Hyundai näkee vedyn merkittävässä roolissa kestävän tulevaisuuden rakentamisessa ja vähentämässä yhteiskunnan riippuvuutta fossiilisista polttoaineista. Valmistaja on ollut kaksi vuosikymmentä polttokennoteknologian kehityksen eturintamassa.

Hyundai näkee vedyn merkittävässä roolissa kestävän tulevaisuuden rakentamisessa ja vähentämässä yhteiskunnan riippuvuutta fossiilisista polttoaineista. Valmistaja on ollut kaksi vuosikymmentä polttokennoteknologian kehityksen eturintamassa.

Hyundai

Vetypolt­to­ken­noauto Hyundai Nexo: Myyntiin myös Suomessa – ja koeajettavissa näillä paikkakunnilla

Hyundai Motor Finland Oy tuo maahan­tuon­ti­oh­jel­maansa vetyauto Hyundai Nexon. Automallin hinta Suomessa on 79 990 euroa, ja auto on tilattavissa tästä päivästä alkaen. Poltto­ken­no­au­tolla ajamista pääsee kokeilemaan tiistaina 13.9. starttaavalla Hyundain KOE x AJA -kiertueella.

Auto Bild.Uutiset

Hy­un­dai Nexo on toi­sen su­ku­pol­ven SUV-ko­ri­mal­lin polt­to­ken­no­käyt­töi­nen säh­kö­au­to (FCEV). In­no­va­tii­vi­sen polt­to­ken­no­au­ton käyt­tö­voi­ma­na on puh­das vety, pa­ko­put­kes­ta tu­lee vain ve­si­höy­ryä ja Hy­un­dai Nexo jopa suo­dat­taa ja puh­dis­taa il­maa ajon ai­ka­na.

Au­ton toi­min­ta­mat­ka on 666 ki­lo­met­riä WLTP-mit­taus­ta­van mu­kaan ja sen tank­kaa­mi­nen vie vas­taa­van ajan kuin polt­to­moot­to­ri­au­ton tank­kaa­mi­nen, eli noin vii­si mi­nuut­tia.

Ve­ty­tan­kin koko on 156,6 lit­raa / 6,33 kg.

Hy­un­dai Ne­xon muo­toi­lu on saa­nut ins­pi­raa­ti­on­sa luon­nos­ta, puh­tau­des­ta ja rau­hal­li­suu­des­ta. Au­ton si­lu­et­ti on vir­ta­vii­vai­nen ja kat­to kel­lu­va.

Hy­un­dai Ne­xon val­mis­tuk­ses­sa on käy­tet­ty UL-ser­ti­fi­oi­tu­ja (Un­derw­ri­ters La­bo­ra­to­ries) bi­o­ma­te­ri­aa­le­ja kai­kil­la pin­noil­la, mikä kom­pen­soi Hy­un­dai Ne­xon hii­li­ja­lan­jäl­keä 20 pro­sent­tia.

Lin­ja­kas muo­toi­lu pa­ran­taa il­ma­vir­taus­ta ja vä­hen­tää il­man­vas­tus­ta sekä polt­to­ai­neen­ku­lu­tus­ta.

Si­joit­tuu kool­taan Tuc­so­nin ja San­ta Fen vä­li­maas­toon

Au­ton yh­dis­tet­ty ve­dyn­ku­lu­tus on 0,95 kg / 100 km ja CO2-pääs­töt 0 g/km WLTP-mit­taus­ta­van mu­kaan. Te­hoa Hy­un­dai Ne­xos­sa on 163 he­vos­voi­maa.

Ko­kon­sa puo­les­ta Hy­un­dai Nexo si­joit­tuu Hy­un­dai-mal­lis­tos­sa Hy­un­dai Tuc­son- ja Hy­un­dai San­ta Fe -ka­tu­maas­tu­rei­den vä­liin, jo­ten ky­sees­sä on hy­vin­kin ti­la­va SUV-mal­li.

Kokonsa puolesta Hyundai Nexo sijoittuu Hyundai-mallistossa Hyundai Tucson- ja Hyundai Santa Fe -katumaastureiden väliin

Kokonsa puolesta Hyundai Nexo sijoittuu Hyundai-mallistossa Hyundai Tucson- ja Hyundai Santa Fe -katumaastureiden väliin

Hyundai

Ta­va­ra­ti­lan koko (VDA) on Hy­un­dai Ne­xos­sa 461 lit­raa.

Huo­mi­o­nar­vois­ta on myös Hy­un­dai Ne­xon 1 889 kg:n oma­mas­sa, joka on eri­tyi­ses­ti ak­ku­säh­kö­au­toi­hin ver­rat­tu­na var­sin vä­hän.

"Hy­un­dai Nexo on mie­len­kiin­toi­nen lisä merk­kim­me laa­jaan säh­köi­seen mal­lis­toon. Suo­mes­sa ku­lu­van vuo­den ai­ka­na en­si­re­kis­te­röi­dyis­tä Hy­un­dain hen­ki­lö­au­tois­ta jo pe­rä­ti 32,2 pro­sent­tia on täys­säh­kö­mal­le­ja", Hy­un­dai Mo­tor Fin­land Oy:n toi­mi­tus­joh­ta­ja Esa Ku­rik­ka sa­noo.

"Eu­roo­pan teil­lä vety on jo var­tee­no­tet­ta­va vaih­to­eh­to myös ras­kaan lii­ken­teen puo­lel­la, ja Hy­un­dail­ta löy­tyy mal­lis­tos­ta niin ve­dyl­lä kul­ke­va kuor­ma-au­to kuin lin­ja-au­to­kin. Ha­lu­am­me ol­la omal­ta osal­tam­me mu­ka­na tar­jo­a­mas­sa asi­ak­kail­lem­me edis­tyk­sel­lis­tä tek­no­lo­gi­aa, vaik­ka em­me Ne­xos­ta po­vaa­kaan eri­tyis­tä myyn­ti­hit­tiä", Ku­rik­ka li­sää.

Hy­un­dai Nexo on va­rus­tet­tu edis­tyk­sel­li­sil­lä au­to­no­mi­sil­la ajo-omi­nai­suuk­sil­la ja älyk­käil­lä kul­jet­ta­jaa avus­ta­vil­la jär­jes­tel­mil­lä.

Polttokennoauto on koeajettavissa syys-lokakuun aikana Hyundain KOE x AJA -koeajokiertueella Salossa, Maarianhaminassa, Kokkolassa, Rovaniemellä, Kajaanissa, Iisalmessa, Orivedellä, Lahdessa, Kotkassa ja Järvenpäässä.

Polttokennoauto on koeajettavissa syys-lokakuun aikana Hyundain KOE x AJA -koeajokiertueella Salossa, Maarianhaminassa, Kokkolassa, Rovaniemellä, Kajaanissa, Iisalmessa, Orivedellä, Lahdessa, Kotkassa ja Järvenpäässä.

Hyundai

Hy­un­dai Nexo on Hy­un­dai-mal­lis­ton en­sim­mäi­nen mal­li, joka toi tar­jol­le Re­mo­te Smart Par­king As­sist (RSPA) -etä­py­sä­köin­ti­toi­min­non.

Täyt­tääk­seen kor­keim­mat eu­roop­pa­lai­set tur­val­li­suus­s­tan­dar­dit, Hy­un­dai Nexo tar­jo­aa yh­den luok­kan­sa par­hais­ta tur­va­pa­ke­teis­ta.

Hy­un­dai Ne­xon Smart­Sen­se-tur­val­li­suus­va­rus­te­luun kuu­lu­vat mm. kat­ve­a­lu­et­ta val­vo­va ka­me­ra ja näyt­tö mit­ta­ris­tos­sa Blind-Spot View Mo­ni­tor (BVM), 360° Sur­round View Mo­ni­tor -ka­me­ra­jär­jes­tel­mä (SVM), kais­tal­la­py­sy­mi­sa­vus­tin ja kais­tal­la­pi­to­a­vus­tin, tör­mäyk­sen vält­tä­mi­sa­vus­tin ja­lan­kul­ki­joi­den tun­nis­tuk­sel­la, kat­ve­a­lu­een tör­mäyk­sen­vält­tä­mi­sa­vus­tin Blind-spot Col­li­si­on-avoi­dan­ce As­sist (BCA) sekä ris­te­ä­vän lii­ken­teen Rear Cross-traf­fic Col­li­si­on-avoi­dan­ce As­sist -tör­mäyk­sen­vält­tä­mi­sa­vus­tin pe­ruu­tet­ta­es­sa (RCCA).

Hy­un­dai Nexo on va­rus­tet­tu 10,25 tuu­man di­gi­taa­a­li­sel­la mit­ta­ris­tol­la ja 12,3 tuu­man na­vi­goin­ti­jär­jes­tel­mäl­lä.

Blu­e­link-te­le­ma­tiik­ka­pal­ve­lu mah­dol­lis­taa yh­tey­den pi­tä­mi­sen au­toon etä­nä; äly­pu­he­lin­so­vel­luk­sel­la voi esi­mer­kik­si tar­kis­taa au­ton si­jain­nin tai ovat­ko au­ton ovet lu­kos­sa ja tar­vit­ta­es­sa lu­ki­ta tai ava­ta ne.

Hy­un­dai Nexo val­mis­te­taan Ul­sa­nis­sa, Ete­lä-Ko­re­as­sa. Tuo­tan­to­mää­rä vuo­si­na 2019 ja 2020 oli 6 000 kap­pa­let­ta, jois­ta Eu­roo­pas­sa on myy­ty yli 1 000 kap­pa­let­ta. Suo­men teil­lä liik­kuu tois­tai­sek­si yk­si, vuon­na 2021 en­si­re­kis­te­röi­ty Hy­un­dai Nexo.

Hy­un­dai Ne­xon hin­ta Suo­mes­sa on 79 990 €, va­paa au­to­e­tu 1 050 €/kk ja käyt­tö­e­tu 1 005 €/kk.

Polt­to­ken­no­au­to on ko­ea­jet­ta­vis­sa syys-lo­ka­kuun ai­ka­na Hy­un­dain KOE x AJA -ko­ea­jo­kier­tu­eel­la Sa­los­sa, Maa­ri­an­ha­mi­nas­sa, Kok­ko­las­sa, Ro­va­nie­mel­lä, Ka­jaa­nis­sa, Ii­sal­mes­sa, Ori­ve­del­lä, Lah­des­sa, Kot­kas­sa ja Jär­ven­pääs­sä.

Li­sä­tie­to­ja ko­ea­jo­kier­tu­ees­ta Hy­un­dain verk­ko­si­vuil­la: hy­un­dai.fi/kier­tue.

Hy­un­dai puh­taam­man liik­ku­mi­sen edis­tä­jä­nä

Hy­un­dai nä­kee ve­dyn mer­kit­tä­väs­sä roo­lis­sa kes­tä­vän tu­le­vai­suu­den ra­ken­ta­mi­ses­sa ja vä­hen­tä­mäs­sä yh­teis­kun­nan riip­pu­vuut­ta fos­sii­li­sis­ta polt­to­ai­neis­ta. Val­mis­ta­ja on ol­lut kak­si vuo­si­kym­men­tä polt­to­ken­no­tek­no­lo­gi­an ke­hi­tyk­sen etu­rin­ta­mas­sa.

En­sim­mäi­sen polt­to­ken­no­au­ton­sa, San­ta Fe FCEV -pro­to­tyy­pin, Hy­un­dai ke­hit­ti vuon­na 1998.

Vuon­na 2013 esi­tel­tiin Tuc­son ix35 Fuel Cell, joka ava­si oven polt­to­ken­no­au­to­jen mas­sa­tuo­tan­nol­le.

Vuon­na 2018 yh­tiö lan­see­ra­si seu­raa­van su­ku­pol­ven polt­to­ken­no-SU­Vin ni­mel­tä Nexo,

Vuon­na 2020 oli vuo­ros­sa maa­il­man en­sim­mäi­sen polt­to­ken­no­käyt­töi­nen ras­kas kuor­ma-au­to Xcient Fuel Cell.

Vuo­den 2021 lop­puun men­nes­sä Sveit­sin teil­lä liik­kui noin 200 Xcient-polt­to­ken­no­kuor­ma-au­toa, ja käy­tös­sä ole­val­la ka­lus­tol­la on ajet­tu jo yli mil­joo­naa ki­lo­met­riä.

Vuo­teen 2025 men­nes­sä Hy­un­dai pyr­kii toi­mit­ta­maan Sveit­sin mark­ki­noil­le 1 600 ras­kas­ta kuor­ma-au­toa.

Tulevaisuudessa Hyundai aikoo valjastaa polttokennoteknologian laajempaan käyttöön paitsi ajoneuvoissaan, myös muissa liikkuvuusratkaisuissa ja monissa energiaratkaisuissa, kuten kodeissa, kiinteistöissä ja voimaloissa.

Tulevaisuudessa Hyundai aikoo valjastaa polttokennoteknologian laajempaan käyttöön paitsi ajoneuvoissaan, myös muissa liikkuvuusratkaisuissa ja monissa energiaratkaisuissa, kuten kodeissa, kiinteistöissä ja voimaloissa.

Hyundai

Myös ve­ty­käyt­töi­nen Elec City Fuel Cell -lin­ja-au­to on jo lii­ken­tees­sä Kes­ki-Eu­roo­pas­sa.

Tu­le­vai­suu­des­sa Hy­un­dai ai­koo val­jas­taa polt­to­ken­no­tek­no­lo­gi­an laa­jem­paan käyt­töön pait­si ajo­neu­vois­saan, myös muis­sa liik­ku­vuus­rat­kai­suis­sa ja mo­nis­sa ener­gi­a­rat­kai­suis­sa, ku­ten ko­deis­sa, kiin­teis­töis­sä ja voi­ma­lois­sa.

Hy­un­dai-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

E-sarja sai mainiot turva-arviot

E-sarja sai mainiot turva-arviot

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz E-sarja loisti Euro NCAP-testissä

Auto Bild.Uutiset
E-sarja sai mainiot turva-arviot

E-sarja sai mainiot turva-arviot

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz E-sarja loisti Euro NCAP-testissä

Auto Bild.Uutiset
Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot. Suomessa Audi Q5 Sportback -mallien myynti alkaa tämän hetken tiedon mukaan loppukeväästä 2025.

Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot. Suomessa Audi Q5 Sportback -mallien myynti alkaa tämän hetken tiedon mukaan loppukeväästä 2025.

Audi

Toisen sukupolven Audi Q5 Sportback: Suomen maahan­tuon­ti­oh­jelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot

Auto Bild.Uutiset
Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot. Suomessa Audi Q5 Sportback -mallien myynti alkaa tämän hetken tiedon mukaan loppukeväästä 2025.

Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot. Suomessa Audi Q5 Sportback -mallien myynti alkaa tämän hetken tiedon mukaan loppukeväästä 2025.

Audi

Toisen sukupolven Audi Q5 Sportback: Suomen maahan­tuon­ti­oh­jelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot

Auto Bild.Uutiset

Öljypiste

Tarkista autosi moottoriöljyt – yksi virhe voi vaurioittaa moottoria pahasti

Auto Bild.Uutiset

Öljypiste

Tarkista autosi moottoriöljyt – yksi virhe voi vaurioittaa moottoria pahasti

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN