Kia EV9:n ensimmäinen fyysinen esiintyminen nähdään tämän kuun lopussa alkavassa Soul Mobility Show 2023 -tapahtumassa.

Kia EV9:n ensimmäinen fyysinen esiintyminen nähdään tämän kuun lopussa alkavassa Soul Mobility Show 2023 -tapahtumassa.

Kia Corporation

Kia EV9: Muokkaa käsityksiä SUV-autojen käyttö­ko­ke­muk­sesta huippuluokan suunnittelulla ja teknologialla

Uusi Kia EV9 tarjoilee kattauksen edistyksellistä teknologiaa käytän­nöl­li­syyttä ja ympäris­töys­tä­väl­li­syyttä unohtamatta.

Auto Bild.Uutiset

Kia jul­kai­si li­sää tie­to­ja Kia EV9:stä. Ky­sees­sä on mer­kin uu­si kol­mel­la is­tuin­ri­vil­lä va­rus­tet­tu täys­säh­köi­nen lip­pu­lai­va, joka tuo mu­ka­naan tuo­rei­ta ide­oi­ta, tyy­liä sekä tek­niik­kaa seg­ment­tiin­sä.

Sa­mal­la Kia EV9 on no­peut­ta­mas­sa brän­din siir­ty­mis­tä kes­tä­vien liik­ku­vuus­rat­kai­su­jen tar­jo­a­jak­si.

Uu­si Kia EV9 pe­rus­tuu E-GMP-poh­ja­le­vyl­le (Elect­ric Glo­bal Mo­du­lar Plat­form). Tämä ra­ken­ne mah­dol­lis­taa vai­kut­ta­van suo­ri­tus­ky­vyn ja WLTP-syk­lil­lä (World har­mo­ni­zed Light ve­hic­le Tes­ting Pro­ce­du­re) mi­tat­tu­na val­mis­ta­ja täh­tää 541 ki­lo­met­rin toi­min­ta­mat­kaan yh­del­lä la­tauk­sel­la.

Au­ton 800 vol­tin ark­ki­teh­tuu­ri mah­dol­lis­taa akun la­taa­mi­sen te­hok­kaal­la ase­mal­la no­pe­as­ti ja 15 mi­nuu­tis­sa on mah­dol­lis­ta saa­da toi­min­ta­mat­kaa li­sää 239 ki­lo­met­riä.

Kia EV9 ottaa merkittävän askeleen kohti autonomista liikkumista. Avainasemassa tämän saavuttamisessa on Kian Highway Driving Pilot -järjestelmä (HDP), joka tarjoaa mahdollisuuden ehdolliselle Level 3 -tason autonomiselle ajamiselle.

Kia EV9 ottaa merkittävän askeleen kohti autonomista liikkumista. Avainasemassa tämän saavuttamisessa on Kian Highway Driving Pilot -järjestelmä (HDP), joka tarjoaa mahdollisuuden ehdolliselle Level 3 -tason autonomiselle ajamiselle.

Kia Corporation

Yk­si lu­kui­sis­ta tek­no­lo­gi­sis­ta ko­ho­koh­dis­ta on HDP-jär­jes­tel­mä (High­way Dri­ving Pi­lot), joka mah­dol­lis­taa so­pi­vis­sa olo­suh­teis­sa ja tie­tyil­lä mark­ki­na-alu­eil­la Kia EV9 GT-Line -ver­si­ol­la kol­man­nen ta­son au­to­no­mi­sen aja­mi­sen.

Uu­te­na omi­nai­suu­te­na esi­tel­lään myös Kia Con­nect Store, joka mah­dol­lis­taa di­gi­taa­lis­ten omi­nai­suuk­sien ja pal­ve­lui­den hank­ki­mi­sen tar­peen mu­kaan. Au­to on myös ai­na ajan ta­sal­la OTA-päi­vi­tet­tä­vyy­den (Over the Air) an­si­os­ta.

– Kia EV9 on Kian muo­toi­lun ja in­si­nöö­ri­työn hui­pen­tu­ma. Se on luo­tu vas­taa­maan kaik­kien per­heen jä­sen­ten tar­pei­siin. Kia EV9 on myös kei­hään­kär­ki Kian no­pe­as­sa muu­tok­ses­sa koh­ti kes­tä­vien liik­ku­vuus­rat­kai­su­jen tar­jo­aa, ei­kä pel­käs­tään edis­tyk­sel­li­sen säh­kö­au­to­ra­ken­teen an­si­os­ta, vaan myös lu­kuis­ten kier­rä­tet­ty­jen ja kes­tä­vien ma­te­ri­aa­lien käy­tön nä­kö­kul­mas­ta, ker­too joh­ta­ja Ho Sung Song.

Kia aloit­taa EV9:n en­nak­ko­ti­laus­mah­dol­li­suu­den Ko­re­an mark­ki­noil­le ku­lu­van vuo­den toi­sel­la nel­jän­nek­sel­lä. Kia EV9 tu­lee myyn­tiin glo­baa­lis­ti vuo­den toi­sel­la puo­lis­kol­la.

En­sim­mäi­nen tuo­te­vi­deo löy­tyy osoit­tees­ta https://world­wi­de.kia.com/int/ev9.

Muo­toi­lu – uu­del­leen muo­kat­tu käyt­tö­ko­ke­mus mil­le­ni­aa­li­per­heil­le

'Op­po­si­tes Uni­ted' -muo­toi­lu­fi­lo­so­fi­an oh­jaa­ma­na Kia EV9 tar­jo­aa SUV-au­to­jen luo­kas­sa ai­nut­laa­tui­sen yh­dis­tel­män luon­nol­li­suut­ta ja mo­der­ne­ja ele­ment­te­jä.

Eri­tyi­ses­ti fi­lo­so­fi­an luon­nos­ta ins­pi­raa­ti­on­sa am­men­ta­va ja luon­non sekä ma­te­ri­aa­li­sen maa­il­man ele­ment­te­jä yh­dis­tä­vä ‘Bold for Na­tu­re’ -pi­la­ri on ol­lut kes­kei­ses­sä roo­lis­sa Kia EV9:n muo­toi­lun syn­ty­mi­ses­sä.

Kia EV9:n ul­ko­nä­kö tar­jo­aa rau­hal­li­sen ja ny­ky­ai­kai­sen tyy­ney­den tun­teen, joka so­pii yh­teen uu­den ajan hie­nos­tu­neen ja kes­tä­vän liik­ku­mi­sen säh­kö­au­ton kans­sa. Au­to tar­jo­aa 3 100 mm ak­se­li­vä­lin, ja sen van­teet ovat 19-, 20- tai 21-tuu­mai­set.

Ul­ko­pi­tuus 5 010 mm, le­veys 1 980 mm le­veys ja kor­keus 1 755 mm (GT-Line 1 780 mm) ko­ros­ta­vat roh­ke­aa ja ny­ky­ai­kais­ta ai­nut­laa­tuis­ta luon­net­ta.

Kia EV9:n etuo­sa huo­kuu luot­ta­mus­ta, sel­keyt­tä ja rau­hal­li­suut­ta sel­keil­lä lin­joil­la ja pin­noil­la. Keu­lan tun­nus­merk­ki­nä toi­mi­va 'Di­gi­tal Ti­ger Face' -mas­ki esit­te­lee au­ton iden­ti­teet­tiä, jota ko­ros­ta­vat tie­tyil­le mark­ki­noil­le tar­jol­le tu­le­va di­gi­taa­li­sil­la va­lo­e­le­men­teil­lä va­rus­tet­tu mas­ki.

Fu­tu­ris­ti­sen il­meen kruu­naa­vat kuu­ti­on muo­toi­sis­ta ele­men­teis­tä ra­ken­tu­vat ajo­va­lot. Päi­vä­a­jo­va­loil­la luo­daan myös jat­kos­sa Kian säh­köi­sis­sä mal­leis­sa mas­kil­le tun­nis­tet­ta­vaa il­met­tä, ja uu­si va­lais­tu­se­lä­mys.

Va­ki­o­mal­lin rin­nal­le Kia on nyt jul­kais­sut myös sel­ke­äs­ti ero­a­van GT-Line-ver­si­on. Etu- ja ta­ka­pus­ku­rit, van­teet sekä kat­to­te­li­neet ovat käy­neet läpi muu­tok­sia, min­kä li­säk­si GT-Line-ver­si­on vä­ri­va­li­koi­ma erot­taa sen si­sar­mal­lis­taan. GT-Line pi­tää si­säl­lään myös di­gi­taa­li­sen mas­kin, joka li­sää ul­ko­nä­ön vai­kut­ta­vaa il­met­tä.

Upei­den muo­to­jen li­säk­si Kia EV9:n muo­toi­lu tar­joi­lee myös vai­kut­ta­van il­man­vas­tus­ker­toi­men; 0,28. Tämä on saa­vu­tet­tu hyö­dyn­tä­mäl­lä ny­ky­ai­kai­sia rat­kai­su­ja.

Kia EV9 tulee Euroopassa markkinoille aina 99,8 kWh:n akustolla varustettuna sekä RWD Long Range että AWD-versioina.

Kia EV9 tulee Euroopassa markkinoille aina 99,8 kWh:n akustolla varustettuna sekä RWD Long Range että AWD-versioina.

Kia Corporation

Näis­tä yk­si on Kian en­sim­mäi­nen 3D-muo­toil­tu ja muo­doil­taan op­ti­moi­tu poh­ja­suo­ja.

Ae­ro­dy­na­miik­ka on toki huo­mi­oi­tu myös van­teis­sa ja esi­mer­kik­si etu­pus­ku­rin läpi vir­taa­van il­man syn­nyt­tä­mis­sä il­ma­ver­hois­sa. Mo­nien ele­ment­tien yh­teis­vai­ku­tuk­ses­ta il­man vir­taus on op­ti­moi­tua, mil­lä on ai­na oma vai­ku­tuk­sen­sa ko­ko­nais­ta­lou­del­li­suu­teen.

Kia EV9 tar­jo­aa usei­ta is­tuin­vaih­to­eh­to­ja eri­lai­siin tar­pei­siin ja tar­jol­la ovat kuu­si- sekä seit­se­män­paik­kai­set ver­si­ot.

En­sim­mäi­sen ri­vin mu­ka­vuu­sis­tui­met tar­jo­a­vat mu­ka­van le­po­a­sen­non ai­na tar­vit­ta­es­sa.

Toi­sel­le ri­vil­le on tar­jol­la yh­teen­sä nel­jä eri­lais­ta vaih­to­eh­toa, joi­hin kuu­lu­vat kol­men pai­kan is­tuin, nor­maa­lit eril­li­sis­tui­met, mu­ka­vuu­sis­tui­met sekä kään­ty­vät is­tui­met.

Kun toi­sel­le ri­vil­le on va­rat­tu mu­ka­vuu­sis­tui­met, kaik­ki nel­jä paik­kaa ovat käy­tet­tä­vis­sä ren­tou­tu­mi­seen au­ton la­tau­tu­es­sa.

Kään­ty­vät is­tui­met puo­les­taan tar­jo­a­vat mah­dol­li­suu­den is­tua vas­tak­kain kol­man­nen ri­vin mat­kus­ta­jien kans­sa.

Kes­tä­vä tu­le­vai­suus – uu­det stan­dar­dit vas­tuul­li­sel­le liik­ku­mi­sel­le

Kian stra­te­gi­nen si­tou­tu­mi­nen kes­tä­vän liik­ku­mi­sen joh­ta­vak­si toi­mi­jak­si ja ete­ne­mis­suun­ni­tel­ma ol­la hii­li­neut­raa­li vuo­teen 2045 men­nes­sä ulot­tuu pelk­kiä säh­kö­au­to­ja pi­dem­mäl­le.

Ko­ko­nai­suu­des­sa huo­mi­oi­daan myös ajo­neu­vo­jen val­mis­ta­mi­ses­sa käy­te­tyt ma­te­ri­aa­lit ja Kia EV9 vie tä­män osa-alu­een uu­del­le ta­sol­le ym­pä­ris­töys­tä­väl­li­sil­lä ma­te­ri­aa­leil­la.

Navigaatiojärjestelmään pohjautuva älykäs vakionopeudensäädin (NSCC) takaa turvallisen ajamisen moottoriteillä ja moottoriliikenneteillä, kun taas mukautuvan kaistallapitoavustimen kehittyneempi versio Highway Driving Assist 2 -järjestelmä (HDA 2) mahdollistaa kaistanvaihdot ja varmistaa kuljettajan keskittymisen ajamiseen käsien tunnistusjärjestelmällä (HOD).

Navigaatiojärjestelmään pohjautuva älykäs vakionopeudensäädin (NSCC) takaa turvallisen ajamisen moottoriteillä ja moottoriliikenneteillä, kun taas mukautuvan kaistallapitoavustimen kehittyneempi versio Highway Driving Assist 2 -järjestelmä (HDA 2) mahdollistaa kaistanvaihdot ja varmistaa kuljettajan keskittymisen ajamiseen käsien tunnistusjärjestelmällä (HOD).

Kia Corporation

Kia EV9 on mer­kit­tä­vä virs­tan­pyl­väs en­sim­mäi­se­nä mal­li­na, jos­sa nou­da­te­taan mer­kin kol­mi­vaih­teis­ta kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen stra­te­gi­aa.

Tä­män mu­kai­ses­ti luo­vu­taan na­han käy­tös­tä, au­tos­sa on kym­me­nen ym­pä­ris­tön kan­nal­ta kes­tä­vää ele­ment­tiä ja bi­o­poh­jais­ten ma­te­ri­aa­lien ku­ten mais­sin, so­ke­ri­ruo’on sekä luon­non öl­jy­jen käyt­töä li­sä­tään.

Li­säk­si Kian ta­voit­tee­na on kas­vat­taa kier­rä­tet­ty­jen muo­vien osuus 20 pro­sent­tiin vuo­teen 2030 men­nes­sä.

Myös Kia EV9:n vä­ri­va­li­koi­ma am­men­taa ins­pi­raa­ti­o­ta luon­non nel­jäs­tä ydi­ne­le­men­tis­tä; va­los­ta, il­mas­ta, maas­ta ja ve­des­tä. Näi­den avul­la luo­daan yh­teyt­tä luon­non kau­neu­teen ja Kia EV9:n muo­toi­lu­fi­lo­so­fi­aan.

Au­ton si­sus­tuk­seen on tar­jol­la kuu­si eri­lais­ta yh­dis­tel­mää mo­der­nis­ta vaa­le­an har­maas­ta luon­non mui­hin sä­vyi­hin ja GT-Li­nen ur­hei­lul­li­sem­paan il­mee­seen.

Säh­köi­nen voi­ma­lin­ja – pääs­tö­tön liik­ku­vuus­rat­kai­su

Kia nel­jän­nen su­ku­pol­ven ak­ku­tek­no­lo­gi­aa hyö­dyn­tä­vä E-GMP-poh­ja­le­vy mah­dol­lis­taa eri­lais­ten voi­ma­lin­ja­ko­ko­nai­suuk­sien tar­jo­a­mi­sen.

Kia EV9 tu­lee Eu­roo­pas­sa mark­ki­noil­le ai­na 99,8 kWh:n akus­tol­la va­rus­tet­tu­na sekä RWD Long Ran­ge et­tä AWD-ver­si­oi­na.

Tie­tyil­lä mark­ki­noil­la mal­li tu­lee tar­jol­le myös 76,1 kWh:n akus­tol­la va­rus­tet­tu­na RWD Stan­dard -mal­li­na.

Kia EV9 RWD Long Ran­ge on va­rus­tet­tu 150 kW / 350 Nm tar­jo­a­val­la säh­kö­moot­to­ril­la, jon­ka voi­min Kia EV9:n kiih­ty­vyys vä­lil­lä 0–100 km/h on 9,4 se­kun­tia.

Va­li­tuil­la mark­ki­noil­la tar­jol­la ole­va RWD Stan­dard on va­rus­tet­tu 160 kW / 350 Nm tar­jo­a­val­la säh­kö­moot­to­ril­la ja sen kiih­dy­tys 100 km/h no­peu­teen su­juu 8,2 se­kun­nis­sa.

AWD-ver­sio on va­rus­tet­tu kah­del­la säh­kö­moot­to­ril­la, joi­den yh­dis­tel­mä­te­ho on 283 kW ja vään­töä on tar­jol­la 600 Nm. Tä­män yh­dis­tel­män voi­min iso SUV kiih­tyy vä­lin 0–100 km/h vain 6,0 se­kun­nis­sa.

Digitaalisina ominaisuuksina tulevat tarjolle myös Kian Remote Smart Parking Assist 2 -etäpysäköintiavustin (RSPA 2), sekä matkustajien käytössä oleva sisällön suoratoistamahdollisuus AVNT-järjestelmään.

Digitaalisina ominaisuuksina tulevat tarjolle myös Kian Remote Smart Parking Assist 2 -etäpysäköintiavustin (RSPA 2), sekä matkustajien käytössä oleva sisällön suoratoistamahdollisuus AVNT-järjestelmään.

Kia Corporation

Myö­hem­min tar­jol­le tu­lee Kia Con­nect Sto­ren kaut­ta ak­ti­voi­ta­va Boost-toi­min­to, joka nos­taa vään­tö­lu­ke­man 700 Nm:iin, ja täs­sä ti­las­sa Kia EV9 saa­vut­taa 100 km/h no­peu­den 5,3 se­kun­nis­sa.

Kian ko­ko­nais­val­tai­nen lä­hes­ty­mis­ta­pa Kia EV9:n säh­köi­sen voi­ma­lin­jan suun­nit­te­luun on var­mis­ta­nut, et­tä ur­hei­lul­lis­ta suo­ri­tus­ky­kyä täy­den­ne­tään esi­mer­kil­li­sel­lä toi­min­ta­mat­kal­la.

Tä­män an­si­os­ta Kia EV9:n asi­ak­kaat voi­vat viet­tää mah­dol­li­sim­man pal­jon ai­kaa tien pääl­lä ja mah­dol­li­sim­man vä­hän la­tau­sa­se­mil­la.

Esi­mer­kik­si RWD Long Ran­ge -ver­si­on toi­min­ta­mat­kak­si 19-tuu­mai­sil­la van­teil­la on ar­vi­oi­tu aset­tu­van WLTP-mit­tauk­ses­sa 541 ki­lo­met­riin.

800 vol­tin suur­te­ho­la­taus­ta hyö­dyn­tä­mäl­lä tä­män mal­lin akus­toon voi­daan la­da­ta 239 ki­lo­met­rin mat­kaan tar­vit­ta­va ener­gia noin 15 mi­nuu­tis­sa.

Kia EV9 on va­rus­tet­tu V2L-omi­nai­suu­del­la (Ve­hic­le-to-Load), jon­ka mah­dol­lis­taa au­toon in­teg­roi­tu la­tau­syk­sik­kö IC­CU (In­teg­ra­ted Char­ging Cont­rol Unit).

Tä­män an­si­os­ta au­ton akus­tos­ta voi­daan ot­taa ener­gi­aa mui­hin säh­kö­lait­tei­siin. Jär­jes­tel­mä voi an­taa säh­köä ulos kaik­kiin 230 volt­tia hyö­dyn­tä­viin säh­kö­lait­tei­siin ja suu­rin ulos saa­ta­va säh­kö­te­ho on 3,68 kW.

High­way Dri­ving Pi­lot – Le­vel 3 -ta­son au­to­no­mi­aa

Kia EV9 ot­taa mer­kit­tä­vän as­ke­leen koh­ti au­to­no­mis­ta liik­ku­mis­ta. Avai­na­se­mas­sa tä­män saa­vut­ta­mi­ses­sa on Kian High­way Dri­ving Pi­lot -jär­jes­tel­mä (HDP), joka tar­jo­aa mah­dol­li­suu­den eh­dol­li­sel­le Le­vel 3 -ta­son au­to­no­mi­sel­le aja­mi­sel­le.

Vii­si­tois­ta an­tu­ria, si­säl­tä­en kak­si LI­DAR-an­tu­ria, mah­dol­lis­ta­vat täy­den 360-as­teen tark­kai­lun ja ob­jek­tien ha­vait­se­mi­sen sekä nii­hin re­a­goi­mi­sen ja mah­dol­lis­ten tör­mäys­ten vält­tä­mi­sen.

Tar­jo­a­mal­la äly­käs­tä, en­na­koi­vaa ja re­aa­li­ai­kais­ta apua mo­nis­sa olo­suh­teis­sa Kian HDP-jär­jes­tel­mä täyt­tää Le­vel 3 -ta­son au­to­no­mi­al­le ase­te­tut kri­tee­rit.

Kia EV9.

Kia EV9.

Kia Corporation

Au­to­no­mi­nen aja­mi­nen on tar­jol­la vain tie­tyil­lä alu­eil­la maa­il­mas­sa, ja au­to tar­jo­aa mah­dol­li­suu­den eh­dol­li­sel­le au­to­no­mi­sel­le aja­mi­sel­le olo­suh­tei­den sal­lies­sa. Tämä mah­dol­lis­taa kul­jet­ta­jal­le het­kel­li­sen ren­tou­tu­mi­sen aja­mi­ses­ta.

Kia suun­nit­te­lee HDP-jär­jes­tel­män tar­jo­a­mis­ta tu­le­vai­suu­des­sa Kia EV9 GT-Line -mal­lin yh­tey­teen. Li­sä­tie­to­ja on lu­vas­sa lä­hem­pä­nä jär­jes­tel­män mark­ki­noil­le tu­loa.

Kia Con­nect Store – päi­vi­tä Kia EV9 mis­sä vain ja mil­loin vain

Kian rai­kas ajat­te­lu per­he-SUV:n to­teu­tuk­ses­ta ulot­tuu au­ton va­rus­te­lu- ja muok­kaus­mah­dol­li­suuk­siin saak­ka.

Pe­ru­so­mi­nai­suuk­sien li­säk­si Kia Con­nect Store tar­jo­aa laa­jan va­li­koi­man vaih­to­eh­to­ja Kia EV9:n päi­vit­tä­mi­seen di­gi­taa­lis­ten omi­nai­suuk­sien ja pal­ve­lui­den osal­ta. Esi­mer­kik­si di­gi­taa­li­sil­la va­lo­e­le­men­teil­lä va­rus­tet­tuun mas­kiin tu­lee tar­jol­le eril­li­nen va­lo­ku­vi­oi­ta tar­jo­a­va omai­suus.

Asi­ak­kaat voi­vat myös pa­ran­taa Kia EV9 AWD -mal­lin suo­ri­tus­ky­kyä va­lit­se­mal­la Boost-toi­min­non, joka va­paut­taa 100 Nm li­sää vään­töä kul­jet­ta­jan käyt­töön.

Di­gi­taa­li­si­na omi­nai­suuk­si­na tu­le­vat tar­jol­le myös Kian Re­mo­te Smart Par­king As­sist 2 -etä­py­sä­köin­ti­a­vus­tin (RSPA 2), sekä mat­kus­ta­jien käy­tös­sä ole­va si­säl­lön suo­ra­tois­ta­mah­dol­li­suus AVNT-jär­jes­tel­mään.

Tur­val­li­suus ja mu­ka­vuus – suun­ni­tel­tu pa­ran­ta­maan kaik­kien mat­kus­ta­jien mat­kus­tus­ko­ke­mus­ta

Kia EV9:n lu­kui­sat li­sä­o­mi­nai­suu­det, ku­ten uu­si etä­py­sä­köin­ti­a­vus­tin (RSPA 2), hyö­dyn­tä­vät au­ton ADAS-jär­jes­tel­miä (Ad­van­ced Dri­ver As­sis­tant Sys­tems). Uu­si py­sä­köin­ti­a­vus­tin mah­dol­lis­taa Kia EV9:n py­sä­köi­mi­sen il­man kul­jet­ta­jan toi­mia joko au­ton sisä- tai ul­ko­puo­lel­ta.

Ul­ko­puo­lel­ta ak­ti­voin­ti ta­pah­tuu Kian uu­del­la äly­a­vai­mel­la, joka tun­ne­taan ni­mel­lä Di­gi­tal Key 2.

Etä­py­sä­köin­ti­a­vus­tin oh­jaa Kia EV9:n au­to­maat­ti­ses­ti tun­nis­tet­tuun py­sä­köin­ti­paik­kaan. Au­to käyt­tää ult­ra­ää­ni­an­tu­rei­ta es­tei­den tun­nis­ta­mi­seen ja kont­rol­loi it­se­näi­ses­ti ajo­suun­taan, no­peut­ta sekä jar­ru­ja.

Au­to­maat­ti­nen hä­tä­jar­ru­tus­jär­jes­tel­mä ris­te­ä­vän lii­ken­teen va­roi­tuk­sel­la on näis­sä­kin ti­lan­teis­sa ak­tii­vi­se­na.

Kia EV9 on va­rus­tet­tu lu­kui­sil­la edis­ty­neil­lä kul­jet­ta­jaa avus­ta­vil­la jär­jes­tel­mil­lä mat­kus­ta­jien tur­val­li­suu­den pa­ran­ta­mi­sek­si. Au­tos­ta löy­ty­vät muun mu­as­sa kat­ve­a­lu­een val­von­ta­jär­jes­tel­mä (BCA), kais­ta-avus­tin (LKA) ja äly­käs no­peus­ra­joi­tu­sa­vus­tin (IS­LA), jot­ka on suun­ni­tel­tu avus­ta­maan kul­jet­ta­jaa.

Na­vi­gaa­ti­o­jär­jes­tel­mään poh­jau­tu­va äly­käs va­ki­o­no­peu­den­sää­din (NSCC) ta­kaa tur­val­li­sen aja­mi­sen moot­to­ri­teil­lä ja moot­to­ri­lii­ken­ne­teil­lä, kun taas mu­kau­tu­van kais­tal­la­pi­to­a­vus­ti­men ke­hit­ty­neem­pi ver­sio High­way Dri­ving As­sist 2 -jär­jes­tel­mä (HDA 2) mah­dol­lis­taa kais­tan­vaih­dot ja var­mis­taa kul­jet­ta­jan kes­kit­ty­mi­sen aja­mi­seen kä­sien tun­nis­tus­jär­jes­tel­mäl­lä (HOD).

Kia on hyö­dyn­tä­nyt vain edis­ty­nein­tä suun­nit­te­lu ja tek­no­lo­gi­aa tar­jo­tak­seen Kia EV9:n asi­ak­kail­la ja hei­dän per­heil­leen par­haan mah­dol­li­sen tur­val­li­suu­den kai­kis­sa ti­lan­teis­sa.

Kia EV9:n ko­rin vään­tö­jäyk­kyys on poik­keuk­sel­li­sen suu­ri ja B-pi­la­rin lii­tos­ra­ken­tees­sa hyö­dyn­ne­tään uut­ta pa­ten­toi­ta­vaa tek­niik­kaa, jos­sa tör­mäys­vyö­hyk­keen ja si­vu­kyn­nyk­sen pääl­lek­käis­tä osuut­ta on laa­jen­net­tu.

Nämä tek­ni­set edis­ty­sas­ke­leet tar­jo­a­vat luok­kan­sa joh­ta­vaa suo­jaa sekä mat­kus­ta­jil­le et­tä akus­tol­le. Oh­jaa­mon tur­val­li­suut­ta pa­ran­ta­vat myös kym­me­nen tur­va­tyy­nyä.

Kian glo­baa­li kam­pan­ja EV9:lle – ‘Muok­kaa ta­paam­me liik­kua’

Kia ai­koo käyn­nis­tää sar­jan maa­il­man­laa­jui­sia kam­pan­ja­toi­min­to­ja, jot­ka on ki­tey­tet­ty lau­see­seen ‘Here to res­ha­pe the way we move’ eli va­paas­ti suo­men­net­tu­na ‘Muok­kaa ta­paam­me liik­kua’.

Tämä lau­se ker­too yri­tyk­sen si­tou­tu­mi­ses­ta in­no­va­tii­vi­suu­teen ja sen vi­si­os­ta kes­tä­väm­mäs­tä, te­hok­kaam­mas­ta ja vai­vat­to­mam­mas­ta tu­le­vai­suu­des­ta.

Kia EV9:n en­sim­mäi­nen fyy­si­nen esiin­ty­mi­nen näh­dään tä­män kuun lo­pus­sa al­ka­vas­sa Soul Mo­bi­li­ty Show 2023 -ta­pah­tu­mas­sa.

Sen jäl­keen au­to näh­dään New Yor­kin kan­sain­vä­li­ses­sä au­to­näyt­te­lys­sä huh­ti­kuun al­ku­puo­lel­la.

Kia EV9:n myö­tä Kia on val­mis aset­ta­maan uu­det stan­dar­dit säh­kö­au­to­jen tyy­lil­le ja mat­kus­ta­mi­sen mu­ka­vuu­del­le.

Kia-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset
Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN