Täysin uusi Hyundai i20: Suomeen marraskuussa

Täysin uusi Hyundai i20 on suosikkimallin kolmas sukupolvi, joka asettaa uuden mittapuun B-segmentille. Ensimmäinen i20 esiteltiin vuonna 2008.

Auto Bild.Uutiset

Hy­un­dai i20 on ol­lut usei­na vuo­si­na Suo­men myy­dyin Hy­un­dai, ja myös yk­si Eu­roo­pan myy­dyim­mis­tä Hy­un­dai-mal­leis­ta. Hy­un­dai i20 val­mis­te­taan Iz­mi­tin teh­taal­la Tur­kis­sa.

Edel­tä­jään­sä ver­rat­tu­na täy­sin uu­si Hy­un­dai i20 on saa­nut ur­hei­lul­li­sem­man il­meen: uu­tuu­den kor­keus on 1 450 mm (- 24 mm), le­veys 1 775 mm (+ 30 mm) ja pi­tuus 4 040 mm (+ 5 mm). Ak­se­li­vä­li on 2 580 mm (+ 10 mm).

Ko­ko­nai­suu­den vii­meis­te­le­vät uu­del­leen suun­ni­tel­lut 17 tuu­man alu­mii­ni­van­teet. Ta­va­ra­ti­laa on 351 lit­raa, 25 lit­raa ai­em­paa enem­män.

Hy­un­dai i20 saa ko­ko­naan uu­den muo­toi­lun, joka an­taa en­tis­tä sil­le te­rä­väm­män il­meen. Si­vup­ro­fii­lin kii­la­mai­nen muo­to vies­tii mal­lin ener­gi­ses­tä luon­tees­ta. Voi­ma­kas kyl­ki­lin­ja päät­tyy unii­kis­ti muo­toil­tuun C-pi­la­riin.

Uu­det ta­ka­va­lot yh­dis­ty­vät sau­mat­to­mas­ti au­ton ta­ka­na ko­ros­ta­en mal­lin le­veyt­tä ja asen­net­ta. Uu­si muo­toi­lu vies­tii ajan­mu­kai­suu­des­ta ja tar­jo­aa ri­pauk­sen pre­mium-vai­kut­tei­ta.

Enem­män ti­laa ta­kais­tui­mel­la

Uu­den Hy­un­dai i20:n kas­va­neet ak­se­li­vä­li ja le­veys tar­jo­a­vat ta­ka­mat­kus­ta­jil­le ai­em­paa väl­jem­mät ti­lat. Ava­rat si­sä­ti­lat lu­paa­vat kul­jet­ta­jal­le pa­rem­man nä­ky­vyy­den.

Ko­je­lau­dan uu­si muo­toi­lu on näyt­tä­vä ja ko­ros­taa yh­des­sä ovien si­sä­ver­hoi­lun kans­sa au­ton le­veyt­tä. Ins­pi­raa­ti­o­ta muo­toi­luun on saa­tu luon­nos­ta. Pi­me­ään ai­kaan uu­den i20:n mat­kus­ta­jat voi­vat myös naut­tia miel­lyt­tä­väs­tä led-si­sä­va­lais­tuk­ses­ta.

Uu­den i20:n tie­to­viih­de­jär­jes­tel­mä, lii­tet­tä­vyys­pal­ve­lut sekä ää­nen­tois­to aset­ta­vat seg­men­til­le uu­den mit­ta­puun

Täy­sin uu­si Hy­un­dai i20 on va­rus­tet­tu luok­kan­sa par­hail­la lii­tet­tä­vyys­pal­ve­luil­la ja mu­ka­vuus­va­rus­teil­la. Ap­p­le CarP­lay ja And­roid Au­to ovat nyt käy­tet­tä­vis­sä 8 tuu­man tie­to­viih­de­jär­jes­tel­män kans­sa lan­gat­to­mas­ti ja an­ta­vat mah­dol­li­suu­den pei­la­ta iOS- ja And­roid-äly­pu­he­lin­ten toi­min­to­ja.

Uu­si 10,25 tuu­man di­gi­taa­li­nen mit­ta­ris­to ja na­vi­goin­nin yh­tey­des­sä 10,25 tuu­man vä­ri­kos­ke­tus­näyt­tö on yh­dis­tet­ty vi­su­aa­li­ses­ti toi­siin­sa. Kos­ke­tus­näyt­tö voi­daan myös ja­kaa näyt­tä­mään usei­ta toi­min­to­ja sa­ma­nai­kai­ses­ti. Uu­si di­gi­taa­li­nen mit­ta­ris­to on va­ki­o­va­rus­tee­na Com­fort-va­rus­te­ta­sos­ta al­ka­en.

Täy­sin uu­si Hy­un­dai i20 on va­rus­tet­tu myös Hy­un­dain uu­del­la Blu­e­link-jär­jes­tel­mäl­lä, joka tar­jo­aa lan­gat­to­mas­ti käy­tet­tä­vät kat­ta­vat lii­tet­tä­vyys­pal­ve­lut, ku­ten Hy­un­dai LIVE Ser­vi­ces -pal­ve­lut, sekä etä­käyt­tö­o­mi­nai­suu­det Blu­e­link-äly­pu­he­lin­so­vel­luk­sel­la.

Blu­e­lin­kin avul­la voi mm. lä­het­tää na­vi­goi­ta­van koh­de­o­soit­teen äly­pu­he­li­mes­ta au­toon, pai­kan­taa au­ton­sa, lu­ki­ta au­ton etä­oh­jauk­sel­la sekä tar­kas­tel­la tie­to­ja esi­mer­kik­si ren­gas­pai­neis­ta ja ajo­suo­rit­tees­ta.

Blu­e­link-jär­jes­tel­mä on ve­loi­tuk­se­ton en­sim­mäi­set vii­si vuot­ta. Blu­e­link-te­le­ma­tiik­ka on va­ki­o­va­rus­tee­na au­tois­sa, jois­sa on na­vi­goin­ti­li­sä­va­rus­te­pa­ket­ti.

Kes­ki­kon­so­lin lan­ga­ton la­tau­sa­lus­ta mah­dol­lis­taa Qi-stan­dar­din mu­kais­ten äly­pu­he­lin­ten lan­gat­to­man la­taa­mi­seen. Ta­ka­mat­kus­ta­jil­le on saa­ta­va­na U

USB-la­taus­port­ti.

Hy­un­dai i20 on en­sim­mäi­nen Hy­un­dai-mal­li Eu­roo­pas­sa, jos­sa on pre­mium-luo­kan Bose-ää­nen­tois­to­jär­jes­tel­mä. Sub­woo­fer mu­kaan lu­kien jär­jes­tel­män kah­dek­san kai­u­tin­ta lu­paa­vat kor­ke­a­laa­tui­sen kuun­te­lu­ko­ke­muk­sen. Bose-ää­nen­tois­to on saa­ta­vil­la Style Navi & Blu­e­link Pack -li­sä­va­rus­te­pa­ke­tin yh­tey­des­sä.

Tur­val­li­suus uu­del­le ta­sol­le

Täy­sin uu­si Hy­un­dai i20 on va­rus­tet­tu Hy­un­dai Smart­Sen­se -tur­val­li­suus­jär­jes­tel­mäl­lä. Mo­nia näis­tä omi­nai­suuk­sis­ta ei ole to­tut­tu nä­ke­mään B-seg­men­tin au­tos­sa.

Hy­un­dai i20 tar­jo­aa na­vi­goin­tiin pe­rus­tu­van mu­kau­tu­van va­ki­o­no­peus­sää­ti­men (Na­vi­ga­ti­on-ba­sed Smart Crui­se Cont­rol, NSCC), joka käyt­tää au­ton na­vi­goin­ti­jär­jes­tel­mää en­na­koi­dak­seen niin kaar­teet kuin suo­rat­kin ajo-osuu­det ja sää­tää ajo­neu­von no­peu­den tur­val­li­seen aja­mi­seen so­pi­vak­si.

Va­ki­o­no­peu­den­sää­din kuu­luu täy­sin uu­den Hy­un­dai i20:n va­rus­te­luun koko mal­lis­tos­sa. NSCC-jär­jes­tel­mä ja moot­to­ri­tie­a­jo­a­vus­tin (HDA) ovat tar­jol­la na­vi­goin­ti­jär­jes­tel­män ja mu­kau­tu­van va­ki­o­no­peus­sää­ti­men yh­tey­des­sä Com­fort ja Style -va­rus­te­ta­soi­hin li­sä­va­rus­te­pa­ket­ti­na.

Koko Hy­un­dai i20 -mal­lis­tos­sa va­ki­o­va­rus­tee­na ole­va äly­käs no­peus­ra­joi­tus­jär­jes­tel­mä (In­tel­li­gent Speed Li­mit As­sist, IS­LA) va­roit­taa kul­jet­ta­jaa sekä ää­nel­lä et­tä vi­su­aa­li­ses­ti, jos no­peus­ra­joi­tus yli­te­tään.

Yh­dis­tet­ty­nä no­peu­den­ra­joit­ti­meen IS­LA pys­tyy jopa sää­tä­mään au­ton no­peu­den it­se­näi­ses­ti. Style-va­rus­te­ta­sos­sa va­ki­o­va­rus­tee­na ole­va tai Com­fort-va­rus­te­ta­son Smart Crui­se Pack -li­sä­va­rus­te­pa­ket­tiin kuu­lu­va edis­ty­nyt kais­tal­la­py­sy­mi­sa­vus­tin (Lane Fol­low As­sist, LFA) sää­tää oh­jaus­ta au­to­maat­ti­ses­ti, jot­ta uu­si Hy­un­dai i20 py­syy kes­kel­lä ajo­kais­taan­sa.

Style-va­rus­te­ta­soon saa­ta­vil­la ole­va Sa­fe­ty Pack -li­sä­va­rus­te­pa­ket­ti tar­jo­aa kat­ve­a­lu­een va­roi­tus­jär­jes­tel­män (Blind-spot Col­li­si­on Avoi­dan­ce As­sist War­ning, BCA), joka käyt­tää tut­kaa tark­kai­le­maan au­ton ta­ka­kul­mia ja va­roit­taa ha­vai­tes­saan toi­sen ajo­neu­von.

Tar­vit­ta­es­sa BCA jar­rut­taa tör­mäyk­sen vält­tä­mi­sek­si tai vau­ri­oi­den mi­ni­moi­mi­sek­si.

Au­to­maat­ti­nen hä­tä­jar­ru­tus­jär­jes­tel­mä (For­ward Col­li­si­on Avoi­dan­ce As­sist, FCA) on päi­vi­tet­ty, ja pys­tyy nyt tun­nis­ta­maan au­to­jen li­säk­si myös ja­lan­kul­ki­joi­ta ja pyö­räi­li­jöi­tä.

Täy­sin uu­des­sa i20:ssa on myös eCall-hä­tä­pu­he­lu­jär­jes­tel­mä, jon­ka avul­la mat­kus­ta­jat voi­vat ot­taa yh­teyt­tä hä­tä­kes­kuk­seen na­pin pai­nal­luk­sel­la. Jär­jes­tel­mä ak­ti­voi­tuu au­to­maat­ti­ses­ti, jos ajo­neu­von tur­va­tyy­nyt ovat lau­en­neet. FCA ja eCall-jär­jes­tel­mä ovat va­ki­o­va­rus­tee­na täy­sin uu­des­sa Hy­un­dai i20 -mal­lis­tos­sa.

Uu­si Hy­un­dai i20 tar­jo­aa myös pa­ran­tu­nut­ta py­sä­köin­ti­mu­ka­vuut­ta. Kun au­toa pe­ruu­te­taan, ris­te­ä­vän lii­ken­teen tör­mäyk­sen vält­tä­mi­sa­vus­tin (Rear Cross-traf­fic Col­li­si­on As­sist, RCCA) va­roit­taa si­vu­suun­nas­sa lä­hes­ty­vis­tä ajo­neu­vois­ta ää­nel­lä ja Par­king Col­li­si­on-avoi­dan­ce As­sist - Re­ver­se (PCA-R) jar­rut­taa tar­vit­ta­es­sa tör­mäyk­sen vält­tä­mi­sek­si.

RCCA si­säl­tyy Style-va­rus­te­ta­soon saa­ta­vil­la ole­vaan Sa­fe­ty Pack -li­sä­va­rus­te­pa­ket­tiin ja PCA Style-va­rus­te­ta­son Navi & Blu­e­link Pack -li­sä­va­rus­te­pa­ket­tiin.

Koko Hy­un­dai i20 -mal­lis­ton tur­val­li­suus­va­rus­te­va­li­koi­mas­sa ovat myös kais­tal­la­pi­to­a­vus­tin (Lane Keep As­sist, LKA), kul­jet­ta­jan vi­reys­ti­lan val­von­ta (Dri­ver At­ten­ti­on War­ning, DAW) sekä kau­ko­va­lo­a­vus­tin (High Beam As­sist, HBA).

Mie­len­rau­haa tuo myös Suo­mes­sa 1.8.2020 al­ka­en re­kis­te­röi­tä­vil­le uu­sil­le Hy­un­dai-mal­leil­le myön­net­tä­vä pit­kä vii­den vuo­den ta­kuu il­man ki­lo­met­ri­ra­jaa.

Tar­jol­le polt­to­ai­ne­ta­lou­del­li­nen ke­vyt­hyb­ri­di­jär­jes­tel­mä

Hy­un­dai i20:n moot­to­ri­mal­lis­tos­sa on nyt en­sim­mäis­tä ker­taa tar­jol­la 48 V -ke­vyt­hyb­ri­di­jär­jes­tel­mä, joka vä­hen­tää 3‒4 % au­ton polt­to­ai­neen­ku­lu­tus­ta ja CO2-pääs­tö­jä.

Ke­vyt­hyb­ri­di­jär­jes­tel­män on Suo­mes­sa tar­jol­la 120-he­vos­voi­mai­sen 1,0 T-GDi -ben­sii­ni­moot­to­rin ja 7-DCT-kak­sois­kyt­ki­nau­to­maat­ti­vaih­teis­ton yh­tey­des­sä.

Tar­jol­la on myös il­man ke­vyt­hyb­ri­di­jär­jes­tel­mää 100-he­vos­voi­mai­nen 1,0 T-GDi -ben­sii­ni­moot­to­ri, jon­ka yh­tey­des­sä au­tos­sa on 7-DCT-au­to­maat­ti­vaih­teis­to tai 6-vaih­tei­nen kä­si­vaih­teis­to. Kol­mas moot­to­ri­vaih­to­eh­to on ne­li­sy­lin­tei­nen 84-he­vos­voi­mai­nen 1,2 lit­ran MPi-moot­to­ri vii­si­vaih­tei­sel­la kä­si­vaih­teis­tol­la.

Edel­tä­jä­mal­liin­sa ver­rat­tu­na uu­si Hy­un­dai i20 pai­naa 4 % vä­hem­män, mikä lu­paa sil­le myös kil­pai­lu­ky­kyi­set CO2-ar­vot. Pai­non­pu­do­tus tar­koit­taa ta­lou­del­li­sem­paa liik­ku­mis­ta ajo­mu­ka­vuu­des­ta tin­ki­mät­tä.

Myös au­to­maat­ti­nen moot­to­rin sam­mu­tus- ja käyn­nis­tys­jär­jes­tel­mä (Id­le Stop and Go, ISG) ta­kaa osal­taan uu­tuu­del­le hy­vän polt­to­ai­ne­ta­lou­del­li­suu­den.

Mar­ras­kuus­sa Suo­meen

Täy­sin uu­si Hy­un­dai i20 saa­puu Suo­meen mar­ras­kuus­sa 2020. Hy­un­dai i20-mal­lis­ton hin­nat al­ka­vat 15 990 eu­ros­ta (Hy­un­dai i20 Hatch­back 1.2 MPi 84 hv, 5-por­tai­nen ma­nu­aa­li).

En­si vuon­na Hy­un­dai i20 -mal­lis­to täy­den­tyy täy­sin uu­sin N Line- ja N-mal­lein.

Hy­un­dai-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Harras­te­au­to­kausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä

Auto Bild.Uutiset

Harras­te­au­to­kausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä

Auto Bild.Uutiset

Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”

Auto Bild.Uutiset

Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”

Auto Bild.Uutiset

Turvallisesti kesäteillä: Huomioi nämä kolme riskitekijää

Auto Bild.Uutiset

Turvallisesti kesäteillä: Huomioi nämä kolme riskitekijää

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU