EU pyrkii vahvistamaan Euroopan autoteollisuuden kilpailukykyä
Euroopan autoteollisuus on ratkaisevassa käännekohdassa nopeiden teknologisten muutosten ja kilpailun lisääntymisen vuoksi.
Euroopan komissio on esittänyt aiempaan strategiseen vuoropuheluun perustuvan toimintasuunnitelman, jolla esitetään konkreettisia toimia sen varmistamiseksi, että autoteollisuus on vakaalla ja kestävällä pohjalla. Toimintasuunnitelmalla myös kannustetaan innovointiin. Vahvan eurooppalaisen autoteollisuuden säilyttämiseksi ja strategisten riippuvuuksien välttämiseksi komissio mahdollistaa 1,8 miljardin euron rahoituksen, jolla luodaan akkuraaka-aineille varma ja kilpailukykyinen toimitusketju. Tämä auttaa tukemaan Euroopan autoteollisuuden kasvua.
Vastatakseen teknologisiin muutoksiin ja kilpailun lisääntymiseen komission puheenjohtaja Ursula von der Leyen käynnisti tammikuussa strategisen vuoropuhelun Euroopan autoteollisuuden tulevaisuudesta. Kyseessä on yhteistyöhön pohjautuva prosessi, jonka tarkoituksena on vastata autoteollisuusalan kiireellisimpiin haasteisiin.
Innovoinnin ja puhtaaseen liikkuvuuteen siirtymisen vauhdittaminen
EU:n autoalan yritykset ovat jääneet jälkeen keskeisissä teknologioissa. Toimintasuunnitelmassa esitetään uusia toimia, joiden tarkoituksena on auttaa EU:n teollisuutta saavuttamaan johtoasema siirryttäessä tekoälypohjaisiin ja itseohjautuviin ajoneuvoihin. Euroopan autoteollisuuden sidosryhmät kootaan yhteen erityisellä eurooppalaisella verkkoon liitettyjen ja itseohjautuvien ajoneuvojen allianssilla. Tarkoituksena on ohjata seuraavan sukupolven ajoneuvojen kehittämistä ja auttaa kehittämään yhteisiä ohjelmistoja ja digitaalisia laitteistoja, joita tarvitaan tämän teknologian toteuttamiseksi.
Suuret testausalustat ja säännellyt testiympäristöt antavat innovoijille mahdollisuuden testata ja kehittää teknologioitaan itseohjautuvia ajoneuvoja varten. Komissio myös kehittää jatkuvasti itseohjautuvien ajoneuvojen sääntelyä. Näitä toimia tuetaan noin miljardin euron suuruisilla julkisen ja yksityisen sektorin yhteisinvestoinneilla, joita tuetaan Horisontti Eurooppa -puiteohjelmasta vuosina 2025–2027.
Toimintasuunnitelmaan liittyy tiedonanto, joka koskee yritysten ajoneuvokannan päästöjen vähentämistä. Siinä kerrotaan esimerkkejä parhaista käytännöistä ja kannustetaan EU-maita toteuttamaan lisätoimia, joilla yritysten ajoneuvokannasta tehdään ympäristöystävällisempää.
Lisää joustavuutta hiilidioksidipäästönormien noudattamiseen
Komissio aikoo maaliskuussa ehdottaa kohdennettua muutosta henkilö- ja pakettiautojen hiilidioksidipäästönormeja koskevaan asetukseen. Jos tarkistus hyväksytään, se antaisi autonvalmistajille mahdollisuuden saavuttaa vaatimustenmukaisuustavoitteensa laskemalla keskimääräisen päästötasonsa kolmen vuoden ajalta (2025–2027). Tällöin ne voisivat kompensoida yhden tai kahden vuoden aikana mahdollisesti esiintyviä päästötason ylityksiä toisina vuosina tapahtuvilla päästötason alituksilla ja säilyttää samalla vuoden 2025 yleisen tavoitetason.
Komissio myös nopeuttaa henkilö- ja pakettiautojen hiilidioksidipäästönormeja koskevan asetuksen suunniteltua uudelleentarkastelua.
Lisäksi komissio työstää keinoja, joilla voidaan kasvattaa eurooppalaisten päästöttömien ajoneuvojen kysyntää. Tämänpäiväisellä toimintasuunnitelmalla kannustetaan siirtymään päästöttömiin ajoneuvoihin ja vahvistetaan kuluttajien luottamusta konkreettisilla toimenpiteillä, kuten parantamalla akkujen kestävyyttä ja korjattavuutta.
Toimitusketjun häiriönsietokyky
On tärkeää, että Euroopassa päästään kustannuksiltaan kilpailukykyiseen akkukennotuotantoon, joka kattaa suuren osuuden akkujen markkinasta ja luo eurooppalaista lisäarvoa koko toimitusketjussa. Komissio tukee innovaatiorahaston rahoituksella EU:n akkuteollisuutta ja auttaa sitä säilyttämään vahvan eurooppalaisen tuotantopohjan.
Jotta EU:n autoteollisuus kestäisi ulkomailta tulevaa kovaa kilpailua, komissio varmistaa tasapuoliset toimintaedellytykset käyttämällä kaupan suojatoimia, kuten tukien vastaisia toimenpiteitä. Näin se suojelee eurooppalaisia yrityksiä epäreilulta kilpailulta. Komissio myös jatkaa neuvotteluja kumppanimaiden kanssa.
AutoBild
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Zaptec Go -latausyksikkö on yhteensopiva kaikkien Polestar-mallien kanssa, mukaan lukien Polestar 3- ja Polestar 4 -mallit.
Polestar
Zaptec Go -latausyksikkö on yhteensopiva kaikkien Polestar-mallien kanssa, mukaan lukien Polestar 3- ja Polestar 4 -mallit.
Polestar
Ioniq 6 menestyi latausvertailussa mainiosti
Hyundai
Ioniq 6 menestyi latausvertailussa mainiosti
Hyundai
Auto-Bon Oy on yksi Suomen suurimmista autonmaahantuontiyrityksistä. Se edustaa Suomessa ja Baltiassa maailman neljänneksi suurimman autonvalmistajan eli Stellantiksen Alfa Romeo-, Citroën, DS Automobiles-, Fiat-, Fiat Professional-, Jeep-, Opel- ja Peugeot-brändejä. Merkkien tuotevalikoimassa on tälläkin hetkellä Suomessa yhteensä yli 30 sähköautomallia.
Stellantis
Auto-Bon Oy on yksi Suomen suurimmista autonmaahantuontiyrityksistä. Se edustaa Suomessa ja Baltiassa maailman neljänneksi suurimman autonvalmistajan eli Stellantiksen Alfa Romeo-, Citroën, DS Automobiles-, Fiat-, Fiat Professional-, Jeep-, Opel- ja Peugeot-brändejä. Merkkien tuotevalikoimassa on tälläkin hetkellä Suomessa yhteensä yli 30 sähköautomallia.
Stellantis
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Auto Bild 4/2025 on kaupoissa
Uusi DS N°8 tarjoaa jopa 750 km sähköisen toimintamatkan
Renault 5 Turbo 3E – maailman ensimmäinen minisuperurheiluauto
Kialle neljä arvostettua iF Design Award -palkintoa
Autoala uskoo kasvuun – toimia tarvitaan Suomessa ja EU:ssa
Uuden Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Alpine A110 ensi kertaa myynnissä Suomessa
Kia EV4 esittelyssä AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa Helsingissä
Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa
Volvo on Suomen vastuullisin automerkki jo neljättä vuotta peräkkäin
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Valaise hifiäänesi
Graham Phantom III SE -äänivarsi
Koksu takabassoilla
Lucarto Audio
Heini Riitahuhta: ”Voisi olla helpompaa olla puhtaasti muotoilija tai taiteilija, mutta olen antanut itselleni luvan olla molempia”
Tehokas maakaapeli levysoittimille
69-neliöinen hirsitalo on kodikas tilaihme
Linn LP12 -päivitys
TADilta uusi jalustakaiutin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi DS N°8 tarjoaa jopa 750 km sähköisen toimintamatkan
Renault 5 Turbo 3E – maailman ensimmäinen minisuperurheiluauto
Kialle neljä arvostettua iF Design Award -palkintoa
Autoala uskoo kasvuun – toimia tarvitaan Suomessa ja EU:ssa
Uuden Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Alpine A110 ensi kertaa myynnissä Suomessa
Kia EV4 esittelyssä AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa Helsingissä
Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa
Volvo on Suomen vastuullisin automerkki jo neljättä vuotta peräkkäin
Työsuhdeautot sähköistyvät vauhdilla
LUETUIMMAT
Yleinen hybridiautoilla ajavien virhe voi aiheuttaa käynnistysongelmia talvipakkasilla
Sähköautolla ja polttomoottoriautolla 1 000 km Lappiin – Volkswagen vertaili ajoaikaa ja kustannuksia
Tällaisia autoja yli 65-vuotiaat ostavat
Uusi suomalainen innovaatio ravistelee vaihtoautojen kauppaa
Hyundai IONIQ 5 uudistuu ‒ myös hinnaltaan
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Mitsubishin uusi tulokas suosikkiluokkaan on Grandis
Peugeot vyöryttää sähköautoja maailmalle
Nopeammin ja pidemmälle kuin yhdelläkään Volvolla aikaisemmin: uusi ES90 lisää toimintamatkaa ja latausnopeutta
XPENG avasi myymälän Helsinkiin - uuden sähköautomerkin premium-autolla 52 minuutin latauksella Helsingistä Lappiin
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi