaan käyt­tö ko­je­lau­das­sa, joka luo oh­jaa­moon ko­tois­ta tun­nel­maa. Uu­det etuis­tui­met tar­jo­a­vat en­tis­tä enem­män mu­ka­vuut­ta ja tu­kea. Sekä is­tui­men kor­keus­sää­tö et­tä oh­jaus­pyö­rän sää­tö ovat ai­em­paa laa­jem­mat, mikä aut­taa aja­jaa löy­tä­mään eri­no­mai­sen ajo­a­sen­non.

Uu­den pe­rus­ra­ken­teen an­si­os­ta ko­rin mi­tat käy­te­tään ai­em­paa tar­kem­min hy­väk­si. Niin­pä ta­ka­mat­kus­ta­jien jal­ka­ti­lat ovat kas­va­neet yli nel­jäl­lä sen­til­lä ja ne ovat nyt run­saim­mat täs­sä ko­ko­luo­kas­sa. Li­säk­si jo en­nes­tään var­sin suu­ri ta­va­ra­ti­la on kas­va­nut hi­ve­nen.

Ta­va­ra­ti­la on muo­dol­taan erit­täin käy­tän­nöl­li­nen ja poh­jan voi aset­taa kah­del­le ta­sol­le. Pik­ku­ta­va­roil­le on oh­jaa­mos­sa run­saas­ti ti­laa ja jopa äly­pu­he­li­mel­le on oma te­li­ne.

Da­cia San­de­ro ja Da­cia San­de­ro Step­way ovat ra­ken­teel­taan lu­jem­pia ja jäy­kem­piä kuin en­nen. Tär­keä asia San­de­ron ke­hit­tä­mi­sen kan­nal­ta on se, et­tä uu­den pe­rus­tek­nii­kan mu­ka­na saa­tiin ai­van uu­si elekt­ro­nii­kan ark­ki­teh­tuu­ri. Se on tuo­nut San­de­roon pal­jon tur­val­li­suut­ta ja mu­ka­vuut­ta li­sää­viä va­rus­tei­ta, joi­ta ei ole ai­em­min ol­lut saa­ta­vis­sa Da­ci­aan.

Tur­val­li­suut­ta pa­ran­ta­vat lu­jan ra­ken­teen li­säk­si uu­det va­ki­o­va­rus­teet, sil­lä kai­kis­sa Da­cia San­de­rois­sa on nyt etu­tur­va­tyy­ny­jen li­säk­si si­vu­tur­va­tyy­nyt ja ik­ku­na­tur­va­ver­hot eli tur­va­tyy­ny­jen mää­rä on kas­va­nut kuu­teen. Va­ki­o­na ovat li­säk­si tur­va­vöi­den ki­ris­ti­met myös ta­ka­pen­kil­lä sekä hä­tä­pu­he­lu­jär­jes­tel­mä.

Uu­sia Da­cia San­de­ros­ta löy­ty­viä kul­jet­ta­jaa avus­ta­via jär­jes­tel­miä ovat au­to­maat­ti­nen hä­tä­jar­ru­tus ja li­sä­va­rus­tee­na sa­ta­vil­la ole­va kat­ve­a­lu­e­va­roi­tin.

Edel­leen Suo­men edul­li­sin uu­si hen­ki­lö­au­to

Da­cia San­de­ros­sa on jo va­ki­o­na kaik­ki olen­nai­nen, ja li­säk­si li­sä­va­rus­tei­na on saa­ta­vil­la muun mu­as­sa au­to­maat­ti-il­mas­toin­ti di­gi­taa­li­näy­töl­lä, ta­va­ra­ti­lan lu­ki­tuk­sen kau­ko-oh­jauk­sen si­säl­tä­vä äly­a­vain­kort­ti, pe­ruu­tus­ka­me­ra sekä py­sä­köin­ti­tut­kat eteen ja taak­se.

Da­cia San­de­ros­sa on kol­me jär­ke­vää tie­to-viih­de­jär­jes­tel­mää, jois­ta yk­sin­ker­tai­sin on Es­sen­ti­al-va­rus­te­ta­sos­sa va­ki­o­na ole­va Me­dia Cont­rol. Sii­nä kul­jet­ta­jan oma äly­pu­he­lin on te­li­nees­sään hel­pos­ti kä­den ulot­tu­vil­la ja se voi­daan ha­lut­ta­es­sa yh­dis­tää osak­si au­ton jär­jes­tel­mää.

Sen jäl­keen niin mu­sii­kin kuin vies­tien kuun­te­lu, pu­he­lut ja na­vi­goin­ti toi­mi­vat au­ton tie­to-viih­de­jär­jes­tel­män kaut­ta, äly­pu­he­li­men toi­mies­sa jär­jes­tel­män kos­ke­tus­näyt­tö­nä Da­ci­an il­mai­sen, suo­men­kie­li­sen Me­dia Cont­rol -so­vel­luk­sen avul­la.

Com­fort-va­rus­te­ta­so tuo mu­ka­naan Me­dia Disp­lay -jär­jes­tel­män, jos­sa on kor­ke­al­le kes­kel­le ko­je­lau­taa si­joi­tet­tu vä­hän kul­jet­ta­jaa koh­ti kään­net­ty help­po­lu­kui­nen, 8-tuu­mai­nen kos­ke­tus­näyt­tö. Jär­jes­tel­mä on suun­ni­tel­tu niin, et­tä se toi­mii lä­hes aja­tuk­sen voi­mal­la ja sii­hen voi yh­dis­tää myös oman äly­pu­he­li­men.

Me­dia Disp­lay -jär­jes­tel­mäs­sä on Ap­p­le CarP­lay / And­roid Au­to -val­mius, joka on käy­tet­tä­vis­sä, kun pu­he­lin yh­dis­te­tään au­toon pe­rin­tei­seen ta­paan USB-joh­dol­la.

Li­sä­va­rus­tee­na voi va­li­ta Me­dia Na­vin, jon­ka osa­na on ni­men mu­kai­ses­ti na­vi­goin­ti. Jär­jes­tel­mäs­sä on myös rei­ti­tin, jo­hon voi liit­tyä lan­gat­to­mas­ti Ap­p­le CarP­la­yn tai And­roid Au­ton avul­la. Ko­ko­nai­suu­teen kuu­luu myös kuu­si kai­u­tin­ta.

Pe­rus­mal­li­na on Da­cia San­de­ro TCe 90 Ac­cess, jos­sa ovat va­ki­o­na mm. au­to­maat­ti­set LED-ajo­va­lot va­lo­tun­nis­ti­mel­la, ajo­tie­to­ko­ne ja sä­vy­la­sit. Aja­mis­ta hel­pot­ta­mas­sa ja tur­val­li­suut­ta li­sää­mäs­sä ovat ak­tii­vi­nen hä­tä­jar­ru­tus­toi­min­to, mä­ki­läh­tö­a­vus­tin ja no­peu­den­ra­joi­tin.

Es­sen­ti­al-va­rus­te­ta­so, joka on pe­rus­va­rus­te­lu San­de­ro Step­wa­ys­sä, tuo mu­ka­naan il­mas­toin­nin, Da­cia Me­dia Cont­ro­lin, va­ki­o­no­peu­den­sää­ti­men, kes­kus­lu­ki­tuk­sen kau­ko­sää­ti­mel­lä, kah­des­sa osas­sa tai­tet­ta­van ta­kais­tui­men ja pal­jon muu­ta.

Myyn­nin ar­vi­oi­daan kes­kit­ty­vän par­haa­seen Com­fort-va­rus­te­ta­soon, jon­ka yh­tey­des­sä San­de­roon ja San­de­ro Step­wa­y­hin voi va­li­ta myös CVT-au­to­maat­ti­vaih­teis­ton.

Sii­nä on mm. sa­de­tun­nis­ti­mel­la va­rus­te­tut tuu­li­la­sin­pyyh­ki­met, pe­ruu­tus­tut­kat ta­ka­na, säh­kö­sää­töi­set, läm­mi­tet­tä­vät ul­ko­pei­lit, etu­su­mu­va­lot, säh­kö­toi­mi­set ik­ku­nan­nos­ti­met kai­kis­sa ovis­sa sekä Da­cia Me­dia Disp­lay.

Suo­mes­sa San­de­ron osuus Da­cia-myyn­nis­tä on ol­lut noin 15 %. Da­ci­aa maa­han­tuo­van Nor­dic Au­to­mo­ti­ve Ser­vi­ces Oy:n toi­mi­tus­joh­ta­ja Heik­ki Vuo­ri­nen us­koo, et­tä uu­den su­ku­pol­ven myö­tä mal­lin mer­ki­tys Suo­mes­sa kas­vaa ny­kyi­ses­tä.

Uu­tuu­den en­nak­ko­myyn­ti al­kaa 5.2. Hin­nat läh­te­vät Da­cia San­de­ro TCe 90 Ac­ces­sin 12 399 eu­ros­ta ja Da­cia San­de­ro Step­way TCe 90 Es­sen­ti­a­lin 14 399 eu­ros­ta.

Da­cia-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN