Suomeen saatiin juuri vahvistettua tehtaan tuotannosta lisäerä ID.3 FastLane-autoja. Nyt valittavana on 58 kWh Pro -version lisäksi myös 77 kWh akulla varustettu Pro S -versio, jonka WLTP-toimintamatka on jopa 546 kilometriä.
Volkswagen
Volkswagenin ID.-mallisto: FastLane-malliversioita saatavilla hyvin –täyssähköautotehtaiden tuotanto rullaa täydellä teholla
Volkswagenin ID.3, ID.4 ja ID.5 FastLane -malliversioita on saatavilla noin 4-8 kuukauden toimitusajalla. Zwickaun tehtaalla työskennellään nyt kolmessa vuorossa.
Volkswagenin ACCELERATE-strategia etenee johdonmukaisesti. Osana maailmanlaajuista sähköistymisprojektiaan Volkswagenin tavoitteena on kasvattaa täyssähköautojen osuus Euroopassa yli 70 prosenttiin.
Strategian ytimessä on myös tehtaiden modernisointi ja uudelleenmuokkaaminen.
”Suomen automarkkina sähköistyy kiihtyvää vauhtia ja Volkswagen tekee kaikkensa, että näissä vaikeissakin toimitusolosuhteissa saamme toimitettua suomalaisille tilatut autot mahdollisimman nopeasti. Volkswagen ID.-malliperheen FastLane-malliversiot ovat saavuttaneet suuren suosion niiden lyhyempien toimitusaikojen suhteen ja olen erittäin tyytyväinen, että voimme palvella asiakkaitamme tällaisella erityisellä tavalla. Tällä hetkellä FastLane-malliversioidemme toimitusajat vaihtelevat noin 4-8 kuukauden paikkeilla, mallista riippuen. Osa asiakkaistamme joutuu toki edelleen odottamaan autoaan pidempään, mutta nyt tehtaiden tuotannon pyöriessä täydellä vauhdilla, siihenkin on odotettavissa asteittain helpotusta”, sanoo K-Auton Volkswagen-henkilöautoista vastaava vt. liiketoimintajohtaja Kari-Mikael Järvenpää.
Suomeen saatiin juuri vahvistettua tehtaan tuotannosta lisäerä ID.3 FastLane-autoja. Nyt valittavana on 58 kWh Pro -version lisäksi myös 77 kWh akulla varustettu Pro S -versio, jonka WLTP-toimintamatka on jopa 546 kilometriä.
Pro S -versiossa on Pro-versioon verrattuna lisäksi mm. 19” kevytmetallivanteet sekä Design-istuimet edessä, 30-värin Ambiente-valaistus sekä läpilastausmahdollisuus takaistuimessa.
Volkswagen ID.3 Pro S:n hinta on alkaen 45 500 euroa.
Volkswagenin täyssähköautotehtaat toimivat täydellä teholla
Volkswagenin ensimmäinen yksinomaan täyssähköautoja valmistava tehdas Zwickaussa on kärsinyt koko autoteollisuutta vaivaavasta komponenttipulasta ja Ukrainan sodan aiheuttamista tuotantovaikeuksista.
Nyt tarvittavien komponenttien ja osien toimitusketjut ovat vakaita ja Zwickaussa voidaan työskennellä täydellä teholla ja kolmessa vuorossa. Päivittäin tuotantolinjoilta valmistuu noin 1 300 täyssähköautoa.
Toukokuun puolessa välissä ensimmäinen täyssähköinen Volkswagen ID.4 rullasi ulos Emdenin tehtaan tuotantolinjalta. Emdenin tehtaasta tulee toinen yksinomaan täyssähköautoja valmistava tehdas Saksassa.
Sen uudelleenmuokkaaminen perinteisestä polttomoottoriautoja valmistavasta tehtaasta on ollut suurin projekti tehtaan historiassa, investointibudjetin ollessa noin 1 miljardi.
Tehtaalla työskentelee noin 8 000 työntekijää ja tehtaan valmistuskapasiteetti tulee olemaan vuoden 2022 lopulla noin 800 täyssähköautoa päivässä.
Volkswagenin Emdenin tehtaalla tullaan valmistamaan sekä ID.4-malliversioita että myöhemmin markkinoille tulevia ID. Aero -mallin Sedan- ja Variant-malliversioita (Eurooppaan tulevia versioita ei vielä ole esitelty).
Volkswagen Hyötyautojen tehdas Hannoverissa on aloittanut uusien täyssähköisten ID. Buzz -mallien valmistuksen.
Volkswagen ID. Buzz ja ID. Buzz Cargo -mallien valmistuksen aloitus Hannoverin tehtaalla on tärkeä virstanpylväs kohti sähköistymistä. Tehtaan muutostyöt kestivät lähes kaksi vuotta ja tuotantolinjojen muokkaaminen oli monimutkainen prosessi, sillä tehtaalla valmistetaan edelleen myös T6.1 ja Multivan -malleja. Tehtaalla työskentelee lähes 4 000 työntekijää ja tehtaalta valmistuu vuoden 2022 aikana noin 15 000 ID. Buzz ja ID. Buzz Cargo -täyssähköautoa.
Tulevaisuudessa Hannoverin tehtaan tuotantokapasiteetti on tarkoitus nostaa 900 autoon päivässä ja 130 000 autoon vuodessa.
Volkswagenin Wolfsburgin ja Dresdenin tehtailla valmistetaan tällä hetkellä täyssähköistä Volkswagen ID.3 -mallia. Vuonna 2026 Wolfsburgissa valmistettavien täyssähköautojen joukkoon liittyy uusi täyssähköinen malli – Trinity (ei vielä esitelty).
Volkswagen investoi myös Braunschweigin, Salzgitterin ja Kasselin tehtaisiin, joissa valmistetaan MEB-alustarakennetta käyttävien täyssähköautojen akustoja, roottoreita/staattoreita ja sähkömoottoreita.
Vuoteen 2026 mennessä Volkswagen-brändi investoi noin 21 miljardia euroa tulevaisuuden sähköiseen liikkuvuuteen, hybridisaatioon ja digitalisaatioon.
Volkswagen-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.
Saka
Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.
Saka
Renault Master on uudistunut
Renault
Renault Master on uudistunut
Renault
“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.
Atradius
“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.
Atradius
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
Ensirekisteröinnit nousuun pitkästä aikaa
Tällainen on uusi Jeep Compass
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Auto Bild 6/2025 on kaupoissa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Audiolabilta kaksi uutta dacia
Canor Virtus A3
Tehosubbari Australiasta
ATC:n uusi aktiivinen jalustakaiutin
Rogersin uudet juhlamallit
Genelec Münchenissa
Kuvataiteilija, kuraattori Hannu Palosuo: ”Less is bore, se on sisustusmottoni”
JAVA Hi-Fin uutuudet
Lääkärin vastaanotto on nykyisin porilaissisustajan kerroksellisesti sisustettu koti
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
KOEAJOT
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
Ensirekisteröinnit nousuun pitkästä aikaa
Tällainen on uusi Jeep Compass
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Citroën on esitellyt seuraavan sukupolven C5 Aircrossin
Saako työsuhdeautolla lähteä ulkomaille?
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi