Genesis GV60 on tulollaan myyntiin Saksassa. On mielenkiintoista nähdä, rantautuuko brändi joskus Suomeen.

Genesis GV60 on tulollaan myyntiin Saksassa. On mielenkiintoista nähdä, rantautuuko brändi joskus Suomeen.

Genesis

Genesis GV60: Loisteliaan brändin ensimmäisessä täyssähköisessä crossoverissa on hyvin erikoinen vaihdevalitsin!

Sähköistetyn G80:n jälkeen Genesis esittelee nyt toisen täysin sähköautonsa, GV60:n.

Auto Bild.Uutiset

Kom­pak­ti ka­tu­maas­tu­ri käyt­tää Hy­un­dai Io­niq 5:n sekä Kia EV6:n E-GMP-poh­ja­le­vyä, jo­ten se on en­sim­mäi­nen säh­köi­nen Ge­ne­sis, jos­sa on var­ta vas­ten luo­tu säh­köi­nen poh­ja­le­vy.

Ge­ne­sis-teh­taan mu­kaan GV60:n sa­no­taan ole­van tä­män het­ken ur­hei­lul­li­sin au­to, mikä tun­tuu hie­man ou­dol­ta, kun tar­kas­tel­laan G70:tä ja sen Shoo­ting Brake -ver­si­o­ta.

Ko­re­a­lai­set ei­vät ole vie­lä il­moit­ta­neet tie­to­ja GV60:n hin­nois­ta tai mark­ki­noil­le tu­los­ta. Au­to Bil­din ar­vi­on pe­rus­teel­la e-SUV tu­lee mark­ki­noil­le vuo­den 2021 lo­pus­sa – hin­ta on Sak­sas­sa al­ka­en noin 50 000 eu­roa.

Genesis

Ge­ne­sis GV60 päh­ki­nän­kuo­res­sa:

● Täys­säh­köi­nen ka­tu­maas­tu­ri/cros­so­ver

● En­sim­mäi­nen säh­köi­nen Ge­ne­sis, jos­sa on var­ta vas­ten suun­ni­tel­tu säh­köi­nen poh­ja­le­vy

● E-GMP -poh­ja­le­vy

● Toi­min­ta­mat­ka n. 480 km

● Ka­me­rat kor­vaa­vat ul­ko­pei­lit

● Mark­ki­noil­le Sak­sas­sa vuo­den 2021 lo­pul­la

Ge­ne­sis GV60:ssa on sa­man­kal­tai­suuk­sia Mer­ce­des-Benz GLC Coupé­hen näh­den

Kool­taan Ge­ne­sis GV60 aset­tuu sa­maan ka­te­go­ri­aan kuin Mer­ce­des-Benz GLC. Vä­hem­män yl­lät­tä­viä ovat GV60:n brän­dil­le omi­nai­set ja­e­tut va­lot.

Tun­net­tu har­ja­mai­nen etu­sä­leik­kö on ma­ta­lam­pi, jot­ta ak­ku ja säh­kö­moot­to­rit jääh­tyi­si­vät op­ti­maa­li­ses­ti.

Ae­ro­dy­na­mii­kan op­ti­moi­mi­sek­si GV60:ssa luo­te­taan "sim­pu­kan­kuo­ri­ko­ne­pel­tiin", joka su­lau­tuu lo­ka­suo­jaan ja joka on ta­sai­nen pyö­rä­ko­te­loi­den kans­sa.

Pyö­rä­ko­te­lot, ku­ten myös hel­mat ja kyn­nys­ten ala­o­sat, on val­mis­tet­tu maa­laa­mat­to­mas­ta muo­vis­ta, mikä an­taa au­tol­le kes­tä­väm­män ul­ko­nä­ön.

Kat­to­lin­ja pu­to­aa erit­täin jyr­käs­ti jopa SUV-coupék­si, mikä an­taa si­vup­ro­fii­lil­le Ge­ne­sik­sen mai­nit­se­man ur­hei­lul­li­suu­den.

Ta­ka­na on myös kak­si­o­sai­set va­lot, jot­ka - ku­ten GV70- ja G70 Shoo­ting Brake -mal­leis­sa - ulot­tu­vat ta­va­ra­ti­lan kan­teen.

Ta­kaik­ku­nan alai­seen suu­ri­ko­koi­seen spoi­le­riin on in­teg­roi­tu li­sä­jar­ru­va­lo. Kaik­ki­aan ta­ka­o­sa muis­tut­taa voi­mak­kaas­ti Mer­ce­des GLC Coupé­ta, jos­kin GV60:n muo­toi­lu on hie­man leik­ki­säm­pi.

Va­lais­tu kuu­la vaih­de­va­lit­si­me­na

Genesis

Mat­kus­ta­mos­sa nä­kyy oh­jaus­pyö­rän ta­ka­na suu­ri, kaa­re­va la­si­pa­nee­li. Se si­säl­tää kak­si näyt­töä di­gi­taa­lis­ta mit­ta­ris­toa ja mul­ti­me­di­aa var­ten.

Oh­jaus­pyö­räs­sä on kak­si epä­ta­val­li­sen le­ve­ää puo­laa pai­nik­kei­neen, sekä kak­si oh­jaus­sa­tel­liit­tia.

Etuis­tui­met on ero­tet­tu kel­lu­vas­ta kes­ki­kon­so­lis­ta, jos­sa on puo­li­pal­lo­mai­nen oh­jau­syk­sik­kö vaih­de­va­lin­taa var­ten. Ge­ne­sis kut­suu tätä osaa "kris­tal­li­pal­lok­si". Sen pi­täi­si syt­tyä, kun au­to sam­mu­te­taan, ja il­moit­taa kul­jet­ta­jal­le saa­pu­vis­ta ajo­neu­vois­ta. Mi­ten tämä toi­mii, sitä ei tois­tai­sek­si se­li­te­tä.

Mui­ta tek­ni­siä omi­nai­suuk­sia ovat upo­te­tut oven­kah­vat sekä pe­rin­teis­ten ul­ko­pei­lien si­jas­ta ka­me­rat, jot­ka vä­lit­tä­vät ku­van si­sä­ti­lo­jen pie­nil­le näy­töil­le ko­je­lau­dan ta­sol­la. Ku­ten Au­di e-tro­nis­sa, tämä tek­niik­ka voi ol­la vain vaih­to­eh­to, kos­ka sitä ei täl­lä het­kel­lä ole vie­lä hy­väk­syt­ty Yh­dys­val­lois­sa.

800 vol­tin tek­niik­kaa, kii­tos Io­niq 5 -poh­ja­le­vyn

Alus­tan li­säk­si tek­nii­kas­ta ei vie­lä tie­de­tä mi­tään. Voi­daan kui­ten­kin odot­taa sa­man­lais­ta käyt­tö­vaih­to­eh­toa kuin Io­niq 5:ssa ja Kia EV6:ssa.

Hy­un­dai Io­niq 5:een on saa­ta­va­na kak­si taka- ja kak­si ne­li­ve­to­ver­si­o­ta, joi­den teho on 170–305 hv, mut­ta ylel­li­sem­män GV60:n läh­tö­ta­son muun­nok­ses­sa oli­si 217 he­vos­voi­maa. Te­hok­kaim­mas­sa oli­si Kian ta­paan to­den­nä­köi­ses­ti 585 he­vos­voi­maa.

Toi­min­ta­mat­kaa jopa 480 km

To­den­nä­köi­ses­ti ajo­a­kus­to­jen ka­pa­si­tee­tit tu­le­vat ole­maan 58 kWh ja 72,6 kWh. Toi­min­ta­mat­kaa saa­daan sen mu­kai­ses­ti par­haim­mil­laan rei­lut 400 km ja noin 480 km.

So­ke­ri­na poh­jal­la on – ku­ten jo ai­em­min Hy­un­dail­la ja Ki­al­la – 800 vol­tin tek­niik­ka, jon­ka avul­la ajo­a­kus­tot voi­daan la­da­ta nol­las­ta 80 pro­sent­tiin noin 18 mi­nuu­tis­sa.

Ge­ne­sis GV60 on tu­lol­laan myyn­tiin Sak­sas­sa. On mie­len­kiin­tois­ta näh­dä, ran­tau­tuu­ko brän­di jos­kus Suo­meen.

Au­to Bild Mo­ritz Doka / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Tuore suoma­lais­tut­kimus sähkö­au­toi­li­joista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi

Auto Bild.Uutiset

Tuore suoma­lais­tut­kimus sähkö­au­toi­li­joista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi

Auto Bild.Uutiset
Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Kia

Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV

Auto Bild.Uutiset
Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Kia

Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV

Auto Bild.Uutiset

Lemmikki autossa helteellä? Useimmat ohikulkijat etsivät tietoa ilmastoinnista, joka kymmenes soittaa poliisille

Auto Bild.Uutiset

Lemmikki autossa helteellä? Useimmat ohikulkijat etsivät tietoa ilmastoinnista, joka kymmenes soittaa poliisille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU