Ensimmäiset uudistuneet Lexus UX -mallit saapuvat Suomeen lokakuussa 2022.

Ensimmäiset uudistuneet Lexus UX -mallit saapuvat Suomeen lokakuussa 2022.

SEBASTIEN MAUROY

Lexus UX: Uudistuneet autot Suomessa lokakuussa

Uudistuneessa Lexus UX:ssä on uusi Lexus-multimedia sekä mm. adaptiivinen iskunvaimennus (AVS) sekä jäykemmät kallis­tuk­sen­va­kaajat vakioksi F SPORT -varustetasoon.

Auto Bild.Uutiset

Vuon­na 2019 en­sie­si­tel­ty Le­xus UX on saa­ta­vil­la myös E-Four -ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mäl­lä va­rus­tet­tu­na.

Tär­kein muu­tos au­ton si­sä­ti­lois­sa on Le­xuk­sen uu­sim­man su­ku­pol­ven me­di­a­jär­jes­tel­mä.

Se toi­mii ai­em­paa no­pe­am­min, on in­tui­tii­vi­nen käyt­tää ja li­sään­ty­neet toi­min­nal­li­suu­det hyö­ty­vät kul­jet­ta­ja­kes­kei­ses­tä toi­min­ta­ym­pä­ris­tös­tä.

Isom­pi näyt­tö HD-ta­soi­nen

Va­rus­te­ta­sos­ta riip­pu­en me­di­a­näyt­tö on 8- tai 12-tuu­mai­nen, ja sen kos­ke­tus­näyt­tö­tek­no­lo­gia kor­vaa ai­em­man, kes­ki­kon­so­lis­sa si­jain­neen kos­ke­tus­le­vyn.

Uu­dis­tu­neet näy­töt ovat nyt lä­hes 15 cm ai­em­paa lä­hem­pä­nä kul­jet­ta­jaa vai­vat­to­man käy­tön var­mis­ta­mi­sek­si.

Gra­fii­koi­hin on kiin­ni­tet­ty eri­tyis­tä huo­mi­o­ta, on­han isom­pi näyt­tö HD-ta­soi­nen.

Jär­jes­tel­män suu­rem­pi toi­min­ta­no­peus yh­des­sä pil­vi­poh­jai­sen na­vi­goin­nin kans­sa on ai­na ajan ta­sal­la, het­ke­nä minä hy­vän­sä. Isom­man me­di­a­näy­tön yh­tey­des­sä jär­jes­tel­mäs­sä on myös kiin­teä na­vi­goin­ti, mikä sal­lii na­vi­goin­nin käy­tön myös hei­kom­man da­ta­yh­tey­den alu­eel­la.

Jär­jes­tel­män pu­heen­tun­nis­tus­toi­min­to tuo käy­tet­tä­väk­si myös ”Hei Le­xus” -as­sis­ten­tin. As­sis­tent­ti mah­dol­lis­taa yk­sin­ker­tais­ten, luon­tais­ten pu­he­ko­men­to­jen käy­tön niin me­di­a­jär­jes­tel­män kuin joi­den­kin au­ton mui­den toi­min­to­jen oh­jaa­mi­sen.

Jär­jes­tel­mäs­sä on luon­nol­li­ses­ti täy­del­li­nen äly­pu­he­li­nin­teg­raa­tio joko Ap­p­le CarP­la­yn tai And­roid Au­ton kaut­ta, jois­ta Ap­p­le CarP­la­y­ta voi käyt­tää ha­lu­tes­saan myös lan­gat­to­mas­ti.

Jär­jes­tel­män päi­vi­tyk­set ta­pah­tu­vat suo­raan au­ton omal­la tie­to­lii­ken­ne­mo­duu­lil­la.

Lii­tet­tä­vyyt­tä ede­saut­ta­vat yh­teen­sä kol­me USB-port­tia.

Le­xuk­sen kuu­lui­sal­le Omo­te­nas­hi-vie­raan­va­rai­suu­del­le us­kol­li­ses­ti mah­dol­lis­taa jär­jes­tel­mä käy­tön myös Le­xus Link -mo­bii­li­ap­p­li­kaa­ti­on avul­la, jon­ka avul­la on­nis­tuu niin kes­kus­lu­ki­tuk­sen hal­lin­ta kuin si­sä­ti­lo­jen esi­läm­mi­tys tai -vii­len­nys.

Uu­si F SPORT De­sign -va­rus­te­ta­so

Le­xus UX -mal­liin esi­tel­lään uu­si va­rus­te­ta­so, F SPORT De­sign. Sii­nä yh­dis­te­tään voi­mak­kaan tyy­lik­käi­tä F SPORT -muo­toi­lun ele­ment­te­jä mo­ni­puo­li­seen, jo­ka­päi­väi­seen käy­tet­tä­vyy­teen.

Ken­ties nä­ky­vim­pä­nä koh­ta­na au­ton ul­ko­de­sig­nis­ta erot­tuu F SPORT -mal­leil­le tyy­pil­li­nen keu­lan muo­toi­lu te­rä­vi­ne lin­joi­neen, kat­seen van­git­se­vi­ne sä­leik­köi­neen ja jopa su­mu­va­lo­ja ym­pä­röi­vän L-tee­man mu­kai­ses­ti.

SEBASTIEN MAUROY

Kir­sik­ka­na ul­ko­nä­öl­li­sen ka­kun pääl­lä tai pi­kem­min­kin al­la ovat 18-tuu­mai­set, kym­men­puo­lai­set F SPORT -ke­vyt­me­tal­li­van­teet tum­mal­la vii­meis­te­lyl­lä.

Si­sä­ti­lois­ta löy­tyy peh­me­än ylel­li­nen Ta­ha­ra-ver­hoi­lu sekä Le­xus Na­noe-X -il­man­puh­dis­tus­jär­jes­tel­mäl­lä va­rus­tet­tu kak­si­a­lu­ei­nen au­to­maat­ti-il­mas­toin­ti.

Le­xus UX F SPORT

Päi­vi­tet­ty F SPORT -va­rus­te­ta­so va­ki­oi adap­tii­vi­sen AVS-is­kun­vai­men­nus­jär­jes­tel­män sekä jäy­kem­mät kal­lis­tuk­sen­va­kaa­jat niin eteen kuin taak­se.

Nii­den avul­la UX suo­riu­tuu vie­lä­kin mauk­kaam­min dy­naa­mi­sis­sa ajo­ti­lan­teis­sa tar­jo­ten ver­taan­sa vail­la ole­vaa tark­kuut­ta, mut­ta sa­mal­la var­mis­ta­en mu­ka­vuu­den nor­maa­lis­sa ajos­sa eten­kin epä­ta­sai­sil­la teil­lä. AVS-jär­jes­tel­mää suo­dat­taa myös ei-toi­vot­tu­ja vä­räh­te­lyi­tä teh­den mat­kan­te­os­ta eri­no­mai­sen miel­lyt­tä­vää.

Oh­jaus­tun­tu­maa on pa­ran­net­tu oh­jaus­vaih­teen jäy­kis­te­tyl­lä tu­en­nal­la. Tämä yh­dis­tet­ty­nä is­kun­vai­men­nuk­sen suu­rem­paan vai­men­nus­voi­maan tar­jo­a­vat op­ti­moi­tua ajo­nau­tin­toa.

Vä­ri­va­lin­nat

Le­xus UX -mal­liin on saa­ta­vil­la uu­si ul­ko­vä­ri, So­nic Pla­ti­num. Täs­sä ul­ko­vä­ris­sä käy­te­tään Le­xuk­sen ke­hit­tä­mää eri­tyis­tä maa­laus­tek­niik­kaa, jon­ka avul­la vain muu­ta­mien mik­ro­met­rien pak­sui­nen me­tal­li­hi­le­ker­ros saa­daan ta­sai­sek­si pin­nak­si maa­li­pin­nan si­sään. Tämä luo ai­van eri­tyi­sen kiil­lon ja va­lon sekä var­jo­jen lei­kin koko maa­li­pin­nan alu­eel­la.

Si­sä­ti­loi­hin on saa­ta­vil­la uu­si Ha­zel-vä­ri­maa­il­ma sekä kan­gas- et­tä nah­ka­ver­hoi­lun yh­tey­teen pois lu­kien F SPORT -va­rus­te­ta­son mal­lit.

Lexus

Per­fo­roi­tuun nah­ka­ver­hoi­luun on tuo­tu uu­si, ylel­li­nen pe­rin­tei­seen ja­pa­ni­lai­seen ku­don­ta­ta­paan pe­rus­tu­va Ka­go­me-tyy­li.

Le­xus Sa­fe­ty Sys­tem +

Ak­tii­vis­ten tur­va­va­rus­tei­den yh­teen­liit­ty­mä, Le­xus Sa­fe­ty Sys­tem + on päi­vi­tet­ty uu­sim­paan ver­si­oon­sa. Se si­säl­tää mm. Pre-Col­li­si­on -jär­jes­tel­män, joka tun­nis­taa ris­te­ä­vän lii­ken­teen ris­teyk­sis­sä kään­nyt­tä­es­sä sekä hä­tä­oh­jau­sa­vus­ti­men, joka aut­taa kul­jet­ta­jaa väis­tä­mään ajo­ra­dal­la ole­via es­tei­tä.

Li­säk­si adap­tii­vi­nen va­ki­o­no­peu­den­sää­din si­säl­tää toi­min­non, joka so­vit­taa ajo­neu­von no­peut­ta tar­vit­ta­es­sa al­hai­sem­mak­si mut­kas­sa ajet­ta­es­sa.

Ener­gi­a­te­ho­kas voi­ma­lin­ja

Voi­ma­lin­ja­na on edel­leen erit­täin ener­gi­a­te­ho­kas, nel­jän­nen su­ku­pol­ven hyb­ri­di­voi­ma­lin­ja. Se poh­jau­tuu 2.0-lit­rai­seen, va­paas­ti hen­git­tä­vään ben­sii­ni­moot­to­riin ja jär­jes­tel­män suu­rin ulos­tu­lo­te­ho on 135 kW (184 hv).

Erit­täin ke­hit­ty­nyt pa­lo­ta­pah­tu­man hal­lin­ta var­mis­taa hy­vän ter­mo­dy­naa­mi­sen hyö­ty­suh­teen ja si­ten ma­ta­lat ku­lu­tus- ja pääs­tö­ar­vot.

En­sim­mäi­set uu­dis­tu­neet Le­xus UX -mal­lit saa­pu­vat Suo­meen lo­ka­kuus­sa 2022.

Le­xus-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Harras­te­au­to­kausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä

Auto Bild.Uutiset

Harras­te­au­to­kausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä

Auto Bild.Uutiset

Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”

Auto Bild.Uutiset

Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”

Auto Bild.Uutiset

Turvallisesti kesäteillä: Huomioi nämä kolme riskitekijää

Auto Bild.Uutiset

Turvallisesti kesäteillä: Huomioi nämä kolme riskitekijää

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU