Koska autoa ei tarvitse ladata ulkoisesta virtalähteestä, S-Max Hybrid on erinomainen valinta perheiden tarpeisiin – aina valmiina tarjoamaan sähköisen ajokokemuksen nopeallakin aikataululla.

Koska autoa ei tarvitse ladata ulkoisesta virtalähteestä, S-Max Hybrid on erinomainen valinta perheiden tarpeisiin – aina valmiina tarjoamaan sähköisen ajokokemuksen nopeallakin aikataululla.

Ford

Ford S-Max Hybrid: Nyt itselataavana hybridinä

Uusi S-Max Hybrid itselataava hybridi tarjoaa tyyliä, tilaa, käytän­nöl­li­syyttä ja urheilulliset ajo-ominaisuudet.

Auto Bild.Uutiset

Mal­lin CO2 -pääs­töt (WLTP) ovat yli 10 pro­sent­tia pie­nem­mät kuin vas­taa­vas­sa EcoB­lue-die­sel­mal­lis­sa.1 It­se­la­taa­van hyb­ri­di­jär­jes­tel­män an­si­os­ta säh­köi­nen ajo on mah­dol­lis­ta il­man la­taus­kaa­pe­lia.

For­din säh­köis­tet­ty­jen au­to­jen va­li­koi­ma laa­je­nee uu­sien S-MAX Hyb­rid ja Ga­la­xy Hyb­rid it­se­la­taa­vien hyb­ri­di­mal­lien tul­les­sa Eu­roo­pan mark­ki­noil­le. Ga­la­xy ei kuu­lu Suo­men myyn­ti­va­li­koi­maan.

"Olem­me iloi­sia, et­tä voim­me tar­jo­ta S-Ma­xin nyt myös hyb­ri­di­mal­li­na. Au­to on en­tis­tä polt­to­ai­ne­ta­lou­del­li­sem­pi, ja tar­jo­aa yh­tä pal­jon ti­laa ja mo­ni­käyt­töi­syyt­tä kuin die­sel­mal­lit. Mal­li so­pii var­mas­ti mo­nen suo­ma­lai­sen per­heen tar­pei­siin," to­te­aa Juu­so Asp, myyn­ti­joh­ta­ja, Oy Ford Ab.

Uu­den S-Max Hyb­ri­din voi­man­siir­to koos­tuu 2,5 lit­ran At­kin­son-ben­sii­ni­moot­to­ris­ta, 1,1 kWh li­tiu­mi­o­ni­a­kus­ta ja säh­kö­moot­to­ris­ta yh­dis­tet­ty­nä For­din uu­sim­man su­ku­pol­ven po­wer-split -au­to­maat­ti­vaih­teis­toon.

Edis­tyk­sel­li­sen ja hie­nos­tu­neen voi­man­siir­ron an­si­os­ta omis­ta­jat voi­vat naut­tia vai­vat­to­mas­ta aja­mi­ses­ta, ja sa­mal­la vä­hen­tää hii­li­di­ok­si­di­pääs­tö­jä. Säh­kö­moot­to­ria käy­te­tään pa­ran­ta­maan polt­to­ai­ne­ta­lou­del­li­suut­ta tai tuot­ta­maan ly­hyt­kes­tois­ta täys­säh­köis­tä ajoa.

Ei tar­vit­se la­da­ta erik­seen

Ak­ku la­tau­tuu au­to­maat­ti­ses­ti ben­sii­ni­moot­to­rin avul­la tai hyö­dyn­tä­mäl­lä jar­ru­tu­se­ner­gi­aa jar­ru­tet­ta­es­sa ja moot­to­ri­jar­ru­tuk­sen ai­ka­na.

Kos­ka au­toa ei tar­vit­se la­da­ta ul­koi­ses­ta vir­ta­läh­tees­tä, S-Max Hyb­rid on eri­no­mai­nen va­lin­ta per­hei­den tar­pei­siin – ai­na val­mii­na tar­jo­a­maan säh­köi­sen ajo­ko­ke­muk­sen no­pe­al­la­kin ai­ka­tau­lul­la.

Ford S-Max Hyb­ri­dis­sä ur­hei­lul­li­nen tyy­li yh­dis­tyy käy­tän­nöl­li­syy­teen ja mo­ni­käyt­töi­syy­teen. Tait­tu­vat toi­sen ja kol­man­nen ri­vin is­tui­met mah­dol­lis­ta­vat is­tuin­ten ja säi­ly­tys­ti­lan jär­jes­te­lyn mo­nin eri ta­voin.

Kaik­ki ta­kais­tui­met alas tai­tet­tui­na au­ton ta­va­ra­ti­la on jopa 2200 lit­raa.2 Suo­mes­sa myyn­nis­sä ole­van seit­se­män­paik­kai­sen mal­lin ve­to­ky­ky on 1560 kg.3

Ford S-Max Hyb­rid it­se­la­taa­va hyb­ri­di on saa­ta­va­na Suo­mes­sa Trend, Ti­ta­nium ja ST-Line -mal­li­na, jois­sa kai­kis­sa on kat­ta­va va­ki­o­va­rus­te­ta­so. Hin­nat al­ka­vat 44 836 eu­ros­ta. Mal­lin myyn­ti on käyn­nis­ty­nyt ja en­sim­mäi­set au­tot tu­le­vat Suo­meen ke­vään ai­ka­na.

Säh­köä il­man kaa­pe­lei­ta

Uu­den S-Max Hyb­ri­din 60-ken­noi­nen li­tium-io­ni­ak­ku on si­joi­tet­tu tör­mäyk­siä kes­tä­vään, ve­den­pi­tä­vään ra­ken­tee­seen ta­va­ra­ti­lan lat­ti­an al­le.

1,1 kWh akus­sa käy­te­tään nes­te­jääh­dy­tys­tä, mikä mah­dol­lis­taa ak­ku­ken­no­jen pak­kaa­mi­sen tii­vii­seen pa­ket­tiin. S-Ma­xin pa­ko­put­ket on si­joi­tet­tu akun mo­lem­min puo­lin, mikä osal­taan ede­saut­taa akun si­joit­ta­mis­ta lat­ti­an al­le niin, et­tei se vie ti­laa mat­kus­ta­mos­ta tai ta­va­ra­ti­las­ta.

Ra­ken­teen an­si­os­ta Ford S-Max Hyb­ri­diin voi las­ta­ta lä­hes met­rin kor­kui­set ja ta­ka­pyö­rien ko­te­loi­den vä­liin yli met­rin le­vyi­set esi­neet. Kaik­kien seit­se­män is­tui­men ol­les­sa käy­tös­sä ta­va­ra­ti­lan koko on 285 lit­raa.2

Säh­kö­moot­to­ri tuo Ford S-Ma­xiin erit­täin hie­nos­tu­neet ajo-omi­nai­suu­det. Jar­ru­tu­se­ner­gi­an tal­tee­not­to­jär­jes­tel­mä käyt­tää akun la­taa­mi­seen jopa 90 pro­sent­tia ener­gi­as­ta, joka ta­val­li­ses­ti me­ne­te­tään jar­ru­tuk­ses­sa. Voi­ma lä­he­te­tään säh­kö­moot­to­ril­le, joka voi käyt­tää etu­pyö­riä it­se­näi­ses­ti läh­det­tä­es­sä py­säh­dyk­ses­tä ää­net­tö­mäs­ti liik­keel­le.

Säh­kö­moot­to­ria voi­daan käyt­tää myös ly­hyt­kes­toi­seen täys­säh­köi­seen aja­mi­seen. Akun nes­te­jääh­dy­tyk­sen an­si­os­ta tuu­le­tin­ta ei tar­vi­ta, mikä alen­taa mat­kus­ta­mon me­lu­ta­soa.

Säh­kö­moot­to­ri avus­taa polt­to­moot­to­ria, mikä vä­hen­tää ku­lu­tus­ta ja te­kee it­se­la­taa­vas­ta hyb­ri­dis­tä on hou­kut­te­le­van vaih­to­eh­don die­sel­mal­lil­le. S-Max Hyb­ri­din ku­lu­tus on al­ka­en 6,4 l/100 km ja CO2-pääs­töt 146-147 g/km (WLTP). 4

Au­tos­sa on te­hoa 190 hv, ja se kiih­tyy 0-100 km/h no­peu­teen 9,8 se­kun­nis­sa. Peh­meä, li­ne­aa­ri­nen kiih­ty­vyys ko­ros­taa S-MA­Xin ur­hei­lul­lis­ta luon­net­ta, ja uu­sit­tu moot­to­ri­ge­ne­raat­to­ri huo­leh­tii sau­mat­to­mis­ta vaih­dois­ta säh­kö-, hyb­ri­di- ja ben­sii­ni­moot­to­rin vä­lil­lä.

For­din ke­hit­tä­mä po­wer-split -vaih­teis­to sää­tää moot­to­rin kier­ros­lu­kua au­to­maat­ti­ses­ti vaih­tei­den vaih­don mu­kaan. Vaih­de va­li­taan tyy­lik­kääl­lä ja er­go­no­mi­sel­la pyö­ri­tet­tä­väl­lä va­lit­si­mel­la.

Vaih­teis­tos­sa on li­säk­si ajo­mu­ka­vuut­ta li­sää­vä omi­nai­suus, joka te­hos­taa moot­to­ri­jar­ru­tus­ta hi­nat­ta­es­sa tai jyr­kis­sä ala­mäis­sä te­hos­ta­en näin jar­ru­tu­se­ner­gi­an tal­tee­not­toa. Seit­se­män­paik­kai­sen S-Max Hyb­ri­din ve­to­ky­ky on 1560 kg.3

Vai­va­ton­ta aja­mis­ta ja mat­kus­tus­mu­ka­vuut­ta

Polt­to­ai­neen ku­lu­tus­ta ja ener­gi­a­te­hok­kuut­ta voi seu­ra­ta ja pa­ran­taa 10-tuu­mai­sen di­gi­taa­li­mit­ta­ris­ton näy­töl­lä nä­ky­vien tie­to­jen avul­la. Jar­ru­as­sis­tent­ti roh­kai­see vai­heit­tai­seen jar­rut­ta­mi­seen, mikä aut­taa pa­laut­ta­maan akul­le enem­män vir­taa.

EV-as­sis­ten­tin (EV Co­ach) avul­la on puo­les­taan help­po ha­vai­ta, mil­loin käy­tös­sä on säh­kö- tai hyb­ri­di­moot­to­ri.

Ford S-Max Hyb­ri­din va­ki­o­va­rus­tei­sen Ford­Pass Con­nect -mo­dee­min avul­la mat­kus­ta­jat voi­vat naut­tia yh­tey­so­mi­nai­suuk­sis­ta myös mat­kan ai­ka­na. Mo­dee­mi ja­kaa WiFi-yh­tey­den enim­mil­lään 10 lait­teel­le.5 Verk­ko­yh­tey­den an­si­os­ta mat­ko­jen suun­nit­te­lu no­peu­tuu ja mat­kat hel­pot­tu­vat na­vi­goin­ti­jär­jes­tel­mään si­säl­ty­vien Live Traf­fic -lii­ken­ne­päi­vi­tys­ten avul­la.6

Mo­dee­min yh­tey­so­mi­nai­suu­det mah­dol­lis­ta­vat tiet­ty­jen toi­min­to­jen - esi­mer­kik­si ovien lu­ki­tus ja avaus, au­ton ti­lan tar­kis­ta­mi­nen ja sen pai­kan­ta­mi­nen - käyt­tä­mi­sen etä­nä Ford­Pass-mo­bii­li­so­vel­luk­sen kaut­ta7 sekä Pai­kal­li­set vaa­ra­ti­lan­teet -tek­no­lo­gi­an, jon­ka avul­la kul­jet­ta­jat saa­vat tie­don edes­sä ole­vis­ta mah­dol­li­sis­ta vaa­ra­ti­lan­teis­ta jo en­nen kuin ne ovat nä­ky­vis­sä. 8

Pit­kil­lä mat­koil­la li­sä­mu­ka­vuut­ta tuo­vat myös va­lin­nais­va­rus­tee­na Trend- ja Ti­ta­nium-mal­lei­hin saa­ta­vat etu­mat­kus­ta­jien er­go­no­mi­set 18 suun­taan sää­ty­vät is­tui­met. Is­tui­mil­la on AGR-ser­ti­fi­kaat­ti ja lää­kä­rit ja fy­si­o­te­ra­peu­tit suo­sit­te­le­vat nii­tä.

Kai­kis­sa toi­sen ri­vin is­tui­mis­sa on Iso­fix-kiin­nik­keet. Li­säk­si toi­sen ja kol­man­nen ri­vin is­tui­met voi tait­taa erik­seen ta­va­ra­ti­las­sa ole­vaa nap­pia pai­na­mal­la.

(Ala­viit­teet)

1 S-Max Hyb­rid 190 hv - CO2 -pääs­töt 146-147 g/km WLTP vs. S-Max 2.0 EcoB­lue-die­sel 190 hv FWD au­to­maat­ti­mal­li: CO2-pääs­töt 165-168 g/km WLTP.

2 Kuor­ma- ja ta­va­ra­ti­la­ka­pa­si­teet­ti on ra­joi­tet­tu pai­non ja pai­non­ja­kau­man mu­kaan.

3 Ve­to­ky­kyyn vai­kut­taa kuor­ma, au­to­mal­li, va­rus­teet ja mat­kus­ta­jien mää­rä. Il­moi­tet­tu ve­to­ky­ky on mak­si­mi­ar­vo ajo­neu­von läh­ties­sä liik­keel­le brut­to­pai­nol­la 12 pro­sent­tia me­ren­pin­nan ylä­puo­lel­la. Kaik­kien mal­lien suo­ri­tus­ky­ky ja ta­lou­del­li­suus vä­he­ne­vät hi­nat­ta­es­sa kuor­maa.

4 S-Max Hyb­ri­din CO2-pääs­töt 146-147 g/km ja polt­to­ai­neen ku­lu­tus al­ka­en 6,4 l/100 km WLTP va­ki­o­ren­kail­la.

Il­moi­tet­tu polt­to­ai­neen/ener­gi­an ku­lu­tus, CO2-pääs­töt ja säh­kö­käyt­töi­nen toi­min­ta­mat­ka mää­ri­tel­lään Eu­roo­pan par­la­men­tin ja neu­vos­ton ase­tuk­ses­sa (EY) 715/2007 ja ko­mis­si­on ase­tuk­ses­sa (EU) 2017/1151 sekä nii­den vii­mei­sim­mis­sä li­säyk­sis­sä il­moi­tet­tu­jen tek­nis­ten vaa­ti­mus­ten ja tie­to­jen mu­kai­ses­ti. So­vel­let­ta­va va­ki­o­tes­taus­me­ne­tel­mä mah­dol­lis­taa ver­tai­lun eri ajo­neu­vo­tyyp­pien ja eri val­mis­ta­jien vä­lil­lä.

5 Omi­nai­suus pi­tää ak­ti­voi­da.

6 Live Traf­fic -omi­nai­suus vaa­tii eril­li­sen mak­sul­li­sen ti­lauk­sen mak­sut­to­man kau­den jäl­keen.

7 Ford­Pass-so­vel­lus on yh­teen­so­pi­va Ap­p­le ja And­roid -äly­pu­he­li­mis­sa ja on la­dat­ta­vis­sa Ap­p­le App Store ja Goog­le Play so­vel­lus­kau­pois­ta.

8 Kul­jet­ta­jaa avus­ta­vat omi­nai­suu­det li­sää­vät tur­val­li­suut­ta, mut­ta ei­vät kor­vaa kul­jet­ta­jan huo­mi­o­ky­kyä, ti­lan­ne­har­kin­taa ja ajo­neu­von hal­lin­taa.

Ford-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU