Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Auton joutuessa veden varaan pitää ulos päästä nopeasti.
Autoliitto testasi, mikä on paras tapa poistua uppoavasta autosta ja mitä on tehtävissä, jos sähköiset sivuikkunat eivät enää toimi.
Joka vuosi tapahtuu onnettomuuksia, joissa auto syystä tai toisesta joutuu veden varaan. Vaikka itse veteen ajautumisesta ei aiheutuisi matkustajille vammoja, on kyseessä erittäin vaarallinen onnettomuustyyppi, jossa nopea toiminta on pelastumisen kannalta välttämätöntä. Autoliitto testasi yhdessä viiden eurooppalaisen sisarjärjestönsä kanssa eri tapoja pelastautua vedessä olevasta autosta.
Kun auto ajautuu veteen, se uppoaa heti sen verran, että oven avaaminen ei ole mahdollista. Siihen, että auto uppoaa kokonaan kuluu kuitenkin muutama minuutti. Autojen kolariturvallisuutta mittaavan Euro NCAP:n mukaan sähköllä avattavien sivuikkunoiden pitäisi toimia vielä vähintään kymmenen minuutin ajan auton uppoamisesta. Tämä ei kuitenkaan aina toteudu. Ensimmäinen toimenpide onnettomuuden tapahduttua on joka tapauksessa avata auton sivuikkuna ja poistua sitä kautta välittömästi.
Kiinnitä ikkunansärkijä käden ulottuville
Jos ikkunannostimet menevät toimintakyvyttömiksi, paras tapa päästä autosta ulos on rikkoa sivuikkuna sitä varten suunnitellulla välineellä, kuten ikkunavasaralla tai jousella ja piikillä varustetulla ikkunansärkimellä, joihin on usein integroitu myös turvavyöleikkuri.
”Tällainen väline pitää olla sijoitettu niin, että siihen pääsee heti käsiksi eikä se saa lennellä ympäri autoa törmäystilanteessa. Paras kohta sivuikkunan rikkomiseen on sen reunasta, sillä keskeltä lasi joustaa eniten ja on siten vahvin”, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen sanoo.
”Turvavyöleikkurilla saa puolestaan turvavyöt poikki, jos ne eivät muuten avaudu. Turvalaitteessa olevan lapsen ei voi odottaakaan osaavan avata vöitä itse, vaan aikuisen pitää pelastaa lapsi.”
Turvalasit tuottavat ongelmia
Auton sivuikkunat ovat nykyisin useimmiten joko karkaistua lasia tai laminoituja, tai sitten ne ovat nk. tuplaikkunoita eli akustiikkalaseja. Akustiikkalasi sekä laminointi vaimentavat hyvin ääntä ja suojaavat murtautumiselta, mutta niitä on erittäin vaikea saada rikottua hätätilanteessa.
”Testissämme ikkunavasara ja jousen voimalla toimiva ikkunansärjin toimivat karkaistuun lasiin, mutta vahvaan akustiikkalasiin tai laminoituun lasiin ne eivät pure. Kokeilimme myös saako ikkunan rikki pääntuen metallipiikeillä, turvavyön soljella tai metallipiikkisellä sateenvarjolla siinä onnistumatta”, Tolvanen kertoo.
Jos ikkunan rikkomiseen tarkoitetut työkalut eivät tehoa sivuikkunoihin, yhdeksi vaihtoehdoksi jää takaikkunan hajottaminen. Testissä takaikkunan sai ikkunansärkimellä rikki ja työnnettyä pois tieltä.
”Ongelmaksi muodostuu se, että takaikkunaan on auton ahtaudessa vaikea päästä käsiksi. Testihenkilömme piti muun muassa kaataa takapenkin selkänoja voidakseen ryömiä rikkomaan lasi ja kapuamaan ulos”, Tolvanen toteaa.
Potkiminen ja oven avaaminen viimeisiä keinoja
Viimeisiä keinoja pelastautua on yrittää hajottaa sivuikkuna potkimalla. Testissä itse ikkuna ei hajonnut, mutta noin kymmenen voimakkaan polkaisun jälkeen se alkoi irrota kehyksistään. Haastavaa tässä toimenpiteessä on päästä asentoon, jossa potkuun saa kunnolla voimaa.
Veden varaan joutuneen auton ovia on käytännössä mahdotonta avata veden aiheuttaman paineen takia. Kun auto täyttyy kokonaan vedellä, paine tasaantuu ja ovi on mahdollista saada auki.Tämä vaihtoehto on kuitenkin tositilanteessa hyvin teoreettinen. Testiauton paine tasaantui yli 4,5 minuuttia veteen joutumisen jälkeen ja kuljettajan pääkin ehti olla veden alla yli 1,5 minuuttia. Tämän jälkeen oven avaamisessa meni vielä oma aikansa ja avaaminen vaati reilusti voimaa.
”Testissämme oli kontrolloitu ympäristö, pelastussukeltajat niin autossa kuin auton ulkopuolella ja testihenkilölläkin happilaitteet käytettävissä. Kun tositilanteessa on pimeää, kylmää vettä ja onnettomuuden aiheuttama paniikki, niin selvitytymismahdollisuudet alkavat käydä vähiin”, Tolvanen arvioi.
AutoBild / Autoliitto
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Tehokkaat lediajovalot ja napakka kaukovaloautomatiikka miellyttävät.
Juha Peltonen
Tehokkaat lediajovalot ja napakka kaukovaloautomatiikka miellyttävät.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Mazda esitteli kaksi uutta konseptiautoa
Vuoden Auto Suomessa 2026 -ehdokaslistalla 37 autouutuutta – peräti yhdeksän kiinalaista
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Volvo Cars on valmistanut jo neljä miljoonaa autoa SPA-alustalle
Porsche lanseeraa täyssähköisen Macan GTS:n
Auto Bild 14/2025 on kaupoissa!
Turvallisuus menee hinnan edelle, kun suomalaiset valitsevat talvirenkaita
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Hyundai IONIQ 9: tekoäly ajokokemusta parantamassa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Tekstiilitaiteilija Anne Kyyrö Quinnin upea koti Italiassa
Eleganttia ranskalaista viimeistelyä
Moonin uusi suoratoistovahvistin
Hyviä viboja edullisesti
Goldmundin uusi integroitu vahvistin
Trianglen uusi Capella
Primare alkukielellä
Klipschin aktiivisuodin
Sannan ja Joelin kodissa on luotu taiteella särmää sisustukseen
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Mazda esitteli kaksi uutta konseptiautoa
Vuoden Auto Suomessa 2026 -ehdokaslistalla 37 autouutuutta – peräti yhdeksän kiinalaista
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Volvo Cars on valmistanut jo neljä miljoonaa autoa SPA-alustalle
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Mazda esitteli kaksi uutta konseptiautoa
Vuoden Auto Suomessa 2026 -ehdokaslistalla 37 autouutuutta – peräti yhdeksän kiinalaista
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Volvo Cars on valmistanut jo neljä miljoonaa autoa SPA-alustalle
Porsche lanseeraa täyssähköisen Macan GTS:n
Auto Bild 14/2025 on kaupoissa!
Turvallisuus menee hinnan edelle, kun suomalaiset valitsevat talvirenkaita
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Hyundai IONIQ 9: tekoäly ajokokemusta parantamassa
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Hyundai Tucson uudistuu
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ