330-milliset jarrulevyt ja kiinteät nelimäntäiset Monobloc-jarrusatulat molemmilla akseleilla takaavat, että Porsche 911 Targa 4 myös pysähtyy ripeästi. Porsche 911 Targa 4S versiossa on puolestaan 350 mm:n jarrulevyt ja punaiseksi maalatut jarrusatulat, joissa on kuusi mäntää edessä ja neljä takana. Hiilikuitukeraamiset Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) jarrut ovat saatavissa lisävarusteena.
Uusi Porsche 911 Targa: Kahdeksatta sukupolvea
Porschen uusi 911-sukupolvi täydentyy kesäksi kolmannella korimallilla, kun yhtiö esittelee nelivetoiset Porsche 911 Targa 4- ja Porsche 911 Targa 4S uutuusmallit Coupé- ja Cabriolet-korimallien jatkoksi.
Porsche 911 Targa -mallien leimaa-antavana piirteenä on edelleen innovatiivinen, täysin automaattinen kattojärjestelmä. Vuoden 1965 legendaarisen alkuperäisen Targan tavoin järjestelmä koostuu leveästä turvakaaresta, etuistuinten päälle siirtyvästä katto-osasta ja kaartuvasta takaikkunasta.
Katon avaaminen ja sulkeminen käy kätevästi vain 19 sekunnissa.
Uusien Targa-mallien voimanlähteenä on kahdella turboahtimella varustettu kuusisylinterinen ja kolmilitrainen bokserimoottori, joka kehittää Porsche 911 Targa 4 mallissa tehoa 385 hv ja kiidättää Sport Chrono lisävarustepaketilla varustetun auton nollasta sataan kilometriin tunnissa vain 4,2 sekunnissa – yhden sekunnin kymmenyksen nopeammin kuin aikaisemmin.
Porsche 911 Targa 4S:n vastaavat lukemat ovat 450 hv ja 3,6 sekuntia (neljä sekunnin kymmenystä vähemmän kuin ennen).
Porsche 911 Targa 4 yltää 289 km/h:n ja 4S peräti 304 km/h:n huippunopeuteen. Edellisiin malleihin verrattuna huippunopeudet ovat kasvaneet 2 ja 3 km/h.
Molemmissa malliversioissa on vakiona kahdeksanvaihteinen PDK-kaksoiskytkinvaihteisto ja älykäs Porsche Traction Management (PTM) nelivetojärjestelmä.
Porsche 911 Targa 4S on mahdollista varustaa myös uudella 7-vaihteisella manuaalivaihteistolla, jonka kylkiäisenä tulee Sport Chrono paketti.
Molempien 911-mallien varustelua on laajennettu myös uudella teknologialla. Niihin on saatavissa nyt ensimmäistä kertaa muun muassa mukautuvalla Porsche InnoDrive -vakionopeussäätimellä.
Paranneltu Smartlift-toiminto mahdollistaa maavaran korottamisen arkikäyttöä varten. Kattava Porsche Tequipment lisävarustevalikoima ja Porsche Exclusive Manufakturin uudet personointivaihtoehdot lisäävät valinnanvaraa entisestään.
Lisäksi kesäkuussa lanseerattava 911 Targa erikoismalli tuo 911-mallistoon entistäkin enemmän perinteistä tyyliä, ajatonta muotoilua ja huipputeknologiaa.
Taloudellinen kaksoisahdettu bokserimoottori
Uusissa Porsche 911 Targa varianteissa on entistä enemmän potkua 911 Carrera malleista tuttujen turboahdettujen kolmilitraisten ja kuusisylinteristen bokserimoottorien ansiosta.
Moottorien uudistaminen kohentaa entisestään paitsi suorituskykyä, myös päivittäistä käytännöllisyyttä. Porsche 911 Targa 4:n voimanlähde kehittää 385 hevosvoiman huipputehon (15 hv enemmän kuin aikaisemmassa mallissa) 6500 kierroksella minuutissa. 450 Nm:n maksimivääntö on käytettävissä laajalla 1950–5000 kierroksen käyntinopeusalueella.
Porsche 911 Targa 4S:n moottori tuottaa tehoa peräti 450 hv (+ 30 hv aikaisempaan malliin verrattuna) ja vääntää vahvimmillaan 530 Nm (+ 30 Nm) kierrosalueella 2300–5000 r/min.
Optimoitu nelivetojärjestelmä takaa parhaan mahdollisen pidon
Täysin uusien nelivetomallien entistä parempi suorituskyky on saatu aikaan kehittämällä etuakselin veto-ominaisuuksia. Kytkin ja tasauspyörästö ovat vesijäähdytteiset, ja niiden kestävyyttä ja kuormitettavuutta on parannettu vahvistetuilla kytkinlevyillä.
Kytkimen entistä parempi säätötarkkuus yhdistettynä Porsche Traction Management (PTM) nelivetojärjestelmään takaa, että pito on paras mahdollinen kaikissa tieolosuhteissa.
Parannettu alusta lisää mukavuutta ja turvallisuutta
PASM-aktiivijousitus kuuluu uusien 911 Targa mallien vakiovarusteluun. Järjestelmä optimoi ajomukavuuden ja ohjattavuuden säätämällä iskunvaimennusta automaattisesti ajotilanteen mukaan. PASM-järjestelmässä on kaksi valittavissa olevaa toimintatilaa: Normal ja Sport.
Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) järjestelmä, johon on yhdistetty muuttuvasuhteinen takatasauspyörästön lukko, on 911 Targa 4S:n vakiovaruste. 911 Targa 4 versioon se on saatavissa lisävarusteena.
Takana katseen kiinnittävät levennetty, ajonopeuden mukaan laajeneva takaspoileri ja saumattomasti integroitu tyylikäs valonauha. Kaikki korin ulkoiset muotoiluelementit auton sivuilla on valmistettu alumiinista.
Muiden kahdeksannen sukupolven Porsche 911 muunnosten tavoin Targa-mallien vakiovarusteluun kuuluu myös Porsche Wet mode ajotila. Jos etupyöräkoteloihin sijoitetut anturit havaitsevat tienpinnalla vettä, mittariston näyttöön tulee näkyviin viesti, joka kehottaa kuljettajaa ottamaan Wet mode tilan käyttöön.
Kun kuljettaja aktivoi yllä olevassa kuvatekstissä mainitun Wet Mode -ajotilan manuaalisesti, ajoasetukset mukautuvat märän kelin vaatimuksiin taaten parhaan mahdollisen ajovakauden.
Porsche 911 Targa 4:n ajodynamiikan täydentävät 19-tuumaiset kevytmetallivanteet ja 235/40 ZR koon renkaat edessä sekä 20 tuuman vanteet ja 295/35 ZR renkaat takana. 4S-mallissa on vakiona 245/35 ZR koon renkaat ja 20-tuumaiset vanteet etuakselilla ja 305/30 ZR koon renkaat ja 21 tuuman vanteet takana.
Omalaatuinen Targa-muotoilu on saanut modernin tulkinnan
992-mallisukupolven muotoilupiirteet antavat Porsche 911 Targalle sen leimallisen ulkoasun. Etupyöräkotelot ovat muhkeammat kuin aikaisemmissa malliversioissa, ja etupellin tunnusomainen syvennys LED-ajovalojen välissä tuo mieleen ensimmäiset 911-sukupolvet.
Takana katseen kiinnittävät levennetty, ajonopeuden mukaan laajeneva takaspoileri ja saumattomasti integroitu tyylikäs valonauha. Kaikki korin ulkoiset muotoiluelementit auton sivuilla on valmistettu alumiinista.
Ohjaamoa hallitsee selkeälinjainen kojelauta upotettuine mittareineen, joka on saanut inspiraationsa 70-luvun 911-malleista. Kierroslukumittari on Porschelle tyypilliseen tapaan keskellä, ja sen ympärille on sijoitettu kaksi kapeaa, kehyksetöntä ajotietonäyttöä.
Porsche Communication Management (PCM) -järjestelmän 10,9-tuumaisen keskusnäytön alla on kompakti säädinpaneeli, jonka viidellä painikkeella on mahdollista hallita suoraan auton tärkeimpiä toimintoja.
Vakiovarusteluun kuuluvaan PCM-järjestelmään on integroitu parviälyä hyödyntävä online-navigointi ja Connect Plus -moduuli sekä Apple Car Play® .
Uuden urheiluautotyypin esikuva jo vuodesta 1965
Porsche 911 Targa 2.0 oli täysin uudenlaisen autotyypin edelläkävijä, kun se julkistettiin vuonna 1965. Turvakaarella varustettuna turvallisena avoautona alun perin markkinoitu Targa loi pian perustan aivan uudelle autokonseptille ja muodostui ajan mittaan tyyli-ikoniksi.
Näihin päiviin asti Porsche on pystynyt yhdistämään Porsche 911 Targassa kahden eri autotyypin parhaat puolet: avoauton tarjoaman vapauden tunteen ja coupé-mallin turvallisuuden ja jokapäiväisen mukavuuden.
Maailman ensiesittely Porschen omassa Web-TV:ssä 9:11 Magazine -kanavalla
Porsche esittelee ensimmäistä kertaa Porsche 911 Targa -mallit omalla 9:11 Magazine -kanavallaan verkossa. Porschen 911- ja 718-mallisarjoista vastaava johtaja tri Frank-Steffen Walliser esittelee autojen uudet ominaisuudet yhdessä Porschen brändilähettiläiden tennistähti Maria Sharapovan ja kilpa-ajaja Jörg Bergmeisterin kanssa osoitteessa https://911-magazine.porsche.com.
Elokuussa 2020
Uudet Porsche 911 Targa mallit tuodaan markkinoille elokuusta 2020 alkaen.
Porsche 911 Targan hinnat Suomessa alkavat 207 599,88 eurosta (911 Targa PDK) ja Targa 4S:n 231 177,76 eurosta 7-portaisella manuaalivaihteistolla. 911 Targa 4S PDK:n hinnat alkavat 235 808,80 eurosta. Hinnat sisältävät arvonlisäveron sekä autoveron.
Porsche 911 Targa 4 PDK:
hinta alkaen 207 599,88 €, yhdistetty polttoaineenkulutus 10,5 l/100 km, yhdistetyt CO2-päästöt 237 g/km.
Porsche 911 Targa 4S:
hinta alkaen 231 177,76 €, yhdistetty polttoaineenkulutus 10,4 l/100 km, yhdistetyt CO2-päästöt 235 g/km.
Porsche 911 Targa 4S PDK:
hinta alkaen 235 808,80 €, yhdistetty polttoaineenkulutus 10,7 l/100 km, yhdistetyt CO2-päästöt 243 g/km.
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Audi A3 facelift ja täysin uusi Audi A3 allstreet: Urheilullisempi muotoilu ja laajennettu vakiovarustelu
Auto Bild 4/2024 on kaupoissa
Porsche Taycan: Mallisto laajenee Taycan Turbo GT ja Taycan Turbo GT Weissach -versioin
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
Koeajossa Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi: Vetokykyinen lataushybridi
Koeajossa Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys: Hienostunutta sähköajoa
Koeajossa Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 152 kW: Houkutteleva tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A All-Terrain: Korkeampi farkku
Koeajossa Honda Civic Hybrid Advance: Isompaa kokoluokkaa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Hirsitalon runko paljaaksi ja kaikki uusiksi alusta asti
Elipsonin tehokkaampi pallo
SMSL:ltä daciton kuulokevahvistin
Louisen kesähuvilalla lomaillaan ja järjestetään tapahtumia
Heed juhlii
Paula asuu vuokralla Helsingin Kaapelitehtaalla tapahtumien, museoiden ja konserttien keskellä
Laadukasta immersiivistä ääntä
Puren klassikkoradiot
Näin värjäät pääsiäismunat keittiöstä löytyvillä aineksilla
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Audi A3 facelift ja täysin uusi Audi A3 allstreet: Urheilullisempi muotoilu ja laajennettu vakiovarustelu
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Uudistunut Toyota Yaris Cross: Saapuu Suomeen kesällä - nyt ennakkomyynnissä
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Uusi nimi: Autoverkkokauppa.fi on nyt Auto Bassadone
LUETUIMMAT
Škoda Octavia: Uudistetun ulkoasun ohella tarjolle tulevat uuden sukupolven Matrix LED -ajovalot sekä esimerkiksi ChatGPT-botin integrointi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Mitsubishi: Lanseeraa Suomessa Aja ja palauta -konseptin – uusi auto käyttöön 349 €/kk
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Volkswagen ID.7 Tourer: Täyssähköinen farmari tarjoaa jopa 598 kilometriä toimintamatkaa
Volvo Cars: Esittelee uudistuksia ja yhdenmukaistaa mallinimiä
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Polestar 3: Tuotanto alkaa – alkuvaiheen testituotanto suoritettu onnistuneesti Yhdysvalloissa
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN