Pistokeladattava Toyota Prius: Lanseerataan New Yorkin autonäyttelyssä

Uuden Toyota Prius Plug-In -mallin maailmanensi-ilta koittaa tänään New Yorkin kansainvälisessä autonäyttelyssä.

Auto Bild.Uutiset

Uu­tuus­mal­li pys­tyy kul­ke­maan la­taus­säh­köin voi­min yli 50 km mat­kan, jopa 135 km/h ajo­no­peu­del­la. Alus­ta­va yh­dis­te­tyn ajon ku­lu­tus­lu­ke­ma on la­taus­hyb­ri­dien pie­nin, 1,4 l/100 km.

To­yo­ta oli vuon­na 2012 en­sim­mäi­nen au­to­merk­ki, joka lan­see­ra­si la­taus­hyb­ri­din Eu­roop­paan.

New Yor­kis­sa esi­tel­tä­vän uu­den pis­to­ke­la­dat­ta­van Priu­sin säh­köi­nen suo­ri­tus­ky­ky on kas­va­nut edel­tä­vään mal­liin ver­rat­tu­na mer­kit­tä­väs­ti niin toi­min­ta­mat­kan­sa, te­hok­kuu­ten­sa kuin kor­keim­man ajo­no­peu­ten­sa osal­ta.

Uu­den pis­to­ke­la­dat­ta­van Priu­sin vah­vuu­det poh­jau­tu­vat tänä ke­vää­nä myyn­tiin tul­leen, nel­jän­nen su­ku­pol­ven Priu­sin omi­nai­suuk­siin: To­yo­ta New Glo­bal Arc­hi­tec­tu­re (TNGA) -alus­ta­ra­ken­tee­seen, mo­der­niin muo­toi­luun ja laa­duk­kuu­teen sekä uu­teen täys­hyb­ri­di­jär­jes­tel­mään.

Te­hos­te­tun säh­köi­nen hyb­ri­di

Ta­val­lis­ta Priu­sia kook­kaam­mal­la, 8,8 kWh li­tium-io­ni­a­kul­la va­rus­tet­tu la­taus­hyb­ri­di tar­jo­aa kul­jet­ta­jal­le mah­dol­li­suu­den ajaa säh­kö­au­toi­lu­ti­las­sa (EV) ai­em­paa mo­ni­puo­li­sem­min ja pi­dem­piä jak­so­ja, jot­ta au­to kul­ki­si yh­del­lä polt­to­ai­ne­tan­kil­li­sel­la mah­dol­li­sim­man pit­kän mat­kan.

Muu­tos edel­tä­vään mal­liin on huo­mat­ta­va, kos­ka Prius Plug-In -mal­lin yh­dis­te­tyn ajon polt­to­ai­neen­ku­lu­tuk­sek­si ar­vi­oi­daan vain 1,4 l/100 km, jota vas­taa­va hii­li­di­ok­si­di­pääs­tö on tä­män het­ken la­taus­hyb­ri­di­tar­jon­nan ma­ta­lin, 32 g/km.

Muul­loin­kin kuin ajet­ta­es­sa la­taus­säh­köä hyö­dyn­tä­en EV-ti­las­sa, uu­tuus­mal­li tu­keu­tuu au­ton lii­kut­ta­mi­sek­si vah­vas­ti säh­kö­e­ner­gi­an hyö­dyn­tä­mi­seen. Tyy­pil­li­ses­ti tätä ta­pah­tuu eni­ten kau­pun­ki- ja taa­ja­ma-ajos­sa.

Kyl­mä­käyt­tö­o­mi­nai­suuk­sia te­hos­ta­vat akun läm­mi­tys­jär­jes­tel­mä sekä maa­il­man en­sim­mäi­nen au­ton mat­kus­ta­moa läm­mit­tä­vä il­ma­läm­pö­pump­pu­jär­jes­tel­mä. Ke­säl­lä sitä käy­te­tään luon­nol­li­ses­ti si­säil­man vii­len­nyk­seen.

Ajoakku latautuu 230 voltin pistokkeesta täyteen noin 2,3 tunnissa.

Ajoakku latautuu 230 voltin pistokkeesta täyteen noin 2,3 tunnissa.

Ajo­ak­ku la­tau­tuu 230 vol­tin pis­tok­kees­ta täy­teen noin 2,3 tun­nis­sa. Hyb­ri­di­jär­jes­tel­män polt­to­moot­to­ri on ne­li­sy­lin­te­ri­nen, 1,8 lit­ran At­kin­son VVT-i -ben­sii­ni­voi­man­läh­de. Sen to­teu­tuk­ses­sa on hyö­dyn­net­ty esi­mer­kik­si te­ho­kas­ta pa­ko­kaa­su­jen ta­kai­sin­kier­rä­tys­tä sekä mo­der­ne­ja kit­kan ja läm­pö­ti­lo­jen hal­lin­taan liit­ty­viä rat­kai­su­ja.

Moot­to­rin ter­mi­nen hyö­ty­suh­de, eli kyky muun­taa polt­to­ai­neen si­säl­tä­mää ener­gi­aa lii­ke-ener­gi­ak­si on en­nä­tyk­sel­li­sen kor­kea, 40 %.

Ny­ky­ai­kai­set vah­vuu­det

Uu­den Prius Plug-In -mal­lin vah­vuu­det ei­vät ra­joi­tu hyb­ri­di­jär­jes­tel­män mo­niu­lot­tei­suu­teen. Uu­tuu­des­sa käy­te­tään TNGA-alus­ta­ra­ken­net­ta. Se mah­dol­lis­taa esi­mer­kik­si ma­ta­lam­man pai­no­pis­teen – kes­kei­sen omi­nai­suu­den ajo­käy­tök­seen liit­ty­en.

TNGA mah­dol­lis­taa enem­män va­pauk­sia ko­ri­muo­to­jen to­teu­tuk­seen, suu­rem­mat si­sä­ti­lat ja kul­jet­ta­jan is­tu­mi­sen ai­em­paa ma­ta­lam­mal­la sekä er­go­no­mi­sem­mas­sa asen­nos­sa.

Yk­si­löl­li­nen ul­ko­nä­kö poik­ke­aa ai­em­paa enem­män ta­val­li­ses­ta Priu­sis­ta. Esi­mer­kik­si kak­si­o­sai­ses­ti pi­tuus­suun­nas­sa kaa­reu­tu­va ta­va­ra­ti­lan luu­kun lasi ja au­to­maat­ti­ses­ti sul­keu­tu­va moot­to­rin jääh­dy­tys­ka­na­vis­to ovat mah­dol­lis­ta­neet poik­keuk­sel­li­sen ma­ta­lan il­man­vas­tus­ker­toi­men, 0,24.

Mui­ta tek­ni­siä in­no­vaa­ti­oi­ta edus­ta­vat esi­mer­kik­si maa­il­man en­sim­mäi­nen ajo­ak­kua la­taa­va au­rin­ko­ken­no­jär­jes­tel­mä, va­lo­tar­peen mu­kai­ses­ti sää­ty­vät ne­li­o­sai­set led-ajo­va­lot sekä mat­kus­ta­ja­mää­rän mu­kai­ses­ti sää­ty­vä il­man­vaih­to­jär­jes­tel­mä.

Ak­tii­vis­ta ja pas­sii­vis­ta tur­val­li­suut­ta pa­ran­taa mo­ni­puo­li­nen To­yo­ta Sa­fe­ty Sen­se -tur­va­toi­min­to­ko­ko­nai­suus.

En­sim­mäi­set uu­det To­yo­ta Prius Plug-In -au­tot saa­pu­vat Suo­meen tä­män vuo­den lo­pul­la.

 

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Harras­te­au­to­kausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä

Auto Bild.Uutiset

Harras­te­au­to­kausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä

Auto Bild.Uutiset

Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”

Auto Bild.Uutiset

Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”

Auto Bild.Uutiset

Turvallisesti kesäteillä: Huomioi nämä kolme riskitekijää

Auto Bild.Uutiset

Turvallisesti kesäteillä: Huomioi nämä kolme riskitekijää

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU