Kia hyödyntää virtuaalilaseja autojensa suunnittelussa, ja Varjo on suomalainen virtuaalilasien johtava valmistaja. astara Finland järjesti yhteistyössä Varjon kanssa ainutlaatuisen autoesittelyn.

Kia hyödyntää virtuaalilaseja autojensa suunnittelussa, ja Varjo on suomalainen virtuaalilasien johtava valmistaja. astara Finland järjesti yhteistyössä Varjon kanssa ainutlaatuisen autoesittelyn.

astara Finland

Kia EV9 tuli Suomeen virtuaalisesti: Katso täältä, millainen on perinteisiä rajoja venyttävä autoesittely

Kia hyödyntää virtu­aa­li­to­del­li­suutta autojensa suunnittelussa. Kian Suomen maahantuoja, astara Finland, järjesti mahdollisuuden tutustua EV9:ään virtuaalisesti ennen fyysisten autojen saapumista maahan.

Auto Bild.Uutiset

Maa­il­ma muut­tuu jat­ku­vas­ti di­gi­taa­li­sem­paan suun­taan, ja myös au­to­jen suun­nit­te­lu ke­hit­tyy. Yh­te­nä esi­merk­ki­nä pe­rin­tei­set va­ha­mal­lit ovat saa­neet teh­dä ti­laa Kian suun­nit­te­luo­sas­tol­la vir­tu­aa­li­la­seil­le.

Tätä tek­no­lo­gi­aa hyö­dyn­tä­mäl­lä au­ton suun­nit­te­lup­ro­ses­sis­sa pys­ty­tään sääs­tä­mään hur­ja mää­rä ai­kaa. Par­haim­mil­laan mo­ni­päi­väi­nen ul­ko­maan­mat­ka kat­so­maan fyy­sis­tä mal­lia, pys­ty­tään hoi­ta­maan ny­ky­päi­vä­nä tun­nis­sa vir­tu­aa­li­la­sien avul­la.

Kia on teh­nyt yh­teis­työ­tä suo­ma­lai­sen kas­vu­y­ri­tys Var­jon kans­sa jo vuo­des­ta 2019 al­ka­en.

Suo­ma­lai­nen Var­jo on mark­ki­noi­den edis­tyk­sel­li­sim­pien vir­tu­aa­li­la­sien val­mis­ta­ja, ja sen tuot­tei­ta käy­te­tään muun mu­as­sa au­to-, il­mai­lu- ja ava­ruus­te­ol­li­suu­den yri­tys­ten kes­kuu­des­sa.

Var­jon la­sien ai­nut­laa­tui­suus pe­rus­tuu ih­mis­sil­män re­so­luu­ti­o­ta vas­taa­vaan tark­kuu­teen sekä ke­hit­ty­nee­seen sil­mien seu­ran­taan.

Ai­nut­laa­tui­nen au­to­e­sit­te­ly

Kian vuo­den tär­kein uu­tuus on lip­pu­lai­va­mal­li Kia EV9. Uu­tuus­mal­lin en­sim­mäi­set ku­vat jul­kais­tiin maa­lis­kuus­sa ja au­to on ol­lut ti­lat­ta­vis­sa elo­kuun puo­li­vä­lis­tä hin­to­jen jul­kai­sus­ta läh­tien.

En­sim­mäi­set au­tot ovat saa­pu­mas­sa au­to­liik­kei­siin mar­ras­kuun puo­li­vä­lis­sä, mut­ta Kian maa­han­tuo­ja­na toi­mi­va as­ta­ra Fin­land ha­lu­si tar­jo­ta si­dos­ryh­mil­le ai­nut­laa­tui­sen mah­dol­li­suu­den pääs­tä tu­tus­tu­maan au­toon jo en­nen fyy­sis­ten yk­si­löi­den saa­pu­mis­ta Suo­meen.

Istuimelle nousemisen jälkeen lasien käyttäjä näkee edessään EV9:n ohjaamon kuljettajan paikalta. Ja jälleen kaikkia yksityiskohtia myöten. Elämys tuntuu niin todelliselta, että käsi jälleen hakeutuu automaattisesti kohti ohjauspyörää ja keskikonsolin painikkeita. Vain vaste siis puuttuu.

Istuimelle nousemisen jälkeen lasien käyttäjä näkee edessään EV9:n ohjaamon kuljettajan paikalta. Ja jälleen kaikkia yksityiskohtia myöten. Elämys tuntuu niin todelliselta, että käsi jälleen hakeutuu automaattisesti kohti ohjauspyörää ja keskikonsolin painikkeita. Vain vaste siis puuttuu.

astara Finland

Elä­mys al­kaa alan­sa huip­pua edus­ta­vien vir­tu­aa­li­la­sien so­vit­ta­mi­sel­la pää­hän.

Pe­rin­teis­ten sul­jet­tu­jen VR- (Vir­tu­al Re­a­li­ty) la­sien si­jaan Var­jo XR-3 -la­sien ul­ko­pin­nas­sa ole­vat ka­me­rat vä­lit­tä­vät käyt­tä­jäl­lä ku­vaa oi­ke­as­ta ym­pä­ris­tös­tä ja 3D-mal­li tuo­daan osak­si ym­pä­röi­vää to­del­li­suut­ta.

Ky­sees­sä on siis VR:n ja AR:n (Aug­men­ted Re­a­li­ty) yh­dis­tel­mä, ja nyt voi­daan­kin käyt­tää ter­miä MR (Mi­xed Re­a­li­ty).

Käsi ha­keu­tuu ha­pui­le­maan to­del­li­sel­ta näyt­tä­vää pin­taa

Näin fyy­si­ses­ti oi­ke­an ko­koi­nen EV9 il­mes­tyy ko­kous­huo­nee­seen Kia EV6:n ja Kia Niro EV:n eteen.

La­sien tar­jo­a­man re­so­luu­ti­on an­si­os­ta pääs­sä ole­va lai­te unoh­tuu no­pe­as­ti ja käyt­tä­jä voi su­kel­taa tar­kas­te­le­maan Kia EV9:n tar­kim­pi­a­kin yk­si­tyis­koh­tia.

Ul­ko­pin­ta hei­jas­taa huo­neen va­lo­ja, au­ton ik­ku­nois­ta voi kur­kis­taa si­sään ja käsi ha­keu­tuu ha­pui­le­maan to­del­li­sel­ta näyt­tä­vää pin­taa.

Elä­mys ei ra­joi­tu pel­käs­tään au­ton ul­ko­kuo­reen. Esit­te­ly­ti­laan on tuo­tu oi­kea au­ton is­tuin, joka on si­joi­tet­tu 3D-mal­lin kul­jet­ta­jan is­tui­men pai­kal­le.

Is­tui­mel­le nou­se­mi­sen jäl­keen la­sien käyt­tä­jä nä­kee edes­sään EV9:n oh­jaa­mon kul­jet­ta­jan pai­kal­ta. Ja jäl­leen kaik­kia yk­si­tyis­koh­tia myö­ten.

Elä­mys tun­tuu niin to­del­li­sel­ta, et­tä käsi jäl­leen ha­keu­tuu au­to­maat­ti­ses­ti koh­ti oh­jaus­pyö­rää ja kes­ki­kon­so­lin pai­nik­kei­ta. Vain vas­te siis puut­tuu.

Perinteisten suljettujen VR- (Virtual Reality) lasien sijaan Varjo XR-3 -lasien ulkopinnassa olevat kamerat välittävät käyttäjällä kuvaa oikeasta ympäristöstä ja 3D-malli tuodaan osaksi ympäröivää todellisuutta. Kyseessä on siis VR:n ja AR:n (Augmented Reality) yhdistelmä, ja nyt voidaankin käyttää termiä MR (Mixed Reality).

Perinteisten suljettujen VR- (Virtual Reality) lasien sijaan Varjo XR-3 -lasien ulkopinnassa olevat kamerat välittävät käyttäjällä kuvaa oikeasta ympäristöstä ja 3D-malli tuodaan osaksi ympäröivää todellisuutta. Kyseessä on siis VR:n ja AR:n (Augmented Reality) yhdistelmä, ja nyt voidaankin käyttää termiä MR (Mixed Reality).

astara Finland

Kian suun­nit­te­luo­sas­ton ja Var­jon tek­no­lo­gi­an avul­la au­ton esit­te­ly on mah­dol­lis­ta nos­taa täy­sin uu­del­le ta­sol­le il­man fyy­sis­tä au­toa.

Suun­nit­te­luo­sas­ton 3D-mal­lien ja mark­ki­noi­den joh­ta­vien vir­tu­aa­li­la­sien yh­dis­tel­män avul­la koko au­to­mal­lis­to oli­si mah­dol­lis­ta tuo­da näy­til­le yh­den au­ton tar­vit­se­maan ti­laan.

Ken­ties au­to­liik­keis­sä tar­jo­taan jo­nain päi­vä­nä täl­lai­nen mah­dol­li­suus.

Kia-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Saka

Kymmenessä vuodessa haastajasta ykköseksi – Saka on nyt Suomen suurin vaihtoautokauppa

Auto Bild.Uutiset
Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Saka

Kymmenessä vuodessa haastajasta ykköseksi – Saka on nyt Suomen suurin vaihtoautokauppa

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset
Yhdessä Ioniq-malliston edistyksellisten ominaisuuksien kanssa, Hyundai Ioniq 9:n tilainnovaatiot tulevat tarjoamaan ainutlaatuisen ja erottuvan asiakaskokemuksen. Lisätietoja paljastetaan Hyundai Ioniq 9:n maailmanensiesittelyssä Los Angelesissa myöhemmin marraskuussa.

Yhdessä Ioniq-malliston edistyksellisten ominaisuuksien kanssa, Hyundai Ioniq 9:n tilainnovaatiot tulevat tarjoamaan ainutlaatuisen ja erottuvan asiakaskokemuksen. Lisätietoja paljastetaan Hyundai Ioniq 9:n maailmanensiesittelyssä Los Angelesissa myöhemmin marraskuussa.

Hyundai

Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan

Auto Bild.Uutiset
Yhdessä Ioniq-malliston edistyksellisten ominaisuuksien kanssa, Hyundai Ioniq 9:n tilainnovaatiot tulevat tarjoamaan ainutlaatuisen ja erottuvan asiakaskokemuksen. Lisätietoja paljastetaan Hyundai Ioniq 9:n maailmanensiesittelyssä Los Angelesissa myöhemmin marraskuussa.

Yhdessä Ioniq-malliston edistyksellisten ominaisuuksien kanssa, Hyundai Ioniq 9:n tilainnovaatiot tulevat tarjoamaan ainutlaatuisen ja erottuvan asiakaskokemuksen. Lisätietoja paljastetaan Hyundai Ioniq 9:n maailmanensiesittelyssä Los Angelesissa myöhemmin marraskuussa.

Hyundai

Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN