Fiat S76:n jättimäinen 28,5-litrainen rivinelonen on iskutilavuudeltaan suurin varta vasten henkilöautoa varten valmistettu moottori koskaan ja se kehittää siihen aikaan todella huomattavat noin 300 hevosvoimaa. Tuo ajan moottorit olivat muutoinkin usein yli 10-litraisia.

Fiat S76:n jättimäinen 28,5-litrainen rivinelonen on iskutilavuudeltaan suurin varta vasten henkilöautoa varten valmistettu moottori koskaan ja se kehittää siihen aikaan todella huomattavat noin 300 hevosvoimaa. Tuo ajan moottorit olivat muutoinkin usein yli 10-litraisia.

Fiat S76 “Torinon Piru”: 217 km/h jo vuonna 1911!

London Concours 2018 -tapahtumassa Honourable Artillery Companyssa on 7.-8. kesäkuuta mahdollista nähdä tulta syöksevä “Torinon Piru” – 1911-mallinen Fiat S76 -maano­peu­sen­nä­ty­sauto varustettuna 28,5-litraisella nelisy­lin­te­ri­sellä moottorilla.

Auto Bild.Uutiset

Al­ku­jaan ”To­ri­non Pi­ru­ja” val­mis­tet­tiin kak­si kap­pa­let­ta, mut­ta Lon­toos­sa näh­tä­vä yk­si­lö on ai­noa jäl­jel­le jää­nyt, sil­lä Fi­a­tin teh­das pur­ki toi­sen yk­si­lön jo heti en­sim­mäi­sen maa­il­man­so­dan jäl­keen. Sik­si ole­mas­sa ole­va yk­si­lö on eh­dot­to­mas­ti nä­ke­mi­sen ar­voi­nen, jos van­hat no­pe­at au­tot kiin­nos­ta­vat.

”To­ri­non Pi­rul­la” saa­vu­tet­tiin vuon­na 1911 kah­teen suun­taan ajet­tu­na maa­no­peu­sen­nä­tys 186,68km/h. Myö­hem­mäs­sä vai­hees­sa au­tol­la ajet­tiin yh­teen suun­taan jopa 217,26 km/h, mut­ta yri­tys hy­lät­tiin, kos­ka au­to ei suo­riu­tu­nut pa­luu­a­jos­ta.

“To­ri­non Pi­rua” en­ti­söi­tiin kym­me­nen vuo­den ajan ja au­to on nyt val­mis­tu­nut. Sen jät­ti­moot­to­ri rä­jäh­ti käyn­tiin en­sim­mäis­tä ker­taa yli sa­taan vuo­teen lop­pu­vuo­des­ta 2014! Au­to­yk­si­lön esit­täy­ty­mi­nen Lon­don Con­cours 2018 -ta­pah­tu­mas­sa mer­kit­see har­vi­nais­ta ti­lai­suut­ta näh­dä yk­si maa­il­man hie­noim­mis­ta 1900-lu­vun alun no­peu­sen­nä­ty­sau­tois­ta.

”To­ri­non Pi­run” li­säk­si näyt­teil­lä on usei­ta mui­ta­kin tois­ta maa­il­man­so­taa edel­tä­nei­tä au­to­har­vi­nai­suuk­sia, jot­ka oli­vat oman ai­kan­sa no­peim­pien jou­kos­sa. Ne va­lit­tiin var­ta vas­ten ja mu­ka­na näh­dään 1924 Bent­ley 4.5-lit­re, 1932 Bu­gat­ti Type 55 sekä 1935 La­gon­da M35R.

Jos joku on me­nos­sa pai­kan pääl­le, lip­pu­ja kan­nat­taa ky­sel­lä osoit­tees­ta www.lon­don­con­cours.co.uk. Koko päi­vän ai­kuis­ten lip­pu mak­saa 35 pun­taa.

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU