Kilpailu: Voita Laufenn -talvirenkaat!

Osallistu Auto Bildin kilpailuun ja voita Laufenn -talvirenkaat!

Osallistu Auto Bildin kilpailuun ja voita Laufenn -talvirenkaat!

Asiakaspalvelu
Mediatiedot
Palaute
Seuraa meitä somessa:
Asiakaspalvelu
Mediatiedot
Palaute
Seuraa meitä somessa:
Etusivu
Hyöty
Koeajot
Testit
Uutiset
Klassikot
Superautot
Kilpailut
Tilaa lehti
Tilaa lehti

Koeajossa Subaru Outback 2.5i Summit: Ison bokserin murinaa

Dacia Sandero Stepway.

Dacia Sandero Stepway.

Juha Peltonen

Dacia Sandero ja Sandero Stepway: Suomen edullisin automalli mukana

Yli viidentoista vuoden ajan Dacia on tarjonnut järkeviä autoja kohtuulliseen hintaan. Yhtiön DNA:han kuuluu tarjota yksinkertaisia, tilavia ja luotettavia autoja halvemmalla kuin kukaan muu.

Auto Bild.Uutiset
5.2.2021

Da­ci­an fi­lo­so­fia on par­haim­mil­laan uu­des­sa San­de­ros­sa ja San­de­ro Step­wa­ys­sä. Mal­li­sar­ja on ol­lut eu­roop­pa­lais­ten yk­si­tyis­ten au­to­nos­ta­jien yk­kös­va­lin­ta jo vuo­des­ta 2017 al­ka­en.

Tätä Da­ci­an suo­si­tuin­ta mal­lia on myy­ty yli kak­si mil­joo­naa kap­pa­let­ta, mikä kat­taa mel­kein kol­man­nek­sen yh­ti­ön vuo­den 2004 jäl­keen val­mis­ta­mis­ta au­tois­ta. Lä­hes kak­si kol­ma­so­saa tuos­ta mää­räs­tä on San­de­ro Step­wa­y­ta.

En­sim­mäi­sen, alun pe­rin Ete­lä-Ame­ri­kan mark­ki­noi­ta var­ten suun­ni­tel­lun Da­cia San­de­ron myyn­ti al­koi Eu­roo­pas­sa vuon­na 2008 ja seu­raa­va­na vuon­na mal­li sai rin­nal­leen Da­cia San­de­ro Step­wa­yn.

Toi­seen su­ku­pol­veen San­de­ro-per­he siir­tyi vuon­na 2012 ja nyt on vuo­ros­sa mah­ta­va loik­ka kol­man­teen su­ku­pol­veen.

Ny­ky­ai­kai­sem­pi ja ti­la­vam­pi

Täy­sin uu­des­sa San­de­ros­sa on säi­ly­tet­ty sen edel­tä­jien hy­vät, asi­ak­kai­ta ilah­dut­ta­neet omi­nai­suu­det, joi­ta on hi­ot­tu vie­lä pa­rem­mik­si. Da­ci­an pe­ri­aat­tei­siin kuu­luu ylit­tää os­ta­jien odo­tuk­set, min­kä ta­kia se on ol­lut Suo­mes­sa vuo­des­ta toi­seen hui­pul­la yk­si­tyis­ten au­to­nos­ta­jien merk­kius­kol­li­suu­des­sa.

Kol­man­nen su­ku­pol­ven San­de­ros­sa ko­rin mi­tat ovat suun­nil­leen en­nal­laan, mut­ta se on kai­kil­ta omi­nai­suuk­sil­taan ai­em­paa pa­rem­pi. Se on ny­ky­ai­kai­sem­pi, ti­la­vam­pi, mo­ni­käyt­töi­sem­pi ja käy­tän­nöl­li­sem­pi.

Uu­den pe­rus­ra­ken­teen an­si­os­ta ak­tii­vi­nen ja pas­sii­vi­nen tur­val­li­suus ovat en­tis­tä kor­ke­am­mal­la ta­sol­la ja ku­lu­tus eli ta­lou­del­li­suus on pa­ran­tu­nut.

”Kol­mas su­ku­pol­vi uu­dis­taa Da­ci­an iko­ni­set mal­lit, jot­ka kat­ta­vat kol­man­nek­sen myyn­nis­täm­me ja koko B-seg­men­tin. Ny­ky­ai­kai­nen muo­toi­lu an­taa van­kan vai­ku­tel­man ol­len sa­mal­la herk­kä ja in­no­va­tii­vi­nen. San­de­ron CMF-pe­rus­ra­ken­ne ja polt­to­ai­ne­ta­lou­del­li­set moot­to­rit pe­rus­tu­vat Al­li­ans­sin uu­sim­piin tek­ni­siin rat­kai­sui­hin. Täy­sin uu­det Da­cia San­de­ro ja Da­cia San­de­ro Step­way tar­jo­a­vat enem­män ti­laa, mu­ka­vuut­ta, tur­val­li­suut­ta ja pa­rem­man ajet­ta­vuu­den. Niis­sä ha­vain­nol­lis­tuu Da­ci­an DNA: oleel­li­set, asi­ak­kaan to­del­li­set tar­peet täyt­tä­vä au­to koh­tuul­li­seen hin­taan.” (Mi­hai Bor­de­a­nu, Da­ci­an mark­ki­noin­ti­joh­ta­ja)

Uu­si mo­der­ni muo­toi­lu

Da­ci­an muo­toi­lu­joh­ta­ja Da­vid Du­rand ki­teyt­tää täy­sin uu­den San­de­ron ul­ko­nä­ön na­pa­kas­ti yh­teen lau­see­seen: ”Kaik­ki pait­si au­ton keu­la­merk­ki on muo­toil­tu uu­del­leen.”

Da­cia San­de­ro ja Da­cia San­de­ro Step­way ovat lin­joil­taan ny­ky­ai­kai­sia ja vank­ko­ja. Pyö­rää ei kan­na­ta kek­siä uu­del­leen, min­kä ta­kia Da­cia on säi­lyt­tä­nyt ko­rin mi­tat lä­hes en­nal­laan.

Edel­tä­jien ta­paan San­de­rot ovat ul­ko­mi­toil­taan kom­pak­te­ja tar­jo­ten sa­mal­la ai­em­paa enem­män ti­laa ja mo­ni­käyt­töi­syyt­tä.

Ko­ris­sa ko­ros­te­taan vyö­tä­rö­lin­jaa ja pyö­rien si­joi­tus­ta, mikä an­taa San­de­rol­le voi­mak­kaan per­soo­nal­li­suu­den. Kai­ken kaik­ki­aan muo­dot ovat vä­hän pyö­re­äm­mät kuin en­nen ja tuu­li­la­sia on kal­lis­tet­tu enem­män taak­se­päin.

Kor­keut­ta ko­ris­sa on sent­ti vä­hem­män kuin edel­tä­jäs­sä ja voi­mak­kaam­min pe­rää koh­ti las­ke­va kat­to­lin­ja yh­des­sä mui­den pa­ran­nus­ten kans­sa pie­nen­tää il­man­vas­tus­ta.

Sekä edes­sä LED-va­lois­sa et­tä ta­ka­va­lois­sa on uu­si Y-muo­to, joka an­taa San­de­rol­le vah­van iden­ti­tee­tin osa­na Da­cia-per­het­tä.

Uu­sia va­lo­ja ei ole suun­ni­tel­tu vain muo­don vuok­si, vaan kau­ko­va­lo­jen kan­ta­ma on 37 pro­sent­tia pi­dem­pi ja 9 pro­sent­tia le­ve­äm­pi kuin en­nen.

Muo­toi­lun yk­si­tyis­koh­dis­sa on pal­jon vä­häi­sel­tä tun­tu­via, mut­ta hy­vin jär­ke­viä pa­ran­nuk­sia. Ovien kah­vois­ta saa nyt ai­em­paa pa­rem­man ot­teen. Ta­ka­luu­kun luk­ko on säh­köi­nen ja se on siir­ret­ty luu­kun ala­puo­lel­le, jol­loin pin­ta on saa­tu ta­sai­sek­si.

Ovien ja ul­ko­pei­lien uu­del­la muo­toi­lul­la on pie­nen­net­ty il­man­vas­tus­ta ja vä­hen­net­ty me­lua. Kaik­ki sei­kat nos­ta­vat laa­tua ja te­ke­vät au­ton käyt­tä­mi­ses­tä miel­lyt­tä­väm­pää.

Kak­si­kos­sa ka­tu­maas­tu­ri­mai­nen San­de­ro Step­way ero­aa ta­val­li­ses­ta San­de­ros­ta pal­jon enem­män kuin en­nen. Sii­nä on va­ki­o­na 16-tuu­mai­set pyö­rät ja edel­tä­jän ta­paan maa­va­raa on yli nel­jä sent­tiä enem­män.

Keu­lal­la on ko­ne­pel­tiä myö­ten oma il­meen­sä ja Step­wa­ys­sä on sekä edes­sä et­tä ta­ka­na pus­ku­ris­sa al­le­a­jo­suo­ja.

Step­wa­ys­sä on li­säk­si va­ki­o­na kat­to­kai­teet. Com­fort-va­rus­te­ta­sos­sa ne ovat mo­ni­toi­mi­set eli kä­te­väs­ti muu­tet­ta­vis­sa kat­to­te­li­neek­si. Hie­nos­tu­nut, pa­ten­toi­tu rat­kai­su edus­taa kaik­kea mitä Da­cia on: äly­käs, käy­tän­nöl­li­nen, mut­ka­ton ja luo­tet­ta­va.

Kaik­kien Da­ci­oi­den pe­rus­ta

Tam­mi­kuus­sa Grou­pe Re­nault esit­te­li stra­te­gi­an­sa seu­raa­vien vii­den vuo­den ajak­si. Sii­nä ker­rot­tiin, et­tä jat­kos­sa kaik­ki Da­ci­at suun­ni­tel­laan uu­del­le CMF-B -pe­rus­ra­ken­teel­le.

Dacia Sandero Stepway.

Dacia Sandero Stepway.

Juha Peltonen

En­sim­mäi­se­nä tämä Al­li­ans­sin mo­der­nein­ta tek­niik­kaa käyt­tä­vä rat­kai­su, joka on myös mm. Re­nault Cli­os­sa ja Cap­tu­ris­sa, tu­lee Da­ci­al­la täy­sin uu­teen San­de­roon.

Pe­rus­ra­ken­tees­sa sekä ak­se­li­vä­liä et­tä rai­de­le­veyt­tä voi muut­taa eri­lai­siin au­to­mal­lei­hin so­pi­vak­si. San­de­ros­sa ak­se­li­vä­li on 2,604 met­riä eli 15 mm pi­dem­pi kuin edel­tä­jäs­sä. Rai­de­le­veys on kas­va­nut Da­cia San­de­ros­sa nel­jäl­lä ja Da­cia San­de­ro Step­wa­ys­sä kol­mel­la sen­til­lä, mil­lä on hyvä vai­ku­tus sekä si­sä­ti­loi­hin et­tä ajo-omi­nai­suuk­siin.

Tär­keim­mät pa­ran­nuk­set ovat kui­ten­kin nä­ky­mät­tö­mis­sä, sil­lä uu­si pe­rus­ra­ken­ne on pal­jon lu­jem­pi ja jäy­kem­pi kuin edel­li­ses­sä su­ku­pol­ves­sa käy­tet­ty. Muu­tok­sel­la on suu­ri mer­ki­tys au­ton tur­val­li­suu­teen. Mer­kit­tä­vis­tä pa­ran­nuk­sis­ta huo­li­mat­ta uu­si ra­ken­ne on ke­vy­em­pi kuin en­nen, mil­lä puo­les­taan saa­daan alen­net­tua polt­to­ai­neen ku­lu­tus­ta ja hii­li­di­ok­si­di­pääs­tö­jä.

Uu­den pe­rus­ra­ken­teen myö­tä San­de­rois­sa on nyt säh­köi­nen oh­jaus­te­hos­tin, jos­sa te­hos­tus muut­tuu ajo­no­peu­den mu­kaan. Maan­tiel­lä te­hos­tus­ta on vä­hän, mikä pa­ran­taa va­kaut­ta ja toi­saal­ta py­sä­köi­des­sä oh­jaus on yli kol­man­nek­sen ke­vy­em­pi kuin ai­em­min.

Etu­jou­si­tus on suun­ni­tel­tu uu­del­leen niin, et­tä tu­ki­var­sien muu­tok­sil­la oh­jaus on täs­mäl­li­sem­pi ja au­to on mu­ka­vam­pi. Da­cia San­de­ro kal­lis­te­lee hy­vin vä­hän ja ete­nee va­kaam­min kaar­teis­sa. Mu­ka­vuut­ta on pa­ran­net­tu muun mu­as­sa moot­to­rin uu­del­la kiin­ni­tyk­sel­lä.

Sa­ma­na py­sy­nees­tä TCe 90 -mal­li­mer­kin­näs­tä huo­li­mat­ta Da­cia San­de­ros­sa ja Da­cia San­de­ro Step­wa­ys­sä on uu­si 1,0-lit­rai­sek­si kas­va­nut moot­to­ri. Se an­taa voi­man­sa ker­ke­äm­min kuin en­nen ja vään­tö­mo­ment­ti on kas­va­nut.

Dacia Sandero.

Dacia Sandero.

Juha Peltonen

Vaih­teis­tok­si voi va­li­ta joko uu­den 6-por­tai­sen kä­si­vaih­teis­ton tai por­taat­to­mas­ti toi­mi­van CVT-au­to­maat­ti­vaih­teis­ton.

Uu­del­la voi­ma­lin­jal­la hii­li­di­ok­si­di­pääs­tö on pu­don­nut jopa 11 pro­sent­tia ja ma­nu­aa­li­vaih­teis­tol­la va­rus­tet­tu­jen San­de­ro-ver­si­oi­den CO2-pääs­tö on­kin nyt vain 120 gram­maa ki­lo­met­ril­tä.

Run­saas­ti ti­laa ja mu­ka­vuut­ta

Mat­kus­ta­mo on nous­sut uu­sien ma­te­ri­aa­lien ja va­rus­tei­den myö­tä uu­del­le ta­sol­le. Suun­nit­te­lus­sa on kiin­ni­tet­ty huo­mi­o­ta pie­niin­kin käy­tön help­pou­teen ja er­go­no­mi­aan vai­kut­ta­viin yk­si­tyis­koh­tiin. Täl­lai­siin va­rus­tei­siin kuu­luu Com­fort-va­rus­te­ta­sol­la löy­ty­vä oh­jaus­pyö­rän etäi­syys­sää­tö tai kai­kis­sa San­de­rois­sa ole­vat ajo­tie­to­ko­ne sekä sä­vy­la­sit.

En­tis­tä kor­ke­am­mas­ta laa­dus­ta ker­too tyy­lik­kään kan­kaan käyt­tö ko­je­lau­das­sa, joka luo oh­jaa­moon ko­tois­ta tun­nel­maa. Uu­det etuis­tui­met tar­jo­a­vat en­tis­tä enem­män mu­ka­vuut­ta ja tu­kea. Sekä is­tui­men kor­keus­sää­tö et­tä oh­jaus­pyö­rän sää­tö ovat ai­em­paa laa­jem­mat, mikä aut­taa aja­jaa löy­tä­mään eri­no­mai­sen ajo­a­sen­non.

Uu­den pe­rus­ra­ken­teen an­si­os­ta ko­rin mi­tat käy­te­tään ai­em­paa tar­kem­min hy­väk­si. Niin­pä ta­ka­mat­kus­ta­jien jal­ka­ti­lat ovat kas­va­neet yli nel­jäl­lä sen­til­lä ja ne ovat nyt run­saim­mat täs­sä ko­ko­luo­kas­sa. Li­säk­si jo en­nes­tään var­sin suu­ri ta­va­ra­ti­la on kas­va­nut hi­ve­nen.

Ta­va­ra­ti­la on muo­dol­taan erit­täin käy­tän­nöl­li­nen ja poh­jan voi aset­taa kah­del­le ta­sol­le. Pik­ku­ta­va­roil­le on oh­jaa­mos­sa run­saas­ti ti­laa ja jopa äly­pu­he­li­mel­le on oma te­li­ne.

Da­cia San­de­ro ja Da­cia San­de­ro Step­way ovat ra­ken­teel­taan lu­jem­pia ja jäy­kem­piä kuin en­nen. Tär­keä asia San­de­ron ke­hit­tä­mi­sen kan­nal­ta on se, et­tä uu­den pe­rus­tek­nii­kan mu­ka­na saa­tiin ai­van uu­si elekt­ro­nii­kan ark­ki­teh­tuu­ri. Se on tuo­nut San­de­roon pal­jon tur­val­li­suut­ta ja mu­ka­vuut­ta li­sää­viä va­rus­tei­ta, joi­ta ei ole ai­em­min ol­lut saa­ta­vis­sa Da­ci­aan.

Tur­val­li­suut­ta pa­ran­ta­vat lu­jan ra­ken­teen li­säk­si uu­det va­ki­o­va­rus­teet, sil­lä kai­kis­sa Da­cia San­de­rois­sa on nyt etu­tur­va­tyy­ny­jen li­säk­si si­vu­tur­va­tyy­nyt ja ik­ku­na­tur­va­ver­hot eli tur­va­tyy­ny­jen mää­rä on kas­va­nut kuu­teen. Va­ki­o­na ovat li­säk­si tur­va­vöi­den ki­ris­ti­met myös ta­ka­pen­kil­lä sekä hä­tä­pu­he­lu­jär­jes­tel­mä.

Uu­sia Da­cia San­de­ros­ta löy­ty­viä kul­jet­ta­jaa avus­ta­via jär­jes­tel­miä ovat au­to­maat­ti­nen hä­tä­jar­ru­tus ja li­sä­va­rus­tee­na sa­ta­vil­la ole­va kat­ve­a­lu­e­va­roi­tin.

Edel­leen Suo­men edul­li­sin uu­si hen­ki­lö­au­to

Da­cia San­de­ros­sa on jo va­ki­o­na kaik­ki olen­nai­nen, ja li­säk­si li­sä­va­rus­tei­na on saa­ta­vil­la muun mu­as­sa au­to­maat­ti-il­mas­toin­ti di­gi­taa­li­näy­töl­lä, ta­va­ra­ti­lan lu­ki­tuk­sen kau­ko-oh­jauk­sen si­säl­tä­vä äly­a­vain­kort­ti, pe­ruu­tus­ka­me­ra sekä py­sä­köin­ti­tut­kat eteen ja taak­se.

Da­cia San­de­ros­sa on kol­me jär­ke­vää tie­to-viih­de­jär­jes­tel­mää, jois­ta yk­sin­ker­tai­sin on Es­sen­ti­al-va­rus­te­ta­sos­sa va­ki­o­na ole­va Me­dia Cont­rol. Sii­nä kul­jet­ta­jan oma äly­pu­he­lin on te­li­nees­sään hel­pos­ti kä­den ulot­tu­vil­la ja se voi­daan ha­lut­ta­es­sa yh­dis­tää osak­si au­ton jär­jes­tel­mää.

Sen jäl­keen niin mu­sii­kin kuin vies­tien kuun­te­lu, pu­he­lut ja na­vi­goin­ti toi­mi­vat au­ton tie­to-viih­de­jär­jes­tel­män kaut­ta, äly­pu­he­li­men toi­mies­sa jär­jes­tel­män kos­ke­tus­näyt­tö­nä Da­ci­an il­mai­sen, suo­men­kie­li­sen Me­dia Cont­rol -so­vel­luk­sen avul­la.

Com­fort-va­rus­te­ta­so tuo mu­ka­naan Me­dia Disp­lay -jär­jes­tel­män, jos­sa on kor­ke­al­le kes­kel­le ko­je­lau­taa si­joi­tet­tu vä­hän kul­jet­ta­jaa koh­ti kään­net­ty help­po­lu­kui­nen, 8-tuu­mai­nen kos­ke­tus­näyt­tö. Jär­jes­tel­mä on suun­ni­tel­tu niin, et­tä se toi­mii lä­hes aja­tuk­sen voi­mal­la ja sii­hen voi yh­dis­tää myös oman äly­pu­he­li­men.

Me­dia Disp­lay -jär­jes­tel­mäs­sä on Ap­p­le CarP­lay / And­roid Au­to -val­mius, joka on käy­tet­tä­vis­sä, kun pu­he­lin yh­dis­te­tään au­toon pe­rin­tei­seen ta­paan USB-joh­dol­la.

Li­sä­va­rus­tee­na voi va­li­ta Me­dia Na­vin, jon­ka osa­na on ni­men mu­kai­ses­ti na­vi­goin­ti. Jär­jes­tel­mäs­sä on myös rei­ti­tin, jo­hon voi liit­tyä lan­gat­to­mas­ti Ap­p­le CarP­la­yn tai And­roid Au­ton avul­la. Ko­ko­nai­suu­teen kuu­luu myös kuu­si kai­u­tin­ta.

Pe­rus­mal­li­na on Da­cia San­de­ro TCe 90 Ac­cess, jos­sa ovat va­ki­o­na mm. au­to­maat­ti­set LED-ajo­va­lot va­lo­tun­nis­ti­mel­la, ajo­tie­to­ko­ne ja sä­vy­la­sit. Aja­mis­ta hel­pot­ta­mas­sa ja tur­val­li­suut­ta li­sää­mäs­sä ovat ak­tii­vi­nen hä­tä­jar­ru­tus­toi­min­to, mä­ki­läh­tö­a­vus­tin ja no­peu­den­ra­joi­tin.

Es­sen­ti­al-va­rus­te­ta­so, joka on pe­rus­va­rus­te­lu San­de­ro Step­wa­ys­sä, tuo mu­ka­naan il­mas­toin­nin, Da­cia Me­dia Cont­ro­lin, va­ki­o­no­peu­den­sää­ti­men, kes­kus­lu­ki­tuk­sen kau­ko­sää­ti­mel­lä, kah­des­sa osas­sa tai­tet­ta­van ta­kais­tui­men ja pal­jon muu­ta.

Myyn­nin ar­vi­oi­daan kes­kit­ty­vän par­haa­seen Com­fort-va­rus­te­ta­soon, jon­ka yh­tey­des­sä San­de­roon ja San­de­ro Step­wa­y­hin voi va­li­ta myös CVT-au­to­maat­ti­vaih­teis­ton.

Sii­nä on mm. sa­de­tun­nis­ti­mel­la va­rus­te­tut tuu­li­la­sin­pyyh­ki­met, pe­ruu­tus­tut­kat ta­ka­na, säh­kö­sää­töi­set, läm­mi­tet­tä­vät ul­ko­pei­lit, etu­su­mu­va­lot, säh­kö­toi­mi­set ik­ku­nan­nos­ti­met kai­kis­sa ovis­sa sekä Da­cia Me­dia Disp­lay.

Suo­mes­sa San­de­ron osuus Da­cia-myyn­nis­tä on ol­lut noin 15 %. Da­ci­aa maa­han­tuo­van Nor­dic Au­to­mo­ti­ve Ser­vi­ces Oy:n toi­mi­tus­joh­ta­ja Heik­ki Vuo­ri­nen us­koo, et­tä uu­den su­ku­pol­ven myö­tä mal­lin mer­ki­tys Suo­mes­sa kas­vaa ny­kyi­ses­tä.

Uu­tuu­den en­nak­ko­myyn­ti al­kaa 5.2. Hin­nat läh­te­vät Da­cia San­de­ro TCe 90 Ac­ces­sin 12 399 eu­ros­ta ja Da­cia San­de­ro Step­way TCe 90 Es­sen­ti­a­lin 14 399 eu­ros­ta.

Da­cia-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

 Ostaja voi tilata myös erityisen ikäviä olosuhteita varten ns. Deep Wave -paketin, jonka avulla Torsus Terrastorm kykenee 820 mm kahluusyvyyteen!

Ostaja voi tilata myös erityisen ikäviä olosuhteita varten ns. Deep Wave -paketin, jonka avulla Torsus Terrastorm kykenee 820 mm kahluusyvyyteen!

Kahluusyvyys jopa 820 mm: Tämä 4x4 on maailman rankin pikkubussi!

Auto Bild.Uutiset
31.7.2020
 Ostaja voi tilata myös erityisen ikäviä olosuhteita varten ns. Deep Wave -paketin, jonka avulla Torsus Terrastorm kykenee 820 mm kahluusyvyyteen!

Ostaja voi tilata myös erityisen ikäviä olosuhteita varten ns. Deep Wave -paketin, jonka avulla Torsus Terrastorm kykenee 820 mm kahluusyvyyteen!

Kahluusyvyys jopa 820 mm: Tämä 4x4 on maailman rankin pikkubussi!

Auto Bild.Uutiset
31.7.2020
Pirellin ja McLarenin viimeisimmän yhteistyön lähtökohdaksi valittiin P Zero Trofeo R -rengas.

Pirellin ja McLarenin viimeisimmän yhteistyön lähtökohdaksi valittiin P Zero Trofeo R -rengas.

Uusi McLaren 765LT -superauto: Pirelli kehitti mallia varten räätälöidyn renkaan

Auto Bild.Superautot
2.10.2020
Pirellin ja McLarenin viimeisimmän yhteistyön lähtökohdaksi valittiin P Zero Trofeo R -rengas.

Pirellin ja McLarenin viimeisimmän yhteistyön lähtökohdaksi valittiin P Zero Trofeo R -rengas.

Uusi McLaren 765LT -superauto: Pirelli kehitti mallia varten räätälöidyn renkaan

Auto Bild.Superautot
2.10.2020
Jep - Volvo P1800 Cyan on todellakin Restomod-projekti, joka saa krokotiilinkyyneleet ruotsalaismerkin fanien ja monien muiden silmiin.

Jep - Volvo P1800 Cyan on todellakin Restomod-projekti, joka saa krokotiilinkyyneleet ruotsalaismerkin fanien ja monien muiden silmiin.

Volvo P1800 Cyan: 426 hevosvoimaa ja ykkösvaihde takavasemmalla!

Auto Bild.Klassikot
12.11.2020
Jep - Volvo P1800 Cyan on todellakin Restomod-projekti, joka saa krokotiilinkyyneleet ruotsalaismerkin fanien ja monien muiden silmiin.

Jep - Volvo P1800 Cyan on todellakin Restomod-projekti, joka saa krokotiilinkyyneleet ruotsalaismerkin fanien ja monien muiden silmiin.

Volvo P1800 Cyan: 426 hevosvoimaa ja ykkösvaihde takavasemmalla!

Auto Bild.Klassikot
12.11.2020

VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT

Koeajossa Subaru Outback 2.5i Summit: Ison bokserin murinaa

Koeajossa Volkswagen Passat Variant GTE: Virran viemää

Cupra Formentor: Viisi tähteä Euro NCAP -turval­li­suus­tes­teissä

Mercedes-AMG GT 73 e: Markkinoille näillä näkymin vielä tänä vuonna!

Porsche Taycan Cross Turismo: Sähköisten urheiluautojen moniottelija

Bentley Bacalar: Ensimmäinen W12-moottori valmistui testipenkistä

Hyundai Bayon: Crossover saapuu Suomeen näillä näkymin alkukesästä 2021

Volvo Cars: Täysin sähköiseksi vuoteen 2030 mennessä

Toyota Yaris: Vuoden Auto 2021

Wankel-moottorinen Mazda RX-3: Täyttää 50 vuotta!

HYÖTYJUTUT

Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?

Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?

Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä

Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista

Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki

Mielenkiintoinen retroritari

Paaliin vai pajalle?

Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut

Näin kuormaat peräkärryn oikein

Näin sujuu koiran kuljetus autossa - täsmäohjeet

... Lisää

KOEAJOT

Koeajossa Subaru Outback 2.5i Summit: Ison bokserin murinaa

Koeajossa Volkswagen Passat Variant GTE: Virran viemää

Koeajossa Kia e-Soul: Sähköistä ajoa

Koeajossa Renault Clio TCe 100 Intens: Ajettavasti tilava

Koeajossa SsangYong Korando D1.6 4WD 6AT Quartz: Särmikkään mukava

Koeajossa BMW 118i Business M Sport: Isoihin päin

Koeajossa Ford Ranger Double Cab 2.0 TDCi 213 hv A10 4x4 Wildtrak: Hyvin vääntää!

Koeajossa Škoda Scala 1.0 TSI Style DSG: Litrainen täydennys

Koeajossa Ford Focus Active 1.5 EcoBoost 182 hv A: Lisäarvoa perhekäyttöön

Koeajossa Škoda Karoq 2.0 TSI 4x4 Sportline DSG: GT-tason katumaasturi

... Lisää

TESTIT

Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa

Pyyhkimien vapaapäivä?

Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina

Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!

Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?

Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot

Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!

Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!

Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä

Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?

... Lisää

FOKUS MEDIA

Hifimaailma

Focalilta uusi ylelli­syys­kuuloke

Hifimaailma

Burson Audio Funkilla tuulella 

Hifimaailma

Mestariteoksia

Hifimaailma

Läpikuultavaa

Koti ja keittiö

Uuden kodin vanhat seinät

Hifimaailma

Coplandin uusi 150-wattinen 

Hifimaailma

DS Audion uusi lippulaiva  

Hifimaailma

Kudos Audion päivitetyt 

Hifimaailma

Auris Audion Tangenta Hawk 

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

Maksimivääntö 1600 Nm: Tiesitkö, että Kroatiassakin valmistetaan superautoja!

DDR:n valvottu liikenne sai tuomariston innostumaan

Maailmanluokan arktinen älyliikenteen ekosysteemi Tunturi-Lappiin

Mitsubishi esittelee uudistuneen ASX-mallin Geneven autonäyttelyssä

Autoharrastajien verkkosivusto overdrive.fi uudistui!

Koituvatko poikkeukselliset sääolot auton kuolemaksi?

Sveitsissä nähdään VW up! -facelift sekä BUDD-e -konseptiauto

Nopean italialaismerkin odotettu katumaasturi lanseerataan Genèvessä

Volvo lanseeraa auton jossa ei ole avainta

Pilkington upottaa näytön suoraan ajoneuvon lasiin – taustalla suomalainen kehitystyö

UUTTA

Koeajossa Subaru Outback 2.5i Summit: Ison bokserin murinaa

Koeajossa Volkswagen Passat Variant GTE: Virran viemää

Cupra Formentor: Viisi tähteä Euro NCAP -turval­li­suus­tes­teissä

Mercedes-AMG GT 73 e: Markkinoille näillä näkymin vielä tänä vuonna!

Porsche Taycan Cross Turismo: Sähköisten urheiluautojen moniottelija

HYÖTYJUTUT

Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?

Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?

Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä

Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista

Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki

... Lisää

KOEAJOT

Koeajossa Subaru Outback 2.5i Summit: Ison bokserin murinaa

Koeajossa Volkswagen Passat Variant GTE: Virran viemää

Koeajossa Kia e-Soul: Sähköistä ajoa

Koeajossa Renault Clio TCe 100 Intens: Ajettavasti tilava

Koeajossa SsangYong Korando D1.6 4WD 6AT Quartz: Särmikkään mukava

... Lisää

TESTIT

Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa

Pyyhkimien vapaapäivä?

Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina

Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!

Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?

... Lisää

5 VUOTTA SITTEN...

Maksimivääntö 1600 Nm: Tiesitkö, että Kroatiassakin valmistetaan superautoja!

DDR:n valvottu liikenne sai tuomariston innostumaan

Maailmanluokan arktinen älyliikenteen ekosysteemi Tunturi-Lappiin

Mitsubishi esittelee uudistuneen ASX-mallin Geneven autonäyttelyssä

Autoharrastajien verkkosivusto overdrive.fi uudistui!

FOKUS MEDIA

Hifimaailma

Focalilta uusi ylelli­syys­kuuloke

Hifimaailma

Burson Audio Funkilla tuulella 

Hifimaailma

Mestariteoksia

Hifimaailma

Läpikuultavaa

Koti ja keittiö

Uuden kodin vanhat seinät

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

TILAA TÄSTÄ!

LUETUINTA JUURI NYT

Enyaq Sportline iV -malliin on tarjolla kolme erilaista voimalinjaa.

Enyaq Sportline iV -malliin on tarjolla kolme erilaista voimalinjaa.

Skoda

Škoda Enyaq Sportline iV: Urheilullinen täyssähköinen SUV

Kaupallinen yhteistyö

Pihavaja tarjoaa monipuolista säilytystilaa helposti

KILPAILU

AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN

Audi
BMW
Honda
Hyundai
Kia
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Skoda
Toyota
Volkswagen
Volvo
Kaikki merkit

... Lisää koeajoja

UUTISFIIDI

Cupra Formentor: Viisi tähteä Euro NCAP -turval­li­suus­tes­teissä

Bentley Bacalar: Ensimmäinen W12-moottori valmistui testipenkistä

Hyundai Bayon: Crossover saapuu Suomeen näillä näkymin alkukesästä 2021

Volvo Cars: Täysin sähköiseksi vuoteen 2030 mennessä

Toyota Yaris: Vuoden Auto 2021

Škoda Enyaq Sportline iV: Urheilullinen täyssähköinen SUV

Sähköautot osana energiamurrosta: Audi tutkii kaksisuuntaista lataus­tek­no­logiaa

Peugeot: 210-vuotias brändi julkisti uuden logon

Suzuki Vitara – aina hybridi ja aiempaa edullisempi

Mercedes-Benzin C-sarja: Uudistuu S-sarjan esimerkin mukaisesti

... Lisää uutisia

LUETUIMMAT

Škoda Enyaq Sportline iV: Urheilullinen täyssähköinen SUV

Jimny? Niva? Vai G-sarjan Mercedes-Benz? Mikä tämä oikein on? Ja hinta uutena naurettavat 11 000 euroa!

Dacia Sandero ja Sandero Stepway: Suomen edullisin automalli mukana

Suzuki Vitara – aina hybridi ja aiempaa edullisempi

Uusi Nissan Qashqai julkistettiin: Tulossa e-Power -järjestelmä

Hyundai Bayon: Crossover saapuu Suomeen näillä näkymin alkukesästä 2021

Koeajossa SsangYong Korando D1.6 4WD 6AT Quartz: Särmikkään mukava

Koeajossa Škoda Scala 1.0 TSI Style DSG: Litrainen täydennys

Volkswagen ID.4: 52 kW akkuversioiden myynti alkoi

Toyota Mirai: Milloin niitä saadaan Suomeen? Auto Bild ensikoeajoi jo!

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

Kroatialainen autosuunnittelija Mate Rimac kehitti sähkökäyttöisen Concept One -superauton, joka ulkomuodoltaan on kuin toiselta planeeltalta.

Kroatialainen autosuunnittelija Mate Rimac kehitti sähkökäyttöisen Concept One -superauton, joka ulkomuodoltaan on kuin toiselta planeeltalta.

Maksimivääntö 1600 Nm: Tiesitkö, että Kroatiassakin valmistetaan superautoja!

Auto Bild.Uutiset
4.3.2016
Kroatialainen autosuunnittelija Mate Rimac kehitti sähkökäyttöisen Concept One -superauton, joka ulkomuodoltaan on kuin toiselta planeeltalta.

Kroatialainen autosuunnittelija Mate Rimac kehitti sähkökäyttöisen Concept One -superauton, joka ulkomuodoltaan on kuin toiselta planeeltalta.

Maksimivääntö 1600 Nm: Tiesitkö, että Kroatiassakin valmistetaan superautoja!

Auto Bild.Uutiset
4.3.2016

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

TILAA TÄSTÄ!

LUETUINTA JUURI NYT

Enyaq Sportline iV -malliin on tarjolla kolme erilaista voimalinjaa.

Enyaq Sportline iV -malliin on tarjolla kolme erilaista voimalinjaa.

Skoda

Škoda Enyaq Sportline iV: Urheilullinen täyssähköinen SUV

Kaupallinen yhteistyö

Pihavaja tarjoaa monipuolista säilytystilaa helposti

KILPAILU

AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN

Audi
BMW
Honda
Hyundai
Kia
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Skoda
Toyota
Volkswagen
Volvo
Kaikki merkit

... Lisää koeajoja

UUTISFIIDI

Cupra Formentor: Viisi tähteä Euro NCAP -turval­li­suus­tes­teissä

Bentley Bacalar: Ensimmäinen W12-moottori valmistui testipenkistä

Hyundai Bayon: Crossover saapuu Suomeen näillä näkymin alkukesästä 2021

Volvo Cars: Täysin sähköiseksi vuoteen 2030 mennessä

Toyota Yaris: Vuoden Auto 2021

Škoda Enyaq Sportline iV: Urheilullinen täyssähköinen SUV

Sähköautot osana energiamurrosta: Audi tutkii kaksisuuntaista lataus­tek­no­logiaa

Peugeot: 210-vuotias brändi julkisti uuden logon

Suzuki Vitara – aina hybridi ja aiempaa edullisempi

Mercedes-Benzin C-sarja: Uudistuu S-sarjan esimerkin mukaisesti

... Lisää uutisia

LUETUIMMAT

Škoda Enyaq Sportline iV: Urheilullinen täyssähköinen SUV

Jimny? Niva? Vai G-sarjan Mercedes-Benz? Mikä tämä oikein on? Ja hinta uutena naurettavat 11 000 euroa!

Dacia Sandero ja Sandero Stepway: Suomen edullisin automalli mukana

Suzuki Vitara – aina hybridi ja aiempaa edullisempi

Uusi Nissan Qashqai julkistettiin: Tulossa e-Power -järjestelmä

Hyundai Bayon: Crossover saapuu Suomeen näillä näkymin alkukesästä 2021

Koeajossa SsangYong Korando D1.6 4WD 6AT Quartz: Särmikkään mukava

Koeajossa Škoda Scala 1.0 TSI Style DSG: Litrainen täydennys

Volkswagen ID.4: 52 kW akkuversioiden myynti alkoi

Toyota Mirai: Milloin niitä saadaan Suomeen? Auto Bild ensikoeajoi jo!

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

Kroatialainen autosuunnittelija Mate Rimac kehitti sähkökäyttöisen Concept One -superauton, joka ulkomuodoltaan on kuin toiselta planeeltalta.

Kroatialainen autosuunnittelija Mate Rimac kehitti sähkökäyttöisen Concept One -superauton, joka ulkomuodoltaan on kuin toiselta planeeltalta.

Maksimivääntö 1600 Nm: Tiesitkö, että Kroatiassakin valmistetaan superautoja!

Auto Bild.Uutiset
4.3.2016
Kroatialainen autosuunnittelija Mate Rimac kehitti sähkökäyttöisen Concept One -superauton, joka ulkomuodoltaan on kuin toiselta planeeltalta.

Kroatialainen autosuunnittelija Mate Rimac kehitti sähkökäyttöisen Concept One -superauton, joka ulkomuodoltaan on kuin toiselta planeeltalta.

Maksimivääntö 1600 Nm: Tiesitkö, että Kroatiassakin valmistetaan superautoja!

Auto Bild.Uutiset
4.3.2016
Tilaa Auto Bild Suomi Asiakaspalvelu Tietosuojaseloste Rekisteriseloste

Fokus Media Finland Oy

Hämeentie 135, 00560 Helsinki

Y-tunnus 3157774-2

Tilaa Auto Bild Suomi Asiakaspalvelu Tietosuojaseloste Rekisteriseloste

Fokus Media Finland Oy

Hämeentie 135, 00560 Helsinki

Y-tunnus 3157774-2

Tämä sivusto käyttää evästeitä käytettävyyden parantamiseksi. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt myös evästeiden käyttämisen.