Uuden, täyssähköisen Lexus UX 300e:n hintoja ei ole toistaiseksi määritelty, mutta ne todennäköisesti saadaan vielä lokakuun puolella.
Lexus UX 300e: Täyssähköinen muunnos Suomeen
Lexus UX 300e:n asiakastoimitukset alkavat huhtikuussa 2021. Premium-merkeillä menee Suomessa koronasta huolimatta olosuhteisiin nähden hyvin. Niiden rekisteröinnit Suomessa ovat kuluvana vuonna pudonneet ainoastaan -3,6 %.
Lexus on tämän vuoden yhdeksän ensimmäisen kuukauden jälkeen Suomessa premium-merkeissä sijalla 7.
Eniten on myyty Lexus UX -mallia (78 kpl) sekä ES:ää (52 kpl). C-SUV, johon UX lukeutuu, on nopeimmin kasvava premium-segmentti Euroopassa, ja sen puitteissa on UX:ää myyty jo yli 30 000 kappaletta. Maailmanlaajuisesti Lexus-hybridejä on kaikkiaan myyty jo 1,8 miljoonaa.
Uuden Lexus UX300 e:n markkinoille tulo ei kuitenkaan liity päästötavoitteisiin, koska Toyota ja Lexus saavuttavat tavoitteet hybridimallistoillaan. Tulevaisuudessa on luvassa pistokeladattavia Lexus-hybridejä, täyssähköisiä malleja sekä vetyautoja (FCEV).
Eroavuuksia UX Hybridiin
Tässä kohdin on hyvä tuoda esille muutamia eroavuuksia UX Hybrid -crossoverin ja täyssähköisen UX 300e:n välillä.
Ensinnäkin täyssähköisen maavara pari senttiä hybridiä matalampi. Lisäksi täyssähköisessä mallissa on Electric-logot sekä latausportit. Erona on myös täyssähköisen isohko akusto.
Matkustamossa on hybridiin nähden erilainen vaihdevalitsin, ja mittaristossa esimerkiksi Hybridin bensiinimittari onkin täyssähköisessä varaustasonäyttö. Sitä paitsi 300e:ssä on luonnollisesti myös toimintamatkanäyttö.
Muita eroja ovat esimerkiksi takalattian asemointi 5 cm Hybridiä korkeammalle, minkä ohella takaistuin sijaitsee hieman Hybridiä etäämmällä – se puolestaan merkitsee enemmän polvitilaa takana.
Koska 300e:n tavaratilan pohja on Hybridiä alempana, perustavaratila kasvoi Hybridin 320 litrasta täyssähköisen 367 litraan siitä huolimatta, että Hybridistä kehitettiin täyssähköinen.
Tehostettu äänieristys
Lexus UX 300e:n 150 kW (204 hv) sähkömoottori tuottaa välittömän 300 Nm vääntömomentin. Litium-ioniakusto on teholtaan 54,3 kWh. UX 300e kiihtyy 0–100 km/h nopeassa 7,5 sekunnissa ja regeneratiivisen jarrutuksen voimakkuuden voi säätää neljään eri tasoon. Täyssähköisen UX:n kulutus on keskimäärin 16,8 kWh/100 km.
Sähkömoottori on osana voimansiirtoa, ja itse sähkömoottorirakenne on kompakti. Sähkömoottorissa on öljyjäähdytys. Korkeajänniteakusto on entistä kehittyneempi, ja sitä jäähdytetään kahdella tuulettimella. Toimintamatkaksi luvataan parhaimmillaan 305–315 km (WLTP).
Latausaika on pikalatauksella (50 kW) 80 prosenttiin 50 minuuttia nollasta, ja 100 prosenttiin 1 h 20 min. Lexusilla on Euroopan laajuinen tietokanta latauspisteistä.
Kun lataus on pudonnut 10 prosenttiin, toimintamatkanäyttö näyttää nollaa, jolloin käyttäjälle jää pelivaraa. Latauksen ja ilmastoinnin sekä lämmityksen pystyy ajastamaan älypuhelimella.
Täyssähköisessä UX:ssä ei ole tavanomaista automaattivaihteistoa, vaan sähköautotapaan yksinopeuksinen alennusvaihteisto. Vaunun veto ei ole sallittu, koska Lexus UX 300e:n vetomassa on nolla kiloa.
Äänieristykseen on kiinnitetty suurta huomiota. GA-C -alustarakenteeseen perustuvassa UX 300e:ssä on aiempaa vääntöjäykempi kori. Olennaista on sekin, että UX 300e:n painopiste lepää 67 mm matalammalla verrattuna UX 250h -versioon. Hybridiin nähden 300e:n omamassa kasvoi noin 280 kiloa.
Lue ensikoeajo seuraavasta Auto Bildistä!
Japanilaisten nk. Takumi-mestarien, artesaanien loihtima pintamateriaalien laatu sekä yksityiskohdat tikkauksineen tekevät vaikutuksen. Suomi-mallistoon lukeutuvat varustetasot Comfort, Premium ja Luxury.
Uuden, täyssähköisen Lexus UX 300e:n hintoja ei ole toistaiseksi määritelty, mutta ne todennäköisesti saadaan vielä lokakuun puolella.
Kerromme lisää Toyotan Euroopan-pääkonttorista, Brysselistä vierailulla olleesta UX 300e Luxury -yksilöstä ensikoeajon merkeissä, Auto Bildin paperilehden seuraavassa numerossa 15/2020!
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Auto Bild 5/2024 on kaupoissa
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
Koeajossa Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi: Vetokykyinen lataushybridi
Koeajossa Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys: Hienostunutta sähköajoa
Koeajossa Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 152 kW: Houkutteleva tehopakkaus
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Klaus Haapaniemi: "Minulla ei ole emotionaalista suhdetta esineisiin"
QLN:n uusi referenssi
10 wattia kuulokevahvistimesta
Uusi haastaja
Trianglen uusi Borea
Helsinki Highend 2024 -tapahtuma toukokuussa
Velodyneltä mini-subbari
Muotoilija, tekstiilisuunnittelija Erja Hirvi: ”Haaveilu on asia, jota kaikkien pitäisi harrastaa, sillä se luo toivoa”
Accuphasen uusi a-luokkainen
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Tätä hirviötä et kohtaa kadulla: 730-hevosvoimaista pirulaista valmistetaan ainoastaan 62 kappaletta!
Renault Captur uudistui: Muuttui sukunäköiseksi Renaultin uusimpien mallien kanssa
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN