Tavoitteidensa saavuttamiseksi Volkswagen lanseeraa markkinoille vähintään yhden uuden täyssähköautomallin joka vuosi.

Tavoitteidensa saavuttamiseksi Volkswagen lanseeraa markkinoille vähintään yhden uuden täyssähköautomallin joka vuosi.

Volkswagen

Volkswagen: Brändin täyssähköautojen lataus kehittyy yhä helpommaksi ja ekologisemmaksi

Volkswagen tarjoaa asiakkailleen täyssähköautojen latau­se­ko­sys­teemin. Lataamisesta ja energi­a­rat­kai­suista on tulossa Volkswagenin ydinlii­ke­toi­mintaa. Kaksisuuntainen lataus (BiDi-charging, V2G) muuttaa täyssähköautot liikkuviksi energi­a­va­ras­toiksi.

Auto Bild.Uutiset

Volks­wa­gen on en­sim­mäi­nen vo­lyy­mi­val­mis­ta­ja, joka tar­jo­aa asi­ak­kail­leen sau­mat­to­mas­ti toi­mi­van täys­säh­kö­au­to­jen la­tau­se­ko­sys­tee­min. We Char­ge -la­taus­pal­ve­lua ke­hi­te­tään as­kel ker­ral­laan suo­ri­tus­ky­vyn, käyt­tö­mu­ka­vuu­den ja ym­pä­ris­töys­tä­väl­li­syy­den li­sää­mi­sek­si.

Tämä mer­kit­see uu­sia la­taus­rat­kai­su­ja sekä ko­tiin et­tä lii­ken­tee­seen, uu­sia toi­min­to­ja ID.-mal­lei­hin ja pian myös kak­si­suun­tais­ta la­taus­ta.

”La­tau­sinf­rast­ruk­tuu­ria on pa­ran­net­ta­va kaut­ta lin­jan, jot­ta siir­ty­mää säh­köi­seen lii­ken­tee­seen voi­tai­siin no­peut­taa. La­taa­mi­ses­ta on teh­tä­vä yk­sin­ker­tai­sem­paa ja se on pys­tyt­tä­vä so­vit­ta­maan hel­pom­min ih­mis­ten ar­keen. ID.-mal­lien uu­sien oh­jel­mis­to­jen sekä kyt­ke ja la­taa (Plug & Char­ge) -tyyp­pis­ten rat­kai­su­jen kaut­ta Volks­wa­ge­nin roo­li näi­den ta­voit­tei­den saa­vut­ta­mi­ses­sa on mer­kit­tä­vä”, sa­noo ID.Di­gi­ta­lin ja Volks­wa­ge­nin säh­köi­sen liik­ku­mi­sen myyn­nis­tä ja mark­ki­noin­nis­ta vas­taa­va joh­ta­ja Sil­ke Bagsc­hik.

Kyse ei ole vain au­tois­ta

”Ta­voit­teem­me on var­mis­taa, et­tä täys­säh­kö­au­to voi ol­la asi­ak­kaan yk­kö­sau­to – il­man komp­ro­mis­se­ja. Sik­si ra­ken­nam­me ko­ko­nais­ta la­tau­se­ko­sys­tee­miä, jo­hon kuu­luu sekä ko­ti­la­taus ja tien pääl­lä tar­vit­ta­van pi­ka­la­tau­sinf­rast­ruk­tuu­rin no­pea laa­jen­ta­mi­nen et­tä asi­an­tun­te­va neu­von­ta, yh­te­näi­set la­taus­ta­rif­fit ja oi­ke­at ka­lus­to­rat­kai­sut yri­ty­sa­si­ak­kail­le”, sa­noo Volks­wa­ge­nin la­taus- ja ener­gi­a­lii­ke­toi­min­nas­ta sekä El­li-ko­ti­la­tau­sa­se­mis­ta vas­taa­va El­ke Tem­me.

Tem­men mu­kaan Volks­wa­ge­nin stra­te­gi­nen ta­voi­te on myös täys­säh­kö­au­to­jen ak­ku­jen käyt­tä­mi­nen jous­ta­vi­na ja liik­ku­vi­na ener­gi­a­va­ras­toi­na.

”Ener­gi­an va­ras­toin­ti on vält­tä­mä­tön­tä uu­siu­tu­vien ener­gi­an­läh­tei­den osuu­den li­sää­mi­sek­si, mut­ta asi­ak­kail­le se mah­dol­lis­taa myös huo­mat­ta­vas­ti edul­li­sem­man la­taa­mi­sen. Li­säk­si he voi­vat syöt­tää säh­köä myös jul­ki­seen verk­koon”, Tem­me sa­noo.

Seu­raa­va taso: äly­käs ja kak­si­suun­tai­nen la­taus (BiDi-char­ging)

Äly­käs ko­ti­la­taus edel­lyt­tää ko­din ener­gi­an­hal­lin­ta­jär­jes­tel­mää (HEMS = Home Ener­gy Ma­na­ge­ment Sys­tem). Jär­jes­tel­mä tun­nis­taa ko­din ener­gi­an­tar­peen ja por­ras­taa ja hal­lit­see la­taus­ta au­to­maat­ti­ses­ti. Mer­kit­tä­vä etu on, et­tä au­rin­ko­säh­kö­jär­jes­tel­mien omis­ta­jat voi­vat en­tis­tä­kin hel­pom­min käyt­tää la­taa­mi­seen it­se tuo­tet­tua au­rin­ko­e­ner­gi­aa.

Li­säk­si älyk­käät säh­kö­ta­rif­fit ja al­go­rit­mit mah­dol­lis­ta­vat au­ton la­taa­mi­sen sil­loin, kun tar­jol­la on pal­jon uu­siu­tu­vaa ener­gi­aa. Tämä mer­kit­see esi­mer­kik­si sitä, et­tei tuu­li­voi­ma­loi­ta tar­vit­se sul­kea sik­si, et­tä ener­gi­aa tuo­te­taan enem­män kuin sitä tar­vi­taan.

Pel­käs­tään Sak­sas­sa vuon­na 2019 jäi käyt­tä­mät­tä 6 500 gi­ga­wat­ti­tun­tia uu­siu­tu­vaa ener­gi­aa, mikä riit­täi­si täyt­tä­mään 2,7 mil­joo­nan säh­kö­au­ton vuo­tui­sen ener­gi­an­tar­peen.

Po­ten­ti­aa­li on vie­lä suu­rem­pi, kun käyt­töön ote­taan myös kak­si­suun­tai­nen la­taus. Volks­wa­gen on ot­ta­mas­sa käyt­töön uraa­uur­ta­vaa tek­no­lo­gi­aa, jon­ka avul­la täys­säh­kö­au­tot voi­vat syöt­tää yli­mää­räis­tä ener­gi­aa asi­ak­kaan ko­ti­verk­koon (ve­hic­le-to-home) ja tu­le­vai­suu­des­sa ID.-mal­le­ja voi­daan käyt­tää myös säh­kö­ver­kon va­kaut­ta­mi­sek­si (V2G = Ve­hic­le 2 Grid).

Tu­le­vai­suu­des­sa tämä omi­nai­suus on kai­kis­sa 77 kWh:n akul­la va­rus­te­tuis­sa ID.-mal­leis­sa. Jo toi­mi­tet­tui­hin au­toi­hin omi­nai­suus tu­lee käyt­töön vai­heit­tain ver­kon yli ta­pah­tu­val­la päi­vi­tyk­sel­lä. Kak­si­suun­tai­nen la­taus on mah­dol­lis­ta vain yh­teen­so­pi­vien DC- eli ta­sa­vir­ta­la­tu­rei­den kans­sa.

Tu­kea uu­siu­tu­van ener­gi­an tuo­tan­non laa­jen­ta­mi­seen

En­sim­mäi­se­nä au­ton­val­mis­ta­ja­na Volks­wa­gen tu­kee uu­siu­tu­vien ener­gi­a­läh­tei­den käy­tön laa­jen­ta­mis­ta Eu­roo­pas­sa. Ta­voit­tee­na on myös tuot­taa ja syöt­tää uu­sis­ta tuu­li- ja au­rin­ko­voi­ma­lois­ta verk­koon vas­taa­va mää­rä säh­köä, jon­ka ID.-mal­li­per­heen au­tot tar­vit­se­vat käy­tös­sä ja jota asi­ak­kaat ei­vät vie­lä la­taa vih­re­ä­nä säh­kö­nä.

Vuo­teen 2025 men­nes­sä on tar­koi­tus ra­ken­taa noin 20 uut­ta lai­tos­ta, jot­ka tuot­ta­vat vuo­sit­tain noin seit­se­män te­ra­wat­ti­tun­tia li­sää vih­re­ää säh­köä. Tämä vas­taa yli 300 uut­ta tuu­li­tur­bii­nia. Volks­wa­gen in­ves­toi tä­hän noin 40 mil­joo­naa eu­roa.

Volks­wa­gen-brän­din stra­te­gi­nen ta­voi­te

Hii­les­tä ir­tau­tu­mi­sen Way to ZERO -oh­jel­man yti­mes­sä on AC­CE­LE­RA­TE-brän­dist­ra­te­gi­an mu­kai­sen säh­köi­sen liik­ku­mi­sen kam­pan­jan vauh­dit­ta­mi­nen. Volks­wa­gen ai­koo ol­la il­mas­to­neut­raa­li vii­meis­tään vuo­teen 2050 men­nes­sä.

Eu­roo­pas­sa vä­li­ta­voit­tee­na on vä­hen­tää ajo­neu­vo­koh­tai­sia hii­li­di­ok­si­di­pääs­tö­jä vuo­teen 2030 men­nes­sä 40 pro­sen­til­la vuo­den 2018 ta­sos­ta. Ta­voit­tee­na on myös teh­dä koko val­mis­tusp­ro­ses­sis­ta, toi­mi­tus­ket­juis­ta ja täys­säh­kö­au­to­jen käy­tös­tä il­mas­to­neut­raa­lia. Tätä tu­kee myös täys­säh­kö­au­to­jen van­ho­jen suur­jän­ni­te­ak­ku­jen sys­te­maat­ti­nen kier­rä­tys.

Ta­voit­tee­na on myös uu­den ajo­neu­vo­kan­nan täy­del­li­nen säh­köis­tä­mi­nen. Suun­ni­tel­man mu­kaan vuo­teen 2030 men­nes­sä vä­hin­tään 70 pro­sent­tia Volks­wa­ge­nin myyn­nis­tä Eu­roo­pas­sa tu­lee täys­säh­kö­au­tois­ta.

Ta­voit­tei­den­sa saa­vut­ta­mi­sek­si Volks­wa­gen lan­see­raa mark­ki­noil­le vä­hin­tään yh­den uu­den täys­säh­kö­au­to­mal­lin joka vuo­si.

Volks­wa­gen-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.

Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.

Toni Lindström

Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna

Auto Bild.Koeajot
Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.

Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.

Toni Lindström

Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna

Auto Bild.Koeajot

Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen

Auto Bild.Uutiset

Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen

Auto Bild.Uutiset

Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN