Enyaq Sportline iV -malliin on tarjolla kolme erilaista voimalinjaa.

Enyaq Sportline iV -malliin on tarjolla kolme erilaista voimalinjaa.

Skoda

Škoda Enyaq Sportline iV: Urheilullinen täyssähköinen SUV

Škoda lisää Sportline-malliversion täyssähköisen katumaasturinsa mallistoon.

Auto Bild.Uutiset

Ma­dal­let­tu sport-alus­ta, 20- tai 21-tuu­mai­set ke­vyt­me­tal­li­van­teet ja tyy­lik­kään mus­tat yk­si­tyis­koh­dat ko­ros­ta­vat ul­ko­nä­ön ja si­sä­ti­lo­jen sport­tis­ta luon­net­ta. Tar­jol­la on kol­me voi­ma­lin­ja­vaih­to­eh­toa ja jopa 520 km:n toi­min­ta­mat­ka

Uu­del­la Škoda Eny­aq Sport­li­ne iV -mal­lil­la Škoda jat­kaa Sport­Li­ne-mal­li­ver­si­oi­den­sa pe­rin­tei­tä myös Mladá Bo­les­la­vis­sa val­mis­tet­ta­van täys­säh­köi­sen ka­tu­maas­tu­rin­sa mal­lis­tos­sa.

Ko­rin mus­tat osat, kook­kaat ke­vyt­me­tal­li­van­teet ja ma­dal­let­tu sport-alus­ta luo­vat Škoda Eny­aq Sport­li­ne iV:lle it­se­var­man ko­ko­nai­sil­meen, joka ku­vas­taa tä­män au­ton dy­naa­mi­sen ur­hei­lul­li­sia ajo-omi­nai­suuk­sia.

Sport-etuis­tui­met ja nii­den in­teg­roi­dut pään­tu­et, kol­mi­puo­lai­nen nah­ka­ver­hoil­tu Sport-mo­ni­toi­mi­oh­jaus­pyö­rä ja hii­li­kui­tu­jäl­ji­tel­mäl­li­set ko­ris­te­lis­tat tuo­vat si­sä­ti­loi­hin ur­hei­lul­li­suut­ta.

Kol­me voi­ma­lin­jaa

Eny­aq Sport­li­ne iV -mal­liin on tar­jol­la kol­me eri­lais­ta voi­ma­lin­jaa. Eny­aq iV 60 -mal­lis­sa on te­hoa 132 kW ja ta­ka­ve­to. Suu­rem­mal­la 82 ki­lo­wat­ti­tun­nin akul­la va­rus­tet­tu ja myös­kin ta­ka­ve­toi­nen Eny­aq iV 80, te­hol­taan 150 kW, yl­tää jopa 520 ki­lo­met­rin toi­min­ta­mat­kaan*.

Ne­li­ve­toi­ses­sa mal­lis­sa Eny­aq iV 80x on kak­si säh­kö­moot­to­ria, joi­den yh­teis­te­ho on 195 kW. Sport­li­ne-mal­li täy­den­tää mal­lis­toa myö­hem­min tänä vuon­na.

Sport­li­ne-mal­li­ver­si­oon Škoda on pe­rin­tei­ses­ti to­teut­ta­nut sport­ti­sen il­meen ja dy­naa­mi­set ajo-omi­nai­suu­det.

Skoda

Eny­aq Sport­li­ne iV -mal­lin myö­tä Škoda tuo tä­män mal­li­ver­si­on saa­ta­vil­le myös en­sim­mäi­ses­tä täys­säh­köi­ses­tä ka­tu­maas­tu­ris­taan.

Asi­ak­kail­le on tar­jol­la kol­me eri­lais­ta voi­ma­lin­jaa. Škoda Eny­aq Sport­li­ne iV 60 -mal­lis­sa säh­kö­moot­to­rin 132 ki­lo­wa­tin voi­ma ja 310 Nm:n vään­tö vä­lit­tyy ta­ka­pyö­ril­le. Akun ka­pa­si­teet­ti on 62 kWh (58 kWh net­to), jol­la WLTP-ku­lu­tus­mit­taus­s­tan­dar­din mu­kai­sek­si toi­min­ta­mat­kak­si saa­daan yli 400 ki­lo­met­riä*.

Eny­aq Sport­li­ne iV 80 -mal­lis­sa on suu­rem­pi 82 ki­lo­wat­ti­tun­nin (77 kWh net­to) ak­ku. WLTP-ku­lu­tus­mit­taus­s­tan­dar­din mu­kai­nen toi­min­ta­mat­ka on jopa 520 ki­lo­met­riä*. Sen ta­ka­moot­to­rin teho on 150 kW.

Tätä sa­maa ak­kua käy­te­tään myös mal­lis­sa Eny­aq Sport­li­ne iV 80x. Sen ne­li­ve­to on to­teu­tet­tu kah­del­la säh­kö­moot­to­ril­la, jot­ka ke­hit­tä­vät te­hoa 195 kW ja vään­töä 425 Nm. WLTP-ku­lu­tus­mit­taus­s­tan­dar­din mu­kai­nen toi­min­ta­mat­ka on 500 ki­lo­met­riä*.

Sport-alus­ta ja eri­no­mai­set ajo-omi­nai­suu­det sekä ta­ka­ve­toi­se­na et­tä ne­li­ve­toi­se­na. Sekä ta­ka­ve­toi­nen et­tä ne­li­ve­toi­nen Škoda Eny­aq iV ihas­tut­ta­vat voi­ma­lin­jan vä­ke­väl­lä vään­nöl­lä, joka on käy­tet­tä­vis­sä heti kaa­su­pol­jin­ta pai­net­ta­es­sa. Si­ten ka­tu­maas­tu­rin ajo-omi­nai­suu­det ovat eri­no­mai­sen dy­naa­mi­set.

Ajo-omi­nai­suuk­sia pa­ran­taa en­ti­ses­tään Eny­aq iV Sport­li­ne -mal­li­ver­si­os­sa va­ki­o­va­rus­tee­na ole­va sport-alus­ta. Tämä alus­ta on edes­tä 15 mil­li­met­riä ja ta­kaa 10 mil­li­met­riä nor­maa­li­a­lus­taa ma­ta­lam­pi.

Škoda

Kai­kil­la kol­mel­la voi­ma­lin­ja­vaih­to­eh­dol­la huip­pu­no­peus on 160 km/h. Eny­aq Sport­li­ne iV -mal­li­ver­si­on kor­ke­a­laa­tui­set de­sign-yk­si­tyis­koh­dat ko­ros­ta­vat ul­ko­nä­ön ja si­sä­ti­lo­jen sport­tis­ta il­met­tä.

Sport­li­ne-mal­li­ver­si­ot teh­dään Ško­dan pää­teh­taal­la Mladá Bo­les­la­vis­sa sa­mal­la tuo­tan­to­lin­jal­la ku­ten muut­kin Eny­aq iV -mal­lit.

Eny­aq iV on ai­nut Volks­wa­gen-kon­ser­nin täys­säh­kö­au­to­jen skaa­lau­tu­vaan MEB-pe­rus­tek­niik­kaan poh­jau­tu­va sar­ja­tuo­tan­to­au­to­mal­li, joka val­mis­te­taan Sak­san ul­ko­puo­lel­la.

Ko­rin sport­ti­sen mus­tat osat ja Mat­rix LED -ajo­va­lot Sport­li­ne-mal­li­ver­si­on mo­net kiil­tä­vän mus­tat ko­rin de­sig­ne­le­men­tit te­ke­vät Škoda Eny­aq iV:n vah­vas­ta il­mees­tä vie­lä­kin dy­naa­mi­sem­man. Škoda-etu­mas­ki, si­vuik­ku­noi­den ke­hyk­set, kat­to­kai­teet ja ta­ka­pus­ku­rin dif­fuu­so­ri­o­sa ovat kiil­tä­vän mus­tat, ku­ten ta­ka­luuk­kua ko­ris­ta­vat Škoda-teks­ti­lo­go ja mal­li­mer­kin­tä­kin. Jy­ke­vät si­vu­hel­ma­suo­juk­set ovat ko­rin­vä­ri­set.

Eny­aq Sport­li­ne iV:n etu­hel­ma on mal­li­ver­si­o­koh­tai­nen, ja etu­lo­ka­suo­jiin on kiin­ni­tet­ty Sport­li­ne-lo­got.

Suu­ret, kiil­lo­te­tut 20-tuu­mai­set Vega-ke­vyt­me­tal­li­van­teet tai 21-tuu­mai­set Bet­ria-ke­vyt­me­tal­li­van­teet te­hos­ta­vat tä­män ka­tu­maas­tu­ri­mal­lin it­se­var­maa ko­ko­nai­sil­met­tä. Nämä kum­mat­kin van­ne­vaih­to­eh­dot ovat Sport­li­ne-mal­li­ver­si­o­koh­tai­set.

Eny­aq Sport­li­ne iV:ssä on va­ki­o­na Mat­rix LED -ajo­va­lot. Kum­mas­sa­kin Mat­rix-kau­ko­va­lo­mo­duu­lis­sa on 24 le­diä, joi­ta voi­daan oh­ja­ta erik­seen. Si­ten voi­daan ajaa ai­na kau­ko­va­lot pääl­lä häi­käi­se­mät­tä mui­ta tien­käyt­tä­jiä.

Tämä ne­ro­kas va­lo­tek­niik­ka sam­mut­taa va­lo­ku­vi­os­ta yk­sit­täi­set seg­men­tit tar­peen mu­kai­ses­ti, kun tuu­li­la­siin asen­net­tu ka­me­ra tun­nis­taa vas­taan­tu­le­van tai edel­lä aja­van ajo­neu­von, ih­mi­sen tai koh­teen, jos­ta hei­jas­tuu va­loa.

Sport­li­ne-mal­li­ver­si­o­koh­tai­nen de­sign­va­lin­ta

Eny­aq iV -ka­tu­maas­tu­rin esit­te­lyn myö­tä Škoda esit­te­li täy­sin uu­den­lai­sen si­sä­ti­la­kon­sep­tin: de­sign­va­lin­nat. Ne ovat saa­neet in­noi­tuk­sen mo­der­nis­ta elä­mä­nym­pä­ris­tös­täm­me, ja niis­sä käy­te­tään huo­lel­la yh­teen so­vi­tet­tu­ja vä­re­jä ja ma­te­ri­aa­le­ja.

Si­sä­ti­la­suun­nit­te­li­jat ovat luo­neet Eny­aq Sport­li­ne iV:lle mal­li­ver­si­o­koh­tai­sen de­sign­va­lin­nan. Si­sä­ti­lo­jen ver­hoi­lu on kat­to­ver­hous­ta myö­ten ko­ros­te­tun mus­ta. Ko­je­lau­dan ver­hous on mus­taa kei­no­nah­kaa, jos­sa on har­maat ko­ris­te­sau­mat.

Si­sä­ti­lo­jen vi­su­aa­li­se­na ko­ho­koh­ta­na ovat ko­je­lau­dan ja ovi­ver­hous­ten hii­li­kui­tu­jäl­ji­tel­mäl­li­set ko­ris­te­lis­tat. Si­sä­ti­lo­jen ko­ko­nai­sil­meen vii­meis­te­le­vät jal­ka­ti­lan kan­gas­mat­to­jen har­maat te­reet.

Sport­li­ne-de­sign­va­lin­ta si­säl­tää myös ylel­li­set mus­tat Sport-etuis­tui­met, jois­sa on in­teg­roi­dut pään­tu­et. Näi­den is­tui­mien ver­hoi­lu­na on Su­e­dia-mik­ro­kui­tu­kan­gas har­main te­rein.

Va­ki­o­va­rus­tuk­seen si­säl­tyy nah­ka­ver­hoil­tu kol­mi­puo­lai­nen Sport-oh­jaus­pyö­rä. Sen help­po­käyt­töi­sil­lä sää­ti­mil­lä ja pai­nik­keil­la oh­ja­taan au­ton mo­nia eri toi­min­to­ja. Oh­jaus­pyö­rän ke­hän nah­ka­ver­hoi­lus­sa on har­maat kont­ras­ti­sau­mat ja alim­mas­sa puo­las­sa Sport­li­ne-teks­ti­lo­go. Pol­jin­le­vyt ovat me­tal­li­set, mikä en­ti­ses­tään ko­ros­taa Sport­li­ne-de­sign­va­lin­nan ko­ko­nai­sil­met­tä.

*en­nak­ko­tie­to

Škoda-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata

Auto Bild.Uutiset

Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata

Auto Bild.Uutiset

Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla

Auto Bild.Uutiset

Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla

Auto Bild.Uutiset

Uusi kiinalainen sähköautomerkki Suomen markkinoille

Auto Bild.Uutiset

Uusi kiinalainen sähköautomerkki Suomen markkinoille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN