Tiesitkö? Näiden 50 klassikkoauton arvo on ollut Keski-Euroopassa eniten nousussa!
Monen klassikkoauton arvo on kohonnut Keski-Euroopassa viimeisten 10 vuoden kuluessa huomattavasti. Tämän paljastaa markkinahintojen tarkastelu vuosien 2008 ja 2018 välillä. Seuraavassa on 50 klassikkoautoa, joiden hinta on Keski-Euroopassa kohonnut suhteellisesti voimakkaimmin.
Jos onnistui tekemään vuonna 2008 onnistuneet klassikkoautokaupat, ei ainoastaan onnistunut tuomaan omaa unelma-autoa kotiovelle, vaan lisäksi autolle oli odotettavissa mukavaa arvonnousua. Tarkastellaanpa 50:n sellaisen klassikkoauton arvonnousua vuosien 2008 ja 2018 kesken, joiden arvo on kohonnut huomattavasti. Jopa vähiten arvoa lisänneen auton arvo nousi lähes 200 prosenttia, toisin sanoen sen hinta kolminkertaistui! Paras hinnannostaja tuli Italiasta, sen keulassa on atraintunnus ja sen arvonnousuksi kuitataan komeat 785 prosenttia. Keulilla ovat niin ikään pitkään aliarvioitu BMW, nopea Mercedes-Benz sekä monta Audia.
Miksi klassikkojen arvo kohoaa?
Klassikkoautojen hinnannousuun on toki useita syitä, ja harvinaisuus lukeutuu yleensä sellaisiin. Mutta lisäksi hinnannousu edellyttää, että auto omaa tietynlaista glamouria. Myös muotoilu on ratkaisevan tärkeä, joten coupélla on loogisesti ajateltuna paremmat mahdollisuudet hinnannousuun kuin avolava-autolla. Asiaa auttaa, mikäli auto edustaa premium-brändiä, kuten Audi, BMW tai Mercedes-Benz tai jos se on lähtöisin erikoisautovalmistajalta, kuten Alfa Romeo.
Varakkaat sijoittavat klassikkoautoihin
Kalliin sarjan klassikkoautoissa pätevät myös nämä seikat: korkotason ollessa alhainen, varakkaat sijoittajat suuntaavat myös klassikkoautoihin, koska kauniit ja harvinaiset klassikkoautot kohoavat suunnattomasti arvossaan – siitä osoituksena viimeksi Ferrari 250 GTO Pebble Beachissa, joka vaihtoi omistajaa 48,4 miljoonalla dollarilla.
Toisaalta samaan aikaan markkinat vaikuttavat ylikuumenneen. Asiantuntijoiden mukaan edellinen huippukohta saavutettiin vuoden 2016 lopulla, minkä jälkeen eräiden mallien arvo on muuttunut edullisemmaksi, mukaan lukien Porsche 911. Sen vuoksi viime vuosien hintakehitys tuskin voi jatkua tulevaisuudessa. Ranking-lista perustuu Classic Datan asiantuntijoiden lukemiin vuosilta 2008 ja 2018. Hintoja vertailtiin kuntoluokassa 2. Seuraavassa ovat viimeisten kymmenen vuoden 50 suurinta prosentuaalista arvonnostajaa.
50 suurinta prosentuaalista nousijaa
Porsche 924 (125 hv) 1976-79, Audi 100 E:n moottori
Arvonnousu 197 %
Hinta Saksassa
2008: 4200 euroa
2018: 12 500 euroa
Toyota 2000 GT Liftback
Arvonnousu 200 %
Hinta Saksassa
2008: 7100 euroa
2018: 21 300 euroa
Lancia Stratos
Arvonnousu 200 %
Hinta Saksassa
2008: 150 000 euroa
2018: 450 000 euroa
Audi quattro
Arvonnousu 210 %
Hinta Saksassa
2008: 15 000 euroa
2018: 46 500 euroa
Mercedes-Benz 280 (W 123)
Arvonnousu 211 %
Hinta Saksassa
2008: 3 500 euroa
2018: 10 900 euroa
BMW 320 (E21)
Arvonnousu 213 %
Hinta Saksassa
2008: 3 200 euroa
2018: 10 000 euroa
Porsche 911 T
Arvonnousu 213 %
Hinta Saksassa
2008: 34 200 euroa
2018: 107 000 euroa
Porsche 912
Arvonnousu 214 %
Hinta Saksassa
2008: 18 000 euroa
2018: 56 500 euroa
Saab 99 Turbo
Arvonnousu 214 %
Hinta Saksassa
2008: 4 300 euroa
2018: 13 500 euroa
Opel Monza A 3.0 E
Arvonnousu 217 %
Hinta Saksassa
2008: 3 500 euroa
2018: 11 100 euroa
Audi 80 Avant RS 2
Arvonnousu 218 %
Hinta Saksassa
2008: 17 000 euroa
2018: 54 000 euroa
Opel Manta B Combi Coupé
Arvonnousu 219 %
Hinta Saksassa
2008: 3 200 euroa
2018: 10 200 euroa
Porsche 911 S Targa
Arvonnousu 227 %
Hinta Saksassa
2008: 38 400 euroa
2018: 142 500 euroa
Opel Kadett C GT/E
Arvonnousu 228 %
Hinta Saksassa
2008: 6 400 euroa
2018: 21 000 euroa
BMW 633 CSi
Arvonnousu 229 %
Hinta Saksassa
2008: 7 500 euroa
2018: 24 700 euroa
VW Golf I-sarja
Arvonnousu 231 %
Hinta Saksassa
2008: 1 600 euroa
2018: 5 300 euroa
Mercedes-Benz 280 SE 3.5 V8 Coupé
Arvonnousu 233 %
Hinta Saksassa
2008: 88 000 euroa
2018: 293 000 euroa
Ferrari F40
Arvonnousu 238 %
Hinta Saksassa
2008: 275 000 euroa
2018: 930 000 euroa
Citroën CX 2200
Arvonnousu 239 %
Hinta Saksassa
2008: 3 600 euroa
2018: 12 200 euroa
Porsche 928
Arvonnousu 240 %
Hinta Saksassa
2008: 8 600 euroa
2018: 29 300 euroa
BMW 2002 Turbo
Arvonnousu 245 %
Hinta Saksassa
2008: 20 000 euroa
2018: 68 900 euroa
VW Porsche 914/6
Arvonnousu 245 %
Hinta Saksassa
2008: 20 900 euroa
2018: 72 100 euroa
VW Kleinbus (T1) 1963-67
Arvonnousu 246 %
Hinta Saksassa
2008: 11 800 euroa
2018: 40 800 euroa
VW Kleinbus (T2) 1970-72
Arvonnousu 249 %
Hinta Saksassa
2008: 8 000 euroa
2018: 27 900 euroa
BMW 323i (E21 – 320/6)
Arvonnousu 250 %
Hinta Saksassa
2008: 5 100 euroa
2018: 17 900 euroa
Renault R5 Alpine
Arvonnousu 252 %
Hinta Saksassa
2008: 2 900 euroa
2018: 10 200 euroa
Audi 100 (C1)
Arvonnousu 255 %
Hinta Saksassa
2008: 3 100 euroa
2018: 11 000 euroa
Mercedes-Benz 230 G
Arvonnousu 267 %
Hinta Saksassa
2008: 5 100 euroa
2018: 18 700 euroa
VW Kleinbus (T3)
Arvonnousu 288 %
Hinta Saksassa
2008: 2 500 euroa
2018: 9 700 euroa
BMW M 635 CSi
Arvonnousu 305 %
Hinta Saksassa
2008: 16 800 euroa
2018: 68 000 euroa
Dino 246 GT
Arvonnousu 319 %
Hinta Saksassa
2008: 77 600 euroa
2018: 325 000 euroa
VW Derby
Arvonnousu 320 %
Hinta Saksassa
2008: 1 500 euroa
2018: 6 300 euroa
Alfa 1900 C Super Sprint (1955)
Arvonnousu 327 %
Hinta Saksassa
2008: 44 500 euroa
2018: 190 000 euroa
Toyota 2000 GT
Arvonnousu 329 %
Hinta Saksassa
2008: 175 000 euroa
2018: 750 000 euroa
Honda Z600 (1970-74)
Arvonnousu 329 %
Hinta Saksassa
2008: 3 200 euroa
2018: 13 800 euroa
Messerschmitt 500 Tiger
Arvonnousu 348 %
Hinta Saksassa
2008: 29 000 euroa
2018: 130 000 euroa
BMW M3 Cabrio (E30)
Arvonnousu 356 %
Hinta Saksassa
2008: 17 000 euroa
2018: 77 500 euroa
Audi 100 Coupé S
Arvonnousu 358 %
Hinta Saksassa
2008: 9 200 euroa
2018: 42 100 euroa
BMW 3.0 CSL
Arvonnousu 378 %
Hinta Saksassa
2008: 16 200 euroa
2018: 60 400 euroa
BMW 320i (E30)
Arvonnousu 383 %
(1982-85, 125 hv)
Hinta Saksassa
2008: 1 800 euroa
2018: 8 700 euroa
BMW 507 (150 hv)
Arvonnousu 386 %
Hinta Saksassa
2008: 370 000 euroa
2018: 1 800 000 euroa
Maserati 3500 GT Touring
Arvonnousu 392 %
Hinta Saksassa
2008: 61 000 euroa
2018: 300 000 euroa
Lamborghini 350 GT
Arvonnousu 392 %
Hinta Saksassa
2008: 120 000 euroa
2018: 590 000 euroa
Wartburg 1000 (312)
Arvonnousu 400 %
Hinta Saksassa
2008: 4 100 euroa
2018: 20 500 euroa
BMW M1
Arvonnousu 416 %
Hinta Saksassa
2008: 95 000 euroa
2018: 490 000 euroa
Lamborghini Miura P 400
Arvonnousu 423 %
Hinta Saksassa
2008: 170 000 euroa
2018: 890 000 euroa
Audi 200 quattro 20V
Arvonnousu 468 %
Hinta Saksassa
2008: 5 000 euroa
2018: 28 400 euroa
Mercedes-Benz 190 2.5 16 Evolution II (235 hv)
Arvonnousu 551 %
Hinta Saksassa
2008: 35 800 euroa
2018: 233 000 euroa
BMW 316 (E30 – 90 hv)
Arvonnousu 644 %
Hinta Saksassa
2008: 900 euroa
2018: 6 700 euroa
BMW M 535i (E12)
Arvonnousu 741 %
Hinta Saksassa
2008: 4 600 euroa
2018: 38 700 euroa
Maserati 3500 GT (Vignale)
Arvonnousu 785 %
Hinta Saksassa
2008: 78 000 euroa
2018: 690 000 euroa
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.
Saka
Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.
Saka
Renault Master on uudistunut
Renault
Renault Master on uudistunut
Renault
“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.
Atradius
“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.
Atradius
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
Ensirekisteröinnit nousuun pitkästä aikaa
Tällainen on uusi Jeep Compass
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Auto Bild 6/2025 on kaupoissa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
FOKUS MEDIA
SEASin lelu
B&W Px7 S3
Musiikintuottajan hifi-elektroniikkaa
Audiolabilta kaksi uutta dacia
Canor Virtus A3
Tehosubbari Australiasta
Triodit taskussa
Orangelta edullinen vastamelukuuloke
ATC:n uusi aktiivinen jalustakaiutin
UUTTA
KOEAJOT
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
... Lisää
Kaupallinen yhteistyö
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
Ensirekisteröinnit nousuun pitkästä aikaa
Tällainen on uusi Jeep Compass
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Citroën on esitellyt seuraavan sukupolven C5 Aircrossin
Saako työsuhdeautolla lähteä ulkomaille?
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi