Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran

Auton joutuessa veden varaan pitää ulos päästä nopeasti.

Auto Bild.Uutiset

Au­to­liit­to tes­ta­si, mikä on pa­ras tapa pois­tua up­po­a­vas­ta au­tos­ta ja mitä on teh­tä­vis­sä, jos säh­köi­set si­vuik­ku­nat ei­vät enää toi­mi.

Joka vuo­si ta­pah­tuu on­net­to­muuk­sia, jois­sa au­to syys­tä tai toi­ses­ta jou­tuu ve­den va­raan. Vaik­ka it­se ve­teen ajau­tu­mi­ses­ta ei ai­heu­tui­si mat­kus­ta­jil­le vam­mo­ja, on ky­sees­sä erit­täin vaa­ral­li­nen on­net­to­muus­tyyp­pi, jos­sa no­pea toi­min­ta on pe­las­tu­mi­sen kan­nal­ta vält­tä­mä­tön­tä. Au­to­liit­to tes­ta­si yh­des­sä vii­den eu­roop­pa­lai­sen si­sar­jär­jes­tön­sä kans­sa eri ta­po­ja pe­las­tau­tua ve­des­sä ole­vas­ta au­tos­ta.

Kun au­to ajau­tuu ve­teen, se up­po­aa heti sen ver­ran, et­tä oven avaa­mi­nen ei ole mah­dol­lis­ta. Sii­hen, et­tä au­to up­po­aa ko­ko­naan ku­luu kui­ten­kin muu­ta­ma mi­nuut­ti. Au­to­jen ko­la­ri­tur­val­li­suut­ta mit­taa­van Eu­ro NCAP:n mu­kaan säh­köl­lä avat­ta­vien si­vuik­ku­noi­den pi­täi­si toi­mia vie­lä vä­hin­tään kym­me­nen mi­nuu­tin ajan au­ton up­po­a­mi­ses­ta. Tämä ei kui­ten­kaan ai­na to­teu­du. En­sim­mäi­nen toi­men­pi­de on­net­to­muu­den ta­pah­dut­tua on joka ta­pauk­ses­sa ava­ta au­ton si­vuik­ku­na ja pois­tua sitä kaut­ta vä­lit­tö­mäs­ti.

Kiin­ni­tä ik­ku­nan­sär­ki­jä kä­den ulot­tu­vil­le

Jos ik­ku­nan­nos­ti­met me­ne­vät toi­min­ta­ky­vyt­tö­mik­si, pa­ras tapa pääs­tä au­tos­ta ulos on rik­koa si­vuik­ku­na sitä var­ten suun­ni­tel­lul­la vä­li­neel­lä, ku­ten ik­ku­na­va­sa­ral­la tai jou­sel­la ja pii­kil­lä va­rus­te­tul­la ik­ku­nan­sär­ki­mel­lä, joi­hin on usein in­teg­roi­tu myös tur­va­vyö­leik­ku­ri.

”Täl­lai­nen vä­li­ne pi­tää ol­la si­joi­tet­tu niin, et­tä sii­hen pää­see heti kä­sik­si ei­kä se saa len­nel­lä ym­pä­ri au­toa tör­mäys­ti­lan­tees­sa. Pa­ras koh­ta si­vuik­ku­nan rik­ko­mi­seen on sen reu­nas­ta, sil­lä kes­kel­tä lasi jous­taa eni­ten ja on si­ten vah­vin”, Au­to­lii­ton vies­tin­tä­pääl­lik­kö Juk­ka Tol­va­nen sa­noo.

”Tur­va­vyö­leik­ku­ril­la saa puo­les­taan tur­va­vyöt poik­ki, jos ne ei­vät muu­ten avau­du. Tur­va­lait­tees­sa ole­van lap­sen ei voi odot­taa­kaan osaa­van ava­ta vöi­tä it­se, vaan ai­kui­sen pi­tää pe­las­taa lap­si.”

Tur­va­la­sit tuot­ta­vat on­gel­mia

Au­ton si­vuik­ku­nat ovat ny­kyi­sin useim­mi­ten joko kar­kais­tua la­sia tai la­mi­noi­tu­ja, tai sit­ten ne ovat nk. tup­laik­ku­noi­ta eli akus­tiik­ka­la­se­ja. Akus­tiik­ka­la­si sekä la­mi­noin­ti vai­men­ta­vat hy­vin ään­tä ja suo­jaa­vat mur­tau­tu­mi­sel­ta, mut­ta nii­tä on erit­täin vai­kea saa­da ri­kot­tua hä­tä­ti­lan­tees­sa.

”Tes­tis­säm­me ik­ku­na­va­sa­ra ja jou­sen voi­mal­la toi­mi­va ik­ku­nan­sär­jin toi­mi­vat kar­kais­tuun la­siin, mut­ta vah­vaan akus­tiik­ka­la­siin tai la­mi­noi­tuun la­siin ne ei­vät pure. Ko­kei­lim­me myös saa­ko ik­ku­nan rik­ki pään­tu­en me­tal­li­pii­keil­lä, tur­va­vyön sol­jel­la tai me­tal­li­piik­ki­sel­lä sa­teen­var­jol­la sii­nä on­nis­tu­mat­ta”, Tol­va­nen ker­too.

Jos ik­ku­nan rik­ko­mi­seen tar­koi­te­tut työ­ka­lut ei­vät te­hoa si­vuik­ku­noi­hin, yh­dek­si vaih­to­eh­dok­si jää ta­kaik­ku­nan ha­jot­ta­mi­nen. Tes­tis­sä ta­kaik­ku­nan sai ik­ku­nan­sär­ki­mel­lä rik­ki ja työn­net­tyä pois tiel­tä.

”On­gel­mak­si muo­dos­tuu se, et­tä ta­kaik­ku­naan on au­ton ah­tau­des­sa vai­kea pääs­tä kä­sik­si. Tes­ti­hen­ki­löm­me piti muun mu­as­sa kaa­taa ta­ka­pen­kin sel­kä­no­ja voi­dak­seen ryö­miä rik­ko­maan lasi ja ka­pu­a­maan ulos”, Tol­va­nen to­te­aa.

Pot­ki­mi­nen ja oven avaa­mi­nen vii­mei­siä kei­no­ja

Vii­mei­siä kei­no­ja pe­las­tau­tua on yrit­tää ha­jot­taa si­vuik­ku­na pot­ki­mal­la. Tes­tis­sä it­se ik­ku­na ei ha­jon­nut, mut­ta noin kym­me­nen voi­mak­kaan pol­kai­sun jäl­keen se al­koi ir­ro­ta ke­hyk­sis­tään. Haas­ta­vaa täs­sä toi­men­pi­tees­sä on pääs­tä asen­toon, jos­sa pot­kuun saa kun­nol­la voi­maa.

Ve­den va­raan jou­tu­neen au­ton ovia on käy­tän­nös­sä mah­do­ton­ta ava­ta ve­den ai­heut­ta­man pai­neen ta­kia. Kun au­to täyt­tyy ko­ko­naan ve­del­lä, pai­ne ta­saan­tuu ja ovi on mah­dol­lis­ta saa­da au­ki.Tämä vaih­to­eh­to on kui­ten­kin to­si­ti­lan­tees­sa hy­vin te­o­reet­ti­nen. Tes­ti­au­ton pai­ne ta­saan­tui yli 4,5 mi­nuut­tia ve­teen jou­tu­mi­sen jäl­keen ja kul­jet­ta­jan pää­kin eh­ti ol­la ve­den al­la yli 1,5 mi­nuut­tia. Tä­män jäl­keen oven avaa­mi­ses­sa meni vie­lä oma ai­kan­sa ja avaa­mi­nen vaa­ti rei­lus­ti voi­maa.

”Tes­tis­säm­me oli kont­rol­loi­tu ym­pä­ris­tö, pe­las­tus­su­kel­ta­jat niin au­tos­sa kuin au­ton ul­ko­puo­lel­la ja tes­ti­hen­ki­löl­lä­kin hap­pi­lait­teet käy­tet­tä­vis­sä. Kun to­si­ti­lan­tees­sa on pi­me­ää, kyl­mää vet­tä ja on­net­to­muu­den ai­heut­ta­ma pa­niik­ki, niin sel­vi­ty­ty­mis­mah­dol­li­suu­det al­ka­vat käy­dä vä­hiin”, Tol­va­nen ar­vi­oi.

Au­to­Bild / Au­to­liit­to

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset

Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN