EU pyrkii vahvistamaan Euroopan autoteollisuuden kilpailukykyä

Euroopan autoteollisuus on ratkaisevassa käännekohdassa nopeiden teknologisten muutosten ja kilpailun lisääntymisen vuoksi.

Auto Bild.Uutiset

Eu­roo­pan ko­mis­sio on esit­tä­nyt ai­em­paan stra­te­gi­seen vuo­ro­pu­he­luun pe­rus­tu­van toi­min­ta­suun­ni­tel­man, jol­la esi­te­tään konk­reet­ti­sia toi­mia sen var­mis­ta­mi­sek­si, et­tä au­to­te­ol­li­suus on va­kaal­la ja kes­tä­väl­lä poh­jal­la. Toi­min­ta­suun­ni­tel­mal­la myös kan­nus­te­taan in­no­voin­tiin. Vah­van eu­roop­pa­lai­sen au­to­te­ol­li­suu­den säi­lyt­tä­mi­sek­si ja stra­te­gis­ten riip­pu­vuuk­sien vält­tä­mi­sek­si ko­mis­sio mah­dol­lis­taa 1,8 mil­jar­din eu­ron ra­hoi­tuk­sen, jol­la luo­daan ak­ku­raa­ka-ai­neil­le var­ma ja kil­pai­lu­ky­kyi­nen toi­mi­tus­ket­ju. Tämä aut­taa tu­ke­maan Eu­roo­pan au­to­te­ol­li­suu­den kas­vua.

Vas­ta­tak­seen tek­no­lo­gi­siin muu­tok­siin ja kil­pai­lun li­sään­ty­mi­seen ko­mis­si­on pu­heen­joh­ta­ja Ur­su­la von der Ley­en käyn­nis­ti tam­mi­kuus­sa stra­te­gi­sen vuo­ro­pu­he­lun Eu­roo­pan au­to­te­ol­li­suu­den tu­le­vai­suu­des­ta. Ky­sees­sä on yh­teis­työ­hön poh­jau­tu­va pro­ses­si, jon­ka tar­koi­tuk­se­na on vas­ta­ta au­to­te­ol­li­suu­sa­lan kii­reel­li­sim­piin haas­tei­siin.

In­no­voin­nin ja puh­taa­seen liik­ku­vuu­teen siir­ty­mi­sen vauh­dit­ta­mi­nen

EU:n au­to­a­lan yri­tyk­set ovat jää­neet jäl­keen kes­kei­sis­sä tek­no­lo­gi­ois­sa. Toi­min­ta­suun­ni­tel­mas­sa esi­te­tään uu­sia toi­mia, joi­den tar­koi­tuk­se­na on aut­taa EU:n te­ol­li­suut­ta saa­vut­ta­maan joh­to­a­se­ma siir­ryt­tä­es­sä te­ko­ä­ly­poh­jai­siin ja it­se­oh­jau­tu­viin ajo­neu­voi­hin. Eu­roo­pan au­to­te­ol­li­suu­den si­dos­ryh­mät koo­taan yh­teen eri­tyi­sel­lä eu­roop­pa­lai­sel­la verk­koon lii­tet­ty­jen ja it­se­oh­jau­tu­vien ajo­neu­vo­jen al­li­ans­sil­la. Tar­koi­tuk­se­na on oh­ja­ta seu­raa­van su­ku­pol­ven ajo­neu­vo­jen ke­hit­tä­mis­tä ja aut­taa ke­hit­tä­mään yh­tei­siä oh­jel­mis­to­ja ja di­gi­taa­li­sia lait­teis­to­ja, joi­ta tar­vi­taan tä­män tek­no­lo­gi­an to­teut­ta­mi­sek­si.

Suu­ret tes­tau­sa­lus­tat ja sään­nel­lyt tes­tiym­pä­ris­töt an­ta­vat in­no­voi­jil­le mah­dol­li­suu­den tes­ta­ta ja ke­hit­tää tek­no­lo­gi­oi­taan it­se­oh­jau­tu­via ajo­neu­vo­ja var­ten. Ko­mis­sio myös ke­hit­tää jat­ku­vas­ti it­se­oh­jau­tu­vien ajo­neu­vo­jen sään­te­lyä. Näi­tä toi­mia tu­e­taan noin mil­jar­din eu­ron suu­rui­sil­la jul­ki­sen ja yk­si­tyi­sen sek­to­rin yh­tei­sin­ves­toin­neil­la, joi­ta tu­e­taan Ho­ri­sont­ti Eu­roop­pa -pui­te­oh­jel­mas­ta vuo­si­na 2025–2027.

Toi­min­ta­suun­ni­tel­maan liit­tyy tie­do­nan­to, joka kos­kee yri­tys­ten ajo­neu­vo­kan­nan pääs­tö­jen vä­hen­tä­mis­tä. Sii­nä ker­ro­taan esi­merk­ke­jä par­hais­ta käy­tän­nöis­tä ja kan­nus­te­taan EU-mai­ta to­teut­ta­maan li­sä­toi­mia, joil­la yri­tys­ten ajo­neu­vo­kan­nas­ta teh­dään ym­pä­ris­töys­tä­väl­li­sem­pää.

Li­sää jous­ta­vuut­ta hii­li­di­ok­si­di­pääs­tö­nor­mien nou­dat­ta­mi­seen

Ko­mis­sio ai­koo maa­lis­kuus­sa eh­dot­taa koh­den­net­tua muu­tos­ta hen­ki­lö- ja pa­ket­ti­au­to­jen hii­li­di­ok­si­di­pääs­tö­nor­me­ja kos­ke­vaan ase­tuk­seen. Jos tar­kis­tus hy­väk­sy­tään, se an­tai­si au­ton­val­mis­ta­jil­le mah­dol­li­suu­den saa­vut­taa vaa­ti­mus­ten­mu­kai­suus­ta­voit­teen­sa las­ke­mal­la kes­ki­mää­räi­sen pääs­tö­ta­son­sa kol­men vuo­den ajal­ta (2025–2027). Täl­löin ne voi­si­vat kom­pen­soi­da yh­den tai kah­den vuo­den ai­ka­na mah­dol­li­ses­ti esiin­ty­viä pääs­tö­ta­son yli­tyk­siä toi­si­na vuo­si­na ta­pah­tu­vil­la pääs­tö­ta­son ali­tuk­sil­la ja säi­lyt­tää sa­mal­la vuo­den 2025 ylei­sen ta­voi­te­ta­son.

Ko­mis­sio myös no­peut­taa hen­ki­lö- ja pa­ket­ti­au­to­jen hii­li­di­ok­si­di­pääs­tö­nor­me­ja kos­ke­van ase­tuk­sen suun­ni­tel­tua uu­del­leen­tar­kas­te­lua.

Li­säk­si ko­mis­sio työs­tää kei­no­ja, joil­la voi­daan kas­vat­taa eu­roop­pa­lais­ten pääs­töt­tö­mien ajo­neu­vo­jen ky­syn­tää. Tä­män­päi­väi­sel­lä toi­min­ta­suun­ni­tel­mal­la kan­nus­te­taan siir­ty­mään pääs­töt­tö­miin ajo­neu­voi­hin ja vah­vis­te­taan ku­lut­ta­jien luot­ta­mus­ta konk­reet­ti­sil­la toi­men­pi­teil­lä, ku­ten pa­ran­ta­mal­la ak­ku­jen kes­tä­vyyt­tä ja kor­jat­ta­vuut­ta.

Toi­mi­tus­ket­jun häi­ri­ön­sie­to­ky­ky

On tär­ke­ää, et­tä Eu­roo­pas­sa pääs­tään kus­tan­nuk­sil­taan kil­pai­lu­ky­kyi­seen ak­ku­ken­no­tuo­tan­toon, joka kat­taa suu­ren osuu­den ak­ku­jen mark­ki­nas­ta ja luo eu­roop­pa­lais­ta li­sä­ar­voa koko toi­mi­tus­ket­jus­sa. Ko­mis­sio tu­kee in­no­vaa­ti­o­ra­has­ton ra­hoi­tuk­sel­la EU:n ak­ku­te­ol­li­suut­ta ja aut­taa sitä säi­lyt­tä­mään vah­van eu­roop­pa­lai­sen tuo­tan­to­poh­jan.

Jot­ta EU:n au­to­te­ol­li­suus kes­täi­si ul­ko­mail­ta tu­le­vaa ko­vaa kil­pai­lua, ko­mis­sio var­mis­taa ta­sa­puo­li­set toi­min­ta­e­del­ly­tyk­set käyt­tä­mäl­lä kau­pan suo­ja­toi­mia, ku­ten tu­kien vas­tai­sia toi­men­pi­tei­tä. Näin se suo­je­lee eu­roop­pa­lai­sia yri­tyk­siä epä­rei­lul­ta kil­pai­lul­ta. Ko­mis­sio myös jat­kaa neu­vot­te­lu­ja kump­pa­ni­mai­den kans­sa.

Au­to­Bild

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN