Viisi erilaista vannepesuharjaa

Vanteiden pesu kaipaa usein kättä pidempää. Pesuharjojen tarjonta on erittäin runsas. Valitsimme testiin viisi erilaista tuotetta.

Auto Bild.Uutiset

Vii­me vii­kol­la jul­kai­sim­me vii­den van­ne­pe­su­ai­neen tes­tin, jos­sa to­de­taan et­tei yk­si­kään tuot­teis­ta yl­tä­nyt puh­taa­seen pe­su­tu­lok­seen il­man me­kaa­nis­ta kos­ke­tus­ta. Nyt vuo­ros­sa on har­ja­tes­ti.

Van­tei­ta on ylei­ses­ti to­tut­tu pe­se­mään har­jal­la, vaik­ka pe­su­kin­nas tai sie­ni so­vel­tuu van­teil­le sii­nä mis­sä har­ja­kin. Lä­hes kaik­ki van­teet kun on maa­lat­tu tai la­kat­tu vas­taa­vin ai­nein kuin au­ton­kin maa­li­pin­ta. Van­tei­den ka­pe­at puo­lien­vä­lit to­sin saat­ta­vat kai­va­ta har­jaa pe­su­vä­li­neek­si. Li­säk­si kyyk­ki­mi­nen han­ka­las­sa asen­nos­sa, mi­kä­li van­teet ovat maa­ta vas­ten, puol­taa kät­tä pi­dem­pää työ­ka­lua.

Ver­tai­luun han­kit­tiin vii­si van­ne­har­jaa: Bil­te­ma Van­ne­har­ja, Kor­rek Van­ne­har­ja, Kungs Pit­kä Van­ne­har­ja, Mo­nel­lo Wheel Woo­lie Spoke Me­dium sekä Vi­kan Lu­xus Pe­su­har­ja. Muut ovat saa­ta­vil­la ylei­ses­ti ai­na­kin suu­rem­mis­ta au­to­mar­ke­teis­ta, mut­ta Mo­nel­lon ti­lat­tiin in­ter­ne­tin kaut­ta ko­ti­mai­ses­ta Shi­neld.fi –verk­ko­kau­pas­ta. Mo­nel­lon Wheel Woo­lie edus­taa tes­tis­sä kal­liim­paa, to­del­li­sen au­ton­hoi­to­har­ras­ta­jan va­lin­taa.

Kat­taus on mu­ka­van mo­ni­muo­toi­nen. Bil­te­ma ja Kor­rek muis­tut­ta­vat muo­toi­lul­taan hie­man toi­si­aan. Suu­rim­pa­na ero­na on jäl­kim­mäi­sen eri­koi­nen, lä­hin­nä te­räs­vil­laa muis­tut­ta­va, orans­sin­kel­tai­nen kei­no­kui­tui­nen osio.

Kungs ja Mo­nel­lo on va­rus­tet­tu pit­käl­lä var­rel­la, muu­ten nämä kak­si ero­a­vat toi­sis­taan huo­mat­ta­vas­ti. Kung­sin har­jak­set ovat koko tes­tin jäy­kim­mät, kun taas Mo­nel­lon syn­teet­ti­nen vil­la on yli­voi­mai­ses­ti tes­tin peh­mein. Vi­ka­nin lä­hes­ty­mi­nen on hie­man toi­sen­lai­nen, ja se muis­tut­taa mui­ta enem­män pö­ly­har­jaa tai jo­ta­kin muu­ta ko­ti­ta­lou­des­ta löy­ty­vää sii­vous­vä­li­net­tä.

To­teu­tus

Har­jo­ja tes­tat­tiin kak­sil­la van­teil­la. Mo­lem­mat ovat ny­ky­mit­ta­puul­la var­sin pie­niä, sil­lä toi­sen hal­kai­si­ja on vii­si­tois­ta ja toi­sen kuu­si­tois­ta tuu­maa. Pie­nem­mäs­sä van­ne­sar­jas­sa raot ovat pie­nem­mät, mikä aset­taa omat haas­teen­sa pe­su­vä­li­neel­le. Nämä van­teet oli­vat sie­det­tä­vän puh­taat.

Suu­rem­mal­la hal­kai­si­jal­la va­rus­tet­tu van­ne­sar­ja on muo­doil­taan yk­sin­ker­tai­sem­pi ja näin ol­len tes­taa hy­vin har­jo­jen te­hok­kuut­ta ja no­peut­ta suu­ril­la ta­sai­sil­la pin­noil­la. Toi­saal­ta tämä van­ne­sar­ja oli ke­rän­nyt use­an vuo­den liat il­man pe­su­ja.

Kah­dek­san van­teen pe­se­mi­nen an­taa hy­vän tun­tu­man myös käyt­tö­mu­ka­vuu­teen. Huo­no pe­su­vä­li­ne len­tää vii­meis­tään yh­den van­ne­ker­ran pe­sun jäl­keen pe­ruut­ta­mat­to­mas­ti nurk­kaan.

Jo­kai­sel­le pe­su­har­jal­le ra­jat­tiin oma tes­ti­a­lue van­teis­ta, jot­ta pe­su­tu­lok­set voi­tiin ver­ra­ta ris­tiin. Yk­sit­täi­sel­le alu­eel­le suih­kit­tiin pe­su­ai­ne ja se har­jat­tiin yh­del­lä pe­su­har­jal­la. Tä­män jäl­keen alue huuh­del­tiin. Kä­sit­te­ly tois­tet­tiin kai­kil­le alu­eil­la, har­jan vaih­tu­es­sa. Van­teis­ta pes­tiin mo­lem­mat puo­let. Jo­kai­sel­le har­jal­le käy­tet­tiin sa­maa pe­su­ai­net­ta ta­sa­puo­li­suu­den ni­mis­sä.

Erot pe­su­tu­lok­ses­sa jäi­vät yl­lät­tä­vän pie­nik­si. Pe­sun jäl­keen li­kai­suu­des­sa oli niin pie­net erot, et­tä vaik­ka ih­mis­sil­mä ne vie­lä pys­tyi ha­vait­se­maan, ei ka­me­ra nii­tä on­nis­tu­nut tal­len­ta­maan. Isoin ero oli se, et­tä Kung­sin har­jak­set ovat niin har­vas­sa, et­tä pai­koi­tel­len se jät­ti pe­rään­sä ikään kuin li­kai­sia naar­mu­ja. Se jäi pe­su­te­hol­taan jou­kon hän­nil­le. Mui­ta ero­ja pe­su­te­hos­sa ei ol­lut ha­vait­ta­vis­sa, ei­kä ero­jen vä­ki­sin et­si­mi­nen ole se­kään mie­le­käs­tä.

Käyt­tö­mu­ka­vuus

Er­go­no­mi­as­ta erot löy­tyi­vät hel­pom­min. En­sim­mäi­nen häm­men­nyk­sen ai­he oli Mo­nel­lon Wheel Woo­lien to­del­la ohut kah­va, jos­ta ei tun­tu­nut mil­lään saa­van riit­tä­vän hy­vää otet­ta vä­li­neen suo­ras­sa pi­tä­mi­sek­si. Het­ken pääs­tä ai­vot oi­val­si­vat oi­ke­an tek­nii­kan. Mo­nel­los­ta kuu­luu­kin pi­tää kiin­ni ren­nol­la ja löy­säl­lä ot­teel­la. Täl­löin har­jan pää liu­kuu kuin it­ses­tään juu­ri sin­ne min­ne pi­tää­kin. Li­säk­si hyvä pe­su­te­ho syn­tyy il­man min­kään­lais­ta pu­ris­ta­mis­ta tai voi­man­käyt­töä.

Toi­se­na va­lo­pilk­ku­na esiin nou­see Vi­kan. Sii­nä ba­lans­si ja ote ovat kun­nos­sa, vaik­ka har­ja on var­sin pai­na­va. Heti Vi­ka­nin ta­ka­na käyt­tö­mu­ka­vuu­des­sa tu­le­vat Bil­te­ma ja Kor­rek. Vaik­ka tä­män kak­si­kon kah­vat ero­a­vat toi­sis­taan suu­res­ti, mo­lem­mat tar­jo­a­vat hy­vän ot­teen it­se työ­ka­luun. Bil­te­man kah­va on pak­su ja pääl­lys­tet­ty ku­mi­mai­sel­la pin­noit­teel­la. Kor­re­kin var­si on ohu­em­pi, hie­man voi­mak­kaam­min muo­toil­tu ja liu­kas­ta muo­via. On ma­ku­a­sia, kum­man tun­tee mie­lei­sek­si.

Kung­sin har­ja ei is­tu kä­teen. Ku­ten Mo­nel­lon suo­ri­tus osoit­taa, vika ei ole pit­käs­sä ja ohu­es­sa kah­vas­sa. Har­vat, mut­ta to­del­la jäy­kät har­jak­set ai­heut­ta­vat sen, et­tä Kung­sin käyt­tä­mi­nen vaa­tii rei­lus­ti voi­maa. Käsi siis vä­syy huo­mat­ta­vas­ti no­pe­am­min kuin muil­la.

Ero­ja on

Lop­pu­tu­le­ma on sel­vä: van­ne­har­jois­sa on ero­ja. Nel­jä van­net­ta pe­see kak­si ker­taa vuo­des­sa vie­lä hie­man hei­kom­mal­la­kin rat­kai­sul­la. Mi­kä­li on tot­tu­nut pe­se­mään van­teet myös use­am­min au­toa pes­tes­sä, tai van­ne­sar­jo­ja on ker­ty­nyt au­to­jen myö­tä use­am­pia, kan­nat­taa kun­nol­li­sen työ­vä­li­neen han­kin­ta ai­van var­mas­ti. Hy­väl­lä pe­su­vä­li­neel­lä voi to­del­la sääs­tää ki­ro­sa­no­ja ren­kaan­vaih­to­ru­tii­nin yh­tey­des­sä. Ajan­sääs­tö on hel­pos­ti muu­ta­man kym­me­nen eu­ron si­joi­tuk­sen ar­voi­nen.

Tes­ti osoit­ti yl­lät­tä­väs­ti, et­tä peh­me­ät har­jat oli­vat pe­su­te­hol­taan jäyk­kä­har­jak­si­sia pa­rem­pia. Ne seu­raa­vat van­teen muo­to­ja tar­kem­min. Ihan­ne­ti­lan­tees­sa har­jo­ja oli­si kak­si: Mo­nel­lo puo­lien vä­liin ja mah­dol­li­ses­ti koko nä­ky­väl­le osal­le, ja Vi­kan van­teen kään­tö­puo­len le­ve­än huu­len pyyh­käi­se­mi­seen. Voit­ta­jas­ta ei sil­ti ole epä­sel­vyyt­tä, mi­kä­li on va­lit­ta­va vain yk­si har­ja, on se Mo­nel­lo Wheel Woo­lie.

 

Mo­nel­lo Wheel Woo­lie Spoke Me­dium

- + Pe­su­te­ho
- + Peh­mein maa­li­pin­nal­le
- + Pa­ras käyt­tö­mu­ka­vuus
- + Mah­tuu myös pie­niin vä­lei­hin
- - Hin­ta

Hin­ta: 23,90e

Os­to­paik­ka: Shi­neld.fi

Täl­lä ker­taa pe­su­tes­tin yli­voi­mai­ses­ti kal­lein tuo­te osoit­tau­tuu myös par­haak­si. Käyt­tö­mu­ka­vuus on tes­tin huip­pua. Mo­nel­lol­la pää­see hel­poi­ten pie­nim­piin vä­lei­hin. Sil­ti se sel­vi­ää suu­ris­ta pin­nois­ta heti Vi­ka­nin jäl­keen toi­sek­si no­peim­min. Se on yli­voi­mai­ses­ti hel­lä­va­rai­sin la­ka­tuil­le pin­noil­le, kiil­lo­te­tus­ta van­teis­ta pu­hu­mat­ta­kaan. Myös pe­su­te­ho on par­haas­ta pääs­tä. Hin­ta on lä­hes kym­men­ker­tai­nen tes­tin hal­vim­paan Bil­te­maan ver­rat­tu­na. Toi­saal­ta muu­ta­man kym­pin si­joi­tus au­to­maa­il­mas­sa on pie­ni sum­ma. Wheel Woo­lie on eri­no­mai­nen työ­ka­lu, mut­ta hin­ta ve­rot­ti ar­vo­sa­naa ai­van täy­des­tä tu­lok­ses­ta.

 

Vi­kan Lu­xus Pe­su­har­ja

- + Pe­su­te­ho
- + Peh­me­äh­köt har­jak­set
- + Käyt­tö­mu­ka­vuus
- - Ei mah­du pie­niin vä­lei­hin

Hin­ta: 9,90e

Os­to­paik­ka: Mo­to­net

Vi­ka­nin har­ja kuu­luu hie­man eri kas­tiin kuin muut tes­tin vä­li­neet. Sen har­ja­o­sa on sel­väs­ti suu­rem­pi kuin muil­la, jo­ten ah­taim­piin ra­koi­hin sil­lä ei mah­du. Har­ja on suun­ni­tel­tu hie­man toi­sel­ta nä­kö­kan­til­ta. Sil­lä on yli­voi­mai­ses­ti no­pein­ta käy­dä läpi vä­hän­kään suu­rem­pia ta­sai­sia pin­to­ja, jol­lai­sia jo­kai­ses­ta van­tees­ta löy­tyy. Vi­ka­nin har­jak­set ovat Mo­nel­lon jäl­keen tes­tin sel­väs­ti toi­sek­si peh­meim­mät ja si­ten hel­lät pin­noil­le. Har­ja­so­sa on tuu­hea, jo­ten pe­su­tu­los on eri­no­mai­nen. Kah­va on hie­man eri­lai­nen kuin muis­sa, mut­ta tar­jo­aa hy­vän ot­teen ja muo­vi on miel­lyt­tä­vän tun­tuis­ta.

 

Bil­te­ma Van­ne­har­ja

- + Käyt­tö­mu­ka­vuus
- + Pe­su­tu­los
- + Edul­li­nen
- - Ei kaik­kein peh­mein maa­li­pin­nal­le

Hin­ta: 2,99e

Os­to­paik­ka: Bil­te­ma

Bil­te­man Van­ne­har­ja on tes­tin edul­li­sin tuo­te. Sen ei sil­ti tar­vit­se hä­ve­tä mil­lään osa-alu­eel­la. Pi­tä­vä ja jä­mäk­kä kah­va tar­jo­aa hy­vän ot­teen. Har­ja ero­aa muis­ta sen kak­si­o­sai­sel­la pe­su­pääl­lä. Har­ja­o­san rin­nal­la on syn­teet­tis­tä, te­räs­vil­laa muis­tut­ta­vaa kui­tua. Va­li­tet­ta­vas­ti tämä ei ole lä­hel­le­kään yh­tä peh­me­ää kuin Mo­nel­lon vas­taa­va. Täs­tä syys­tä on vai­ke­aa päät­tää, tu­li­si­ko sii­tä pi­tää vai ei. Har­jak­set ovat var­sin ta­val­lis­ta van­ne­har­ja­o­sas­toa. Sen suu­rem­paa vi­kaa Bil­te­man har­jas­ta ei löy­dy, toi­saal­ta se ei myös­kään ”in­nos­ta” suu­rem­min mil­lään osa-alu­eel­la.

 

Kor­rek Van­ne­har­ja

- + Käyt­tö­mu­ka­vuus
- + Pe­su­tu­los
- - Ei kaik­kein peh­mein maa­li­pin­nal­le

Hin­ta: 3,95e

Os­to­paik­ka: Mo­to­net

Kor­rek Van­ne­har­ja muis­tut­taa to­del­la pal­jon Bil­te­man vas­taa­vaa. Sii­tä to­sin puut­tuu Bil­te­man eri­koi­nen syn­teet­ti­nen kui­tu, mut­ta har­jak­set ovat hy­vin sa­man oloi­set. Suu­rin ero on näi­den kah­den har­jan kah­vois­sa. Kor­re­kin kah­va on liu­kas­ta muo­via. Koh­ta­lai­sen voi­ma­kas muo­toi­lu on on­nis­tu­nut, sil­lä ote har­jas­ta on hyvä vaik­ka kah­va on ka­pea. Pe­su­tu­los on koh­dal­laan. Mi­kä­li ei omis­ta kaik­kein ti­heim­mil­lä puo­lil­la va­rus­tet­tu­ja van­tei­ta, Kor­re­kin har­jak­set mah­tu­vat ra­koi­hin hy­vin.

 

Kungs Pit­kä Van­ne­har­ja

- + Va­rauk­sel­la si­sä­lo­ka­suo­jien pe­se­mi­seen
- - Pe­su­tu­los
- - Käyt­tö­mu­ka­vuus
- - Te­rä­vät, ko­vat ja har­vat har­jat

Hin­ta: 4,90e

Os­to­paik­ka: Mo­to­net

Kung­sin Pit­kä Van­ne­har­ja voi­si so­vel­tua muo­vis­ten si­sä­lo­ka­suo­jien puh­dis­ta­mi­seen, mi­kä­li on sel­lais­ta tot­tu­nut te­ke­mään ke­vät­pe­su­jen yh­tey­des­sä. La­ka­tul­le pin­nal­le har­jak­set ovat tur­han ko­vat ja ai­heut­ta­vat her­käs­ti pin­taan naar­mu­ja. Har­jak­sia on har­vas­sa ja ma­te­ri­aa­li on ko­vaa sekä jäyk­kää. Tämä te­kee myös it­se pe­su­ta­pah­tu­mas­ta han­ka­laa. Puh­taan pe­su­tu­lok­sen ai­kaan­saa­mi­sek­si vaa­di­taan riit­tä­väs­ti voi­maa, jot­ta har­jak­set tai­pu­vat tar­peek­si.

 

 

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ajokortti on monelle iäkkäälle tärkeä – iäkkäät hyödyntävät myös uutta ajoteknologiaa

Auto Bild.Uutiset

Ajokortti on monelle iäkkäälle tärkeä – iäkkäät hyödyntävät myös uutta ajoteknologiaa

Auto Bild.Uutiset

Volvo

Uusi täyssähköinen Volvo ES90 on nyt esitelty

Auto Bild.Uutiset

Volvo

Uusi täyssähköinen Volvo ES90 on nyt esitelty

Auto Bild.Uutiset

Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä

Auto Bild.Uutiset

Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU