Uudistuneet Toyota GR Yaris -mallit saapuvat Suomeen loppukesästä 2024.
Toyota
Uudistunut Toyota GR Yaris: Nyt ennakkomyynnissä
Toyota GR Yaris on koko olemassaolonsa aikana kiinnostanut ja innostanut monia. Malli, jonka suunnittelussa on vankka jalansija Suomella ja jonka DNA:ssa kiehuu Toyotan pitkä autourheiluhistoria, on nyt uudistunut. Uutuuden ennakkomyynti alkaa Suomessa tällä viikolla.
Toyota Gazoo Racing on lupaus intohimosta autourheiluun ja samalla sen lupauksen lunastus. Niin WEC-sarjassa, Dakarissa kuin myös meille suomalaisille niin rakkaassa WRC-sarjassa menestyneen tiimin kädenjälki on ollut kuin menestyksen sivellin komean historian legendaariselle kankaalle.
TGR-toiminta on herättänyt uudelleen henkiin kaiken sen sinnikkyyden, päättäväisyyden ja insinööritaidon, joka on luonut legendoja.
Niiden joukossa on ihmisiä, kuten Ove Andersson, Hannu Mikkola, Markku Alen ja Juha Kankkunen.
Legendojen joukossa on myös mallinimiä, käsitteitä, paikkoja ja vuosilukuja: Corolla 1600. Celica. GT Four. ST185. Jyväskylä 1975.
Uudistuneen Toyota GR Yaris -mallin ennakkomyynti alkoi keskiviikkona 28.5.2024. Sport-varustetasoisen auton hinta on 65 695 € / 72 995 € (käsivalintainen vaihteisto / automaattivaihteisto) ja Premium-varustetason 70 456 € / 77 992 €.
Toyota
Näitä erikoismalleja saapuu Suomeen hyvin pieni määrä. Erikoismalleista kiinnostuneet voivat ottaa yhteyttä Toyota-jälleenmyyjään, ja osto-oikeus autoihin tullaan arpomaan kiinnostuneiden kesken.
Toyota
GR-urheiluistuimet, synteettinen mokkanahkaverhoilu sekä mm. metalliset poljinpinnat kuuluvat vakiovarusteluun. LED-ajovalot, peruutuskamera sekä navigointijärjestelmä kuuluvat mukavuusvarusteluun yhtä lailla lukuisten Toyota Safety Sense -turvallisuus- ja avustinjärjestelmien kanssa.
Toyota
Tämä kunniakas historia tuo tuulahduksensa Toyotan mallistoon. Oli kyse sitten hybridimalliemme GR Sport -varustetasoista ja niiden elegantin urheilullisesta viimeistelystä tai GR Supra- ja GR Yaris -malliemme raa’asta voimasta sekä hienostuneisuudesta, joka on kuin parhaimpaan silkkiin käärittyä kivikovaa lihasta – GR on tae jostain tavanomaisuudesta poikkeavasta. Poikkeavuudesta, jolla on tarina kerrottavanaan.
GR Yaris -mallin tarina alkoi Toyotan tehdessä paluuta rallin kuninkuusluokkaan. Paluu alkoi silloiseen Yaris-malliin perustuvalla WRC-kilpurilla, mutta kehitystyö uuden auton ympärillä oli jo alkanut.
Mallin oli tarkoitus silloisten FIA-säännösten mukaisesti olla nk. luokitusmalli, ja jälki oli sen mukaista. Vastaanotto tuolloin vuonna 2020 oli sen kuuluisan ”yleisön kohahduksen” saattelema.
Tämäkö on tosiaan kehitetty Toyota Yaris -mallista, tuosta kompaktin kokoluokan kestomenestyjästä?
Totta se oli, ja on edelleen. Euroopan suosituimpien autojen – ja Toyotan malleista Euroopan myydyimmän – joukkoon kuuluva Yaris luo uudistuneenkin mallin pohjan.
Tuolle pohjalle on jatkojalostettu mm. lukuisia testikilometrejä Suomessa kokenut GR FOUR -nelivetojärjestelmä, kolmisylinterinen turboahdettu bensiinimoottori, uusimman sukupolven aktiivisten avustin- ja turvajärjestelmien Toyota Safety Sense 3.0 sekä monia varusteita niin mukavuutta kuin ajettavuutta parantamaan.
Uudistuneen GR Yaris -mallin konehuone tarjoaa entistä kipakammat löylyt 280 hevosvoiman huipputehollaan ja 390 newtonmetrin maksimiväännöllään.
Toyota GR Yaris -mallistossa on saatavilla Suomessa kaksi eri edellä esiteltyä voimansiirtovaihtoehtoa ja kumpaankin on saatavilla kaksi eri varustetasoa.
Toyota
GR Yaris -mallistoon saadaan vieläkin suomalaisempi vivahde Kalle Rovanperä Edition -erikoismallin myötä. Erityisen ulkonäön lisäksi myös nelivetojärjestelmän ajotilat poikkeavat perusmallista – yksi ajotiloista on nimittäin pyhitetty donitsien pyörittelyyn.
Toyota
Tuo voima välitetään ajoalustan suuntaan joko tutun, kahdella sivuakselilla varustetun käsivalintaisen vaihteiston kautta tai täysin uuden, GAZOO Racing Direct -automaattivaihteiston kautta.
Toyotalla on automaailmassa jo aikaa sitten heitetty hyvästit kuluneelle kliseelle, jonka mukaan sporttiseen autoon ei kuuluisi automaattivaihteisto. Kyllä se voi kuulua, ja modernin teknologian ansiosta se on monesti käsivalintaista vaihteistoa (ja kuljettajaa) etevämpi.
Automaattivaihteisto on 8-nopeuksinen, ja vaihtotapahtuma on kaikissa tilanteissa käsivalintaista vaihteistoa nopeampi.
Eroksi näiden kahden vaihteiston välillä GR Yaris -mallissa jää lähinnä ideologinen ero ja auton sopivuus sille aiottuun käyttötarpeeseen.
GR Four -nelivetojärjestelmä perustuu tuttuun tyyliin voimanjakosuhteeltaan erittäin notkeaan, märällä monilevykytkimellä toteutetun takavedon tarkkaan proportionaaliseen ohjaukseen.
GR Four -nelivetojärjestelmä perustuu tuttuun tyyliin voimanjakosuhteeltaan erittäin notkeaan, märällä monilevykytkimellä toteutetun takavedon tarkkaan proportionaaliseen ohjaukseen.
Toyota
Kun käsitellään raakaa voimaa, on kiinnitettävä erityistä huomiota voimanohjauksen tarkkuuteen ja tarkoituksenmukaisuuteen.
Vasta tämän toteutuessa voidaan mahdollistaa erilaiset nelivedon toimintatavat kuljettajan tahtotilan mukaisesti nopeus, ajotila ja monet muut tekijät huomioiden.
Suomeen loppukesästä
Toyota GR Yaris -mallistossa on saatavilla Suomessa kaksi eri edellä esiteltyä voimansiirtovaihtoehtoa ja kumpaankin on saatavilla kaksi eri varustetasoa.
Sport-varustetaso on Toyotalle ominaiseen tyyliin luonnehdittavissa sanoilla ”erittäin kattava” tai ”kuuluuko tämä tosiaan jo perusvarustetasoon”.
GR-urheiluistuimet, synteettinen mokkanahkaverhoilu sekä mm. metalliset poljinpinnat kuuluvat vakiovarusteluun. LED-ajovalot, peruutuskamera sekä navigointijärjestelmä kuuluvat mukavuusvarusteluun yhtä lailla lukuisten Toyota Safety Sense -turvallisuus- ja avustinjärjestelmien kanssa.
Premium-varustetaso lisää varusteluun mm. taotut kevytmetallivanteet, JBL Premium -audiojärjestelmän sekä pysäköintitutkan.
GR Yaris -mallistoon saadaan vieläkin suomalaisempi vivahde Kalle Rovanperä Edition -erikoismallin myötä. Erityisen ulkonäön lisäksi myös nelivetojärjestelmän ajotilat poikkeavat perusmallista – yksi ajotiloista on nimittäin pyhitetty donitsien pyörittelyyn.
Näitä erikoismalleja saapuu Suomeen hyvin pieni määrä. Erikoismalleista kiinnostuneet voivat ottaa yhteyttä Toyota-jälleenmyyjään, ja osto-oikeus autoihin tullaan arpomaan kiinnostuneiden kesken.
Uudistuneen Toyota GR Yaris -mallin ennakkomyynti alkoi keskiviikkona 28.5.2024. Sport-varustetasoisen auton hinta on 65 695 € / 72 995 € (käsivalintainen vaihteisto / automaattivaihteisto) ja Premium-varustetason 70 456 € / 77 992 €.
Uudistuneet Toyota GR Yaris -mallit saapuvat Suomeen loppukesästä 2024.
Toyota-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Uusi Toyota GR Yaris, tärkeimmät tekniset tiedot*
Pituus (mm)
3 995
Leveys (mm)
1 805
Korkeus (mm)
1 455
Akseliväli (mm)
2 560
Raideleveys edessä (mm)
1 535
Raideleveys takana (mm)
1 565
Henkilömäärä
4
Omamassa (kg)
1280-1300 (GAZOO Racing Direct -automaattivaihteisto)
Moottori
suora 3-sylinterinen, turboahdin, ahtoilman jäähdytin
Tyyppi
G16E-GTS
Iskun pituus x sylinterin halkaisija (mm)
87,5 x 89,7
Iskutilavuus (cm3)
1 618
Suurin teho (hv/kW/r/min)
280 (206)/6500
Suurin vääntömomentti (Nm/r/min)
390/3250–4600
Voimansiirto
6-nopeuksinen iMT tai 8-nopeuksinen GAZOO Racing Direct -automaattivaihteisto
Vetotapa
GR-FOUR -neliveto, elektronisesti ohjattu monilevykytkin, kolme ajotapaa
Tasauspyörästöt edessä ja takana
torsen® LSD
Pyöräntuenta edessä
McPherson-joustintuet
Pyöräntuenta takana
Päällekkäiset kolmiotukivarret
Jarrut, edessä
356 mm jäähdytetyt levyt, nelimäntäiset satulat
Jarrut,- takana
297 mm jäähdytetyt levyt, kaksimäntäiset satulat
Vanteet
BBS 8J, taotut kevytmetallivanteet
Renkaat
225/40ZR18 Michelin Pilot Sport 4S
Polttoainesäiliön koko (l)
50
*Kaikki arvot vahvistetaan ajoneuvon lopullisella WVTA-tyyppihyväksynnällä
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
Suzuki ja Toyota: Syventävät yhteistyötä sähköistettyjen ajoneuvojen osalta
Auto Bild 14/2024 on kaupoissa
Kuudes OTA-päivityspaketti: Saatavana nykyisiin Smart-malleihin - 1.5.0-tason OTA-päivitykset tuovat suosikkiasetukset yhden painikkeen taakse
Uusi Audi A5 -perhe: Suorituskykyistä kevythybriditeknologiaa
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Porsche Taycan Turbo GT varustettuna Weissach-paketilla: Vaikuttava osoitus kilparatapotentiaalista – tekaisi kolme ennätystä kolmella mantereella
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
Koeajossa Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid GR Sport: Taloudellista suorituskykyä
Koeajossa Mercedes-Benz A 250 e A AMG Line: Hinnakas kasvojenkohotus
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Uutta elektroniikkaa Cambridgesta
Lehtorin askel
Super-Lintonit
Burleskitaiteilijan talossa on salonkitunnelmaa & sukuaarteita
Täyttä kultaa
Muotoilija Tatu Laakso veistää mielellään puuta käsityökaluilla ja inspiroituu anatomisista piirroksista
Tehokas lähtötason cd-soitin
Aatami pöydälle
Täysin analoginen
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
Suzuki ja Toyota: Syventävät yhteistyötä sähköistettyjen ajoneuvojen osalta
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
Suzuki ja Toyota: Syventävät yhteistyötä sähköistettyjen ajoneuvojen osalta
Kuudes OTA-päivityspaketti: Saatavana nykyisiin Smart-malleihin - 1.5.0-tason OTA-päivitykset tuovat suosikkiasetukset yhden painikkeen taakse
Uusi Audi A5 -perhe: Suorituskykyistä kevythybriditeknologiaa
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana
Täyssähköinen Ford E-Tourneo Courier: Laajentaa täyssähköisten Fordien mallistoa
Uudet Citroën C4 ja Citroën C4 X: Erityistä mukavuutta
LUETUIMMAT
Hennessey H1000 Escalade-V -katumaasturi: Ahmii superautoja evääksi
Volkswagen ID.4 GTX ja ID.5 GTX -nelivetomallit: Hinnoiteltiin entistä edullisemmin ja kattavammin varustein – asiakasetu varusteet huomioiden jopa 11 500 euroa
Täysin uusi Škoda Elroq: Sähköauto suosittuun kompaktien katumaasturien kokoluokkaan - toimintamatka jopa yli 570 kilometriä
Ensimmäiset täyssähköiset Ford Caprit: Nyt matkalla ensimmäisille Capri-asiakkaille lähes neljään vuosikymmeneen
Uudet Citroën C4 ja Citroën C4 X: Erityistä mukavuutta
Uusi ladattava hybridi Audi A3 Sportback TFSI e: Sähköinen toimintamatka yli kaksinkertaistui jopa 143 kilometriin - myynti alkaa Suomessa lokakuussa
Peugeotin uusi Long Range -mallisto: Peugeot E-3008 Long Range yltää jopa 700 km toimintamatkaan, yhdessä Peugeot E-5008 Long Range -mallin kanssa
Tesla Model Y: Nyt saatavana Suomessa 7-paikkaisena versiona
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Uusi Mini Cooper Cabriolet: Varustettu täysautomaattisella katolla
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI
Rahan säästäminen vertailemalla eri lainavaihtoehtoja
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI