Pistokeladattava Toyota Prius: Lanseerataan New Yorkin autonäyttelyssä

Uuden Toyota Prius Plug-In -mallin maailmanensi-ilta koittaa tänään New Yorkin kansainvälisessä autonäyttelyssä.

Auto Bild.Uutiset

Uu­tuus­mal­li pys­tyy kul­ke­maan la­taus­säh­köin voi­min yli 50 km mat­kan, jopa 135 km/h ajo­no­peu­del­la. Alus­ta­va yh­dis­te­tyn ajon ku­lu­tus­lu­ke­ma on la­taus­hyb­ri­dien pie­nin, 1,4 l/100 km.

To­yo­ta oli vuon­na 2012 en­sim­mäi­nen au­to­merk­ki, joka lan­see­ra­si la­taus­hyb­ri­din Eu­roop­paan.

New Yor­kis­sa esi­tel­tä­vän uu­den pis­to­ke­la­dat­ta­van Priu­sin säh­köi­nen suo­ri­tus­ky­ky on kas­va­nut edel­tä­vään mal­liin ver­rat­tu­na mer­kit­tä­väs­ti niin toi­min­ta­mat­kan­sa, te­hok­kuu­ten­sa kuin kor­keim­man ajo­no­peu­ten­sa osal­ta.

Uu­den pis­to­ke­la­dat­ta­van Priu­sin vah­vuu­det poh­jau­tu­vat tänä ke­vää­nä myyn­tiin tul­leen, nel­jän­nen su­ku­pol­ven Priu­sin omi­nai­suuk­siin: To­yo­ta New Glo­bal Arc­hi­tec­tu­re (TNGA) -alus­ta­ra­ken­tee­seen, mo­der­niin muo­toi­luun ja laa­duk­kuu­teen sekä uu­teen täys­hyb­ri­di­jär­jes­tel­mään.

Te­hos­te­tun säh­köi­nen hyb­ri­di

Ta­val­lis­ta Priu­sia kook­kaam­mal­la, 8,8 kWh li­tium-io­ni­a­kul­la va­rus­tet­tu la­taus­hyb­ri­di tar­jo­aa kul­jet­ta­jal­le mah­dol­li­suu­den ajaa säh­kö­au­toi­lu­ti­las­sa (EV) ai­em­paa mo­ni­puo­li­sem­min ja pi­dem­piä jak­so­ja, jot­ta au­to kul­ki­si yh­del­lä polt­to­ai­ne­tan­kil­li­sel­la mah­dol­li­sim­man pit­kän mat­kan.

Muu­tos edel­tä­vään mal­liin on huo­mat­ta­va, kos­ka Prius Plug-In -mal­lin yh­dis­te­tyn ajon polt­to­ai­neen­ku­lu­tuk­sek­si ar­vi­oi­daan vain 1,4 l/100 km, jota vas­taa­va hii­li­di­ok­si­di­pääs­tö on tä­män het­ken la­taus­hyb­ri­di­tar­jon­nan ma­ta­lin, 32 g/km.

Muul­loin­kin kuin ajet­ta­es­sa la­taus­säh­köä hyö­dyn­tä­en EV-ti­las­sa, uu­tuus­mal­li tu­keu­tuu au­ton lii­kut­ta­mi­sek­si vah­vas­ti säh­kö­e­ner­gi­an hyö­dyn­tä­mi­seen. Tyy­pil­li­ses­ti tätä ta­pah­tuu eni­ten kau­pun­ki- ja taa­ja­ma-ajos­sa.

Kyl­mä­käyt­tö­o­mi­nai­suuk­sia te­hos­ta­vat akun läm­mi­tys­jär­jes­tel­mä sekä maa­il­man en­sim­mäi­nen au­ton mat­kus­ta­moa läm­mit­tä­vä il­ma­läm­pö­pump­pu­jär­jes­tel­mä. Ke­säl­lä sitä käy­te­tään luon­nol­li­ses­ti si­säil­man vii­len­nyk­seen.

Ajoakku latautuu 230 voltin pistokkeesta täyteen noin 2,3 tunnissa.

Ajoakku latautuu 230 voltin pistokkeesta täyteen noin 2,3 tunnissa.

Ajo­ak­ku la­tau­tuu 230 vol­tin pis­tok­kees­ta täy­teen noin 2,3 tun­nis­sa. Hyb­ri­di­jär­jes­tel­män polt­to­moot­to­ri on ne­li­sy­lin­te­ri­nen, 1,8 lit­ran At­kin­son VVT-i -ben­sii­ni­voi­man­läh­de. Sen to­teu­tuk­ses­sa on hyö­dyn­net­ty esi­mer­kik­si te­ho­kas­ta pa­ko­kaa­su­jen ta­kai­sin­kier­rä­tys­tä sekä mo­der­ne­ja kit­kan ja läm­pö­ti­lo­jen hal­lin­taan liit­ty­viä rat­kai­su­ja.

Moot­to­rin ter­mi­nen hyö­ty­suh­de, eli kyky muun­taa polt­to­ai­neen si­säl­tä­mää ener­gi­aa lii­ke-ener­gi­ak­si on en­nä­tyk­sel­li­sen kor­kea, 40 %.

Ny­ky­ai­kai­set vah­vuu­det

Uu­den Prius Plug-In -mal­lin vah­vuu­det ei­vät ra­joi­tu hyb­ri­di­jär­jes­tel­män mo­niu­lot­tei­suu­teen. Uu­tuu­des­sa käy­te­tään TNGA-alus­ta­ra­ken­net­ta. Se mah­dol­lis­taa esi­mer­kik­si ma­ta­lam­man pai­no­pis­teen – kes­kei­sen omi­nai­suu­den ajo­käy­tök­seen liit­ty­en.

TNGA mah­dol­lis­taa enem­män va­pauk­sia ko­ri­muo­to­jen to­teu­tuk­seen, suu­rem­mat si­sä­ti­lat ja kul­jet­ta­jan is­tu­mi­sen ai­em­paa ma­ta­lam­mal­la sekä er­go­no­mi­sem­mas­sa asen­nos­sa.

Yk­si­löl­li­nen ul­ko­nä­kö poik­ke­aa ai­em­paa enem­män ta­val­li­ses­ta Priu­sis­ta. Esi­mer­kik­si kak­si­o­sai­ses­ti pi­tuus­suun­nas­sa kaa­reu­tu­va ta­va­ra­ti­lan luu­kun lasi ja au­to­maat­ti­ses­ti sul­keu­tu­va moot­to­rin jääh­dy­tys­ka­na­vis­to ovat mah­dol­lis­ta­neet poik­keuk­sel­li­sen ma­ta­lan il­man­vas­tus­ker­toi­men, 0,24.

Mui­ta tek­ni­siä in­no­vaa­ti­oi­ta edus­ta­vat esi­mer­kik­si maa­il­man en­sim­mäi­nen ajo­ak­kua la­taa­va au­rin­ko­ken­no­jär­jes­tel­mä, va­lo­tar­peen mu­kai­ses­ti sää­ty­vät ne­li­o­sai­set led-ajo­va­lot sekä mat­kus­ta­ja­mää­rän mu­kai­ses­ti sää­ty­vä il­man­vaih­to­jär­jes­tel­mä.

Ak­tii­vis­ta ja pas­sii­vis­ta tur­val­li­suut­ta pa­ran­taa mo­ni­puo­li­nen To­yo­ta Sa­fe­ty Sen­se -tur­va­toi­min­to­ko­ko­nai­suus.

En­sim­mäi­set uu­det To­yo­ta Prius Plug-In -au­tot saa­pu­vat Suo­meen tä­män vuo­den lo­pul­la.

 

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Tuore suoma­lais­tut­kimus sähkö­au­toi­li­joista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi

Auto Bild.Uutiset

Tuore suoma­lais­tut­kimus sähkö­au­toi­li­joista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi

Auto Bild.Uutiset
Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Kia

Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV

Auto Bild.Uutiset
Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Kia

Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV

Auto Bild.Uutiset

Lemmikki autossa helteellä? Useimmat ohikulkijat etsivät tietoa ilmastoinnista, joka kymmenes soittaa poliisille

Auto Bild.Uutiset

Lemmikki autossa helteellä? Useimmat ohikulkijat etsivät tietoa ilmastoinnista, joka kymmenes soittaa poliisille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU