EU pyrkii vahvistamaan Euroopan autoteollisuuden kilpailukykyä
Euroopan autoteollisuus on ratkaisevassa käännekohdassa nopeiden teknologisten muutosten ja kilpailun lisääntymisen vuoksi.
Euroopan komissio on esittänyt aiempaan strategiseen vuoropuheluun perustuvan toimintasuunnitelman, jolla esitetään konkreettisia toimia sen varmistamiseksi, että autoteollisuus on vakaalla ja kestävällä pohjalla. Toimintasuunnitelmalla myös kannustetaan innovointiin. Vahvan eurooppalaisen autoteollisuuden säilyttämiseksi ja strategisten riippuvuuksien välttämiseksi komissio mahdollistaa 1,8 miljardin euron rahoituksen, jolla luodaan akkuraaka-aineille varma ja kilpailukykyinen toimitusketju. Tämä auttaa tukemaan Euroopan autoteollisuuden kasvua.
Vastatakseen teknologisiin muutoksiin ja kilpailun lisääntymiseen komission puheenjohtaja Ursula von der Leyen käynnisti tammikuussa strategisen vuoropuhelun Euroopan autoteollisuuden tulevaisuudesta. Kyseessä on yhteistyöhön pohjautuva prosessi, jonka tarkoituksena on vastata autoteollisuusalan kiireellisimpiin haasteisiin.
Innovoinnin ja puhtaaseen liikkuvuuteen siirtymisen vauhdittaminen
EU:n autoalan yritykset ovat jääneet jälkeen keskeisissä teknologioissa. Toimintasuunnitelmassa esitetään uusia toimia, joiden tarkoituksena on auttaa EU:n teollisuutta saavuttamaan johtoasema siirryttäessä tekoälypohjaisiin ja itseohjautuviin ajoneuvoihin. Euroopan autoteollisuuden sidosryhmät kootaan yhteen erityisellä eurooppalaisella verkkoon liitettyjen ja itseohjautuvien ajoneuvojen allianssilla. Tarkoituksena on ohjata seuraavan sukupolven ajoneuvojen kehittämistä ja auttaa kehittämään yhteisiä ohjelmistoja ja digitaalisia laitteistoja, joita tarvitaan tämän teknologian toteuttamiseksi.
Suuret testausalustat ja säännellyt testiympäristöt antavat innovoijille mahdollisuuden testata ja kehittää teknologioitaan itseohjautuvia ajoneuvoja varten. Komissio myös kehittää jatkuvasti itseohjautuvien ajoneuvojen sääntelyä. Näitä toimia tuetaan noin miljardin euron suuruisilla julkisen ja yksityisen sektorin yhteisinvestoinneilla, joita tuetaan Horisontti Eurooppa -puiteohjelmasta vuosina 2025–2027.
Toimintasuunnitelmaan liittyy tiedonanto, joka koskee yritysten ajoneuvokannan päästöjen vähentämistä. Siinä kerrotaan esimerkkejä parhaista käytännöistä ja kannustetaan EU-maita toteuttamaan lisätoimia, joilla yritysten ajoneuvokannasta tehdään ympäristöystävällisempää.
Lisää joustavuutta hiilidioksidipäästönormien noudattamiseen
Komissio aikoo maaliskuussa ehdottaa kohdennettua muutosta henkilö- ja pakettiautojen hiilidioksidipäästönormeja koskevaan asetukseen. Jos tarkistus hyväksytään, se antaisi autonvalmistajille mahdollisuuden saavuttaa vaatimustenmukaisuustavoitteensa laskemalla keskimääräisen päästötasonsa kolmen vuoden ajalta (2025–2027). Tällöin ne voisivat kompensoida yhden tai kahden vuoden aikana mahdollisesti esiintyviä päästötason ylityksiä toisina vuosina tapahtuvilla päästötason alituksilla ja säilyttää samalla vuoden 2025 yleisen tavoitetason.
Komissio myös nopeuttaa henkilö- ja pakettiautojen hiilidioksidipäästönormeja koskevan asetuksen suunniteltua uudelleentarkastelua.
Lisäksi komissio työstää keinoja, joilla voidaan kasvattaa eurooppalaisten päästöttömien ajoneuvojen kysyntää. Tämänpäiväisellä toimintasuunnitelmalla kannustetaan siirtymään päästöttömiin ajoneuvoihin ja vahvistetaan kuluttajien luottamusta konkreettisilla toimenpiteillä, kuten parantamalla akkujen kestävyyttä ja korjattavuutta.
Toimitusketjun häiriönsietokyky
On tärkeää, että Euroopassa päästään kustannuksiltaan kilpailukykyiseen akkukennotuotantoon, joka kattaa suuren osuuden akkujen markkinasta ja luo eurooppalaista lisäarvoa koko toimitusketjussa. Komissio tukee innovaatiorahaston rahoituksella EU:n akkuteollisuutta ja auttaa sitä säilyttämään vahvan eurooppalaisen tuotantopohjan.
Jotta EU:n autoteollisuus kestäisi ulkomailta tulevaa kovaa kilpailua, komissio varmistaa tasapuoliset toimintaedellytykset käyttämällä kaupan suojatoimia, kuten tukien vastaisia toimenpiteitä. Näin se suojelee eurooppalaisia yrityksiä epäreilulta kilpailulta. Komissio myös jatkaa neuvotteluja kumppanimaiden kanssa.
AutoBild
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
Tällainen on CUPRA Tindaya -konseptiauto
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Unitran ensimmäinen dac
139 desibeliä 20 hertsillä
Monitor Audio päivitetty Bronze-kaiutinsarja
Cabassen kotiteatterihelmet
Full Metal Jacket
Cabassen pallokaiutin kehittyy
SystemDekin paluu
Putkivahvistimia kilpailukykyiseen hintaan
Fenderöity Teufel Rockster Neo
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
Tällainen on CUPRA Tindaya -konseptiauto
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL