Uudistuneet Toyota GR Yaris -mallit saapuvat Suomeen loppukesästä 2024.

Uudistuneet Toyota GR Yaris -mallit saapuvat Suomeen loppukesästä 2024.

Toyota

Uudistunut Toyota GR Yaris: Nyt ennakkomyynnissä

Toyota GR Yaris on koko olemassaolonsa aikana kiinnostanut ja innostanut monia. Malli, jonka suunnittelussa on vankka jalansija Suomella ja jonka DNA:ssa kiehuu Toyotan pitkä autour­hei­lu­his­toria, on nyt uudistunut. Uutuuden ennakkomyynti alkaa Suomessa tällä viikolla.

Auto Bild.Uutiset

To­yo­ta Ga­zoo Ra­cing on lu­paus in­to­hi­mos­ta au­tour­hei­luun ja sa­mal­la sen lu­pauk­sen lu­nas­tus. Niin WEC-sar­jas­sa, Da­ka­ris­sa kuin myös meil­le suo­ma­lai­sil­le niin rak­kaas­sa WRC-sar­jas­sa me­nes­ty­neen tii­min kä­den­jäl­ki on ol­lut kuin me­nes­tyk­sen si­vel­lin ko­me­an his­to­ri­an le­gen­daa­ri­sel­le kan­kaal­le.

TGR-toi­min­ta on he­rät­tä­nyt uu­del­leen hen­kiin kai­ken sen sin­nik­kyy­den, päät­tä­väi­syy­den ja in­si­nöö­ri­tai­don, joka on luo­nut le­gen­do­ja.

Nii­den jou­kos­sa on ih­mi­siä, ku­ten Ove An­ders­son, Han­nu Mik­ko­la, Mark­ku Alen ja Juha Kank­ku­nen.

Le­gen­do­jen jou­kos­sa on myös mal­li­ni­miä, kä­sit­tei­tä, paik­ko­ja ja vuo­si­lu­ku­ja: Co­rol­la 1600. Ce­li­ca. GT Four. ST185. Jy­väs­ky­lä 1975.

Uudistuneen Toyota GR Yaris -mallin ennakkomyynti alkoi keskiviikkona 28.5.2024. Sport-varustetasoisen auton hinta on 65 695 € / 72 995 € (käsivalintainen vaihteisto / automaattivaihteisto) ja Premium-varustetason 70 456 € / 77 992 €.

Uudistuneen Toyota GR Yaris -mallin ennakkomyynti alkoi keskiviikkona 28.5.2024. Sport-varustetasoisen auton hinta on 65 695 € / 72 995 € (käsivalintainen vaihteisto / automaattivaihteisto) ja Premium-varustetason 70 456 € / 77 992 €.

Toyota

Näitä erikoismalleja saapuu Suomeen hyvin pieni määrä. Erikoismalleista kiinnostuneet voivat ottaa yhteyttä Toyota-jälleenmyyjään, ja osto-oikeus autoihin tullaan arpomaan kiinnostuneiden kesken.

Näitä erikoismalleja saapuu Suomeen hyvin pieni määrä. Erikoismalleista kiinnostuneet voivat ottaa yhteyttä Toyota-jälleenmyyjään, ja osto-oikeus autoihin tullaan arpomaan kiinnostuneiden kesken.

Toyota

GR-urheiluistuimet, synteettinen mokkanahkaverhoilu sekä mm. metalliset poljinpinnat kuuluvat vakiovarusteluun. LED-ajovalot, peruutuskamera sekä navigointijärjestelmä kuuluvat mukavuusvarusteluun yhtä lailla lukuisten Toyota Safety Sense -turvallisuus- ja avustinjärjestelmien kanssa.

GR-urheiluistuimet, synteettinen mokkanahkaverhoilu sekä mm. metalliset poljinpinnat kuuluvat vakiovarusteluun. LED-ajovalot, peruutuskamera sekä navigointijärjestelmä kuuluvat mukavuusvarusteluun yhtä lailla lukuisten Toyota Safety Sense -turvallisuus- ja avustinjärjestelmien kanssa.

Toyota

Tämä kun­ni­a­kas his­to­ria tuo tuu­lah­duk­sen­sa To­yo­tan mal­lis­toon. Oli kyse sit­ten hyb­ri­di­mal­liem­me GR Sport -va­rus­te­ta­sois­ta ja nii­den ele­gan­tin ur­hei­lul­li­ses­ta vii­meis­te­lys­tä tai GR Sup­ra- ja GR Ya­ris -mal­liem­me raa’as­ta voi­mas­ta sekä hie­nos­tu­nei­suu­des­ta, joka on kuin par­haim­paan silk­kiin kää­rit­tyä ki­vi­ko­vaa li­has­ta – GR on tae jos­tain ta­va­no­mai­suu­des­ta poik­ke­a­vas­ta. Poik­ke­a­vuu­des­ta, jol­la on ta­ri­na ker­rot­ta­va­naan.

GR Ya­ris -mal­lin ta­ri­na al­koi To­yo­tan teh­des­sä pa­luu­ta ral­lin ku­nin­kuus­luok­kaan. Pa­luu al­koi sil­loi­seen Ya­ris-mal­liin pe­rus­tu­val­la WRC-kil­pu­ril­la, mut­ta ke­hi­tys­työ uu­den au­ton ym­pä­ril­lä oli jo al­ka­nut.

Mal­lin oli tar­koi­tus sil­lois­ten FIA-sään­nös­ten mu­kai­ses­ti ol­la nk. luo­ki­tus­mal­li, ja jäl­ki oli sen mu­kais­ta. Vas­taa­not­to tuol­loin vuon­na 2020 oli sen kuu­lui­san ”ylei­sön ko­hah­duk­sen” saat­te­le­ma.

Tä­mä­kö on to­si­aan ke­hi­tet­ty To­yo­ta Ya­ris -mal­lis­ta, tuos­ta kom­pak­tin ko­ko­luo­kan kes­to­me­nes­ty­jäs­tä?

Tot­ta se oli, ja on edel­leen. Eu­roo­pan suo­si­tuim­pien au­to­jen – ja To­yo­tan mal­leis­ta Eu­roo­pan myy­dyim­män – jouk­koon kuu­lu­va Ya­ris luo uu­dis­tu­neen­kin mal­lin poh­jan.

Tuol­le poh­jal­le on jat­ko­ja­los­tet­tu mm. lu­kui­sia tes­ti­ki­lo­met­re­jä Suo­mes­sa ko­ke­nut GR FOUR -ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mä, kol­mi­sy­lin­te­ri­nen tur­bo­ah­det­tu ben­sii­ni­moot­to­ri, uu­sim­man su­ku­pol­ven ak­tii­vis­ten avus­tin- ja tur­va­jär­jes­tel­mien To­yo­ta Sa­fe­ty Sen­se 3.0 sekä mo­nia va­rus­tei­ta niin mu­ka­vuut­ta kuin ajet­ta­vuut­ta pa­ran­ta­maan.

Uu­dis­tu­neen GR Ya­ris -mal­lin ko­ne­huo­ne tar­jo­aa en­tis­tä ki­pa­kam­mat löy­lyt 280 he­vos­voi­man huip­pu­te­hol­laan ja 390 new­ton­met­rin mak­si­mi­vään­nöl­lään.

Toyota GR Yaris -mallistossa on saatavilla Suomessa kaksi eri edellä esiteltyä voimansiirtovaihtoehtoa ja kumpaankin on saatavilla kaksi eri varustetasoa.

Toyota GR Yaris -mallistossa on saatavilla Suomessa kaksi eri edellä esiteltyä voimansiirtovaihtoehtoa ja kumpaankin on saatavilla kaksi eri varustetasoa.

Toyota

GR Yaris -mallistoon saadaan vieläkin suomalaisempi vivahde Kalle Rovanperä Edition -erikoismallin myötä. Erityisen ulkonäön lisäksi myös nelivetojärjestelmän ajotilat poikkeavat perusmallista – yksi ajotiloista on nimittäin pyhitetty donitsien pyörittelyyn.

GR Yaris -mallistoon saadaan vieläkin suomalaisempi vivahde Kalle Rovanperä Edition -erikoismallin myötä. Erityisen ulkonäön lisäksi myös nelivetojärjestelmän ajotilat poikkeavat perusmallista – yksi ajotiloista on nimittäin pyhitetty donitsien pyörittelyyn.

Toyota

Tuo voi­ma vä­li­te­tään ajo­a­lus­tan suun­taan joko tu­tun, kah­del­la si­vu­ak­se­lil­la va­rus­te­tun kä­si­va­lin­tai­sen vaih­teis­ton kaut­ta tai täy­sin uu­den, GA­ZOO Ra­cing Di­rect -au­to­maat­ti­vaih­teis­ton kaut­ta.

To­yo­tal­la on au­to­maa­il­mas­sa jo ai­kaa sit­ten hei­tet­ty hy­väs­tit ku­lu­neel­le kli­seel­le, jon­ka mu­kaan sport­ti­seen au­toon ei kuu­lui­si au­to­maat­ti­vaih­teis­to. Kyl­lä se voi kuu­lua, ja mo­der­nin tek­no­lo­gi­an an­si­os­ta se on mo­nes­ti kä­si­va­lin­tais­ta vaih­teis­toa (ja kul­jet­ta­jaa) ete­väm­pi.

Au­to­maat­ti­vaih­teis­to on 8-no­peuk­si­nen, ja vaih­to­ta­pah­tu­ma on kai­kis­sa ti­lan­teis­sa kä­si­va­lin­tais­ta vaih­teis­toa no­pe­am­pi.

Erok­si näi­den kah­den vaih­teis­ton vä­lil­lä GR Ya­ris -mal­lis­sa jää lä­hin­nä ide­o­lo­gi­nen ero ja au­ton so­pi­vuus sil­le ai­ot­tuun käyt­tö­tar­pee­seen.

GR Four -ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mä pe­rus­tuu tut­tuun tyy­liin voi­man­ja­ko­suh­teel­taan erit­täin not­ke­aan, mä­räl­lä mo­ni­le­vy­kyt­ki­mel­lä to­teu­te­tun ta­ka­ve­don tark­kaan pro­por­ti­o­naa­li­seen oh­jauk­seen.

GR Four -nelivetojärjestelmä perustuu tuttuun tyyliin voimanjakosuhteeltaan erittäin notkeaan, märällä monilevykytkimellä toteutetun takavedon tarkkaan proportionaaliseen ohjaukseen.

GR Four -nelivetojärjestelmä perustuu tuttuun tyyliin voimanjakosuhteeltaan erittäin notkeaan, märällä monilevykytkimellä toteutetun takavedon tarkkaan proportionaaliseen ohjaukseen.

Toyota

Kun kä­si­tel­lään raa­kaa voi­maa, on kiin­ni­tet­tä­vä eri­tyis­tä huo­mi­o­ta voi­ma­noh­jauk­sen tark­kuu­teen ja tar­koi­tuk­sen­mu­kai­suu­teen.

Vas­ta tä­män to­teu­tu­es­sa voi­daan mah­dol­lis­taa eri­lai­set ne­li­ve­don toi­min­ta­ta­vat kul­jet­ta­jan tah­to­ti­lan mu­kai­ses­ti no­peus, ajo­ti­la ja mo­net muut te­ki­jät huo­mi­oi­den.

Suo­meen lop­pu­ke­säs­tä

To­yo­ta GR Ya­ris -mal­lis­tos­sa on saa­ta­vil­la Suo­mes­sa kak­si eri edel­lä esi­tel­tyä voi­man­siir­to­vaih­to­eh­toa ja kum­paan­kin on saa­ta­vil­la kak­si eri va­rus­te­ta­soa.

Sport-va­rus­te­ta­so on To­yo­tal­le omi­nai­seen tyy­liin luon­neh­dit­ta­vis­sa sa­noil­la ”erit­täin kat­ta­va” tai ”kuu­luu­ko tämä to­si­aan jo pe­rus­va­rus­te­ta­soon”.

GR-ur­hei­luis­tui­met, syn­teet­ti­nen mok­ka­nah­ka­ver­hoi­lu sekä mm. me­tal­li­set pol­jin­pin­nat kuu­lu­vat va­ki­o­va­rus­te­luun. LED-ajo­va­lot, pe­ruu­tus­ka­me­ra sekä na­vi­goin­ti­jär­jes­tel­mä kuu­lu­vat mu­ka­vuus­va­rus­te­luun yh­tä lail­la lu­kuis­ten To­yo­ta Sa­fe­ty Sen­se -tur­val­li­suus- ja avus­tin­jär­jes­tel­mien kans­sa.

Pre­mium-va­rus­te­ta­so li­sää va­rus­te­luun mm. ta­o­tut ke­vyt­me­tal­li­van­teet, JBL Pre­mium -au­di­o­jär­jes­tel­män sekä py­sä­köin­ti­tut­kan.

GR Ya­ris -mal­lis­toon saa­daan vie­lä­kin suo­ma­lai­sem­pi vi­vah­de Kal­le Ro­van­pe­rä Edi­ti­on -eri­kois­mal­lin myö­tä. Eri­tyi­sen ul­ko­nä­ön li­säk­si myös ne­li­ve­to­jär­jes­tel­män ajo­ti­lat poik­ke­a­vat pe­rus­mal­lis­ta – yk­si ajo­ti­lois­ta on ni­mit­täin py­hi­tet­ty do­nit­sien pyö­rit­te­lyyn.

Näi­tä eri­kois­mal­le­ja saa­puu Suo­meen hy­vin pie­ni mää­rä. Eri­kois­mal­leis­ta kiin­nos­tu­neet voi­vat ot­taa yh­teyt­tä To­yo­ta-jäl­leen­myy­jään, ja os­to-oi­keus au­toi­hin tul­laan ar­po­maan kiin­nos­tu­nei­den kes­ken.

Uu­dis­tu­neen To­yo­ta GR Ya­ris -mal­lin en­nak­ko­myyn­ti al­koi kes­ki­viik­ko­na 28.5.2024. Sport-va­rus­te­ta­soi­sen au­ton hin­ta on 65 695 € / 72 995 € (kä­si­va­lin­tai­nen vaih­teis­to / au­to­maat­ti­vaih­teis­to) ja Pre­mium-va­rus­te­ta­son 70 456 € / 77 992 €.

Uu­dis­tu­neet To­yo­ta GR Ya­ris -mal­lit saa­pu­vat Suo­meen lop­pu­ke­säs­tä 2024.

To­yo­ta-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Uu­si To­yo­ta GR Ya­ris, tär­keim­mät tek­ni­set tie­dot*

Pi­tuus (mm)

3 995

Le­veys (mm)

1 805

Kor­keus (mm)

1 455

Ak­se­li­vä­li (mm)

2 560

Rai­de­le­veys edes­sä (mm)

1 535

Rai­de­le­veys ta­ka­na (mm)

1 565

Hen­ki­lö­mää­rä

4

Oma­mas­sa (kg)

1280-1300 (GA­ZOO Ra­cing Di­rect -au­to­maat­ti­vaih­teis­to)

Moot­to­ri

suo­ra 3-sy­lin­te­ri­nen, tur­bo­ah­din, ah­toil­man jääh­dy­tin

Tyyp­pi

G16E-GTS

Is­kun pi­tuus x sy­lin­te­rin hal­kai­si­ja (mm)

87,5 x 89,7

Is­ku­ti­la­vuus (cm3)

1 618

Suu­rin teho (hv/kW/r/min)

280 (206)/6500

Suu­rin vään­tö­mo­ment­ti (Nm/r/min)

390/3250–4600

Voi­man­siir­to

6-no­peuk­si­nen iMT tai 8-no­peuk­si­nen GA­ZOO Ra­cing Di­rect -au­to­maat­ti­vaih­teis­to

Ve­to­ta­pa

GR-FOUR -ne­li­ve­to, elekt­ro­ni­ses­ti oh­jat­tu mo­ni­le­vy­kyt­kin, kol­me ajo­ta­paa

Ta­saus­pyö­räs­töt edes­sä ja ta­ka­na

tor­sen® LSD

Pyö­rän­tu­en­ta edes­sä

McPher­son-jous­tin­tu­et

Pyö­rän­tu­en­ta ta­ka­na

Pääl­lek­käi­set kol­mi­o­tu­ki­var­ret

Jar­rut, edes­sä

356 mm jääh­dy­te­tyt le­vyt, ne­li­män­täi­set sa­tu­lat

Jar­rut,- ta­ka­na

297 mm jääh­dy­te­tyt le­vyt, kak­si­män­täi­set sa­tu­lat

Van­teet

BBS 8J, ta­o­tut ke­vyt­me­tal­li­van­teet

Ren­kaat

225/40ZR18 Mic­he­lin Pi­lot Sport 4S

Polt­to­ai­ne­säi­li­ön koko (l)

50

*Kaik­ki ar­vot vah­vis­te­taan ajo­neu­von lo­pul­li­sel­la WVTA-tyyp­pi­hy­väk­syn­näl­lä

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset
Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN