Kaista-avustimien ja hätäjar­ru­tus­jär­jes­telmien käyttö kasvussa

Kuljettajaa avustavilla järjestelmillä on yhä suurempi merkitys autoa ostettaessa. Erityisesti kaista-avustajien ja hätäjar­ru­tus­jär­jes­telmien rooli on kasvanut merkittävästi.

Auto Bild.Uutiset

Bosc­hin te­ke­mien tut­ki­muk­sen mu­kaan vii­de­so­sa lä­hes kol­mes­ta mil­joo­nas­ta Sak­sas­sa vuo­den 2014 ai­ka­na en­si­re­kis­te­röi­dys­tä hen­ki­lö­au­tos­ta oli va­rus­tet­tu näil­lä ​​jär­jes­tel­mil­lä, kun edel­li­se­nä vuon­na jär­jes­tel­mät löy­tyi­vät vain joka kym­me­nen­nes­tä uu­des­ta au­tos­ta.

Bosc­hin joh­to­ryh­män jä­sen Dirk Ho­hei­sel on tyy­ty­väi­nen ke­hi­tyk­seen:

"Kul­jet­ta­jaa avus­ta­vat jär­jes­tel­mät voi­vat laa­jas­ti käy­tet­ty­nä li­sä­tä lii­ken­teen tur­val­li­suut­ta”. Pel­käs­tään Sak­sas­sa jopa 72 pro­sent­tia vam­moi­hin joh­ta­vis­ta pe­rää­na­jois­ta voi­tai­siin eh­käis­tä, jos kaik­ki ajo­neu­vot va­rus­tet­tai­siin hä­tä­jar­ru­tus­jär­jes­tel­mäl­lä. Kais­ta-avus­ta­ja voi puo­les­taan es­tää jopa 28 pro­sent­tia on­net­to­muuk­sis­ta, jot­ka ai­heu­tu­vat sii­tä, et­tä kul­jet­ta­ja ajau­tuu va­hin­gos­sa pois omal­ta kais­tal­taan.”

Kul­jet­ta­jaa avus­ta­vien jär­jes­tel­mien tar­jo­a­ma tur­va on yk­si kes­kei­nen syy nii­den kas­va­vaan suo­si­oon. Uu­si Eu­ro NCAP-luo­ki­tus­jär­jes­tel­mä edis­tää eri­tyi­ses­ti au­to­maat­ti­sen hä­tä­jar­ru­tus­jär­jes­tel­män le­vi­ä­mis­tä.

Vuo­des­ta 2016 al­ka­en uu­sien ajo­neu­vo­jen tu­lee ol­la va­rus­tet­tu ja­lan­kul­ki­joi­den tur­val­li­suut­ta li­sää­vil­lä omi­nai­suuk­sil­la, mi­kä­li au­to­val­mis­ta­jat ha­lu­a­vat saa­da Eu­roo­pan ku­lut­ta­ja­jär­jes­tön kor­keim­man vii­den täh­den luo­ki­tuk­sen.

Tes­taus­vaa­ti­mus­ten muu­tos­ten ja ma­dal­tu­nei­den kus­tan­nus­ten myö­tä yhä use­am­mat ny­ky­ai­kai­set hen­ki­lö­au­tot on ny­ky­ään va­rus­tet­tu an­tu­reil­la, jot­ka val­vo­vat nii­den ym­pä­ris­töä. Suun­taus nä­kyy myös Bosc­hin myyn­ti­lu­vuis­sa: tut­ka- ja vi­de­oan­tu­rei­den myyn­ti kak­sin­ker­tais­tui jäl­leen vuon­na 2015.

Yk­si an­tu­ri mah­dol­lis­taa mo­net kul­jet­ta­jan apu­jär­jes­tel­mät

Bosch on maa­il­man mark­ki­na­joh­ta­ja 77 GHz -tek­no­lo­gi­al­la va­rus­te­tuis­sa tut­ka-an­tu­reis­sa, ja kym­me­nes mil­joo­nas täl­lai­nen an­tu­ri val­mis­tuu vuo­den 2016 ai­ka­na.

Kes­ki­a­lu­een tut­ka-an­tu­ril­laan (MRR) Bosch on puo­les­taan teh­nyt tut­ka­tek­no­lo­gi­an koh­tuu­hin­tai­sek­si ​​ylei­sil­lä mark­ki­noil­la. MRR-an­tu­ria käy­te­tään esi­mer­kik­si hin­ta­her­kis­sä pie­nis­sä au­tois­sa ku­ten VW Po­los­sa ja Gol­fis­sa.

Yk­si an­tu­ri mah­dol­lis­taa usei­den kul­jet­ta­jaa avus­ta­vien jär­jes­tel­mien käy­tön. Hä­tä­jar­ru­tus­jär­jes­tel­män li­säk­si MRR mah­dol­lis­taa myös mu­kau­tu­van va­ki­o­no­peu­den­sää­ti­men (ACC).

ACC säi­lyt­tää au­to­maat­ti­ses­ti sekä kul­jet­ta­jan va­lit­se­man no­peu­den et­tä oh­jel­moi­dun tur­va­vä­lin edel­lä kul­ke­vaan ajo­neu­voon. Kun se yh­dis­te­tään pe­rää­na­jos­ta va­roit­ta­vaan jär­jes­tel­mään, ACC voi vä­hen­tää voi­mak­kai­ta jar­ru­tuk­sia moot­to­ri­teil­lä 67 pro­sen­til­la ja pus­ku­ri pus­ku­ris­sa kiin­ni aja­mis­ta 73 pro­sen­til­la.

ACC asen­net­tiin kah­dek­saan pro­sent­tiin kai­kis­ta uu­sis­ta au­tois­ta vuon­na 2014, mikä on kak­si ker­taa edel­lis­vuot­ta enem­män.

Joka nel­jäs uu­sis­ta hen­ki­lö­au­tois­ta voi ha­vai­ta kul­jet­ta­jan vä­sy­myk­sen

Myös lii­ken­ne­mer­kit tun­nis­ta­va ja kul­jet­ta­jan une­li­ai­suu­den ha­vait­se­vien hen­ki­lö­au­to­jen mää­rä kas­voi kah­del­la pro­sent­tiyk­si­köl­lä edel­lis­vuo­teen ver­rat­tu­na.

Kuu­si pro­sent­tia vuon­na 2014 en­si­re­kis­te­röi­dyis­tä au­tois­ta pys­tyi tun­nis­ta­maan tie­tyt lii­ken­ne­mer­kit vi­de­o­ka­me­ran avul­la. Kun ha­vai­tut lii­ken­ne­mer­kit nä­ky­vät sym­bo­lei­na ko­je­lau­dan näy­tös­sä, kul­jet­ta­jan na­vi­goin­ti tien­viit­to­jen vii­da­kos­sa hel­pot­tuu.

Une­li­ai­suu­den tun­nis­ta­mis­jär­jes­tel­mä oli nel­jä­so­sas­sa kai­kis­ta uu­sis­ta au­tois­ta vuon­na 2014. Bosc­hin rat­kai­su ana­ly­soi jat­ku­vas­ti kul­jet­ta­jan oh­jaus­liik­kei­tä ja ha­vain­noi tyy­pil­li­siä vä­sy­myk­sen merk­ke­jä ku­ten pie­niä äkil­li­siä oh­jaus­liik­kei­tä.

Yh­dis­tä­mäl­lä tie­don niis­tä ja esi­mer­kik­si mat­kan pi­tuu­des­ta ja vuo­ro­kau­den ajas­ta se voi ke­hot­taa kul­jet­ta­jaa pi­tä­mään ajois­sa tau­on en­nen kuin hän on vaa­ras­sa tor­kah­taa.

Py­sä­köin­ti­a­vus­ta­jat ylei­sin kul­jet­ta­jaa avus­ta­va jär­jes­tel­mä

Äly­käs ajo­va­lo­jen oh­jaus­jär­jes­tel­mä kyt­kee pit­kät va­lot au­to­maat­ti­ses­ti pääl­le taa­ja­mien ul­ko­puo­lel­la, mi­kä­li se ei ha­vait­se ajo­neu­vo­ja, joi­den kul­jet­ta­jaa ne voi­si­vat häi­ri­tä. Jär­jes­tel­mä myös sää­tää ajo­va­lo­ja jat­ku­vas­ti tar­peen mu­kaan.

Kos­ka tut­ki­muk­seen ei enää si­säl­ly­tet­ty jär­jes­tel­miä, jot­ka ky­ke­ne­vät sää­tä­mään pelk­kiä lä­hi­va­lo­ja, älyk­kääl­lä ajo­va­lo­jen oh­jaus­jär­jes­tel­mäl­lä va­rus­tet­tu­jen ajo­neu­vo­jen pro­sen­tu­aa­li­nen mää­rä vä­hen­tyi vuon­na 2014 edel­li­seen vuo­teen ver­rat­tu­na, ol­len nyt 13 pro­sent­tia en­si­re­kis­te­röi­dyis­tä hen­ki­lö­au­tois­ta.

Bosch si­säl­lyt­ti py­sä­köin­nin avus­tus­jär­jes­tel­mät – py­sä­köin­ti­tut­kat, pe­ruu­tus­ka­me­rat ja py­sä­köin­ti­a­vus­ta­jat – ar­vi­oin­tiin­sa nyt en­sim­mäis­tä ker­taa. Py­sä­köin­ti­tut­kan ää­ni­mer­kit ker­to­vat kul­jet­ta­jal­le etäi­syy­den es­tee­seen, kun taas py­sä­köin­ti­a­vus­ta­ja ot­taa myös oh­jauk­sen hal­lin­taan py­sä­köi­tä­es­sä.

Bosc­hin tut­ki­muk­sen mu­kaan vuon­na 2014 joka toi­nen (52 pro­sent­tia) en­si­re­kis­te­röi­dyis­tä au­tois­ta Sak­sas­sa oli va­rus­tet­tu py­sä­köin­nin avus­tus­jär­jes­tel­mil­lä, mikä te­kee niis­tä ylei­sim­män kul­jet­ta­jaa avus­ta­van jär­jes­tel­män uu­sis­sa au­tois­sa.

Kul­jet­ta­jan apu­jär­jes­tel­miä kos­ke­vat miel­ty­myk­set ovat sa­man­kal­tai­sia maas­ta riip­pu­mat­ta

Py­sä­köin­nis­sä avus­ta­vat jär­jes­tel­mät ovat erit­täin suo­sit­tu­ja myös Sak­san ul­ko­puo­lel­la. Esi­mer­kik­si Bel­gi­as­sa ja Hol­lan­nis­sa joka toi­nen uu­si au­to oli va­rus­tet­tu py­sä­köin­nis­sä avus­ta­vil­la jär­jes­tel­mil­lä vuon­na 2014, kun taas Iso-Bri­tan­ni­as­sa vas­taa­va luku oli 19 %.

Bel­gi­as­sa jopa joka nel­jäs en­si­re­kis­te­röi­ty hen­ki­lö­au­to tu­kee kul­jet­ta­jien jar­ru­tus­ta es­teen koh­da­tes­saan. Alan­ko­mais­sa jär­jes­tel­mä on 17 pro­sen­tis­sa uu­sis­ta au­tois­ta, kun taas vas­taa­va luku Es­pan­jas­sa on 11 % ja Iso-Bri­tan­ni­as­sa 5 %.

Kais­ta-avus­ti­mel­la va­rus­tet­tu­jen au­to­jen osuus en­si­re­kis­te­röi­dyis­tä au­tois­ta oli 14 % Bel­gi­as­sa, 11 % Alan­ko­mais­sa, 9 % Es­pan­jas­sa ja 6 % Iso-Bri­tan­ni­as­sa.

 

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Audi saksalaisten premium-sähköautojen myyntiykkönen

Auto Bild.Uutiset

Audi saksalaisten premium-sähköautojen myyntiykkönen

Auto Bild.Uutiset

Teiden huonosta kunnosta johtuvat vaaratilanteet kasvussa - samaan aikaan autoilijat säästävät renkaista

Auto Bild.Uutiset

Teiden huonosta kunnosta johtuvat vaaratilanteet kasvussa - samaan aikaan autoilijat säästävät renkaista

Auto Bild.Uutiset

Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin

Auto Bild.Uutiset

Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU