Uuden, täyssähköisen Lexus UX 300e:n hintoja ei ole toistaiseksi määritelty, mutta ne todennäköisesti saadaan vielä lokakuun puolella.
Lexus UX 300e: Täyssähköinen muunnos Suomeen
Lexus UX 300e:n asiakastoimitukset alkavat huhtikuussa 2021. Premium-merkeillä menee Suomessa koronasta huolimatta olosuhteisiin nähden hyvin. Niiden rekisteröinnit Suomessa ovat kuluvana vuonna pudonneet ainoastaan -3,6 %.
Lexus on tämän vuoden yhdeksän ensimmäisen kuukauden jälkeen Suomessa premium-merkeissä sijalla 7.
Eniten on myyty Lexus UX -mallia (78 kpl) sekä ES:ää (52 kpl). C-SUV, johon UX lukeutuu, on nopeimmin kasvava premium-segmentti Euroopassa, ja sen puitteissa on UX:ää myyty jo yli 30 000 kappaletta. Maailmanlaajuisesti Lexus-hybridejä on kaikkiaan myyty jo 1,8 miljoonaa.
Uuden Lexus UX300 e:n markkinoille tulo ei kuitenkaan liity päästötavoitteisiin, koska Toyota ja Lexus saavuttavat tavoitteet hybridimallistoillaan. Tulevaisuudessa on luvassa pistokeladattavia Lexus-hybridejä, täyssähköisiä malleja sekä vetyautoja (FCEV).
Eroavuuksia UX Hybridiin
Tässä kohdin on hyvä tuoda esille muutamia eroavuuksia UX Hybrid -crossoverin ja täyssähköisen UX 300e:n välillä.
Ensinnäkin täyssähköisen maavara pari senttiä hybridiä matalampi. Lisäksi täyssähköisessä mallissa on Electric-logot sekä latausportit. Erona on myös täyssähköisen isohko akusto.
Matkustamossa on hybridiin nähden erilainen vaihdevalitsin, ja mittaristossa esimerkiksi Hybridin bensiinimittari onkin täyssähköisessä varaustasonäyttö. Sitä paitsi 300e:ssä on luonnollisesti myös toimintamatkanäyttö.
Muita eroja ovat esimerkiksi takalattian asemointi 5 cm Hybridiä korkeammalle, minkä ohella takaistuin sijaitsee hieman Hybridiä etäämmällä – se puolestaan merkitsee enemmän polvitilaa takana.
Koska 300e:n tavaratilan pohja on Hybridiä alempana, perustavaratila kasvoi Hybridin 320 litrasta täyssähköisen 367 litraan siitä huolimatta, että Hybridistä kehitettiin täyssähköinen.
Tehostettu äänieristys
Lexus UX 300e:n 150 kW (204 hv) sähkömoottori tuottaa välittömän 300 Nm vääntömomentin. Litium-ioniakusto on teholtaan 54,3 kWh. UX 300e kiihtyy 0–100 km/h nopeassa 7,5 sekunnissa ja regeneratiivisen jarrutuksen voimakkuuden voi säätää neljään eri tasoon. Täyssähköisen UX:n kulutus on keskimäärin 16,8 kWh/100 km.
Sähkömoottori on osana voimansiirtoa, ja itse sähkömoottorirakenne on kompakti. Sähkömoottorissa on öljyjäähdytys. Korkeajänniteakusto on entistä kehittyneempi, ja sitä jäähdytetään kahdella tuulettimella. Toimintamatkaksi luvataan parhaimmillaan 305–315 km (WLTP).
Latausaika on pikalatauksella (50 kW) 80 prosenttiin 50 minuuttia nollasta, ja 100 prosenttiin 1 h 20 min. Lexusilla on Euroopan laajuinen tietokanta latauspisteistä.
Kun lataus on pudonnut 10 prosenttiin, toimintamatkanäyttö näyttää nollaa, jolloin käyttäjälle jää pelivaraa. Latauksen ja ilmastoinnin sekä lämmityksen pystyy ajastamaan älypuhelimella.
Täyssähköisessä UX:ssä ei ole tavanomaista automaattivaihteistoa, vaan sähköautotapaan yksinopeuksinen alennusvaihteisto. Vaunun veto ei ole sallittu, koska Lexus UX 300e:n vetomassa on nolla kiloa.
Äänieristykseen on kiinnitetty suurta huomiota. GA-C -alustarakenteeseen perustuvassa UX 300e:ssä on aiempaa vääntöjäykempi kori. Olennaista on sekin, että UX 300e:n painopiste lepää 67 mm matalammalla verrattuna UX 250h -versioon. Hybridiin nähden 300e:n omamassa kasvoi noin 280 kiloa.
Lue ensikoeajo seuraavasta Auto Bildistä!
Japanilaisten nk. Takumi-mestarien, artesaanien loihtima pintamateriaalien laatu sekä yksityiskohdat tikkauksineen tekevät vaikutuksen. Suomi-mallistoon lukeutuvat varustetasot Comfort, Premium ja Luxury.
Uuden, täyssähköisen Lexus UX 300e:n hintoja ei ole toistaiseksi määritelty, mutta ne todennäköisesti saadaan vielä lokakuun puolella.
Kerromme lisää Toyotan Euroopan-pääkonttorista, Brysselistä vierailulla olleesta UX 300e Luxury -yksilöstä ensikoeajon merkeissä, Auto Bildin paperilehden seuraavassa numerossa 15/2020!
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Kiertomäntämoottorin ansiosta MX-30 R-EV:n kokonaistoimintamatka on yli 500 kilometriä. Vetävät pyörät pyörivät sähkömoottorin avulla, ja wankelmoottori vain lataa tarvittaessa ajoakkua.
Juha Peltonen
Kiertomäntämoottorin ansiosta MX-30 R-EV:n kokonaistoimintamatka on yli 500 kilometriä. Vetävät pyörät pyörivät sähkömoottorin avulla, ja wankelmoottori vain lataa tarvittaessa ajoakkua.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Talvi ja sähköautot: miksi oikeat renkaat ovat tärkeämpiä kuin koskaan?
Toyota julkisti täysin uuden Hiluxin ja ensimmäisen täyssähköisen version ikonisesta lava-autosta - tulossa myös vetyversio
Porschen toinen täyssähköinen SUV on tulossa
Puutteelliset ajovalot ovat suomalaisten autojen yleisimpiä vikoja - näin varmistat hyvän näkyvyyden talven pimeydessä
Formula 1 -tiimi toimii Audin uuden brändi-identiteetin keihäänkärkenä
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Peugeotin uudet E-3008- ja E-5008-nelivedot ovat Suomessa – nyt akuston esilämmityksellä
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
Dieselin kohtalo puhututtaa – onko perinteinen työjuhta katoamassa?
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Modernissa kodissa on ajatonta estetiikkaa ja paljon itse tehtyä
Ajattomasti sisustettu koti Tapiolan sydämessä
Canorilta dac-cd
Supravoxin herkkä lattiakaiutin
Vain 1200
Muotoilija Ville Auvinen: ”Joskus idea nousee tarpeesta omaan kotiin, joskus jostain visuaalisesta vihjeestä kaupungilta”
QUADille platinaa
Regalta edullinen äänirasiapäivitys
Hyviä viboja edullisesti
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Talvi ja sähköautot: miksi oikeat renkaat ovat tärkeämpiä kuin koskaan?
Toyota julkisti täysin uuden Hiluxin ja ensimmäisen täyssähköisen version ikonisesta lava-autosta - tulossa myös vetyversio
Porschen toinen täyssähköinen SUV on tulossa
Puutteelliset ajovalot ovat suomalaisten autojen yleisimpiä vikoja - näin varmistat hyvän näkyvyyden talven pimeydessä
Formula 1 -tiimi toimii Audin uuden brändi-identiteetin keihäänkärkenä
KOEAJOT
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Talvi ja sähköautot: miksi oikeat renkaat ovat tärkeämpiä kuin koskaan?
Toyota julkisti täysin uuden Hiluxin ja ensimmäisen täyssähköisen version ikonisesta lava-autosta - tulossa myös vetyversio
Porschen toinen täyssähköinen SUV on tulossa
Puutteelliset ajovalot ovat suomalaisten autojen yleisimpiä vikoja - näin varmistat hyvän näkyvyyden talven pimeydessä
Formula 1 -tiimi toimii Audin uuden brändi-identiteetin keihäänkärkenä
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Peugeotin uudet E-3008- ja E-5008-nelivedot ovat Suomessa – nyt akuston esilämmityksellä
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
Dieselin kohtalo puhututtaa – onko perinteinen työjuhta katoamassa?
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ