Ajoakusto on erittäin matala (110 mm), minkä ansiosta ilmanvastusta on saatu pienennettyä tekemällä korista varsin matala, vain 1,5 metrin korkuinen.

Ajoakusto on erittäin matala (110 mm), minkä ansiosta ilmanvastusta on saatu pienennettyä tekemällä korista varsin matala, vain 1,5 metrin korkuinen.

Renault

Renault Megane E-Tech electric: Sai uudet hinnat

Renault on valmistanut ja myynyt Euroopassa kymmenen vuoden aikana yli 490 000 sähköautoa. Niistä on saatu valtavasti kokemusta ja samalla kehitys on edennyt lähes uskomattomalla vauhdilla. Renaultin tavoitteena on tehdä sähköautoilusta helpommin saavutettavan yhä laajemmalle asiakaskunnalle ja tämän tavoitteen mukaisesti Megane E-Tech 100 % electric saa nyt uudet edullisemmat hinnat. Uudet hinnat astuvat voimaan tänään ja ne alkavat 36 390 eurosta.

Auto Bild.Uutiset

Re­nault Me­ga­ne E-Tech elect­ri­cin si­sus­tan sy­dän on huip­pu­laa­du­kas openR Link -mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mä si­sään­ra­ken­ne­tul­la Goog­lel­la.

Kul­jet­ta­jan edes­sä on 12,3-tuu­mai­nen vaa­ka­suo­ra näyt­tö ja ko­je­lau­das­sa 12-tuu­mai­nen pys­ty kos­ke­tus­näyt­tö, jot­ka ovat mo­lem­mat mo­ni­puo­li­ses­ti muo­kat­ta­vis­sa (Equi­lib­re-va­rus­te­ta­sos­sa 9-tuu­mai­nen vaa­ka­suo­ra kos­ke­tus­näyt­tö).

Ko­je­lau­dan kos­ke­tus­näyt­tö toi­mii kuin mo­der­ni äly­pu­he­lin, jon­ka toi­min­not ovat hy­vin in­tui­tii­vi­set.

Pe­rus­ta­na ovat And­roid-käyt­tä­jil­le tu­tut Goog­len oh­jel­mat, Goog­le Maps, Goog­le As­sis­tant ja laa­ja mää­rä so­vel­luk­sia Goog­le Pla­ys­sä. Kaik­kea voi käyt­tää kos­ke­tus­näy­töl­lä ja jopa osaa au­ton toi­min­nois­ta suo­raan ää­ni­oh­jauk­sel­la (Goog­le As­sis­tan­tis­sa ei suo­men­kie­len tu­kea).

Au­ton hin­taan kuu­luu My Re­nault -yh­teys­pal­ve­lui­hin ja na­vi­goin­ti­pal­ve­lui­hin vii­den vuo­den käyt­tö. Goog­le Play -so­vel­luk­sien yh­teyk­sil­le on 6kk/3GB ko­e­käyt­tö, jon­ka jäl­keen li­sä­pal­ve­lun voi os­taa erik­seen tai jat­kaa käyt­töä ja­ka­mal­la kän­ny­kän da­ta­ver­kon Wi-Fi yh­teys­pis­teen avul­la.

My Re­nault -so­vel­lus

Tie­to-viih­de­jär­jes­tel­mää ja au­ton omi­nai­suuk­sia voi­daan päi­vit­tää re­aa­li­ai­kai­ses­ti pil­ven kaut­ta.

Tär­keä osa Me­ga­ne E-Tech elect­ri­cin lii­tet­tä­vyyt­tä on äly­pu­he­li­meen saa­ta­va My Re­nault -so­vel­lus. Sen avul­la voi pai­kal­lis­taa au­ton tai vaik­ka kyt­keä va­lot pääl­le. Säh­kö­au­tos­sa erit­täin jär­ke­viä toi­min­to­ja ovat il­mas­toin­ti­lait­teen tai läm­mi­tyk­sen etä­käyt­tö.

Kun esi­läm­mi­tys­tä tai -jääh­dy­tys­tä käy­te­tään au­ton ol­les­sa la­tauk­ses­sa, voi­daan läh­teä liik­keel­le ajo­ak­ku täyn­nä ja mat­kus­ta­mo miel­lyt­tä­vän läm­pöi­se­nä.

Re­nault ku­vai­lee Me­ga­nen muo­to­kiel­tä tun­tei­siin ve­to­a­vak­si tek­ni­sek­si muo­toi­luk­si. Käy­tän­nös­sä se tar­koit­taa, et­tä edis­tyk­sel­li­nen tek­niik­ka teh­dään hel­pos­ti lä­hes­tyt­tä­väk­si. Pyö­re­ät lin­jat ja mai­ni­ot yk­si­tyis­koh­dat ovat kaik­ki osa tark­kaan har­kit­tua ko­ko­nai­suut­ta.

Eri­no­mai­nen rat­kai­su ovat muun mu­as­sa il­man­vas­tus­ta vä­hen­tä­vät ko­riin up­po­a­vat ovien kah­vat, jot­ka nou­se­vat esiin vain tar­vit­ta­es­sa.

CMF-EV -pe­rus­ra­ken­teen an­si­os­ta ko­rin mit­ta­suh­teet ovat te­hok­kaat. Ak­se­li­vä­li (2,68 met­riä) on pit­kä kom­pak­tiin 4,2 met­riä pi­tui­seen au­toon eli pyö­rät ovat ai­van lä­hel­lä kul­mia.

Ajo­ak­ku on erit­täin ma­ta­la (110 mm), min­kä an­si­os­ta il­man­vas­tus­ta on saa­tu pie­nen­net­tyä te­ke­mäl­lä ko­ris­ta var­sin ma­ta­la, vain 1,5 met­rin kor­kui­nen.

Pal­jon ti­laa ul­ko­mit­toi­hin näh­den

Ta­va­roil­le on run­saas­ti ti­laa niin var­si­nai­ses­sa ta­va­ra­ti­las­sa kuin mat­kus­ta­mos­sa. Muo­dol­taan kuu­ti­o­mai­nen 440 lit­ran ko­koi­nen ta­va­ra­ti­la on help­po täyt­tää ää­ri­ään myö­ten. La­taus­joh­dol­le on va­rat­tu oma lo­ke­ro ta­va­ra­ti­lan lat­ti­an al­la.

CMF-EV -perusrakenteen ansiosta korin mittasuhteet ovat tehokkaat. Akseliväli (2,68 metriä) on pitkä kompaktiin 4,2 metriä pituiseen autoon eli pyörät ovat aivan lähellä kulmia.

CMF-EV -perusrakenteen ansiosta korin mittasuhteet ovat tehokkaat. Akseliväli (2,68 metriä) on pitkä kompaktiin 4,2 metriä pituiseen autoon eli pyörät ovat aivan lähellä kulmia.

Renault

Tar­vit­ta­es­sa ta­va­ra­ti­la laa­je­nee kä­te­väs­ti kaa­ta­mal­la epä­sym­met­ri­ses­ti ja­et­tu ta­ka­pen­kin sel­kä­no­ja eteen.

Mi­kä­li ta­va­ra­ti­la ei rii­tä ta­kais­tuin tai­tet­tu­na­kaan, voi Me­ga­ne E-Tech elect­ri­cil­lä ve­tää pe­rä­vau­nua, jon­ka mas­sa saa ol­la mie­dom­man moot­to­rin kans­sa 500 ki­loa ja te­hok­kaam­man kans­sa 900 ki­loa.

Li­säk­si sal­lit­tu kat­to­kuor­ma on 80 ki­loa.

Säh­kö­moot­to­ris­sa ei vai­ke­as­ti kier­rä­tet­tä­viä ar­vo­me­tal­le­ja

Re­naul­til­le uu­si Me­ga­ne E-Tech elect­ric ei ole pel­käs­tään au­to, vaan se on mer­kit­tä­vä osa eko­jär­jes­tel­mää.

Liik­ku­mi­nen pai­kas­ta toi­seen on vain yk­si au­ton käyt­tö­ta­vois­ta, tär­kei­tä ovat myös lii­tet­tä­vyys ja säh­kö­ver­kon ke­hit­ty­es­sä mah­dol­li­suus la­tauk­sen li­säk­si syöt­tää au­tos­ta vir­taa verk­koon ku­lu­tus­huip­pu­jen ta­saa­mi­sek­si.

Re­nault on myös suun­ni­tel­lut säh­kö­au­ton­sa niin, et­tä se voi­daan kier­rät­tää mah­dol­li­sim­man vä­hän ener­gi­aa käyt­tä­en.

Ym­pä­ris­tö ote­taan huo­mi­oon Me­ga­nen ma­te­ri­aa­leis­sa mo­nin ta­voin. Kaik­ki is­tuin­ver­hoi­lut ovat kier­rä­te­tyis­tä ma­te­ri­aa­leis­ta teh­ty­jä ja au­ton pai­nos­ta yli 27 ki­loa on kier­rä­tet­ty­jä muo­ve­ja.

Erit­täin tär­keä asia on au­ton vie­ras­mag­ne­toi­tu tah­ti­moot­to­ri, jos­sa mag­nee­tit on kor­vat­tu vä­hem­män ym­pä­ris­töä ra­sit­ta­val­la ku­pa­ril­la.

Moot­to­ris­sa ei ole har­vi­nai­sia vai­ke­as­ti kier­rä­tet­tä­viä ar­vo­me­tal­le­ja, ku­ten ne­o­dy­miu­mia, jota ja­los­tet­ta­es­sa syn­tyy myr­kyl­li­siä kaa­su­ja.

Ke­veys eli vä­häi­nen ma­te­ri­aa­lien käyt­tö on se­kin ym­pä­ris­tön huo­mi­oon ot­ta­mis­ta.

Re­nault Me­ga­ne E-Tech elect­ric on noin sata ki­loa mer­kit­tä­vin­tä kil­pai­li­jaan­sa ke­vy­em­pi, min­kä an­si­os­ta mo­net osat ol­laan voi­tu mi­toit­taa pie­nem­mik­si. Pai­nol­la on myös suu­ri mer­ki­tys au­ton ener­gi­an­ku­lu­tuk­seen.

Suo­ri­tus­ky­kyä ja mu­ka­vuut­ta

Pie­nel­lä oma­mas­sal­la on hyvä vai­ku­tus au­ton ajo-omi­nai­suuk­siin ja suo­ri­tus­ky­kyyn. Me­ga­ne E-Tech elect­ri­cis­sä ajo­ak­ku on erit­täin ma­ta­la, vain 110 mm kor­kea. Se on laa­jal­la alu­eel­la lat­ti­an al­la ja si­ten au­ton pai­no­pis­te on saa­tu erit­täin alas, mikä pa­ran­taa ajet­ta­vuut­ta mo­nin ta­voin.

Ak­se­li­vä­li on pit­kä (2,68 m) ko­rin 4,2 met­rin pi­tuu­teen näh­den. Täl­lä on suu­ri mer­ki­tys suun­ta­va­ka­vuu­teen sekä si­sä­ti­loi­hin.

Renault Megane E-Tech electricin sisustan sydän on huippulaadukas openR Link -multimediajärjestelmä sisäänrakennetulla Googlella. Yksi sähköauton tärkeimmistä asioista on tehokas lataus, minkä takia vakiona on aina 22 kW tehoinen Type 2 kolmivaihelaturi. CCS DC -pikalatauksen teho on 40 kWh ajoakun kanssa 85 kW ja tehokkaamman 60 kWh ajoakun yhteydessä 130 kW.

Renault Megane E-Tech electricin sisustan sydän on huippulaadukas openR Link -multimediajärjestelmä sisäänrakennetulla Googlella. Yksi sähköauton tärkeimmistä asioista on tehokas lataus, minkä takia vakiona on aina 22 kW tehoinen Type 2 kolmivaihelaturi. CCS DC -pikalatauksen teho on 40 kWh ajoakun kanssa 85 kW ja tehokkaamman 60 kWh ajoakun yhteydessä 130 kW.

Renault

Säh­kö­moot­to­ris­sa pi­tää ol­la eri­no­mai­nen jääh­dy­tys, jot­ta se oli­si te­ho­kas. Me­ga­ne E-Tech elect­ri­cis­sä käy­tet­tä­vään jääh­dy­tyk­seen on ke­hi­tet­ty kak­si pa­ten­toi­tua rat­kai­sua, jot­ka liit­ty­vät sii­hen, mi­ten öl­jy saa­daan root­to­ril­le sitä vii­len­tä­mään.

Käy­tän­nös­sä hyö­ty­nä on aja­jal­le au­ton li­ne­aa­ri­nen kiih­ty­vyys, joka on voi­ma­kas moot­to­rin ni­mel­lis­te­hoon näh­den.

Mat­kus­ta­es­sa al­hai­nen me­lu­ta­so li­sää mu­ka­vuut­ta. Läh­tö­koh­ta säh­kö­au­tos­sa sii­hen on mai­nio, kun moot­to­ri ei tuo­ta juu­ri lain­kaan ään­tä.

Re­nault Me­ga­ne E-Tech elect­ric on jopa säh­kö­au­tok­si erit­täin hil­jai­nen, sil­lä sii­hen on ke­hi­tet­ty uu­si ää­nie­ris­tys­ma­te­ri­aa­li, jol­le an­net­tiin ni­mek­si ”smart co­coon”.

Kak­si lat­ti­an suu­rin­ta ää­nie­ris­tys­mat­toa on kor­vat­tu uu­del­la peh­mus­te­vaah­dol­la, joka kat­taa koko ajo­a­kun alu­een lat­ti­an al­la. Ma­te­ri­aa­li on erit­täin te­ho­kas­ta, min­kä li­säk­si se on ke­vy­em­pää kuin ai­em­min käy­te­tyt.

Ai­na hy­vin va­rus­tel­tu

Suo­men mal­lis­ton Re­nault Me­ga­ne E-Tech elect­ri­cit ovat ai­na kor­ke­a­ta­soi­ses­ti va­rus­tel­tu­ja hin­nat al­ka­en -ta­sos­ta läh­tien.

Yk­si säh­kö­au­ton tär­keim­mis­tä asi­ois­ta on te­ho­kas la­taus, min­kä ta­kia va­ki­o­na on ai­na 22 kW te­hoi­nen Type 2 kol­mi­vai­he­la­tu­ri. CCS DC -pi­ka­la­tauk­sen teho on 40 kWh ajo­a­kun kans­sa 85 kW ja te­hok­kaam­man 60 kWh ajo­a­kun yh­tey­des­sä 130 kW.

Va­rus­tei­siin kuu­luu myös en­na­koi­va la­tauk­sen hal­lin­ta, joka läm­mit­tää tai jääh­dyt­tää ajo­a­kun so­pi­vaan läm­pö­ti­laan tu­le­vas­ta la­tauk­ses­ta na­vi­goin­nil­ta saa­ta­van tie­don pe­rus­teel­la.

Va­ki­o­va­rus­tei­siin kuu­lu­vat myös äly­käs ener­gi­an tal­tee­not­to, läm­pö­pump­pu sekä mu­ka­vuus­läm­mit­ti­met (etuis­tui­met ja oh­jaus­pyö­rä).

Tur­va­va­rus­teis­ta va­ki­o­na on ai­na kais­ta­va­roi­tin ja -avus­tin, kais­tal­ta pois­tu­mi­sen hä­tä­a­vus­tin, etäi­syys­va­roi­tin, lii­ken­ne­merk­kien tun­nis­tus­jär­jes­tel­mä, kul­jet­ta­jan vi­reys­ti­lan val­von­ta ja ta­ka­py­sä­köin­ti­tut­ka.

Mu­ka­vuut­ta li­sää­vät jo 36 390 eu­roa mak­sa­vas­sa Equi­lib­res­sä (suu­rem­mal­la ajo­a­kul­la ja 220 hv moot­to­ril­la 38 390 eu­roa) au­to­maat­ti­nen kak­si­a­lu­eil­mas­toin­ti ja äly­a­vain­kort­ti kä­ve­le pois -toi­min­nol­la.

Kor­keim­man Ico­nic va­rus­te­ta­son Me­ga­ne on hin­nal­taan nyt 43 990 €.

Re­nault-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU