Hyundai näkee vedyn merkittävässä roolissa kestävän tulevaisuuden rakentamisessa ja vähentämässä yhteiskunnan riippuvuutta fossiilisista polttoaineista. Valmistaja on ollut kaksi vuosikymmentä polttokennoteknologian kehityksen eturintamassa.
Hyundai
Vetypolttokennoauto Hyundai Nexo: Myyntiin myös Suomessa – ja koeajettavissa näillä paikkakunnilla
Hyundai Motor Finland Oy tuo maahantuontiohjelmaansa vetyauto Hyundai Nexon. Automallin hinta Suomessa on 79 990 euroa, ja auto on tilattavissa tästä päivästä alkaen. Polttokennoautolla ajamista pääsee kokeilemaan tiistaina 13.9. starttaavalla Hyundain KOE x AJA -kiertueella.
Hyundai Nexo on toisen sukupolven SUV-korimallin polttokennokäyttöinen sähköauto (FCEV). Innovatiivisen polttokennoauton käyttövoimana on puhdas vety, pakoputkesta tulee vain vesihöyryä ja Hyundai Nexo jopa suodattaa ja puhdistaa ilmaa ajon aikana.
Auton toimintamatka on 666 kilometriä WLTP-mittaustavan mukaan ja sen tankkaaminen vie vastaavan ajan kuin polttomoottoriauton tankkaaminen, eli noin viisi minuuttia.
Vetytankin koko on 156,6 litraa / 6,33 kg.
Hyundai Nexon muotoilu on saanut inspiraationsa luonnosta, puhtaudesta ja rauhallisuudesta. Auton siluetti on virtaviivainen ja katto kelluva.
Hyundai Nexon valmistuksessa on käytetty UL-sertifioituja (Underwriters Laboratories) biomateriaaleja kaikilla pinnoilla, mikä kompensoi Hyundai Nexon hiilijalanjälkeä 20 prosenttia.
Linjakas muotoilu parantaa ilmavirtausta ja vähentää ilmanvastusta sekä polttoaineenkulutusta.
Sijoittuu kooltaan Tucsonin ja Santa Fen välimaastoon
Auton yhdistetty vedynkulutus on 0,95 kg / 100 km ja CO2-päästöt 0 g/km WLTP-mittaustavan mukaan. Tehoa Hyundai Nexossa on 163 hevosvoimaa.
Kokonsa puolesta Hyundai Nexo sijoittuu Hyundai-mallistossa Hyundai Tucson- ja Hyundai Santa Fe -katumaastureiden väliin, joten kyseessä on hyvinkin tilava SUV-malli.
Kokonsa puolesta Hyundai Nexo sijoittuu Hyundai-mallistossa Hyundai Tucson- ja Hyundai Santa Fe -katumaastureiden väliin
Hyundai
Tavaratilan koko (VDA) on Hyundai Nexossa 461 litraa.
Huomionarvoista on myös Hyundai Nexon 1 889 kg:n omamassa, joka on erityisesti akkusähköautoihin verrattuna varsin vähän.
"Hyundai Nexo on mielenkiintoinen lisä merkkimme laajaan sähköiseen mallistoon. Suomessa kuluvan vuoden aikana ensirekisteröidyistä Hyundain henkilöautoista jo peräti 32,2 prosenttia on täyssähkömalleja", Hyundai Motor Finland Oy:n toimitusjohtaja Esa Kurikka sanoo.
"Euroopan teillä vety on jo varteenotettava vaihtoehto myös raskaan liikenteen puolella, ja Hyundailta löytyy mallistosta niin vedyllä kulkeva kuorma-auto kuin linja-autokin. Haluamme olla omalta osaltamme mukana tarjoamassa asiakkaillemme edistyksellistä teknologiaa, vaikka emme Nexosta povaakaan erityistä myyntihittiä", Kurikka lisää.
Hyundai Nexo on varustettu edistyksellisillä autonomisilla ajo-ominaisuuksilla ja älykkäillä kuljettajaa avustavilla järjestelmillä.
Polttokennoauto on koeajettavissa syys-lokakuun aikana Hyundain KOE x AJA -koeajokiertueella Salossa, Maarianhaminassa, Kokkolassa, Rovaniemellä, Kajaanissa, Iisalmessa, Orivedellä, Lahdessa, Kotkassa ja Järvenpäässä.
Hyundai
Hyundai Nexo on Hyundai-malliston ensimmäinen malli, joka toi tarjolle Remote Smart Parking Assist (RSPA) -etäpysäköintitoiminnon.
Täyttääkseen korkeimmat eurooppalaiset turvallisuusstandardit, Hyundai Nexo tarjoaa yhden luokkansa parhaista turvapaketeista.
Hyundai Nexon SmartSense-turvallisuusvarusteluun kuuluvat mm. katvealuetta valvova kamera ja näyttö mittaristossa Blind-Spot View Monitor (BVM), 360° Surround View Monitor -kamerajärjestelmä (SVM), kaistallapysymisavustin ja kaistallapitoavustin, törmäyksen välttämisavustin jalankulkijoiden tunnistuksella, katvealueen törmäyksenvälttämisavustin Blind-spot Collision-avoidance Assist (BCA) sekä risteävän liikenteen Rear Cross-traffic Collision-avoidance Assist -törmäyksenvälttämisavustin peruutettaessa (RCCA).
Hyundai Nexo on varustettu 10,25 tuuman digitaaalisella mittaristolla ja 12,3 tuuman navigointijärjestelmällä.
Bluelink-telematiikkapalvelu mahdollistaa yhteyden pitämisen autoon etänä; älypuhelinsovelluksella voi esimerkiksi tarkistaa auton sijainnin tai ovatko auton ovet lukossa ja tarvittaessa lukita tai avata ne.
Hyundai Nexo valmistetaan Ulsanissa, Etelä-Koreassa. Tuotantomäärä vuosina 2019 ja 2020 oli 6 000 kappaletta, joista Euroopassa on myyty yli 1 000 kappaletta. Suomen teillä liikkuu toistaiseksi yksi, vuonna 2021 ensirekisteröity Hyundai Nexo.
Hyundai Nexon hinta Suomessa on 79 990 €, vapaa autoetu 1 050 €/kk ja käyttöetu 1 005 €/kk.
Polttokennoauto on koeajettavissa syys-lokakuun aikana Hyundain KOE x AJA -koeajokiertueella Salossa, Maarianhaminassa, Kokkolassa, Rovaniemellä, Kajaanissa, Iisalmessa, Orivedellä, Lahdessa, Kotkassa ja Järvenpäässä.
Lisätietoja koeajokiertueesta Hyundain verkkosivuilla: hyundai.fi/kiertue.
Hyundai puhtaamman liikkumisen edistäjänä
Hyundai näkee vedyn merkittävässä roolissa kestävän tulevaisuuden rakentamisessa ja vähentämässä yhteiskunnan riippuvuutta fossiilisista polttoaineista. Valmistaja on ollut kaksi vuosikymmentä polttokennoteknologian kehityksen eturintamassa.
Ensimmäisen polttokennoautonsa, Santa Fe FCEV -prototyypin, Hyundai kehitti vuonna 1998.
Vuonna 2013 esiteltiin Tucson ix35 Fuel Cell, joka avasi oven polttokennoautojen massatuotannolle.
Vuonna 2018 yhtiö lanseerasi seuraavan sukupolven polttokenno-SUVin nimeltä Nexo,
Vuonna 2020 oli vuorossa maailman ensimmäisen polttokennokäyttöinen raskas kuorma-auto Xcient Fuel Cell.
Vuoden 2021 loppuun mennessä Sveitsin teillä liikkui noin 200 Xcient-polttokennokuorma-autoa, ja käytössä olevalla kalustolla on ajettu jo yli miljoonaa kilometriä.
Vuoteen 2025 mennessä Hyundai pyrkii toimittamaan Sveitsin markkinoille 1 600 raskasta kuorma-autoa.
Tulevaisuudessa Hyundai aikoo valjastaa polttokennoteknologian laajempaan käyttöön paitsi ajoneuvoissaan, myös muissa liikkuvuusratkaisuissa ja monissa energiaratkaisuissa, kuten kodeissa, kiinteistöissä ja voimaloissa.
Hyundai
Myös vetykäyttöinen Elec City Fuel Cell -linja-auto on jo liikenteessä Keski-Euroopassa.
Tulevaisuudessa Hyundai aikoo valjastaa polttokennoteknologian laajempaan käyttöön paitsi ajoneuvoissaan, myös muissa liikkuvuusratkaisuissa ja monissa energiaratkaisuissa, kuten kodeissa, kiinteistöissä ja voimaloissa.
Hyundai-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Tällainen on uusi Kia Stonic
Veho kärkituloksiin Auto Bildin tutkimuksessa
Täyssähköinen Porsche Cayenne äärimmäisissä olosuhteissa
Neljä rengasta ja kolme raitaa: adidaksesta tulee tulevan Audi Formula 1 -tiimin virallinen kumppani
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Technicsiltä lähtötason levysoitin
Keltaisen huvilan lumo kantaa Hangossa
Galvaanisesti eristetty usb-kohinasuodin
Haussa oli "pieni autiotupa", mutta löytyikin yli 400-neliöinen vanha talo
TADilta ensimmäisen integroitu vahvistin
Kuulain sävyin sisustettu CLT-talo nousi Oulujoen varteen
Sotilasstandardeja kuulokkeille
Aidasin eksoottiset äänirasiat
Ihmelapsi
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
FOKUS MEDIA
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Tällainen on uusi Kia Stonic
Veho kärkituloksiin Auto Bildin tutkimuksessa
Täyssähköinen Porsche Cayenne äärimmäisissä olosuhteissa
Neljä rengasta ja kolme raitaa: adidaksesta tulee tulevan Audi Formula 1 -tiimin virallinen kumppani
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL