Korkeajänniteakun voimavaroja tehokkaammin hyödynnettäessä polttomoottorin kierrosluku voidaan pitää maltillisena, millä taas on positiivinen vaikutus auton melutasoon - tai pikemminkin äänettömyyteen.

Korkeajänniteakun voimavaroja tehokkaammin hyödynnettäessä polttomoottorin kierrosluku voidaan pitää maltillisena, millä taas on positiivinen vaikutus auton melutasoon - tai pikemminkin äänettömyyteen.

Lexus LS uudistuu: Lippulaivassa täysau­to­maat­tinen pysäköin­ti­jär­jes­telmä varustettuna muisti­toi­min­nolla usein käytettyjä kohteita varten

Lexus esittelee tänään Euroopan lippu­lai­va­mal­linsa, LS:n uudistuneen version.

Auto Bild.Uutiset

Uu­dis­tu­nut Le­xus LS on uu­sien tek­no­lo­gi­oi­den, va­rus­tei­den ja de­sig­nin näy­teik­ku­na. Mal­lin myyn­ti al­kaa Eu­roo­pas­sa vie­lä tä­män vuo­den syk­syl­lä.

Koji Sato (Pre­si­dent, Le­xus In­ter­na­ti­o­nal) ker­toi:

“Uu­den LS-mal­lin suun­nit­te­lus­sa täh­tä­sim­me poik­keuk­sel­li­sen hil­jai­suu­den ja mu­ka­vuu­den uu­teen as­tee­seen, sil­lä mai­ni­tut omi­nai­suu­det ovat ol­leet mää­rit­tä­viä te­ki­jöi­tä koko Le­xuk­sen brän­dil­le ai­na en­sim­mäi­ses­tä LS-mal­lis­ta läh­tien.”

Enem­män voi­maa hie­nos­tu­nee­seen ajo­ko­ke­muk­seen

Yli­ver­tais­ta peh­meyt­tä ja vah­vaa voi­maa, mitä LS 500h -mal­li on tar­jon­nut jo en­ti­ses­tään, on pa­ran­net­tu tek­ni­sil­lä muu­tok­sil­la jot­ka pys­ty­vät hyö­dyn­tä­mään täy­si­mää­räi­ses­ti Li-Ion -kor­ke­a­jän­ni­te­a­kun omi­nai­suuk­sia.

Säh­kö­käy­töl­lä on au­ton voi­ma­lin­jas­sa en­tis­tä suu­rem­pi roo­li, ja eri­tyi­ses­ti nor­maa­liin aja­mi­seen - mitä vä­hin­tään 90 % au­ton käy­tös­tä on - kes­kit­ty­nyt ke­hi­tys­työ on tuo­nut tul­les­saan erit­täin vai­vat­to­man ajo­ko­ke­muk­sen.

Kiih­ty­vyys on nyt ai­em­paa li­ne­aa­ri­sem­paa, mikä te­kee kau­pun­gis­sa aja­mi­ses­ta miel­lyt­tä­väm­pää mut­ta myös vaih­te­le­vis­sa olo­suh­teis­sa maan­tiel­lä ajet­ta­es­sa pie­ni­kin kaa­su­pol­ki­men pai­nal­lus riit­tää peh­me­än voi­mak­kaa­seen kiih­ty­vyy­teen.

Kor­ke­a­jän­ni­te­a­kun voi­ma­va­ro­ja te­hok­kaam­min hyö­dyn­net­tä­es­sä polt­to­moot­to­rin kier­ros­lu­ku voi­daan pi­tää mal­til­li­se­na, mil­lä taas on po­si­tii­vi­nen vai­ku­tus au­ton me­lu­ta­soon - tai pi­kem­min­kin ää­net­tö­myy­teen.

Ver­ra­ton mat­kus­tus­mu­ka­vuus

Ai­no­as­taan pa­ras mah­dol­li­nen mat­kus­tus­mu­ka­vuus on ol­lut LS-mal­lin par­hai­ten tun­nis­tet­ta­via piir­tei­tä. Uu­sim­mas­sa ver­si­os­sa sekä ren­kai­siin, mu­kau­tu­vaan is­kun­vai­men­nus­jär­jes­tel­mään (AVS), kal­lis­tuk­sen­va­kauk­seen ja jopa is­tui­mien ra­ken­tee­seen on kiin­ni­tet­ty täs­tä nä­kö­kul­mas­ta eri­tyis­tä huo­mi­o­ta.

Ren­kai­den osal­ta si­vu­sei­nä­mien jäyk­kyyt­tä on vä­hen­net­ty run-flat -omi­nai­suuk­sis­ta tin­ki­mät­tä, ja AVS-jou­si­tus­jär­jes­tel­män uu­det li­nee­ri­so­le­noi­di­vent­tii­lit mah­dol­lis­ta­vat is­kun­vai­men­nuk­sen no­pe­am­man ja tar­kem­man toi­min­nan eri­lai­sil­la pin­noil­la ajet­ta­es­sa.

Kal­lis­tuk­sen­vai­men­nuk­ses­sa ote­taan en­tis­tä tar­kem­min huo­mi­oon dy­naa­mi­nen pai­non­siir­ty­mä ko­rin kal­lis­tu­es­sa mikä tar­koit­taa mm. en­tis­tä tar­kem­paa ajet­ta­vuut­ta kaar­teis­sa ja no­peis­sa kään­nök­sis­sä.

Ja ne is­tui­met: laa­duk­kaat is­tui­met ovat ai­na kriit­ti­nen osa mu­ka­vuut­ta, jo­ten Le­xus on muut­ta­nut is­tuin­ten ra­ken­net­ta uu­del­la mo­ni­ker­ros­peh­mus­teel­la, eri­tyi­sen peh­me­äl­lä pääl­lys­peh­mus­teel­la ja uu­del­leen­si­joi­te­tuin sau­mauk­sin.

Lexus esittelee uudessa LS-mallissa ensimmäistä kertaa täysin automaattisen pysäköintijärjestelmän. Järjestelmä käyttää ennennäkemättömällä tavalla ohjausta, kaasua, jarrua sekä voimansiirtoa liikuttaakseen ajoneuvoa erittäin tarkasti ja turvallisesti.

Lexus esittelee uudessa LS-mallissa ensimmäistä kertaa täysin automaattisen pysäköintijärjestelmän. Järjestelmä käyttää ennennäkemättömällä tavalla ohjausta, kaasua, jarrua sekä voimansiirtoa liikuttaakseen ajoneuvoa erittäin tarkasti ja turvallisesti.

Lop­pu­tu­lok­se­na is­tui­met vä­lit­tä­vät en­tis­tä vä­hem­män vä­ri­nöi­tä, ovat erit­täin mu­ka­via ja pi­tä­vät is­tu­jan pai­koil­laan hy­vin­kin dy­naa­mi­sis­sa ajo­ti­lan­teis­sa.

Täy­sin au­to­maat­ti­nen Ad­van­ced Park -jär­jes­tel­mä

Le­xus esit­te­lee uu­des­sa LS-mal­lis­sa en­sim­mäis­tä ker­taa täy­sin au­to­maat­ti­sen py­sä­köin­ti­jär­jes­tel­män. Jär­jes­tel­mä käyt­tää en­nen­nä­ke­mät­tö­mäl­lä ta­val­la oh­jaus­ta, kaa­sua, jar­rua sekä voi­man­siir­toa lii­kut­taak­seen ajo­neu­voa erit­täin tar­kas­ti ja tur­val­li­ses­ti.

Peh­me­än ja tar­kan toi­min­nan li­säk­si jär­jes­tel­mä on mui­ta mark­ki­noil­la ole­via jär­jes­tel­miä no­pe­am­pi.

Ajet­ta­es­sa ai­o­tun py­sä­köin­ti­ti­lan vie­reen kul­jet­ta­ja voi ak­ti­voi­da jär­jes­tel­män, jol­loin se au­to­maat­ti­ses­ti etäi­syys­tun­nis­ti­mien sekä 360-ka­me­ra­jär­jes­tel­män avul­la luo ku­van ym­pä­ris­tös­tään.

Jär­jes­tel­mä mää­rit­tää au­to­maat­ti­ses­ti kai­kis­ta te­hok­kaim­man ja tur­val­li­sim­man ta­van py­sä­köi­dä au­to hil­jen­tä­en no­peut­ta ti­lan ol­les­sa ah­das. Me­di­a­näy­tön kaut­ta vä­lit­ty­vä kir­kas kuva pi­tää kul­jet­ta­jan jat­ku­vas­ti ajan ta­sal­la au­ton liik­keis­tä ja si­jain­nis­ta.

Jär­jes­tel­mäs­sä on myös muis­ti­toi­min­to usein käy­tet­ty­jä py­sä­köin­ti­koh­tei­ta sil­mäl­lä pi­tä­en, ja jär­jes­tel­mä toi­mii myös il­man park­ki­pai­kan ää­ri­vii­vo­ja tai mui­ta py­sä­köi­ty­jä ajo­neu­vo­ja.

Ai­na tur­val­li­sem­paa aja­mis­ta

Uu­dis­tu­nut Le­xus LS hyö­dyn­tää uu­sin­ta tek­no­lo­gi­aa teh­däk­seen aja­mi­ses­ta mah­dol­li­sim­man tur­val­lis­ta ja aut­taak­seen kul­jet­ta­jaa mah­dol­li­sim­man te­hok­kaas­ti.

Käy­tös­sä on nyt RX-mal­lis­ta tu­tut adap­tii­vi­set Bla­deS­can™ -ajo­va­lot, jot­ka pys­ty­vät ra­jaa­maan va­lais­tun alu­een erit­täin tar­kas­ti ver­rat­tu­na esi­mer­kik­si mat­rii­si­a­jo­va­loi­hin.

Va­rus­tei­siin lu­keu­tuu myös ta­ka­la­siin si­joi­tet­tua ka­me­raa hyö­dyn­tä­vä uu­si di­gi­taa­li­nen taus­ta­pei­li, jon­ka an­si­os­ta esi­mer­kik­si ta­kais­tui­mien pään­tu­et tai ta­ka­mat­kus­ta­jat ei­vät hait­taa taus­ta­pei­lin nä­ky­mää. Ku­vaa voi sää­tää laa­jal­la skaa­lal­la kul­jet­ta­jan miel­ty­mys­ten mu­kaan.

Li­säk­si 360-ka­me­ra­jär­jes­tel­mään on li­sät­ty ja­lan­kul­ki­joi­den tun­nis­tus­toi­min­to ja var­si­nais­ten esi­ki­ris­ti­mien li­säk­si tur­va­vyöt voi­daan esi­ki­ris­tää säh­köi­ses­ti, mi­kä­li PCS-jär­jes­tel­mä ha­vait­see ko­hon­neen tör­mäys­ris­kin.

Uu­si mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mä ja pa­ran­net­tu käyt­tö­liit­ty­mä

Uu­dis­tu­neen LS-mal­lin mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mä ja käyt­tö­liit­ty­mä ovat ko­ke­neet ison muu­tok­sen, joka täh­tää yk­sin­ker­tai­sem­paan ja in­tui­tii­vi­seen käyt­tö­ko­ke­muk­seen. Uut­ta jär­jes­tel­mää oh­ja­taan 12,3-tuu­mai­sen, kul­jet­ta­jan nä­kö­kent­tään sau­mat­to­mas­ti si­joi­te­tun kos­ke­tus­näy­tön avul­la.

Jär­jes­tel­män omi­nai­suu­det pi­tä­vät luon­nol­li­ses­ti si­säl­lään äly­pu­he­li­men in­teg­roin­ti­o­mi­nai­suu­det Ap­p­le CarP­lay™- ja And­roid Au­to™-toi­min­toi­neen.

Kos­ke­tus­näy­tön toi­min­toi­hin on li­sät­ty uu­si vii­mek­si käy­tet­ty­jen toi­min­to­jen pi­ka­näp­päin, joka mah­dol­lis­taa esi­mer­kik­si is­tuin­sää­tö­jen tai oh­jaus­pyö­rän läm­mi­tyk­sen no­pe­an käy­tön.

Oh­jaus­pyö­räs­sä ole­vat me­di­a­jär­jes­tel­män käyt­tö­pai­nik­keet on nyt si­joi­tet­tu uu­del­leen pa­rem­paa käy­tet­tä­vyyt­tä sil­mäl­lä pi­tä­en.

Ul­koi­nen de­sign

Le­xus on pi­tä­nyt LS-mal­lin uu­dis­tu­mi­sen yh­tey­des­sä huol­ta myös ul­koi­sen de­sig­nin hil­li­tys­tä päi­vit­tä­mi­ses­tä. Etu­pus­ku­ri on muo­toil­tu uu­del­leen ja Le­xu­sil­le tyy­pil­li­nen etu­sä­leik­kö on saa­nut tum­man me­tal­lin­hoh­toi­sen pin­noit­teen.

Ajo­va­lot on muo­toil­tu uu­del­leen Bla­deS­can™ -va­lo­yk­si­köi­den eh­dol­la päi­vä­a­jo­va­lo­jen muo­dos­ta­es­sa erit­täin tun­nis­tet­ta­van “L”-muo­don. Pus­ku­rin ala­o­sas­sa si­jait­se­vat il­ma­not­to­au­kot on siir­ret­ty ulom­mas ja nii­den muo­to on suo­ra­kul­mai­sem­pi ko­ros­ta­en au­ton le­veyt­tä ja ma­ta­lan ryh­di­käs­tä ole­mus­ta.

Tätä ko­ros­te­taan en­ti­ses­tään F Sport -va­rus­te­ta­sos­sa, jos­sa il­ma­not­to­au­kot ulot­tu­vat pus­ku­rin kul­man yli. Sa­moin ky­sei­ses­sä va­rus­te­ta­sos­sa il­ma­not­to­auk­ko­jen sä­lei­köis­sä on sa­tii­nin­mus­ta pin­ta, van­teis­sa mus­ta vii­meis­te­ly ja ta­ka­va­lo­yk­si­köi­den ke­hyk­set ovat mus­tat.

Uu­si ke­hit­ty­nyt vä­ri­tek­niik­ka

Lu­nar Sil­ver -ul­ko­vä­rin ke­hit­tä­mi­sek­si on teh­ty usei­ta in­no­va­tii­vi­sia rat­kai­su­ja, jot­ka saa­vat maa­li­pin­nan kont­ras­tin ai­van uu­teen ulot­tu­vuu­teen niin var­jo­jen kuin ko­ros­tus­ten avul­la. Tämä ul­ko­vä­ri yh­dis­tyy sau­mat­to­mas­ti uu­siin Nis­hi­jin- ja Haku-si­sä­de­sign­tyy­lei­hin.

Ult­ra­ää­ni­tek­no­lo­gi­aa hyö­dyn­tä­mäl­lä var­si­nai­nen maa­li­pin­ta saa­daan vain yh­den mik­ro­met­rin pak­sui­sek­si. Täl­löin maa­lin si­säl­tä­mät alu­mii­ni­par­tik­ke­lit pak­kau­tu­vat tii­viim­min ja yh­den­mu­kai­sem­min, jol­loin lop­pu­tu­lok­se­na on vir­hee­tön maa­li­pin­ta pei­li­mäi­sel­lä kiil­lol­la.

Tä­män saa­vut­ta­mi­sek­si myös poh­ja­maa­lin, poh­ja­vä­rin ja lu­kuis­ten lak­ka­ker­ros­ten täy­tyy ol­la ää­rim­mäi­sen ta­sai­sia - jo­tain, jo­hon vain Le­xu­sin Ta­ku­mi-mes­ta­rit pys­ty­vät.

Kä­si­työ­tai­det­ta si­sä­de­sig­ni­na

Uu­dis­tu­nut LS esit­te­lee maa­il­mal­le mo­der­nin tul­kin­nan kah­des­ta pe­rin­tei­ses­tä, vuo­si­sa­tai­ses­ta ja­pa­ni­lai­ses­ta kä­si­työ­tai­dos­ta. Nis­hi­jin- ja Haku-ovi­ver­hoi­lut luo­vat kat­so­jal­le kieh­to­van, or­gaa­ni­sen ku­vi­on, joka muis­tut­taa kuun­va­los­sa vä­rei­le­vää ve­den­pin­taa.

To­teu­tus il­men­tää tai­teel­lis­ta ja­pa­ni­lais­ta ta­paa yh­dis­tää hy­vin eri­lai­sia ma­te­ri­aa­le­ja il­men­tä­mään luon­non kau­neut­ta ja luon­net­ta.

Nis­hi­jin-tyy­lin juu­ret ovat ja­pa­ni­lai­sel­le yli­mys­töl­le ai­ka­naan ke­hi­te­tyt ma­te­ri­aa­li­tek­nii­kat. Me­tal­li­kal­vo ve­ny­te­tään was­hi-pa­pe­rin pääl­le ja lei­ka­taan ohuik­si nau­hoik­si, jois­ta ku­dot­ta­van or­gaa­ni­sen muo­don ho­pe­ai­set lan­gat luo­vat vä­rei­le­vien aal­to­jen maa­il­man.

Uudistunut LS esittelee maailmalle modernin tulkinnan kahdesta perinteisestä, vuosisataisesta japanilaisesta käsityötaidosta. Nishijin- ja Haku-oviverhoilut luovat katsojalle kiehtovan, orgaanisen kuvion, joka muistuttaa kuunvalossa väreilevää vedenpintaa.

Uudistunut LS esittelee maailmalle modernin tulkinnan kahdesta perinteisestä, vuosisataisesta japanilaisesta käsityötaidosta. Nishijin- ja Haku-oviverhoilut luovat katsojalle kiehtovan, orgaanisen kuvion, joka muistuttaa kuunvalossa väreilevää vedenpintaa.

Haku-tyy­li on yli 400 vuot­ta van­ha kä­si­työ­tai­to, jos­sa me­tal­li­kal­vo ohen­ne­taan yh­den - kah­den mik­ro­met­rin vä­lil­le. Haku-pin­nan hen­to kiil­to ku­vas­taa kuun­va­loa Nis­hi­jin-aal­to­jen yl­lä.

Le­xuk­sen uu­sin tai­don­näy­te ja to­dis­te Ta­ku­mi-mes­ta­rien tin­ki­mät­tö­mäs­tä am­mat­ti­tai­dos­ta saa­puu Eu­roop­paan ja Suo­meen al­ku­vuo­des­ta 2021.

Le­xus-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota

Ensire­kis­te­röi­tyjen henkilöautojen keskihintojen nousu on pysähtynyt - helmikuun ensire­kis­te­röin­ti­määrä matalalla tasolla

Auto Bild.Uutiset
Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota

Ensire­kis­te­röi­tyjen henkilöautojen keskihintojen nousu on pysähtynyt - helmikuun ensire­kis­te­röin­ti­määrä matalalla tasolla

Auto Bild.Uutiset

Kia

Tässä on uusi Kia PV5

Auto Bild.Uutiset

Kia

Tässä on uusi Kia PV5

Auto Bild.Uutiset

Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja

Auto Bild.Uutiset

Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU