Katso tästä, onko oma autosi ruostepommi!

Suomen autokannan keski-ikä on jälleen nousussa, ja autojen korit joutuvat kestämään kulutusta yhä pidempään. Merkittävä osa suomalaisesta autokannasta on vuosimallia 1998 – 2005. Auton alustan ruostuminen on kuitenkin yleinen ilmiö jo muutaman vuoden ikäisissä autoissa. Syynä on alustan takaosan usein lähes täydellinen massaamattomuus.

Auto Bild.Uutiset

Suo­men au­to­kan­nan kes­ki-ikä on jäl­leen nou­sus­sa, ja au­to­jen ko­rit jou­tu­vat kes­tä­mään ku­lu­tus­ta yhä pi­dem­pään. Mer­kit­tä­vä osa suo­ma­lai­ses­ta au­to­kan­nas­ta on vuo­si­mal­lia 1998 – 2005. Au­ton alus­tan ruos­tu­mi­nen on kui­ten­kin ylei­nen il­miö jo muu­ta­man vuo­den ikäi­sis­sä au­tois­sa. Syy­nä on alus­tan ta­ka­o­san usein lä­hes täy­del­li­nen mas­saa­mat­to­muus.

Ko­ri­ra­ken­teis­sa on jois­sa­kin ta­pauk­sis­sa sink­ki­ker­ros joka tais­te­lee ruos­tu­mis­ta vas­taan, mut­ta var­sin­kin mo­nis­sa ja­pa­ni­lai­sis­sa ja ko­re­a­lai­sis­sa au­tois­sa se on usein ol­lut suo­ma­lai­siin oloi­hin lii­an ohut ja ku­lu­nut no­pe­as­ti pois. Ai­na sink­kiä ei ole lain­kaan, vaan ra­ken­tei­ta suo­jaa ai­no­as­taan maa­li­pin­ta ja mah­dol­li­ses­ti teh­das­va­ha.

Au­ton alus­ta säi­lyy ikään kat­so­mat­ta mai­ni­os­sa kun­nos­sa kai­kis­sa käy­te­tyis­sä au­tois­sa, joi­hin on tee­tet­ty teh­taan kä­sit­te­lyä täy­den­tä­vä ruos­te­suo­jaus. Siel­lä, mis­sä suo­laus on vä­häi­sem­pää, au­to­jen alus­tat ovat rat­kai­se­vas­ti pa­rem­mas­sa kun­nos­sa. Alus­tan li­säk­si ruos­tet­ta saat­taa kui­ten­kin esiin­tyä myös ovien ja luuk­ku­jen sau­mois­sa, kyn­nys­ko­te­loi­den si­sä­o­sis­sa ja jois­sa­kin muis­sa ko­ri­ra­ken­teis­sa. Nämä ta­pauk­set ovat usein mal­li- ja vuo­si­mal­li­koh­tai­sia, mut­ta voi­vat il­me­tä myös ko­ko­nai­ses­sa mal­li­su­ku­pol­ves­sa.

Pää­sään­töi­ses­ti Au­di, Saab, Seat, Skoda, Volks­wa­gen ja Vol­vo ovat merk­ke­jä, joi­den suh­teen ruos­tu­mi­ses­ta suur­ta syy­tä huo­leen ei ole. Al­le 10-vuo­ti­ais­ta mer­keis­tä myös BMW, Opel, MB, Mit­su­bis­hi, Re­nault ja Su­ba­ru ovat pää­sään­töi­ses­ti hy­vin ruos­te­suo­jat­tu­ja maas­sam­me.

Al­ka­vaa alus­tan ta­ka­o­sien ruos­tu­mis­ta sen si­jaan il­me­nee jo 5 vuot­ta van­has­sa To­yo­ta Aven­sik­ses­sa, 6-vuo­ti­ais­sa Nis­san Pri­me­ra Wa­go­neis­sa ja Su­zu­ki Swif­tis­sä, 8-vuo­ti­aas­sa Ford Mon­deo far­ma­ris­sa, 9-vuo­ti­ais­sa Re­nault Cli­ois­sa ja Nis­san Al­me­ras­sa sekä 11-vuo­ti­ais­sa Opel Ast­rois­sa.

Vuo­si­mal­lien 1998 – 2001 pa­hi­ten ruos­tu­vat au­to­mal­lit Suo­mes­sa ovat:

1) Hy­un­dai Ac­cent

2) Ford Fo­cus

3) Ford Mon­deo

4) Mer­ce­des-Benz E-sar­ja

5) Nis­san Al­me­ra

Sa­man ikäi­sis­tä mal­leis­ta kor­roo­si­o­ta vas­taan tais­te­li­vat par­hai­ten Au­di A4, Vol­von 70-sar­ja ja Saab 9-5. Vuo­sien 2000 - 2001 mal­leis­ta myös Cit­roën C5, Re­nault La­gu­na, VW Golf, Skoda Oc­ta­via ja To­yo­ta Co­rol­la pär­jää­vät koh­tuul­li­sen hy­vin ruos­tet­ta vas­taan.

Vuo­si­tu­han­nen alun jäl­keen ruos­te­suo­jaus­ta on huo­mat­ta­vas­ti pa­ran­net­tu mo­nien merk­kien osal­ta Suo­mes­sa, mut­ta ruos­tu­mi­nen on edel­leen suu­ri on­gel­ma au­ton­val­mis­ta­jien kes­kuu­des­sa.

Vuo­si­mal­lien 2002 – 2005 pa­hi­ten ruos­tu­vat au­to­mal­lit Suo­mes­sa ovat:

1) Chev­ro­let Trans Sport

2) Maz­da 6

3) Ford Fo­cus

4) Hy­un­dai San­ta Fe

5) Kia Pi­can­to

6 – 9-vuo­ti­ai­den au­to­jen ruos­tu­mis­herk­kyy­des­sä on suu­ria ero­ja. Myös tä­män ikäi­set Au­di A4, Vol­vo 70-sar­jan sekä Volks­wa­gen Golf -mal­lit osoit­ta­vat hy­vää kes­tä­vyyt­tä ruos­tet­ta vas­taan. Nii­den li­säk­si BMW 5-sar­ja, Nis­san Mic­ra, Re­nault Me­ga­ne ja Vol­vo 40-sar­ja me­nes­ty­vät kes­ki­ver­toa pa­rem­min.

Har­ry Kuu­rio

Läh­teet: A-Kat­sas­tus, K1-kat­sas­tus, Vi Bi­lä­ga­re, Ruot­sin Kor­roo­si­oins­ti­tuut­ti.

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.

Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.

Moottori

Testi: Vararenkaalla kannattaa ajaa vain lähimpään rengas­liik­keeseen

Auto Bild.Uutiset
Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.

Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.

Moottori

Testi: Vararenkaalla kannattaa ajaa vain lähimpään rengas­liik­keeseen

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.

Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.

Ian Skelton

AC Ace: Sähäkkää brittisporttia päivitetään hienolla tavalla, perinteistä luopumatta

Auto Bild.Klassikot
Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.

Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.

Ian Skelton

AC Ace: Sähäkkää brittisporttia päivitetään hienolla tavalla, perinteistä luopumatta

Auto Bild.Klassikot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN