EU pyrkii vahvistamaan Euroopan autoteollisuuden kilpailukykyä
Euroopan autoteollisuus on ratkaisevassa käännekohdassa nopeiden teknologisten muutosten ja kilpailun lisääntymisen vuoksi.
Euroopan komissio on esittänyt aiempaan strategiseen vuoropuheluun perustuvan toimintasuunnitelman, jolla esitetään konkreettisia toimia sen varmistamiseksi, että autoteollisuus on vakaalla ja kestävällä pohjalla. Toimintasuunnitelmalla myös kannustetaan innovointiin. Vahvan eurooppalaisen autoteollisuuden säilyttämiseksi ja strategisten riippuvuuksien välttämiseksi komissio mahdollistaa 1,8 miljardin euron rahoituksen, jolla luodaan akkuraaka-aineille varma ja kilpailukykyinen toimitusketju. Tämä auttaa tukemaan Euroopan autoteollisuuden kasvua.
Vastatakseen teknologisiin muutoksiin ja kilpailun lisääntymiseen komission puheenjohtaja Ursula von der Leyen käynnisti tammikuussa strategisen vuoropuhelun Euroopan autoteollisuuden tulevaisuudesta. Kyseessä on yhteistyöhön pohjautuva prosessi, jonka tarkoituksena on vastata autoteollisuusalan kiireellisimpiin haasteisiin.
Innovoinnin ja puhtaaseen liikkuvuuteen siirtymisen vauhdittaminen
EU:n autoalan yritykset ovat jääneet jälkeen keskeisissä teknologioissa. Toimintasuunnitelmassa esitetään uusia toimia, joiden tarkoituksena on auttaa EU:n teollisuutta saavuttamaan johtoasema siirryttäessä tekoälypohjaisiin ja itseohjautuviin ajoneuvoihin. Euroopan autoteollisuuden sidosryhmät kootaan yhteen erityisellä eurooppalaisella verkkoon liitettyjen ja itseohjautuvien ajoneuvojen allianssilla. Tarkoituksena on ohjata seuraavan sukupolven ajoneuvojen kehittämistä ja auttaa kehittämään yhteisiä ohjelmistoja ja digitaalisia laitteistoja, joita tarvitaan tämän teknologian toteuttamiseksi.
Suuret testausalustat ja säännellyt testiympäristöt antavat innovoijille mahdollisuuden testata ja kehittää teknologioitaan itseohjautuvia ajoneuvoja varten. Komissio myös kehittää jatkuvasti itseohjautuvien ajoneuvojen sääntelyä. Näitä toimia tuetaan noin miljardin euron suuruisilla julkisen ja yksityisen sektorin yhteisinvestoinneilla, joita tuetaan Horisontti Eurooppa -puiteohjelmasta vuosina 2025–2027.
Toimintasuunnitelmaan liittyy tiedonanto, joka koskee yritysten ajoneuvokannan päästöjen vähentämistä. Siinä kerrotaan esimerkkejä parhaista käytännöistä ja kannustetaan EU-maita toteuttamaan lisätoimia, joilla yritysten ajoneuvokannasta tehdään ympäristöystävällisempää.
Lisää joustavuutta hiilidioksidipäästönormien noudattamiseen
Komissio aikoo maaliskuussa ehdottaa kohdennettua muutosta henkilö- ja pakettiautojen hiilidioksidipäästönormeja koskevaan asetukseen. Jos tarkistus hyväksytään, se antaisi autonvalmistajille mahdollisuuden saavuttaa vaatimustenmukaisuustavoitteensa laskemalla keskimääräisen päästötasonsa kolmen vuoden ajalta (2025–2027). Tällöin ne voisivat kompensoida yhden tai kahden vuoden aikana mahdollisesti esiintyviä päästötason ylityksiä toisina vuosina tapahtuvilla päästötason alituksilla ja säilyttää samalla vuoden 2025 yleisen tavoitetason.
Komissio myös nopeuttaa henkilö- ja pakettiautojen hiilidioksidipäästönormeja koskevan asetuksen suunniteltua uudelleentarkastelua.
Lisäksi komissio työstää keinoja, joilla voidaan kasvattaa eurooppalaisten päästöttömien ajoneuvojen kysyntää. Tämänpäiväisellä toimintasuunnitelmalla kannustetaan siirtymään päästöttömiin ajoneuvoihin ja vahvistetaan kuluttajien luottamusta konkreettisilla toimenpiteillä, kuten parantamalla akkujen kestävyyttä ja korjattavuutta.
Toimitusketjun häiriönsietokyky
On tärkeää, että Euroopassa päästään kustannuksiltaan kilpailukykyiseen akkukennotuotantoon, joka kattaa suuren osuuden akkujen markkinasta ja luo eurooppalaista lisäarvoa koko toimitusketjussa. Komissio tukee innovaatiorahaston rahoituksella EU:n akkuteollisuutta ja auttaa sitä säilyttämään vahvan eurooppalaisen tuotantopohjan.
Jotta EU:n autoteollisuus kestäisi ulkomailta tulevaa kovaa kilpailua, komissio varmistaa tasapuoliset toimintaedellytykset käyttämällä kaupan suojatoimia, kuten tukien vastaisia toimenpiteitä. Näin se suojelee eurooppalaisia yrityksiä epäreilulta kilpailulta. Komissio myös jatkaa neuvotteluja kumppanimaiden kanssa.
AutoBild
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Pack Look -pakettiin kuuluvat lediajovalot eivät vaikuta järin tehokkailta. Edessä on jäähdytetyt levyjarrut, taka-akselilla levyjarrut. 16-tuumaisissa teräsvanteissa on pölykapselit.
Juha Peltonen
Pack Look -pakettiin kuuluvat lediajovalot eivät vaikuta järin tehokkailta. Edessä on jäähdytetyt levyjarrut, taka-akselilla levyjarrut. 16-tuumaisissa teräsvanteissa on pölykapselit.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Ennätysajo: Sähköautolla 2 458 km vuorokaudessa Suomessa
Renault Twingo E-Tech electric - ikonin paluu täyssähköisenä
Uusi Golf GTI Edition 50 -juhlamalli – Suomeen vain 25 kappaleen rajoitettu erä
Tällainen on uudistettu SEAT Arona
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Uuden mallivuoden Volvo EX90 latautuu entistä nopeammin
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Mazda esitteli kaksi uutta konseptiautoa
Vuoden Auto Suomessa 2026 -ehdokaslistalla 37 autouutuutta – peräti yhdeksän kiinalaista
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Primare alkukielellä
Factor Onen uudet balansoidut virtalähteet
Michell Audion uudet soittimet
Rakkaudella remontoitu torppa sisustettiin 1920-luvun tyyliin
Näin saat vaatekaapin taas raikkaaksi
Metsämökistä laajennettiin moderni koti lapsiperheelle
FiiO:n edullinen puhelin-dac
LampizatOrin uusi dac
Kristalliunelmia
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Ennätysajo: Sähköautolla 2 458 km vuorokaudessa Suomessa
Renault Twingo E-Tech electric - ikonin paluu täyssähköisenä
Uusi Golf GTI Edition 50 -juhlamalli – Suomeen vain 25 kappaleen rajoitettu erä
Tällainen on uudistettu SEAT Arona
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Uuden mallivuoden Volvo EX90 latautuu entistä nopeammin
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Mazda esitteli kaksi uutta konseptiautoa
Vuoden Auto Suomessa 2026 -ehdokaslistalla 37 autouutuutta – peräti yhdeksän kiinalaista
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Kia EV4:n hinnat julki
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ