Ensimmäiset korealaiset KGM Torres EVX:t ovat saapuneet Suomeen.

Ensimmäiset korealaiset KGM Torres EVX:t ovat saapuneet Suomeen.

KGM

KGM Torres EVX: Korealainen katumaasturi yllättää tiloillaan ja hinnallaan

Täysin uusi korealainen KGM Torres EVX mullistaa sähkö­au­to­mark­kinat, sillä mikään muu auto ei tarjoa yhtä hyvää tilojen, varustelun ja hinnan suhdetta. Rahalle saa todella vastinetta, sillä Torres EVX:n hinnat alkavat 41 390 eurosta. Ostajan mielenrauhan varmistaa auton 7 vuoden tai 150 000 kilometrin takuu, ja akkutakuu on peräti 10 vuotta tai miljoona kilometriä.

Auto Bild.Uutiset

Ra­vi­kil­pai­lu­jen ter­mis­töä käyt­tä­en täy­sin uu­si KGM Tor­res EVX läh­tee ta­ka­mat­kal­ta, sil­lä merk­ki on lä­hes kai­kil­le suo­ma­lai­sil­le tun­te­ma­ton.

Vii­me vuon­na mark­ki­noil­le tul­leen KGM:n taus­tal­la on kui­ten­kin pal­jon tu­tum­pi val­mis­ta­ja, vuo­des­ta 1954 Ete­lä-Ko­re­as­sa maas­tu­rei­ta ja ka­tu­maas­tu­rei­ta val­mis­ta­nut Ssan­gY­ong, joka on nyt saa­nut uu­den ni­men.

En­sim­mäi­nen täy­sin uu­si KGM-mal­li ka­ris­taa har­ti­oil­taan kai­ken edel­tä­jän pai­no­las­tin. Uu­si Tor­res EVX on muo­toi­lul­taan per­soo­nal­li­nen ja jy­ke­vän nä­köi­nen. Se tar­jo­aa upe­at ti­lat mat­kus­ta­jil­le ja val­ta­van ta­va­ra­ti­lan.

Tek­niik­ka on mo­der­nia ja va­rus­te­lu to­del­la kor­ke­a­luok­kai­nen. Mal­li­ni­men kir­jai­met EVX tu­le­vat sa­nois­ta Elect­ric Ve­hic­le eXt­re­me, joka ku­vaa mai­ni­os­ti Suo­men kuu­mim­paan säh­kö­au­to­luok­kaan tu­le­vaa uu­tuut­ta.

Val­ta­vat ti­lat maas­tu­ri­mai­ses­sa kuo­res­sa

Maas­tu­rei­hin eri­kois­tu­nut KGM muis­tut­taa his­to­ri­as­taan mo­nel­la ta­val­la Tor­res EVX:n ul­ko­nä­ös­sä, vaik­ka se on­kin etu­ve­toi­nen. Au­to on jyh­ke­än nä­köi­nen ja suu­ri 17 sen­tin maa­va­ra aut­taa ete­ne­mään vä­hän huo­nom­mal­la­kin tiel­lä.

Myös tulo- ja jät­tö­kul­mat ovat mel­kein maas­tu­ri­luok­kaa ja pal­jon suu­rem­mat kuin kil­pai­li­jois­sa.

Ko­ril­la on ko­koa mel­koi­ses­ti, sil­lä se on yli 4,7 met­riä pit­kä, 1,89 met­riä le­veä ja yli 1,7 met­riä kor­kea.

Mi­toil­taan Tor­res EVX on­kin sa­mas­sa luo­kas­sa Škoda Eny­a­qin kans­sa ja esi­mer­kik­si sel­väs­ti Hy­un­dai Io­niq 5:tä suu­rem­pi.

Mel­koi­nen koko on käy­tet­ty täy­si­mit­tai­ses­ti hyö­dyk­si, sil­lä uu­des­sa KGM:ssä on run­saas­ti ti­laa niin mat­kus­ta­jil­le kuin ta­va­roil­le.

Ta­va­ra­ti­la on sa­nal­la sa­no­en val­ta­va, sil­lä sitä on yli 700 lit­raa ja vä­li­poh­jan al­la ole­va tila mu­kaan lu­kien 839 lit­raa.

Pi­tuut­ta ta­va­ra­ti­lal­la on sel­kä­no­jat eteen kaa­det­tu­na yli kak­si met­riä, jo­ten sitä voi käyt­tää vaik­ka kah­den hen­ki­lön yö­py­mi­seen.

Mi­kä­li tuo­kaan tila ei vie­lä rii­tä, pe­rään voi huo­let­ta kyt­keä var­sin suu­ren ve­det­tä­vän, sil­lä pe­rä­vau­nu­mas­sa on 1 500 ki­loa (jar­ru­ton 500 kg).

Oh­jaa­mo on erit­täin sel­keä ja tyy­li­käs. Pe­rin­tei­sen mit­ta­ris­ton ti­lal­la on 12,3 tuu­mai­nen di­gi­taa­li­nen mit­ta­ris­to, jon­ka si­säl­tö muut­tuu ajo­ti­lan mu­kaan.

Sen vie­res­sä on yh­tä suu­ri tie­to­viih­de­jär­jes­tel­män kos­ke­tus­näyt­tö, jon­ka an­nin voi rää­tä­löi­dä mie­lei­sek­seen. Mat­kus­ta­mon tyy­lin voi vii­meis­tel­lä 38 vä­rin tun­nel­ma­va­lais­tuk­sel­la (Sap­p­hi­re).

Mat­kus­ta­mon tyy­liin vai­kut­taa se­kin, va­lit­see­ko tum­man vai vaa­le­an si­sus­tuk­sen. Vaih­to­eh­toi­na ovat mus­ta sekä val­koi­sen ja har­maan yh­dis­tä­vä kak­si­vä­ri­nen kei­no­nah­ka­ver­hoi­lu.

Ajoakun energiasisältö on 73,4 kilowattituntia, jolla toimintamatka (WLTP) on 462 kilometriä. Pikalatausteho on 145 kilowattia, jolla energiamäärän saa 10 prosentista 80 prosenttiin noin puolessa tunnissa. Kolmivaihevirralla voi ladata 11 kilowatin teholla, jolloin ajoakun saa tyhjästä täyteen yhdeksässä tunnissa.

Ajoakun energiasisältö on 73,4 kilowattituntia, jolla toimintamatka (WLTP) on 462 kilometriä. Pikalatausteho on 145 kilowattia, jolla energiamäärän saa 10 prosentista 80 prosenttiin noin puolessa tunnissa. Kolmivaihevirralla voi ladata 11 kilowatin teholla, jolloin ajoakun saa tyhjästä täyteen yhdeksässä tunnissa.

Ralph Hackeland

Mu­ka­vuus on var­ma asia, sil­lä etuis­tui­mis­sa on säh­kö­sää­döt ja läm­mi­tyk­sen li­säk­si myös vii­len­nys. Is­tuin­läm­mi­tys löy­tyy myös ta­ka­pen­kin reu­na­pai­koil­ta.

Huo­mi­on ar­vois­ta on se­kin, et­tä kor­ke­as­sa au­tos­sa is­tu­taan ta­val­lis­ta ylem­pä­nä. Sen an­si­os­ta au­toon as­tu­mi­nen ja siel­tä pois­tu­mi­nen on help­poa. Ta­val­lis­ta ylem­pä­nä is­tu­mi­nen ja suu­ret ik­ku­nat var­mis­ta­vat myös sen, et­tä nä­ky­vyys on eri­no­mai­nen, mikä sa­mal­la pa­ran­taa tur­val­li­suut­ta.

Pi­ka­la­taus­te­ho 145 kW

KGM on va­lin­nut Tor­res EVX:ään BYD:n käyt­tä­män erit­täin hy­vän ja tur­val­li­sen ak­ku­tek­no­lo­gi­an. Li­tium­rau­ta­fos­faat­ti­a­kut (LFP) ovat tur­val­li­suu­ten­sa li­säk­si erit­täin pit­käi­käi­siä.

Sen an­si­os­ta ak­ku­ta­kuu on pe­rä­ti 10 vuot­ta tai mil­joo­na ki­lo­met­riä.

Mui­ta hy­viä omi­nai­suuk­sia ovat Blade-akun hyvä ener­gi­a­ti­heys ja toi­min­ta myös kyl­mim­mil­lä il­moil­la.

Ajo­a­kun ener­gi­a­si­säl­tö on 73,4 ki­lo­wat­ti­tun­tia, jol­la toi­min­ta­mat­ka (WLTP) on 462 ki­lo­met­riä.

Pi­ka­la­taus­te­ho on 145 ki­lo­wat­tia, jol­la ener­gi­a­mää­rän saa 10 pro­sen­tis­ta 80 pro­sent­tiin noin puo­les­sa tun­nis­sa.

Kol­mi­vai­he­vir­ral­la voi la­da­ta 11 ki­lo­wa­tin te­hol­la, jol­loin ajo­a­kun saa tyh­jäs­tä täy­teen yh­dek­säs­sä tun­nis­sa.

Säh­kö­moot­to­rin teho on 152 ki­lo­wat­tia (207 hv) ja suu­rin vään­tö­mo­ment­ti on 339 Nm.

Te­hoa on riit­tä­väs­ti kiih­dyt­tä­mään Tor­res EVX pai­kal­taan sa­dan ki­lo­met­rin no­peu­teen 8,1 se­kun­nis­sa. Huip­pu­no­peus on 175 km/h.

Mui­den omi­nai­suuk­sien li­säk­si Tor­res EVX Sap­p­hi­res­sa on vie­lä vir­ran ulo­sot­to (V2L), jon­ka avul­la voi käyt­tää Suko-pis­tok­keel­la va­rus­tet­tu­ja säh­kö­lait­tei­ta.

Omi­nai­suu­des­ta on eri­tyi­ses­ti hyö­tyä ret­keil­les­sä, tai jos tar­vit­see säh­kö­ka­lu­ja jos­sain var­si­nai­sen säh­kö­ver­kon ulot­tu­mat­to­mis­sa. Vir­taa saa ulos jopa 3,5 kW te­hol­la.

Vah­va vas­ti­ne ra­hal­le

Täy­sin uu­si KGM Tor­res EVX tar­jo­aa eri­no­mai­sen vas­ti­neen sii­hen si­joi­tet­ta­val­le ra­hal­le. Suu­rien ti­lo­jen, kes­tä­vän tek­nii­kan ja mai­ni­on ajet­ta­vuu­den li­säk­si uu­tuu­des­sa on eri­no­mai­nen va­rus­te­lu.

Sekä tur­val­li­suus et­tä mu­ka­vuus var­mis­te­taan suu­rel­la mää­räl­lä nii­tä ko­hen­ta­via va­rus­tei­ta.

Myyn­tiin tu­lee kak­si va­rus­te­ta­soa, Qu­artz ja Sap­p­hi­re, jois­ta edul­li­sem­paa­kaan ei voi kut­sua pe­rus­mal­lik­si.

KGM:lle on kun­nia-asia, et­tä sen val­mis­ta­mat au­tot ovat tur­val­li­sia. Läh­tö­koh­ta­na on vank­ka kori, jos­sa pe­rä­ti 81 pro­sent­tia on eri­as­teis­ta suur­lu­juus­te­räs­tä.

Perinteisen mittariston tilalla on 12,3 tuumainen digitaalinen mittaristo, jonka sisältö muuttuu ajotilan mukaan. Sen vieressä on yhtä suuri tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttö, jonka annin voi räätälöidä mieleisekseen. Matkustamon tyylin voi viimeistellä 38 värin tunnelmavalaistuksella (Sapphire).

Perinteisen mittariston tilalla on 12,3 tuumainen digitaalinen mittaristo, jonka sisältö muuttuu ajotilan mukaan. Sen vieressä on yhtä suuri tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttö, jonka annin voi räätälöidä mieleisekseen. Matkustamon tyylin voi viimeistellä 38 värin tunnelmavalaistuksella (Sapphire).

KGM

Mah­dol­li­sen on­net­to­muu­den vai­ku­tuk­sia py­ri­tään vä­hen­tä­mään suu­rel­la mää­räl­lä tur­va­tyy­ny­jä, joi­hin kuu­luu myös kes­ki­tur­va­tyy­ny.

Vie­lä tär­ke­äm­pää on kui­ten­kin on­net­to­muu­den vält­tä­mi­nen ko­ko­naan, mis­sä aut­ta­vat kul­jet­ta­jaa avus­ta­vat jär­jes­tel­mät.

No­pe­as­ti yleis­ty­nei­den ja la­ki­sää­teis­ten jär­jes­tel­mien li­säk­si Tor­res EVX:ssä ovat muun mu­as­sa edes­sä ole­van au­ton liik­keel­le­läh­tö­huo­mau­tus ja tur­va­vä­li­huo­mau­tus. Niin­pä uu­si KGM on jo au­to­no­mi­sen aja­mi­sen ta­sol­la 2.5.

KGM Tor­res EVX on va­rus­tet­tu hy­vin Suo­men tal­veen, sil­lä edel­lä mai­nit­tu­jen läm­mi­tet­tä­vien etu- ja ta­kais­tuin­ten li­säk­si sii­nä on oh­jaus­pyö­rän läm­mi­tys sekä ener­gi­aa sääs­tä­vä il­ma­läm­pö­pump­pu.

Kul­jet­ta­jaa aut­ta­vat jo 41 390 eu­ron hin­tai­ses­sa Qu­artz-va­rus­tei­ses­sa Tor­res EVX:ssä niin kau­ko­va­lo­a­vus­tin kuin na­vi­goin­ti. Au­ton käyt­töä hel­pot­taa äly­a­vain ja mu­ka­vuut­ta li­sää kak­si­a­lu­ei­nen au­to­maat­ti-il­mas­toin­ti.

Mak­sa­mal­la 2 000 eu­roa enem­män (43 390 €) nous­taan Sap­p­hi­re-ta­sol­le, jos­sa pie­nel­lä li­sä­hin­nal­la saa pal­jon ylel­li­syyt­tä. Pa­rem­man va­rus­te­ta­son tun­nis­taa kak­si­vä­ri­syy­des­tä, kun sii­nä on mus­ta kat­to ja mus­tat kat­to­kai­teet, min­kä ohel­la ta­ka­la­sit ovat tum­men­ne­tut.

Edel­lä mai­ni­tun vir­ran ulo­so­ton li­säk­si Sap­p­hi­re-va­rus­teis­ta löy­tyy pu­he­li­men lan­ga­ton la­taus.

Sää­det­tä­vän tun­nel­ma­va­lais­tuk­sen ohel­la pie­ne­nä ylel­li­syy­te­nä ovat ta­ka­o­vien ik­ku­noi­den au­rin­ko­suo­jat. Aja­ja ar­vos­taa sitä, et­tä py­sä­köin­ti­tut­kat ovat myös edes­sä, ja säh­köi­nen ta­ka­luuk­ku handsf­ree-toi­min­nol­la aut­taa ta­va­roi­den las­taa­mis­ta au­toon.

En­sim­mäi­set ko­re­a­lai­set KGM Tor­res EVX:t ovat saa­pu­neet Suo­meen

KGM-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Viisi vinkkiä, joiden avulla renkaiden ostaminen verkosta on helppoa

Auto Bild.Uutiset

Viisi vinkkiä, joiden avulla renkaiden ostaminen verkosta on helppoa

Auto Bild.Uutiset
Huoltoasemien määrä putoaa ennusteen mukaan rajusti

Huoltoasemien määrä putoaa ennusteen mukaan rajusti

St1

Perinteiset huoltoasemat katoavat – pudotusta jopa 45 %

Auto Bild.Artikkelit
Huoltoasemien määrä putoaa ennusteen mukaan rajusti

Huoltoasemien määrä putoaa ennusteen mukaan rajusti

St1

Perinteiset huoltoasemat katoavat – pudotusta jopa 45 %

Auto Bild.Artikkelit

Autoala uskoo kasvuun – toimia tarvitaan Suomessa ja EU:ssa

Auto Bild.Uutiset

Autoala uskoo kasvuun – toimia tarvitaan Suomessa ja EU:ssa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU