Katso tästä, onko oma autosi ruostepommi!

Suomen autokannan keski-ikä on jälleen nousussa, ja autojen korit joutuvat kestämään kulutusta yhä pidempään. Merkittävä osa suomalaisesta autokannasta on vuosimallia 1998 – 2005. Auton alustan ruostuminen on kuitenkin yleinen ilmiö jo muutaman vuoden ikäisissä autoissa. Syynä on alustan takaosan usein lähes täydellinen massaamattomuus.

Auto Bild.Uutiset

Suo­men au­to­kan­nan kes­ki-ikä on jäl­leen nou­sus­sa, ja au­to­jen ko­rit jou­tu­vat kes­tä­mään ku­lu­tus­ta yhä pi­dem­pään. Mer­kit­tä­vä osa suo­ma­lai­ses­ta au­to­kan­nas­ta on vuo­si­mal­lia 1998 – 2005. Au­ton alus­tan ruos­tu­mi­nen on kui­ten­kin ylei­nen il­miö jo muu­ta­man vuo­den ikäi­sis­sä au­tois­sa. Syy­nä on alus­tan ta­ka­o­san usein lä­hes täy­del­li­nen mas­saa­mat­to­muus.

Ko­ri­ra­ken­teis­sa on jois­sa­kin ta­pauk­sis­sa sink­ki­ker­ros joka tais­te­lee ruos­tu­mis­ta vas­taan, mut­ta var­sin­kin mo­nis­sa ja­pa­ni­lai­sis­sa ja ko­re­a­lai­sis­sa au­tois­sa se on usein ol­lut suo­ma­lai­siin oloi­hin lii­an ohut ja ku­lu­nut no­pe­as­ti pois. Ai­na sink­kiä ei ole lain­kaan, vaan ra­ken­tei­ta suo­jaa ai­no­as­taan maa­li­pin­ta ja mah­dol­li­ses­ti teh­das­va­ha.

Au­ton alus­ta säi­lyy ikään kat­so­mat­ta mai­ni­os­sa kun­nos­sa kai­kis­sa käy­te­tyis­sä au­tois­sa, joi­hin on tee­tet­ty teh­taan kä­sit­te­lyä täy­den­tä­vä ruos­te­suo­jaus. Siel­lä, mis­sä suo­laus on vä­häi­sem­pää, au­to­jen alus­tat ovat rat­kai­se­vas­ti pa­rem­mas­sa kun­nos­sa. Alus­tan li­säk­si ruos­tet­ta saat­taa kui­ten­kin esiin­tyä myös ovien ja luuk­ku­jen sau­mois­sa, kyn­nys­ko­te­loi­den si­sä­o­sis­sa ja jois­sa­kin muis­sa ko­ri­ra­ken­teis­sa. Nämä ta­pauk­set ovat usein mal­li- ja vuo­si­mal­li­koh­tai­sia, mut­ta voi­vat il­me­tä myös ko­ko­nai­ses­sa mal­li­su­ku­pol­ves­sa.

Pää­sään­töi­ses­ti Au­di, Saab, Seat, Skoda, Volks­wa­gen ja Vol­vo ovat merk­ke­jä, joi­den suh­teen ruos­tu­mi­ses­ta suur­ta syy­tä huo­leen ei ole. Al­le 10-vuo­ti­ais­ta mer­keis­tä myös BMW, Opel, MB, Mit­su­bis­hi, Re­nault ja Su­ba­ru ovat pää­sään­töi­ses­ti hy­vin ruos­te­suo­jat­tu­ja maas­sam­me.

Al­ka­vaa alus­tan ta­ka­o­sien ruos­tu­mis­ta sen si­jaan il­me­nee jo 5 vuot­ta van­has­sa To­yo­ta Aven­sik­ses­sa, 6-vuo­ti­ais­sa Nis­san Pri­me­ra Wa­go­neis­sa ja Su­zu­ki Swif­tis­sä, 8-vuo­ti­aas­sa Ford Mon­deo far­ma­ris­sa, 9-vuo­ti­ais­sa Re­nault Cli­ois­sa ja Nis­san Al­me­ras­sa sekä 11-vuo­ti­ais­sa Opel Ast­rois­sa.

Vuo­si­mal­lien 1998 – 2001 pa­hi­ten ruos­tu­vat au­to­mal­lit Suo­mes­sa ovat:

1) Hy­un­dai Ac­cent

2) Ford Fo­cus

3) Ford Mon­deo

4) Mer­ce­des-Benz E-sar­ja

5) Nis­san Al­me­ra

Sa­man ikäi­sis­tä mal­leis­ta kor­roo­si­o­ta vas­taan tais­te­li­vat par­hai­ten Au­di A4, Vol­von 70-sar­ja ja Saab 9-5. Vuo­sien 2000 - 2001 mal­leis­ta myös Cit­roën C5, Re­nault La­gu­na, VW Golf, Skoda Oc­ta­via ja To­yo­ta Co­rol­la pär­jää­vät koh­tuul­li­sen hy­vin ruos­tet­ta vas­taan.

Vuo­si­tu­han­nen alun jäl­keen ruos­te­suo­jaus­ta on huo­mat­ta­vas­ti pa­ran­net­tu mo­nien merk­kien osal­ta Suo­mes­sa, mut­ta ruos­tu­mi­nen on edel­leen suu­ri on­gel­ma au­ton­val­mis­ta­jien kes­kuu­des­sa.

Vuo­si­mal­lien 2002 – 2005 pa­hi­ten ruos­tu­vat au­to­mal­lit Suo­mes­sa ovat:

1) Chev­ro­let Trans Sport

2) Maz­da 6

3) Ford Fo­cus

4) Hy­un­dai San­ta Fe

5) Kia Pi­can­to

6 – 9-vuo­ti­ai­den au­to­jen ruos­tu­mis­herk­kyy­des­sä on suu­ria ero­ja. Myös tä­män ikäi­set Au­di A4, Vol­vo 70-sar­jan sekä Volks­wa­gen Golf -mal­lit osoit­ta­vat hy­vää kes­tä­vyyt­tä ruos­tet­ta vas­taan. Nii­den li­säk­si BMW 5-sar­ja, Nis­san Mic­ra, Re­nault Me­ga­ne ja Vol­vo 40-sar­ja me­nes­ty­vät kes­ki­ver­toa pa­rem­min.

Har­ry Kuu­rio

Läh­teet: A-Kat­sas­tus, K1-kat­sas­tus, Vi Bi­lä­ga­re, Ruot­sin Kor­roo­si­oins­ti­tuut­ti.

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Polestar on tuonut uuteen Polestar 3 -lippulaivamalliin ja Polestar Charge -sovellukseen käytännöllisen Plug & Charge -toiminnon, joka tekee julkisesta lataamisesta entistä helpompaa.

Polestar on tuonut uuteen Polestar 3 -lippulaivamalliin ja Polestar Charge -sovellukseen käytännöllisen Plug & Charge -toiminnon, joka tekee julkisesta lataamisesta entistä helpompaa.

Polestar

Polestar: Tuo Plug & Charge -toiminnon Polestar 3 -asiakkaille

Auto Bild.Uutiset
Polestar on tuonut uuteen Polestar 3 -lippulaivamalliin ja Polestar Charge -sovellukseen käytännöllisen Plug & Charge -toiminnon, joka tekee julkisesta lataamisesta entistä helpompaa.

Polestar on tuonut uuteen Polestar 3 -lippulaivamalliin ja Polestar Charge -sovellukseen käytännöllisen Plug & Charge -toiminnon, joka tekee julkisesta lataamisesta entistä helpompaa.

Polestar

Polestar: Tuo Plug & Charge -toiminnon Polestar 3 -asiakkaille

Auto Bild.Uutiset

Renault

Renault Master -mallisto laajenee ja monipuolistuu

Auto Bild.Uutiset

Renault

Renault Master -mallisto laajenee ja monipuolistuu

Auto Bild.Uutiset

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN