Ensimmäiset korealaiset KGM Torres EVX:t ovat saapuneet Suomeen.
KGM
KGM Torres EVX: Korealainen katumaasturi yllättää tiloillaan ja hinnallaan
Täysin uusi korealainen KGM Torres EVX mullistaa sähköautomarkkinat, sillä mikään muu auto ei tarjoa yhtä hyvää tilojen, varustelun ja hinnan suhdetta. Rahalle saa todella vastinetta, sillä Torres EVX:n hinnat alkavat 41 390 eurosta. Ostajan mielenrauhan varmistaa auton 7 vuoden tai 150 000 kilometrin takuu, ja akkutakuu on peräti 10 vuotta tai miljoona kilometriä.
Ravikilpailujen termistöä käyttäen täysin uusi KGM Torres EVX lähtee takamatkalta, sillä merkki on lähes kaikille suomalaisille tuntematon.
Viime vuonna markkinoille tulleen KGM:n taustalla on kuitenkin paljon tutumpi valmistaja, vuodesta 1954 Etelä-Koreassa maastureita ja katumaastureita valmistanut SsangYong, joka on nyt saanut uuden nimen.
Ensimmäinen täysin uusi KGM-malli karistaa hartioiltaan kaiken edeltäjän painolastin. Uusi Torres EVX on muotoilultaan persoonallinen ja jykevän näköinen. Se tarjoaa upeat tilat matkustajille ja valtavan tavaratilan.
Tekniikka on modernia ja varustelu todella korkealuokkainen. Mallinimen kirjaimet EVX tulevat sanoista Electric Vehicle eXtreme, joka kuvaa mainiosti Suomen kuumimpaan sähköautoluokkaan tulevaa uutuutta.
Valtavat tilat maasturimaisessa kuoressa
Maastureihin erikoistunut KGM muistuttaa historiastaan monella tavalla Torres EVX:n ulkonäössä, vaikka se onkin etuvetoinen. Auto on jyhkeän näköinen ja suuri 17 sentin maavara auttaa etenemään vähän huonommallakin tiellä.
Myös tulo- ja jättökulmat ovat melkein maasturiluokkaa ja paljon suuremmat kuin kilpailijoissa.
Korilla on kokoa melkoisesti, sillä se on yli 4,7 metriä pitkä, 1,89 metriä leveä ja yli 1,7 metriä korkea.
Mitoiltaan Torres EVX onkin samassa luokassa Škoda Enyaqin kanssa ja esimerkiksi selvästi Hyundai Ioniq 5:tä suurempi.
Melkoinen koko on käytetty täysimittaisesti hyödyksi, sillä uudessa KGM:ssä on runsaasti tilaa niin matkustajille kuin tavaroille.
Tavaratila on sanalla sanoen valtava, sillä sitä on yli 700 litraa ja välipohjan alla oleva tila mukaan lukien 839 litraa.
Pituutta tavaratilalla on selkänojat eteen kaadettuna yli kaksi metriä, joten sitä voi käyttää vaikka kahden henkilön yöpymiseen.
Mikäli tuokaan tila ei vielä riitä, perään voi huoletta kytkeä varsin suuren vedettävän, sillä perävaunumassa on 1 500 kiloa (jarruton 500 kg).
Ohjaamo on erittäin selkeä ja tyylikäs. Perinteisen mittariston tilalla on 12,3 tuumainen digitaalinen mittaristo, jonka sisältö muuttuu ajotilan mukaan.
Sen vieressä on yhtä suuri tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttö, jonka annin voi räätälöidä mieleisekseen. Matkustamon tyylin voi viimeistellä 38 värin tunnelmavalaistuksella (Sapphire).
Matkustamon tyyliin vaikuttaa sekin, valitseeko tumman vai vaalean sisustuksen. Vaihtoehtoina ovat musta sekä valkoisen ja harmaan yhdistävä kaksivärinen keinonahkaverhoilu.
Ajoakun energiasisältö on 73,4 kilowattituntia, jolla toimintamatka (WLTP) on 462 kilometriä. Pikalatausteho on 145 kilowattia, jolla energiamäärän saa 10 prosentista 80 prosenttiin noin puolessa tunnissa. Kolmivaihevirralla voi ladata 11 kilowatin teholla, jolloin ajoakun saa tyhjästä täyteen yhdeksässä tunnissa.
Ralph Hackeland
Mukavuus on varma asia, sillä etuistuimissa on sähkösäädöt ja lämmityksen lisäksi myös viilennys. Istuinlämmitys löytyy myös takapenkin reunapaikoilta.
Huomion arvoista on sekin, että korkeassa autossa istutaan tavallista ylempänä. Sen ansiosta autoon astuminen ja sieltä poistuminen on helppoa. Tavallista ylempänä istuminen ja suuret ikkunat varmistavat myös sen, että näkyvyys on erinomainen, mikä samalla parantaa turvallisuutta.
Pikalatausteho 145 kW
KGM on valinnut Torres EVX:ään BYD:n käyttämän erittäin hyvän ja turvallisen akkuteknologian. Litiumrautafosfaattiakut (LFP) ovat turvallisuutensa lisäksi erittäin pitkäikäisiä.
Sen ansiosta akkutakuu on peräti 10 vuotta tai miljoona kilometriä.
Muita hyviä ominaisuuksia ovat Blade-akun hyvä energiatiheys ja toiminta myös kylmimmillä ilmoilla.
Ajoakun energiasisältö on 73,4 kilowattituntia, jolla toimintamatka (WLTP) on 462 kilometriä.
Pikalatausteho on 145 kilowattia, jolla energiamäärän saa 10 prosentista 80 prosenttiin noin puolessa tunnissa.
Kolmivaihevirralla voi ladata 11 kilowatin teholla, jolloin ajoakun saa tyhjästä täyteen yhdeksässä tunnissa.
Sähkömoottorin teho on 152 kilowattia (207 hv) ja suurin vääntömomentti on 339 Nm.
Tehoa on riittävästi kiihdyttämään Torres EVX paikaltaan sadan kilometrin nopeuteen 8,1 sekunnissa. Huippunopeus on 175 km/h.
Muiden ominaisuuksien lisäksi Torres EVX Sapphiressa on vielä virran ulosotto (V2L), jonka avulla voi käyttää Suko-pistokkeella varustettuja sähkölaitteita.
Ominaisuudesta on erityisesti hyötyä retkeillessä, tai jos tarvitsee sähkökaluja jossain varsinaisen sähköverkon ulottumattomissa. Virtaa saa ulos jopa 3,5 kW teholla.
Vahva vastine rahalle
Täysin uusi KGM Torres EVX tarjoaa erinomaisen vastineen siihen sijoitettavalle rahalle. Suurien tilojen, kestävän tekniikan ja mainion ajettavuuden lisäksi uutuudessa on erinomainen varustelu.
Sekä turvallisuus että mukavuus varmistetaan suurella määrällä niitä kohentavia varusteita.
Myyntiin tulee kaksi varustetasoa, Quartz ja Sapphire, joista edullisempaakaan ei voi kutsua perusmalliksi.
KGM:lle on kunnia-asia, että sen valmistamat autot ovat turvallisia. Lähtökohtana on vankka kori, jossa peräti 81 prosenttia on eriasteista suurlujuusterästä.
Perinteisen mittariston tilalla on 12,3 tuumainen digitaalinen mittaristo, jonka sisältö muuttuu ajotilan mukaan. Sen vieressä on yhtä suuri tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttö, jonka annin voi räätälöidä mieleisekseen. Matkustamon tyylin voi viimeistellä 38 värin tunnelmavalaistuksella (Sapphire).
KGM
Mahdollisen onnettomuuden vaikutuksia pyritään vähentämään suurella määrällä turvatyynyjä, joihin kuuluu myös keskiturvatyyny.
Vielä tärkeämpää on kuitenkin onnettomuuden välttäminen kokonaan, missä auttavat kuljettajaa avustavat järjestelmät.
Nopeasti yleistyneiden ja lakisääteisten järjestelmien lisäksi Torres EVX:ssä ovat muun muassa edessä olevan auton liikkeellelähtöhuomautus ja turvavälihuomautus. Niinpä uusi KGM on jo autonomisen ajamisen tasolla 2.5.
KGM Torres EVX on varustettu hyvin Suomen talveen, sillä edellä mainittujen lämmitettävien etu- ja takaistuinten lisäksi siinä on ohjauspyörän lämmitys sekä energiaa säästävä ilmalämpöpumppu.
Kuljettajaa auttavat jo 41 390 euron hintaisessa Quartz-varusteisessa Torres EVX:ssä niin kaukovaloavustin kuin navigointi. Auton käyttöä helpottaa älyavain ja mukavuutta lisää kaksialueinen automaatti-ilmastointi.
Maksamalla 2 000 euroa enemmän (43 390 €) noustaan Sapphire-tasolle, jossa pienellä lisähinnalla saa paljon ylellisyyttä. Paremman varustetason tunnistaa kaksivärisyydestä, kun siinä on musta katto ja mustat kattokaiteet, minkä ohella takalasit ovat tummennetut.
Edellä mainitun virran ulosoton lisäksi Sapphire-varusteista löytyy puhelimen langaton lataus.
Säädettävän tunnelmavalaistuksen ohella pienenä ylellisyytenä ovat takaovien ikkunoiden aurinkosuojat. Ajaja arvostaa sitä, että pysäköintitutkat ovat myös edessä, ja sähköinen takaluukku handsfree-toiminnolla auttaa tavaroiden lastaamista autoon.
Ensimmäiset korealaiset KGM Torres EVX:t ovat saapuneet Suomeen
KGM-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Cabassen pallokaiutin kehittyy
MSB:n uusi, ekstreemi da-muunnin
Haussa oli "pieni autiotupa", mutta löytyikin yli 400-neliöinen vanha talo
TADilta ensimmäisen integroitu vahvistin
Hyper-edullinen levysoitinesivahvistin
Dali Kupid
Uusi hybridivahvistin BonaWattilta
Cd-unelma
Ripolisubbari laajakaistaelementille
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
Tällainen on CUPRA Tindaya -konseptiauto
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL