Dacia Sandero Stepway.
Juha Peltonen
Dacia Sandero ja Sandero Stepway: Suomen edullisin automalli mukana
Yli viidentoista vuoden ajan Dacia on tarjonnut järkeviä autoja kohtuulliseen hintaan. Yhtiön DNA:han kuuluu tarjota yksinkertaisia, tilavia ja luotettavia autoja halvemmalla kuin kukaan muu.
Dacian filosofia on parhaimmillaan uudessa Sanderossa ja Sandero Stepwayssä. Mallisarja on ollut eurooppalaisten yksityisten autonostajien ykkösvalinta jo vuodesta 2017 alkaen.
Tätä Dacian suosituinta mallia on myyty yli kaksi miljoonaa kappaletta, mikä kattaa melkein kolmanneksen yhtiön vuoden 2004 jälkeen valmistamista autoista. Lähes kaksi kolmasosaa tuosta määrästä on Sandero Stepwayta.
Ensimmäisen, alun perin Etelä-Amerikan markkinoita varten suunnitellun Dacia Sanderon myynti alkoi Euroopassa vuonna 2008 ja seuraavana vuonna malli sai rinnalleen Dacia Sandero Stepwayn.
Toiseen sukupolveen Sandero-perhe siirtyi vuonna 2012 ja nyt on vuorossa mahtava loikka kolmanteen sukupolveen.
Nykyaikaisempi ja tilavampi
Täysin uudessa Sanderossa on säilytetty sen edeltäjien hyvät, asiakkaita ilahduttaneet ominaisuudet, joita on hiottu vielä paremmiksi. Dacian periaatteisiin kuuluu ylittää ostajien odotukset, minkä takia se on ollut Suomessa vuodesta toiseen huipulla yksityisten autonostajien merkkiuskollisuudessa.
Kolmannen sukupolven Sanderossa korin mitat ovat suunnilleen ennallaan, mutta se on kaikilta ominaisuuksiltaan aiempaa parempi. Se on nykyaikaisempi, tilavampi, monikäyttöisempi ja käytännöllisempi.
Uuden perusrakenteen ansiosta aktiivinen ja passiivinen turvallisuus ovat entistä korkeammalla tasolla ja kulutus eli taloudellisuus on parantunut.
”Kolmas sukupolvi uudistaa Dacian ikoniset mallit, jotka kattavat kolmanneksen myynnistämme ja koko B-segmentin. Nykyaikainen muotoilu antaa vankan vaikutelman ollen samalla herkkä ja innovatiivinen. Sanderon CMF-perusrakenne ja polttoainetaloudelliset moottorit perustuvat Allianssin uusimpiin teknisiin ratkaisuihin. Täysin uudet Dacia Sandero ja Dacia Sandero Stepway tarjoavat enemmän tilaa, mukavuutta, turvallisuutta ja paremman ajettavuuden. Niissä havainnollistuu Dacian DNA: oleelliset, asiakkaan todelliset tarpeet täyttävä auto kohtuulliseen hintaan.” (Mihai Bordeanu, Dacian markkinointijohtaja)
Uusi moderni muotoilu
Dacian muotoilujohtaja David Durand kiteyttää täysin uuden Sanderon ulkonäön napakasti yhteen lauseeseen: ”Kaikki paitsi auton keulamerkki on muotoiltu uudelleen.”
Dacia Sandero ja Dacia Sandero Stepway ovat linjoiltaan nykyaikaisia ja vankkoja. Pyörää ei kannata keksiä uudelleen, minkä takia Dacia on säilyttänyt korin mitat lähes ennallaan.
Edeltäjien tapaan Sanderot ovat ulkomitoiltaan kompakteja tarjoten samalla aiempaa enemmän tilaa ja monikäyttöisyyttä.
Korissa korostetaan vyötärölinjaa ja pyörien sijoitusta, mikä antaa Sanderolle voimakkaan persoonallisuuden. Kaiken kaikkiaan muodot ovat vähän pyöreämmät kuin ennen ja tuulilasia on kallistettu enemmän taaksepäin.
Korkeutta korissa on sentti vähemmän kuin edeltäjässä ja voimakkaammin perää kohti laskeva kattolinja yhdessä muiden parannusten kanssa pienentää ilmanvastusta.
Sekä edessä LED-valoissa että takavaloissa on uusi Y-muoto, joka antaa Sanderolle vahvan identiteetin osana Dacia-perhettä.
Uusia valoja ei ole suunniteltu vain muodon vuoksi, vaan kaukovalojen kantama on 37 prosenttia pidempi ja 9 prosenttia leveämpi kuin ennen.
Muotoilun yksityiskohdissa on paljon vähäiseltä tuntuvia, mutta hyvin järkeviä parannuksia. Ovien kahvoista saa nyt aiempaa paremman otteen. Takaluukun lukko on sähköinen ja se on siirretty luukun alapuolelle, jolloin pinta on saatu tasaiseksi.
Ovien ja ulkopeilien uudella muotoilulla on pienennetty ilmanvastusta ja vähennetty melua. Kaikki seikat nostavat laatua ja tekevät auton käyttämisestä miellyttävämpää.
Kaksikossa katumaasturimainen Sandero Stepway eroaa tavallisesta Sanderosta paljon enemmän kuin ennen. Siinä on vakiona 16-tuumaiset pyörät ja edeltäjän tapaan maavaraa on yli neljä senttiä enemmän.
Keulalla on konepeltiä myöten oma ilmeensä ja Stepwayssä on sekä edessä että takana puskurissa alleajosuoja.
Stepwayssä on lisäksi vakiona kattokaiteet. Comfort-varustetasossa ne ovat monitoimiset eli kätevästi muutettavissa kattotelineeksi. Hienostunut, patentoitu ratkaisu edustaa kaikkea mitä Dacia on: älykäs, käytännöllinen, mutkaton ja luotettava.
Kaikkien Dacioiden perusta
Tammikuussa Groupe Renault esitteli strategiansa seuraavien viiden vuoden ajaksi. Siinä kerrottiin, että jatkossa kaikki Daciat suunnitellaan uudelle CMF-B -perusrakenteelle.
Dacia Sandero Stepway.
Juha Peltonen
Ensimmäisenä tämä Allianssin moderneinta tekniikkaa käyttävä ratkaisu, joka on myös mm. Renault Cliossa ja Capturissa, tulee Dacialla täysin uuteen Sanderoon.
Perusrakenteessa sekä akseliväliä että raideleveyttä voi muuttaa erilaisiin automalleihin sopivaksi. Sanderossa akseliväli on 2,604 metriä eli 15 mm pidempi kuin edeltäjässä. Raideleveys on kasvanut Dacia Sanderossa neljällä ja Dacia Sandero Stepwayssä kolmella sentillä, millä on hyvä vaikutus sekä sisätiloihin että ajo-ominaisuuksiin.
Tärkeimmät parannukset ovat kuitenkin näkymättömissä, sillä uusi perusrakenne on paljon lujempi ja jäykempi kuin edellisessä sukupolvessa käytetty. Muutoksella on suuri merkitys auton turvallisuuteen. Merkittävistä parannuksista huolimatta uusi rakenne on kevyempi kuin ennen, millä puolestaan saadaan alennettua polttoaineen kulutusta ja hiilidioksidipäästöjä.
Uuden perusrakenteen myötä Sanderoissa on nyt sähköinen ohjaustehostin, jossa tehostus muuttuu ajonopeuden mukaan. Maantiellä tehostusta on vähän, mikä parantaa vakautta ja toisaalta pysäköidessä ohjaus on yli kolmanneksen kevyempi kuin aiemmin.
Etujousitus on suunniteltu uudelleen niin, että tukivarsien muutoksilla ohjaus on täsmällisempi ja auto on mukavampi. Dacia Sandero kallistelee hyvin vähän ja etenee vakaammin kaarteissa. Mukavuutta on parannettu muun muassa moottorin uudella kiinnityksellä.
Samana pysyneestä TCe 90 -mallimerkinnästä huolimatta Dacia Sanderossa ja Dacia Sandero Stepwayssä on uusi 1,0-litraiseksi kasvanut moottori. Se antaa voimansa kerkeämmin kuin ennen ja vääntömomentti on kasvanut.
Dacia Sandero.
Juha Peltonen
Vaihteistoksi voi valita joko uuden 6-portaisen käsivaihteiston tai portaattomasti toimivan CVT-automaattivaihteiston.
Uudella voimalinjalla hiilidioksidipäästö on pudonnut jopa 11 prosenttia ja manuaalivaihteistolla varustettujen Sandero-versioiden CO2-päästö onkin nyt vain 120 grammaa kilometriltä.
Runsaasti tilaa ja mukavuutta
Matkustamo on noussut uusien materiaalien ja varusteiden myötä uudelle tasolle. Suunnittelussa on kiinnitetty huomiota pieniinkin käytön helppouteen ja ergonomiaan vaikuttaviin yksityiskohtiin. Tällaisiin varusteisiin kuuluu Comfort-varustetasolla löytyvä ohjauspyörän etäisyyssäätö tai kaikissa Sanderoissa olevat ajotietokone sekä sävylasit.
Entistä korkeammasta laadusta kertoo tyylikkään kankaan käyttö kojelaudassa, joka luo ohjaamoon kotoista tunnelmaa. Uudet etuistuimet tarjoavat entistä enemmän mukavuutta ja tukea. Sekä istuimen korkeussäätö että ohjauspyörän säätö ovat aiempaa laajemmat, mikä auttaa ajajaa löytämään erinomaisen ajoasennon.
Uuden perusrakenteen ansiosta korin mitat käytetään aiempaa tarkemmin hyväksi. Niinpä takamatkustajien jalkatilat ovat kasvaneet yli neljällä sentillä ja ne ovat nyt runsaimmat tässä kokoluokassa. Lisäksi jo ennestään varsin suuri tavaratila on kasvanut hivenen.
Tavaratila on muodoltaan erittäin käytännöllinen ja pohjan voi asettaa kahdelle tasolle. Pikkutavaroille on ohjaamossa runsaasti tilaa ja jopa älypuhelimelle on oma teline.
Dacia Sandero ja Dacia Sandero Stepway ovat rakenteeltaan lujempia ja jäykempiä kuin ennen. Tärkeä asia Sanderon kehittämisen kannalta on se, että uuden perustekniikan mukana saatiin aivan uusi elektroniikan arkkitehtuuri. Se on tuonut Sanderoon paljon turvallisuutta ja mukavuutta lisääviä varusteita, joita ei ole aiemmin ollut saatavissa Daciaan.
Turvallisuutta parantavat lujan rakenteen lisäksi uudet vakiovarusteet, sillä kaikissa Dacia Sanderoissa on nyt etuturvatyynyjen lisäksi sivuturvatyynyt ja ikkunaturvaverhot eli turvatyynyjen määrä on kasvanut kuuteen. Vakiona ovat lisäksi turvavöiden kiristimet myös takapenkillä sekä hätäpuhelujärjestelmä.
Uusia Dacia Sanderosta löytyviä kuljettajaa avustavia järjestelmiä ovat automaattinen hätäjarrutus ja lisävarusteena satavilla oleva katvealuevaroitin.
Edelleen Suomen edullisin uusi henkilöauto
Dacia Sanderossa on jo vakiona kaikki olennainen, ja lisäksi lisävarusteina on saatavilla muun muassa automaatti-ilmastointi digitaalinäytöllä, tavaratilan lukituksen kauko-ohjauksen sisältävä älyavainkortti, peruutuskamera sekä pysäköintitutkat eteen ja taakse.
Dacia Sanderossa on kolme järkevää tieto-viihdejärjestelmää, joista yksinkertaisin on Essential-varustetasossa vakiona oleva Media Control. Siinä kuljettajan oma älypuhelin on telineessään helposti käden ulottuvilla ja se voidaan haluttaessa yhdistää osaksi auton järjestelmää.
Sen jälkeen niin musiikin kuin viestien kuuntelu, puhelut ja navigointi toimivat auton tieto-viihdejärjestelmän kautta, älypuhelimen toimiessa järjestelmän kosketusnäyttönä Dacian ilmaisen, suomenkielisen Media Control -sovelluksen avulla.
Comfort-varustetaso tuo mukanaan Media Display -järjestelmän, jossa on korkealle keskelle kojelautaa sijoitettu vähän kuljettajaa kohti käännetty helppolukuinen, 8-tuumainen kosketusnäyttö. Järjestelmä on suunniteltu niin, että se toimii lähes ajatuksen voimalla ja siihen voi yhdistää myös oman älypuhelimen.
Media Display -järjestelmässä on Apple CarPlay / Android Auto -valmius, joka on käytettävissä, kun puhelin yhdistetään autoon perinteiseen tapaan USB-johdolla.
Lisävarusteena voi valita Media Navin, jonka osana on nimen mukaisesti navigointi. Järjestelmässä on myös reititin, johon voi liittyä langattomasti Apple CarPlayn tai Android Auton avulla. Kokonaisuuteen kuuluu myös kuusi kaiutinta.
Perusmallina on Dacia Sandero TCe 90 Access, jossa ovat vakiona mm. automaattiset LED-ajovalot valotunnistimella, ajotietokone ja sävylasit. Ajamista helpottamassa ja turvallisuutta lisäämässä ovat aktiivinen hätäjarrutustoiminto, mäkilähtöavustin ja nopeudenrajoitin.
Essential-varustetaso, joka on perusvarustelu Sandero Stepwayssä, tuo mukanaan ilmastoinnin, Dacia Media Controlin, vakionopeudensäätimen, keskuslukituksen kaukosäätimellä, kahdessa osassa taitettavan takaistuimen ja paljon muuta.
Myynnin arvioidaan keskittyvän parhaaseen Comfort-varustetasoon, jonka yhteydessä Sanderoon ja Sandero Stepwayhin voi valita myös CVT-automaattivaihteiston.
Siinä on mm. sadetunnistimella varustetut tuulilasinpyyhkimet, peruutustutkat takana, sähkösäätöiset, lämmitettävät ulkopeilit, etusumuvalot, sähkötoimiset ikkunannostimet kaikissa ovissa sekä Dacia Media Display.
Suomessa Sanderon osuus Dacia-myynnistä on ollut noin 15 %. Daciaa maahantuovan Nordic Automotive Services Oy:n toimitusjohtaja Heikki Vuorinen uskoo, että uuden sukupolven myötä mallin merkitys Suomessa kasvaa nykyisestä.
Uutuuden ennakkomyynti alkaa 5.2. Hinnat lähtevät Dacia Sandero TCe 90 Accessin 12 399 eurosta ja Dacia Sandero Stepway TCe 90 Essentialin 14 399 eurosta.
Dacia-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Virtaohjattu kuulokevahvistin
Cambridge Audion klassikko päivittyy
Vienna Acousticsin striimaava aktiivikaiutin
T+A:n transmissiolinjakaiutin
OePhi Tanskasta
Dynaaminen dipolikaiutin Kanadasta
Asiallisia laitetelineitä Saksasta
McIntoshin kaksi uutta esivahvistinta
Thalian transformaatio
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN