Täysin uusi Hyundai i20: Suomeen marraskuussa
Täysin uusi Hyundai i20 on suosikkimallin kolmas sukupolvi, joka asettaa uuden mittapuun B-segmentille. Ensimmäinen i20 esiteltiin vuonna 2008.
Hyundai i20 on ollut useina vuosina Suomen myydyin Hyundai, ja myös yksi Euroopan myydyimmistä Hyundai-malleista. Hyundai i20 valmistetaan Izmitin tehtaalla Turkissa.
Edeltäjäänsä verrattuna täysin uusi Hyundai i20 on saanut urheilullisemman ilmeen: uutuuden korkeus on 1 450 mm (- 24 mm), leveys 1 775 mm (+ 30 mm) ja pituus 4 040 mm (+ 5 mm). Akseliväli on 2 580 mm (+ 10 mm).
Kokonaisuuden viimeistelevät uudelleen suunnitellut 17 tuuman alumiinivanteet. Tavaratilaa on 351 litraa, 25 litraa aiempaa enemmän.
Hyundai i20 saa kokonaan uuden muotoilun, joka antaa entistä sille terävämmän ilmeen. Sivuprofiilin kiilamainen muoto viestii mallin energisestä luonteesta. Voimakas kylkilinja päättyy uniikisti muotoiltuun C-pilariin.
Uudet takavalot yhdistyvät saumattomasti auton takana korostaen mallin leveyttä ja asennetta. Uusi muotoilu viestii ajanmukaisuudesta ja tarjoaa ripauksen premium-vaikutteita.
Enemmän tilaa takaistuimella
Uuden Hyundai i20:n kasvaneet akseliväli ja leveys tarjoavat takamatkustajille aiempaa väljemmät tilat. Avarat sisätilat lupaavat kuljettajalle paremman näkyvyyden.
Kojelaudan uusi muotoilu on näyttävä ja korostaa yhdessä ovien sisäverhoilun kanssa auton leveyttä. Inspiraatiota muotoiluun on saatu luonnosta. Pimeään aikaan uuden i20:n matkustajat voivat myös nauttia miellyttävästä led-sisävalaistuksesta.
Uuden i20:n tietoviihdejärjestelmä, liitettävyyspalvelut sekä äänentoisto asettavat segmentille uuden mittapuun
Täysin uusi Hyundai i20 on varustettu luokkansa parhailla liitettävyyspalveluilla ja mukavuusvarusteilla. Apple CarPlay ja Android Auto ovat nyt käytettävissä 8 tuuman tietoviihdejärjestelmän kanssa langattomasti ja antavat mahdollisuuden peilata iOS- ja Android-älypuhelinten toimintoja.
Uusi 10,25 tuuman digitaalinen mittaristo ja navigoinnin yhteydessä 10,25 tuuman värikosketusnäyttö on yhdistetty visuaalisesti toisiinsa. Kosketusnäyttö voidaan myös jakaa näyttämään useita toimintoja samanaikaisesti. Uusi digitaalinen mittaristo on vakiovarusteena Comfort-varustetasosta alkaen.
Täysin uusi Hyundai i20 on varustettu myös Hyundain uudella Bluelink-järjestelmällä, joka tarjoaa langattomasti käytettävät kattavat liitettävyyspalvelut, kuten Hyundai LIVE Services -palvelut, sekä etäkäyttöominaisuudet Bluelink-älypuhelinsovelluksella.
Bluelinkin avulla voi mm. lähettää navigoitavan kohdeosoitteen älypuhelimesta autoon, paikantaa autonsa, lukita auton etäohjauksella sekä tarkastella tietoja esimerkiksi rengaspaineista ja ajosuoritteesta.
Bluelink-järjestelmä on veloitukseton ensimmäiset viisi vuotta. Bluelink-telematiikka on vakiovarusteena autoissa, joissa on navigointilisävarustepaketti.
Keskikonsolin langaton latausalusta mahdollistaa Qi-standardin mukaisten älypuhelinten langattoman lataamiseen. Takamatkustajille on saatavana U
USB-latausportti.
Hyundai i20 on ensimmäinen Hyundai-malli Euroopassa, jossa on premium-luokan Bose-äänentoistojärjestelmä. Subwoofer mukaan lukien järjestelmän kahdeksan kaiutinta lupaavat korkealaatuisen kuuntelukokemuksen. Bose-äänentoisto on saatavilla Style Navi & Bluelink Pack -lisävarustepaketin yhteydessä.
Turvallisuus uudelle tasolle
Täysin uusi Hyundai i20 on varustettu Hyundai SmartSense -turvallisuusjärjestelmällä. Monia näistä ominaisuuksista ei ole totuttu näkemään B-segmentin autossa.
Hyundai i20 tarjoaa navigointiin perustuvan mukautuvan vakionopeussäätimen (Navigation-based Smart Cruise Control, NSCC), joka käyttää auton navigointijärjestelmää ennakoidakseen niin kaarteet kuin suoratkin ajo-osuudet ja säätää ajoneuvon nopeuden turvalliseen ajamiseen sopivaksi.
Vakionopeudensäädin kuuluu täysin uuden Hyundai i20:n varusteluun koko mallistossa. NSCC-järjestelmä ja moottoritieajoavustin (HDA) ovat tarjolla navigointijärjestelmän ja mukautuvan vakionopeussäätimen yhteydessä Comfort ja Style -varustetasoihin lisävarustepakettina.
Koko Hyundai i20 -mallistossa vakiovarusteena oleva älykäs nopeusrajoitusjärjestelmä (Intelligent Speed Limit Assist, ISLA) varoittaa kuljettajaa sekä äänellä että visuaalisesti, jos nopeusrajoitus ylitetään.
Yhdistettynä nopeudenrajoittimeen ISLA pystyy jopa säätämään auton nopeuden itsenäisesti. Style-varustetasossa vakiovarusteena oleva tai Comfort-varustetason Smart Cruise Pack -lisävarustepakettiin kuuluva edistynyt kaistallapysymisavustin (Lane Follow Assist, LFA) säätää ohjausta automaattisesti, jotta uusi Hyundai i20 pysyy keskellä ajokaistaansa.
Style-varustetasoon saatavilla oleva Safety Pack -lisävarustepaketti tarjoaa katvealueen varoitusjärjestelmän (Blind-spot Collision Avoidance Assist Warning, BCA), joka käyttää tutkaa tarkkailemaan auton takakulmia ja varoittaa havaitessaan toisen ajoneuvon.
Tarvittaessa BCA jarruttaa törmäyksen välttämiseksi tai vaurioiden minimoimiseksi.
Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä (Forward Collision Avoidance Assist, FCA) on päivitetty, ja pystyy nyt tunnistamaan autojen lisäksi myös jalankulkijoita ja pyöräilijöitä.
Täysin uudessa i20:ssa on myös eCall-hätäpuhelujärjestelmä, jonka avulla matkustajat voivat ottaa yhteyttä hätäkeskukseen napin painalluksella. Järjestelmä aktivoituu automaattisesti, jos ajoneuvon turvatyynyt ovat lauenneet. FCA ja eCall-järjestelmä ovat vakiovarusteena täysin uudessa Hyundai i20 -mallistossa.
Uusi Hyundai i20 tarjoaa myös parantunutta pysäköintimukavuutta. Kun autoa peruutetaan, risteävän liikenteen törmäyksen välttämisavustin (Rear Cross-traffic Collision Assist, RCCA) varoittaa sivusuunnassa lähestyvistä ajoneuvoista äänellä ja Parking Collision-avoidance Assist - Reverse (PCA-R) jarruttaa tarvittaessa törmäyksen välttämiseksi.
RCCA sisältyy Style-varustetasoon saatavilla olevaan Safety Pack -lisävarustepakettiin ja PCA Style-varustetason Navi & Bluelink Pack -lisävarustepakettiin.
Koko Hyundai i20 -malliston turvallisuusvarustevalikoimassa ovat myös kaistallapitoavustin (Lane Keep Assist, LKA), kuljettajan vireystilan valvonta (Driver Attention Warning, DAW) sekä kaukovaloavustin (High Beam Assist, HBA).
Mielenrauhaa tuo myös Suomessa 1.8.2020 alkaen rekisteröitäville uusille Hyundai-malleille myönnettävä pitkä viiden vuoden takuu ilman kilometrirajaa.
Tarjolle polttoainetaloudellinen kevythybridijärjestelmä
Hyundai i20:n moottorimallistossa on nyt ensimmäistä kertaa tarjolla 48 V -kevythybridijärjestelmä, joka vähentää 3‒4 % auton polttoaineenkulutusta ja CO2-päästöjä.
Kevythybridijärjestelmän on Suomessa tarjolla 120-hevosvoimaisen 1,0 T-GDi -bensiinimoottorin ja 7-DCT-kaksoiskytkinautomaattivaihteiston yhteydessä.
Tarjolla on myös ilman kevythybridijärjestelmää 100-hevosvoimainen 1,0 T-GDi -bensiinimoottori, jonka yhteydessä autossa on 7-DCT-automaattivaihteisto tai 6-vaihteinen käsivaihteisto. Kolmas moottorivaihtoehto on nelisylinteinen 84-hevosvoimainen 1,2 litran MPi-moottori viisivaihteisella käsivaihteistolla.
Edeltäjämalliinsa verrattuna uusi Hyundai i20 painaa 4 % vähemmän, mikä lupaa sille myös kilpailukykyiset CO2-arvot. Painonpudotus tarkoittaa taloudellisempaa liikkumista ajomukavuudesta tinkimättä.
Myös automaattinen moottorin sammutus- ja käynnistysjärjestelmä (Idle Stop and Go, ISG) takaa osaltaan uutuudelle hyvän polttoainetaloudellisuuden.
Marraskuussa Suomeen
Täysin uusi Hyundai i20 saapuu Suomeen marraskuussa 2020. Hyundai i20-malliston hinnat alkavat 15 990 eurosta (Hyundai i20 Hatchback 1.2 MPi 84 hv, 5-portainen manuaali).
Ensi vuonna Hyundai i20 -mallisto täydentyy täysin uusin N Line- ja N-mallein.
Hyundai-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Audi A3 facelift ja täysin uusi Audi A3 allstreet: Urheilullisempi muotoilu ja laajennettu vakiovarustelu
Auto Bild 4/2024 on kaupoissa
Porsche Taycan: Mallisto laajenee Taycan Turbo GT ja Taycan Turbo GT Weissach -versioin
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
Koeajossa Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi: Vetokykyinen lataushybridi
Koeajossa Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys: Hienostunutta sähköajoa
Koeajossa Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 152 kW: Houkutteleva tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A All-Terrain: Korkeampi farkku
Koeajossa Honda Civic Hybrid Advance: Isompaa kokoluokkaa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
System Audio Signature-sarja
Vienna Acousticsin striimaava aktiivikaiutin
T+A:n transmissiolinjakaiutin
Revittele laatoilla: Inspiroidu ideoista!
SMSL:ltä daciton kuulokevahvistin
Skanditunnelmaa ja avaruutta 70-luvun talossa
Puren klassikkoradiot
Asiallisia laitetelineitä Saksasta
McIntoshin kaksi uutta esivahvistinta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Audi A3 facelift ja täysin uusi Audi A3 allstreet: Urheilullisempi muotoilu ja laajennettu vakiovarustelu
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Uudistunut Toyota Yaris Cross: Saapuu Suomeen kesällä - nyt ennakkomyynnissä
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Uusi nimi: Autoverkkokauppa.fi on nyt Auto Bassadone
LUETUIMMAT
Škoda Octavia: Uudistetun ulkoasun ohella tarjolle tulevat uuden sukupolven Matrix LED -ajovalot sekä esimerkiksi ChatGPT-botin integrointi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Mitsubishi: Lanseeraa Suomessa Aja ja palauta -konseptin – uusi auto käyttöön 349 €/kk
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Volkswagen ID.7 Tourer: Täyssähköinen farmari tarjoaa jopa 598 kilometriä toimintamatkaa
Volvo Cars: Esittelee uudistuksia ja yhdenmukaistaa mallinimiä
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Polestar 3: Tuotanto alkaa – alkuvaiheen testituotanto suoritettu onnistuneesti Yhdysvalloissa
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN