Korkeajänniteakun voimavaroja tehokkaammin hyödynnettäessä polttomoottorin kierrosluku voidaan pitää maltillisena, millä taas on positiivinen vaikutus auton melutasoon - tai pikemminkin äänettömyyteen.
Lexus LS uudistuu: Lippulaivassa täysautomaattinen pysäköintijärjestelmä varustettuna muistitoiminnolla usein käytettyjä kohteita varten
Lexus esittelee tänään Euroopan lippulaivamallinsa, LS:n uudistuneen version.
Uudistunut Lexus LS on uusien teknologioiden, varusteiden ja designin näyteikkuna. Mallin myynti alkaa Euroopassa vielä tämän vuoden syksyllä.
Koji Sato (President, Lexus International) kertoi:
“Uuden LS-mallin suunnittelussa tähtäsimme poikkeuksellisen hiljaisuuden ja mukavuuden uuteen asteeseen, sillä mainitut ominaisuudet ovat olleet määrittäviä tekijöitä koko Lexuksen brändille aina ensimmäisestä LS-mallista lähtien.”
Enemmän voimaa hienostuneeseen ajokokemukseen
Ylivertaista pehmeyttä ja vahvaa voimaa, mitä LS 500h -malli on tarjonnut jo entisestään, on parannettu teknisillä muutoksilla jotka pystyvät hyödyntämään täysimääräisesti Li-Ion -korkeajänniteakun ominaisuuksia.
Sähkökäytöllä on auton voimalinjassa entistä suurempi rooli, ja erityisesti normaaliin ajamiseen - mitä vähintään 90 % auton käytöstä on - keskittynyt kehitystyö on tuonut tullessaan erittäin vaivattoman ajokokemuksen.
Kiihtyvyys on nyt aiempaa lineaarisempaa, mikä tekee kaupungissa ajamisesta miellyttävämpää mutta myös vaihtelevissa olosuhteissa maantiellä ajettaessa pienikin kaasupolkimen painallus riittää pehmeän voimakkaaseen kiihtyvyyteen.
Korkeajänniteakun voimavaroja tehokkaammin hyödynnettäessä polttomoottorin kierrosluku voidaan pitää maltillisena, millä taas on positiivinen vaikutus auton melutasoon - tai pikemminkin äänettömyyteen.
Verraton matkustusmukavuus
Ainoastaan paras mahdollinen matkustusmukavuus on ollut LS-mallin parhaiten tunnistettavia piirteitä. Uusimmassa versiossa sekä renkaisiin, mukautuvaan iskunvaimennusjärjestelmään (AVS), kallistuksenvakaukseen ja jopa istuimien rakenteeseen on kiinnitetty tästä näkökulmasta erityistä huomiota.
Renkaiden osalta sivuseinämien jäykkyyttä on vähennetty run-flat -ominaisuuksista tinkimättä, ja AVS-jousitusjärjestelmän uudet lineerisolenoidiventtiilit mahdollistavat iskunvaimennuksen nopeamman ja tarkemman toiminnan erilaisilla pinnoilla ajettaessa.
Kallistuksenvaimennuksessa otetaan entistä tarkemmin huomioon dynaaminen painonsiirtymä korin kallistuessa mikä tarkoittaa mm. entistä tarkempaa ajettavuutta kaarteissa ja nopeissa käännöksissä.
Ja ne istuimet: laadukkaat istuimet ovat aina kriittinen osa mukavuutta, joten Lexus on muuttanut istuinten rakennetta uudella monikerrospehmusteella, erityisen pehmeällä päällyspehmusteella ja uudelleensijoitetuin saumauksin.
Lexus esittelee uudessa LS-mallissa ensimmäistä kertaa täysin automaattisen pysäköintijärjestelmän. Järjestelmä käyttää ennennäkemättömällä tavalla ohjausta, kaasua, jarrua sekä voimansiirtoa liikuttaakseen ajoneuvoa erittäin tarkasti ja turvallisesti.
Lopputuloksena istuimet välittävät entistä vähemmän värinöitä, ovat erittäin mukavia ja pitävät istujan paikoillaan hyvinkin dynaamisissa ajotilanteissa.
Täysin automaattinen Advanced Park -järjestelmä
Lexus esittelee uudessa LS-mallissa ensimmäistä kertaa täysin automaattisen pysäköintijärjestelmän. Järjestelmä käyttää ennennäkemättömällä tavalla ohjausta, kaasua, jarrua sekä voimansiirtoa liikuttaakseen ajoneuvoa erittäin tarkasti ja turvallisesti.
Pehmeän ja tarkan toiminnan lisäksi järjestelmä on muita markkinoilla olevia järjestelmiä nopeampi.
Ajettaessa aiotun pysäköintitilan viereen kuljettaja voi aktivoida järjestelmän, jolloin se automaattisesti etäisyystunnistimien sekä 360-kamerajärjestelmän avulla luo kuvan ympäristöstään.
Järjestelmä määrittää automaattisesti kaikista tehokkaimman ja turvallisimman tavan pysäköidä auto hiljentäen nopeutta tilan ollessa ahdas. Medianäytön kautta välittyvä kirkas kuva pitää kuljettajan jatkuvasti ajan tasalla auton liikkeistä ja sijainnista.
Järjestelmässä on myös muistitoiminto usein käytettyjä pysäköintikohteita silmällä pitäen, ja järjestelmä toimii myös ilman parkkipaikan ääriviivoja tai muita pysäköityjä ajoneuvoja.
Aina turvallisempaa ajamista
Uudistunut Lexus LS hyödyntää uusinta teknologiaa tehdäkseen ajamisesta mahdollisimman turvallista ja auttaakseen kuljettajaa mahdollisimman tehokkaasti.
Käytössä on nyt RX-mallista tutut adaptiiviset BladeScan™ -ajovalot, jotka pystyvät rajaamaan valaistun alueen erittäin tarkasti verrattuna esimerkiksi matriisiajovaloihin.
Varusteisiin lukeutuu myös takalasiin sijoitettua kameraa hyödyntävä uusi digitaalinen taustapeili, jonka ansiosta esimerkiksi takaistuimien pääntuet tai takamatkustajat eivät haittaa taustapeilin näkymää. Kuvaa voi säätää laajalla skaalalla kuljettajan mieltymysten mukaan.
Lisäksi 360-kamerajärjestelmään on lisätty jalankulkijoiden tunnistustoiminto ja varsinaisten esikiristimien lisäksi turvavyöt voidaan esikiristää sähköisesti, mikäli PCS-järjestelmä havaitsee kohonneen törmäysriskin.
Uusi multimediajärjestelmä ja parannettu käyttöliittymä
Uudistuneen LS-mallin multimediajärjestelmä ja käyttöliittymä ovat kokeneet ison muutoksen, joka tähtää yksinkertaisempaan ja intuitiiviseen käyttökokemukseen. Uutta järjestelmää ohjataan 12,3-tuumaisen, kuljettajan näkökenttään saumattomasti sijoitetun kosketusnäytön avulla.
Järjestelmän ominaisuudet pitävät luonnollisesti sisällään älypuhelimen integrointiominaisuudet Apple CarPlay™- ja Android Auto™-toimintoineen.
Kosketusnäytön toimintoihin on lisätty uusi viimeksi käytettyjen toimintojen pikanäppäin, joka mahdollistaa esimerkiksi istuinsäätöjen tai ohjauspyörän lämmityksen nopean käytön.
Ohjauspyörässä olevat mediajärjestelmän käyttöpainikkeet on nyt sijoitettu uudelleen parempaa käytettävyyttä silmällä pitäen.
Ulkoinen design
Lexus on pitänyt LS-mallin uudistumisen yhteydessä huolta myös ulkoisen designin hillitystä päivittämisestä. Etupuskuri on muotoiltu uudelleen ja Lexusille tyypillinen etusäleikkö on saanut tumman metallinhohtoisen pinnoitteen.
Ajovalot on muotoiltu uudelleen BladeScan™ -valoyksiköiden ehdolla päiväajovalojen muodostaessa erittäin tunnistettavan “L”-muodon. Puskurin alaosassa sijaitsevat ilmanottoaukot on siirretty ulommas ja niiden muoto on suorakulmaisempi korostaen auton leveyttä ja matalan ryhdikästä olemusta.
Tätä korostetaan entisestään F Sport -varustetasossa, jossa ilmanottoaukot ulottuvat puskurin kulman yli. Samoin kyseisessä varustetasossa ilmanottoaukkojen säleiköissä on satiininmusta pinta, vanteissa musta viimeistely ja takavaloyksiköiden kehykset ovat mustat.
Uusi kehittynyt väritekniikka
Lunar Silver -ulkovärin kehittämiseksi on tehty useita innovatiivisia ratkaisuja, jotka saavat maalipinnan kontrastin aivan uuteen ulottuvuuteen niin varjojen kuin korostusten avulla. Tämä ulkoväri yhdistyy saumattomasti uusiin Nishijin- ja Haku-sisädesigntyyleihin.
Ultraääniteknologiaa hyödyntämällä varsinainen maalipinta saadaan vain yhden mikrometrin paksuiseksi. Tällöin maalin sisältämät alumiinipartikkelit pakkautuvat tiiviimmin ja yhdenmukaisemmin, jolloin lopputuloksena on virheetön maalipinta peilimäisellä kiillolla.
Tämän saavuttamiseksi myös pohjamaalin, pohjavärin ja lukuisten lakkakerrosten täytyy olla äärimmäisen tasaisia - jotain, johon vain Lexusin Takumi-mestarit pystyvät.
Käsityötaidetta sisädesignina
Uudistunut LS esittelee maailmalle modernin tulkinnan kahdesta perinteisestä, vuosisataisesta japanilaisesta käsityötaidosta. Nishijin- ja Haku-oviverhoilut luovat katsojalle kiehtovan, orgaanisen kuvion, joka muistuttaa kuunvalossa väreilevää vedenpintaa.
Toteutus ilmentää taiteellista japanilaista tapaa yhdistää hyvin erilaisia materiaaleja ilmentämään luonnon kauneutta ja luonnetta.
Nishijin-tyylin juuret ovat japanilaiselle ylimystölle aikanaan kehitetyt materiaalitekniikat. Metallikalvo venytetään washi-paperin päälle ja leikataan ohuiksi nauhoiksi, joista kudottavan orgaanisen muodon hopeaiset langat luovat väreilevien aaltojen maailman.
Uudistunut LS esittelee maailmalle modernin tulkinnan kahdesta perinteisestä, vuosisataisesta japanilaisesta käsityötaidosta. Nishijin- ja Haku-oviverhoilut luovat katsojalle kiehtovan, orgaanisen kuvion, joka muistuttaa kuunvalossa väreilevää vedenpintaa.
Haku-tyyli on yli 400 vuotta vanha käsityötaito, jossa metallikalvo ohennetaan yhden - kahden mikrometrin välille. Haku-pinnan hento kiilto kuvastaa kuunvaloa Nishijin-aaltojen yllä.
Lexuksen uusin taidonnäyte ja todiste Takumi-mestarien tinkimättömästä ammattitaidosta saapuu Eurooppaan ja Suomeen alkuvuodesta 2021.
Lexus-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki
Toyota
Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki
Toyota
Kia
Kia
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Käytettyjä autoja myytiin alkuvuonna selkeästi enemmän kuin viime vuonna
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Auto Bild 9/2025 on kaupoissa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Wharfedalen uusi evoluutio
Älykästä ilmanvaihtoa
Elipsonin uudet fasetit
Isot kemut lykkääntyvät
Volumion tarkkuus-dac
Mark Levinsonin uusi ilme
Tehokas erotusmuuntaja Virosta
QUADin uusvanha integroitu vahvistin
D-luokan tehovahvistimia Luxemburgista
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Käytettyjä autoja myytiin alkuvuonna selkeästi enemmän kuin viime vuonna
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
KOEAJOT
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Käytettyjä autoja myytiin alkuvuonna selkeästi enemmän kuin viime vuonna
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL