Uudistuneet Toyota GR Yaris -mallit saapuvat Suomeen loppukesästä 2024.
Toyota
Uudistunut Toyota GR Yaris: Nyt ennakkomyynnissä
Toyota GR Yaris on koko olemassaolonsa aikana kiinnostanut ja innostanut monia. Malli, jonka suunnittelussa on vankka jalansija Suomella ja jonka DNA:ssa kiehuu Toyotan pitkä autourheiluhistoria, on nyt uudistunut. Uutuuden ennakkomyynti alkaa Suomessa tällä viikolla.
Toyota Gazoo Racing on lupaus intohimosta autourheiluun ja samalla sen lupauksen lunastus. Niin WEC-sarjassa, Dakarissa kuin myös meille suomalaisille niin rakkaassa WRC-sarjassa menestyneen tiimin kädenjälki on ollut kuin menestyksen sivellin komean historian legendaariselle kankaalle.
TGR-toiminta on herättänyt uudelleen henkiin kaiken sen sinnikkyyden, päättäväisyyden ja insinööritaidon, joka on luonut legendoja.
Niiden joukossa on ihmisiä, kuten Ove Andersson, Hannu Mikkola, Markku Alen ja Juha Kankkunen.
Legendojen joukossa on myös mallinimiä, käsitteitä, paikkoja ja vuosilukuja: Corolla 1600. Celica. GT Four. ST185. Jyväskylä 1975.
Uudistuneen Toyota GR Yaris -mallin ennakkomyynti alkoi keskiviikkona 28.5.2024. Sport-varustetasoisen auton hinta on 65 695 € / 72 995 € (käsivalintainen vaihteisto / automaattivaihteisto) ja Premium-varustetason 70 456 € / 77 992 €.
Toyota
Näitä erikoismalleja saapuu Suomeen hyvin pieni määrä. Erikoismalleista kiinnostuneet voivat ottaa yhteyttä Toyota-jälleenmyyjään, ja osto-oikeus autoihin tullaan arpomaan kiinnostuneiden kesken.
Toyota
GR-urheiluistuimet, synteettinen mokkanahkaverhoilu sekä mm. metalliset poljinpinnat kuuluvat vakiovarusteluun. LED-ajovalot, peruutuskamera sekä navigointijärjestelmä kuuluvat mukavuusvarusteluun yhtä lailla lukuisten Toyota Safety Sense -turvallisuus- ja avustinjärjestelmien kanssa.
Toyota
Tämä kunniakas historia tuo tuulahduksensa Toyotan mallistoon. Oli kyse sitten hybridimalliemme GR Sport -varustetasoista ja niiden elegantin urheilullisesta viimeistelystä tai GR Supra- ja GR Yaris -malliemme raa’asta voimasta sekä hienostuneisuudesta, joka on kuin parhaimpaan silkkiin käärittyä kivikovaa lihasta – GR on tae jostain tavanomaisuudesta poikkeavasta. Poikkeavuudesta, jolla on tarina kerrottavanaan.
GR Yaris -mallin tarina alkoi Toyotan tehdessä paluuta rallin kuninkuusluokkaan. Paluu alkoi silloiseen Yaris-malliin perustuvalla WRC-kilpurilla, mutta kehitystyö uuden auton ympärillä oli jo alkanut.
Mallin oli tarkoitus silloisten FIA-säännösten mukaisesti olla nk. luokitusmalli, ja jälki oli sen mukaista. Vastaanotto tuolloin vuonna 2020 oli sen kuuluisan ”yleisön kohahduksen” saattelema.
Tämäkö on tosiaan kehitetty Toyota Yaris -mallista, tuosta kompaktin kokoluokan kestomenestyjästä?
Totta se oli, ja on edelleen. Euroopan suosituimpien autojen – ja Toyotan malleista Euroopan myydyimmän – joukkoon kuuluva Yaris luo uudistuneenkin mallin pohjan.
Tuolle pohjalle on jatkojalostettu mm. lukuisia testikilometrejä Suomessa kokenut GR FOUR -nelivetojärjestelmä, kolmisylinterinen turboahdettu bensiinimoottori, uusimman sukupolven aktiivisten avustin- ja turvajärjestelmien Toyota Safety Sense 3.0 sekä monia varusteita niin mukavuutta kuin ajettavuutta parantamaan.
Uudistuneen GR Yaris -mallin konehuone tarjoaa entistä kipakammat löylyt 280 hevosvoiman huipputehollaan ja 390 newtonmetrin maksimiväännöllään.
Toyota GR Yaris -mallistossa on saatavilla Suomessa kaksi eri edellä esiteltyä voimansiirtovaihtoehtoa ja kumpaankin on saatavilla kaksi eri varustetasoa.
Toyota
GR Yaris -mallistoon saadaan vieläkin suomalaisempi vivahde Kalle Rovanperä Edition -erikoismallin myötä. Erityisen ulkonäön lisäksi myös nelivetojärjestelmän ajotilat poikkeavat perusmallista – yksi ajotiloista on nimittäin pyhitetty donitsien pyörittelyyn.
Toyota
Tuo voima välitetään ajoalustan suuntaan joko tutun, kahdella sivuakselilla varustetun käsivalintaisen vaihteiston kautta tai täysin uuden, GAZOO Racing Direct -automaattivaihteiston kautta.
Toyotalla on automaailmassa jo aikaa sitten heitetty hyvästit kuluneelle kliseelle, jonka mukaan sporttiseen autoon ei kuuluisi automaattivaihteisto. Kyllä se voi kuulua, ja modernin teknologian ansiosta se on monesti käsivalintaista vaihteistoa (ja kuljettajaa) etevämpi.
Automaattivaihteisto on 8-nopeuksinen, ja vaihtotapahtuma on kaikissa tilanteissa käsivalintaista vaihteistoa nopeampi.
Eroksi näiden kahden vaihteiston välillä GR Yaris -mallissa jää lähinnä ideologinen ero ja auton sopivuus sille aiottuun käyttötarpeeseen.
GR Four -nelivetojärjestelmä perustuu tuttuun tyyliin voimanjakosuhteeltaan erittäin notkeaan, märällä monilevykytkimellä toteutetun takavedon tarkkaan proportionaaliseen ohjaukseen.
GR Four -nelivetojärjestelmä perustuu tuttuun tyyliin voimanjakosuhteeltaan erittäin notkeaan, märällä monilevykytkimellä toteutetun takavedon tarkkaan proportionaaliseen ohjaukseen.
Toyota
Kun käsitellään raakaa voimaa, on kiinnitettävä erityistä huomiota voimanohjauksen tarkkuuteen ja tarkoituksenmukaisuuteen.
Vasta tämän toteutuessa voidaan mahdollistaa erilaiset nelivedon toimintatavat kuljettajan tahtotilan mukaisesti nopeus, ajotila ja monet muut tekijät huomioiden.
Suomeen loppukesästä
Toyota GR Yaris -mallistossa on saatavilla Suomessa kaksi eri edellä esiteltyä voimansiirtovaihtoehtoa ja kumpaankin on saatavilla kaksi eri varustetasoa.
Sport-varustetaso on Toyotalle ominaiseen tyyliin luonnehdittavissa sanoilla ”erittäin kattava” tai ”kuuluuko tämä tosiaan jo perusvarustetasoon”.
GR-urheiluistuimet, synteettinen mokkanahkaverhoilu sekä mm. metalliset poljinpinnat kuuluvat vakiovarusteluun. LED-ajovalot, peruutuskamera sekä navigointijärjestelmä kuuluvat mukavuusvarusteluun yhtä lailla lukuisten Toyota Safety Sense -turvallisuus- ja avustinjärjestelmien kanssa.
Premium-varustetaso lisää varusteluun mm. taotut kevytmetallivanteet, JBL Premium -audiojärjestelmän sekä pysäköintitutkan.
GR Yaris -mallistoon saadaan vieläkin suomalaisempi vivahde Kalle Rovanperä Edition -erikoismallin myötä. Erityisen ulkonäön lisäksi myös nelivetojärjestelmän ajotilat poikkeavat perusmallista – yksi ajotiloista on nimittäin pyhitetty donitsien pyörittelyyn.
Näitä erikoismalleja saapuu Suomeen hyvin pieni määrä. Erikoismalleista kiinnostuneet voivat ottaa yhteyttä Toyota-jälleenmyyjään, ja osto-oikeus autoihin tullaan arpomaan kiinnostuneiden kesken.
Uudistuneen Toyota GR Yaris -mallin ennakkomyynti alkoi keskiviikkona 28.5.2024. Sport-varustetasoisen auton hinta on 65 695 € / 72 995 € (käsivalintainen vaihteisto / automaattivaihteisto) ja Premium-varustetason 70 456 € / 77 992 €.
Uudistuneet Toyota GR Yaris -mallit saapuvat Suomeen loppukesästä 2024.
Toyota-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Uusi Toyota GR Yaris, tärkeimmät tekniset tiedot*
Pituus (mm)
3 995
Leveys (mm)
1 805
Korkeus (mm)
1 455
Akseliväli (mm)
2 560
Raideleveys edessä (mm)
1 535
Raideleveys takana (mm)
1 565
Henkilömäärä
4
Omamassa (kg)
1280-1300 (GAZOO Racing Direct -automaattivaihteisto)
Moottori
suora 3-sylinterinen, turboahdin, ahtoilman jäähdytin
Tyyppi
G16E-GTS
Iskun pituus x sylinterin halkaisija (mm)
87,5 x 89,7
Iskutilavuus (cm3)
1 618
Suurin teho (hv/kW/r/min)
280 (206)/6500
Suurin vääntömomentti (Nm/r/min)
390/3250–4600
Voimansiirto
6-nopeuksinen iMT tai 8-nopeuksinen GAZOO Racing Direct -automaattivaihteisto
Vetotapa
GR-FOUR -neliveto, elektronisesti ohjattu monilevykytkin, kolme ajotapaa
Tasauspyörästöt edessä ja takana
torsen® LSD
Pyöräntuenta edessä
McPherson-joustintuet
Pyöräntuenta takana
Päällekkäiset kolmiotukivarret
Jarrut, edessä
356 mm jäähdytetyt levyt, nelimäntäiset satulat
Jarrut,- takana
297 mm jäähdytetyt levyt, kaksimäntäiset satulat
Vanteet
BBS 8J, taotut kevytmetallivanteet
Renkaat
225/40ZR18 Michelin Pilot Sport 4S
Polttoainesäiliön koko (l)
50
*Kaikki arvot vahvistetaan ajoneuvon lopullisella WVTA-tyyppihyväksynnällä
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Pyry Lautamäki on intohimoinen autokauppias.
Rinta-Joupin Autoliike
Pyry Lautamäki on intohimoinen autokauppias.
Rinta-Joupin Autoliike
Etusäleikössä on Toyota-logon sijaan Toyota-teksti. Ledikaukovalo antaa todella tehokkaasti valoa.
Juha Peltonen
Etusäleikössä on Toyota-logon sijaan Toyota-teksti. Ledikaukovalo antaa todella tehokkaasti valoa.
Juha Peltonen
Väylä
Väylä
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Toyota Kenshiki Forum: Uutuuksia pukkaa
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Sata vuotta Autotuojat ja -teollisuus ry:n ja koko autoalan historiaa yksissä kansissa
Routavauriokausi on täällä: Estä rengasvaurio asiantuntijan vinkeillä
Porsche Macan voitti talviautotestin
Auto Bild 4/2025 on kaupoissa
Uusi DS N°8 tarjoaa jopa 750 km sähköisen toimintamatkan
Renault 5 Turbo 3E – maailman ensimmäinen minisuperurheiluauto
Kialle neljä arvostettua iF Design Award -palkintoa
Autoala uskoo kasvuun – toimia tarvitaan Suomessa ja EU:ssa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Heini Riitahuhta: ”Voisi olla helpompaa olla puhtaasti muotoilija tai taiteilija, mutta olen antanut itselleni luvan olla molempia”
Kulminaatiopiste
Tehokas maakaapeli levysoittimille
Miespolvet vaihtuvat
Uusi Rotel-kuulokevahvistin
Shanlingin R2R-dac/kuuloke-/esivahvistin
Takaisin Pohjois-Karjalaan ja projektiksi autiotalo
Audiolab 6000A MKII
Koksu takabassoilla
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Toyota Kenshiki Forum: Uutuuksia pukkaa
Porsche Macan voitti talviautotestin
Uusi DS N°8 tarjoaa jopa 750 km sähköisen toimintamatkan
Renault 5 Turbo 3E – maailman ensimmäinen minisuperurheiluauto
Kialle neljä arvostettua iF Design Award -palkintoa
Autoala uskoo kasvuun – toimia tarvitaan Suomessa ja EU:ssa
Uuden Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Alpine A110 ensi kertaa myynnissä Suomessa
Kia EV4 esittelyssä AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa Helsingissä
Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa
LUETUIMMAT
Yleinen hybridiautoilla ajavien virhe voi aiheuttaa käynnistysongelmia talvipakkasilla
Sähköautolla ja polttomoottoriautolla 1 000 km Lappiin – Volkswagen vertaili ajoaikaa ja kustannuksia
Tällaisia autoja yli 65-vuotiaat ostavat
Uusi suomalainen innovaatio ravistelee vaihtoautojen kauppaa
Hyundai IONIQ 5 uudistuu ‒ myös hinnaltaan
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Mitsubishin uusi tulokas suosikkiluokkaan on Grandis
Peugeot vyöryttää sähköautoja maailmalle
Nopeammin ja pidemmälle kuin yhdelläkään Volvolla aikaisemmin: uusi ES90 lisää toimintamatkaa ja latausnopeutta
XPENG avasi myymälän Helsinkiin - uuden sähköautomerkin premium-autolla 52 minuutin latauksella Helsingistä Lappiin
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi