Keulatörmäys suoritettiin testissä noin 50 km/h nopeudella. Lopputulos osoitti, ettei tavallinen pyörienkuljetusteline auton katolla kykene törmäystilanteessa pitämään painavia sähköpolkupyöriä paikoillaan.​​

Keulatörmäys suoritettiin testissä noin 50 km/h nopeudella. Lopputulos osoitti, ettei tavallinen pyörienkuljetusteline auton katolla kykene törmäystilanteessa pitämään painavia sähköpolkupyöriä paikoillaan.​​

Tuhoisat seuraukset: Älä ikinä kuljeta sähköpolkupyörää henkilöauton kattotelineessä!

Mitä voikaan tapahtua kolari­ti­lan­teessa, jos henkilöauton katolle on kiinnitetty pyörän­kul­je­tus­te­li­neeseen sähköpolkupyörä? Saksalainen vakuutusyhtiö testasi seurauksia – ja lopputulos oli karmaiseva.

Auto Bild.Uutiset

Säh­kö­pol­ku­pyö­rä on haus­ka ja kai­kin ta­voin käy­tän­nöl­li­nen lai­te, jos­ta riit­tää pal­jon iloa. On kui­ten­kin eräs asia, joka kan­nat­taa pi­tää mie­les­sä, et­tei koi­du mah­dol­li­sia ikä­vyyk­siä. Säh­kö­pyö­rää au­tol­la kul­jet­ta­va ei eh­kä tule aja­tel­leek­si, et­tä säh­kö­käyt­töi­set pol­ku­pyö­rät ovat ai­van lii­an pai­na­via useim­pien pol­ku­pyö­rien kat­to­kul­je­tus­te­li­nei­den kan­to­ky­vyl­le.

Sak­sa­lai­nen va­kuu­tu­syh­tiö Al­li­anz päät­ti suo­rit­taa asi­an tii­moil­ta käy­tän­nön tes­tin, jos­sa hen­ki­lö­au­ton ka­tol­le asen­net­tiin pyö­rän­kul­je­tus­te­li­nei­siin kak­si säh­kö­pol­ku­pyö­rää.

Tä­män jäl­keen ajet­tiin ko­la­ri­tes­ti noin 50 km/h no­peu­del­la, ja sen seu­rauk­set oli­vat pöy­ris­tyt­tä­viä: joko säh­kö­pol­ku­pyö­rät sin­kou­tui­vat ir­ti tai vas­taa­vas­ti sekä säh­kö­pyö­rä kul­je­tus­te­li­nei­neen ir­to­si tör­mäys­ti­lan­tees­sa.

Säh­kö­pol­ku­pyö­rä on lait­tee­na ma­kea käyt­tää, mut­ta tu­lee muis­taa, et­tä sen oma­mas­sa on kor­kea. Säh­kö­pyö­rä pai­naa vah­vis­te­tun run­ko­ra­ken­teen­sa ja ak­ku­jen ta­kia ni­mit­täin huo­mat­ta­vas­ti yli 20 ki­loa.

Se tar­koit­taa suo­mek­si sitä, et­tä jos säh­kö­pyö­riä kul­je­te­taan ta­va­no­mai­sel­la, hen­ki­lö­au­ton ka­tol­le asen­net­ta­val­la kul­je­tus­te­li­neel­lä, tur­val­li­nen pai­no­ra­ja ylit­tyy mer­kit­tä­väs­ti.

Al­li­an­zin tes­tis­sä kat­to­kul­je­tus­te­li­neel­le asen­net­tiin kak­si säh­kö­pol­ku­pyö­rää – il­man ak­ku­ja. Kum­pi­kin pol­ku­pyö­rä pai­noin 24,5 ki­loa ja ne kiin­ni­tet­tiin kah­teen eri­lai­seen kat­to­te­li­nee­seen. Te­li­nei­den suu­rin sal­lit­tu kan­to­ky­ky oli 15–20 ki­loa.

Keu­la­tör­mäys suo­ri­tet­tiin tes­tis­sä noin 50 km/h no­peu­del­la ja lop­pu­tu­los osoit­ti, et­tei ta­val­li­nen pyö­rien­kul­je­tus­te­li­ne au­ton ka­tol­la ky­ke­ne tör­mäys­ti­lan­tees­sa pi­tä­mään pai­na­via säh­kö­pol­ku­pyö­riä pai­koil­laan.

Ko­la­ri­ti­lan­tees­sa kiin­ni­ty­se­le­men­tit kat­ke­a­vat ja pyö­rät sin­kou­tui­vat ka­tol­ta eteen­päin. Te­li­neis­tä lu­ja­ra­ken­tei­sem­pi ei pääs­tä­nyt pyö­rää ot­tees­taan, ja niin­pä koko te­li­ne pyö­ri­neen len­si tai­vaan tuu­liin.

Al­li­anz va­roit­taa kul­jet­ta­mas­ta säh­kö­pol­ku­pyö­riä hen­ki­lö­au­ton ka­tol­la, sil­lä te­li­nei­den suu­rin sal­lit­tu kan­to­ky­ky to­del­la­kin ylit­tyy.

Läh­tö­koh­tai­ses­ti säh­kö­pol­ku­pyö­riä on siis ai­heel­lis­ta kul­jet­taa au­ton ta­ka­na ole­vas­sa te­li­nees­sä.

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Yhdeksällä paikkakunnalla ilmaisia tuuli­la­si­tar­kas­tuksia

Auto Bild.Uutiset

Yhdeksällä paikkakunnalla ilmaisia tuuli­la­si­tar­kas­tuksia

Auto Bild.Uutiset
BBS:n taotut kevytmetallivanteet ovat näyttävät.

BBS:n taotut kevytmetallivanteet ovat näyttävät.

Juha Peltonen

Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä

Auto Bild.Koeajot
BBS:n taotut kevytmetallivanteet ovat näyttävät.

BBS:n taotut kevytmetallivanteet ovat näyttävät.

Juha Peltonen

Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä

Auto Bild.Koeajot
Keulan munuaiset kertovat kaikille, että kyseessä on BMW:n katumaasturi.

Keulan munuaiset kertovat kaikille, että kyseessä on BMW:n katumaasturi.

Toni Lindström

Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä

Auto Bild.Koeajot
Keulan munuaiset kertovat kaikille, että kyseessä on BMW:n katumaasturi.

Keulan munuaiset kertovat kaikille, että kyseessä on BMW:n katumaasturi.

Toni Lindström

Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN