Renault 5 E-Tech pokkasi mainetta ja kunniaa

Renault 5 E-Tech pokkasi mainetta ja kunniaa

Renault

Renault 5 E-Tech electric on Car of The Year 2025 -voittaja

Vuoden Auto 2025 -palkinnon voittajat julkistettiin maanantaina 10. tammikuuta Brysselin autonäyttelyssä Belgiassa. Tuloksen julkisti arvostettu Car of the Year (COTY) -tuomaristo.

Auto Bild.Uutiset

Pal­kin­to ko­ros­taa Re­naul­tin Re­nau­lu­ti­on-stra­te­gi­an mer­ki­tys­tä ja uu­sien mal­lien laa­tua. Am­pe­re AmpR Small -pe­rus­ra­ken­ne tar­jo­aa asi­ak­kail­le mer­kit­tä­vää li­sä­ar­voa, sa­mal­la kun se an­taa kum­mal­le­kin mer­kil­le va­pau­den tuo­da esil­le omia vah­vuuk­si­aan muo­toi­lus­sa, tek­no­lo­gi­ois­sa sekä asi­a­kas­ko­ke­muk­ses­sa.

Toi­nen pe­räk­käi­nen voit­to Re­naul­til­le

Mar­ras­kuus­sa jär­jes­te­tyn en­sim­mäi­sen ää­nes­tys­kier­rok­sen jäl­keen Re­nault 5 E-Tech elect­ric ja Al­pi­ne A290 nou­si­vat seit­se­män fi­na­lis­tin jouk­koon. Mui­ta fi­na­lis­te­ja oli­vat Al­fa Ro­meo Ju­ni­or, Cit­roën ë-C3/C3, Cup­ra Ter­ra­mar, Da­cia Dus­ter, Hy­un­dai Ins­ter ja Kia EV3.

60 au­to­toi­mit­ta­jaa 23 maas­ta va­lit­si voit­ta­jan. Re­nault 5 E-Tech elect­ric ja Al­pi­ne A290 nap­pa­si­vat yk­kös­si­jan ke­rä­ten yh­teen­sä 353 pis­tet­tä.  Re­nault 5 E-Tech elect­ric on Re­naul­tin kah­dek­sas Vuo­den Au­to -voit­ta­ja. Ai­em­mat ovat ol­leet Re­nault 16 (1966), Re­nault 9 (1982), Clio I (1991), Sce­nic (1997), Me­ga­ne (2003), Clio III (2006) ja Sce­nic E-Tech elect­ric (2024).

"Olem­me suun­nat­to­man yl­pei­tä saa­des­sam­me toi­sen pe­räk­käi­sen Vuo­den Au­to -pal­kin­non. Re­nault 5 E-Tech elect­ric on to­del­li­nen suun­nan­näyt­tä­jä Eu­roo­pan mark­ki­noil­la. Se te­kee säh­kö­au­tois­ta hou­kut­te­le­via ja tun­tei­ta he­rät­tä­viä. Sa­mal­la se on suun­ni­tel­tu tar­jo­a­maan asi­ak­kail­leen sel­ke­ää li­sä­ar­voa. Jos yk­si au­to voi muut­taa säh­kö­au­toi­lun mark­ki­noi­ta, se on tämä, sa­noo Re­naul­tin pää­joh­ta­ja Fab­ri­ce Cam­bo­li­ve.

Re­nault 5 vauh­dit­taa säh­köis­ty­mis­tä

Vuon­na 2024 Re­nault toi iko­ni­sen R5:n mark­ki­noil­le täy­sin säh­köi­se­nä ver­si­o­na, joka on suun­ni­tel­tu vauh­dit­ta­maan säh­kö­au­to­jen yleis­ty­mis­tä Eu­roo­pas­sa.

Re­nault 5 E-Tech elect­ric val­mis­te­taan lä­hi­tuo­tan­to­na Poh­jois-Rans­kas­sa Am­pe­re Elect­ri­Ci­ty -teh­taal­la kes­tä­vän tuo­tan­non pe­ri­aat­tei­ta nou­dat­ta­en. Re­nault 5 E-Tech elect­ric hou­kut­te­lee os­ta­jia näyt­tä­väl­lä muo­toi­lul­laan ja li­säk­si au­ton säh­köi­set ja di­gi­taa­li­set omi­nai­suu­det on suun­ni­tel­tu sekä käy­tän­nöl­li­sik­si et­tä viih­dyt­tä­vik­si, mikä te­kee täs­tä pop-iko­nis­ta edel­lä­kä­vi­jän säh­köi­ses­sä liik­ku­mi­ses­sa.

Re­nault on yli 12 vuo­den ajan pyr­ki­nyt tuo­maan säh­köi­sen liik­ku­mi­sen kaik­kien ulot­tu­vil­le. Kah­den C-seg­men­tin säh­kö­au­ton – Me­ga­ne E-Tech elect­ric ja Sce­nic E-Tech elect­ric – lan­see­raa­mi­sen jäl­keen Re­nault on suun­nan­nut kat­seen­sa B-seg­ment­tiin Re­nault 5 E-Tech  elect­ric -mal­lil­la, jota seu­raa Re­nault 4 E-Tech elect­ric myö­hem­min tänä vuon­na. Nämä kak­si mal­lia ovat kes­kei­ses­sä roo­lis­sa säh­kö­au­to­jen ky­syn­nän kas­vat­ta­mi­ses­sa ja Re­naul­tin ase­man vah­vis­ta­mi­ses­sa kes­tä­vän liik­ku­mi­sen uu­den ai­ka­kau­den joh­ta­ja­na.

Suo­mes­sa Re­nault 5 -en­nak­ko­myyn­ti on käyn­nis­sä ja erit­täin hy­vin va­rus­tel­lun mal­lin hin­nat al­ka­vat 27 390 eu­ros­ta. En­sim­mäi­set au­tot saa­pu­vat jäl­leen­myy­jil­lem­me huh­ti­kuun 2025 al­kuun, jol­loin var­si­nai­nen myyn­ti al­kaa.

Au­to­Bild / Re­nault

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset

Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen

Auto Bild.Uutiset

Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN