Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä

Uusi Mercedes-Benz CLA aloittaa tähtimerkin täysin uudistuneen C/D-segmentin malliston.

Auto Bild.Uutiset

Se mää­rit­tää uu­del­leen, mitä toi­min­ta­mat­kal­la, ener­gi­a­te­hok­kuu­del­la ja la­taus­no­peu­del­la tar­koi­te­taan tä­män ko­ko­luo­kan au­tois­sa.

CLA 250+ -mal­lin yh­dis­tet­ty ku­lu­tus on vain 12,2 kWh / 100 km, ja toi­min­ta­mat­ka yl­tää vai­kut­ta­vaan 792 ki­lo­met­riin (WLTP). Tä­män mah­dol­lis­ta­vat muun mu­as­sa:

- En­sim­mäis­tä ker­taa Mer­ce­des-Benz-säh­kö­au­tos­sa käy­tös­sä ole­va 800 vol­tin kor­ke­a­jän­ni­te­jär­jes­tel­mä

- Kak­si­no­peuk­si­nen vaih­teis­to, joka yh­dis­tää te­hok­kuu­den ja suo­ri­tus­ky­vyn il­man komp­ro­mis­se­ja

- Op­ti­moi­tu ener­gi­an tal­tee­not­to, uu­si seu­raa­van su­ku­pol­ven läm­mi­tys­jär­jes­tel­mä uu­dis­tu­neel­la läm­pö­pump­pu­tek­nii­kal­la ja erit­täin ener­gi­a­te­hok­kaat säh­kö­moot­to­rit

- Huip­pu­luo­kan ae­ro­dy­na­miik­ka (Cd-ar­vo 0,21)

- MB.OS-käyt­tö­jär­jes­tel­mä

La­taus­te­ho py­syy kor­ke­a­na myös kyl­mis­sä olo­suh­teis­sa akus­ton esi­läm­mi­tyk­sen an­si­os­ta. Ne­li­ve­toi­ses­sa mal­lis­sa ener­gi­a­te­hok­kuut­ta li­sää me­kaa­ni­ses­ti ir­ti­kyt­ket­tä­vä etu­ve­to (DCU). Tar­jol­la on kak­si akus­to­ko­koa: 85 kWh ja myö­hem­min myös 58 kWh.

EDU 2.0 – uu­si ai­ka­kau­si säh­kö­au­ton voi­man­siir­ros­sa

Mer­ce­des-Ben­zin kak­si­no­peuk­si­nen EDU 2.0 -voi­man­siir­to (Elect­ric Drive Unit) rat­kai­see säh­kö­au­to­jen pe­rin­tei­sen haas­teen: pi­täi­si­kö pai­not­taa huip­pu­suo­ri­tus­ky­kyä vai mak­si­maa­lis­ta ener­gi­a­te­hok­kuut­ta? Vas­tauk­se­na EDU 2.0 yh­dis­tää te­hok­kuu­den ja suo­ri­tus­ky­vyn. Yk­si­vaih­tei­ses­sa säh­kö­au­tos­sa tämä va­lin­ta on väis­tä­mä­tön komp­ro­mis­si, mut­ta kak­si­no­peuk­si­nen vaih­teis­to tuo mu­ka­naan mo­lem­mat – il­man komp­ro­mis­se­ja.

EDU 2.0 -jär­jes­tel­mäs­sä on kak­si vä­li­tys­suh­det­ta, joi­den vä­lil­lä vaih­de­taan au­to­maat­ti­ses­ti ajo­ti­lan­teen ja kuor­mi­tuk­sen mu­kaan. Alem­pi vaih­de tar­jo­aa pa­rem­man kiih­ty­vyy­den ja voi­mak­kaam­man ve­don esi­mer­kik­si liik­keel­le läh­döis­sä tai jyr­kis­sä ylä­mäis­sä, kun taas suu­rem­pi vaih­de op­ti­moi hyö­ty­suh­teen ja ener­gi­an­ku­lu­tuk­sen suu­rem­mil­la ajo­no­peuk­sil­la, ku­ten moot­to­ri­tiel­lä. Suu­rem­pi vaih­de mah­dol­lis­taa myös kor­ke­am­man huip­pu­no­peu­den.

Luk­sus­ta uu­des­sa mit­ta­kaa­vas­sa

CLA:n si­sä­ti­lat tar­jo­a­vat uu­den­lais­ta luk­sus­ta ja en­si­luok­kais­ta ajo­mu­ka­vuut­ta tä­män ko­ko­luo­kan au­tos­sa. Luon­nol­lis­ta va­loa si­sä­ti­loi­hin lä­päi­se­vä suu­ri pa­no­raa­ma­la­si­kat­to on va­ki­o­na.

Muo­toi­lun läh­tö­koh­ta­na on ol­lut rau­hal­li­nen ja sel­keä ko­ko­nai­suus, joka tu­kee kul­jet­ta­jan ja mat­kus­ta­jien viih­ty­vyyt­tä. Kes­ki­pis­tee­nä on va­lin­nai­nen MBUX Su­persc­reen -näyt­tö, joka ulot­tuu koko mat­kus­ta­mon le­vey­del­le. Yh­te­näi­sen la­si­pin­nan taak­se si­joit­tu­vat 26 cm (10,25 tuu­man) kul­jet­ta­jan näyt­tö, 35,6 cm (14 tuu­man) kos­ke­tus­näyt­tö kes­kel­lä sekä sa­man­ko­koi­nen mat­kus­ta­jan oma näyt­tö. Ra­ken­teel­li­set ele­men­tit jää­vät hie­no­va­rai­ses­ti taus­tal­le, jol­loin huo­mio kiin­nit­tyy tar­koin har­kit­tui­hin huip­pu­tek­no­lo­gi­an rat­kai­sui­hin. Suu­ri pa­no­raa­ma la­si­kat­to on va­ki­o­na.

MBUX ja MB.OS – en­sim­mäi­nen te­ko­ä­ly­a­vus­tei­nen in­fo­tain­ment-jär­jes­tel­mä

Mer­ce­des-Benz User Ex­pe­rien­ce (MBUX) -in­fo­tain­ment-jär­jes­tel­mä on siir­ty­nyt uu­del­le ta­sol­le uu­den MB.OS-käyt­tö­jär­jes­tel­män myö­tä. Tämä avaa uu­den ai­ka­kau­den, jos­sa yk­si­löl­li­set käyt­tö­ko­ke­muk­set ja au­ton sekä kul­jet­ta­jan vä­li­nen in­tui­tii­vi­nen vuo­ro­vai­ku­tus ovat kes­ki­ös­sä.

Uu­si MBUX on maa­il­man en­sim­mäi­nen au­toi­hin ke­hi­tet­ty in­fo­tain­ment-jär­jes­tel­mä, joka yh­dis­tää te­ko­ä­ly­a­vus­ta­jat sekä Mic­ro­sof­til­ta et­tä Goog­lel­ta – en­sim­mäis­tä ker­taa usei­ta te­ko­ä­ly­a­lus­to­ja hyö­dyn­ne­tään rin­nak­kain sa­mas­sa jär­jes­tel­mäs­sä.

Jär­jes­tel­män poik­keuk­sel­li­nen suo­ri­tus­ky­ky vaa­tii ve­si­jääh­dy­te­tyn kes­kus­tie­to­ko­neen, joka toi­mii yh­des­sä Mer­ce­des-Benz In­tel­li­gent Cloud -pil­vi­pal­ve­lun kans­sa. Tämä mah­dol­lis­taa jat­ku­vat OTA (over-the-air) -päi­vi­tyk­set – en­sim­mäis­tä ker­taa myös ajo­a­vus­tin­jär­jes­tel­mil­le. Tä­män an­si­os­ta CLA py­syy ajan ta­sal­la ja hou­kut­te­le­va­na pit­kään, ai­van ku­ten äly­pu­he­lin, joka ke­hit­tyy uu­sien so­vel­lus­ten ja omi­nai­suuk­sien myö­tä.

Kat­ta­va va­ki­o­va­rus­te­lu ja AMG Line -pa­ket­ti

Uu­si täys­säh­köi­nen Mer­ce­des-Benz CLA on jo pe­rus­ver­si­os­ta al­ka­en hy­vin va­rus­tel­tu. Va­ki­o­va­rus­tei­na ovat mm. LED High Per­for­man­ce ajo­va­lot, va­lais­tu Mer­ce­des-Benz keu­la­mas­ki, DIST­RO­NIC-ak­tii­vi­nen etäi­syys­va­ki­o­no­peu­den­sää­din, nah­ka­ver­hoil­tu mo­ni­toi­mi­oh­jaus­pyö­rä, Goog­len da­taa hyö­dyn­tä­vä na­vi­goin­ti, vi­de­o­neu­vot­te­lu­ka­me­ra, AR­TI­CO-te­ko­nah­ka/kan­gas­ver­hoi­lu, mu­ka­vuu­sis­tui­met edes­sä, 11 kW AC-la­taus ja 320 kW DC-la­taus.

AMG Line -va­rus­te­ta­so tuo li­sää va­ki­o­va­rus­tei­ta, ku­ten AMG sty­ling-ele­men­tit, 18-tuu­man AMG-van­teet, sport-etuis­tui­met ja nap­pa­nah­ka­ver­hoil­tu ur­hei­lul­li­nen oh­jaus­pyö­rä. AMG Line -mal­leis­sa on li­säk­si va­ki­o­na Ad­van­ced Plus -pa­ket­ti, joka si­säl­tää mm. KEY­LESS-GO -avai­met­to­man jär­jes­tel­män, mo­bii­li­lait­tei­den lan­gat­to­man la­taus­jär­jes­tel­män, tun­nel­ma­va­lais­tuk­sen ja ulos­nou­se­vat oven­kah­vat.

Au­to­Bild / Mer­ce­des

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Alpine A290 avaa brändin sähköautotarjonnan

Alpine A290 avaa brändin sähköautotarjonnan

Alpine

Tällainen on palkittu Alpinen uusi täyssähköauto – Pohjoismaihin ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset
Alpine A290 avaa brändin sähköautotarjonnan

Alpine A290 avaa brändin sähköautotarjonnan

Alpine

Tällainen on palkittu Alpinen uusi täyssähköauto – Pohjoismaihin ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi

Auto Bild.Uutiset

Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi

Auto Bild.Uutiset
Talvi aiheuttaa pieniä haasteita sähköauton latauksessa

Talvi aiheuttaa pieniä haasteita sähköauton latauksessa

Näin selviät sähköauton lataamisesta talvipakkasilla

Auto Bild.Uutiset
Talvi aiheuttaa pieniä haasteita sähköauton latauksessa

Talvi aiheuttaa pieniä haasteita sähköauton latauksessa

Näin selviät sähköauton lataamisesta talvipakkasilla

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU