Grand Drive -reitti sisälsi useita Englannille ainutlaatuisia tieympäristöjä, kuten monimutkaisia liikenneympyröitä sekä nopeaa maantietä, joilla ei ole ajoratamerkintöjä.

Grand Drive -reitti sisälsi useita Englannille ainutlaatuisia tieympäristöjä, kuten monimutkaisia liikenneympyröitä sekä nopeaa maantietä, joilla ei ole ajoratamerkintöjä.

Nissan Leaf: Suoriutui Iso-Britannian pisimmästä ja monimut­kai­sim­masta autonomisesta reitistä

Nissan on suorittanut kautta aikojen pisimmän ja edistyk­sel­li­simmän ajosuorituksen itseohjautuvalla autolla Britanniassa. Ajo oli osa Britannian hallituksen tukemaa eurooppalaista HumanDrive-tutki­musp­ro­jektia.

Auto Bild.Uutiset

Yh­teis­työ­hank­kees­sa sel­vi­te­tään, kuin­ka uu­det tek­nii­kat voi­vat teh­dä luon­nol­li­sia, ih­mi­sen ajo­tyy­lin kal­tai­ses­ti toi­mi­via it­se­oh­jau­tu­via ajo­neu­vo­jär­jes­tel­miä.

Pro­jek­tis­sa oli mu­ka­na 135 hen­keä. Tii­mi koos­tui sekä Nis­sa­nin työn­te­ki­jöis­tä et­tä yh­dek­säs­tä muus­ta part­ne­ris­ta.

Yksi päätavoitteista oli kehittää edistyksellinen itseohjautuva ajoneuvojärjestelmä. Menetelmän tarkoitus on luoda mahdollisimman mukava, entistä luontevampi ja itsenäisempi ajokokemus tulevaisuuden itseohjautuvaan ajamiseen.

Yksi päätavoitteista oli kehittää edistyksellinen itseohjautuva ajoneuvojärjestelmä. Menetelmän tarkoitus on luoda mahdollisimman mukava, entistä luontevampi ja itsenäisempi ajokokemus tulevaisuuden itseohjautuvaan ajamiseen.

Nick Dimbleby

Pro­jek­tia ovat oh­jan­neet Eng­lan­nin Cran­fiel­din Nis­sa­nin tut­ki­mus- ja ke­hi­ty­so­sas­ton in­si­nöö­rit.

368 ki­lo­met­rin reit­ti

Pro­jek­ti­ryh­mä saa­vut­ti mer­kit­tä­vän virs­tan­pyl­vään suo­riu­tu­mal­la 368 ki­lo­met­rin Grand Drive -rei­tis­tä hal­ki Eng­lan­nin.

Mat­ka kul­ki Cran­fiel­dis­tä Sun­der­lan­diin, mis­sä si­jait­see myös Nis­sa­nin au­to­teh­das. Ajo suo­ri­tet­tiin Nis­sa­nin eri­kois­va­rus­tel­lul­la Leaf-au­tol­la il­man kul­jet­ta­jaa.

Grand Drive -reit­ti si­säl­si usei­ta Eng­lan­nil­le ai­nut­laa­tui­sia tie­ym­pä­ris­tö­jä, ku­ten mo­ni­mut­kai­sia lii­ken­neym­py­röi­tä sekä no­pe­aa maan­tie­tä, joil­la ei ole ajo­ra­ta­mer­kin­tö­jä.

Au­ton it­se­oh­jau­tu­vaa ajoa tu­ki­vat muun mu­as­sa 8 la­ser­tun­nis­tin­ta, 7 ka­me­raa, tut­ka, sekä GPS.

 Kun näyttöruudulla on tällainen näkymä ja autonomisesta ajamisesta kertova teksti, edetään todellakin ilman kuljettajaa.

Kun näyttöruudulla on tällainen näkymä ja autonomisesta ajamisesta kertova teksti, edetään todellakin ilman kuljettajaa.

Nick Dimbleby

Au­to osaa päät­tää ajo­suun­nan lä­hiym­pä­ris­töä tark­kai­le­van jär­jes­tel­män avul­la. Jär­jes­tel­mä vä­lit­tää ar­vo­kas­ta da­taa te­ko­ä­lyl­le, joka op­pii ajo­tai­toa jat­ku­vas­ti.

Hu­manD­ri­ve-han­ket­ta ra­hoit­ta­vat Bri­tan­ni­an hal­li­tus Cen­ter of Con­nec­ted ja Au­to­no­mous Ve­hic­les (CCAV) ja In­no­va­te UK sekä yh­dek­sän muu­ta kump­pa­nia. Hank­keen yh­teis­ra­hoi­tus­pa­ket­ti oli 13,5 mil­joo­naa pun­taa.

Iso­ja pää­ta­voit­tei­ta

Yk­si pää­ta­voit­teis­ta oli ke­hit­tää edis­tyk­sel­li­nen it­se­oh­jau­tu­va ajo­neu­vo­jär­jes­tel­mä. Me­ne­tel­män tar­koi­tus on luo­da mah­dol­li­sim­man mu­ka­va, en­tis­tä luon­te­vam­pi ja it­se­näi­sem­pi ajo­ko­ke­mus tu­le­vai­suu­den it­se­oh­jau­tu­vaan aja­mi­seen.

Tut­ki­muk­sen ai­ka­na tii­mi ke­rä­si tär­kei­tä käy­tän­nön­ko­ke­muk­sia eri­lai­sis­ta ti­lan­teis­ta mui­den au­to­jen kans­sa. Täl­lai­sia ti­lan­tei­ta oli­vat muun mu­as­sa väis­tö­liik­keet, kais­tan­vaih­to, liik­keel­le­läh­döt ja py­säh­dyk­set.

It­se­näis­tä ajoa on suo­ri­tet­tu ko­ko­nai­suu­des­saan 20 000 ki­lo­met­riä vii­meis­ten 30 kuu­kau­den ai­ka­na.

Ajo­jen ai­ka­na tuo­tet­tiin 37 000 ri­viä koo­dia ja 4 mil­joo­naa gi­ga­ta­vua da­taa. Seu­raa­mal­la yh­teen­sä 360 osal­lis­tu­jan ajo­käyt­täy­ty­mis­tä on saa­tu työs­tet­tyä kuu­si pa­ten­toi­tua so­vel­lus­ta.

Da­taa ke­rät­tiin eri­lai­sis­ta etu­kä­teen luo­duis­ta lii­ken­ne­ti­lan­teis­ta ja nii­den rat­kai­suis­ta. Ke­rä­tyn da­tan avul­la on voi­tu hyö­dyn­tää jo-opit­tu­ja rat­kai­su­ja, mikä mah­dol­lis­taa par­hai­den rat­kai­su­jen so­vel­ta­mi­sen vas­taa­vis­sa ti­lan­teis­sa tu­le­vai­suu­des­sa.

Opi­tun rat­kai­su­tai­don avul­la voi­daan muun mu­as­sa sel­vit­tää, mi­ten ohit­taa tiel­lä pai­kal­laan ole­va es­te. Ky­seis­tä tek­no­lo­gi­aa tes­tat­tiin koko pro­jek­tin ajan.

Hu­manD­ri­ve tut­ki li­säk­si it­se­oh­jau­tu­vien au­to­jen ky­ber­tur­val­li­suut­ta. Pro­jek­tis­sa tut­kit­tiin it­se­oh­jau­tu­vien au­to­jen vai­ku­tus­ta lii­ken­ne­jär­jes­tel­mään ja au­to­jen tur­val­li­suu­den var­mis­ta­mi­sek­si tes­tat­tiin eri­lai­sia me­ne­tel­miä.

Op­pien so­vel­lus­ta

Nis­san hyö­dyn­tää tu­le­vien it­se­hal­lin­nol­lis­ten rat­kai­su­jen­sa suun­nit­te­lus­sa Hu­manD­ri­ve-tut­ki­musp­ro­jek­tin op­pe­ja ja ko­ke­muk­sia.

Tänä päi­vä­nä kul­jet­ta­jan avus­tin­jär­jes­tel­mä Pro­PI­LOT on saa­ta­vil­la muun mu­as­sa Leaf-, Qash­qai-, X-Trail ja Juke-mal­lei­hin. Pro­PI­LOT avus­taa oh­jauk­ses­sa, kiih­dy­tyk­ses­sä ja jar­ru­tuk­ses­sa, kun olo­suh­teet sen sal­li­vat.

Tämä aut­taa las­ke­maan kul­jet­ta­jan stres­si­ta­soa ja vä­sy­mys­tä, mikä li­sää tur­val­li­suut­ta aja­es­sa. Jär­jes­tel­mä aut­taa myös op­ti­moi­maan pääs­tö­jä ruuh­kas­sa hyö­dyn­tä­mäl­lä Start&Stop toi­min­toa yh­des­sä Pro­PI­LOT -jär­jes­tel­män kans­sa.

Hu­manD­ri­ve-tut­ki­muk­seen osal­lis­tu­neet am­mat­ti­lai­set:

Nis­san

Joh­ta­va part­ne­ri. It­se­oh­jau­tu­vien ajo­neu­vo­jen ke­hi­tys­joh­ta­ja.

Hi­tac­hi

Ko­eä­ly. Ih­mi­sen kal­tai­sen ajo­ta­van ja ha­vain­to­ky­vyn ke­hit­tä­jä.

Uni­ver­si­ty of Leeds

Ih­mi­sen kal­tai­sen ajon ym­mär­rys ja sen so­vel­ta­mi­nen it­se­oh­jau­tu­viin ajo­eu­voi­hin. Kul­jet­ta­ja­ris­ki-mal­lin ke­hi­tys.

Con­nec­ted Pla­ces Ca­ta­pult (CPC)

Pro­jek­ti­joh­ta­mi­nen, vies­tin­tä ja mark­ki­noin­ti. Pro­jek­tin tur­val­li­suu­se­le­men­tit.

HO­RI­BA MIRA

Tes­ti­lait­teis­tot ja pro­jek­tin tur­val­li­suu­sas­pek­tit.

SBD Au­to­mo­ti­ve

Ky­ber­tur­val­li­suus ja AV Hu­man mac­hi­ne In­ter­fa­ce (HMI) -tut­ki­muk­set.

Cran­field Uni­ver­si­ty

Tes­ti­lait­teis­tot ja it­se­oh­jau­tu­vien au­to­jen käy­tän­nön tes­taus val­vo­tuis­sa olo­suh­teis­sa.

At­kins Ltd.

It­se­oh­jau­tu­vien ajo­neu­vo­jen ky­ber­tur­val­li­suus-jär­jes­tel­mien mal­lit.

Aim­sun Ltd,

Tut­ki­muk­set it­se­oh­jau­tu­vien au­to­jen vai­ku­tuk­ses­ta lii­ken­ne­jär­jes­tel­mään.

High­wa­ys Eng­land

It­se­oh­jau­tu­vien ajo­neu­vo­jen tar­pei­den kar­toi­tus lii­ken­neinf­ras­sa.

Juha Pel­to­nen Ku­vat H. Phil­pott, Nick Dimb­le­by

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ensipuraisu uudesta Audi Q3:sta

Auto Bild.Uutiset

Ensipuraisu uudesta Audi Q3:sta

Auto Bild.Uutiset

Autoliitto

Helsingin kaavailema poltto­moot­to­ri­kielto aiheuttaisi ongelmia

Auto Bild.Uutiset

Autoliitto

Helsingin kaavailema poltto­moot­to­ri­kielto aiheuttaisi ongelmia

Auto Bild.Uutiset

J. Rinta-Jouppi OY

Tällaisia autoja yli 65-vuotiaat ostavat

Auto Bild.Uutiset

J. Rinta-Jouppi OY

Tällaisia autoja yli 65-vuotiaat ostavat

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU