Käytettyjen autojen myynnissä selkeä uusi trendi: Chat-ostajien määrä on kasvanut räjähdysmäisesti

Autoja ostetaan yhä useammin etänä chatin välityksellä, kertoo käytettyjen autojen jälleenmyyjä Kamuxin data. Chat-palvelu -kauppoja tehtiin viime vuonna noin 1 000 kappaletta. Chat-keskustelujen määrä kasvaa nopeasti.

Mo­nel­le au­ton os­ta­mi­ses­ta tu­lee mie­leen kä­ve­ly ym­pä­ri au­to­kaup­paa ja usei­den eri­lais­ten vaih­to­eh­to­jen hy­pis­te­ly. Suo­men suu­rim­man käy­tet­ty­jen au­to­jen jäl­leen­myy­jän Ka­mu­xin ti­las­tois­ta käy kui­ten­kin il­mi, et­tä yhä use­am­pi on val­mis os­ta­maan au­ton­sa etä­nä.

Ka­mu­xin chat-pal­ve­lun kaut­ta asi­oin­ti on vuo­des­sa yli tup­laan­tu­nut

”Kaup­po­ja cha­tin vä­li­tyk­sel­lä teim­me vii­me vuon­na noin 1 000 kap­pa­let­ta. Vuo­den ai­ka­na chat-kes­kus­te­lu­jen mää­rä on tup­laan­tu­nut. Täl­lä het­kel­lä pu­hum­me noin 20 000 kes­kus­te­lus­ta vuo­si­ta­sol­la. Kyl­lä se ker­too asi­oin­ti­ta­van muu­tok­ses­ta sel­vää kiel­tä”, Ka­mu­xin chat-ryh­män ve­tä­jä Aku Kor­pe­la ker­too.

Vuo­ro­työ­tä te­ke­vät, kii­rei­set ja nuo­ret tyk­kää­vät cha­tis­ta

Ka­mu­xil­la on täl­lä het­kel­lä yli 40 myy­jää neu­vo­mas­sa net­ti­si­vul­la käy­viä asi­ak­kai­ta. Kor­pe­la nä­kee ky­syn­nän kas­va­van eten­kin vuo­ro­työ­tä te­ke­vien ja kii­reis­ten ih­mis­ten kes­kuu­des­sa.

Kai­kil­le myy­mä­löi­den au­ki­o­lo­a­jat ei­vät ole op­ti­maa­li­sia. Var­sin tyy­pil­li­nen yh­tey­de­not­to on sel­lai­nen, jos­sa ol­laan kiin­nos­tu­nei­ta au­tos­ta, joka si­jait­see eri paik­ka­kun­nal­la, mis­sä asi­a­kas.

”Ny­ky­ään ih­mi­sil­lä on usein ne­tis­tä jo kat­sot­tu se au­to, joka kiin­nos­taa. Sii­tä on kui­ten­kin yhä edel­leen ky­sy­myk­siä ja täs­sä vai­hees­sa chat-pal­ve­lu as­tuu mu­kaan ku­vaan. Asi­a­kas saa heti vas­tauk­sia ky­sy­myk­siin­sä. Kes­kus­te­lus­sa poh­jaam­me kun­to­ar­vi­oon, mut­ta tar­vit­ta­es­sa saam­me no­pe­as­ti li­sää tie­toa au­tos­ta myy­jä­ver­kos­tom­me kaut­ta. Au­tos­ta saa siis kat­ta­van ja luo­tet­ta­van kä­si­tyk­sen, vaik­ka se si­jait­si­si toi­sel­la puo­lel­la Suo­mea. Mo­net ha­lu­a­vat­kin kes­kus­te­lun jäl­keen au­tos­ta suo­raan tar­jouk­sen säh­kö­pos­tiin”, Ka­mu­xin Suo­men maa­joh­ta­ja Tom­mi Iis­kon­mä­ki to­te­aa.

Am­mat­ti­myy­jiä ja ih­mi­siä - ei ro­bot­te­ja

Kor­pe­lan mu­kaan yk­si tär­keä osa chat-kau­pan me­nes­tys­tä on se, et­tä siel­lä pal­ve­le­vat ih­mi­set ro­bot­tien si­jaan.

”Jos käyt­täi­sim­me chat-bot­te­ja, mi­nun mie­les­tä­ni koko hom­maa ei kan­nat­tai­si teh­dä. Vaik­ka kaup­pa ta­pah­tuu ver­kos­ta, niin kyse on ih­mis­ten vä­li­ses­tä kans­sa­käy­mi­ses­tä. Bot­ti ei voi teh­dä tar­jous­ta asi­ak­kaal­le, sil­lä kyse on neu­vot­te­lus­ta ja vuo­ro­vai­ku­tuk­ses­ta. Usein kaup­paan liit­tyy vaih­to­au­ton ar­vi­oin­ti ja hin­noit­te­lu. Meil­lä pi­tää ol­la asi­an­tun­te­va myy­jä kes­kus­te­lu­kump­pa­ni­na, joka voi teh­dä tar­jouk­sen sa­man tien.

”Myy­jäm­me ovat erit­täin in­nos­tu­nei­ta chat-myyn­nis­tä. Se nä­kyy myös tu­lok­sis­sa, sil­lä par­haim­mat myy­jät te­ke­vät 150 kaup­paa cha­tin kaut­ta vuo­des­sa”, Iis­kon­mä­ki ker­too.

Cha­tis­ta au­ton os­ta­vat voi­vat va­li­ta joko au­ton ti­laa­mi­sen myy­mä­lään tai ko­tiin. Myy­mä­lään ti­lat­ta­es­sa asi­a­kas si­tou­tuu 200 eu­ron va­raus­mak­suun.

Ko­tiin ti­la­tes­sa taas nou­da­te­taan etä­myyn­nin lain­sää­dän­töä eli au­tol­la on 14 vuo­ro­kau­den pa­lau­tu­soi­keus.

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä

Auto Bild.Uutiset

Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU