Sähkökäyttöinen Venturi VBB-3 -auto saavutti 19. syyskuuta 2016 Bonnevillen suola-aavikolla, Utahin osavaltiossa, omassa kategoriassaan nopeuden 549 km/h. Ennätystä ei vieläkään ole kyetty lyömään.

Sähkökäyttöinen Venturi VBB-3 -auto saavutti 19. syyskuuta 2016 Bonnevillen suola-aavikolla, Utahin osavaltiossa, omassa kategoriassaan nopeuden 549 km/h. Ennätystä ei vieläkään ole kyetty lyömään.

Tätä nopeusennätystä ei vieläkään ole kyetty lyömään: Mikä merkki ajoi Bonnevillen suola-aavikolla 549 km/h?

Ensi kesänä sama merkki aikoo uutta aluevaltausta.

Auto Bild.Superautot

Mo­na­con oma no­pei­den säh­kö­au­to­jen brän­di, Ven­tu­ri, juh­lii MM-no­peus­lu­ke­man­sa nel­jät­tä vuot­ta.

Säh­kö­käyt­töi­nen Ven­tu­ri VBB-3 -au­to saa­vut­ti 19. syys­kuu­ta 2016 Bon­ne­vil­len suo­la-aa­vi­kol­la, Uta­hin osa­val­ti­os­sa, no­peu­den 549 km/h.

Tuo­ta en­nä­tys­tä ei edel­leen­kään ole ky­et­ty lyö­mään

Keskellä Monacon ruhtinas Albert II, oikealla Monacon ruhtinatar Charlene.

Keskellä Monacon ruhtinas Albert II, oikealla Monacon ruhtinatar Charlene.

.

Pui­kois­sa Ro­ger Schroer

Ra­ket­ti­mai­sen oloi­nen Ven­tu­ri VBB-3 saa­vut­ti tuol­loin uu­den FIA:n maa­il­ma­nen­nä­tyk­sen omas­sa luo­kas­saan. “Ra­ke­tin” oh­jai­mis­sa oli Ro­ger Schroer, joka on­nis­tui sa­mal­la mur­ta­maan oman, ai­em­man en­nä­tyk­sen­sä 495 km/h, jon­ka hän ta­koi vuon­na 2010 Ven­tu­ri VBB-2.5 -ajo­kil­la.

Roger Schroer.

Roger Schroer.

Shivraj Gohil / Spacesuit Media

Ven­tu­rin vuo­den 2016 no­peu­sen­nä­tys­ta­voit­te­lu al­koi vuot­ta ai­e­min, jol­loin Ven­tu­ri teki asi­as­sa yh­teis­työ­tä Ohi­on yli­o­pis­ton opis­ke­li­joi­den kans­sa. Ven­tu­ri teki myös en­nä­tyk­sen ve­ty­käyt­töi­sel­lä Ven­tu­ri VBB-2 -polt­to­ken­no­au­tol­la, jon­ka en­nä­tys 487 km/h on yhä voi­mas­sa.

Ne­li­pyö­räi­sis­tä kak­si­pyö­räi­siin – uu­si alu­e­val­taus

Ku­lu­van vuo­den hei­nä­kuun 1. päi­vä­nä Ven­tu­ri Group – joka sat­tu­moi­sin omis­taa myös säh­köi­sen moot­to­ri­pyö­räb­rän­din, Vo­xan Mo­tors’in – jul­kis­ti uu­den, erit­täin suo­ri­tus­ky­kyi­sen Wat­t­man-moot­to­ri­pyö­rän, joka juon­taa juu­ren­sa al­ku­jaan vuon­na 2013 esi­tel­lys­tä ka­tu­ver­si­os­ta.

Vuoden 2016 Venturi VBB-3 on erittäin aerodynaaminen "suolapuikko".

Vuoden 2016 Venturi VBB-3 on erittäin aerodynaaminen "suolapuikko".

Wat­t­ma­nis­ta on tar­koi­tus tul­la maa­il­man no­pein säh­köi­nen moot­to­ri­pyö­rä omas­sa ka­te­go­ri­as­saan, ja sen tar­koi­tus on mur­taa ra­ja­pyyk­ki 330 km/h.

Ke­sä­kuus­sa 2021 kuu­sin­ker­tai­nen maa­il­man­mes­ta­ri Max Bi­ag­gi suun­taa Sa­lar de Uy­u­nin suo­la-aa­vi­kol­le, Bo­li­vi­aan, jos­sa hän tu­lee aja­maan mo­na­co­lais­val­mis­teis­ta su­per­pyö­rää, li­sä­täk­seen jäl­leen yh­den en­nä­tyk­sen omaan, laa­jaan lu­et­te­loon­sa.

Venturi VBB-3. [Shivraj Gohil / Spacesuit Media]

Venturi VBB-3. [Shivraj Gohil / Spacesuit Media]

Shivraj Gohil / Spacesuit Media

Mi­kä­li Bi­ag­gi on­nis­tuu, Ven­tu­ri Grou­pin hal­lus­sa tu­lee ole­maan kol­me maa­il­ma­nen­nä­tys­tä:

- ne­li­pyö­räi­set / säh­kö­käyt­töi­set ajo­neu­vot / polt­to­ken­no: 487 km/h

- ne­li­pyö­räi­set / säh­kö­käyt­töi­set ajo­neu­vot: 549 km/h

- kak­si­pyö­räi­set / säh­kö­käyt­töi­set / puo­li-vir­ta­vii­vai­sel­la ko­ril­la va­rus­tet­tu moot­to­ri­pyö­rä: 330 km/h… ja eh­kä siis vie­lä pian yk­si li­sää!

[Shivraj Gohil / Spacesuit Media]

[Shivraj Gohil / Spacesuit Media]

Shivraj Gohil / Spacesuit Media

Voxan Wattman. [Kuva: Jean-Francois Romero]

Voxan Wattman. [Kuva: Jean-Francois Romero]

ROMERO_Jean-Francois

Ven­tu­ri-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kaksi uutta voimalinjaa Renault Symbioz -malliin: enemmän tehoa, vähemmän kulutusta

Auto Bild.Uutiset

Kaksi uutta voimalinjaa Renault Symbioz -malliin: enemmän tehoa, vähemmän kulutusta

Auto Bild.Uutiset

Yhdeksällä paikkakunnalla ilmaisia tuuli­la­si­tar­kas­tuksia

Auto Bild.Uutiset

Yhdeksällä paikkakunnalla ilmaisia tuuli­la­si­tar­kas­tuksia

Auto Bild.Uutiset
Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Juha Peltonen

Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret

Auto Bild.Koeajot
Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Juha Peltonen

Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU