Tesla: Avasi ensimmäisen V3 Supercharger -latausaseman Suomessa

Tesla ilmoitti avaavansa ensimmäisen V3 Supercharger -latausaseman Suomessa.

Auto Bild.Uutiset

Huit­ti­sis­sa si­jait­se­val­la la­tau­sa­se­mal­la on nel­jä V3-tek­no­lo­gi­aa hyö­dyn­tä­vää la­taus­paik­kaa, joi­den suun­nit­te­lus­sa on otet­tu huo­mi­oon suu­ri ka­pa­si­teet­ti ja säh­kö­au­to­jen laa­ja-alai­nen käyt­töö­not­to.

Kol­man­nen su­ku­pol­ven tek­niik­ka tuo mu­ka­naan no­pe­am­man mat­kus­ta­mi­sen län­si­ran­ni­kol­le Hel­sin­gis­tä sekä Tu­run ja Tam­pe­reen alu­eel­la. Mo­del 3 -au­toon saa la­dat­tua jopa 120 ki­lo­met­riä noin vii­des­sä mi­nuu­tis­sa V3 Su­perc­har­ger -la­tau­sa­se­mal­la, sil­lä käy­tös­sä on 250 kW:n huip­pu­te­ho ja su­ju­va vir­ran­syöt­tö il­man vir­ran­ja­ko­toi­min­toa.

To­del­li­nen ylei­seu­roop­pa­lai­nen ver­kos­to Tes­lan ver­kos­to on tä­hän päi­vään men­nes­sä tuot­ta­nut suo­ma­lai­sil­le asi­ak­kail­leen yli 13 mil­joo­naa la­dat­tua ki­lo­met­riä Su­perc­har­ger-la­tau­sa­se­mis­taan sii­tä läh­tien, kun en­sim­mäi­nen ase­ma avat­tiin vuon­na 2015.

Tätä voi­daan pi­tää merk­ki­nä sii­tä, et­tä pit­kän mat­kan säh­kö­au­toi­lus­ta on tul­lut jo­ka­päi­väis­tä.

520 la­tau­sa­se­maa Eu­roo­pas­sa

Tes­lan la­tau­sa­se­mien lu­ku­mää­rä ylit­ti Eu­roo­pas­sa hil­jat­tain 520 ase­man ra­ja­pyy­kin. Ny­kyi­nen Su­perc­har­ger-ver­kos­to mah­dol­lis­taa ra­jo­jen yli­tyk­sen yli 28 Eu­roo­pan maa­han.

Tes­la on seit­se­mäs­sä vuo­des­sa kas­vat­ta­nut Su­perc­har­ger-la­tau­sa­se­mien kes­ki­mää­räis­tä ko­koa vas­taa­maan yhä laa­je­ne­vaa asi­a­kas­kun­taa, ja niin­pä joil­la­kin Su­perc­har­ger-la­tau­sa­se­mil­la on jopa 44 la­taus­paik­kaa.

V2 Su­perc­har­ger -tek­niik­ka mah­dol­lis­ta jo nyt no­pe­an, luo­tet­ta­van ja su­ju­van pit­kän mat­kan aja­mi­sen.

Tes­la ot­ti hil­jat­tain käyt­töön kai­kis­sa au­tois­saan uu­den On-Rou­te Bat­te­ry Warm-up toi­min­non, joka läm­mit­tää akun älyk­kääs­ti var­mis­ta­en sen, et­tä se saa­vut­taa op­ti­maa­li­sen läm­pö­ti­lan, kun kul­jet­ta­ja saa­puu Su­perc­har­ger-la­tau­sa­se­mal­le.

Tes­lan ajo­neu­vo­jen ta­paan V2 Su­perc­har­ger -la­tau­sa­se­mia pa­ran­ne­taan ajan mit­taan Tes­la-omis­ta­jien ilok­si. Vii­me vuo­den lo­pul­la Tes­la päi­vit­ti V2-ase­mien huip­pu­te­hon 120 kW:stä 150 kW:hen. Näi­den päi­vi­tys­ten an­si­os­ta omis­ta­jat sääs­tä­vät kal­li­sar­vois­ta ai­kaa.

V3 Su­perc­har­ging on tek­niik­ka, jos­sa on otet­tu huo­mi­oon suu­ri ka­pa­si­teet­ti ja säh­kö­au­to­jen laa­ja-alai­nen käyt­töö­not­to V3 on täy­sin uu­si ark­ki­teh­tuu­ri, jon­ka tek­niik­ka on suun­ni­tel­tu vas­taa­maan säh­kö­au­to­val­lan­ku­mouk­sen uut­ta aal­toa.

V3 on op­ti­moi­tu suu­ril­le ka­pa­si­tee­teil­le ja en­tis­tä­kin no­pe­am­mil­le la­tau­sa­joil­le sen 250 kW:n huip­pu­te­hon ja su­ju­van vir­ran­syö­tön an­si­os­ta.

Suo­mi en­sim­mäis­ten jou­kos­sa

Suo­mi on yk­si en­sim­mäi­sis­tä Eu­roo­pan mais­ta, jois­sa Tes­la ot­taa käyt­töön uu­den V3 Su­perc­har­ging -tek­nii­kan ny­kyi­sen V2 Su­perc­har­ger -ver­kos­ton rin­nal­le. Tätä voi­daan­kin pi­tää V3 Su­perc­har­ger -la­tau­sa­se­mien uu­den ajan al­ku­na Poh­jois-Ame­ri­kan ul­ko­puo­lel­la.

Nick Williams

Eu­roo­pas­sa si­jait­se­vat V3 Su­perc­har­ger -la­tau­sa­se­mat tu­ke­vat CCS-liit­ti­miä, mut­ta ase­mat ovat kaik­kien Tes­la-omis­ta­jien käy­tet­tä­vis­sä.

CCS-so­vi­tin­ta käyt­tä­vät Mo­del S- ja Mo­del X -omis­ta­jat hyö­ty­vät V3-tek­nii­kas­ta, jos­sa ei ole vir­ran­ja­ko­toi­min­toa, ja näin ol­len saa­vut­ta­vat lä­hes V2 Su­perc­har­ger -la­tau­sa­se­mil­ta saa­ta­vat huip­pu­te­hot.

So­vi­tin on va­ki­o­va­rus­te kai­kis­sa uu­sis­sa Mo­del S- ja Mo­del X -au­tois­sa, min­kä li­säk­si se on saa­ta­va­na jäl­ki­a­sen­net­tu­na van­hem­piin Mo­del S- ja Mo­del X -mal­lei­hin ni­mel­lis­tä kus­tan­nus­ta vas­taan. CCS-la­taus­lii­tän­tä so­pii myös useim­piin kol­man­nen osa­puo­len la­tau­sa­se­miin.

Kaik­ki­aan 2 000 Tes­la Su­perc­har­ger -ase­maa maa­il­mas­sa

Tes­la il­moit­ti elo­kuus­sa saa­vut­ta­van­sa 2 000:n Su­perc­har­ger-la­tau­sa­se­man ra­ja­pyy­kin maa­il­mas­sa..

Tes­la-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN