EU pyrkii vahvistamaan Euroopan autoteollisuuden kilpailukykyä
Euroopan autoteollisuus on ratkaisevassa käännekohdassa nopeiden teknologisten muutosten ja kilpailun lisääntymisen vuoksi.
Euroopan komissio on esittänyt aiempaan strategiseen vuoropuheluun perustuvan toimintasuunnitelman, jolla esitetään konkreettisia toimia sen varmistamiseksi, että autoteollisuus on vakaalla ja kestävällä pohjalla. Toimintasuunnitelmalla myös kannustetaan innovointiin. Vahvan eurooppalaisen autoteollisuuden säilyttämiseksi ja strategisten riippuvuuksien välttämiseksi komissio mahdollistaa 1,8 miljardin euron rahoituksen, jolla luodaan akkuraaka-aineille varma ja kilpailukykyinen toimitusketju. Tämä auttaa tukemaan Euroopan autoteollisuuden kasvua.
Vastatakseen teknologisiin muutoksiin ja kilpailun lisääntymiseen komission puheenjohtaja Ursula von der Leyen käynnisti tammikuussa strategisen vuoropuhelun Euroopan autoteollisuuden tulevaisuudesta. Kyseessä on yhteistyöhön pohjautuva prosessi, jonka tarkoituksena on vastata autoteollisuusalan kiireellisimpiin haasteisiin.
Innovoinnin ja puhtaaseen liikkuvuuteen siirtymisen vauhdittaminen
EU:n autoalan yritykset ovat jääneet jälkeen keskeisissä teknologioissa. Toimintasuunnitelmassa esitetään uusia toimia, joiden tarkoituksena on auttaa EU:n teollisuutta saavuttamaan johtoasema siirryttäessä tekoälypohjaisiin ja itseohjautuviin ajoneuvoihin. Euroopan autoteollisuuden sidosryhmät kootaan yhteen erityisellä eurooppalaisella verkkoon liitettyjen ja itseohjautuvien ajoneuvojen allianssilla. Tarkoituksena on ohjata seuraavan sukupolven ajoneuvojen kehittämistä ja auttaa kehittämään yhteisiä ohjelmistoja ja digitaalisia laitteistoja, joita tarvitaan tämän teknologian toteuttamiseksi.
Suuret testausalustat ja säännellyt testiympäristöt antavat innovoijille mahdollisuuden testata ja kehittää teknologioitaan itseohjautuvia ajoneuvoja varten. Komissio myös kehittää jatkuvasti itseohjautuvien ajoneuvojen sääntelyä. Näitä toimia tuetaan noin miljardin euron suuruisilla julkisen ja yksityisen sektorin yhteisinvestoinneilla, joita tuetaan Horisontti Eurooppa -puiteohjelmasta vuosina 2025–2027.
Toimintasuunnitelmaan liittyy tiedonanto, joka koskee yritysten ajoneuvokannan päästöjen vähentämistä. Siinä kerrotaan esimerkkejä parhaista käytännöistä ja kannustetaan EU-maita toteuttamaan lisätoimia, joilla yritysten ajoneuvokannasta tehdään ympäristöystävällisempää.
Lisää joustavuutta hiilidioksidipäästönormien noudattamiseen
Komissio aikoo maaliskuussa ehdottaa kohdennettua muutosta henkilö- ja pakettiautojen hiilidioksidipäästönormeja koskevaan asetukseen. Jos tarkistus hyväksytään, se antaisi autonvalmistajille mahdollisuuden saavuttaa vaatimustenmukaisuustavoitteensa laskemalla keskimääräisen päästötasonsa kolmen vuoden ajalta (2025–2027). Tällöin ne voisivat kompensoida yhden tai kahden vuoden aikana mahdollisesti esiintyviä päästötason ylityksiä toisina vuosina tapahtuvilla päästötason alituksilla ja säilyttää samalla vuoden 2025 yleisen tavoitetason.
Komissio myös nopeuttaa henkilö- ja pakettiautojen hiilidioksidipäästönormeja koskevan asetuksen suunniteltua uudelleentarkastelua.
Lisäksi komissio työstää keinoja, joilla voidaan kasvattaa eurooppalaisten päästöttömien ajoneuvojen kysyntää. Tämänpäiväisellä toimintasuunnitelmalla kannustetaan siirtymään päästöttömiin ajoneuvoihin ja vahvistetaan kuluttajien luottamusta konkreettisilla toimenpiteillä, kuten parantamalla akkujen kestävyyttä ja korjattavuutta.
Toimitusketjun häiriönsietokyky
On tärkeää, että Euroopassa päästään kustannuksiltaan kilpailukykyiseen akkukennotuotantoon, joka kattaa suuren osuuden akkujen markkinasta ja luo eurooppalaista lisäarvoa koko toimitusketjussa. Komissio tukee innovaatiorahaston rahoituksella EU:n akkuteollisuutta ja auttaa sitä säilyttämään vahvan eurooppalaisen tuotantopohjan.
Jotta EU:n autoteollisuus kestäisi ulkomailta tulevaa kovaa kilpailua, komissio varmistaa tasapuoliset toimintaedellytykset käyttämällä kaupan suojatoimia, kuten tukien vastaisia toimenpiteitä. Näin se suojelee eurooppalaisia yrityksiä epäreilulta kilpailulta. Komissio myös jatkaa neuvotteluja kumppanimaiden kanssa.
AutoBild
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Kia EV4 -tiiseri
Kia
Kia EV4 -tiiseri
Kia
Mitsubishi
Mitsubishi
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.
Juha Peltonen
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
Ensirekisteröinnit nousuun pitkästä aikaa
Tällainen on uusi Jeep Compass
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Auto Bild 6/2025 on kaupoissa
Citroën on esitellyt seuraavan sukupolven C5 Aircrossin
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Puutalokylä Helsingin sydämessä: ”Tämä on vähän tällaista Peppi Pitkätossu -meininkiä”
Valaistunut levysoitin
Hecon uusi kaiutinsarja
Rotelin minivahvistin/dac
Aequo Audion nanokaiuttimet
ATC:n uusi aktiivinen jalustakaiutin
Rogersin uudet juhlamallit
Kun entiset koulukaverit rakastuivat, yhteinen koti perustettiin Pispalaan
Majorityn halpislevysoittimet
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
Ensirekisteröinnit nousuun pitkästä aikaa
Tällainen on uusi Jeep Compass
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Citroën on esitellyt seuraavan sukupolven C5 Aircrossin
Saako työsuhdeautolla lähteä ulkomaille?
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi