Mercedes-AMG Project Onen tunnistaa keulan matalista ajovaloista. Mutta kun tämä näkymä ilmestyy joskus tulevaisuudessa taustapeiliin, on jo myöhäistä...

Mercedes-AMG Project Onen tunnistaa keulan matalista ajovaloista. Mutta kun tämä näkymä ilmestyy joskus tulevaisuudessa taustapeiliin, on jo myöhäistä...

Mercedes-AMG Project One: Nopeampi kuin Bugatti Chiron!

Mercedes-AMG Project Onen V6-hybriditekniikka tarjoaa tehoa hurjat yli 1000 hevosvoimaa!

Auto Bild.Uutiset

Kun kak­si­paik­kai­sel­le Mer­ce­des-AMG -su­pe­rau­tol­le ker­tyy hin­taa Sak­sas­sa­kin yli 2,7 mil­joo­naa eu­roa, voi vain ku­vi­tel­la, mikä lop­pu­sum­ma oli­si au­to­ve­ron jäl­keen Suo­mes­sa.

Ky­sees­sä on tois­tai­sek­si tut­kiel­ma, joka on jo täy­sin ajo­kel­poi­nen. Au­ton For­mu­la 1 -tek­niik­kaan pe­rus­tu­va moot­to­ri ke­hit­tää yli 1000 he­vos­voi­maa ja mah­dol­lis­taa yli 350 km/h huip­pu­no­peu­den. 8-no­peuk­sis­ta au­to­maat­ti­vaih­teis­toa voi käyt­tää ma­nu­aa­li­ses­ti vaih­to­sii­vek­keis­tä. Ko­je­lau­das­sa on muun mu­as­sa kak­si 10-tuu­mais­ta me­tal­li­ke­hyk­sis­tä näyt­töä.

Mer­ce­des-AMG Pro­ject One ke­hi­tet­tiin yh­teis­työs­sä Iso-Bri­tan­ni­an Brix­wort­his­sa si­jait­se­van Mer­ce­des-AMG High Per­for­man­ce Po­wert­rains -yk­si­kön sekä sa­man maan Brack­leys­sa si­jait­se­van Mer­ce­des-AMG Pet­ro­nas Mo­tors­por­tin kans­sa. Ko­ris­sa käy­te­tään hii­li­kui­tua.

Mal­lil­le ovat tun­nu­so­mai­sia ta­ka­o­san hai­ne­vä, kak­si­o­sai­nen dif­fuu­so­ri­le­vy sekä F1-tyy­liin kes­kel­le ase­moi­tu pa­ko­put­ki. Ta­ka­va­lo­jen muo­to muis­tut­taa ajo­va­lo­jen muo­toa. Ja kos­ka AMG-Mer­ce­des Pro­ject One on hyb­ri­di, sii­nä on tank­kau­sauk­ko kor­ke­aok­taa­ni­sel­le sekä la­taus­pis­to­ke.

Mer­ce­des-AMG Pro­ject One on va­rus­tet­tu Launch Cont­rol -jär­jes­tel­mäl­lä, jon­ka an­si­os­ta se kiih­tyy 0-200 km/h no­pe­am­min kuin Bu­gat­ti Chi­ron, eli al­le 6 se­kun­nis­sa! Bu­gat­ti Chi­ron vaa­tii sa­maan noin 6,5 se­kun­tia.

Kes­kel­le si­joi­tet­tu suo­ra­suih­kut­tei­nen 1,6-lit­rai­nen V6-tur­bo-moot­to­ri juon­tuu suo­raan For­mu­la yk­kö­sis­tä ja ko­nees­sa on nel­jä ylä­puo­lis­ta nok­ka-ak­se­lia ja se kier­tää ka­tu­käy­tös­sä 11 000 r/min. Polt­to­moot­to­ri käyt­tää ta­ka­pyö­riä. Eri­koi­suu­te­na on polt­to­moot­to­rin huol­to­vä­li. F1-moot­to­ria, joka kier­tää jopa 15 000 r/min, pi­tää huol­taa 4 000 ki­lo­met­rin vä­lein, mut­ta kos­ka AMG-Mer­ce­des Pro­ject Onen moot­to­ri kier­tää ”vain” 11 000 r/min, ja kos­ka mu­ka­na on myös nel­jä säh­kö­moot­to­ria, on 1,6-lit­rai­sen huol­to­vä­li 50 000 km.

Tie­sit­hän, et­tä Au­to Bild Suo­men verk­ko­si­vuil­ta löy­dät run­saas­ti mui­ta­kin su­pe­rau­toi­hin liit­ty­viä ar­tik­ke­lei­ta! Kan­nat­taa käy­dä tu­tus­tu­mas­sa!

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Täyssähköiset hyötyajoneuvot lyömässä läpi vuonna 2025 – Citroën toimittaa tänä vuonna 1000:nnen sähkö­pa­ket­ti­au­tonsa

Auto Bild.Uutiset

Täyssähköiset hyötyajoneuvot lyömässä läpi vuonna 2025 – Citroën toimittaa tänä vuonna 1000:nnen sähkö­pa­ket­ti­au­tonsa

Auto Bild.Uutiset

XC60 on nyt kaikkien aikojen myydyin Volvo

Auto Bild.Uutiset

XC60 on nyt kaikkien aikojen myydyin Volvo

Auto Bild.Uutiset

Kialle viisi Red Dot Award -tunnustusta mukaan lukien korkein ”Best of the Best”

Auto Bild.Uutiset

Kialle viisi Red Dot Award -tunnustusta mukaan lukien korkein ”Best of the Best”

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU