Dynaaminen korimuoto ja takaspoileri antavat Hyundai Prophecylle urheilullisen ulkonäön, ja potkurin muotoiset pyörät vähentävät ilmanvastusta.

Dynaaminen korimuoto ja takaspoileri antavat Hyundai Prophecylle urheilullisen ulkonäön, ja potkurin muotoiset pyörät vähentävät ilmanvastusta.

Huimia toteutuksia: Hyundai paljasti lisää yksityiskohtia Prophecy Concept EV -sähköautosta

Hyundai Prophecyn (Profetia) mallinimi viittaa siihen, että tämä ajoneuvo kiusaa ideoita ja ominaisuuksia, joita Hyundai kehittää tulevaisuudessa.

Auto Bild.Uutiset

Hy­un­dai Prop­he­cy am­men­taa ins­pi­raa­ti­o­ta 1920-lu­vun ja 30-lu­vun au­tois­ta, joi­den muo­toi­lu on coupé­mais­ta.

Si­le­ät lin­jat erot­ta­vat sen kul­mik­kaas­ta 45-mal­lis­ta, toi­ses­ta Hy­un­dai-kon­sep­ti­au­tos­ta, joka suo­rit­ti en­sie­siin­ty­mi­sen­sä Frank­fur­tin au­to­näyt­te­lys­sä vii­me syk­sy­nä.

Hy­un­dai Prop­he­cys­sa on kui­ten­kin 45:n ta­paan pik­se­li­va­lo­jen suun­nit­te­lu­kie­li.

Tämä il­me pe­rus­tuu Hy­un­dain muo­toi­lui­den­ti­teet­tiin: ais­til­li­seen ur­hei­lul­li­suu­teen.

Hy­un­dai Prop­he­cyn si­sä­ti­lat ovat ren­tout­ta­vat tum­mi­ne vä­rei­neen ja luon­non­ma­te­ri­aa­lei­neen. Nii­den tar­koi­tuk­se­na on luo­da täy­sin uu­den­lai­nen au­to­ko­ke­mus.

Ei oh­jaus­pyö­rää, vaan oh­jaus­sau­vat

Yk­si Hy­un­dai Prop­he­cyn ai­nut­laa­tui­sim­mis­ta omi­nai­suuk­sis­ta on oh­jaus­me­ka­nis­mi.

Hy­un­dai Prop­he­cyä ei oh­ja­ta pe­rin­tei­seen ta­paan kul­jet­ta­jan eteen asen­ne­tun oh­jaus­pyö­rän avul­la, vaan kah­del­la oh­jaus­sau­val­la, jot­ka si­jait­se­vat kul­jet­ta­jan va­sem­mal­la ja oi­ke­al­la puo­lel­la: yk­si oh­jaus­sau­va si­jait­see kes­ki­kon­so­lis­sa ja toi­nen si­jait­see kul­jet­ta­jan ovi­pa­nee­lis­sa.

Yh­des­sä ti­la­van si­sus­tuk­sen kans­sa tämä mah­dol­lis­taa mu­ka­vam­man is­tu­ma-asen­non ajon ai­ka­na, ja sa­mal­la rat­kai­su va­paut­taa enem­män ti­laa ko­je­lau­taan mui­ta toi­min­to­ja var­ten.

Li­säk­si 90 pro­sent­tia ajo­neu­von toi­min­nois­ta voi­daan oh­ja­ta oh­jaus­sau­vois­sa ole­vin pai­nik­kein, jo­ten kul­jet­ta­jan ei tar­vit­se siir­tää kä­si­ään pois oh­jaus­sau­voil­ta esi­mer­kik­si ra­di­o­ka­na­van vaih­ta­mi­sek­si.

Hyundai Prophecyä ei ohjata perinteiseen tapaan kuljettajan eteen asennetun ohjauspyörän avulla, vaan kahdella ohjaussauvalla, jotka sijaitsevat kuljettajan vasemmalla ja oikealla puolella: yksi ohjaussauva sijaitsee keskikonsolissa ja toinen sijaitsee kuljettajan ovipaneelissa.

Hyundai Prophecyä ei ohjata perinteiseen tapaan kuljettajan eteen asennetun ohjauspyörän avulla, vaan kahdella ohjaussauvalla, jotka sijaitsevat kuljettajan vasemmalla ja oikealla puolella: yksi ohjaussauva sijaitsee keskikonsolissa ja toinen sijaitsee kuljettajan ovipaneelissa.

Er­go­no­mi­nen ko­koon­pa­no tun­ne­taan ni­mel­lä In­tui­tii­vi­nen ra­ja­pin­ta. Sen etu­na on mat­kus­ta­jien tur­val­li­suu­den ja nä­kö­va­pau­den li­sää­mi­nen.

Op­ti­moi­tu is­tu­ma­paik­ka Smart Pos­tu­re Care -jär­jes­tel­män kaut­ta

Oh­jaus­sau­vo­jen asen­ta­mi­nen ei ole ai­noa tapa, jol­la Hy­un­dai Prop­he­cyn is­tuin­pai­kas­ta on saa­tu ta­va­no­mais­ta er­go­no­mi­sem­pi.

Uu­den Smart Pos­tu­re Care -jär­jes­tel­män (SPCS) avul­la kul­jet­ta­jat voi­vat naut­tia op­ti­moi­dus­ta is­tu­ma-asen­nos­ta hen­ki­lö­koh­tais­ten fyy­sis­ten omi­nai­suuk­sien­sa pe­rus­teel­la.

Kul­jet­ta­ja voi joko sää­tää is­tui­men ma­nu­aa­li­ses­ti ha­lu­a­mal­laan ta­val­la, tai an­taa au­ton eh­dot­taa heil­le "äly­käs­tä" is­tuin­ta.

Niin sa­no­tus­sa Älyk­kääs­sä toi­min­to­ti­las­sa kul­jet­ta­ja syöt­tää oman pi­tuu­ten­sa, is­tu­ma­kor­keu­ten­sa ja pai­non­sa. Sen jäl­keen au­to so­peu­tuu au­to­maat­ti­ses­ti kul­jet­ta­jan yk­si­löl­li­seen fyy­si­seen ti­lan­tee­seen.

SPCS:n avul­la oh­ja­taan is­tuin­ta, oh­jaus­pyö­rää, pei­le­jä ja tuu­li­la­sin hei­jas­tus­näyt­töä (HUD), ja to­teu­tuk­set pe­rus­tu­vat lää­ke­tie­teel­li­ses­ti to­den­net­tui­hin tie­toi­hin.

Ren­tou­tu­mis­ti­la: ajo­neu­von muut­ta­mi­nen viih­de­ti­lak­si

Mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mä on in­teg­roi­tu kook­kaa­seen ruu­tuun, joka on ajo­neu­von si­sä­ti­lan le­vyi­nen.

Sil­loin, kun kul­jet­ta­ja ei it­se aja, au­toa voi­daan käyt­tää viih­de­ti­la­na vaih­ta­mal­la niin sa­not­tuun ren­tou­tus­ti­laan.

Ren­tou­tus­ti­las­sa is­tuin­ten sel­kä­no­jat siir­ty­vät taak­se­päin len­to­ko­ne­mai­seen mu­ka­vuu­sa­sen­toon ja ko­je­lau­ta kään­tyy ylös­päin.

Autonomisen ajotekniikan kehittyessä ajoneuvojen mahdollisuudet käyttämiseen rentoutumistiloina kasvavat.

Autonomisen ajotekniikan kehittyessä ajoneuvojen mahdollisuudet käyttämiseen rentoutumistiloina kasvavat.

Tämä luo op­ti­maa­li­sen is­tu­ma-asen­non, jon­ka avul­la näy­tön si­säl­lös­tä voi naut­tia.

Oh­jaus­pyö­rän puut­tu­es­sa mat­kus­ta­jil­la ei käy­tän­nöl­li­ses­ti kat­so­en ole vi­su­aa­li­sia es­tei­tä - he nä­ke­vät yk­si­no­maan vaa­ka­ta­sos­sa ole­van pyl­vään sekä pyl­vään muo­toi­sen ko­je­lau­dan.

Il­man puh­dis­tus­ta au­ton sisä- ja ul­ko­puo­lel­la

Hy­un­dai Prop­he­cy ei ole yk­si­no­maan pääs­tö­tön säh­kö­au­to, vaan se to­del­la­kin puh­dis­taa il­maa.

Tämä joh­tuu Hy­un­dai Prop­he­cyn ai­nut­laa­tui­ses­ta il­man­suo­da­tus­jär­jes­tel­mäs­tä, jos­sa on hie­no, si­sään­ra­ken­net­tu pö­ly­an­tu­ri.

Hiuk­kas­ta­so­jen ko­ho­tes­sa au­ton mat­kus­ta­mos­sa lii­an kor­keik­si il­ma­jär­jes­tel­mä ak­ti­voi­tuu, ot­taa rai­tis­ta il­maa ul­ko­puo­lel­ta, suo­dat­taa sen puh­tau­den ja kier­rät­tää puh­das­ta il­maa koko au­tos­sa.

Li­säk­si puh­dis­tus­ta ei ta­pah­du ai­no­as­taan ajon ai­ka­na, vaan Hy­un­dai Prop­he­cys­sa jat­ke­taan il­man puh­dis­tus­ta jopa tyh­jä­käyn­nin ai­ka­na tai la­tauk­sen ai­ka­na, tai vaik­ka au­tos­sa ei oli­si ke­tään si­säl­lä.

Useim­mis­sa au­tois­sa kul­jet­ta­ja tai mat­kus­ta­ja avaa­vat si­vu­la­sin ha­lu­tes­saan rai­kas­ta il­maa.

Hy­un­dai Prop­he­cys­sa il­ma on ai­na rai­kas­ta, jo­ten niin­pä kak­si­ker­rok­si­set ik­ku­nat lu­ki­taan pai­koil­leen.

Kun ajo­neu­von si­säi­nen il­ma muut­tuu tunk­kai­sek­si, rai­kas­ta il­maa ote­taan ajo­neu­von etuo­sas­sa ole­vien imu­vent­tii­lien kaut­ta.

Kun rai­kas­ta il­maa ei tar­vi­ta au­ton si­säl­lä, suo­da­tet­tu il­ma pum­pa­taan ta­kai­sin ulos kah­den, si­vuo­vien ala­o­sas­sa si­jait­se­van pois­to­au­kon kaut­ta.

Tämä jär­jes­tel­mä on huo­mat­ta­vas­ti ener­gi­a­te­hok­kaam­pi kuin pe­rin­tei­nen il­man­vaih­to­jär­jes­tel­mä.

E-GMP -poh­ja­le­vy ja voi­man­siir­to

Hy­un­dai 45 -kon­sep­ti­mal­lin jäl­keen Hy­un­dai Prop­he­cy on toi­nen Hy­un­dai-au­to, joka suun­ni­tel­tiin käyt­tä­mäl­lä säh­köis­tä, glo­baa­lia mo­du­laa­ris­ta E-GMP -poh­ja­le­vyä.

Ky­sees­sä on Hy­un­dain en­sim­mäi­nen ni­me­no­maan säh­kö­au­toa var­ten suun­ni­tel­tu poh­ja­le­vy, joka avaa mah­dol­li­suuk­sien maa­il­man uu­sil­le suun­nit­te­lu- ja mu­ka­vuu­so­mi­nai­suuk­sil­le.

Säh­köi­set voi­man­siir­to­jär­jes­tel­mät ovat huo­mat­ta­vas­ti vä­hem­män ti­laa vie­viä ver­rat­tu­na polt­to­moot­to­ri­siin vas­ti­nei­siin­sa, jol­loin pit­kää keu­laa tai ti­laa vie­vää kes­ki­kon­so­lia ei tar­vi­ta.

Tä­män an­si­os­ta au­to­suun­nit­te­li­jat voi­vat jär­jes­tää enem­män ti­laa mat­kus­ta­jien käyt­töön.

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota

Ensire­kis­te­röi­tyjen henkilöautojen keskihintojen nousu on pysähtynyt - helmikuun ensire­kis­te­röin­ti­määrä matalalla tasolla

Auto Bild.Uutiset
Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota

Ensire­kis­te­röi­tyjen henkilöautojen keskihintojen nousu on pysähtynyt - helmikuun ensire­kis­te­röin­ti­määrä matalalla tasolla

Auto Bild.Uutiset

Kia

Tässä on uusi Kia PV5

Auto Bild.Uutiset

Kia

Tässä on uusi Kia PV5

Auto Bild.Uutiset

Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja

Auto Bild.Uutiset

Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU