Uuden, täyssähköisen Lexus UX 300e:n hintoja ei ole toistaiseksi määritelty, mutta ne todennäköisesti saadaan vielä lokakuun puolella.
Lexus UX 300e: Täyssähköinen muunnos Suomeen
Lexus UX 300e:n asiakastoimitukset alkavat huhtikuussa 2021. Premium-merkeillä menee Suomessa koronasta huolimatta olosuhteisiin nähden hyvin. Niiden rekisteröinnit Suomessa ovat kuluvana vuonna pudonneet ainoastaan -3,6 %.
Lexus on tämän vuoden yhdeksän ensimmäisen kuukauden jälkeen Suomessa premium-merkeissä sijalla 7.
Eniten on myyty Lexus UX -mallia (78 kpl) sekä ES:ää (52 kpl). C-SUV, johon UX lukeutuu, on nopeimmin kasvava premium-segmentti Euroopassa, ja sen puitteissa on UX:ää myyty jo yli 30 000 kappaletta. Maailmanlaajuisesti Lexus-hybridejä on kaikkiaan myyty jo 1,8 miljoonaa.
Uuden Lexus UX300 e:n markkinoille tulo ei kuitenkaan liity päästötavoitteisiin, koska Toyota ja Lexus saavuttavat tavoitteet hybridimallistoillaan. Tulevaisuudessa on luvassa pistokeladattavia Lexus-hybridejä, täyssähköisiä malleja sekä vetyautoja (FCEV).
Eroavuuksia UX Hybridiin
Tässä kohdin on hyvä tuoda esille muutamia eroavuuksia UX Hybrid -crossoverin ja täyssähköisen UX 300e:n välillä.
Ensinnäkin täyssähköisen maavara pari senttiä hybridiä matalampi. Lisäksi täyssähköisessä mallissa on Electric-logot sekä latausportit. Erona on myös täyssähköisen isohko akusto.
Matkustamossa on hybridiin nähden erilainen vaihdevalitsin, ja mittaristossa esimerkiksi Hybridin bensiinimittari onkin täyssähköisessä varaustasonäyttö. Sitä paitsi 300e:ssä on luonnollisesti myös toimintamatkanäyttö.
Muita eroja ovat esimerkiksi takalattian asemointi 5 cm Hybridiä korkeammalle, minkä ohella takaistuin sijaitsee hieman Hybridiä etäämmällä – se puolestaan merkitsee enemmän polvitilaa takana.
Koska 300e:n tavaratilan pohja on Hybridiä alempana, perustavaratila kasvoi Hybridin 320 litrasta täyssähköisen 367 litraan siitä huolimatta, että Hybridistä kehitettiin täyssähköinen.
Tehostettu äänieristys
Lexus UX 300e:n 150 kW (204 hv) sähkömoottori tuottaa välittömän 300 Nm vääntömomentin. Litium-ioniakusto on teholtaan 54,3 kWh. UX 300e kiihtyy 0–100 km/h nopeassa 7,5 sekunnissa ja regeneratiivisen jarrutuksen voimakkuuden voi säätää neljään eri tasoon. Täyssähköisen UX:n kulutus on keskimäärin 16,8 kWh/100 km.
Sähkömoottori on osana voimansiirtoa, ja itse sähkömoottorirakenne on kompakti. Sähkömoottorissa on öljyjäähdytys. Korkeajänniteakusto on entistä kehittyneempi, ja sitä jäähdytetään kahdella tuulettimella. Toimintamatkaksi luvataan parhaimmillaan 305–315 km (WLTP).
Latausaika on pikalatauksella (50 kW) 80 prosenttiin 50 minuuttia nollasta, ja 100 prosenttiin 1 h 20 min. Lexusilla on Euroopan laajuinen tietokanta latauspisteistä.
Kun lataus on pudonnut 10 prosenttiin, toimintamatkanäyttö näyttää nollaa, jolloin käyttäjälle jää pelivaraa. Latauksen ja ilmastoinnin sekä lämmityksen pystyy ajastamaan älypuhelimella.
Täyssähköisessä UX:ssä ei ole tavanomaista automaattivaihteistoa, vaan sähköautotapaan yksinopeuksinen alennusvaihteisto. Vaunun veto ei ole sallittu, koska Lexus UX 300e:n vetomassa on nolla kiloa.
Äänieristykseen on kiinnitetty suurta huomiota. GA-C -alustarakenteeseen perustuvassa UX 300e:ssä on aiempaa vääntöjäykempi kori. Olennaista on sekin, että UX 300e:n painopiste lepää 67 mm matalammalla verrattuna UX 250h -versioon. Hybridiin nähden 300e:n omamassa kasvoi noin 280 kiloa.
Lue ensikoeajo seuraavasta Auto Bildistä!
Japanilaisten nk. Takumi-mestarien, artesaanien loihtima pintamateriaalien laatu sekä yksityiskohdat tikkauksineen tekevät vaikutuksen. Suomi-mallistoon lukeutuvat varustetasot Comfort, Premium ja Luxury.
Uuden, täyssähköisen Lexus UX 300e:n hintoja ei ole toistaiseksi määritelty, mutta ne todennäköisesti saadaan vielä lokakuun puolella.
Kerromme lisää Toyotan Euroopan-pääkonttorista, Brysselistä vierailulla olleesta UX 300e Luxury -yksilöstä ensikoeajon merkeissä, Auto Bildin paperilehden seuraavassa numerossa 15/2020!
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Tällainen on uusi Kia Stonic
Veho kärkituloksiin Auto Bildin tutkimuksessa
Täyssähköinen Porsche Cayenne äärimmäisissä olosuhteissa
Neljä rengasta ja kolme raitaa: adidaksesta tulee tulevan Audi Formula 1 -tiimin virallinen kumppani
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Torvikaiuttimia Japanista
Dali Kupid
Uusi phono-moduuli Ranskasta
Fenderöity Teufel Rockster Neo
Lockwoodin uudella tehtaalla
Topping A900 lataa pöytään kovat numerot
Unitran ensimmäinen dac
Nauvosta löytyi unelmien merellinen mökki: "Ihastelin suu auki maisemia"
EISA AWARDS 2025–2026
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Tällainen on uusi Kia Stonic
Veho kärkituloksiin Auto Bildin tutkimuksessa
Täyssähköinen Porsche Cayenne äärimmäisissä olosuhteissa
Neljä rengasta ja kolme raitaa: adidaksesta tulee tulevan Audi Formula 1 -tiimin virallinen kumppani
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL