Kia EV6:n ennakkomyynti alkaa Suomessa toukokuussa.

Kia EV6:n ennakkomyynti alkaa Suomessa toukokuussa.

Kia

Kia EV6 -täyssähköauto: Jopa 510 km toimintamatka – 0-100 km/h 3,5 sekuntia

Kia tuo markkinoille täysin uuden EV6-sähköauton, jossa yhdistyvät pitkä toimintamatka, 800V pikala­taus­mah­dol­lisuus sekä tyylikäs crossover-muotoilu.

Auto Bild.Uutiset

Kia EV6 on Kian en­sim­mäi­nen täys­säh­kö­au­to, joka on ra­ken­net­tu yh­ti­ön uu­del­le E-GMP-säh­kö­au­to­a­lus­tal­le.

Sa­mal­la se on Kian en­sim­mäi­nen mal­li, jon­ka suun­nit­te­lus­sa on hyö­dyn­net­ty Kian uut­ta ”Op­po­si­tes Uni­ted” -muo­toi­lu­fi­lo­so­fi­aa.

Kia EV6:n akus­to voi­daan la­da­ta 800V pi­ka­la­tauk­sel­la 10 pro­sen­tis­ta 80 pro­sent­tiin vain 18 mi­nuu­tis­sa. Au­to tar­jo­aa myös va­kuut­ta­vaa suo­ri­tus­ky­kyä. EV6:n GT-ver­sio kiih­tyy 0-100 km/h vain 3,5 se­kun­nis­sa au­ton huip­pu­no­peu­den ol­les­sa 260 km/h.

Par­haim­mil­laan 510 km toi­min­ta­mat­ka

Kia EV6:lla on mah­dol­lis­ta ajaa jopa 510 ki­lo­met­riä (2WD) yh­del­lä la­tauk­sel­la (WLTP).

Kia EV6 on en­sim­mäi­nen Kian 11 uu­des­ta säh­kö­au­tos­ta, jot­ka esi­tel­lään vuo­teen 2026 men­nes­sä. Näis­tä seit­se­män ra­ken­ne­taan E-GMP-alus­tal­le. Nel­jä muu­ta pe­rus­tu­vat jo ole­viin mal­lei­hin.

Kia EV6:lla on mahdollista ajaa jopa 510 kilometriä (2WD) yhdellä latauksella (WLTP).

Kia EV6:lla on mahdollista ajaa jopa 510 kilometriä (2WD) yhdellä latauksella (WLTP).

Kia

Kian ta­voit­tee­na on myy­dä vuon­na 2030 yh­teen­sä 880 000 säh­kö­au­toa ja tul­la maa­il­man joh­ta­vak­si säh­köis­ten ajo­neu­vo­jen val­mis­ta­jak­si.

”EV6 on uu­den Kian ruu­miil­lis­tu­ma. Se on syn­ty­nyt in­noit­ta­maan jo­kais­ta mat­kaa roh­ke­an muo­toi­lun, edis­tyk­sel­li­sen suun­nit­te­lun, in­no­va­tii­vis­ten tek­no­lo­gi­oi­den sekä säh­köi­sen suo­ri­tus­ky­vyn avul­la”, sa­noo Kian toi­mi­tus­joh­ta­ja Ho Sung Song.

”EV6 on myös al­ku Kian pit­kä­ai­kai­sel­le si­tou­tu­mi­sel­le kes­tä­vään liik­ku­vuu­teen, mikä no­peut­taa siir­ty­mis­tä puh­tai­den kul­je­tus­ten li­säk­si myös tuot­tei­siin, ma­te­ri­aa­lei­hin ja val­mis­tuk­seen.”

Kia EV6:n suun­nit­te­lus­sa on hyö­dyn­net­ty Kian uut­ta ”Op­po­si­tes Uni­ted” -muo­toi­lu­fi­lo­so­fi­aa, joka saa ins­pi­raa­ti­on­sa luon­non ja ih­mis­kun­nan kont­ras­teis­ta.

Muo­toi­lu­fi­lo­so­fi­as­sa kes­ki­ös­sä on uu­si vi­su­aa­li­nen iden­ti­teet­ti. Sen tar­koi­tuk­se­na on he­rät­tää po­si­tii­vi­sia tun­te­muk­sia hyö­dyn­tä­mäl­lä te­rä­vien ja veis­tok­sel­lis­ten muo­to­jen kont­ras­ti­sia yh­dis­tel­miä.

Kia EV6 on saatavana kahtena eri akkuversiona: 77,4 kWh ja 58,0 kWh. Kyseessä on Kian ensimmäinen sähköauto, joka on valittavana niin taka- kuin nelivetoisenakin.

Kia EV6 on saatavana kahtena eri akkuversiona: 77,4 kWh ja 58,0 kWh. Kyseessä on Kian ensimmäinen sähköauto, joka on valittavana niin taka- kuin nelivetoisenakin.

Kia

Kia EV6 on val­mis­tet­tu Ete­lä-Ko­re­as­sa, mut­ta se on suun­ni­tel­tu yh­teis­työs­sä Kian kol­men eri muo­toi­lus­tu­di­on kans­sa Ko­re­as­sa, Sak­sas­sa ja Yh­dys­val­lois­sa.

Keu­lail­met­tä hal­lit­see uu­si ”Di­gi­tal Ti­ger Face”, joka on säh­köi­seen ai­ka­kau­teen päi­vi­tet­ty ver­sio Kian ”Ti­ger Nose” -mas­kis­ta.

Kia EV6 on saa­ta­va­na kah­te­na eri ak­ku­ver­si­o­na: 77,4 kWh ja 58,0 kWh. Ky­sees­sä on Kian en­sim­mäi­nen säh­kö­au­to, joka on va­lit­ta­va­na niin taka- kuin ne­li­ve­toi­se­na­kin.

EV6 GT:n mak­si­mi­vään­tö on 740 Nm

Ta­ka­ve­toi­ses­ta 77,4 kWh ver­si­os­sa akun pa­ri­na on 229 hv säh­kö­moot­to­ri ja ne­li­ve­toi­ses­sa kak­si säh­kö­moot­to­ria tuot­taa etu- ja taka-ak­se­lil­le yh­teen­sä 325 hv. Ne­li­ve­toi­sen Kia EV6:n mak­si­mi­vään­tö on 605 Nm. Mal­lis­ton huip­pu­ver­si­o­na on niin ikään 77,4 kWh akus­tol­la va­rus­tet­tu ne­li­ve­toi­nen EV6 GT, jos­sa on te­hoa 575 hv mak­si­mi­vään­nön ol­les­sa 740 Nm.

Kia EV6 pohjautuu Kian uudelle E-GMP-alustalle, joka mahdollistaa tehokkaan tilankäytön: 2900 mm akselivälin ansiosta auto vastaa sisätiloiltaan monia keskikoisia SUV-malleja.

Kia EV6 pohjautuu Kian uudelle E-GMP-alustalle, joka mahdollistaa tehokkaan tilankäytön: 2900 mm akselivälin ansiosta auto vastaa sisätiloiltaan monia keskikoisia SUV-malleja.

Kia

Kia

Kia EV6 poh­jau­tuu Kian uu­del­le E-GMP-alus­tal­le, joka mah­dol­lis­taa te­hok­kaan ti­lan­käy­tön: 2900 mm ak­se­li­vä­lin an­si­os­ta au­to vas­taa si­sä­ti­loil­taan mo­nia kes­ki­koi­sia SUV-mal­le­ja.

Mo­ni­käyt­töi­syyt­tä li­sää 520 lit­ran (VDA) ta­va­ra­ti­la sekä edes­sä ole­va 20-52 lit­ran säi­ly­tys­ti­la. Au­to luo ai­nut­laa­tui­sen tila- ja ajo­ko­ke­muk­sen.

Ti­la­suun­nit­te­lus­sa on­kin läh­det­ty liik­keel­le sii­tä, et­tä si­sä­ti­lat in­nos­tai­si­vat asi­ak­kai­ta li­sää­mään hei­dän luo­vuut­taan. Hal­lit­se­va­na ele­ment­ti­nä oh­jaa­mos­sa on laa­ja in­fo­tain­ment-näyt­tö, joka yh­des­sä ko­je­lau­dan pel­kis­te­tyn muo­toi­lun kans­sa an­taa si­sus­tuk­sel­le avoi­men tun­nel­man.

Kia EV6:n en­nak­ko­myyn­ti al­kaa Suo­mes­sa tou­ko­kuus­sa.

Kia-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN