Suomen vanha autokanta vaarantaa liiken­ne­tur­val­li­suutta - näin auton ikä vaikuttaa henki­lö­va­hin­ko­riskiin

Suomessa on muita Pohjoismaita selvästi vanhempi autokanta. Autojen ikä näkyy myös Pohjola Vakuutuksen törmäys­va­hin­ko­ti­las­toissa. Kierrä­tys­palk­ki­o­kam­panja on aiemmin toimivaksi todistettu tapa saada vanhimpia autoja kierrätykseen ja uusia, turvallisempia autoja liikenteeseen.

Auto Bild.Uutiset

Suo­mes­sa on erit­täin van­ha au­to­kan­ta. Au­to­kan­nas­ta yli 40 pro­sent­tia, noin 1,2 mil­joo­naa au­toa, on vä­hin­tään 15-vuo­ti­ai­ta. Hen­ki­lö­au­to­jen kes­ki-ikä oli vuon­na 2024 jo 13,6 vuot­ta. Poh­jois­mai­ses­sa ver­tai­lus­sa Suo­mi jää mui­ta mai­ta jäl­keen. Esi­mer­kik­si Ruot­sis­sa au­to­jen kes­ki-ikä on 10,7 vuot­ta.

Suo­men van­ha au­to­kan­ta nä­kyy myös Poh­jo­la Va­kuu­tuk­sen va­hin­ko­ti­las­tois­sa.

”Ti­las­to­jem­me mu­kaan vuo­si­na 2005–2010 val­mis­tet­tu­jen au­to­jen tör­mäys­va­hin­gois­ta (ajo­no­peus yli 60 km/h) lä­hes kym­me­nen pro­sent­tia on joh­ta­nut hen­ki­lö­va­hin­koi­hin. Vuon­na 2021 val­mis­tet­tu­jen tai uu­dem­pien au­to­jen tör­mäyk­sis­sä hen­ki­lö­va­hin­koi­hin on joh­ta­nut vain vii­si pro­sent­tia, vaik­ka uu­dem­mil­la au­toil­la aje­taan enem­män”, Poh­jo­la Va­kuu­tuk­sen ajo­neu­vo­va­kuut­ta­mi­ses­ta vas­taa­va joh­ta­ja Kris­ti­an Hil­jan­der ker­too.

Van­hin au­to­kan­ta löy­tyy Suo­mes­sa Kai­nuus­ta, jos­sa hen­ki­lö­au­to­jen kes­ki-ikä on jo lä­hes 16 vuot­ta. Nuo­rin au­to­kan­ta on Uu­del­la­maal­la, jos­sa kes­ki-ikä hen­ki­lö­au­tois­sa on 11 vuot­ta.

Uu­sien au­to­jen tur­va­tek­no­lo­gia eh­käi­see on­net­to­muuk­sia

”Au­to­jen lii­ken­ne­tur­val­li­suus on pa­ran­tu­nut sel­väs­ti vii­me vuo­si­kym­me­nien ai­ka­na, ja tä­hän on vai­kut­ta­nut tek­no­lo­gi­an ke­hit­ty­mi­nen. Uu­sis­sa au­tois­sa on pal­jon tur­val­li­suut­ta oleel­li­ses­ti pa­ran­ta­vaa ja on­net­to­muuk­sia eh­käi­se­vää tur­va­tek­no­lo­gi­aa. Esi­mer­kik­si ajon­va­kau­tus­jär­jes­tel­mä ESC eh­käi­see te­hok­kaas­ti suis­tu­mi­son­net­to­muuk­sia”, muis­tut­taa toi­mi­tus­joh­ta­ja Tero Lau­sa­la Au­to­a­lan Kes­kus­lii­tos­ta

Myös uu­sien au­to­jen ko­ri­ra­ken­tei­den ke­hit­ty­mi­nen on li­sän­nyt nii­den tur­val­li­suut­ta. Au­to­jen muo­toi­lul­la ja ma­te­ri­aa­li­va­lin­noil­la vai­ku­te­taan myös ja­lan­kul­ki­joi­den tur­val­li­suu­teen.

EU-ko­mis­si­on tur­val­li­suu­sa­se­tuk­sen muu­tos edel­lyt­tää, et­tä en­si­re­kis­te­röi­tä­vis­sä au­tois­sa on 7.7. 2024 läh­tien ol­ta­va pa­kol­li­se­na uu­sia tur­val­li­suut­ta pa­ran­ta­via va­rus­tei­ta, esi­mer­kik­si au­to­maat­ti­nen hä­tä­jar­ru­tus­jär­jes­tel­mä, hä­tä­ti­lan­tei­den kais­tan­pi­to­jär­jes­tel­mä ja pe­ruu­tus­tut­ka tai ka­me­ra. EU-ko­mis­si­on ar­vi­oi­den mu­kaan tur­val­li­suu­sa­se­tuk­sen muu­tok­set vä­hen­tä­vät koko EU-alu­eel­la vuo­si­na 2021–2037 yh­teen­sä noin 24 800 lii­ken­ne­kuo­le­maa.

Lii­ken­ne­tur­val­li­suus pa­ra­nee van­ho­jen au­to­jen kor­vau­tu­es­sa uu­sil­la - Au­to­tuo­jat ja -te­ol­li­suus ry, Au­to­a­lan Kes­kus­liit­to ry ja Poh­jo­la Va­kuu­tus eh­dot­ta­vat kier­rä­tys­palk­ki­o­kam­pan­jan uu­si­mis­ta

”Kier­rä­tys­palk­ki­o­kam­pan­ja on ai­em­min toi­mi­vak­si to­dis­tet­tu tapa saa­da van­him­pia au­to­ja kier­rä­tyk­seen ja uu­sia, tur­val­li­sem­pia au­to­ja lii­ken­tee­seen. Kier­rä­tys­palk­ki­o­kam­pan­jan uu­si­mi­nen oli­si hyvä kei­no au­to­kan­nan uu­dis­ta­mi­seen ja lii­ken­ne­tur­val­li­suu­den pa­ran­ta­mi­seen”, pai­not­taa toi­mi­tus­joh­ta­ja Tero Kal­lio Au­to­tuo­jat ja te­ol­li­suus ry:stä.

Kier­rä­tys­palk­ki­o­kam­pan­jas­sa ku­lut­ta­ja sai­si van­han au­ton­sa ro­mu­tus­to­dis­tus­ta vas­taan 1000–2000 eu­ron palk­ki­on uu­den au­ton han­kin­taan. Täl­lä het­kel­lä Suo­mes­sa au­tot pää­ty­vät kier­rä­tyk­seen erit­täin van­hoi­na, kes­ki­mää­rin 22,8 vuo­den ikäi­si­nä.

Tra­fi­co­min vuo­si­na 2015 ja 2018 laa­ti­mien seu­ran­ta­tut­ki­muk­sien pe­rus­teel­la kier­rä­tys­palk­kio kan­nus­taa uu­den au­ton han­kin­taan ta­va­no­mais­ta nuo­rem­pia ja pie­ni­tu­loi­sem­pia asi­ak­kai­ta sekä ta­val­lis­ta enem­män nai­sia ver­rat­tu­na kes­ki­mää­räi­seen uu­den au­ton os­ta­jaan. Se myös kas­vat­taa val­ti­on ve­ro­tu­lo­ja enem­män kuin mitä kam­pan­jan bud­je­toin­ti­tar­ve on.

Au­to­kan­nan uu­dis­ta­mi­nen on myös On­net­to­muus­tie­toins­ti­tuu­tin pa­ran­nu­seh­do­tus­ten lis­tal­la lii­ken­ne­tur­val­li­suu­den ke­hit­tä­mi­sek­si. Tär­keim­piä kul­jet­ta­jaa tu­ke­via jär­jes­tel­miä ovat on­net­to­muus­tut­kin­nan pe­rus­teel­la esi­mer­kik­si ajon­va­kau­tus­jär­jes­tel­mä, ja­lan­kul­ki­jan ja pyö­räi­li­jän tun­nis­ta­va au­to­maat­ti­nen hä­tä­jar­ru­tus­jär­jes­tel­mä sekä äly­käs no­peu­sa­vus­tin.

Au­to­Bild / Au­to­a­lan Tie­do­tus­kes­kus

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Yhdeksällä paikkakunnalla ilmaisia tuuli­la­si­tar­kas­tuksia

Auto Bild.Uutiset

Yhdeksällä paikkakunnalla ilmaisia tuuli­la­si­tar­kas­tuksia

Auto Bild.Uutiset

Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen

Auto Bild.Uutiset

Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen

Auto Bild.Uutiset

Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN