Dynaaminen korimuoto ja takaspoileri antavat Hyundai Prophecylle urheilullisen ulkonäön, ja potkurin muotoiset pyörät vähentävät ilmanvastusta.
Huimia toteutuksia: Hyundai paljasti lisää yksityiskohtia Prophecy Concept EV -sähköautosta
Hyundai Prophecyn (Profetia) mallinimi viittaa siihen, että tämä ajoneuvo kiusaa ideoita ja ominaisuuksia, joita Hyundai kehittää tulevaisuudessa.
Hyundai Prophecy ammentaa inspiraatiota 1920-luvun ja 30-luvun autoista, joiden muotoilu on coupémaista.
Sileät linjat erottavat sen kulmikkaasta 45-mallista, toisesta Hyundai-konseptiautosta, joka suoritti ensiesiintymisensä Frankfurtin autonäyttelyssä viime syksynä.
Hyundai Prophecyssa on kuitenkin 45:n tapaan pikselivalojen suunnittelukieli.
Tämä ilme perustuu Hyundain muotoiluidentiteettiin: aistilliseen urheilullisuuteen.
Hyundai Prophecyn sisätilat ovat rentouttavat tummine väreineen ja luonnonmateriaaleineen. Niiden tarkoituksena on luoda täysin uudenlainen autokokemus.
Ei ohjauspyörää, vaan ohjaussauvat
Yksi Hyundai Prophecyn ainutlaatuisimmista ominaisuuksista on ohjausmekanismi.
Hyundai Prophecyä ei ohjata perinteiseen tapaan kuljettajan eteen asennetun ohjauspyörän avulla, vaan kahdella ohjaussauvalla, jotka sijaitsevat kuljettajan vasemmalla ja oikealla puolella: yksi ohjaussauva sijaitsee keskikonsolissa ja toinen sijaitsee kuljettajan ovipaneelissa.
Yhdessä tilavan sisustuksen kanssa tämä mahdollistaa mukavamman istuma-asennon ajon aikana, ja samalla ratkaisu vapauttaa enemmän tilaa kojelautaan muita toimintoja varten.
Lisäksi 90 prosenttia ajoneuvon toiminnoista voidaan ohjata ohjaussauvoissa olevin painikkein, joten kuljettajan ei tarvitse siirtää käsiään pois ohjaussauvoilta esimerkiksi radiokanavan vaihtamiseksi.
Hyundai Prophecyä ei ohjata perinteiseen tapaan kuljettajan eteen asennetun ohjauspyörän avulla, vaan kahdella ohjaussauvalla, jotka sijaitsevat kuljettajan vasemmalla ja oikealla puolella: yksi ohjaussauva sijaitsee keskikonsolissa ja toinen sijaitsee kuljettajan ovipaneelissa.
Ergonominen kokoonpano tunnetaan nimellä Intuitiivinen rajapinta. Sen etuna on matkustajien turvallisuuden ja näkövapauden lisääminen.
Optimoitu istumapaikka Smart Posture Care -järjestelmän kautta
Ohjaussauvojen asentaminen ei ole ainoa tapa, jolla Hyundai Prophecyn istuinpaikasta on saatu tavanomaista ergonomisempi.
Uuden Smart Posture Care -järjestelmän (SPCS) avulla kuljettajat voivat nauttia optimoidusta istuma-asennosta henkilökohtaisten fyysisten ominaisuuksiensa perusteella.
Kuljettaja voi joko säätää istuimen manuaalisesti haluamallaan tavalla, tai antaa auton ehdottaa heille "älykästä" istuinta.
Niin sanotussa Älykkäässä toimintotilassa kuljettaja syöttää oman pituutensa, istumakorkeutensa ja painonsa. Sen jälkeen auto sopeutuu automaattisesti kuljettajan yksilölliseen fyysiseen tilanteeseen.
SPCS:n avulla ohjataan istuinta, ohjauspyörää, peilejä ja tuulilasin heijastusnäyttöä (HUD), ja toteutukset perustuvat lääketieteellisesti todennettuihin tietoihin.
Rentoutumistila: ajoneuvon muuttaminen viihdetilaksi
Multimediajärjestelmä on integroitu kookkaaseen ruutuun, joka on ajoneuvon sisätilan levyinen.
Silloin, kun kuljettaja ei itse aja, autoa voidaan käyttää viihdetilana vaihtamalla niin sanottuun rentoutustilaan.
Rentoutustilassa istuinten selkänojat siirtyvät taaksepäin lentokonemaiseen mukavuusasentoon ja kojelauta kääntyy ylöspäin.
Autonomisen ajotekniikan kehittyessä ajoneuvojen mahdollisuudet käyttämiseen rentoutumistiloina kasvavat.
Tämä luo optimaalisen istuma-asennon, jonka avulla näytön sisällöstä voi nauttia.
Ohjauspyörän puuttuessa matkustajilla ei käytännöllisesti katsoen ole visuaalisia esteitä - he näkevät yksinomaan vaakatasossa olevan pylvään sekä pylvään muotoisen kojelaudan.
Ilman puhdistusta auton sisä- ja ulkopuolella
Hyundai Prophecy ei ole yksinomaan päästötön sähköauto, vaan se todellakin puhdistaa ilmaa.
Tämä johtuu Hyundai Prophecyn ainutlaatuisesta ilmansuodatusjärjestelmästä, jossa on hieno, sisäänrakennettu pölyanturi.
Hiukkastasojen kohotessa auton matkustamossa liian korkeiksi ilmajärjestelmä aktivoituu, ottaa raitista ilmaa ulkopuolelta, suodattaa sen puhtauden ja kierrättää puhdasta ilmaa koko autossa.
Lisäksi puhdistusta ei tapahdu ainoastaan ajon aikana, vaan Hyundai Prophecyssa jatketaan ilman puhdistusta jopa tyhjäkäynnin aikana tai latauksen aikana, tai vaikka autossa ei olisi ketään sisällä.
Useimmissa autoissa kuljettaja tai matkustaja avaavat sivulasin halutessaan raikasta ilmaa.
Hyundai Prophecyssa ilma on aina raikasta, joten niinpä kaksikerroksiset ikkunat lukitaan paikoilleen.
Kun ajoneuvon sisäinen ilma muuttuu tunkkaiseksi, raikasta ilmaa otetaan ajoneuvon etuosassa olevien imuventtiilien kautta.
Kun raikasta ilmaa ei tarvita auton sisällä, suodatettu ilma pumpataan takaisin ulos kahden, sivuovien alaosassa sijaitsevan poistoaukon kautta.
Tämä järjestelmä on huomattavasti energiatehokkaampi kuin perinteinen ilmanvaihtojärjestelmä.
E-GMP -pohjalevy ja voimansiirto
Hyundai 45 -konseptimallin jälkeen Hyundai Prophecy on toinen Hyundai-auto, joka suunniteltiin käyttämällä sähköistä, globaalia modulaarista E-GMP -pohjalevyä.
Kyseessä on Hyundain ensimmäinen nimenomaan sähköautoa varten suunniteltu pohjalevy, joka avaa mahdollisuuksien maailman uusille suunnittelu- ja mukavuusominaisuuksille.
Sähköiset voimansiirtojärjestelmät ovat huomattavasti vähemmän tilaa vieviä verrattuna polttomoottorisiin vastineisiinsa, jolloin pitkää keulaa tai tilaa vievää keskikonsolia ei tarvita.
Tämän ansiosta autosuunnittelijat voivat järjestää enemmän tilaa matkustajien käyttöön.
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Keulan munuaiset kertovat kaikille, että kyseessä on BMW:n katumaasturi.
Toni Lindström
Keulan munuaiset kertovat kaikille, että kyseessä on BMW:n katumaasturi.
Toni Lindström
Ledivalojen teho on hyvä. Koeajoautossa oli lisävarusteena koko pinta-alaltaan lämmitettävä tuulilasi.
Juha Peltonen
Ledivalojen teho on hyvä. Koeajoautossa oli lisävarusteena koko pinta-alaltaan lämmitettävä tuulilasi.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
Tällainen on CUPRA Tindaya -konseptiauto
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Clearaudiolta edullinen mm-äänirasia
Kirjaimellisesti orgaanista ääntä
Danielin uusi koti: "Tässä talossa on muumitalon meininkiä"
Kirjailija Satu Rämö: ”Talo oli kauhea remonttipommi, mutta ostimme sen maiseman takia”
Korkean resoluution R2R-da-muunnosta
Monikanavainen dsp-esivahvistin Iso-Britanniasta
Torvikaiuttimia Japanista
Full Metal Jacket
Putkivahvistimia kilpailukykyiseen hintaan
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
... Lisää
FOKUS MEDIA
Clearaudiolta edullinen mm-äänirasia
Kirjaimellisesti orgaanista ääntä
Danielin uusi koti: "Tässä talossa on muumitalon meininkiä"
Kirjailija Satu Rämö: ”Talo oli kauhea remonttipommi, mutta ostimme sen maiseman takia”
Korkean resoluution R2R-da-muunnosta
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
Tällainen on CUPRA Tindaya -konseptiauto
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL