Enyaq Sportline iV -malliin on tarjolla kolme erilaista voimalinjaa.

Enyaq Sportline iV -malliin on tarjolla kolme erilaista voimalinjaa.

Skoda

Škoda Enyaq Sportline iV: Urheilullinen täyssähköinen SUV

Škoda lisää Sportline-malliversion täyssähköisen katumaasturinsa mallistoon.

Auto Bild.Uutiset

Ma­dal­let­tu sport-alus­ta, 20- tai 21-tuu­mai­set ke­vyt­me­tal­li­van­teet ja tyy­lik­kään mus­tat yk­si­tyis­koh­dat ko­ros­ta­vat ul­ko­nä­ön ja si­sä­ti­lo­jen sport­tis­ta luon­net­ta. Tar­jol­la on kol­me voi­ma­lin­ja­vaih­to­eh­toa ja jopa 520 km:n toi­min­ta­mat­ka

Uu­del­la Škoda Eny­aq Sport­li­ne iV -mal­lil­la Škoda jat­kaa Sport­Li­ne-mal­li­ver­si­oi­den­sa pe­rin­tei­tä myös Mladá Bo­les­la­vis­sa val­mis­tet­ta­van täys­säh­köi­sen ka­tu­maas­tu­rin­sa mal­lis­tos­sa.

Ko­rin mus­tat osat, kook­kaat ke­vyt­me­tal­li­van­teet ja ma­dal­let­tu sport-alus­ta luo­vat Škoda Eny­aq Sport­li­ne iV:lle it­se­var­man ko­ko­nai­sil­meen, joka ku­vas­taa tä­män au­ton dy­naa­mi­sen ur­hei­lul­li­sia ajo-omi­nai­suuk­sia.

Sport-etuis­tui­met ja nii­den in­teg­roi­dut pään­tu­et, kol­mi­puo­lai­nen nah­ka­ver­hoil­tu Sport-mo­ni­toi­mi­oh­jaus­pyö­rä ja hii­li­kui­tu­jäl­ji­tel­mäl­li­set ko­ris­te­lis­tat tuo­vat si­sä­ti­loi­hin ur­hei­lul­li­suut­ta.

Kol­me voi­ma­lin­jaa

Eny­aq Sport­li­ne iV -mal­liin on tar­jol­la kol­me eri­lais­ta voi­ma­lin­jaa. Eny­aq iV 60 -mal­lis­sa on te­hoa 132 kW ja ta­ka­ve­to. Suu­rem­mal­la 82 ki­lo­wat­ti­tun­nin akul­la va­rus­tet­tu ja myös­kin ta­ka­ve­toi­nen Eny­aq iV 80, te­hol­taan 150 kW, yl­tää jopa 520 ki­lo­met­rin toi­min­ta­mat­kaan*.

Ne­li­ve­toi­ses­sa mal­lis­sa Eny­aq iV 80x on kak­si säh­kö­moot­to­ria, joi­den yh­teis­te­ho on 195 kW. Sport­li­ne-mal­li täy­den­tää mal­lis­toa myö­hem­min tänä vuon­na.

Sport­li­ne-mal­li­ver­si­oon Škoda on pe­rin­tei­ses­ti to­teut­ta­nut sport­ti­sen il­meen ja dy­naa­mi­set ajo-omi­nai­suu­det.

Skoda

Eny­aq Sport­li­ne iV -mal­lin myö­tä Škoda tuo tä­män mal­li­ver­si­on saa­ta­vil­le myös en­sim­mäi­ses­tä täys­säh­köi­ses­tä ka­tu­maas­tu­ris­taan.

Asi­ak­kail­le on tar­jol­la kol­me eri­lais­ta voi­ma­lin­jaa. Škoda Eny­aq Sport­li­ne iV 60 -mal­lis­sa säh­kö­moot­to­rin 132 ki­lo­wa­tin voi­ma ja 310 Nm:n vään­tö vä­lit­tyy ta­ka­pyö­ril­le. Akun ka­pa­si­teet­ti on 62 kWh (58 kWh net­to), jol­la WLTP-ku­lu­tus­mit­taus­s­tan­dar­din mu­kai­sek­si toi­min­ta­mat­kak­si saa­daan yli 400 ki­lo­met­riä*.

Eny­aq Sport­li­ne iV 80 -mal­lis­sa on suu­rem­pi 82 ki­lo­wat­ti­tun­nin (77 kWh net­to) ak­ku. WLTP-ku­lu­tus­mit­taus­s­tan­dar­din mu­kai­nen toi­min­ta­mat­ka on jopa 520 ki­lo­met­riä*. Sen ta­ka­moot­to­rin teho on 150 kW.

Tätä sa­maa ak­kua käy­te­tään myös mal­lis­sa Eny­aq Sport­li­ne iV 80x. Sen ne­li­ve­to on to­teu­tet­tu kah­del­la säh­kö­moot­to­ril­la, jot­ka ke­hit­tä­vät te­hoa 195 kW ja vään­töä 425 Nm. WLTP-ku­lu­tus­mit­taus­s­tan­dar­din mu­kai­nen toi­min­ta­mat­ka on 500 ki­lo­met­riä*.

Sport-alus­ta ja eri­no­mai­set ajo-omi­nai­suu­det sekä ta­ka­ve­toi­se­na et­tä ne­li­ve­toi­se­na. Sekä ta­ka­ve­toi­nen et­tä ne­li­ve­toi­nen Škoda Eny­aq iV ihas­tut­ta­vat voi­ma­lin­jan vä­ke­väl­lä vään­nöl­lä, joka on käy­tet­tä­vis­sä heti kaa­su­pol­jin­ta pai­net­ta­es­sa. Si­ten ka­tu­maas­tu­rin ajo-omi­nai­suu­det ovat eri­no­mai­sen dy­naa­mi­set.

Ajo-omi­nai­suuk­sia pa­ran­taa en­ti­ses­tään Eny­aq iV Sport­li­ne -mal­li­ver­si­os­sa va­ki­o­va­rus­tee­na ole­va sport-alus­ta. Tämä alus­ta on edes­tä 15 mil­li­met­riä ja ta­kaa 10 mil­li­met­riä nor­maa­li­a­lus­taa ma­ta­lam­pi.

Škoda

Kai­kil­la kol­mel­la voi­ma­lin­ja­vaih­to­eh­dol­la huip­pu­no­peus on 160 km/h. Eny­aq Sport­li­ne iV -mal­li­ver­si­on kor­ke­a­laa­tui­set de­sign-yk­si­tyis­koh­dat ko­ros­ta­vat ul­ko­nä­ön ja si­sä­ti­lo­jen sport­tis­ta il­met­tä.

Sport­li­ne-mal­li­ver­si­ot teh­dään Ško­dan pää­teh­taal­la Mladá Bo­les­la­vis­sa sa­mal­la tuo­tan­to­lin­jal­la ku­ten muut­kin Eny­aq iV -mal­lit.

Eny­aq iV on ai­nut Volks­wa­gen-kon­ser­nin täys­säh­kö­au­to­jen skaa­lau­tu­vaan MEB-pe­rus­tek­niik­kaan poh­jau­tu­va sar­ja­tuo­tan­to­au­to­mal­li, joka val­mis­te­taan Sak­san ul­ko­puo­lel­la.

Ko­rin sport­ti­sen mus­tat osat ja Mat­rix LED -ajo­va­lot Sport­li­ne-mal­li­ver­si­on mo­net kiil­tä­vän mus­tat ko­rin de­sig­ne­le­men­tit te­ke­vät Škoda Eny­aq iV:n vah­vas­ta il­mees­tä vie­lä­kin dy­naa­mi­sem­man. Škoda-etu­mas­ki, si­vuik­ku­noi­den ke­hyk­set, kat­to­kai­teet ja ta­ka­pus­ku­rin dif­fuu­so­ri­o­sa ovat kiil­tä­vän mus­tat, ku­ten ta­ka­luuk­kua ko­ris­ta­vat Škoda-teks­ti­lo­go ja mal­li­mer­kin­tä­kin. Jy­ke­vät si­vu­hel­ma­suo­juk­set ovat ko­rin­vä­ri­set.

Eny­aq Sport­li­ne iV:n etu­hel­ma on mal­li­ver­si­o­koh­tai­nen, ja etu­lo­ka­suo­jiin on kiin­ni­tet­ty Sport­li­ne-lo­got.

Suu­ret, kiil­lo­te­tut 20-tuu­mai­set Vega-ke­vyt­me­tal­li­van­teet tai 21-tuu­mai­set Bet­ria-ke­vyt­me­tal­li­van­teet te­hos­ta­vat tä­män ka­tu­maas­tu­ri­mal­lin it­se­var­maa ko­ko­nai­sil­met­tä. Nämä kum­mat­kin van­ne­vaih­to­eh­dot ovat Sport­li­ne-mal­li­ver­si­o­koh­tai­set.

Eny­aq Sport­li­ne iV:ssä on va­ki­o­na Mat­rix LED -ajo­va­lot. Kum­mas­sa­kin Mat­rix-kau­ko­va­lo­mo­duu­lis­sa on 24 le­diä, joi­ta voi­daan oh­ja­ta erik­seen. Si­ten voi­daan ajaa ai­na kau­ko­va­lot pääl­lä häi­käi­se­mät­tä mui­ta tien­käyt­tä­jiä.

Tämä ne­ro­kas va­lo­tek­niik­ka sam­mut­taa va­lo­ku­vi­os­ta yk­sit­täi­set seg­men­tit tar­peen mu­kai­ses­ti, kun tuu­li­la­siin asen­net­tu ka­me­ra tun­nis­taa vas­taan­tu­le­van tai edel­lä aja­van ajo­neu­von, ih­mi­sen tai koh­teen, jos­ta hei­jas­tuu va­loa.

Sport­li­ne-mal­li­ver­si­o­koh­tai­nen de­sign­va­lin­ta

Eny­aq iV -ka­tu­maas­tu­rin esit­te­lyn myö­tä Škoda esit­te­li täy­sin uu­den­lai­sen si­sä­ti­la­kon­sep­tin: de­sign­va­lin­nat. Ne ovat saa­neet in­noi­tuk­sen mo­der­nis­ta elä­mä­nym­pä­ris­tös­täm­me, ja niis­sä käy­te­tään huo­lel­la yh­teen so­vi­tet­tu­ja vä­re­jä ja ma­te­ri­aa­le­ja.

Si­sä­ti­la­suun­nit­te­li­jat ovat luo­neet Eny­aq Sport­li­ne iV:lle mal­li­ver­si­o­koh­tai­sen de­sign­va­lin­nan. Si­sä­ti­lo­jen ver­hoi­lu on kat­to­ver­hous­ta myö­ten ko­ros­te­tun mus­ta. Ko­je­lau­dan ver­hous on mus­taa kei­no­nah­kaa, jos­sa on har­maat ko­ris­te­sau­mat.

Si­sä­ti­lo­jen vi­su­aa­li­se­na ko­ho­koh­ta­na ovat ko­je­lau­dan ja ovi­ver­hous­ten hii­li­kui­tu­jäl­ji­tel­mäl­li­set ko­ris­te­lis­tat. Si­sä­ti­lo­jen ko­ko­nai­sil­meen vii­meis­te­le­vät jal­ka­ti­lan kan­gas­mat­to­jen har­maat te­reet.

Sport­li­ne-de­sign­va­lin­ta si­säl­tää myös ylel­li­set mus­tat Sport-etuis­tui­met, jois­sa on in­teg­roi­dut pään­tu­et. Näi­den is­tui­mien ver­hoi­lu­na on Su­e­dia-mik­ro­kui­tu­kan­gas har­main te­rein.

Va­ki­o­va­rus­tuk­seen si­säl­tyy nah­ka­ver­hoil­tu kol­mi­puo­lai­nen Sport-oh­jaus­pyö­rä. Sen help­po­käyt­töi­sil­lä sää­ti­mil­lä ja pai­nik­keil­la oh­ja­taan au­ton mo­nia eri toi­min­to­ja. Oh­jaus­pyö­rän ke­hän nah­ka­ver­hoi­lus­sa on har­maat kont­ras­ti­sau­mat ja alim­mas­sa puo­las­sa Sport­li­ne-teks­ti­lo­go. Pol­jin­le­vyt ovat me­tal­li­set, mikä en­ti­ses­tään ko­ros­taa Sport­li­ne-de­sign­va­lin­nan ko­ko­nai­sil­met­tä.

*en­nak­ko­tie­to

Škoda-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ajokortti on monelle iäkkäälle tärkeä – iäkkäät hyödyntävät myös uutta ajoteknologiaa

Auto Bild.Uutiset

Ajokortti on monelle iäkkäälle tärkeä – iäkkäät hyödyntävät myös uutta ajoteknologiaa

Auto Bild.Uutiset

Volvo

Uusi täyssähköinen Volvo ES90 on nyt esitelty

Auto Bild.Uutiset

Volvo

Uusi täyssähköinen Volvo ES90 on nyt esitelty

Auto Bild.Uutiset

Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä

Auto Bild.Uutiset

Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU