Genesis GV60 on tulollaan myyntiin Saksassa. On mielenkiintoista nähdä, rantautuuko brändi joskus Suomeen.
Genesis
Genesis GV60: Loisteliaan brändin ensimmäisessä täyssähköisessä crossoverissa on hyvin erikoinen vaihdevalitsin!
Sähköistetyn G80:n jälkeen Genesis esittelee nyt toisen täysin sähköautonsa, GV60:n.
Kompakti katumaasturi käyttää Hyundai Ioniq 5:n sekä Kia EV6:n E-GMP-pohjalevyä, joten se on ensimmäinen sähköinen Genesis, jossa on varta vasten luotu sähköinen pohjalevy.
Genesis-tehtaan mukaan GV60:n sanotaan olevan tämän hetken urheilullisin auto, mikä tuntuu hieman oudolta, kun tarkastellaan G70:tä ja sen Shooting Brake -versiota.
Korealaiset eivät ole vielä ilmoittaneet tietoja GV60:n hinnoista tai markkinoille tulosta. Auto Bildin arvion perusteella e-SUV tulee markkinoille vuoden 2021 lopussa – hinta on Saksassa alkaen noin 50 000 euroa.
Genesis
Genesis GV60 pähkinänkuoressa:
● Täyssähköinen katumaasturi/crossover
● Ensimmäinen sähköinen Genesis, jossa on varta vasten suunniteltu sähköinen pohjalevy
● E-GMP -pohjalevy
● Toimintamatka n. 480 km
● Kamerat korvaavat ulkopeilit
● Markkinoille Saksassa vuoden 2021 lopulla
Genesis GV60:ssa on samankaltaisuuksia Mercedes-Benz GLC Coupéhen nähden
Kooltaan Genesis GV60 asettuu samaan kategoriaan kuin Mercedes-Benz GLC. Vähemmän yllättäviä ovat GV60:n brändille ominaiset jaetut valot.
Tunnettu harjamainen etusäleikkö on matalampi, jotta akku ja sähkömoottorit jäähtyisivät optimaalisesti.
Aerodynamiikan optimoimiseksi GV60:ssa luotetaan "simpukankuorikonepeltiin", joka sulautuu lokasuojaan ja joka on tasainen pyöräkoteloiden kanssa.
Pyöräkotelot, kuten myös helmat ja kynnysten alaosat, on valmistettu maalaamattomasta muovista, mikä antaa autolle kestävämmän ulkonäön.
Kattolinja putoaa erittäin jyrkästi jopa SUV-coupéksi, mikä antaa sivuprofiilille Genesiksen mainitseman urheilullisuuden.
Takana on myös kaksiosaiset valot, jotka - kuten GV70- ja G70 Shooting Brake -malleissa - ulottuvat tavaratilan kanteen.
Takaikkunan alaiseen suurikokoiseen spoileriin on integroitu lisäjarruvalo. Kaikkiaan takaosa muistuttaa voimakkaasti Mercedes GLC Coupéta, joskin GV60:n muotoilu on hieman leikkisämpi.
Valaistu kuula vaihdevalitsimena
Genesis
Matkustamossa näkyy ohjauspyörän takana suuri, kaareva lasipaneeli. Se sisältää kaksi näyttöä digitaalista mittaristoa ja multimediaa varten.
Ohjauspyörässä on kaksi epätavallisen leveää puolaa painikkeineen, sekä kaksi ohjaussatelliittia.
Etuistuimet on erotettu kelluvasta keskikonsolista, jossa on puolipallomainen ohjausyksikkö vaihdevalintaa varten. Genesis kutsuu tätä osaa "kristallipalloksi". Sen pitäisi syttyä, kun auto sammutetaan, ja ilmoittaa kuljettajalle saapuvista ajoneuvoista. Miten tämä toimii, sitä ei toistaiseksi selitetä.
Muita teknisiä ominaisuuksia ovat upotetut ovenkahvat sekä perinteisten ulkopeilien sijasta kamerat, jotka välittävät kuvan sisätilojen pienille näytöille kojelaudan tasolla. Kuten Audi e-tronissa, tämä tekniikka voi olla vain vaihtoehto, koska sitä ei tällä hetkellä ole vielä hyväksytty Yhdysvalloissa.
800 voltin tekniikkaa, kiitos Ioniq 5 -pohjalevyn
Alustan lisäksi tekniikasta ei vielä tiedetä mitään. Voidaan kuitenkin odottaa samanlaista käyttövaihtoehtoa kuin Ioniq 5:ssa ja Kia EV6:ssa.
Hyundai Ioniq 5:een on saatavana kaksi taka- ja kaksi nelivetoversiota, joiden teho on 170–305 hv, mutta ylellisemmän GV60:n lähtötason muunnoksessa olisi 217 hevosvoimaa. Tehokkaimmassa olisi Kian tapaan todennäköisesti 585 hevosvoimaa.
Toimintamatkaa jopa 480 km
Todennäköisesti ajoakustojen kapasiteetit tulevat olemaan 58 kWh ja 72,6 kWh. Toimintamatkaa saadaan sen mukaisesti parhaimmillaan reilut 400 km ja noin 480 km.
Sokerina pohjalla on – kuten jo aiemmin Hyundailla ja Kialla – 800 voltin tekniikka, jonka avulla ajoakustot voidaan ladata nollasta 80 prosenttiin noin 18 minuutissa.
Genesis GV60 on tulollaan myyntiin Saksassa. On mielenkiintoista nähdä, rantautuuko brändi joskus Suomeen.
Auto Bild Moritz Doka / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Audi A3 facelift ja täysin uusi Audi A3 allstreet: Urheilullisempi muotoilu ja laajennettu vakiovarustelu
Auto Bild 4/2024 on kaupoissa
Porsche Taycan: Mallisto laajenee Taycan Turbo GT ja Taycan Turbo GT Weissach -versioin
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
Koeajossa Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi: Vetokykyinen lataushybridi
Koeajossa Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys: Hienostunutta sähköajoa
Koeajossa Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 152 kW: Houkutteleva tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A All-Terrain: Korkeampi farkku
Koeajossa Honda Civic Hybrid Advance: Isompaa kokoluokkaa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Tehokkaasti jousitettu levysoitin Saksasta
Rauna Valhalla
Louisen kesähuvilalla lomaillaan ja järjestetään tapahtumia
Heed juhlii
Paula asuu vuokralla Helsingin Kaapelitehtaalla tapahtumien, museoiden ja konserttien keskellä
Laadukasta immersiivistä ääntä
System Audio Signature-sarja
Asiallisia laitetelineitä Saksasta
McIntoshin kaksi uutta esivahvistinta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
5 VUOTTA SITTEN...
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Audi A3 facelift ja täysin uusi Audi A3 allstreet: Urheilullisempi muotoilu ja laajennettu vakiovarustelu
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Uudistunut Toyota Yaris Cross: Saapuu Suomeen kesällä - nyt ennakkomyynnissä
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Uusi nimi: Autoverkkokauppa.fi on nyt Auto Bassadone
LUETUIMMAT
Škoda Octavia: Uudistetun ulkoasun ohella tarjolle tulevat uuden sukupolven Matrix LED -ajovalot sekä esimerkiksi ChatGPT-botin integrointi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Mitsubishi: Lanseeraa Suomessa Aja ja palauta -konseptin – uusi auto käyttöön 349 €/kk
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Volkswagen ID.7 Tourer: Täyssähköinen farmari tarjoaa jopa 598 kilometriä toimintamatkaa
Volvo Cars: Esittelee uudistuksia ja yhdenmukaistaa mallinimiä
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Polestar 3: Tuotanto alkaa – alkuvaiheen testituotanto suoritettu onnistuneesti Yhdysvalloissa
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN