Viisi erilaista vannepesuharjaa
Vanteiden pesu kaipaa usein kättä pidempää. Pesuharjojen tarjonta on erittäin runsas. Valitsimme testiin viisi erilaista tuotetta.
Viime viikolla julkaisimme viiden vannepesuaineen testin, jossa todetaan ettei yksikään tuotteista yltänyt puhtaaseen pesutulokseen ilman mekaanista kosketusta. Nyt vuorossa on harjatesti.
Vanteita on yleisesti totuttu pesemään harjalla, vaikka pesukinnas tai sieni soveltuu vanteille siinä missä harjakin. Lähes kaikki vanteet kun on maalattu tai lakattu vastaavin ainein kuin autonkin maalipinta. Vanteiden kapeat puolienvälit tosin saattavat kaivata harjaa pesuvälineeksi. Lisäksi kyykkiminen hankalassa asennossa, mikäli vanteet ovat maata vasten, puoltaa kättä pidempää työkalua.
Vertailuun hankittiin viisi vanneharjaa: Biltema Vanneharja, Korrek Vanneharja, Kungs Pitkä Vanneharja, Monello Wheel Woolie Spoke Medium sekä Vikan Luxus Pesuharja. Muut ovat saatavilla yleisesti ainakin suuremmista automarketeista, mutta Monellon tilattiin internetin kautta kotimaisesta Shineld.fi –verkkokaupasta. Monellon Wheel Woolie edustaa testissä kalliimpaa, todellisen autonhoitoharrastajan valintaa.
Kattaus on mukavan monimuotoinen. Biltema ja Korrek muistuttavat muotoilultaan hieman toisiaan. Suurimpana erona on jälkimmäisen erikoinen, lähinnä teräsvillaa muistuttava, oranssinkeltainen keinokuituinen osio.
Kungs ja Monello on varustettu pitkällä varrella, muuten nämä kaksi eroavat toisistaan huomattavasti. Kungsin harjakset ovat koko testin jäykimmät, kun taas Monellon synteettinen villa on ylivoimaisesti testin pehmein. Vikanin lähestyminen on hieman toisenlainen, ja se muistuttaa muita enemmän pölyharjaa tai jotakin muuta kotitaloudesta löytyvää siivousvälinettä.
Toteutus
Harjoja testattiin kaksilla vanteilla. Molemmat ovat nykymittapuulla varsin pieniä, sillä toisen halkaisija on viisitoista ja toisen kuusitoista tuumaa. Pienemmässä vannesarjassa raot ovat pienemmät, mikä asettaa omat haasteensa pesuvälineelle. Nämä vanteet olivat siedettävän puhtaat.
Suuremmalla halkaisijalla varustettu vannesarja on muodoiltaan yksinkertaisempi ja näin ollen testaa hyvin harjojen tehokkuutta ja nopeutta suurilla tasaisilla pinnoilla. Toisaalta tämä vannesarja oli kerännyt usean vuoden liat ilman pesuja.
Kahdeksan vanteen peseminen antaa hyvän tuntuman myös käyttömukavuuteen. Huono pesuväline lentää viimeistään yhden vannekerran pesun jälkeen peruuttamattomasti nurkkaan.
Jokaiselle pesuharjalle rajattiin oma testialue vanteista, jotta pesutulokset voitiin verrata ristiin. Yksittäiselle alueelle suihkittiin pesuaine ja se harjattiin yhdellä pesuharjalla. Tämän jälkeen alue huuhdeltiin. Käsittely toistettiin kaikille alueilla, harjan vaihtuessa. Vanteista pestiin molemmat puolet. Jokaiselle harjalle käytettiin samaa pesuainetta tasapuolisuuden nimissä.
Erot pesutuloksessa jäivät yllättävän pieniksi. Pesun jälkeen likaisuudessa oli niin pienet erot, että vaikka ihmissilmä ne vielä pystyi havaitsemaan, ei kamera niitä onnistunut tallentamaan. Isoin ero oli se, että Kungsin harjakset ovat niin harvassa, että paikoitellen se jätti peräänsä ikään kuin likaisia naarmuja. Se jäi pesuteholtaan joukon hännille. Muita eroja pesutehossa ei ollut havaittavissa, eikä erojen väkisin etsiminen ole sekään mielekästä.
Käyttömukavuus
Ergonomiasta erot löytyivät helpommin. Ensimmäinen hämmennyksen aihe oli Monellon Wheel Woolien todella ohut kahva, josta ei tuntunut millään saavan riittävän hyvää otetta välineen suorassa pitämiseksi. Hetken päästä aivot oivalsivat oikean tekniikan. Monellosta kuuluukin pitää kiinni rennolla ja löysällä otteella. Tällöin harjan pää liukuu kuin itsestään juuri sinne minne pitääkin. Lisäksi hyvä pesuteho syntyy ilman minkäänlaista puristamista tai voimankäyttöä.
Toisena valopilkkuna esiin nousee Vikan. Siinä balanssi ja ote ovat kunnossa, vaikka harja on varsin painava. Heti Vikanin takana käyttömukavuudessa tulevat Biltema ja Korrek. Vaikka tämän kaksikon kahvat eroavat toisistaan suuresti, molemmat tarjoavat hyvän otteen itse työkaluun. Bilteman kahva on paksu ja päällystetty kumimaisella pinnoitteella. Korrekin varsi on ohuempi, hieman voimakkaammin muotoiltu ja liukasta muovia. On makuasia, kumman tuntee mieleiseksi.
Kungsin harja ei istu käteen. Kuten Monellon suoritus osoittaa, vika ei ole pitkässä ja ohuessa kahvassa. Harvat, mutta todella jäykät harjakset aiheuttavat sen, että Kungsin käyttäminen vaatii reilusti voimaa. Käsi siis väsyy huomattavasti nopeammin kuin muilla.
Eroja on
Lopputulema on selvä: vanneharjoissa on eroja. Neljä vannetta pesee kaksi kertaa vuodessa vielä hieman heikommallakin ratkaisulla. Mikäli on tottunut pesemään vanteet myös useammin autoa pestessä, tai vannesarjoja on kertynyt autojen myötä useampia, kannattaa kunnollisen työvälineen hankinta aivan varmasti. Hyvällä pesuvälineellä voi todella säästää kirosanoja renkaanvaihtorutiinin yhteydessä. Ajansäästö on helposti muutaman kymmenen euron sijoituksen arvoinen.
Testi osoitti yllättävästi, että pehmeät harjat olivat pesuteholtaan jäykkäharjaksisia parempia. Ne seuraavat vanteen muotoja tarkemmin. Ihannetilanteessa harjoja olisi kaksi: Monello puolien väliin ja mahdollisesti koko näkyvälle osalle, ja Vikan vanteen kääntöpuolen leveän huulen pyyhkäisemiseen. Voittajasta ei silti ole epäselvyyttä, mikäli on valittava vain yksi harja, on se Monello Wheel Woolie.
Monello Wheel Woolie Spoke Medium
- + Pesuteho
- + Pehmein maalipinnalle
- + Paras käyttömukavuus
- + Mahtuu myös pieniin väleihin
- - Hinta
Hinta: 23,90e
Ostopaikka: Shineld.fi
Tällä kertaa pesutestin ylivoimaisesti kallein tuote osoittautuu myös parhaaksi. Käyttömukavuus on testin huippua. Monellolla pääsee helpoiten pienimpiin väleihin. Silti se selviää suurista pinnoista heti Vikanin jälkeen toiseksi nopeimmin. Se on ylivoimaisesti hellävaraisin lakatuille pinnoille, kiillotetusta vanteista puhumattakaan. Myös pesuteho on parhaasta päästä. Hinta on lähes kymmenkertainen testin halvimpaan Biltemaan verrattuna. Toisaalta muutaman kympin sijoitus automaailmassa on pieni summa. Wheel Woolie on erinomainen työkalu, mutta hinta verotti arvosanaa aivan täydestä tuloksesta.
Vikan Luxus Pesuharja
- + Pesuteho
- + Pehmeähköt harjakset
- + Käyttömukavuus
- - Ei mahdu pieniin väleihin
Hinta: 9,90e
Ostopaikka: Motonet
Vikanin harja kuuluu hieman eri kastiin kuin muut testin välineet. Sen harjaosa on selvästi suurempi kuin muilla, joten ahtaimpiin rakoihin sillä ei mahdu. Harja on suunniteltu hieman toiselta näkökantilta. Sillä on ylivoimaisesti nopeinta käydä läpi vähänkään suurempia tasaisia pintoja, jollaisia jokaisesta vanteesta löytyy. Vikanin harjakset ovat Monellon jälkeen testin selvästi toiseksi pehmeimmät ja siten hellät pinnoille. Harjasosa on tuuhea, joten pesutulos on erinomainen. Kahva on hieman erilainen kuin muissa, mutta tarjoaa hyvän otteen ja muovi on miellyttävän tuntuista.
Biltema Vanneharja
- + Käyttömukavuus
- + Pesutulos
- + Edullinen
- - Ei kaikkein pehmein maalipinnalle
Hinta: 2,99e
Ostopaikka: Biltema
Bilteman Vanneharja on testin edullisin tuote. Sen ei silti tarvitse hävetä millään osa-alueella. Pitävä ja jämäkkä kahva tarjoaa hyvän otteen. Harja eroaa muista sen kaksiosaisella pesupäällä. Harjaosan rinnalla on synteettistä, teräsvillaa muistuttavaa kuitua. Valitettavasti tämä ei ole lähellekään yhtä pehmeää kuin Monellon vastaava. Tästä syystä on vaikeaa päättää, tulisiko siitä pitää vai ei. Harjakset ovat varsin tavallista vanneharjaosastoa. Sen suurempaa vikaa Bilteman harjasta ei löydy, toisaalta se ei myöskään ”innosta” suuremmin millään osa-alueella.
Korrek Vanneharja
- + Käyttömukavuus
- + Pesutulos
- - Ei kaikkein pehmein maalipinnalle
Hinta: 3,95e
Ostopaikka: Motonet
Korrek Vanneharja muistuttaa todella paljon Bilteman vastaavaa. Siitä tosin puuttuu Bilteman erikoinen synteettinen kuitu, mutta harjakset ovat hyvin saman oloiset. Suurin ero on näiden kahden harjan kahvoissa. Korrekin kahva on liukasta muovia. Kohtalaisen voimakas muotoilu on onnistunut, sillä ote harjasta on hyvä vaikka kahva on kapea. Pesutulos on kohdallaan. Mikäli ei omista kaikkein tiheimmillä puolilla varustettuja vanteita, Korrekin harjakset mahtuvat rakoihin hyvin.
Kungs Pitkä Vanneharja
- + Varauksella sisälokasuojien pesemiseen
- - Pesutulos
- - Käyttömukavuus
- - Terävät, kovat ja harvat harjat
Hinta: 4,90e
Ostopaikka: Motonet
Kungsin Pitkä Vanneharja voisi soveltua muovisten sisälokasuojien puhdistamiseen, mikäli on sellaista tottunut tekemään kevätpesujen yhteydessä. Lakatulle pinnalle harjakset ovat turhan kovat ja aiheuttavat herkästi pintaan naarmuja. Harjaksia on harvassa ja materiaali on kovaa sekä jäykkää. Tämä tekee myös itse pesutapahtumasta hankalaa. Puhtaan pesutuloksen aikaansaamiseksi vaaditaan riittävästi voimaa, jotta harjakset taipuvat tarpeeksi.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
Maailmalla jo miljoona Cupraa
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
Maanteillä jo miljoona Volvon lataushybridiä
Vältä nämä virheet ostaessasi talvirenkaita sähköautoon
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
Opel palauttaa dieselvoimalinjan Zafira-mallistoon
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Transmissiolinjakaiutin Italiasta
RELin uudet S-sarjalaiset
Making Vinyl 2025
Koti ja keittiön tunnelmallinen Taiteilijakodit-erikoislehti on ilmestynyt!
Ihmelapsi
Haussa oli "pieni autiotupa", mutta löytyikin yli 400-neliöinen vanha talo
AVA Groupille uusi johto
Cayinilta uusi sielukas esi- ja päätevahvistin
Fynen uusi bassokaiutin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
Maailmalla jo miljoona Cupraa
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
Maanteillä jo miljoona Volvon lataushybridiä
Vältä nämä virheet ostaessasi talvirenkaita sähköautoon
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
Opel palauttaa dieselvoimalinjan Zafira-mallistoon
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Tällainen on uusi Kia Stonic
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ