Uuden, täyssähköisen Lexus UX 300e:n hintoja ei ole toistaiseksi määritelty, mutta ne todennäköisesti saadaan vielä lokakuun puolella.

Uuden, täyssähköisen Lexus UX 300e:n hintoja ei ole toistaiseksi määritelty, mutta ne todennäköisesti saadaan vielä lokakuun puolella.

Lexus UX 300e: Täyssähköinen muunnos Suomeen

Lexus UX 300e:n asiakas­toi­mi­tukset alkavat huhtikuussa 2021. Premium-merkeillä menee Suomessa koronasta huolimatta olosuhteisiin nähden hyvin. Niiden rekisteröinnit Suomessa ovat kuluvana vuonna pudonneet ainoastaan -3,6 %.

Auto Bild.Uutiset

Le­xus on tä­män vuo­den yh­dek­sän en­sim­mäi­sen kuu­kau­den jäl­keen Suo­mes­sa pre­mium-mer­keis­sä si­jal­la 7.

Eni­ten on myy­ty Le­xus UX -mal­lia (78 kpl) sekä ES:ää (52 kpl). C-SUV, jo­hon UX lu­keu­tuu, on no­peim­min kas­va­va pre­mium-seg­ment­ti Eu­roo­pas­sa, ja sen puit­teis­sa on UX:ää myy­ty jo yli 30 000 kap­pa­let­ta. Maa­il­man­laa­jui­ses­ti Le­xus-hyb­ri­de­jä on kaik­ki­aan myy­ty jo 1,8 mil­joo­naa.

Uu­den Le­xus UX300 e:n mark­ki­noil­le tulo ei kui­ten­kaan lii­ty pääs­tö­ta­voit­tei­siin, kos­ka To­yo­ta ja Le­xus saa­vut­ta­vat ta­voit­teet hyb­ri­di­mal­lis­toil­laan. Tu­le­vai­suu­des­sa on lu­vas­sa pis­to­ke­la­dat­ta­via Le­xus-hyb­ri­de­jä, täys­säh­köi­siä mal­le­ja sekä ve­ty­au­to­ja (FCEV).

Ero­a­vuuk­sia UX Hyb­ri­diin

Täs­sä koh­din on hyvä tuo­da esil­le muu­ta­mia ero­a­vuuk­sia UX Hyb­rid -cros­so­ve­rin ja täys­säh­köi­sen UX 300e:n vä­lil­lä.

En­sin­nä­kin täys­säh­köi­sen maa­va­ra pari sent­tiä hyb­ri­diä ma­ta­lam­pi. Li­säk­si täys­säh­köi­ses­sä mal­lis­sa on Elect­ric-lo­got sekä la­taus­por­tit. Ero­na on myös täys­säh­köi­sen isoh­ko akus­to.

Mat­kus­ta­mos­sa on hyb­ri­diin näh­den eri­lai­nen vaih­de­va­lit­sin, ja mit­ta­ris­tos­sa esi­mer­kik­si Hyb­ri­din ben­sii­ni­mit­ta­ri on­kin täys­säh­köi­ses­sä va­raus­ta­so­näyt­tö. Sitä pait­si 300e:ssä on luon­nol­li­ses­ti myös toi­min­ta­mat­ka­näyt­tö.

Mui­ta ero­ja ovat esi­mer­kik­si ta­ka­lat­ti­an ase­moin­ti 5 cm Hyb­ri­diä kor­ke­am­mal­le, min­kä ohel­la ta­kais­tuin si­jait­see hie­man Hyb­ri­diä etääm­mäl­lä – se puo­les­taan mer­kit­see enem­män pol­vi­ti­laa ta­ka­na.

Kos­ka 300e:n ta­va­ra­ti­lan poh­ja on Hyb­ri­diä alem­pa­na, pe­rus­ta­va­ra­ti­la kas­voi Hyb­ri­din 320 lit­ras­ta täys­säh­köi­sen 367 lit­raan sii­tä huo­li­mat­ta, et­tä Hyb­ri­dis­tä ke­hi­tet­tiin täys­säh­köi­nen.

Te­hos­tet­tu ää­nie­ris­tys

Le­xus UX 300e:n 150 kW (204 hv) säh­kö­moot­to­ri tuot­taa vä­lit­tö­män 300 Nm vään­tö­mo­men­tin. Li­tium-io­ni­a­kus­to on te­hol­taan 54,3 kWh. UX 300e kiih­tyy 0–100 km/h no­pe­as­sa 7,5 se­kun­nis­sa ja re­ge­ne­ra­tii­vi­sen jar­ru­tuk­sen voi­mak­kuu­den voi sää­tää nel­jään eri ta­soon. Täys­säh­köi­sen UX:n ku­lu­tus on kes­ki­mää­rin 16,8 kWh/100 km.

Säh­kö­moot­to­ri on osa­na voi­man­siir­toa, ja it­se säh­kö­moot­to­ri­ra­ken­ne on kom­pak­ti. Säh­kö­moot­to­ris­sa on öl­jy­jääh­dy­tys. Kor­ke­a­jän­ni­te­a­kus­to on en­tis­tä ke­hit­ty­neem­pi, ja sitä jääh­dy­te­tään kah­del­la tuu­let­ti­mel­la. Toi­min­ta­mat­kak­si lu­va­taan par­haim­mil­laan 305–315 km (WLTP).

La­tau­sai­ka on pi­ka­la­tauk­sel­la (50 kW) 80 pro­sent­tiin 50 mi­nuut­tia nol­las­ta, ja 100 pro­sent­tiin 1 h 20 min. Le­xu­sil­la on Eu­roo­pan laa­jui­nen tie­to­kan­ta la­taus­pis­teis­tä.

Kun la­taus on pu­don­nut 10 pro­sent­tiin, toi­min­ta­mat­ka­näyt­tö näyt­tää nol­laa, jol­loin käyt­tä­jäl­le jää pe­li­va­raa. La­tauk­sen ja il­mas­toin­nin sekä läm­mi­tyk­sen pys­tyy ajas­ta­maan äly­pu­he­li­mel­la.

Täys­säh­köi­ses­sä UX:ssä ei ole ta­va­no­mais­ta au­to­maat­ti­vaih­teis­toa, vaan säh­kö­au­to­ta­paan yk­si­no­peuk­si­nen alen­nus­vaih­teis­to. Vau­nun veto ei ole sal­lit­tu, kos­ka Le­xus UX 300e:n ve­to­mas­sa on nol­la ki­loa.

Ää­nie­ris­tyk­seen on kiin­ni­tet­ty suur­ta huo­mi­o­ta. GA-C -alus­ta­ra­ken­tee­seen pe­rus­tu­vas­sa UX 300e:ssä on ai­em­paa vään­tö­jäy­kem­pi kori. Olen­nais­ta on se­kin, et­tä UX 300e:n pai­no­pis­te le­pää 67 mm ma­ta­lam­mal­la ver­rat­tu­na UX 250h -ver­si­oon. Hyb­ri­diin näh­den 300e:n oma­mas­sa kas­voi noin 280 ki­loa.

Lue en­si­ko­ea­jo seu­raa­vas­ta Au­to Bil­dis­tä!

Ja­pa­ni­lais­ten nk. Ta­ku­mi-mes­ta­rien, ar­te­saa­nien loih­ti­ma pin­ta­ma­te­ri­aa­lien laa­tu sekä yk­si­tyis­koh­dat tik­kauk­si­neen te­ke­vät vai­ku­tuk­sen. Suo­mi-mal­lis­toon lu­keu­tu­vat va­rus­te­ta­sot Com­fort, Pre­mium ja Lu­xu­ry.

Uu­den, täys­säh­köi­sen Le­xus UX 300e:n hin­to­ja ei ole tois­tai­sek­si mää­ri­tel­ty, mut­ta ne to­den­nä­köi­ses­ti saa­daan vie­lä lo­ka­kuun puo­lel­la.

Ker­rom­me li­sää To­yo­tan Eu­roo­pan-pää­kont­to­ris­ta, Brys­se­lis­tä vie­rai­lul­la ol­lees­ta UX 300e Lu­xu­ry -yk­si­lös­tä en­si­ko­ea­jon mer­keis­sä, Au­to Bil­din pa­pe­ri­leh­den seu­raa­vas­sa nu­me­ros­sa 15/2020!

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN