Genesis GV60 on tulollaan myyntiin Saksassa. On mielenkiintoista nähdä, rantautuuko brändi joskus Suomeen.
Genesis
Genesis GV60: Loisteliaan brändin ensimmäisessä täyssähköisessä crossoverissa on hyvin erikoinen vaihdevalitsin!
Sähköistetyn G80:n jälkeen Genesis esittelee nyt toisen täysin sähköautonsa, GV60:n.
Kompakti katumaasturi käyttää Hyundai Ioniq 5:n sekä Kia EV6:n E-GMP-pohjalevyä, joten se on ensimmäinen sähköinen Genesis, jossa on varta vasten luotu sähköinen pohjalevy.
Genesis-tehtaan mukaan GV60:n sanotaan olevan tämän hetken urheilullisin auto, mikä tuntuu hieman oudolta, kun tarkastellaan G70:tä ja sen Shooting Brake -versiota.
Korealaiset eivät ole vielä ilmoittaneet tietoja GV60:n hinnoista tai markkinoille tulosta. Auto Bildin arvion perusteella e-SUV tulee markkinoille vuoden 2021 lopussa – hinta on Saksassa alkaen noin 50 000 euroa.
Genesis
Genesis GV60 pähkinänkuoressa:
● Täyssähköinen katumaasturi/crossover
● Ensimmäinen sähköinen Genesis, jossa on varta vasten suunniteltu sähköinen pohjalevy
● E-GMP -pohjalevy
● Toimintamatka n. 480 km
● Kamerat korvaavat ulkopeilit
● Markkinoille Saksassa vuoden 2021 lopulla
Genesis GV60:ssa on samankaltaisuuksia Mercedes-Benz GLC Coupéhen nähden
Kooltaan Genesis GV60 asettuu samaan kategoriaan kuin Mercedes-Benz GLC. Vähemmän yllättäviä ovat GV60:n brändille ominaiset jaetut valot.
Tunnettu harjamainen etusäleikkö on matalampi, jotta akku ja sähkömoottorit jäähtyisivät optimaalisesti.
Aerodynamiikan optimoimiseksi GV60:ssa luotetaan "simpukankuorikonepeltiin", joka sulautuu lokasuojaan ja joka on tasainen pyöräkoteloiden kanssa.
Pyöräkotelot, kuten myös helmat ja kynnysten alaosat, on valmistettu maalaamattomasta muovista, mikä antaa autolle kestävämmän ulkonäön.
Kattolinja putoaa erittäin jyrkästi jopa SUV-coupéksi, mikä antaa sivuprofiilille Genesiksen mainitseman urheilullisuuden.
Takana on myös kaksiosaiset valot, jotka - kuten GV70- ja G70 Shooting Brake -malleissa - ulottuvat tavaratilan kanteen.
Takaikkunan alaiseen suurikokoiseen spoileriin on integroitu lisäjarruvalo. Kaikkiaan takaosa muistuttaa voimakkaasti Mercedes GLC Coupéta, joskin GV60:n muotoilu on hieman leikkisämpi.
Valaistu kuula vaihdevalitsimena
Genesis
Matkustamossa näkyy ohjauspyörän takana suuri, kaareva lasipaneeli. Se sisältää kaksi näyttöä digitaalista mittaristoa ja multimediaa varten.
Ohjauspyörässä on kaksi epätavallisen leveää puolaa painikkeineen, sekä kaksi ohjaussatelliittia.
Etuistuimet on erotettu kelluvasta keskikonsolista, jossa on puolipallomainen ohjausyksikkö vaihdevalintaa varten. Genesis kutsuu tätä osaa "kristallipalloksi". Sen pitäisi syttyä, kun auto sammutetaan, ja ilmoittaa kuljettajalle saapuvista ajoneuvoista. Miten tämä toimii, sitä ei toistaiseksi selitetä.
Muita teknisiä ominaisuuksia ovat upotetut ovenkahvat sekä perinteisten ulkopeilien sijasta kamerat, jotka välittävät kuvan sisätilojen pienille näytöille kojelaudan tasolla. Kuten Audi e-tronissa, tämä tekniikka voi olla vain vaihtoehto, koska sitä ei tällä hetkellä ole vielä hyväksytty Yhdysvalloissa.
800 voltin tekniikkaa, kiitos Ioniq 5 -pohjalevyn
Alustan lisäksi tekniikasta ei vielä tiedetä mitään. Voidaan kuitenkin odottaa samanlaista käyttövaihtoehtoa kuin Ioniq 5:ssa ja Kia EV6:ssa.
Hyundai Ioniq 5:een on saatavana kaksi taka- ja kaksi nelivetoversiota, joiden teho on 170–305 hv, mutta ylellisemmän GV60:n lähtötason muunnoksessa olisi 217 hevosvoimaa. Tehokkaimmassa olisi Kian tapaan todennäköisesti 585 hevosvoimaa.
Toimintamatkaa jopa 480 km
Todennäköisesti ajoakustojen kapasiteetit tulevat olemaan 58 kWh ja 72,6 kWh. Toimintamatkaa saadaan sen mukaisesti parhaimmillaan reilut 400 km ja noin 480 km.
Sokerina pohjalla on – kuten jo aiemmin Hyundailla ja Kialla – 800 voltin tekniikka, jonka avulla ajoakustot voidaan ladata nollasta 80 prosenttiin noin 18 minuutissa.
Genesis GV60 on tulollaan myyntiin Saksassa. On mielenkiintoista nähdä, rantautuuko brändi joskus Suomeen.
Auto Bild Moritz Doka / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Kiertomäntämoottorin ansiosta MX-30 R-EV:n kokonaistoimintamatka on yli 500 kilometriä. Vetävät pyörät pyörivät sähkömoottorin avulla, ja wankelmoottori vain lataa tarvittaessa ajoakkua.
Juha Peltonen
Kiertomäntämoottorin ansiosta MX-30 R-EV:n kokonaistoimintamatka on yli 500 kilometriä. Vetävät pyörät pyörivät sähkömoottorin avulla, ja wankelmoottori vain lataa tarvittaessa ajoakkua.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Auto Bildin päätoimittaja vaihtuu
Käytetyn sähköauton akkupelko on turhaa – 7000 käytetyn akun keskikunto tutkimuksissa ylittää 90 %
Uusi Mercedes-Benz GLB – seitsemän hengen sähköauto pitkällä toimintamatkalla
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
Esittelyssä uusi Kia Seltos
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Ruokatoimittaja Suvi Rüsterin punaisessa tuvassa tuoksuu joulu
Ayonin uusi pääte KT150-tehotetrodeilla
Modernissa kodissa on ajatonta estetiikkaa ja paljon itse tehtyä
System Audion hopeanuolet
Wharfedale Diamond 12 -sarja uudistuu
Keraamikko Leena Kouhialle ja muusikko Tapani Rinteelle joulu on mielentila
Tyylikäs putkipäätevahvistin ilman päätemuuntajaa
Terveisiä Australiasta
TADin uusi lattiakaiutin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
... Lisää
FOKUS MEDIA
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Auto Bildin päätoimittaja vaihtuu
Käytetyn sähköauton akkupelko on turhaa – 7000 käytetyn akun keskikunto tutkimuksissa ylittää 90 %
Uusi Mercedes-Benz GLB – seitsemän hengen sähköauto pitkällä toimintamatkalla
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
Esittelyssä uusi Kia Seltos
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
Ennätysajo: Sähköautolla 2 458 km vuorokaudessa Suomessa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI