330-milliset jarrulevyt ja kiinteät nelimäntäiset Monobloc-jarrusatulat molemmilla akseleilla takaavat, että Porsche 911 Targa 4 myös pysähtyy ripeästi. Porsche 911 Targa 4S  versiossa on puolestaan 350 mm:n jarrulevyt ja punaiseksi maalatut jarrusatulat, joissa on kuusi mäntää edessä ja neljä takana. Hiilikuitukeraamiset Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB)  jarrut ovat saatavissa lisävarusteena.

330-milliset jarrulevyt ja kiinteät nelimäntäiset Monobloc-jarrusatulat molemmilla akseleilla takaavat, että Porsche 911 Targa 4 myös pysähtyy ripeästi. Porsche 911 Targa 4S versiossa on puolestaan 350 mm:n jarrulevyt ja punaiseksi maalatut jarrusatulat, joissa on kuusi mäntää edessä ja neljä takana. Hiilikuitukeraamiset Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) jarrut ovat saatavissa lisävarusteena.

Uusi Porsche 911 Targa: Kahdeksatta sukupolvea

Porschen uusi 911-sukupolvi täydentyy kesäksi kolmannella korimallilla, kun yhtiö esittelee nelivetoiset Porsche 911 Targa 4- ja Porsche 911 Targa 4S uutuusmallit Coupé- ja Cabriolet-korimallien jatkoksi.

Auto Bild.Superautot

Porsc­he 911 Tar­ga -mal­lien lei­maa-an­ta­va­na piir­tee­nä on edel­leen in­no­va­tii­vi­nen, täy­sin au­to­maat­ti­nen kat­to­jär­jes­tel­mä. Vuo­den 1965 le­gen­daa­ri­sen al­ku­pe­räi­sen Tar­gan ta­voin jär­jes­tel­mä koos­tuu le­ve­äs­tä tur­va­kaa­res­ta, etuis­tuin­ten pääl­le siir­ty­väs­tä kat­to-osas­ta ja kaar­tu­vas­ta ta­kaik­ku­nas­ta.

Ka­ton avaa­mi­nen ja sul­ke­mi­nen käy kä­te­väs­ti vain 19 se­kun­nis­sa.

Uu­sien Tar­ga-mal­lien voi­man­läh­tee­nä on kah­del­la tur­bo­ah­ti­mel­la va­rus­tet­tu kuu­si­sy­lin­te­ri­nen ja kol­mi­lit­rai­nen bok­se­ri­moot­to­ri, joka ke­hit­tää Porsc­he 911 Tar­ga 4 mal­lis­sa te­hoa 385 hv ja kii­dät­tää Sport Chrono li­sä­va­rus­te­pa­ke­til­la va­rus­te­tun au­ton nol­las­ta sa­taan ki­lo­met­riin tun­nis­sa vain 4,2 se­kun­nis­sa – yh­den se­kun­nin kym­me­nyk­sen no­pe­am­min kuin ai­kai­sem­min.

Porsc­he 911 Tar­ga 4S:n vas­taa­vat lu­ke­mat ovat 450 hv ja 3,6 se­kun­tia (nel­jä se­kun­nin kym­me­nys­tä vä­hem­män kuin en­nen).

Porsc­he 911 Tar­ga 4 yl­tää 289 km/h:n ja 4S pe­rä­ti 304 km/h:n huip­pu­no­peu­teen. Edel­li­siin mal­lei­hin ver­rat­tu­na huip­pu­no­peu­det ovat kas­va­neet 2 ja 3 km/h.

Mo­lem­mis­sa mal­li­ver­si­ois­sa on va­ki­o­na kah­dek­san­vaih­tei­nen PDK-kak­sois­kyt­kin­vaih­teis­to ja äly­käs Porsc­he Trac­ti­on Ma­na­ge­ment (PTM) ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mä.

Porsc­he 911 Tar­ga 4S on mah­dol­lis­ta va­rus­taa myös uu­del­la 7-vaih­tei­sel­la ma­nu­aa­li­vaih­teis­tol­la, jon­ka kyl­ki­äi­se­nä tu­lee Sport Chrono pa­ket­ti.

Mo­lem­pien 911-mal­lien va­rus­te­lua on laa­jen­net­tu myös uu­del­la tek­no­lo­gi­al­la. Nii­hin on saa­ta­vis­sa nyt en­sim­mäis­tä ker­taa muun mu­as­sa mu­kau­tu­val­la Porsc­he In­noD­ri­ve -va­ki­o­no­peus­sää­ti­mel­lä.

Pa­ran­nel­tu Smart­lift-toi­min­to mah­dol­lis­taa maa­va­ran ko­rot­ta­mi­sen ar­ki­käyt­töä var­ten. Kat­ta­va Porsc­he Te­quip­ment li­sä­va­rus­te­va­li­koi­ma ja Porsc­he Exc­lu­si­ve Ma­nu­fak­tu­rin uu­det per­so­noin­ti­vaih­to­eh­dot li­sää­vät va­lin­nan­va­raa en­ti­ses­tään.

Li­säk­si ke­sä­kuus­sa lan­see­rat­ta­va 911 Tar­ga eri­kois­mal­li tuo 911-mal­lis­toon en­tis­tä­kin enem­män pe­rin­teis­tä tyy­liä, aja­ton­ta muo­toi­lua ja huip­pu­tek­no­lo­gi­aa.

Ta­lou­del­li­nen kak­soi­sah­det­tu bok­se­ri­moot­to­ri

Uu­sis­sa Porsc­he 911 Tar­ga va­ri­an­teis­sa on en­tis­tä enem­män pot­kua 911 Car­re­ra mal­leis­ta tut­tu­jen tur­bo­ah­det­tu­jen kol­mi­lit­rais­ten ja kuu­si­sy­lin­te­ris­ten bok­se­ri­moot­to­rien an­si­os­ta.

Moot­to­rien uu­dis­ta­mi­nen ko­hen­taa en­ti­ses­tään pait­si suo­ri­tus­ky­kyä, myös päi­vit­täis­tä käy­tän­nöl­li­syyt­tä. Porsc­he 911 Tar­ga 4:n voi­man­läh­de ke­hit­tää 385 he­vos­voi­man huip­pu­te­hon (15 hv enem­män kuin ai­kai­sem­mas­sa mal­lis­sa) 6500 kier­rok­sel­la mi­nuu­tis­sa. 450 Nm:n mak­si­mi­vään­tö on käy­tet­tä­vis­sä laa­jal­la 1950–5000 kier­rok­sen käyn­ti­no­peu­sa­lu­eel­la.

Porsc­he 911 Tar­ga 4S:n moot­to­ri tuot­taa te­hoa pe­rä­ti 450 hv (+ 30 hv ai­kai­sem­paan mal­liin ver­rat­tu­na) ja vään­tää vah­vim­mil­laan 530 Nm (+ 30 Nm) kier­ro­sa­lu­eel­la 2300–5000 r/min.

Op­ti­moi­tu ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mä ta­kaa par­haan mah­dol­li­sen pi­don

Täy­sin uu­sien ne­li­ve­to­mal­lien en­tis­tä pa­rem­pi suo­ri­tus­ky­ky on saa­tu ai­kaan ke­hit­tä­mäl­lä etu­ak­se­lin veto-omi­nai­suuk­sia. Kyt­kin ja ta­saus­pyö­räs­tö ovat ve­si­jääh­dyt­tei­set, ja nii­den kes­tä­vyyt­tä ja kuor­mi­tet­ta­vuut­ta on pa­ran­net­tu vah­vis­te­tuil­la kyt­kin­le­vyil­lä.

Kyt­ki­men en­tis­tä pa­rem­pi sää­tö­tark­kuus yh­dis­tet­ty­nä Porsc­he Trac­ti­on Ma­na­ge­ment (PTM) ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mään ta­kaa, et­tä pito on pa­ras mah­dol­li­nen kai­kis­sa tie­o­lo­suh­teis­sa.

Pa­ran­net­tu alus­ta li­sää mu­ka­vuut­ta ja tur­val­li­suut­ta

PASM-ak­tii­vi­jou­si­tus kuu­luu uu­sien 911 Tar­ga mal­lien va­ki­o­va­rus­te­luun. Jär­jes­tel­mä op­ti­moi ajo­mu­ka­vuu­den ja oh­jat­ta­vuu­den sää­tä­mäl­lä is­kun­vai­men­nus­ta au­to­maat­ti­ses­ti ajo­ti­lan­teen mu­kaan. PASM-jär­jes­tel­mäs­sä on kak­si va­lit­ta­vis­sa ole­vaa toi­min­ta­ti­laa: Nor­mal ja Sport.

Porsc­he Tor­que Vec­to­ring Plus (PTV Plus) jär­jes­tel­mä, jo­hon on yh­dis­tet­ty muut­tu­va­suh­tei­nen ta­ka­ta­saus­pyö­räs­tön luk­ko, on 911 Tar­ga 4S:n va­ki­o­va­rus­te. 911 Tar­ga 4 ver­si­oon se on saa­ta­vis­sa li­sä­va­rus­tee­na.

Takana katseen kiinnittävät levennetty, ajonopeuden mukaan laajeneva takaspoileri ja saumattomasti integroitu tyylikäs valonauha. Kaikki korin ulkoiset muotoiluelementit auton sivuilla on valmistettu alumiinista.

Takana katseen kiinnittävät levennetty, ajonopeuden mukaan laajeneva takaspoileri ja saumattomasti integroitu tyylikäs valonauha. Kaikki korin ulkoiset muotoiluelementit auton sivuilla on valmistettu alumiinista.

Muiden kahdeksannen sukupolven Porsche 911  muunnosten tavoin Targa-mallien vakiovarusteluun kuuluu myös Porsche Wet mode  ajotila. Jos etupyöräkoteloihin sijoitetut anturit havaitsevat tienpinnalla vettä, mittariston näyttöön tulee näkyviin viesti, joka kehottaa kuljettajaa ottamaan Wet mode  tilan käyttöön.

Muiden kahdeksannen sukupolven Porsche 911 muunnosten tavoin Targa-mallien vakiovarusteluun kuuluu myös Porsche Wet mode ajotila. Jos etupyöräkoteloihin sijoitetut anturit havaitsevat tienpinnalla vettä, mittariston näyttöön tulee näkyviin viesti, joka kehottaa kuljettajaa ottamaan Wet mode tilan käyttöön.

Kun kul­jet­ta­ja ak­ti­voi yl­lä ole­vas­sa ku­va­teks­tis­sä mai­ni­tun Wet Mode -ajo­ti­lan ma­nu­aa­li­ses­ti, ajo­a­se­tuk­set mu­kau­tu­vat mä­rän ke­lin vaa­ti­muk­siin taa­ten par­haan mah­dol­li­sen ajo­va­kau­den.

Porsc­he 911 Tar­ga 4:n ajo­dy­na­mii­kan täy­den­tä­vät 19-tuu­mai­set ke­vyt­me­tal­li­van­teet ja 235/40 ZR koon ren­kaat edes­sä sekä 20 tuu­man van­teet ja 295/35 ZR ren­kaat ta­ka­na. 4S-mal­lis­sa on va­ki­o­na 245/35 ZR koon ren­kaat ja 20-tuu­mai­set van­teet etu­ak­se­lil­la ja 305/30 ZR koon ren­kaat ja 21 tuu­man van­teet ta­ka­na.

Oma­laa­tui­nen Tar­ga-muo­toi­lu on saa­nut mo­der­nin tul­kin­nan

992-mal­li­su­ku­pol­ven muo­toi­lu­piir­teet an­ta­vat Porsc­he 911 Tar­gal­le sen lei­mal­li­sen ul­ko­a­sun. Etu­pyö­rä­ko­te­lot ovat muh­ke­am­mat kuin ai­kai­sem­mis­sa mal­li­ver­si­ois­sa, ja etu­pel­lin tun­nu­so­mai­nen sy­ven­nys LED-ajo­va­lo­jen vä­lis­sä tuo mie­leen en­sim­mäi­set 911-su­ku­pol­vet.

Ta­ka­na kat­seen kiin­nit­tä­vät le­ven­net­ty, ajo­no­peu­den mu­kaan laa­je­ne­va ta­kas­poi­le­ri ja sau­mat­to­mas­ti in­teg­roi­tu tyy­li­käs va­lo­nau­ha. Kaik­ki ko­rin ul­koi­set muo­toi­lu­e­le­men­tit au­ton si­vuil­la on val­mis­tet­tu alu­mii­nis­ta.

Oh­jaa­moa hal­lit­see sel­ke­ä­lin­jai­nen ko­je­lau­ta upo­tet­tui­ne mit­ta­rei­neen, joka on saa­nut ins­pi­raa­ti­on­sa 70-lu­vun 911-mal­leis­ta. Kier­ros­lu­ku­mit­ta­ri on Porsc­hel­le tyy­pil­li­seen ta­paan kes­kel­lä, ja sen ym­pä­ril­le on si­joi­tet­tu kak­si ka­pe­aa, ke­hyk­se­tön­tä ajo­tie­to­näyt­töä.

Porsc­he Com­mu­ni­ca­ti­on Ma­na­ge­ment (PCM) -jär­jes­tel­män 10,9-tuu­mai­sen kes­kus­näy­tön al­la on kom­pak­ti sää­din­pa­nee­li, jon­ka vii­del­lä pai­nik­keel­la on mah­dol­lis­ta hal­li­ta suo­raan au­ton tär­keim­piä toi­min­to­ja.

Va­ki­o­va­rus­te­luun kuu­lu­vaan PCM-jär­jes­tel­mään on in­teg­roi­tu par­vi­ä­lyä hyö­dyn­tä­vä on­li­ne-na­vi­goin­ti ja Con­nect Plus -mo­duu­li sekä Ap­p­le Car Play® .

Uu­den ur­hei­lu­au­to­tyy­pin esi­ku­va jo vuo­des­ta 1965

Porsc­he 911 Tar­ga 2.0 oli täy­sin uu­den­lai­sen au­to­tyy­pin edel­lä­kä­vi­jä, kun se jul­kis­tet­tiin vuon­na 1965. Tur­va­kaa­rel­la va­rus­tet­tu­na tur­val­li­se­na avo­au­to­na alun pe­rin mark­ki­noi­tu Tar­ga loi pian pe­rus­tan ai­van uu­del­le au­to­kon­sep­til­le ja muo­dos­tui ajan mit­taan tyy­li-iko­nik­si.

Näi­hin päi­viin as­ti Porsc­he on pys­ty­nyt yh­dis­tä­mään Porsc­he 911 Tar­gas­sa kah­den eri au­to­tyy­pin par­haat puo­let: avo­au­ton tar­jo­a­man va­pau­den tun­teen ja coupé-mal­lin tur­val­li­suu­den ja jo­ka­päi­väi­sen mu­ka­vuu­den.

Maa­il­man en­sie­sit­te­ly Porsc­hen omas­sa Web-TV:ssä 9:11 Ma­ga­zi­ne -ka­na­val­la

Porsc­he esit­te­lee en­sim­mäis­tä ker­taa Porsc­he 911 Tar­ga -mal­lit omal­la 9:11 Ma­ga­zi­ne -ka­na­val­laan ver­kos­sa. Porsc­hen 911- ja 718-mal­li­sar­jois­ta vas­taa­va joh­ta­ja tri Frank-Stef­fen Wal­li­ser esit­te­lee au­to­jen uu­det omi­nai­suu­det yh­des­sä Porsc­hen brän­di­lä­het­ti­läi­den ten­nis­täh­ti Ma­ria Sha­ra­po­van ja kil­pa-aja­ja Jörg Berg­meis­te­rin kans­sa osoit­tees­sa https://911-ma­ga­zi­ne.porsc­he.com.

Elo­kuus­sa 2020

Uu­det Porsc­he 911 Tar­ga mal­lit tuo­daan mark­ki­noil­le elo­kuus­ta 2020 al­ka­en.

Porsc­he 911 Tar­gan hin­nat Suo­mes­sa al­ka­vat 207 599,88 eu­ros­ta (911 Tar­ga PDK) ja Tar­ga 4S:n 231 177,76 eu­ros­ta 7-por­tai­sel­la ma­nu­aa­li­vaih­teis­tol­la. 911 Tar­ga 4S PDK:n hin­nat al­ka­vat 235 808,80 eu­ros­ta. Hin­nat si­säl­tä­vät ar­von­li­sä­ve­ron sekä au­to­ve­ron.

Porsc­he 911 Tar­ga 4 PDK:

hin­ta al­ka­en 207 599,88 €, yh­dis­tet­ty polt­to­ai­neen­ku­lu­tus 10,5 l/100 km, yh­dis­te­tyt CO2-pääs­töt 237 g/km.

Porsc­he 911 Tar­ga 4S:

hin­ta al­ka­en 231 177,76 €, yh­dis­tet­ty polt­to­ai­neen­ku­lu­tus 10,4 l/100 km, yh­dis­te­tyt CO2-pääs­töt 235 g/km.

Porsc­he 911 Tar­ga 4S PDK:

hin­ta al­ka­en 235 808,80 €, yh­dis­tet­ty polt­to­ai­neen­ku­lu­tus 10,7 l/100 km, yh­dis­te­tyt CO2-pääs­töt 243 g/km.

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turval­li­suusk­ri­teerejä

Auto Bild.Uutiset

Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turval­li­suusk­ri­teerejä

Auto Bild.Uutiset
Taycan Levin jääradalla

Taycan Levin jääradalla

Porsche

Porsche Taycanille GUINNESS WORLD RECORDS™ -titteli – yli 17 kilometriä yhtäjaksoista driftausta jääradalla

Auto Bild.Uutiset
Taycan Levin jääradalla

Taycan Levin jääradalla

Porsche

Porsche Taycanille GUINNESS WORLD RECORDS™ -titteli – yli 17 kilometriä yhtäjaksoista driftausta jääradalla

Auto Bild.Uutiset

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN