Viisi erilaista vannepesuharjaa
Vanteiden pesu kaipaa usein kättä pidempää. Pesuharjojen tarjonta on erittäin runsas. Valitsimme testiin viisi erilaista tuotetta.
Viime viikolla julkaisimme viiden vannepesuaineen testin, jossa todetaan ettei yksikään tuotteista yltänyt puhtaaseen pesutulokseen ilman mekaanista kosketusta. Nyt vuorossa on harjatesti.
Vanteita on yleisesti totuttu pesemään harjalla, vaikka pesukinnas tai sieni soveltuu vanteille siinä missä harjakin. Lähes kaikki vanteet kun on maalattu tai lakattu vastaavin ainein kuin autonkin maalipinta. Vanteiden kapeat puolienvälit tosin saattavat kaivata harjaa pesuvälineeksi. Lisäksi kyykkiminen hankalassa asennossa, mikäli vanteet ovat maata vasten, puoltaa kättä pidempää työkalua.
Vertailuun hankittiin viisi vanneharjaa: Biltema Vanneharja, Korrek Vanneharja, Kungs Pitkä Vanneharja, Monello Wheel Woolie Spoke Medium sekä Vikan Luxus Pesuharja. Muut ovat saatavilla yleisesti ainakin suuremmista automarketeista, mutta Monellon tilattiin internetin kautta kotimaisesta Shineld.fi –verkkokaupasta. Monellon Wheel Woolie edustaa testissä kalliimpaa, todellisen autonhoitoharrastajan valintaa.
Kattaus on mukavan monimuotoinen. Biltema ja Korrek muistuttavat muotoilultaan hieman toisiaan. Suurimpana erona on jälkimmäisen erikoinen, lähinnä teräsvillaa muistuttava, oranssinkeltainen keinokuituinen osio.
Kungs ja Monello on varustettu pitkällä varrella, muuten nämä kaksi eroavat toisistaan huomattavasti. Kungsin harjakset ovat koko testin jäykimmät, kun taas Monellon synteettinen villa on ylivoimaisesti testin pehmein. Vikanin lähestyminen on hieman toisenlainen, ja se muistuttaa muita enemmän pölyharjaa tai jotakin muuta kotitaloudesta löytyvää siivousvälinettä.
Toteutus
Harjoja testattiin kaksilla vanteilla. Molemmat ovat nykymittapuulla varsin pieniä, sillä toisen halkaisija on viisitoista ja toisen kuusitoista tuumaa. Pienemmässä vannesarjassa raot ovat pienemmät, mikä asettaa omat haasteensa pesuvälineelle. Nämä vanteet olivat siedettävän puhtaat.
Suuremmalla halkaisijalla varustettu vannesarja on muodoiltaan yksinkertaisempi ja näin ollen testaa hyvin harjojen tehokkuutta ja nopeutta suurilla tasaisilla pinnoilla. Toisaalta tämä vannesarja oli kerännyt usean vuoden liat ilman pesuja.
Kahdeksan vanteen peseminen antaa hyvän tuntuman myös käyttömukavuuteen. Huono pesuväline lentää viimeistään yhden vannekerran pesun jälkeen peruuttamattomasti nurkkaan.
Jokaiselle pesuharjalle rajattiin oma testialue vanteista, jotta pesutulokset voitiin verrata ristiin. Yksittäiselle alueelle suihkittiin pesuaine ja se harjattiin yhdellä pesuharjalla. Tämän jälkeen alue huuhdeltiin. Käsittely toistettiin kaikille alueilla, harjan vaihtuessa. Vanteista pestiin molemmat puolet. Jokaiselle harjalle käytettiin samaa pesuainetta tasapuolisuuden nimissä.
Erot pesutuloksessa jäivät yllättävän pieniksi. Pesun jälkeen likaisuudessa oli niin pienet erot, että vaikka ihmissilmä ne vielä pystyi havaitsemaan, ei kamera niitä onnistunut tallentamaan. Isoin ero oli se, että Kungsin harjakset ovat niin harvassa, että paikoitellen se jätti peräänsä ikään kuin likaisia naarmuja. Se jäi pesuteholtaan joukon hännille. Muita eroja pesutehossa ei ollut havaittavissa, eikä erojen väkisin etsiminen ole sekään mielekästä.
Käyttömukavuus
Ergonomiasta erot löytyivät helpommin. Ensimmäinen hämmennyksen aihe oli Monellon Wheel Woolien todella ohut kahva, josta ei tuntunut millään saavan riittävän hyvää otetta välineen suorassa pitämiseksi. Hetken päästä aivot oivalsivat oikean tekniikan. Monellosta kuuluukin pitää kiinni rennolla ja löysällä otteella. Tällöin harjan pää liukuu kuin itsestään juuri sinne minne pitääkin. Lisäksi hyvä pesuteho syntyy ilman minkäänlaista puristamista tai voimankäyttöä.
Toisena valopilkkuna esiin nousee Vikan. Siinä balanssi ja ote ovat kunnossa, vaikka harja on varsin painava. Heti Vikanin takana käyttömukavuudessa tulevat Biltema ja Korrek. Vaikka tämän kaksikon kahvat eroavat toisistaan suuresti, molemmat tarjoavat hyvän otteen itse työkaluun. Bilteman kahva on paksu ja päällystetty kumimaisella pinnoitteella. Korrekin varsi on ohuempi, hieman voimakkaammin muotoiltu ja liukasta muovia. On makuasia, kumman tuntee mieleiseksi.
Kungsin harja ei istu käteen. Kuten Monellon suoritus osoittaa, vika ei ole pitkässä ja ohuessa kahvassa. Harvat, mutta todella jäykät harjakset aiheuttavat sen, että Kungsin käyttäminen vaatii reilusti voimaa. Käsi siis väsyy huomattavasti nopeammin kuin muilla.
Eroja on
Lopputulema on selvä: vanneharjoissa on eroja. Neljä vannetta pesee kaksi kertaa vuodessa vielä hieman heikommallakin ratkaisulla. Mikäli on tottunut pesemään vanteet myös useammin autoa pestessä, tai vannesarjoja on kertynyt autojen myötä useampia, kannattaa kunnollisen työvälineen hankinta aivan varmasti. Hyvällä pesuvälineellä voi todella säästää kirosanoja renkaanvaihtorutiinin yhteydessä. Ajansäästö on helposti muutaman kymmenen euron sijoituksen arvoinen.
Testi osoitti yllättävästi, että pehmeät harjat olivat pesuteholtaan jäykkäharjaksisia parempia. Ne seuraavat vanteen muotoja tarkemmin. Ihannetilanteessa harjoja olisi kaksi: Monello puolien väliin ja mahdollisesti koko näkyvälle osalle, ja Vikan vanteen kääntöpuolen leveän huulen pyyhkäisemiseen. Voittajasta ei silti ole epäselvyyttä, mikäli on valittava vain yksi harja, on se Monello Wheel Woolie.
Monello Wheel Woolie Spoke Medium
- + Pesuteho
- + Pehmein maalipinnalle
- + Paras käyttömukavuus
- + Mahtuu myös pieniin väleihin
- - Hinta
Hinta: 23,90e
Ostopaikka: Shineld.fi
Tällä kertaa pesutestin ylivoimaisesti kallein tuote osoittautuu myös parhaaksi. Käyttömukavuus on testin huippua. Monellolla pääsee helpoiten pienimpiin väleihin. Silti se selviää suurista pinnoista heti Vikanin jälkeen toiseksi nopeimmin. Se on ylivoimaisesti hellävaraisin lakatuille pinnoille, kiillotetusta vanteista puhumattakaan. Myös pesuteho on parhaasta päästä. Hinta on lähes kymmenkertainen testin halvimpaan Biltemaan verrattuna. Toisaalta muutaman kympin sijoitus automaailmassa on pieni summa. Wheel Woolie on erinomainen työkalu, mutta hinta verotti arvosanaa aivan täydestä tuloksesta.
Vikan Luxus Pesuharja
- + Pesuteho
- + Pehmeähköt harjakset
- + Käyttömukavuus
- - Ei mahdu pieniin väleihin
Hinta: 9,90e
Ostopaikka: Motonet
Vikanin harja kuuluu hieman eri kastiin kuin muut testin välineet. Sen harjaosa on selvästi suurempi kuin muilla, joten ahtaimpiin rakoihin sillä ei mahdu. Harja on suunniteltu hieman toiselta näkökantilta. Sillä on ylivoimaisesti nopeinta käydä läpi vähänkään suurempia tasaisia pintoja, jollaisia jokaisesta vanteesta löytyy. Vikanin harjakset ovat Monellon jälkeen testin selvästi toiseksi pehmeimmät ja siten hellät pinnoille. Harjasosa on tuuhea, joten pesutulos on erinomainen. Kahva on hieman erilainen kuin muissa, mutta tarjoaa hyvän otteen ja muovi on miellyttävän tuntuista.
Biltema Vanneharja
- + Käyttömukavuus
- + Pesutulos
- + Edullinen
- - Ei kaikkein pehmein maalipinnalle
Hinta: 2,99e
Ostopaikka: Biltema
Bilteman Vanneharja on testin edullisin tuote. Sen ei silti tarvitse hävetä millään osa-alueella. Pitävä ja jämäkkä kahva tarjoaa hyvän otteen. Harja eroaa muista sen kaksiosaisella pesupäällä. Harjaosan rinnalla on synteettistä, teräsvillaa muistuttavaa kuitua. Valitettavasti tämä ei ole lähellekään yhtä pehmeää kuin Monellon vastaava. Tästä syystä on vaikeaa päättää, tulisiko siitä pitää vai ei. Harjakset ovat varsin tavallista vanneharjaosastoa. Sen suurempaa vikaa Bilteman harjasta ei löydy, toisaalta se ei myöskään ”innosta” suuremmin millään osa-alueella.
Korrek Vanneharja
- + Käyttömukavuus
- + Pesutulos
- - Ei kaikkein pehmein maalipinnalle
Hinta: 3,95e
Ostopaikka: Motonet
Korrek Vanneharja muistuttaa todella paljon Bilteman vastaavaa. Siitä tosin puuttuu Bilteman erikoinen synteettinen kuitu, mutta harjakset ovat hyvin saman oloiset. Suurin ero on näiden kahden harjan kahvoissa. Korrekin kahva on liukasta muovia. Kohtalaisen voimakas muotoilu on onnistunut, sillä ote harjasta on hyvä vaikka kahva on kapea. Pesutulos on kohdallaan. Mikäli ei omista kaikkein tiheimmillä puolilla varustettuja vanteita, Korrekin harjakset mahtuvat rakoihin hyvin.
Kungs Pitkä Vanneharja
- + Varauksella sisälokasuojien pesemiseen
- - Pesutulos
- - Käyttömukavuus
- - Terävät, kovat ja harvat harjat
Hinta: 4,90e
Ostopaikka: Motonet
Kungsin Pitkä Vanneharja voisi soveltua muovisten sisälokasuojien puhdistamiseen, mikäli on sellaista tottunut tekemään kevätpesujen yhteydessä. Lakatulle pinnalle harjakset ovat turhan kovat ja aiheuttavat herkästi pintaan naarmuja. Harjaksia on harvassa ja materiaali on kovaa sekä jäykkää. Tämä tekee myös itse pesutapahtumasta hankalaa. Puhtaan pesutuloksen aikaansaamiseksi vaaditaan riittävästi voimaa, jotta harjakset taipuvat tarpeeksi.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi sähköautojen maailmanennätys – yhdellä latauksella ajettiin ”Helsingistä Lappiin”
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
Uusi Mazda CX-5 Suomeen vuodenvaihteessa
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Veho aloittaa BYD-henkilöautojen myynnin ja huollon Suomessa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Teiden huonosta kunnosta johtuvat vaaratilanteet kasvussa - samaan aikaan autoilijat säästävät renkaista
Katso listaus - Top 10 suosituinta työsuhdeautoa Ayvensiltä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Saarimökki on elämäntapa: Kiire jää jo rantaan
D-luokan tehovahvistimia Luxemburgista
Melco on nyt Dela
Bursonin uusi dac/kuulokevahvistin
Tasokas verkkokytkin Singaporesta
Demokraattisempaan suuntaan
Cambridge Audio Evo 150 uudistuu
Seitsemäs kierros
Omakotitalo Helsingin kantakaupungissa on ihme: ”Ymmärsimme, että tämän mahdollisuuden kanssa ei kannata viivytellä”
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi sähköautojen maailmanennätys – yhdellä latauksella ajettiin ”Helsingistä Lappiin”
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
Uusi Mazda CX-5 Suomeen vuodenvaihteessa
KOEAJOT
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi sähköautojen maailmanennätys – yhdellä latauksella ajettiin ”Helsingistä Lappiin”
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
Uusi Mazda CX-5 Suomeen vuodenvaihteessa
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Veho aloittaa BYD-henkilöautojen myynnin ja huollon Suomessa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Teiden huonosta kunnosta johtuvat vaaratilanteet kasvussa - samaan aikaan autoilijat säästävät renkaista
Katso listaus - Top 10 suosituinta työsuhdeautoa Ayvensiltä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL