Tiesitkö? Näiden 50 klassikkoauton arvo on ollut Keski-Euroopassa eniten nousussa!
Monen klassikkoauton arvo on kohonnut Keski-Euroopassa viimeisten 10 vuoden kuluessa huomattavasti. Tämän paljastaa markkinahintojen tarkastelu vuosien 2008 ja 2018 välillä. Seuraavassa on 50 klassikkoautoa, joiden hinta on Keski-Euroopassa kohonnut suhteellisesti voimakkaimmin.
Jos onnistui tekemään vuonna 2008 onnistuneet klassikkoautokaupat, ei ainoastaan onnistunut tuomaan omaa unelma-autoa kotiovelle, vaan lisäksi autolle oli odotettavissa mukavaa arvonnousua. Tarkastellaanpa 50:n sellaisen klassikkoauton arvonnousua vuosien 2008 ja 2018 kesken, joiden arvo on kohonnut huomattavasti. Jopa vähiten arvoa lisänneen auton arvo nousi lähes 200 prosenttia, toisin sanoen sen hinta kolminkertaistui! Paras hinnannostaja tuli Italiasta, sen keulassa on atraintunnus ja sen arvonnousuksi kuitataan komeat 785 prosenttia. Keulilla ovat niin ikään pitkään aliarvioitu BMW, nopea Mercedes-Benz sekä monta Audia.
Miksi klassikkojen arvo kohoaa?
Klassikkoautojen hinnannousuun on toki useita syitä, ja harvinaisuus lukeutuu yleensä sellaisiin. Mutta lisäksi hinnannousu edellyttää, että auto omaa tietynlaista glamouria. Myös muotoilu on ratkaisevan tärkeä, joten coupélla on loogisesti ajateltuna paremmat mahdollisuudet hinnannousuun kuin avolava-autolla. Asiaa auttaa, mikäli auto edustaa premium-brändiä, kuten Audi, BMW tai Mercedes-Benz tai jos se on lähtöisin erikoisautovalmistajalta, kuten Alfa Romeo.
Varakkaat sijoittavat klassikkoautoihin
Kalliin sarjan klassikkoautoissa pätevät myös nämä seikat: korkotason ollessa alhainen, varakkaat sijoittajat suuntaavat myös klassikkoautoihin, koska kauniit ja harvinaiset klassikkoautot kohoavat suunnattomasti arvossaan – siitä osoituksena viimeksi Ferrari 250 GTO Pebble Beachissa, joka vaihtoi omistajaa 48,4 miljoonalla dollarilla.
Toisaalta samaan aikaan markkinat vaikuttavat ylikuumenneen. Asiantuntijoiden mukaan edellinen huippukohta saavutettiin vuoden 2016 lopulla, minkä jälkeen eräiden mallien arvo on muuttunut edullisemmaksi, mukaan lukien Porsche 911. Sen vuoksi viime vuosien hintakehitys tuskin voi jatkua tulevaisuudessa. Ranking-lista perustuu Classic Datan asiantuntijoiden lukemiin vuosilta 2008 ja 2018. Hintoja vertailtiin kuntoluokassa 2. Seuraavassa ovat viimeisten kymmenen vuoden 50 suurinta prosentuaalista arvonnostajaa.
50 suurinta prosentuaalista nousijaa
Porsche 924 (125 hv) 1976-79, Audi 100 E:n moottori
Arvonnousu 197 %
Hinta Saksassa
2008: 4200 euroa
2018: 12 500 euroa
Toyota 2000 GT Liftback
Arvonnousu 200 %
Hinta Saksassa
2008: 7100 euroa
2018: 21 300 euroa
Lancia Stratos
Arvonnousu 200 %
Hinta Saksassa
2008: 150 000 euroa
2018: 450 000 euroa
Audi quattro
Arvonnousu 210 %
Hinta Saksassa
2008: 15 000 euroa
2018: 46 500 euroa
Mercedes-Benz 280 (W 123)
Arvonnousu 211 %
Hinta Saksassa
2008: 3 500 euroa
2018: 10 900 euroa
BMW 320 (E21)
Arvonnousu 213 %
Hinta Saksassa
2008: 3 200 euroa
2018: 10 000 euroa
Porsche 911 T
Arvonnousu 213 %
Hinta Saksassa
2008: 34 200 euroa
2018: 107 000 euroa
Porsche 912
Arvonnousu 214 %
Hinta Saksassa
2008: 18 000 euroa
2018: 56 500 euroa
Saab 99 Turbo
Arvonnousu 214 %
Hinta Saksassa
2008: 4 300 euroa
2018: 13 500 euroa
Opel Monza A 3.0 E
Arvonnousu 217 %
Hinta Saksassa
2008: 3 500 euroa
2018: 11 100 euroa
Audi 80 Avant RS 2
Arvonnousu 218 %
Hinta Saksassa
2008: 17 000 euroa
2018: 54 000 euroa
Opel Manta B Combi Coupé
Arvonnousu 219 %
Hinta Saksassa
2008: 3 200 euroa
2018: 10 200 euroa
Porsche 911 S Targa
Arvonnousu 227 %
Hinta Saksassa
2008: 38 400 euroa
2018: 142 500 euroa
Opel Kadett C GT/E
Arvonnousu 228 %
Hinta Saksassa
2008: 6 400 euroa
2018: 21 000 euroa
BMW 633 CSi
Arvonnousu 229 %
Hinta Saksassa
2008: 7 500 euroa
2018: 24 700 euroa
VW Golf I-sarja
Arvonnousu 231 %
Hinta Saksassa
2008: 1 600 euroa
2018: 5 300 euroa
Mercedes-Benz 280 SE 3.5 V8 Coupé
Arvonnousu 233 %
Hinta Saksassa
2008: 88 000 euroa
2018: 293 000 euroa
Ferrari F40
Arvonnousu 238 %
Hinta Saksassa
2008: 275 000 euroa
2018: 930 000 euroa
Citroën CX 2200
Arvonnousu 239 %
Hinta Saksassa
2008: 3 600 euroa
2018: 12 200 euroa
Porsche 928
Arvonnousu 240 %
Hinta Saksassa
2008: 8 600 euroa
2018: 29 300 euroa
BMW 2002 Turbo
Arvonnousu 245 %
Hinta Saksassa
2008: 20 000 euroa
2018: 68 900 euroa
VW Porsche 914/6
Arvonnousu 245 %
Hinta Saksassa
2008: 20 900 euroa
2018: 72 100 euroa
VW Kleinbus (T1) 1963-67
Arvonnousu 246 %
Hinta Saksassa
2008: 11 800 euroa
2018: 40 800 euroa
VW Kleinbus (T2) 1970-72
Arvonnousu 249 %
Hinta Saksassa
2008: 8 000 euroa
2018: 27 900 euroa
BMW 323i (E21 – 320/6)
Arvonnousu 250 %
Hinta Saksassa
2008: 5 100 euroa
2018: 17 900 euroa
Renault R5 Alpine
Arvonnousu 252 %
Hinta Saksassa
2008: 2 900 euroa
2018: 10 200 euroa
Audi 100 (C1)
Arvonnousu 255 %
Hinta Saksassa
2008: 3 100 euroa
2018: 11 000 euroa
Mercedes-Benz 230 G
Arvonnousu 267 %
Hinta Saksassa
2008: 5 100 euroa
2018: 18 700 euroa
VW Kleinbus (T3)
Arvonnousu 288 %
Hinta Saksassa
2008: 2 500 euroa
2018: 9 700 euroa
BMW M 635 CSi
Arvonnousu 305 %
Hinta Saksassa
2008: 16 800 euroa
2018: 68 000 euroa
Dino 246 GT
Arvonnousu 319 %
Hinta Saksassa
2008: 77 600 euroa
2018: 325 000 euroa
VW Derby
Arvonnousu 320 %
Hinta Saksassa
2008: 1 500 euroa
2018: 6 300 euroa
Alfa 1900 C Super Sprint (1955)
Arvonnousu 327 %
Hinta Saksassa
2008: 44 500 euroa
2018: 190 000 euroa
Toyota 2000 GT
Arvonnousu 329 %
Hinta Saksassa
2008: 175 000 euroa
2018: 750 000 euroa
Honda Z600 (1970-74)
Arvonnousu 329 %
Hinta Saksassa
2008: 3 200 euroa
2018: 13 800 euroa
Messerschmitt 500 Tiger
Arvonnousu 348 %
Hinta Saksassa
2008: 29 000 euroa
2018: 130 000 euroa
BMW M3 Cabrio (E30)
Arvonnousu 356 %
Hinta Saksassa
2008: 17 000 euroa
2018: 77 500 euroa
Audi 100 Coupé S
Arvonnousu 358 %
Hinta Saksassa
2008: 9 200 euroa
2018: 42 100 euroa
BMW 3.0 CSL
Arvonnousu 378 %
Hinta Saksassa
2008: 16 200 euroa
2018: 60 400 euroa
BMW 320i (E30)
Arvonnousu 383 %
(1982-85, 125 hv)
Hinta Saksassa
2008: 1 800 euroa
2018: 8 700 euroa
BMW 507 (150 hv)
Arvonnousu 386 %
Hinta Saksassa
2008: 370 000 euroa
2018: 1 800 000 euroa
Maserati 3500 GT Touring
Arvonnousu 392 %
Hinta Saksassa
2008: 61 000 euroa
2018: 300 000 euroa
Lamborghini 350 GT
Arvonnousu 392 %
Hinta Saksassa
2008: 120 000 euroa
2018: 590 000 euroa
Wartburg 1000 (312)
Arvonnousu 400 %
Hinta Saksassa
2008: 4 100 euroa
2018: 20 500 euroa
BMW M1
Arvonnousu 416 %
Hinta Saksassa
2008: 95 000 euroa
2018: 490 000 euroa
Lamborghini Miura P 400
Arvonnousu 423 %
Hinta Saksassa
2008: 170 000 euroa
2018: 890 000 euroa
Audi 200 quattro 20V
Arvonnousu 468 %
Hinta Saksassa
2008: 5 000 euroa
2018: 28 400 euroa
Mercedes-Benz 190 2.5 16 Evolution II (235 hv)
Arvonnousu 551 %
Hinta Saksassa
2008: 35 800 euroa
2018: 233 000 euroa
BMW 316 (E30 – 90 hv)
Arvonnousu 644 %
Hinta Saksassa
2008: 900 euroa
2018: 6 700 euroa
BMW M 535i (E12)
Arvonnousu 741 %
Hinta Saksassa
2008: 4 600 euroa
2018: 38 700 euroa
Maserati 3500 GT (Vignale)
Arvonnousu 785 %
Hinta Saksassa
2008: 78 000 euroa
2018: 690 000 euroa
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Vuoden Auto Suomessa 2025 -finalistit selvillä
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
Koeajossa Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid GR Sport: Taloudellista suorituskykyä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Kolme sukupolvea saman katon alla upouudessa talossa
47-neliöinen kaksio sai New Yorkin ilmettä ja sisustustakan
Marantzin langaton pallo
Saksalaista käsityötä
Burleskitaiteilijan talossa on salonkitunnelmaa & sukuaarteita
Oletko onnistunut selättämään kotisi tavarakaaoksen? Vastaa Koti ja keittiön kyselyyn
Uusi vahvistin Roksanilta
Phono-aste stepup-muuntajalla
Putkia ja bittejä
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
FOKUS MEDIA
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Vuoden Auto Suomessa 2025 -finalistit selvillä
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
Suzuki ja Toyota: Syventävät yhteistyötä sähköistettyjen ajoneuvojen osalta
LUETUIMMAT
Hennessey H1000 Escalade-V -katumaasturi: Ahmii superautoja evääksi
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Ensimmäiset täyssähköiset Ford Caprit: Nyt matkalla ensimmäisille Capri-asiakkaille lähes neljään vuosikymmeneen
Tesla Model Y: Nyt saatavana Suomessa 7-paikkaisena versiona
Uusi ladattava hybridi Audi A3 Sportback TFSI e: Sähköinen toimintamatka yli kaksinkertaistui jopa 143 kilometriin - myynti alkaa Suomessa lokakuussa
Uudet Citroën C4 ja Citroën C4 X: Erityistä mukavuutta
Peugeotin uusi Long Range -mallisto: Peugeot E-3008 Long Range yltää jopa 700 km toimintamatkaan, yhdessä Peugeot E-5008 Long Range -mallin kanssa
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Uusi Mini Cooper Cabriolet: Varustettu täysautomaattisella katolla
Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI
Rahan säästäminen vertailemalla eri lainavaihtoehtoja
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI