Tavoitteidensa saavuttamiseksi Volkswagen lanseeraa markkinoille vähintään yhden uuden täyssähköautomallin joka vuosi.
Volkswagen
Volkswagen: Brändin täyssähköautojen lataus kehittyy yhä helpommaksi ja ekologisemmaksi
Volkswagen tarjoaa asiakkailleen täyssähköautojen latausekosysteemin. Lataamisesta ja energiaratkaisuista on tulossa Volkswagenin ydinliiketoimintaa. Kaksisuuntainen lataus (BiDi-charging, V2G) muuttaa täyssähköautot liikkuviksi energiavarastoiksi.
Volkswagen on ensimmäinen volyymivalmistaja, joka tarjoaa asiakkailleen saumattomasti toimivan täyssähköautojen latausekosysteemin. We Charge -latauspalvelua kehitetään askel kerrallaan suorituskyvyn, käyttömukavuuden ja ympäristöystävällisyyden lisäämiseksi.
Tämä merkitsee uusia latausratkaisuja sekä kotiin että liikenteeseen, uusia toimintoja ID.-malleihin ja pian myös kaksisuuntaista latausta.
”Latausinfrastruktuuria on parannettava kautta linjan, jotta siirtymää sähköiseen liikenteeseen voitaisiin nopeuttaa. Lataamisesta on tehtävä yksinkertaisempaa ja se on pystyttävä sovittamaan helpommin ihmisten arkeen. ID.-mallien uusien ohjelmistojen sekä kytke ja lataa (Plug & Charge) -tyyppisten ratkaisujen kautta Volkswagenin rooli näiden tavoitteiden saavuttamisessa on merkittävä”, sanoo ID.Digitalin ja Volkswagenin sähköisen liikkumisen myynnistä ja markkinoinnista vastaava johtaja Silke Bagschik.
Kyse ei ole vain autoista
”Tavoitteemme on varmistaa, että täyssähköauto voi olla asiakkaan ykkösauto – ilman kompromisseja. Siksi rakennamme kokonaista latausekosysteemiä, johon kuuluu sekä kotilataus ja tien päällä tarvittavan pikalatausinfrastruktuurin nopea laajentaminen että asiantunteva neuvonta, yhtenäiset lataustariffit ja oikeat kalustoratkaisut yritysasiakkaille”, sanoo Volkswagenin lataus- ja energialiiketoiminnasta sekä Elli-kotilatausasemista vastaava Elke Temme.
Temmen mukaan Volkswagenin strateginen tavoite on myös täyssähköautojen akkujen käyttäminen joustavina ja liikkuvina energiavarastoina.
”Energian varastointi on välttämätöntä uusiutuvien energianlähteiden osuuden lisäämiseksi, mutta asiakkaille se mahdollistaa myös huomattavasti edullisemman lataamisen. Lisäksi he voivat syöttää sähköä myös julkiseen verkkoon”, Temme sanoo.
Seuraava taso: älykäs ja kaksisuuntainen lataus (BiDi-charging)
Älykäs kotilataus edellyttää kodin energianhallintajärjestelmää (HEMS = Home Energy Management System). Järjestelmä tunnistaa kodin energiantarpeen ja porrastaa ja hallitsee latausta automaattisesti. Merkittävä etu on, että aurinkosähköjärjestelmien omistajat voivat entistäkin helpommin käyttää lataamiseen itse tuotettua aurinkoenergiaa.
Lisäksi älykkäät sähkötariffit ja algoritmit mahdollistavat auton lataamisen silloin, kun tarjolla on paljon uusiutuvaa energiaa. Tämä merkitsee esimerkiksi sitä, ettei tuulivoimaloita tarvitse sulkea siksi, että energiaa tuotetaan enemmän kuin sitä tarvitaan.
Pelkästään Saksassa vuonna 2019 jäi käyttämättä 6 500 gigawattituntia uusiutuvaa energiaa, mikä riittäisi täyttämään 2,7 miljoonan sähköauton vuotuisen energiantarpeen.
Potentiaali on vielä suurempi, kun käyttöön otetaan myös kaksisuuntainen lataus. Volkswagen on ottamassa käyttöön uraauurtavaa teknologiaa, jonka avulla täyssähköautot voivat syöttää ylimääräistä energiaa asiakkaan kotiverkkoon (vehicle-to-home) ja tulevaisuudessa ID.-malleja voidaan käyttää myös sähköverkon vakauttamiseksi (V2G = Vehicle 2 Grid).
Tulevaisuudessa tämä ominaisuus on kaikissa 77 kWh:n akulla varustetuissa ID.-malleissa. Jo toimitettuihin autoihin ominaisuus tulee käyttöön vaiheittain verkon yli tapahtuvalla päivityksellä. Kaksisuuntainen lataus on mahdollista vain yhteensopivien DC- eli tasavirtalatureiden kanssa.
Tukea uusiutuvan energian tuotannon laajentamiseen
Ensimmäisenä autonvalmistajana Volkswagen tukee uusiutuvien energialähteiden käytön laajentamista Euroopassa. Tavoitteena on myös tuottaa ja syöttää uusista tuuli- ja aurinkovoimaloista verkkoon vastaava määrä sähköä, jonka ID.-malliperheen autot tarvitsevat käytössä ja jota asiakkaat eivät vielä lataa vihreänä sähkönä.
Vuoteen 2025 mennessä on tarkoitus rakentaa noin 20 uutta laitosta, jotka tuottavat vuosittain noin seitsemän terawattituntia lisää vihreää sähköä. Tämä vastaa yli 300 uutta tuuliturbiinia. Volkswagen investoi tähän noin 40 miljoonaa euroa.
Volkswagen-brändin strateginen tavoite
Hiilestä irtautumisen Way to ZERO -ohjelman ytimessä on ACCELERATE-brändistrategian mukaisen sähköisen liikkumisen kampanjan vauhdittaminen. Volkswagen aikoo olla ilmastoneutraali viimeistään vuoteen 2050 mennessä.
Euroopassa välitavoitteena on vähentää ajoneuvokohtaisia hiilidioksidipäästöjä vuoteen 2030 mennessä 40 prosentilla vuoden 2018 tasosta. Tavoitteena on myös tehdä koko valmistusprosessista, toimitusketjuista ja täyssähköautojen käytöstä ilmastoneutraalia. Tätä tukee myös täyssähköautojen vanhojen suurjänniteakkujen systemaattinen kierrätys.
Tavoitteena on myös uuden ajoneuvokannan täydellinen sähköistäminen. Suunnitelman mukaan vuoteen 2030 mennessä vähintään 70 prosenttia Volkswagenin myynnistä Euroopassa tulee täyssähköautoista.
Tavoitteidensa saavuttamiseksi Volkswagen lanseeraa markkinoille vähintään yhden uuden täyssähköautomallin joka vuosi.
Volkswagen-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
Maailmalla jo miljoona Cupraa
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
Maanteillä jo miljoona Volvon lataushybridiä
Vältä nämä virheet ostaessasi talvirenkaita sähköautoon
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
Opel palauttaa dieselvoimalinjan Zafira-mallistoon
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Levysoitin cd-soittimella
Canorilta dac-cd
Supravoxin herkkä lattiakaiutin
Danielin uusi koti: "Tässä talossa on muumitalon meininkiä"
Analogisesti soiva huonekalu
Transmissiolinjakaiutin Italiasta
Michell Audion uudet soittimet
Rakkaudella remontoitu torppa sisustettiin 1920-luvun tyyliin
Tekstiilitaiteilija Anne Kyyrö Quinnin upea koti Italiassa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
Maailmalla jo miljoona Cupraa
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
Maanteillä jo miljoona Volvon lataushybridiä
Vältä nämä virheet ostaessasi talvirenkaita sähköautoon
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
Opel palauttaa dieselvoimalinjan Zafira-mallistoon
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Tällainen on uusi Kia Stonic
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ