Tavoitteidensa saavuttamiseksi Volkswagen lanseeraa markkinoille vähintään yhden uuden täyssähköautomallin joka vuosi.

Tavoitteidensa saavuttamiseksi Volkswagen lanseeraa markkinoille vähintään yhden uuden täyssähköautomallin joka vuosi.

Volkswagen

Volkswagen: Brändin täyssähköautojen lataus kehittyy yhä helpommaksi ja ekologisemmaksi

Volkswagen tarjoaa asiakkailleen täyssähköautojen latau­se­ko­sys­teemin. Lataamisesta ja energi­a­rat­kai­suista on tulossa Volkswagenin ydinlii­ke­toi­mintaa. Kaksisuuntainen lataus (BiDi-charging, V2G) muuttaa täyssähköautot liikkuviksi energi­a­va­ras­toiksi.

Auto Bild.Uutiset

Volks­wa­gen on en­sim­mäi­nen vo­lyy­mi­val­mis­ta­ja, joka tar­jo­aa asi­ak­kail­leen sau­mat­to­mas­ti toi­mi­van täys­säh­kö­au­to­jen la­tau­se­ko­sys­tee­min. We Char­ge -la­taus­pal­ve­lua ke­hi­te­tään as­kel ker­ral­laan suo­ri­tus­ky­vyn, käyt­tö­mu­ka­vuu­den ja ym­pä­ris­töys­tä­väl­li­syy­den li­sää­mi­sek­si.

Tämä mer­kit­see uu­sia la­taus­rat­kai­su­ja sekä ko­tiin et­tä lii­ken­tee­seen, uu­sia toi­min­to­ja ID.-mal­lei­hin ja pian myös kak­si­suun­tais­ta la­taus­ta.

”La­tau­sinf­rast­ruk­tuu­ria on pa­ran­net­ta­va kaut­ta lin­jan, jot­ta siir­ty­mää säh­köi­seen lii­ken­tee­seen voi­tai­siin no­peut­taa. La­taa­mi­ses­ta on teh­tä­vä yk­sin­ker­tai­sem­paa ja se on pys­tyt­tä­vä so­vit­ta­maan hel­pom­min ih­mis­ten ar­keen. ID.-mal­lien uu­sien oh­jel­mis­to­jen sekä kyt­ke ja la­taa (Plug & Char­ge) -tyyp­pis­ten rat­kai­su­jen kaut­ta Volks­wa­ge­nin roo­li näi­den ta­voit­tei­den saa­vut­ta­mi­ses­sa on mer­kit­tä­vä”, sa­noo ID.Di­gi­ta­lin ja Volks­wa­ge­nin säh­köi­sen liik­ku­mi­sen myyn­nis­tä ja mark­ki­noin­nis­ta vas­taa­va joh­ta­ja Sil­ke Bagsc­hik.

Kyse ei ole vain au­tois­ta

”Ta­voit­teem­me on var­mis­taa, et­tä täys­säh­kö­au­to voi ol­la asi­ak­kaan yk­kö­sau­to – il­man komp­ro­mis­se­ja. Sik­si ra­ken­nam­me ko­ko­nais­ta la­tau­se­ko­sys­tee­miä, jo­hon kuu­luu sekä ko­ti­la­taus ja tien pääl­lä tar­vit­ta­van pi­ka­la­tau­sinf­rast­ruk­tuu­rin no­pea laa­jen­ta­mi­nen et­tä asi­an­tun­te­va neu­von­ta, yh­te­näi­set la­taus­ta­rif­fit ja oi­ke­at ka­lus­to­rat­kai­sut yri­ty­sa­si­ak­kail­le”, sa­noo Volks­wa­ge­nin la­taus- ja ener­gi­a­lii­ke­toi­min­nas­ta sekä El­li-ko­ti­la­tau­sa­se­mis­ta vas­taa­va El­ke Tem­me.

Tem­men mu­kaan Volks­wa­ge­nin stra­te­gi­nen ta­voi­te on myös täys­säh­kö­au­to­jen ak­ku­jen käyt­tä­mi­nen jous­ta­vi­na ja liik­ku­vi­na ener­gi­a­va­ras­toi­na.

”Ener­gi­an va­ras­toin­ti on vält­tä­mä­tön­tä uu­siu­tu­vien ener­gi­an­läh­tei­den osuu­den li­sää­mi­sek­si, mut­ta asi­ak­kail­le se mah­dol­lis­taa myös huo­mat­ta­vas­ti edul­li­sem­man la­taa­mi­sen. Li­säk­si he voi­vat syöt­tää säh­köä myös jul­ki­seen verk­koon”, Tem­me sa­noo.

Seu­raa­va taso: äly­käs ja kak­si­suun­tai­nen la­taus (BiDi-char­ging)

Äly­käs ko­ti­la­taus edel­lyt­tää ko­din ener­gi­an­hal­lin­ta­jär­jes­tel­mää (HEMS = Home Ener­gy Ma­na­ge­ment Sys­tem). Jär­jes­tel­mä tun­nis­taa ko­din ener­gi­an­tar­peen ja por­ras­taa ja hal­lit­see la­taus­ta au­to­maat­ti­ses­ti. Mer­kit­tä­vä etu on, et­tä au­rin­ko­säh­kö­jär­jes­tel­mien omis­ta­jat voi­vat en­tis­tä­kin hel­pom­min käyt­tää la­taa­mi­seen it­se tuo­tet­tua au­rin­ko­e­ner­gi­aa.

Li­säk­si älyk­käät säh­kö­ta­rif­fit ja al­go­rit­mit mah­dol­lis­ta­vat au­ton la­taa­mi­sen sil­loin, kun tar­jol­la on pal­jon uu­siu­tu­vaa ener­gi­aa. Tämä mer­kit­see esi­mer­kik­si sitä, et­tei tuu­li­voi­ma­loi­ta tar­vit­se sul­kea sik­si, et­tä ener­gi­aa tuo­te­taan enem­män kuin sitä tar­vi­taan.

Pel­käs­tään Sak­sas­sa vuon­na 2019 jäi käyt­tä­mät­tä 6 500 gi­ga­wat­ti­tun­tia uu­siu­tu­vaa ener­gi­aa, mikä riit­täi­si täyt­tä­mään 2,7 mil­joo­nan säh­kö­au­ton vuo­tui­sen ener­gi­an­tar­peen.

Po­ten­ti­aa­li on vie­lä suu­rem­pi, kun käyt­töön ote­taan myös kak­si­suun­tai­nen la­taus. Volks­wa­gen on ot­ta­mas­sa käyt­töön uraa­uur­ta­vaa tek­no­lo­gi­aa, jon­ka avul­la täys­säh­kö­au­tot voi­vat syöt­tää yli­mää­räis­tä ener­gi­aa asi­ak­kaan ko­ti­verk­koon (ve­hic­le-to-home) ja tu­le­vai­suu­des­sa ID.-mal­le­ja voi­daan käyt­tää myös säh­kö­ver­kon va­kaut­ta­mi­sek­si (V2G = Ve­hic­le 2 Grid).

Tu­le­vai­suu­des­sa tämä omi­nai­suus on kai­kis­sa 77 kWh:n akul­la va­rus­te­tuis­sa ID.-mal­leis­sa. Jo toi­mi­tet­tui­hin au­toi­hin omi­nai­suus tu­lee käyt­töön vai­heit­tain ver­kon yli ta­pah­tu­val­la päi­vi­tyk­sel­lä. Kak­si­suun­tai­nen la­taus on mah­dol­lis­ta vain yh­teen­so­pi­vien DC- eli ta­sa­vir­ta­la­tu­rei­den kans­sa.

Tu­kea uu­siu­tu­van ener­gi­an tuo­tan­non laa­jen­ta­mi­seen

En­sim­mäi­se­nä au­ton­val­mis­ta­ja­na Volks­wa­gen tu­kee uu­siu­tu­vien ener­gi­a­läh­tei­den käy­tön laa­jen­ta­mis­ta Eu­roo­pas­sa. Ta­voit­tee­na on myös tuot­taa ja syöt­tää uu­sis­ta tuu­li- ja au­rin­ko­voi­ma­lois­ta verk­koon vas­taa­va mää­rä säh­köä, jon­ka ID.-mal­li­per­heen au­tot tar­vit­se­vat käy­tös­sä ja jota asi­ak­kaat ei­vät vie­lä la­taa vih­re­ä­nä säh­kö­nä.

Vuo­teen 2025 men­nes­sä on tar­koi­tus ra­ken­taa noin 20 uut­ta lai­tos­ta, jot­ka tuot­ta­vat vuo­sit­tain noin seit­se­män te­ra­wat­ti­tun­tia li­sää vih­re­ää säh­köä. Tämä vas­taa yli 300 uut­ta tuu­li­tur­bii­nia. Volks­wa­gen in­ves­toi tä­hän noin 40 mil­joo­naa eu­roa.

Volks­wa­gen-brän­din stra­te­gi­nen ta­voi­te

Hii­les­tä ir­tau­tu­mi­sen Way to ZERO -oh­jel­man yti­mes­sä on AC­CE­LE­RA­TE-brän­dist­ra­te­gi­an mu­kai­sen säh­köi­sen liik­ku­mi­sen kam­pan­jan vauh­dit­ta­mi­nen. Volks­wa­gen ai­koo ol­la il­mas­to­neut­raa­li vii­meis­tään vuo­teen 2050 men­nes­sä.

Eu­roo­pas­sa vä­li­ta­voit­tee­na on vä­hen­tää ajo­neu­vo­koh­tai­sia hii­li­di­ok­si­di­pääs­tö­jä vuo­teen 2030 men­nes­sä 40 pro­sen­til­la vuo­den 2018 ta­sos­ta. Ta­voit­tee­na on myös teh­dä koko val­mis­tusp­ro­ses­sis­ta, toi­mi­tus­ket­juis­ta ja täys­säh­kö­au­to­jen käy­tös­tä il­mas­to­neut­raa­lia. Tätä tu­kee myös täys­säh­kö­au­to­jen van­ho­jen suur­jän­ni­te­ak­ku­jen sys­te­maat­ti­nen kier­rä­tys.

Ta­voit­tee­na on myös uu­den ajo­neu­vo­kan­nan täy­del­li­nen säh­köis­tä­mi­nen. Suun­ni­tel­man mu­kaan vuo­teen 2030 men­nes­sä vä­hin­tään 70 pro­sent­tia Volks­wa­ge­nin myyn­nis­tä Eu­roo­pas­sa tu­lee täys­säh­kö­au­tois­ta.

Ta­voit­tei­den­sa saa­vut­ta­mi­sek­si Volks­wa­gen lan­see­raa mark­ki­noil­le vä­hin­tään yh­den uu­den täys­säh­kö­au­to­mal­lin joka vuo­si.

Volks­wa­gen-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset
Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN