Koska autoa ei tarvitse ladata ulkoisesta virtalähteestä, S-Max Hybrid on erinomainen valinta perheiden tarpeisiin – aina valmiina tarjoamaan sähköisen ajokokemuksen nopeallakin aikataululla.

Koska autoa ei tarvitse ladata ulkoisesta virtalähteestä, S-Max Hybrid on erinomainen valinta perheiden tarpeisiin – aina valmiina tarjoamaan sähköisen ajokokemuksen nopeallakin aikataululla.

Ford

Ford S-Max Hybrid: Nyt itselataavana hybridinä

Uusi S-Max Hybrid itselataava hybridi tarjoaa tyyliä, tilaa, käytän­nöl­li­syyttä ja urheilulliset ajo-ominaisuudet.

Auto Bild.Uutiset

Mal­lin CO2 -pääs­töt (WLTP) ovat yli 10 pro­sent­tia pie­nem­mät kuin vas­taa­vas­sa EcoB­lue-die­sel­mal­lis­sa.1 It­se­la­taa­van hyb­ri­di­jär­jes­tel­män an­si­os­ta säh­köi­nen ajo on mah­dol­lis­ta il­man la­taus­kaa­pe­lia.

For­din säh­köis­tet­ty­jen au­to­jen va­li­koi­ma laa­je­nee uu­sien S-MAX Hyb­rid ja Ga­la­xy Hyb­rid it­se­la­taa­vien hyb­ri­di­mal­lien tul­les­sa Eu­roo­pan mark­ki­noil­le. Ga­la­xy ei kuu­lu Suo­men myyn­ti­va­li­koi­maan.

"Olem­me iloi­sia, et­tä voim­me tar­jo­ta S-Ma­xin nyt myös hyb­ri­di­mal­li­na. Au­to on en­tis­tä polt­to­ai­ne­ta­lou­del­li­sem­pi, ja tar­jo­aa yh­tä pal­jon ti­laa ja mo­ni­käyt­töi­syyt­tä kuin die­sel­mal­lit. Mal­li so­pii var­mas­ti mo­nen suo­ma­lai­sen per­heen tar­pei­siin," to­te­aa Juu­so Asp, myyn­ti­joh­ta­ja, Oy Ford Ab.

Uu­den S-Max Hyb­ri­din voi­man­siir­to koos­tuu 2,5 lit­ran At­kin­son-ben­sii­ni­moot­to­ris­ta, 1,1 kWh li­tiu­mi­o­ni­a­kus­ta ja säh­kö­moot­to­ris­ta yh­dis­tet­ty­nä For­din uu­sim­man su­ku­pol­ven po­wer-split -au­to­maat­ti­vaih­teis­toon.

Edis­tyk­sel­li­sen ja hie­nos­tu­neen voi­man­siir­ron an­si­os­ta omis­ta­jat voi­vat naut­tia vai­vat­to­mas­ta aja­mi­ses­ta, ja sa­mal­la vä­hen­tää hii­li­di­ok­si­di­pääs­tö­jä. Säh­kö­moot­to­ria käy­te­tään pa­ran­ta­maan polt­to­ai­ne­ta­lou­del­li­suut­ta tai tuot­ta­maan ly­hyt­kes­tois­ta täys­säh­köis­tä ajoa.

Ei tar­vit­se la­da­ta erik­seen

Ak­ku la­tau­tuu au­to­maat­ti­ses­ti ben­sii­ni­moot­to­rin avul­la tai hyö­dyn­tä­mäl­lä jar­ru­tu­se­ner­gi­aa jar­ru­tet­ta­es­sa ja moot­to­ri­jar­ru­tuk­sen ai­ka­na.

Kos­ka au­toa ei tar­vit­se la­da­ta ul­koi­ses­ta vir­ta­läh­tees­tä, S-Max Hyb­rid on eri­no­mai­nen va­lin­ta per­hei­den tar­pei­siin – ai­na val­mii­na tar­jo­a­maan säh­köi­sen ajo­ko­ke­muk­sen no­pe­al­la­kin ai­ka­tau­lul­la.

Ford S-Max Hyb­ri­dis­sä ur­hei­lul­li­nen tyy­li yh­dis­tyy käy­tän­nöl­li­syy­teen ja mo­ni­käyt­töi­syy­teen. Tait­tu­vat toi­sen ja kol­man­nen ri­vin is­tui­met mah­dol­lis­ta­vat is­tuin­ten ja säi­ly­tys­ti­lan jär­jes­te­lyn mo­nin eri ta­voin.

Kaik­ki ta­kais­tui­met alas tai­tet­tui­na au­ton ta­va­ra­ti­la on jopa 2200 lit­raa.2 Suo­mes­sa myyn­nis­sä ole­van seit­se­män­paik­kai­sen mal­lin ve­to­ky­ky on 1560 kg.3

Ford S-Max Hyb­rid it­se­la­taa­va hyb­ri­di on saa­ta­va­na Suo­mes­sa Trend, Ti­ta­nium ja ST-Line -mal­li­na, jois­sa kai­kis­sa on kat­ta­va va­ki­o­va­rus­te­ta­so. Hin­nat al­ka­vat 44 836 eu­ros­ta. Mal­lin myyn­ti on käyn­nis­ty­nyt ja en­sim­mäi­set au­tot tu­le­vat Suo­meen ke­vään ai­ka­na.

Säh­köä il­man kaa­pe­lei­ta

Uu­den S-Max Hyb­ri­din 60-ken­noi­nen li­tium-io­ni­ak­ku on si­joi­tet­tu tör­mäyk­siä kes­tä­vään, ve­den­pi­tä­vään ra­ken­tee­seen ta­va­ra­ti­lan lat­ti­an al­le.

1,1 kWh akus­sa käy­te­tään nes­te­jääh­dy­tys­tä, mikä mah­dol­lis­taa ak­ku­ken­no­jen pak­kaa­mi­sen tii­vii­seen pa­ket­tiin. S-Ma­xin pa­ko­put­ket on si­joi­tet­tu akun mo­lem­min puo­lin, mikä osal­taan ede­saut­taa akun si­joit­ta­mis­ta lat­ti­an al­le niin, et­tei se vie ti­laa mat­kus­ta­mos­ta tai ta­va­ra­ti­las­ta.

Ra­ken­teen an­si­os­ta Ford S-Max Hyb­ri­diin voi las­ta­ta lä­hes met­rin kor­kui­set ja ta­ka­pyö­rien ko­te­loi­den vä­liin yli met­rin le­vyi­set esi­neet. Kaik­kien seit­se­män is­tui­men ol­les­sa käy­tös­sä ta­va­ra­ti­lan koko on 285 lit­raa.2

Säh­kö­moot­to­ri tuo Ford S-Ma­xiin erit­täin hie­nos­tu­neet ajo-omi­nai­suu­det. Jar­ru­tu­se­ner­gi­an tal­tee­not­to­jär­jes­tel­mä käyt­tää akun la­taa­mi­seen jopa 90 pro­sent­tia ener­gi­as­ta, joka ta­val­li­ses­ti me­ne­te­tään jar­ru­tuk­ses­sa. Voi­ma lä­he­te­tään säh­kö­moot­to­ril­le, joka voi käyt­tää etu­pyö­riä it­se­näi­ses­ti läh­det­tä­es­sä py­säh­dyk­ses­tä ää­net­tö­mäs­ti liik­keel­le.

Säh­kö­moot­to­ria voi­daan käyt­tää myös ly­hyt­kes­toi­seen täys­säh­köi­seen aja­mi­seen. Akun nes­te­jääh­dy­tyk­sen an­si­os­ta tuu­le­tin­ta ei tar­vi­ta, mikä alen­taa mat­kus­ta­mon me­lu­ta­soa.

Säh­kö­moot­to­ri avus­taa polt­to­moot­to­ria, mikä vä­hen­tää ku­lu­tus­ta ja te­kee it­se­la­taa­vas­ta hyb­ri­dis­tä on hou­kut­te­le­van vaih­to­eh­don die­sel­mal­lil­le. S-Max Hyb­ri­din ku­lu­tus on al­ka­en 6,4 l/100 km ja CO2-pääs­töt 146-147 g/km (WLTP). 4

Au­tos­sa on te­hoa 190 hv, ja se kiih­tyy 0-100 km/h no­peu­teen 9,8 se­kun­nis­sa. Peh­meä, li­ne­aa­ri­nen kiih­ty­vyys ko­ros­taa S-MA­Xin ur­hei­lul­lis­ta luon­net­ta, ja uu­sit­tu moot­to­ri­ge­ne­raat­to­ri huo­leh­tii sau­mat­to­mis­ta vaih­dois­ta säh­kö-, hyb­ri­di- ja ben­sii­ni­moot­to­rin vä­lil­lä.

For­din ke­hit­tä­mä po­wer-split -vaih­teis­to sää­tää moot­to­rin kier­ros­lu­kua au­to­maat­ti­ses­ti vaih­tei­den vaih­don mu­kaan. Vaih­de va­li­taan tyy­lik­kääl­lä ja er­go­no­mi­sel­la pyö­ri­tet­tä­väl­lä va­lit­si­mel­la.

Vaih­teis­tos­sa on li­säk­si ajo­mu­ka­vuut­ta li­sää­vä omi­nai­suus, joka te­hos­taa moot­to­ri­jar­ru­tus­ta hi­nat­ta­es­sa tai jyr­kis­sä ala­mäis­sä te­hos­ta­en näin jar­ru­tu­se­ner­gi­an tal­tee­not­toa. Seit­se­män­paik­kai­sen S-Max Hyb­ri­din ve­to­ky­ky on 1560 kg.3

Vai­va­ton­ta aja­mis­ta ja mat­kus­tus­mu­ka­vuut­ta

Polt­to­ai­neen ku­lu­tus­ta ja ener­gi­a­te­hok­kuut­ta voi seu­ra­ta ja pa­ran­taa 10-tuu­mai­sen di­gi­taa­li­mit­ta­ris­ton näy­töl­lä nä­ky­vien tie­to­jen avul­la. Jar­ru­as­sis­tent­ti roh­kai­see vai­heit­tai­seen jar­rut­ta­mi­seen, mikä aut­taa pa­laut­ta­maan akul­le enem­män vir­taa.

EV-as­sis­ten­tin (EV Co­ach) avul­la on puo­les­taan help­po ha­vai­ta, mil­loin käy­tös­sä on säh­kö- tai hyb­ri­di­moot­to­ri.

Ford S-Max Hyb­ri­din va­ki­o­va­rus­tei­sen Ford­Pass Con­nect -mo­dee­min avul­la mat­kus­ta­jat voi­vat naut­tia yh­tey­so­mi­nai­suuk­sis­ta myös mat­kan ai­ka­na. Mo­dee­mi ja­kaa WiFi-yh­tey­den enim­mil­lään 10 lait­teel­le.5 Verk­ko­yh­tey­den an­si­os­ta mat­ko­jen suun­nit­te­lu no­peu­tuu ja mat­kat hel­pot­tu­vat na­vi­goin­ti­jär­jes­tel­mään si­säl­ty­vien Live Traf­fic -lii­ken­ne­päi­vi­tys­ten avul­la.6

Mo­dee­min yh­tey­so­mi­nai­suu­det mah­dol­lis­ta­vat tiet­ty­jen toi­min­to­jen - esi­mer­kik­si ovien lu­ki­tus ja avaus, au­ton ti­lan tar­kis­ta­mi­nen ja sen pai­kan­ta­mi­nen - käyt­tä­mi­sen etä­nä Ford­Pass-mo­bii­li­so­vel­luk­sen kaut­ta7 sekä Pai­kal­li­set vaa­ra­ti­lan­teet -tek­no­lo­gi­an, jon­ka avul­la kul­jet­ta­jat saa­vat tie­don edes­sä ole­vis­ta mah­dol­li­sis­ta vaa­ra­ti­lan­teis­ta jo en­nen kuin ne ovat nä­ky­vis­sä. 8

Pit­kil­lä mat­koil­la li­sä­mu­ka­vuut­ta tuo­vat myös va­lin­nais­va­rus­tee­na Trend- ja Ti­ta­nium-mal­lei­hin saa­ta­vat etu­mat­kus­ta­jien er­go­no­mi­set 18 suun­taan sää­ty­vät is­tui­met. Is­tui­mil­la on AGR-ser­ti­fi­kaat­ti ja lää­kä­rit ja fy­si­o­te­ra­peu­tit suo­sit­te­le­vat nii­tä.

Kai­kis­sa toi­sen ri­vin is­tui­mis­sa on Iso­fix-kiin­nik­keet. Li­säk­si toi­sen ja kol­man­nen ri­vin is­tui­met voi tait­taa erik­seen ta­va­ra­ti­las­sa ole­vaa nap­pia pai­na­mal­la.

(Ala­viit­teet)

1 S-Max Hyb­rid 190 hv - CO2 -pääs­töt 146-147 g/km WLTP vs. S-Max 2.0 EcoB­lue-die­sel 190 hv FWD au­to­maat­ti­mal­li: CO2-pääs­töt 165-168 g/km WLTP.

2 Kuor­ma- ja ta­va­ra­ti­la­ka­pa­si­teet­ti on ra­joi­tet­tu pai­non ja pai­non­ja­kau­man mu­kaan.

3 Ve­to­ky­kyyn vai­kut­taa kuor­ma, au­to­mal­li, va­rus­teet ja mat­kus­ta­jien mää­rä. Il­moi­tet­tu ve­to­ky­ky on mak­si­mi­ar­vo ajo­neu­von läh­ties­sä liik­keel­le brut­to­pai­nol­la 12 pro­sent­tia me­ren­pin­nan ylä­puo­lel­la. Kaik­kien mal­lien suo­ri­tus­ky­ky ja ta­lou­del­li­suus vä­he­ne­vät hi­nat­ta­es­sa kuor­maa.

4 S-Max Hyb­ri­din CO2-pääs­töt 146-147 g/km ja polt­to­ai­neen ku­lu­tus al­ka­en 6,4 l/100 km WLTP va­ki­o­ren­kail­la.

Il­moi­tet­tu polt­to­ai­neen/ener­gi­an ku­lu­tus, CO2-pääs­töt ja säh­kö­käyt­töi­nen toi­min­ta­mat­ka mää­ri­tel­lään Eu­roo­pan par­la­men­tin ja neu­vos­ton ase­tuk­ses­sa (EY) 715/2007 ja ko­mis­si­on ase­tuk­ses­sa (EU) 2017/1151 sekä nii­den vii­mei­sim­mis­sä li­säyk­sis­sä il­moi­tet­tu­jen tek­nis­ten vaa­ti­mus­ten ja tie­to­jen mu­kai­ses­ti. So­vel­let­ta­va va­ki­o­tes­taus­me­ne­tel­mä mah­dol­lis­taa ver­tai­lun eri ajo­neu­vo­tyyp­pien ja eri val­mis­ta­jien vä­lil­lä.

5 Omi­nai­suus pi­tää ak­ti­voi­da.

6 Live Traf­fic -omi­nai­suus vaa­tii eril­li­sen mak­sul­li­sen ti­lauk­sen mak­sut­to­man kau­den jäl­keen.

7 Ford­Pass-so­vel­lus on yh­teen­so­pi­va Ap­p­le ja And­roid -äly­pu­he­li­mis­sa ja on la­dat­ta­vis­sa Ap­p­le App Store ja Goog­le Play so­vel­lus­kau­pois­ta.

8 Kul­jet­ta­jaa avus­ta­vat omi­nai­suu­det li­sää­vät tur­val­li­suut­ta, mut­ta ei­vät kor­vaa kul­jet­ta­jan huo­mi­o­ky­kyä, ti­lan­ne­har­kin­taa ja ajo­neu­von hal­lin­taa.

Ford-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Näitä autoja nuoret ostavat

Auto Bild.Uutiset

Näitä autoja nuoret ostavat

Auto Bild.Uutiset

SEAT juhlii 75 vuoden taivaltaan

Auto Bild.Uutiset

SEAT juhlii 75 vuoden taivaltaan

Auto Bild.Uutiset

Liiken­neym­py­rässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy

Auto Bild.Uutiset

Liiken­neym­py­rässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN