Genesis GV60 on tulollaan myyntiin Saksassa. On mielenkiintoista nähdä, rantautuuko brändi joskus Suomeen.
Genesis
Genesis GV60: Loisteliaan brändin ensimmäisessä täyssähköisessä crossoverissa on hyvin erikoinen vaihdevalitsin!
Sähköistetyn G80:n jälkeen Genesis esittelee nyt toisen täysin sähköautonsa, GV60:n.
Kompakti katumaasturi käyttää Hyundai Ioniq 5:n sekä Kia EV6:n E-GMP-pohjalevyä, joten se on ensimmäinen sähköinen Genesis, jossa on varta vasten luotu sähköinen pohjalevy.
Genesis-tehtaan mukaan GV60:n sanotaan olevan tämän hetken urheilullisin auto, mikä tuntuu hieman oudolta, kun tarkastellaan G70:tä ja sen Shooting Brake -versiota.
Korealaiset eivät ole vielä ilmoittaneet tietoja GV60:n hinnoista tai markkinoille tulosta. Auto Bildin arvion perusteella e-SUV tulee markkinoille vuoden 2021 lopussa – hinta on Saksassa alkaen noin 50 000 euroa.
Genesis
Genesis GV60 pähkinänkuoressa:
● Täyssähköinen katumaasturi/crossover
● Ensimmäinen sähköinen Genesis, jossa on varta vasten suunniteltu sähköinen pohjalevy
● E-GMP -pohjalevy
● Toimintamatka n. 480 km
● Kamerat korvaavat ulkopeilit
● Markkinoille Saksassa vuoden 2021 lopulla
Genesis GV60:ssa on samankaltaisuuksia Mercedes-Benz GLC Coupéhen nähden
Kooltaan Genesis GV60 asettuu samaan kategoriaan kuin Mercedes-Benz GLC. Vähemmän yllättäviä ovat GV60:n brändille ominaiset jaetut valot.
Tunnettu harjamainen etusäleikkö on matalampi, jotta akku ja sähkömoottorit jäähtyisivät optimaalisesti.
Aerodynamiikan optimoimiseksi GV60:ssa luotetaan "simpukankuorikonepeltiin", joka sulautuu lokasuojaan ja joka on tasainen pyöräkoteloiden kanssa.
Pyöräkotelot, kuten myös helmat ja kynnysten alaosat, on valmistettu maalaamattomasta muovista, mikä antaa autolle kestävämmän ulkonäön.
Kattolinja putoaa erittäin jyrkästi jopa SUV-coupéksi, mikä antaa sivuprofiilille Genesiksen mainitseman urheilullisuuden.
Takana on myös kaksiosaiset valot, jotka - kuten GV70- ja G70 Shooting Brake -malleissa - ulottuvat tavaratilan kanteen.
Takaikkunan alaiseen suurikokoiseen spoileriin on integroitu lisäjarruvalo. Kaikkiaan takaosa muistuttaa voimakkaasti Mercedes GLC Coupéta, joskin GV60:n muotoilu on hieman leikkisämpi.
Valaistu kuula vaihdevalitsimena
Genesis
Matkustamossa näkyy ohjauspyörän takana suuri, kaareva lasipaneeli. Se sisältää kaksi näyttöä digitaalista mittaristoa ja multimediaa varten.
Ohjauspyörässä on kaksi epätavallisen leveää puolaa painikkeineen, sekä kaksi ohjaussatelliittia.
Etuistuimet on erotettu kelluvasta keskikonsolista, jossa on puolipallomainen ohjausyksikkö vaihdevalintaa varten. Genesis kutsuu tätä osaa "kristallipalloksi". Sen pitäisi syttyä, kun auto sammutetaan, ja ilmoittaa kuljettajalle saapuvista ajoneuvoista. Miten tämä toimii, sitä ei toistaiseksi selitetä.
Muita teknisiä ominaisuuksia ovat upotetut ovenkahvat sekä perinteisten ulkopeilien sijasta kamerat, jotka välittävät kuvan sisätilojen pienille näytöille kojelaudan tasolla. Kuten Audi e-tronissa, tämä tekniikka voi olla vain vaihtoehto, koska sitä ei tällä hetkellä ole vielä hyväksytty Yhdysvalloissa.
800 voltin tekniikkaa, kiitos Ioniq 5 -pohjalevyn
Alustan lisäksi tekniikasta ei vielä tiedetä mitään. Voidaan kuitenkin odottaa samanlaista käyttövaihtoehtoa kuin Ioniq 5:ssa ja Kia EV6:ssa.
Hyundai Ioniq 5:een on saatavana kaksi taka- ja kaksi nelivetoversiota, joiden teho on 170–305 hv, mutta ylellisemmän GV60:n lähtötason muunnoksessa olisi 217 hevosvoimaa. Tehokkaimmassa olisi Kian tapaan todennäköisesti 585 hevosvoimaa.
Toimintamatkaa jopa 480 km
Todennäköisesti ajoakustojen kapasiteetit tulevat olemaan 58 kWh ja 72,6 kWh. Toimintamatkaa saadaan sen mukaisesti parhaimmillaan reilut 400 km ja noin 480 km.
Sokerina pohjalla on – kuten jo aiemmin Hyundailla ja Kialla – 800 voltin tekniikka, jonka avulla ajoakustot voidaan ladata nollasta 80 prosenttiin noin 18 minuutissa.
Genesis GV60 on tulollaan myyntiin Saksassa. On mielenkiintoista nähdä, rantautuuko brändi joskus Suomeen.
Auto Bild Moritz Doka / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
K-Lataus laajenee vauhdilla.
K-Auto
K-Lataus laajenee vauhdilla.
K-Auto
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa
K-Auto
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa
K-Auto
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Dali Kupid
TADilta ensimmäisen integroitu vahvistin
Nauvosta löytyi unelmien merellinen mökki: "Ihastelin suu auki maisemia"
EISA AWARDS 2025–2026
Cd-soitin matkalle
AVIDin EVO-kaiutinsarja täydentyy
Clearaudiolta edullinen mm-äänirasia
139 desibeliä 20 hertsillä
Kirjaimellisesti orgaanista ääntä
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
Tällainen on CUPRA Tindaya -konseptiauto
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL