Genesis GV60 on tulollaan myyntiin Saksassa. On mielenkiintoista nähdä, rantautuuko brändi joskus Suomeen.

Genesis GV60 on tulollaan myyntiin Saksassa. On mielenkiintoista nähdä, rantautuuko brändi joskus Suomeen.

Genesis

Genesis GV60: Loisteliaan brändin ensimmäisessä täyssähköisessä crossoverissa on hyvin erikoinen vaihdevalitsin!

Sähköistetyn G80:n jälkeen Genesis esittelee nyt toisen täysin sähköautonsa, GV60:n.

Auto Bild.Uutiset

Kom­pak­ti ka­tu­maas­tu­ri käyt­tää Hy­un­dai Io­niq 5:n sekä Kia EV6:n E-GMP-poh­ja­le­vyä, jo­ten se on en­sim­mäi­nen säh­köi­nen Ge­ne­sis, jos­sa on var­ta vas­ten luo­tu säh­köi­nen poh­ja­le­vy.

Ge­ne­sis-teh­taan mu­kaan GV60:n sa­no­taan ole­van tä­män het­ken ur­hei­lul­li­sin au­to, mikä tun­tuu hie­man ou­dol­ta, kun tar­kas­tel­laan G70:tä ja sen Shoo­ting Brake -ver­si­o­ta.

Ko­re­a­lai­set ei­vät ole vie­lä il­moit­ta­neet tie­to­ja GV60:n hin­nois­ta tai mark­ki­noil­le tu­los­ta. Au­to Bil­din ar­vi­on pe­rus­teel­la e-SUV tu­lee mark­ki­noil­le vuo­den 2021 lo­pus­sa – hin­ta on Sak­sas­sa al­ka­en noin 50 000 eu­roa.

Genesis

Ge­ne­sis GV60 päh­ki­nän­kuo­res­sa:

● Täys­säh­köi­nen ka­tu­maas­tu­ri/cros­so­ver

● En­sim­mäi­nen säh­köi­nen Ge­ne­sis, jos­sa on var­ta vas­ten suun­ni­tel­tu säh­köi­nen poh­ja­le­vy

● E-GMP -poh­ja­le­vy

● Toi­min­ta­mat­ka n. 480 km

● Ka­me­rat kor­vaa­vat ul­ko­pei­lit

● Mark­ki­noil­le Sak­sas­sa vuo­den 2021 lo­pul­la

Ge­ne­sis GV60:ssa on sa­man­kal­tai­suuk­sia Mer­ce­des-Benz GLC Coupé­hen näh­den

Kool­taan Ge­ne­sis GV60 aset­tuu sa­maan ka­te­go­ri­aan kuin Mer­ce­des-Benz GLC. Vä­hem­män yl­lät­tä­viä ovat GV60:n brän­dil­le omi­nai­set ja­e­tut va­lot.

Tun­net­tu har­ja­mai­nen etu­sä­leik­kö on ma­ta­lam­pi, jot­ta ak­ku ja säh­kö­moot­to­rit jääh­tyi­si­vät op­ti­maa­li­ses­ti.

Ae­ro­dy­na­mii­kan op­ti­moi­mi­sek­si GV60:ssa luo­te­taan "sim­pu­kan­kuo­ri­ko­ne­pel­tiin", joka su­lau­tuu lo­ka­suo­jaan ja joka on ta­sai­nen pyö­rä­ko­te­loi­den kans­sa.

Pyö­rä­ko­te­lot, ku­ten myös hel­mat ja kyn­nys­ten ala­o­sat, on val­mis­tet­tu maa­laa­mat­to­mas­ta muo­vis­ta, mikä an­taa au­tol­le kes­tä­väm­män ul­ko­nä­ön.

Kat­to­lin­ja pu­to­aa erit­täin jyr­käs­ti jopa SUV-coupék­si, mikä an­taa si­vup­ro­fii­lil­le Ge­ne­sik­sen mai­nit­se­man ur­hei­lul­li­suu­den.

Ta­ka­na on myös kak­si­o­sai­set va­lot, jot­ka - ku­ten GV70- ja G70 Shoo­ting Brake -mal­leis­sa - ulot­tu­vat ta­va­ra­ti­lan kan­teen.

Ta­kaik­ku­nan alai­seen suu­ri­ko­koi­seen spoi­le­riin on in­teg­roi­tu li­sä­jar­ru­va­lo. Kaik­ki­aan ta­ka­o­sa muis­tut­taa voi­mak­kaas­ti Mer­ce­des GLC Coupé­ta, jos­kin GV60:n muo­toi­lu on hie­man leik­ki­säm­pi.

Va­lais­tu kuu­la vaih­de­va­lit­si­me­na

Genesis

Mat­kus­ta­mos­sa nä­kyy oh­jaus­pyö­rän ta­ka­na suu­ri, kaa­re­va la­si­pa­nee­li. Se si­säl­tää kak­si näyt­töä di­gi­taa­lis­ta mit­ta­ris­toa ja mul­ti­me­di­aa var­ten.

Oh­jaus­pyö­räs­sä on kak­si epä­ta­val­li­sen le­ve­ää puo­laa pai­nik­kei­neen, sekä kak­si oh­jaus­sa­tel­liit­tia.

Etuis­tui­met on ero­tet­tu kel­lu­vas­ta kes­ki­kon­so­lis­ta, jos­sa on puo­li­pal­lo­mai­nen oh­jau­syk­sik­kö vaih­de­va­lin­taa var­ten. Ge­ne­sis kut­suu tätä osaa "kris­tal­li­pal­lok­si". Sen pi­täi­si syt­tyä, kun au­to sam­mu­te­taan, ja il­moit­taa kul­jet­ta­jal­le saa­pu­vis­ta ajo­neu­vois­ta. Mi­ten tämä toi­mii, sitä ei tois­tai­sek­si se­li­te­tä.

Mui­ta tek­ni­siä omi­nai­suuk­sia ovat upo­te­tut oven­kah­vat sekä pe­rin­teis­ten ul­ko­pei­lien si­jas­ta ka­me­rat, jot­ka vä­lit­tä­vät ku­van si­sä­ti­lo­jen pie­nil­le näy­töil­le ko­je­lau­dan ta­sol­la. Ku­ten Au­di e-tro­nis­sa, tämä tek­niik­ka voi ol­la vain vaih­to­eh­to, kos­ka sitä ei täl­lä het­kel­lä ole vie­lä hy­väk­syt­ty Yh­dys­val­lois­sa.

800 vol­tin tek­niik­kaa, kii­tos Io­niq 5 -poh­ja­le­vyn

Alus­tan li­säk­si tek­nii­kas­ta ei vie­lä tie­de­tä mi­tään. Voi­daan kui­ten­kin odot­taa sa­man­lais­ta käyt­tö­vaih­to­eh­toa kuin Io­niq 5:ssa ja Kia EV6:ssa.

Hy­un­dai Io­niq 5:een on saa­ta­va­na kak­si taka- ja kak­si ne­li­ve­to­ver­si­o­ta, joi­den teho on 170–305 hv, mut­ta ylel­li­sem­män GV60:n läh­tö­ta­son muun­nok­ses­sa oli­si 217 he­vos­voi­maa. Te­hok­kaim­mas­sa oli­si Kian ta­paan to­den­nä­köi­ses­ti 585 he­vos­voi­maa.

Toi­min­ta­mat­kaa jopa 480 km

To­den­nä­köi­ses­ti ajo­a­kus­to­jen ka­pa­si­tee­tit tu­le­vat ole­maan 58 kWh ja 72,6 kWh. Toi­min­ta­mat­kaa saa­daan sen mu­kai­ses­ti par­haim­mil­laan rei­lut 400 km ja noin 480 km.

So­ke­ri­na poh­jal­la on – ku­ten jo ai­em­min Hy­un­dail­la ja Ki­al­la – 800 vol­tin tek­niik­ka, jon­ka avul­la ajo­a­kus­tot voi­daan la­da­ta nol­las­ta 80 pro­sent­tiin noin 18 mi­nuu­tis­sa.

Ge­ne­sis GV60 on tu­lol­laan myyn­tiin Sak­sas­sa. On mie­len­kiin­tois­ta näh­dä, ran­tau­tuu­ko brän­di jos­kus Suo­meen.

Au­to Bild Mo­ritz Doka / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU