Uuden, täyssähköisen Lexus UX 300e:n hintoja ei ole toistaiseksi määritelty, mutta ne todennäköisesti saadaan vielä lokakuun puolella.

Uuden, täyssähköisen Lexus UX 300e:n hintoja ei ole toistaiseksi määritelty, mutta ne todennäköisesti saadaan vielä lokakuun puolella.

Lexus UX 300e: Täyssähköinen muunnos Suomeen

Lexus UX 300e:n asiakas­toi­mi­tukset alkavat huhtikuussa 2021. Premium-merkeillä menee Suomessa koronasta huolimatta olosuhteisiin nähden hyvin. Niiden rekisteröinnit Suomessa ovat kuluvana vuonna pudonneet ainoastaan -3,6 %.

Auto Bild.Uutiset

Le­xus on tä­män vuo­den yh­dek­sän en­sim­mäi­sen kuu­kau­den jäl­keen Suo­mes­sa pre­mium-mer­keis­sä si­jal­la 7.

Eni­ten on myy­ty Le­xus UX -mal­lia (78 kpl) sekä ES:ää (52 kpl). C-SUV, jo­hon UX lu­keu­tuu, on no­peim­min kas­va­va pre­mium-seg­ment­ti Eu­roo­pas­sa, ja sen puit­teis­sa on UX:ää myy­ty jo yli 30 000 kap­pa­let­ta. Maa­il­man­laa­jui­ses­ti Le­xus-hyb­ri­de­jä on kaik­ki­aan myy­ty jo 1,8 mil­joo­naa.

Uu­den Le­xus UX300 e:n mark­ki­noil­le tulo ei kui­ten­kaan lii­ty pääs­tö­ta­voit­tei­siin, kos­ka To­yo­ta ja Le­xus saa­vut­ta­vat ta­voit­teet hyb­ri­di­mal­lis­toil­laan. Tu­le­vai­suu­des­sa on lu­vas­sa pis­to­ke­la­dat­ta­via Le­xus-hyb­ri­de­jä, täys­säh­köi­siä mal­le­ja sekä ve­ty­au­to­ja (FCEV).

Ero­a­vuuk­sia UX Hyb­ri­diin

Täs­sä koh­din on hyvä tuo­da esil­le muu­ta­mia ero­a­vuuk­sia UX Hyb­rid -cros­so­ve­rin ja täys­säh­köi­sen UX 300e:n vä­lil­lä.

En­sin­nä­kin täys­säh­köi­sen maa­va­ra pari sent­tiä hyb­ri­diä ma­ta­lam­pi. Li­säk­si täys­säh­köi­ses­sä mal­lis­sa on Elect­ric-lo­got sekä la­taus­por­tit. Ero­na on myös täys­säh­köi­sen isoh­ko akus­to.

Mat­kus­ta­mos­sa on hyb­ri­diin näh­den eri­lai­nen vaih­de­va­lit­sin, ja mit­ta­ris­tos­sa esi­mer­kik­si Hyb­ri­din ben­sii­ni­mit­ta­ri on­kin täys­säh­köi­ses­sä va­raus­ta­so­näyt­tö. Sitä pait­si 300e:ssä on luon­nol­li­ses­ti myös toi­min­ta­mat­ka­näyt­tö.

Mui­ta ero­ja ovat esi­mer­kik­si ta­ka­lat­ti­an ase­moin­ti 5 cm Hyb­ri­diä kor­ke­am­mal­le, min­kä ohel­la ta­kais­tuin si­jait­see hie­man Hyb­ri­diä etääm­mäl­lä – se puo­les­taan mer­kit­see enem­män pol­vi­ti­laa ta­ka­na.

Kos­ka 300e:n ta­va­ra­ti­lan poh­ja on Hyb­ri­diä alem­pa­na, pe­rus­ta­va­ra­ti­la kas­voi Hyb­ri­din 320 lit­ras­ta täys­säh­köi­sen 367 lit­raan sii­tä huo­li­mat­ta, et­tä Hyb­ri­dis­tä ke­hi­tet­tiin täys­säh­köi­nen.

Te­hos­tet­tu ää­nie­ris­tys

Le­xus UX 300e:n 150 kW (204 hv) säh­kö­moot­to­ri tuot­taa vä­lit­tö­män 300 Nm vään­tö­mo­men­tin. Li­tium-io­ni­a­kus­to on te­hol­taan 54,3 kWh. UX 300e kiih­tyy 0–100 km/h no­pe­as­sa 7,5 se­kun­nis­sa ja re­ge­ne­ra­tii­vi­sen jar­ru­tuk­sen voi­mak­kuu­den voi sää­tää nel­jään eri ta­soon. Täys­säh­köi­sen UX:n ku­lu­tus on kes­ki­mää­rin 16,8 kWh/100 km.

Säh­kö­moot­to­ri on osa­na voi­man­siir­toa, ja it­se säh­kö­moot­to­ri­ra­ken­ne on kom­pak­ti. Säh­kö­moot­to­ris­sa on öl­jy­jääh­dy­tys. Kor­ke­a­jän­ni­te­a­kus­to on en­tis­tä ke­hit­ty­neem­pi, ja sitä jääh­dy­te­tään kah­del­la tuu­let­ti­mel­la. Toi­min­ta­mat­kak­si lu­va­taan par­haim­mil­laan 305–315 km (WLTP).

La­tau­sai­ka on pi­ka­la­tauk­sel­la (50 kW) 80 pro­sent­tiin 50 mi­nuut­tia nol­las­ta, ja 100 pro­sent­tiin 1 h 20 min. Le­xu­sil­la on Eu­roo­pan laa­jui­nen tie­to­kan­ta la­taus­pis­teis­tä.

Kun la­taus on pu­don­nut 10 pro­sent­tiin, toi­min­ta­mat­ka­näyt­tö näyt­tää nol­laa, jol­loin käyt­tä­jäl­le jää pe­li­va­raa. La­tauk­sen ja il­mas­toin­nin sekä läm­mi­tyk­sen pys­tyy ajas­ta­maan äly­pu­he­li­mel­la.

Täys­säh­köi­ses­sä UX:ssä ei ole ta­va­no­mais­ta au­to­maat­ti­vaih­teis­toa, vaan säh­kö­au­to­ta­paan yk­si­no­peuk­si­nen alen­nus­vaih­teis­to. Vau­nun veto ei ole sal­lit­tu, kos­ka Le­xus UX 300e:n ve­to­mas­sa on nol­la ki­loa.

Ää­nie­ris­tyk­seen on kiin­ni­tet­ty suur­ta huo­mi­o­ta. GA-C -alus­ta­ra­ken­tee­seen pe­rus­tu­vas­sa UX 300e:ssä on ai­em­paa vään­tö­jäy­kem­pi kori. Olen­nais­ta on se­kin, et­tä UX 300e:n pai­no­pis­te le­pää 67 mm ma­ta­lam­mal­la ver­rat­tu­na UX 250h -ver­si­oon. Hyb­ri­diin näh­den 300e:n oma­mas­sa kas­voi noin 280 ki­loa.

Lue en­si­ko­ea­jo seu­raa­vas­ta Au­to Bil­dis­tä!

Ja­pa­ni­lais­ten nk. Ta­ku­mi-mes­ta­rien, ar­te­saa­nien loih­ti­ma pin­ta­ma­te­ri­aa­lien laa­tu sekä yk­si­tyis­koh­dat tik­kauk­si­neen te­ke­vät vai­ku­tuk­sen. Suo­mi-mal­lis­toon lu­keu­tu­vat va­rus­te­ta­sot Com­fort, Pre­mium ja Lu­xu­ry.

Uu­den, täys­säh­köi­sen Le­xus UX 300e:n hin­to­ja ei ole tois­tai­sek­si mää­ri­tel­ty, mut­ta ne to­den­nä­köi­ses­ti saa­daan vie­lä lo­ka­kuun puo­lel­la.

Ker­rom­me li­sää To­yo­tan Eu­roo­pan-pää­kont­to­ris­ta, Brys­se­lis­tä vie­rai­lul­la ol­lees­ta UX 300e Lu­xu­ry -yk­si­lös­tä en­si­ko­ea­jon mer­keis­sä, Au­to Bil­din pa­pe­ri­leh­den seu­raa­vas­sa nu­me­ros­sa 15/2020!

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Lähes puolet suomalaisista huolissaan kotiseutunsa liikenteestä

Auto Bild.Uutiset

Lähes puolet suomalaisista huolissaan kotiseutunsa liikenteestä

Auto Bild.Uutiset

Polestar 3 teki uuden Guinnessin maail­ma­nen­nä­tyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka

Auto Bild.Uutiset

Polestar 3 teki uuden Guinnessin maail­ma­nen­nä­tyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka

Auto Bild.Uutiset

Citroënin sähköautojen hinta­val­lan­kumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Citroënin sähköautojen hinta­val­lan­kumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU