Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla

Mitsubishi Motors jatkaa eurooppalaisen mallistonsa laajentamista esittelemällä täysin uuden Grandisin, joka on suunniteltu erityisesti Euroopan markkinoille kilpaillen markkinoiden suurimmassa segmentissä.

Auto Bild.Uutiset

Gran­dis tuo mu­ka­naan brän­din tun­nu­so­mai­sen muo­toi­lun, edis­ty­neet säh­köis­te­tyt voi­ma­lin­jat, vii­mei­sim­män ADAS-tek­nii­kan ja si­sään­ra­ken­ne­tun Goog­len tar­jo­a­man lii­tet­tä­vyy­den.

"C-SUV-seg­ment­ti on Eu­roo­pan suu­rin, ja yh­des­sä myö­hem­min tänä vuon­na esi­tel­tä­vän Ec­lip­se Cross BEV:n kans­sa täy­sin uu­si Gran­dis kas­vat­taa mark­ki­na­peit­to­am­me mer­kit­tä­väs­ti, kat­ta­en laa­jan hin­ta­hai­ta­rin, täy­den va­li­koi­man edis­ty­nei­tä säh­köis­tet­ty­jä voi­ma­lin­jo­ja, uu­sim­man ADAS-tek­no­lo­gi­an ja si­sään­ra­ken­ne­tun Goog­len," sa­noo Frank Krol, Mit­su­bis­hi Mo­tors Eu­ro­pen toi­mi­tus­joh­ta­ja. "Gran­dis on täy­del­li­nen rat­kai­su nuo­ril­le per­heil­le – se yh­dis­tää ti­lan, muun­nel­ta­vuu­den ja uu­sim­man tek­no­lo­gi­an hou­kut­te­le­vak­si ko­ko­nai­suu­dek­si sekä uu­den 8 vuo­den laa­jen­ne­tun ta­kuu­pa­ke­tin*."

Gran­dis – ti­la­va si­säl­tä, tyy­li­käs ul­koa

Mal­lin nimi Gran­dis on joh­det­tu la­ti­nan­kie­li­ses­tä sa­nas­ta “suu­ri ja vai­kut­ta­va” ja viit­taa 2000-lu­vun alun sa­man ni­mi­seen tila-au­toon. Ul­ko­puo­lel­la huo­mi­on kiin­nit­tä­vät eri­tyi­ses­ti Mit­su­bis­hi Mo­tor­sin uu­dis­tet­tu Dy­na­mic Shield -keu­la sekä tun­nis­tet­ta­va Sculp­tu­ral He­xa­gon -ta­kail­me. Uu­si Gran­dis on tyy­lik­kään lin­ja­kas, ja au­tol­la on pi­tuut­ta 4 410 mm, le­veyt­tä 2 000 mm, ja kor­keut­ta 1 580 mm.

Va­lit­ta­vis­sa on vii­si tyy­li­käs­tä me­tal­li­vä­riä: Steel Grey, Crys­tal White, Ro­yal Blue, Sun­ri­se Red tai Onyx Black. Van­ne­koot al­ka­vat 17-tuu­mai­ses­ta ai­na 19-tuu­mai­siin as­ti.

Si­sä­ti­lois­sa Gran­dis yh­dis­tää käy­tän­nöl­li­syy­den, muun­nel­ta­vuu­den, sekä laa­dun. Ma­te­ri­aa­lien laa­du­kas vii­meis­te­ly ko­ros­taa au­ton laa­tua, ja ti­lan­tun­tua oh­jaa­moon tuo elekt­ro­kro­maat­ti­nen la­si­kat­to. Ta­kais­tui­met liik­ku­vat jopa 160 mm tar­jo­ten mah­dol­li­suu­den jous­ta­val­le ti­lan­käy­töl­le. Ta­kais­tuin­ten ol­les­sa etum­mai­ses­sa asen­nos­saan on ta­va­ra­ti­laa jopa 434 lit­raa. Sel­kä­no­jat kaa­det­tui­na mak­si­mi­ti­la­vuus kas­vaa jopa 1 455 VDA-lit­raan. Säh­kö­toi­mi­nen ta­ka­luuk­ku on va­rus­tet­tu handsf­ree-toi­min­nol­la mah­dol­lis­ta­en hel­pon las­tauk­sen.

Va­lit­ta­vis­sa kak­si ta­lou­del­lis­ta hyb­ri­di­voi­ma­lin­jaa

Täy­sin uu­si Gran­dis on rää­tä­löi­ty Eu­roo­pan mark­ki­noil­le hyb­ri­di­voi­ma­lin­jo­jen­sa osal­ta. Tar­jol­la on kak­si ta­lou­del­lis­ta ja te­ho­kas­ta voi­ma­lin­jaa: ke­vyt­hyb­ri­di (MHEV) sekä täys­hyb­ri­di (HEV).

MHEV-voi­ma­lin­ja yh­dis­tä­mää 1,3-lit­rai­sen suo­ra­ruis­ku­tuk­sel­la va­rus­te­tun tur­bo­ah­de­tun ben­sii­ni­moot­to­rin hih­na­käyt­töi­seen start­ti­ge­ne­raat­to­riin ja 12V li­tiu­mi­o­ni­ak­kuun. Jär­jes­tel­mä mah­dol­lis­taa ener­gi­an tal­tee­no­ton hi­das­tuk­sis­sa ja jar­ru­tuk­sis­sa sekä tar­jo­aa vään­tö­a­pua säh­köl­lä. Voi­ma­lin­jan ko­ko­nais­te­ho on 103 kW. MHEV-mal­lit on saa­ta­vil­la joko kuu­si­vaih­tei­sel­la ma­nu­aa­li­vaih­teis­tol­la tai seit­se­män­vaih­tei­sel­la kak­sois­kyt­ki­nau­to­maa­til­la.

Täys­hyb­ri­di­nä Gran­dis tuo li­sää säh­köis­tä suo­ri­tus­ky­kyä. HEV-voi­ma­lin­jan ko­ko­nais­te­ho on 115 kW ja se koos­tuu kuu­des­ta ele­men­tis­tä: 1,8-lit­rai­ses­ta va­paas­ti hen­git­tä­väs­tä ben­sii­ni­moot­to­ris­ta (80 kW), pää­säh­kö­moot­to­ris­ta (36 kW), tois­si­jai­ses­ta säh­kö­moot­to­ris­ta (15 kW), 1,4 kWh:n li­tiu­mi­o­ni­a­kus­ta, te­ho­e­lekt­ro­nii­kas­ta ja älyk­kääs­tä mo­ni­ti­la­vaih­teis­tos­ta.

Hyb­ri­di­voi­ma­lin­jan kom­po­nen­tit toi­mi­vat sau­mat­to­mas­ti yh­des­sä. Kau­pun­kiym­pä­ris­tös­sä voi­ma­lin­ja mah­dol­lis­taa jopa 80 % ajos­ta puh­taas­ti säh­köl­lä, mikä te­kee ly­hyis­tä mat­kois­ta eri­tyi­sen te­hok­kai­ta ja hil­jai­sia. Tar­vit­ta­es­sa polt­to­moot­to­ri osal­lis­tuu aja­mi­seen, ja kau­pun­ki­a­jos­sa ku­lu­tus voi las­kea jopa 40 pro­sent­tia.

Hyb­rid Po­wer-Split Ma­na­ge­ment Sys­tem -jär­jes­tel­mä mah­dol­lis­taa hyb­ri­di­jär­jes­tel­män toi­mi­mi­nen seu­raa­vis­sa ti­lois­sa:

- 100 % säh­kö­a­jo­ti­la

- Dy­naa­mi­nen ajo­ti­la

- Li­sään­ty­neen hi­das­tuk­sen ja jar­ru­tuk­sen tila (tila B)

- Ak­ku­va­rauk­sen yl­lä­pi­to polt­to­moot­to­ril­la

- E-Drive -ajo­ti­la

Voi­man­ja­ko op­ti­moi­daan te­hon­tar­peen ja akun va­raus­ti­lan pe­rus­teel­la. Kul­jet­ta­ja voi myös va­li­ta E-Save-ti­lan, joka säi­lyt­tää akun va­raus­ta­son yli 40 %, joka var­mis­taa riit­tä­vän va­raus­ti­lan seu­raa­vaa ajoa var­ten joko säh­kö- tai hyb­ri­di­ti­las­sa.

Jopa 20 kul­jet­ta­jaa avus­ta­vaa jär­jes­tel­mää

Täy­sin uu­si Mit­su­bis­hi Gran­dis on suun­ni­tel­tu tur­val­li­suus etu­si­jal­la. Kor­ke­a­lu­juus­te­räk­sel­lä vah­vis­tet­tu kori, mo­ni­puo­li­nen tur­va­tyy­ny­jär­jes­tel­mä ja tör­mäyk­siä vai­men­ta­vat ra­ken­teet tar­jo­a­vat eri­no­mai­sen suo­jan mat­kus­ta­jil­le ja ja­lan­kul­ki­joil­le. Jopa 20 eril­lis­tä kul­jet­ta­jaa avus­ta­vaa jär­jes­tel­mää – mu­kaan lu­kien mu­kau­tu­va va­ki­o­no­peu­den­sää­din, kais­tan­kes­ki­tin ja MI-PI­LOT -ajo­a­vus­tin – li­sää­vät ajo­mu­ka­vuut­ta ja vä­hen­tä­vät kul­jet­ta­jan kuor­mi­tus­ta eri­tyi­ses­ti pit­käl­lä mat­kal­la tai ruuh­kis­sa.

Tur­val­li­suut­ta li­sää­vät myös 360 as­teen Around View Mo­ni­tor -ka­me­ra­jär­jes­tel­mä, ris­te­ä­vän lii­ken­teen va­roi­tin ja hä­tä­jar­ru­tus pe­ruut­ta­es­sa, sekä eCall-hä­tä­pu­he­lu­toi­min­to.

Lii­tet­tä­vyys kes­ki­ös­sä

Uu­si Mit­su­bis­hi Gran­dis on va­rus­tet­tu si­sään­ra­ken­ne­tuil­la Goog­len pal­ve­luil­la. Goog­le Maps, Goog­le Play, sekä Goog­le As­sis­tant ovat si­sään­ra­ken­net­tu­ja kor­ke­a­re­so­luu­ti­oi­seen 10,4” kes­ki­näyt­töön. Kir­jau­tu­mal­la si­sään saa kul­jet­ta­ja käyt­töön­sä ha­ku­his­to­ri­an­sa ja tal­len­ne­tut osoit­teet sekä re­aa­li­ai­kai­set lii­ken­ne­tie­dot. Goog­le Play -kaup­pa tar­jo­aa jopa yli 100 so­vel­lus­ta, mu­kaan lu­kien pe­le­jä, mu­siik­ki­so­vel­luk­sia, sekä suo­ra­tois­to­pal­ve­lui­ta. Mit­su­bis­hi Mo­tors -mo­bii­li­so­vel­lus puo­les­taan mah­dol­lis­taa ajo­neu­von etä­käy­tön ja hal­lin­nan mis­tä päin maa­il­maa ta­han­sa.

Kul­jet­ta­jan näyt­tö on va­rus­te­ta­sos­ta riip­pu­en pie­nem­pi 7” näyt­tö tai 10” di­gi­taa­li­nen näyt­tö. Tu­et­tu­na ovat myös And­roid Au­to ja Ap­p­le CarP­lay, sekä jär­jes­tel­mä pa­ran­tuu koko ajan lan­gat­to­mien OTA-päi­vi­tys­ten an­si­os­ta. Ää­nen­tois­tos­ta huo­leh­tii Har­man Kar­don -pre­mium-ää­nen­tois­to­jär­jes­tel­mä, joka tar­jo­aa sel­ke­än ja laa­duk­kaan ää­nen­tois­ton vii­del­lä esi­a­se­tuk­sel­la par­haan mah­dol­li­sen kuun­te­lu­ko­ke­muk­sen ta­kaa­mi­sek­si.

Mit­su­bis­hin kat­ta­va ta­kuu va­ki­o­na

Kaik­kien Eu­roo­pas­sa myy­tä­vien Mit­su­bis­hi-ajo­neu­vo­jen ta­paan täy­sin uu­si Gran­dis kuu­luu Mit­su­bis­hin huol­lon asi­a­kas­lu­pauk­sen pii­riin, joka si­säl­tää:

- 8 vuo­den ta­kuun* (5 vuo­den/100 000 km teh­das­ta­kuu + 3 vuo­den li­sä­tur­va, yh­teen­sä 8 vuot­ta/160 000 km)

- 12 vuo­den puh­ki­ruos­tu­mat­to­muus­ta­kuun

- 8 vuo­den/160 000 km ajo­ak­ku­ta­kuun

- 8 vuo­den Mit­su­bis­hi Ajo­tur­va­pal­ve­lu, vii­mei­set kol­me vuot­ta edel­lyt­tä­vät li­sä­ta­kuun voi­mas­sa­o­loa

Tuo­tan­to al­kaa vuo­den 2025 vii­mei­sel­lä nel­jän­nek­sel­lä Re­nault’n teh­taal­la Val­la­do­li­dis­sa, Es­pan­jas­sa. Gran­dis täy­den­tää Mit­su­bis­hin uu­dis­tu­vaa mal­lis­toa, jota joh­taa ke­vääl­lä lan­see­rat­tu lip­pu­lai­va­mal­li Out­lan­der PHEV.

*Ta­kuun 5 en­sim­mäis­tä vuot­ta ovat pe­rus­ta­kuu­ta (teh­das­ta­kuu), seu­raa­vat 3 vuot­ta (vuo­det 6-8) ovat eh­dol­lis­ta li­sä­ta­kuu­ta. 3 vuo­den eh­dol­li­sen li­sä­ta­kuun voi­mas­sa­o­lon säi­ly­mi­sek­si vuo­sien 6-8 mää­rä­ai­kais­huol­lot tu­lee suo­rit­taa val­tuu­te­tus­sa Mit­su­bis­hi Mo­tors -huol­los­sa, käyt­tä­en al­ku­pe­räi­siä Mit­su­bis­hi Mo­tors -va­ra­o­sia.

Au­to­Bild / Mit­su­bis­hi

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turval­li­suusk­ri­teerejä

Auto Bild.Uutiset

Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turval­li­suusk­ri­teerejä

Auto Bild.Uutiset
Taycan Levin jääradalla

Taycan Levin jääradalla

Porsche

Porsche Taycanille GUINNESS WORLD RECORDS™ -titteli – yli 17 kilometriä yhtäjaksoista driftausta jääradalla

Auto Bild.Uutiset
Taycan Levin jääradalla

Taycan Levin jääradalla

Porsche

Porsche Taycanille GUINNESS WORLD RECORDS™ -titteli – yli 17 kilometriä yhtäjaksoista driftausta jääradalla

Auto Bild.Uutiset

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN