Tiesitkö? Näiden 50 klassikkoauton arvo on ollut Keski-Euroopassa eniten nousussa!

Monen klassikkoauton arvo on kohonnut Keski-Euroopassa viimeisten 10 vuoden kuluessa huomattavasti. Tämän paljastaa markkinahintojen tarkastelu vuosien 2008 ja 2018 välillä. Seuraavassa on 50 klassikkoautoa, joiden hinta on Keski-Euroopassa kohonnut suhteellisesti voimakkaimmin.

Auto Bild.Uutiset

Jos on­nis­tui te­ke­mään vuon­na 2008 on­nis­tu­neet klas­sik­ko­au­to­kau­pat, ei ai­no­as­taan on­nis­tu­nut tuo­maan omaa unel­ma-au­toa ko­ti­o­vel­le, vaan li­säk­si au­tol­le oli odo­tet­ta­vis­sa mu­ka­vaa ar­von­nou­sua. Tar­kas­tel­laan­pa 50:n sel­lai­sen klas­sik­ko­au­ton ar­von­nou­sua vuo­sien 2008 ja 2018 kes­ken, joi­den ar­vo on ko­hon­nut huo­mat­ta­vas­ti. Jopa vä­hi­ten ar­voa li­sän­neen au­ton ar­vo nou­si lä­hes 200 pro­sent­tia, toi­sin sa­no­en sen hin­ta kol­min­ker­tais­tui! Pa­ras hin­nan­nos­ta­ja tuli Ita­li­as­ta, sen keu­las­sa on at­rain­tun­nus ja sen ar­von­nou­suk­si kui­ta­taan ko­me­at 785 pro­sent­tia. Keu­lil­la ovat niin ikään pit­kään ali­ar­vi­oi­tu BMW, no­pea Mer­ce­des-Benz sekä mon­ta Au­dia.

Mik­si klas­sik­ko­jen ar­vo ko­ho­aa?

Klas­sik­ko­au­to­jen hin­nan­nou­suun on toki usei­ta syi­tä, ja har­vi­nai­suus lu­keu­tuu yleen­sä sel­lai­siin. Mut­ta li­säk­si hin­nan­nou­su edel­lyt­tää, et­tä au­to omaa tie­tyn­lais­ta gla­mou­ria. Myös muo­toi­lu on rat­kai­se­van tär­keä, jo­ten coupél­la on loo­gi­ses­ti aja­tel­tu­na pa­rem­mat mah­dol­li­suu­det hin­nan­nou­suun kuin avo­la­va-au­tol­la. Asi­aa aut­taa, mi­kä­li au­to edus­taa pre­mium-brän­diä, ku­ten Au­di, BMW tai Mer­ce­des-Benz tai jos se on läh­töi­sin eri­koi­sau­to­val­mis­ta­jal­ta, ku­ten Al­fa Ro­meo.

Va­rak­kaat si­joit­ta­vat klas­sik­ko­au­toi­hin

Kal­liin sar­jan klas­sik­ko­au­tois­sa pä­te­vät myös nämä sei­kat: kor­ko­ta­son ol­les­sa al­hai­nen, va­rak­kaat si­joit­ta­jat suun­taa­vat myös klas­sik­ko­au­toi­hin, kos­ka kau­niit ja har­vi­nai­set klas­sik­ko­au­tot ko­ho­a­vat suun­nat­to­mas­ti ar­vos­saan – sii­tä osoi­tuk­se­na vii­mek­si Fer­ra­ri 250 GTO Peb­b­le Be­ac­his­sa, joka vaih­toi omis­ta­jaa 48,4 mil­joo­nal­la dol­la­ril­la.

Toi­saal­ta sa­maan ai­kaan mark­ki­nat vai­kut­ta­vat yli­kuu­men­neen. Asi­an­tun­ti­joi­den mu­kaan edel­li­nen huip­pu­koh­ta saa­vu­tet­tiin vuo­den 2016 lo­pul­la, min­kä jäl­keen eräi­den mal­lien ar­vo on muut­tu­nut edul­li­sem­mak­si, mu­kaan lu­kien Porsc­he 911. Sen vuok­si vii­me vuo­sien hin­ta­ke­hi­tys tus­kin voi jat­kua tu­le­vai­suu­des­sa. Ran­king-lis­ta pe­rus­tuu Clas­sic Da­tan asi­an­tun­ti­joi­den lu­ke­miin vuo­sil­ta 2008 ja 2018. Hin­to­ja ver­tail­tiin kun­to­luo­kas­sa 2. Seu­raa­vas­sa ovat vii­meis­ten kym­me­nen vuo­den 50 suu­rin­ta pro­sen­tu­aa­lis­ta ar­von­nos­ta­jaa.

50 suu­rin­ta pro­sen­tu­aa­lis­ta nou­si­jaa

Porsc­he 924 (125 hv) 1976-79, Au­di 100 E:n moot­to­ri

Ar­von­nou­su 197 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 4200 eu­roa

2018: 12 500 eu­roa

To­yo­ta 2000 GT Lift­back

Ar­von­nou­su 200 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 7100 eu­roa

2018: 21 300 eu­roa

Lan­cia Stra­tos

Ar­von­nou­su 200 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 150 000 eu­roa

2018: 450 000 eu­roa

Au­di qu­at­t­ro

Ar­von­nou­su 210 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 15 000 eu­roa

2018: 46 500 eu­roa

Mer­ce­des-Benz 280 (W 123)

Ar­von­nou­su 211 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 3 500 eu­roa

2018: 10 900 eu­roa

BMW 320 (E21)

Ar­von­nou­su 213 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 3 200 eu­roa

2018: 10 000 eu­roa

Porsc­he 911 T

Ar­von­nou­su 213 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 34 200 eu­roa

2018: 107 000 eu­roa

Porsc­he 912

Ar­von­nou­su 214 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 18 000 eu­roa

2018: 56 500 eu­roa

Saab 99 Tur­bo

Ar­von­nou­su 214 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 4 300 eu­roa

2018: 13 500 eu­roa

Opel Mon­za A 3.0 E

Ar­von­nou­su 217 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 3 500 eu­roa

2018: 11 100 eu­roa

Au­di 80 Avant RS 2

Ar­von­nou­su 218 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 17 000 eu­roa

2018: 54 000 eu­roa

Opel Man­ta B Com­bi Coupé

Ar­von­nou­su 219 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 3 200 eu­roa

2018: 10 200 eu­roa

Porsc­he 911 S Tar­ga

Ar­von­nou­su 227 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 38 400 eu­roa

2018: 142 500 eu­roa

Opel Ka­dett C GT/E

Ar­von­nou­su 228 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 6 400 eu­roa

2018: 21 000 eu­roa

BMW 633 CSi

Ar­von­nou­su 229 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 7 500 eu­roa

2018: 24 700 eu­roa

VW Golf I-sar­ja

Ar­von­nou­su 231 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 1 600 eu­roa

2018: 5 300 eu­roa

Mer­ce­des-Benz 280 SE 3.5 V8 Coupé

Ar­von­nou­su 233 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 88 000 eu­roa

2018: 293 000 eu­roa

Fer­ra­ri F40

Ar­von­nou­su 238 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 275 000 eu­roa

2018: 930 000 eu­roa

Cit­roën CX 2200

Ar­von­nou­su 239 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 3 600 eu­roa

2018: 12 200 eu­roa

Porsc­he 928

Ar­von­nou­su 240 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 8 600 eu­roa

2018: 29 300 eu­roa

BMW 2002 Tur­bo

Ar­von­nou­su 245 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 20 000 eu­roa

2018: 68 900 eu­roa

VW Porsc­he 914/6

Ar­von­nou­su 245 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 20 900 eu­roa

2018: 72 100 eu­roa

VW Klein­bus (T1) 1963-67

Ar­von­nou­su 246 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 11 800 eu­roa

2018: 40 800 eu­roa

VW Klein­bus (T2) 1970-72

Ar­von­nou­su 249 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 8 000 eu­roa

2018: 27 900 eu­roa

BMW 323i (E21 – 320/6)

Ar­von­nou­su 250 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 5 100 eu­roa

2018: 17 900 eu­roa

Re­nault R5 Al­pi­ne

Ar­von­nou­su 252 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 2 900 eu­roa

2018: 10 200 eu­roa

Au­di 100 (C1)

Ar­von­nou­su 255 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 3 100 eu­roa

2018: 11 000 eu­roa

Mer­ce­des-Benz 230 G

Ar­von­nou­su 267 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 5 100 eu­roa

2018: 18 700 eu­roa

VW Klein­bus (T3)

Ar­von­nou­su 288 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 2 500 eu­roa

2018: 9 700 eu­roa

BMW M 635 CSi

Ar­von­nou­su 305 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 16 800 eu­roa

2018: 68 000 eu­roa

Dino 246 GT

Ar­von­nou­su 319 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 77 600 eu­roa

2018: 325 000 eu­roa

VW Der­by

Ar­von­nou­su 320 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 1 500 eu­roa

2018: 6 300 eu­roa

Al­fa 1900 C Su­per Sprint (1955)

Ar­von­nou­su 327 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 44 500 eu­roa

2018: 190 000 eu­roa

To­yo­ta 2000 GT

Ar­von­nou­su 329 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 175 000 eu­roa

2018: 750 000 eu­roa

Hon­da Z600 (1970-74)

Ar­von­nou­su 329 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 3 200 eu­roa

2018: 13 800 eu­roa

Mes­sersch­mitt 500 Ti­ger

Ar­von­nou­su 348 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 29 000 eu­roa

2018: 130 000 eu­roa

BMW M3 Cab­rio (E30)

Ar­von­nou­su 356 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 17 000 eu­roa

2018: 77 500 eu­roa

Au­di 100 Coupé S

Ar­von­nou­su 358 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 9 200 eu­roa

2018: 42 100 eu­roa

BMW 3.0 CSL

Ar­von­nou­su 378 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 16 200 eu­roa

2018: 60 400 eu­roa

BMW 320i (E30)

Ar­von­nou­su 383 %

(1982-85, 125 hv)

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 1 800 eu­roa

2018: 8 700 eu­roa

BMW 507 (150 hv)

Ar­von­nou­su 386 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 370 000 eu­roa

2018: 1 800 000 eu­roa

Ma­se­ra­ti 3500 GT Tou­ring

Ar­von­nou­su 392 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 61 000 eu­roa

2018: 300 000 eu­roa


Lamborg­hi­ni 350 GT

Ar­von­nou­su 392 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 120 000 eu­roa

2018: 590 000 eu­roa

Wart­burg 1000 (312)

Ar­von­nou­su 400 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 4 100 eu­roa

2018: 20 500 eu­roa

BMW M1

Ar­von­nou­su 416 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 95 000 eu­roa

2018: 490 000 eu­roa

Lam­borg­hi­ni Miu­ra P 400

Ar­von­nou­su 423 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 170 000 eu­roa

2018: 890 000 eu­roa

Au­di 200 qu­at­t­ro 20V

Ar­von­nou­su 468 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 5 000 eu­roa

2018: 28 400 eu­roa

Mer­ce­des-Benz 190 2.5 16 Evo­lu­ti­on II (235 hv)

Ar­von­nou­su 551 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 35 800 eu­roa

2018: 233 000 eu­roa

BMW 316 (E30 – 90 hv)

Ar­von­nou­su 644 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 900 eu­roa

2018: 6 700 eu­roa

BMW M 535i (E12)

Ar­von­nou­su 741 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 4 600 eu­roa

2018: 38 700 eu­roa

Ma­se­ra­ti 3500 GT (Vig­na­le)

Ar­von­nou­su 785 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 78 000 eu­roa

2018: 690 000 eu­roa

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Saka

Kymmenessä vuodessa haastajasta ykköseksi – Saka on nyt Suomen suurin vaihtoautokauppa

Auto Bild.Uutiset
Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Saka

Kymmenessä vuodessa haastajasta ykköseksi – Saka on nyt Suomen suurin vaihtoautokauppa

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset
“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.

“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.

Atradius

Luotto­va­kuu­tu­syhtiö Atradius arvioi: EU:n uudet tariffit kasvattavat kauppasodan uhkaa ja sähköautojen hintaa

Auto Bild.Uutiset
“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.

“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.

Atradius

Luotto­va­kuu­tu­syhtiö Atradius arvioi: EU:n uudet tariffit kasvattavat kauppasodan uhkaa ja sähköautojen hintaa

Auto Bild.Uutiset