Tuulilaseja korjataan nyt tavallista enemmän - syynä huonokuntoiset tiet

Autoklinikan kysely­tut­ki­muksen mukaan lähes kolmannes suomalaisista on joskus saanut vaurion autoonsa huonokuntoisen tien vuoksi.

Auto Bild.Uutiset

Vas­taa­ja­mää­riin suh­teu­tet­tu­na ylei­sim­piä tei­den ai­heut­ta­mat vau­ri­ot ovat Poh­jois-Suo­mes­sa. Kor­jaa­moil­la on näh­tä­vis­sä, et­tä tuu­li­la­si­se­son­ki on al­ka­mas­sa tänä vuon­na var­hain.

Va­hin­ko­kor­jaa­mo Au­tok­li­ni­kan tuo­re ky­se­ly pal­jas­taa, et­tä yli 28 % suo­ma­lai­sis­ta on jos­kus saa­nut vau­ri­on au­toon­sa huo­no­kun­toi­sen tien vuok­si. Vau­ri­on saa­nei­den osuus nou­see 35 %:iin, jos tar­kas­tel­laan vain au­ton omis­ta­via vas­taa­jia.

– Päät­ty­mäs­sä ole­van tal­ven kal­tai­set olo­suh­teet, eli run­sas läm­pö­ti­la­vaih­te­lu nol­lan mo­lem­min puo­lin, on tien­pin­noil­le rank­kaa. Jat­ku­va jää­ty­mi­nen ja su­la­mi­nen yh­dis­tet­ty­nä au­to­jen ai­heut­ta­maan ku­lu­maan voi ajan kans­sa joh­taa mu­re­ne­viin tien­pin­toi­hin tai kuop­piin, jot­ka taas ovat ris­ki au­toil­le, Au­tok­li­ni­kan alu­e­pääl­lik­kö Mik­ko Mat­ti­la sa­noo.

Tut­ki­mus­tu­los­ten mu­kaan hen­ki­lö­mää­räl­li­ses­ti eni­ten huo­no­kun­toi­sen tien vuok­si vau­ri­on saa­nei­ta on pää­kau­pun­ki­seu­dul­la. Suh­teel­li­ses­ti ties­tä joh­tu­van vau­ri­on saa­nei­den osuus on kui­ten­kin suu­rin Poh­jois-Suo­mes­sa (29 %).

– Vii­me ai­koi­na kor­jaa­moil­lam­me on näh­ty men­nei­tä tal­via enem­män la­si­vau­ri­oi­ta, kos­ka läm­pö­ti­la sa­haa nol­lan mo­lem­min puo­lin, tei­den pin­nat ku­lu­vat no­pe­am­min, ja myös hie­koi­tus­ta ker­tyy teil­le. Ke­vät ja sen myö­tä tuu­li­la­si­vau­ri­oi­den se­son­ki näyt­täi­si al­ka­van tänä vuon­na var­hain, Mat­ti­la to­te­aa.

– Mie­les­tä­ni pa­ras työ­ka­lu täl­lais­ten vau­ri­oi­den vält­tä­mi­seen ovat riit­tä­vät tur­va­vä­lit. Li­säk­si voi ol­la hyö­dyl­lis­tä las­kea hie­man ajo­no­peut­ta sekä tark­kail­la tien pin­taa kuop­pien va­ral­ta, mi­kä­li to­te­aa käy­te­tyn tien ole­van eri­tyi­sen huo­nos­sa kun­nos­sa, Mat­ti­la vink­kaa.

Ky­se­lyn to­teut­ti Syno In­ter­na­ti­o­nal Om­ni­bus-tut­ki­muk­se­na 6.–11. hel­mi­kuu­ta 2025. Ky­se­lyyn vas­ta­si ver­kos­sa 1 000 vä­hin­tään 18-vuo­ti­as­ta suo­ma­lais­ta. Otos on vä­es­töä de­mog­ra­fi­ses­ti edus­ta­va.

Au­to­Bild / Au­tok­li­nik­ka

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset
Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN