Katso tästä, onko oma autosi ruostepommi!
Suomen autokannan keski-ikä on jälleen nousussa, ja autojen korit joutuvat kestämään kulutusta yhä pidempään. Merkittävä osa suomalaisesta autokannasta on vuosimallia 1998 – 2005. Auton alustan ruostuminen on kuitenkin yleinen ilmiö jo muutaman vuoden ikäisissä autoissa. Syynä on alustan takaosan usein lähes täydellinen massaamattomuus.
Suomen autokannan keski-ikä on jälleen nousussa, ja autojen korit joutuvat kestämään kulutusta yhä pidempään. Merkittävä osa suomalaisesta autokannasta on vuosimallia 1998 – 2005. Auton alustan ruostuminen on kuitenkin yleinen ilmiö jo muutaman vuoden ikäisissä autoissa. Syynä on alustan takaosan usein lähes täydellinen massaamattomuus.
Korirakenteissa on joissakin tapauksissa sinkkikerros joka taistelee ruostumista vastaan, mutta varsinkin monissa japanilaisissa ja korealaisissa autoissa se on usein ollut suomalaisiin oloihin liian ohut ja kulunut nopeasti pois. Aina sinkkiä ei ole lainkaan, vaan rakenteita suojaa ainoastaan maalipinta ja mahdollisesti tehdasvaha.
Auton alusta säilyy ikään katsomatta mainiossa kunnossa kaikissa käytetyissä autoissa, joihin on teetetty tehtaan käsittelyä täydentävä ruostesuojaus. Siellä, missä suolaus on vähäisempää, autojen alustat ovat ratkaisevasti paremmassa kunnossa. Alustan lisäksi ruostetta saattaa kuitenkin esiintyä myös ovien ja luukkujen saumoissa, kynnyskoteloiden sisäosissa ja joissakin muissa korirakenteissa. Nämä tapaukset ovat usein malli- ja vuosimallikohtaisia, mutta voivat ilmetä myös kokonaisessa mallisukupolvessa.
Pääsääntöisesti Audi, Saab, Seat, Skoda, Volkswagen ja Volvo ovat merkkejä, joiden suhteen ruostumisesta suurta syytä huoleen ei ole. Alle 10-vuotiaista merkeistä myös BMW, Opel, MB, Mitsubishi, Renault ja Subaru ovat pääsääntöisesti hyvin ruostesuojattuja maassamme.
Alkavaa alustan takaosien ruostumista sen sijaan ilmenee jo 5 vuotta vanhassa Toyota Avensiksessa, 6-vuotiaissa Nissan Primera Wagoneissa ja Suzuki Swiftissä, 8-vuotiaassa Ford Mondeo farmarissa, 9-vuotiaissa Renault Clioissa ja Nissan Almerassa sekä 11-vuotiaissa Opel Astroissa.
Vuosimallien 1998 – 2001 pahiten ruostuvat automallit Suomessa ovat:
1) Hyundai Accent
2) Ford Focus
3) Ford Mondeo
4) Mercedes-Benz E-sarja
5) Nissan Almera
Saman ikäisistä malleista korroosiota vastaan taistelivat parhaiten Audi A4, Volvon 70-sarja ja Saab 9-5. Vuosien 2000 - 2001 malleista myös Citroën C5, Renault Laguna, VW Golf, Skoda Octavia ja Toyota Corolla pärjäävät kohtuullisen hyvin ruostetta vastaan.
Vuosituhannen alun jälkeen ruostesuojausta on huomattavasti parannettu monien merkkien osalta Suomessa, mutta ruostuminen on edelleen suuri ongelma autonvalmistajien keskuudessa.
Vuosimallien 2002 – 2005 pahiten ruostuvat automallit Suomessa ovat:
1) Chevrolet Trans Sport
2) Mazda 6
3) Ford Focus
4) Hyundai Santa Fe
5) Kia Picanto
6 – 9-vuotiaiden autojen ruostumisherkkyydessä on suuria eroja. Myös tämän ikäiset Audi A4, Volvo 70-sarjan sekä Volkswagen Golf -mallit osoittavat hyvää kestävyyttä ruostetta vastaan. Niiden lisäksi BMW 5-sarja, Nissan Micra, Renault Megane ja Volvo 40-sarja menestyvät keskivertoa paremmin.
Harry Kuurio
Lähteet: A-Katsastus, K1-katsastus, Vi Bilägare, Ruotsin Korroosioinstituutti.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.
Moottori
Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.
Moottori
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.
Volkswagen
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.
Volkswagen
Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.
Ian Skelton
Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.
Ian Skelton
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
15-17-vuotiaat korostuvat traktorimönkijäonnettomuustilastoissa
Vehoniemen Automuseon uutuutena Tabe Slioorin legendaarinen Corvette
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Työautoilu vihertyy vauhdilla – verokohtelu laahaa perässä
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
Lemmikki autossa helteellä? Useimmat ohikulkijat etsivät tietoa ilmastoinnista, joka kymmenes soittaa poliisille
Tuore suomalaistutkimus sähköautoilijoista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi
Ensipuraisu uudesta Audi Q3:sta
Auto Bild 8/2025 on kaupoissa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Dipolikaiutin Kreikasta
Kuulokevahvistin vähän edullisemmin
Cyrus Audion uusi 80-sarja
B&W Px7 S3
Bursonin uusi dac/kuulokevahvistin
Trendikäs sitruuna tuo iloa ja energiaa kotiin
Kaikki yhdessä - tai erikseen
Neula puhtaaksi
Bowers & Wilkins, Denon, Marantz uudelle omistajalle
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
15-17-vuotiaat korostuvat traktorimönkijäonnettomuustilastoissa
Vehoniemen Automuseon uutuutena Tabe Slioorin legendaarinen Corvette
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Työautoilu vihertyy vauhdilla – verokohtelu laahaa perässä
KOEAJOT
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
15-17-vuotiaat korostuvat traktorimönkijäonnettomuustilastoissa
Vehoniemen Automuseon uutuutena Tabe Slioorin legendaarinen Corvette
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Työautoilu vihertyy vauhdilla – verokohtelu laahaa perässä
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
Lemmikki autossa helteellä? Useimmat ohikulkijat etsivät tietoa ilmastoinnista, joka kymmenes soittaa poliisille
Tuore suomalaistutkimus sähköautoilijoista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi
Ensipuraisu uudesta Audi Q3:sta
Täyssähköiset hyötyajoneuvot lyömässä läpi vuonna 2025 – Citroën toimittaa tänä vuonna 1000:nnen sähköpakettiautonsa
Volvo Cars esittelee maailman ensimmäisen moniadaptiivisen turvavyön tulevassa Volvo EX60 -mallissa
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL