Kaista-avustimien ja hätäjar­ru­tus­jär­jes­telmien käyttö kasvussa

Kuljettajaa avustavilla järjestelmillä on yhä suurempi merkitys autoa ostettaessa. Erityisesti kaista-avustajien ja hätäjar­ru­tus­jär­jes­telmien rooli on kasvanut merkittävästi.

Auto Bild.Uutiset

Bosc­hin te­ke­mien tut­ki­muk­sen mu­kaan vii­de­so­sa lä­hes kol­mes­ta mil­joo­nas­ta Sak­sas­sa vuo­den 2014 ai­ka­na en­si­re­kis­te­röi­dys­tä hen­ki­lö­au­tos­ta oli va­rus­tet­tu näil­lä ​​jär­jes­tel­mil­lä, kun edel­li­se­nä vuon­na jär­jes­tel­mät löy­tyi­vät vain joka kym­me­nen­nes­tä uu­des­ta au­tos­ta.

Bosc­hin joh­to­ryh­män jä­sen Dirk Ho­hei­sel on tyy­ty­väi­nen ke­hi­tyk­seen:

"Kul­jet­ta­jaa avus­ta­vat jär­jes­tel­mät voi­vat laa­jas­ti käy­tet­ty­nä li­sä­tä lii­ken­teen tur­val­li­suut­ta”. Pel­käs­tään Sak­sas­sa jopa 72 pro­sent­tia vam­moi­hin joh­ta­vis­ta pe­rää­na­jois­ta voi­tai­siin eh­käis­tä, jos kaik­ki ajo­neu­vot va­rus­tet­tai­siin hä­tä­jar­ru­tus­jär­jes­tel­mäl­lä. Kais­ta-avus­ta­ja voi puo­les­taan es­tää jopa 28 pro­sent­tia on­net­to­muuk­sis­ta, jot­ka ai­heu­tu­vat sii­tä, et­tä kul­jet­ta­ja ajau­tuu va­hin­gos­sa pois omal­ta kais­tal­taan.”

Kul­jet­ta­jaa avus­ta­vien jär­jes­tel­mien tar­jo­a­ma tur­va on yk­si kes­kei­nen syy nii­den kas­va­vaan suo­si­oon. Uu­si Eu­ro NCAP-luo­ki­tus­jär­jes­tel­mä edis­tää eri­tyi­ses­ti au­to­maat­ti­sen hä­tä­jar­ru­tus­jär­jes­tel­män le­vi­ä­mis­tä.

Vuo­des­ta 2016 al­ka­en uu­sien ajo­neu­vo­jen tu­lee ol­la va­rus­tet­tu ja­lan­kul­ki­joi­den tur­val­li­suut­ta li­sää­vil­lä omi­nai­suuk­sil­la, mi­kä­li au­to­val­mis­ta­jat ha­lu­a­vat saa­da Eu­roo­pan ku­lut­ta­ja­jär­jes­tön kor­keim­man vii­den täh­den luo­ki­tuk­sen.

Tes­taus­vaa­ti­mus­ten muu­tos­ten ja ma­dal­tu­nei­den kus­tan­nus­ten myö­tä yhä use­am­mat ny­ky­ai­kai­set hen­ki­lö­au­tot on ny­ky­ään va­rus­tet­tu an­tu­reil­la, jot­ka val­vo­vat nii­den ym­pä­ris­töä. Suun­taus nä­kyy myös Bosc­hin myyn­ti­lu­vuis­sa: tut­ka- ja vi­de­oan­tu­rei­den myyn­ti kak­sin­ker­tais­tui jäl­leen vuon­na 2015.

Yk­si an­tu­ri mah­dol­lis­taa mo­net kul­jet­ta­jan apu­jär­jes­tel­mät

Bosch on maa­il­man mark­ki­na­joh­ta­ja 77 GHz -tek­no­lo­gi­al­la va­rus­te­tuis­sa tut­ka-an­tu­reis­sa, ja kym­me­nes mil­joo­nas täl­lai­nen an­tu­ri val­mis­tuu vuo­den 2016 ai­ka­na.

Kes­ki­a­lu­een tut­ka-an­tu­ril­laan (MRR) Bosch on puo­les­taan teh­nyt tut­ka­tek­no­lo­gi­an koh­tuu­hin­tai­sek­si ​​ylei­sil­lä mark­ki­noil­la. MRR-an­tu­ria käy­te­tään esi­mer­kik­si hin­ta­her­kis­sä pie­nis­sä au­tois­sa ku­ten VW Po­los­sa ja Gol­fis­sa.

Yk­si an­tu­ri mah­dol­lis­taa usei­den kul­jet­ta­jaa avus­ta­vien jär­jes­tel­mien käy­tön. Hä­tä­jar­ru­tus­jär­jes­tel­män li­säk­si MRR mah­dol­lis­taa myös mu­kau­tu­van va­ki­o­no­peu­den­sää­ti­men (ACC).

ACC säi­lyt­tää au­to­maat­ti­ses­ti sekä kul­jet­ta­jan va­lit­se­man no­peu­den et­tä oh­jel­moi­dun tur­va­vä­lin edel­lä kul­ke­vaan ajo­neu­voon. Kun se yh­dis­te­tään pe­rää­na­jos­ta va­roit­ta­vaan jär­jes­tel­mään, ACC voi vä­hen­tää voi­mak­kai­ta jar­ru­tuk­sia moot­to­ri­teil­lä 67 pro­sen­til­la ja pus­ku­ri pus­ku­ris­sa kiin­ni aja­mis­ta 73 pro­sen­til­la.

ACC asen­net­tiin kah­dek­saan pro­sent­tiin kai­kis­ta uu­sis­ta au­tois­ta vuon­na 2014, mikä on kak­si ker­taa edel­lis­vuot­ta enem­män.

Joka nel­jäs uu­sis­ta hen­ki­lö­au­tois­ta voi ha­vai­ta kul­jet­ta­jan vä­sy­myk­sen

Myös lii­ken­ne­mer­kit tun­nis­ta­va ja kul­jet­ta­jan une­li­ai­suu­den ha­vait­se­vien hen­ki­lö­au­to­jen mää­rä kas­voi kah­del­la pro­sent­tiyk­si­köl­lä edel­lis­vuo­teen ver­rat­tu­na.

Kuu­si pro­sent­tia vuon­na 2014 en­si­re­kis­te­röi­dyis­tä au­tois­ta pys­tyi tun­nis­ta­maan tie­tyt lii­ken­ne­mer­kit vi­de­o­ka­me­ran avul­la. Kun ha­vai­tut lii­ken­ne­mer­kit nä­ky­vät sym­bo­lei­na ko­je­lau­dan näy­tös­sä, kul­jet­ta­jan na­vi­goin­ti tien­viit­to­jen vii­da­kos­sa hel­pot­tuu.

Une­li­ai­suu­den tun­nis­ta­mis­jär­jes­tel­mä oli nel­jä­so­sas­sa kai­kis­ta uu­sis­ta au­tois­ta vuon­na 2014. Bosc­hin rat­kai­su ana­ly­soi jat­ku­vas­ti kul­jet­ta­jan oh­jaus­liik­kei­tä ja ha­vain­noi tyy­pil­li­siä vä­sy­myk­sen merk­ke­jä ku­ten pie­niä äkil­li­siä oh­jaus­liik­kei­tä.

Yh­dis­tä­mäl­lä tie­don niis­tä ja esi­mer­kik­si mat­kan pi­tuu­des­ta ja vuo­ro­kau­den ajas­ta se voi ke­hot­taa kul­jet­ta­jaa pi­tä­mään ajois­sa tau­on en­nen kuin hän on vaa­ras­sa tor­kah­taa.

Py­sä­köin­ti­a­vus­ta­jat ylei­sin kul­jet­ta­jaa avus­ta­va jär­jes­tel­mä

Äly­käs ajo­va­lo­jen oh­jaus­jär­jes­tel­mä kyt­kee pit­kät va­lot au­to­maat­ti­ses­ti pääl­le taa­ja­mien ul­ko­puo­lel­la, mi­kä­li se ei ha­vait­se ajo­neu­vo­ja, joi­den kul­jet­ta­jaa ne voi­si­vat häi­ri­tä. Jär­jes­tel­mä myös sää­tää ajo­va­lo­ja jat­ku­vas­ti tar­peen mu­kaan.

Kos­ka tut­ki­muk­seen ei enää si­säl­ly­tet­ty jär­jes­tel­miä, jot­ka ky­ke­ne­vät sää­tä­mään pelk­kiä lä­hi­va­lo­ja, älyk­kääl­lä ajo­va­lo­jen oh­jaus­jär­jes­tel­mäl­lä va­rus­tet­tu­jen ajo­neu­vo­jen pro­sen­tu­aa­li­nen mää­rä vä­hen­tyi vuon­na 2014 edel­li­seen vuo­teen ver­rat­tu­na, ol­len nyt 13 pro­sent­tia en­si­re­kis­te­röi­dyis­tä hen­ki­lö­au­tois­ta.

Bosch si­säl­lyt­ti py­sä­köin­nin avus­tus­jär­jes­tel­mät – py­sä­köin­ti­tut­kat, pe­ruu­tus­ka­me­rat ja py­sä­köin­ti­a­vus­ta­jat – ar­vi­oin­tiin­sa nyt en­sim­mäis­tä ker­taa. Py­sä­köin­ti­tut­kan ää­ni­mer­kit ker­to­vat kul­jet­ta­jal­le etäi­syy­den es­tee­seen, kun taas py­sä­köin­ti­a­vus­ta­ja ot­taa myös oh­jauk­sen hal­lin­taan py­sä­köi­tä­es­sä.

Bosc­hin tut­ki­muk­sen mu­kaan vuon­na 2014 joka toi­nen (52 pro­sent­tia) en­si­re­kis­te­röi­dyis­tä au­tois­ta Sak­sas­sa oli va­rus­tet­tu py­sä­köin­nin avus­tus­jär­jes­tel­mil­lä, mikä te­kee niis­tä ylei­sim­män kul­jet­ta­jaa avus­ta­van jär­jes­tel­män uu­sis­sa au­tois­sa.

Kul­jet­ta­jan apu­jär­jes­tel­miä kos­ke­vat miel­ty­myk­set ovat sa­man­kal­tai­sia maas­ta riip­pu­mat­ta

Py­sä­köin­nis­sä avus­ta­vat jär­jes­tel­mät ovat erit­täin suo­sit­tu­ja myös Sak­san ul­ko­puo­lel­la. Esi­mer­kik­si Bel­gi­as­sa ja Hol­lan­nis­sa joka toi­nen uu­si au­to oli va­rus­tet­tu py­sä­köin­nis­sä avus­ta­vil­la jär­jes­tel­mil­lä vuon­na 2014, kun taas Iso-Bri­tan­ni­as­sa vas­taa­va luku oli 19 %.

Bel­gi­as­sa jopa joka nel­jäs en­si­re­kis­te­röi­ty hen­ki­lö­au­to tu­kee kul­jet­ta­jien jar­ru­tus­ta es­teen koh­da­tes­saan. Alan­ko­mais­sa jär­jes­tel­mä on 17 pro­sen­tis­sa uu­sis­ta au­tois­ta, kun taas vas­taa­va luku Es­pan­jas­sa on 11 % ja Iso-Bri­tan­ni­as­sa 5 %.

Kais­ta-avus­ti­mel­la va­rus­tet­tu­jen au­to­jen osuus en­si­re­kis­te­röi­dyis­tä au­tois­ta oli 14 % Bel­gi­as­sa, 11 % Alan­ko­mais­sa, 9 % Es­pan­jas­sa ja 6 % Iso-Bri­tan­ni­as­sa.

 

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN