Tavoitteidensa saavuttamiseksi Volkswagen lanseeraa markkinoille vähintään yhden uuden täyssähköautomallin joka vuosi.
Volkswagen
Volkswagen: Brändin täyssähköautojen lataus kehittyy yhä helpommaksi ja ekologisemmaksi
Volkswagen tarjoaa asiakkailleen täyssähköautojen latausekosysteemin. Lataamisesta ja energiaratkaisuista on tulossa Volkswagenin ydinliiketoimintaa. Kaksisuuntainen lataus (BiDi-charging, V2G) muuttaa täyssähköautot liikkuviksi energiavarastoiksi.
Volkswagen on ensimmäinen volyymivalmistaja, joka tarjoaa asiakkailleen saumattomasti toimivan täyssähköautojen latausekosysteemin. We Charge -latauspalvelua kehitetään askel kerrallaan suorituskyvyn, käyttömukavuuden ja ympäristöystävällisyyden lisäämiseksi.
Tämä merkitsee uusia latausratkaisuja sekä kotiin että liikenteeseen, uusia toimintoja ID.-malleihin ja pian myös kaksisuuntaista latausta.
”Latausinfrastruktuuria on parannettava kautta linjan, jotta siirtymää sähköiseen liikenteeseen voitaisiin nopeuttaa. Lataamisesta on tehtävä yksinkertaisempaa ja se on pystyttävä sovittamaan helpommin ihmisten arkeen. ID.-mallien uusien ohjelmistojen sekä kytke ja lataa (Plug & Charge) -tyyppisten ratkaisujen kautta Volkswagenin rooli näiden tavoitteiden saavuttamisessa on merkittävä”, sanoo ID.Digitalin ja Volkswagenin sähköisen liikkumisen myynnistä ja markkinoinnista vastaava johtaja Silke Bagschik.
Kyse ei ole vain autoista
”Tavoitteemme on varmistaa, että täyssähköauto voi olla asiakkaan ykkösauto – ilman kompromisseja. Siksi rakennamme kokonaista latausekosysteemiä, johon kuuluu sekä kotilataus ja tien päällä tarvittavan pikalatausinfrastruktuurin nopea laajentaminen että asiantunteva neuvonta, yhtenäiset lataustariffit ja oikeat kalustoratkaisut yritysasiakkaille”, sanoo Volkswagenin lataus- ja energialiiketoiminnasta sekä Elli-kotilatausasemista vastaava Elke Temme.
Temmen mukaan Volkswagenin strateginen tavoite on myös täyssähköautojen akkujen käyttäminen joustavina ja liikkuvina energiavarastoina.
”Energian varastointi on välttämätöntä uusiutuvien energianlähteiden osuuden lisäämiseksi, mutta asiakkaille se mahdollistaa myös huomattavasti edullisemman lataamisen. Lisäksi he voivat syöttää sähköä myös julkiseen verkkoon”, Temme sanoo.
Seuraava taso: älykäs ja kaksisuuntainen lataus (BiDi-charging)
Älykäs kotilataus edellyttää kodin energianhallintajärjestelmää (HEMS = Home Energy Management System). Järjestelmä tunnistaa kodin energiantarpeen ja porrastaa ja hallitsee latausta automaattisesti. Merkittävä etu on, että aurinkosähköjärjestelmien omistajat voivat entistäkin helpommin käyttää lataamiseen itse tuotettua aurinkoenergiaa.
Lisäksi älykkäät sähkötariffit ja algoritmit mahdollistavat auton lataamisen silloin, kun tarjolla on paljon uusiutuvaa energiaa. Tämä merkitsee esimerkiksi sitä, ettei tuulivoimaloita tarvitse sulkea siksi, että energiaa tuotetaan enemmän kuin sitä tarvitaan.
Pelkästään Saksassa vuonna 2019 jäi käyttämättä 6 500 gigawattituntia uusiutuvaa energiaa, mikä riittäisi täyttämään 2,7 miljoonan sähköauton vuotuisen energiantarpeen.
Potentiaali on vielä suurempi, kun käyttöön otetaan myös kaksisuuntainen lataus. Volkswagen on ottamassa käyttöön uraauurtavaa teknologiaa, jonka avulla täyssähköautot voivat syöttää ylimääräistä energiaa asiakkaan kotiverkkoon (vehicle-to-home) ja tulevaisuudessa ID.-malleja voidaan käyttää myös sähköverkon vakauttamiseksi (V2G = Vehicle 2 Grid).
Tulevaisuudessa tämä ominaisuus on kaikissa 77 kWh:n akulla varustetuissa ID.-malleissa. Jo toimitettuihin autoihin ominaisuus tulee käyttöön vaiheittain verkon yli tapahtuvalla päivityksellä. Kaksisuuntainen lataus on mahdollista vain yhteensopivien DC- eli tasavirtalatureiden kanssa.
Tukea uusiutuvan energian tuotannon laajentamiseen
Ensimmäisenä autonvalmistajana Volkswagen tukee uusiutuvien energialähteiden käytön laajentamista Euroopassa. Tavoitteena on myös tuottaa ja syöttää uusista tuuli- ja aurinkovoimaloista verkkoon vastaava määrä sähköä, jonka ID.-malliperheen autot tarvitsevat käytössä ja jota asiakkaat eivät vielä lataa vihreänä sähkönä.
Vuoteen 2025 mennessä on tarkoitus rakentaa noin 20 uutta laitosta, jotka tuottavat vuosittain noin seitsemän terawattituntia lisää vihreää sähköä. Tämä vastaa yli 300 uutta tuuliturbiinia. Volkswagen investoi tähän noin 40 miljoonaa euroa.
Volkswagen-brändin strateginen tavoite
Hiilestä irtautumisen Way to ZERO -ohjelman ytimessä on ACCELERATE-brändistrategian mukaisen sähköisen liikkumisen kampanjan vauhdittaminen. Volkswagen aikoo olla ilmastoneutraali viimeistään vuoteen 2050 mennessä.
Euroopassa välitavoitteena on vähentää ajoneuvokohtaisia hiilidioksidipäästöjä vuoteen 2030 mennessä 40 prosentilla vuoden 2018 tasosta. Tavoitteena on myös tehdä koko valmistusprosessista, toimitusketjuista ja täyssähköautojen käytöstä ilmastoneutraalia. Tätä tukee myös täyssähköautojen vanhojen suurjänniteakkujen systemaattinen kierrätys.
Tavoitteena on myös uuden ajoneuvokannan täydellinen sähköistäminen. Suunnitelman mukaan vuoteen 2030 mennessä vähintään 70 prosenttia Volkswagenin myynnistä Euroopassa tulee täyssähköautoista.
Tavoitteidensa saavuttamiseksi Volkswagen lanseeraa markkinoille vähintään yhden uuden täyssähköautomallin joka vuosi.
Volkswagen-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Nissan Qashqain uusi CMF-C-perusrakenne, jonka valmistuksessa on käytetty entistä enemmän suurlujuusterästä, pystyy sitomaan törmäyksen voimat ennen kuin ne saavuttavat matkustamon.
Nissan
Nissan Qashqain uusi CMF-C-perusrakenne, jonka valmistuksessa on käytetty entistä enemmän suurlujuusterästä, pystyy sitomaan törmäyksen voimat ennen kuin ne saavuttavat matkustamon.
Nissan
Opel Combo-e Life on saatavissa kahtena koripituutena (4,40 m ja XL 4,75 m), joko 5- tai 7-paikkaisena, sekä varustettuna joko yhdellä tai kahdella liukuovella.
Opel
Opel Combo-e Life on saatavissa kahtena koripituutena (4,40 m ja XL 4,75 m), joko 5- tai 7-paikkaisena, sekä varustettuna joko yhdellä tai kahdella liukuovella.
Opel
Togg valmistetaan täysin käyttäjäkeskeisellä lähestymistavalla.
Togg
Togg valmistetaan täysin käyttäjäkeskeisellä lähestymistavalla.
Togg
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
SsangYong Torres: Tulevan katumaasturin ensimmäiset teaser-kuvat julkistettiin
Auto Bild 7/2022 kaupoissa
Premium-SUV Alfa Romeo Tonale: Jo yli 4000 ennakkovarausta ja 1000 tilausta Euroopassa
Polestar: Sijoittaa erittäin nopeaa lataustekniikkaa kehittävään StoreDotiin ja saa käyttöönsä kehittynyttä akkuteknologiaa
Autojen "Mona Lisa": 1955 Mercedes-Benz 300 SLR Coupé huutokaupattiin maailmanennätyshintaan 135 miljoonaa euroa – myyntitulot menivät hyväntekeväisyysrahastolle
Nichols N1A: Tästä huippusuunnittelijan automallista tuskin olet kuullut!
Škoda Auto: Aloitti MEB-akustojen tuotannon Mladá Boleslavin päätehtaallaan
Volkswagen ID.5: Lanseeraus Suomessa kesäkuussa – mukana nopeammin saatava FastLane-mallisto
Lexus UX: Uudistuneet autot Suomessa lokakuussa
Abarth 695 Tributo 131 Rally: Kunniapainos
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Ford Mustang Mach-E: Sähköponi nelistää
Koeajossa Škoda Octavia Combi 1.4 TSI PHEV Style iV DSG: Vuoden Auto Suomessa 2021
Ensikoeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D Invincible A: Terästetty metsävelho
Koeajossa Ford Explorer 3.0 V6 Ecoboost 457 hv PHEV AWD ST-Line: Näyttävä mahtijenkki
Koeajossa Mazda MX-30: Niukasti virtaa
Koeajossa Toyota Yaris 1.5 Hybrid Style: Taidolla uudistettu
Koeajossa Mercedes-Benz GLA 200d A Business: Aidon katumaasturin mitoissa
Koeajossa Peugeot 508 GT Hybrid 225 EAT8 PHEV: Lupauksen lunastus?
Koeajossa Renault Zoe: Yllätysten sähköauto
Koeajossa Suzuki Swift 1.2 Dualjet 4WD GLX 5MT Hybrid: Konstailematon neliveto
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Mielensä muuttajat - visualistin kodissa on fiilistä
Japandi on minimalistista kodikkuutta
Rennot & rakkaat kesäkodit -lehti on ilmestynyt!
Tyylilleen uskollinen kylpyhuone: 50-luvun kylpyhuone uudistettiin talon henkeen
Uusi sukupolvi loi sukutaloon uuden ilmeen
Kaapin paikka: 3 kaappikaunotarta
Helsinkiläinen Anna Katariina hullaantui valtavaan huvilaan ja muutti Karjaalle
Revittele laatoilla: inspiroidu ideoista!
Kesän klassisin kuosi on reipas raita
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
SsangYong Torres: Tulevan katumaasturin ensimmäiset teaser-kuvat julkistettiin
Auto Bild 7/2022 kaupoissa
Premium-SUV Alfa Romeo Tonale: Jo yli 4000 ennakkovarausta ja 1000 tilausta Euroopassa
Polestar: Sijoittaa erittäin nopeaa lataustekniikkaa kehittävään StoreDotiin ja saa käyttöönsä kehittynyttä akkuteknologiaa
Autojen "Mona Lisa": 1955 Mercedes-Benz 300 SLR Coupé huutokaupattiin maailmanennätyshintaan 135 miljoonaa euroa – myyntitulot menivät hyväntekeväisyysrahastolle
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Ford Mustang Mach-E: Sähköponi nelistää
Koeajossa Škoda Octavia Combi 1.4 TSI PHEV Style iV DSG: Vuoden Auto Suomessa 2021
Ensikoeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D Invincible A: Terästetty metsävelho
Koeajossa Ford Explorer 3.0 V6 Ecoboost 457 hv PHEV AWD ST-Line: Näyttävä mahtijenkki
Koeajossa Mazda MX-30: Niukasti virtaa
5 VUOTTA SITTEN...
FOKUS MEDIA
Mielensä muuttajat - visualistin kodissa on fiilistä
Japandi on minimalistista kodikkuutta
Rennot & rakkaat kesäkodit -lehti on ilmestynyt!
Tyylilleen uskollinen kylpyhuone: 50-luvun kylpyhuone uudistettiin talon henkeen
Uusi sukupolvi loi sukutaloon uuden ilmeen
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
SsangYong Torres: Tulevan katumaasturin ensimmäiset teaser-kuvat julkistettiin
Premium-SUV Alfa Romeo Tonale: Jo yli 4000 ennakkovarausta ja 1000 tilausta Euroopassa
Polestar: Sijoittaa erittäin nopeaa lataustekniikkaa kehittävään StoreDotiin ja saa käyttöönsä kehittynyttä akkuteknologiaa
Škoda Auto: Aloitti MEB-akustojen tuotannon Mladá Boleslavin päätehtaallaan
Volkswagen ID.5: Lanseeraus Suomessa kesäkuussa – mukana nopeammin saatava FastLane-mallisto
Lexus UX: Uudistuneet autot Suomessa lokakuussa
Abarth 695 Tributo 131 Rally: Kunniapainos
Volkswagen Amarok: Joko V6 tai 4-sylinterinen rivimoottori
BMW: Valitsi Goodyear EfficientGrip Performance 2 -renkaan täyssähköiseen iX-katumaasturiin
Seuraava Ford Mustang: Kahtena hybridimuunnoksena – mukana myös V8!
LUETUIMMAT
Lexus RZ 450e: Täyssähköinen nelivetoinen katumaasturi
Alfa Romeo Tonale: Tähdittää Astara Finlandin Stellantis-brändien toista vuosineljännestä
Classic Motorshow, Lahti 30.4.–1.5. 2022: Yli 400 ajoneuvoa!
Volkswagen ID.5: Lanseeraus Suomessa kesäkuussa – mukana nopeammin saatava FastLane-mallisto
Seuraava Ford Mustang: Kahtena hybridimuunnoksena – mukana myös V8!
Lexus UX: Uudistuneet autot Suomessa lokakuussa
Polestar 2: Useita kestävään kehitykseen, tekniikkaan ja muotoiluun liittyviä uudistuksia
Volkswagen Amarok: Joko V6 tai 4-sylinterinen rivimoottori
Tiesitkö: 1972-mallinen VW T2 -sähköpakettiauto toimi esikuvana VW ID.Buzzille!
Abarth 695 Tributo 131 Rally: Kunniapainos
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN