Suomeen saatiin juuri vahvistettua tehtaan tuotannosta lisäerä ID.3 FastLane-autoja. Nyt valittavana on 58 kWh Pro -version lisäksi myös 77 kWh akulla varustettu Pro S -versio, jonka WLTP-toimintamatka on jopa 546 kilometriä.

Suomeen saatiin juuri vahvistettua tehtaan tuotannosta lisäerä ID.3 FastLane-autoja. Nyt valittavana on 58 kWh Pro -version lisäksi myös 77 kWh akulla varustettu Pro S -versio, jonka WLTP-toimintamatka on jopa 546 kilometriä.

Volkswagen

Volkswagenin ID.-mallisto: FastLane-malliversioita saatavilla hyvin –täyssäh­kö­au­to­teh­taiden tuotanto rullaa täydellä teholla

Volkswagenin ID.3, ID.4 ja ID.5 FastLane -malliversioita on saatavilla noin 4-8 kuukauden toimitusajalla. Zwickaun tehtaalla työskennellään nyt kolmessa vuorossa.

Auto Bild.Uutiset

Volks­wa­ge­nin AC­CE­LE­RA­TE-stra­te­gia ete­nee joh­don­mu­kai­ses­ti. Osa­na maa­il­man­laa­juis­ta säh­köis­ty­misp­ro­jek­ti­aan Volks­wa­ge­nin ta­voit­tee­na on kas­vat­taa täys­säh­kö­au­to­jen osuus Eu­roo­pas­sa yli 70 pro­sent­tiin.

Stra­te­gi­an yti­mes­sä on myös teh­tai­den mo­der­ni­soin­ti ja uu­del­leen­muok­kaa­mi­nen.

”Suo­men au­to­mark­ki­na säh­köis­tyy kiih­ty­vää vauh­tia ja Volks­wa­gen te­kee kaik­ken­sa, et­tä näis­sä vai­keis­sa­kin toi­mi­tu­so­lo­suh­teis­sa saam­me toi­mi­tet­tua suo­ma­lai­sil­le ti­la­tut au­tot mah­dol­li­sim­man no­pe­as­ti. Volks­wa­gen ID.-mal­li­per­heen Fast­La­ne-mal­li­ver­si­ot ovat saa­vut­ta­neet suu­ren suo­si­on nii­den ly­hy­em­pien toi­mi­tu­sai­ko­jen suh­teen ja olen erit­täin tyy­ty­väi­nen, et­tä voim­me pal­vel­la asi­ak­kai­tam­me täl­lai­sel­la eri­tyi­sel­lä ta­val­la. Täl­lä het­kel­lä Fast­La­ne-mal­li­ver­si­oi­dem­me toi­mi­tu­sa­jat vaih­te­le­vat noin 4-8 kuu­kau­den paik­keil­la, mal­lis­ta riip­pu­en. Osa asi­ak­kais­tam­me jou­tuu toki edel­leen odot­ta­maan au­to­aan pi­dem­pään, mut­ta nyt teh­tai­den tuo­tan­non pyö­ries­sä täy­del­lä vauh­dil­la, sii­hen­kin on odo­tet­ta­vis­sa as­teit­tain hel­po­tus­ta”, sa­noo K-Au­ton Volks­wa­gen-hen­ki­lö­au­tois­ta vas­taa­va vt. lii­ke­toi­min­ta­joh­ta­ja Kari-Mi­ka­el Jär­ven­pää.

Suo­meen saa­tiin juu­ri vah­vis­tet­tua teh­taan tuo­tan­nos­ta li­sä­e­rä ID.3 Fast­La­ne-au­to­ja. Nyt va­lit­ta­va­na on 58 kWh Pro -ver­si­on li­säk­si myös 77 kWh akul­la va­rus­tet­tu Pro S -ver­sio, jon­ka WLTP-toi­min­ta­mat­ka on jopa 546 ki­lo­met­riä.

Pro S -ver­si­os­sa on Pro-ver­si­oon ver­rat­tu­na li­säk­si mm. 19” ke­vyt­me­tal­li­van­teet sekä De­sign-is­tui­met edes­sä, 30-vä­rin Am­bien­te-va­lais­tus sekä lä­pi­las­taus­mah­dol­li­suus ta­kais­tui­mes­sa.

Volks­wa­gen ID.3 Pro S:n hin­ta on al­ka­en 45 500 eu­roa.

Volks­wa­ge­nin täys­säh­kö­au­to­teh­taat toi­mi­vat täy­del­lä te­hol­la

Volks­wa­ge­nin en­sim­mäi­nen yk­si­no­maan täys­säh­kö­au­to­ja val­mis­ta­va teh­das Zwic­kaus­sa on kär­si­nyt koko au­to­te­ol­li­suut­ta vai­vaa­vas­ta kom­po­nent­ti­pu­las­ta ja Uk­rai­nan so­dan ai­heut­ta­mis­ta tuo­tan­to­vai­keuk­sis­ta.

Nyt tar­vit­ta­vien kom­po­nent­tien ja osien toi­mi­tus­ket­jut ovat va­kai­ta ja Zwic­kaus­sa voi­daan työs­ken­nel­lä täy­del­lä te­hol­la ja kol­mes­sa vuo­ros­sa. Päi­vit­täin tuo­tan­to­lin­joil­ta val­mis­tuu noin 1 300 täys­säh­kö­au­toa.

Tou­ko­kuun puo­les­sa vä­lis­sä en­sim­mäi­nen täys­säh­köi­nen Volks­wa­gen ID.4 rul­la­si ulos Em­de­nin teh­taan tuo­tan­to­lin­jal­ta. Em­de­nin teh­taas­ta tu­lee toi­nen yk­si­no­maan täys­säh­kö­au­to­ja val­mis­ta­va teh­das Sak­sas­sa.

Sen uu­del­leen­muok­kaa­mi­nen pe­rin­tei­ses­tä polt­to­moot­to­ri­au­to­ja val­mis­ta­vas­ta teh­taas­ta on ol­lut suu­rin pro­jek­ti teh­taan his­to­ri­as­sa, in­ves­toin­ti­bud­je­tin ol­les­sa noin 1 mil­jar­di.

Teh­taal­la työs­ken­te­lee noin 8 000 työn­te­ki­jää ja teh­taan val­mis­tus­ka­pa­si­teet­ti tu­lee ole­maan vuo­den 2022 lo­pul­la noin 800 täys­säh­kö­au­toa päi­väs­sä.

Volks­wa­ge­nin Em­de­nin teh­taal­la tul­laan val­mis­ta­maan sekä ID.4-mal­li­ver­si­oi­ta et­tä myö­hem­min mark­ki­noil­le tu­le­via ID. Ae­ro -mal­lin Se­dan- ja Va­ri­ant-mal­li­ver­si­oi­ta (Eu­roop­paan tu­le­via ver­si­oi­ta ei vie­lä ole esi­tel­ty).

Volks­wa­gen Hyö­ty­au­to­jen teh­das Han­no­ve­ris­sa on aloit­ta­nut uu­sien täys­säh­köis­ten ID. Buzz -mal­lien val­mis­tuk­sen.

Volks­wa­gen ID. Buzz ja ID. Buzz Car­go -mal­lien val­mis­tuk­sen aloi­tus Han­no­ve­rin teh­taal­la on tär­keä virs­tan­pyl­väs koh­ti säh­köis­ty­mis­tä. Teh­taan muu­tos­työt kes­ti­vät lä­hes kak­si vuot­ta ja tuo­tan­to­lin­jo­jen muok­kaa­mi­nen oli mo­ni­mut­kai­nen pro­ses­si, sil­lä teh­taal­la val­mis­te­taan edel­leen myös T6.1 ja Mul­ti­van -mal­le­ja. Teh­taal­la työs­ken­te­lee lä­hes 4 000 työn­te­ki­jää ja teh­taal­ta val­mis­tuu vuo­den 2022 ai­ka­na noin 15 000 ID. Buzz ja ID. Buzz Car­go -täys­säh­kö­au­toa.

Tu­le­vai­suu­des­sa Han­no­ve­rin teh­taan tuo­tan­to­ka­pa­si­teet­ti on tar­koi­tus nos­taa 900 au­toon päi­väs­sä ja 130 000 au­toon vuo­des­sa.

Volks­wa­ge­nin Wolfs­bur­gin ja Dres­de­nin teh­tail­la val­mis­te­taan täl­lä het­kel­lä täys­säh­köis­tä Volks­wa­gen ID.3 -mal­lia. Vuon­na 2026 Wolfs­bur­gis­sa val­mis­tet­ta­vien täys­säh­kö­au­to­jen jouk­koon liit­tyy uu­si täys­säh­köi­nen mal­li – Tri­ni­ty (ei vie­lä esi­tel­ty).

Volks­wa­gen in­ves­toi myös Braunsch­wei­gin, Salz­git­te­rin ja Kas­se­lin teh­tai­siin, jois­sa val­mis­te­taan MEB-alus­ta­ra­ken­net­ta käyt­tä­vien täys­säh­kö­au­to­jen akus­to­ja, root­to­rei­ta/staat­to­rei­ta ja säh­kö­moot­to­rei­ta.

Vuo­teen 2026 men­nes­sä Volks­wa­gen-brän­di in­ves­toi noin 21 mil­jar­dia eu­roa tu­le­vai­suu­den säh­köi­seen liik­ku­vuu­teen, hyb­ri­di­saa­ti­oon ja di­gi­ta­li­saa­ti­oon.

Volks­wa­gen-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Saka

Kymmenessä vuodessa haastajasta ykköseksi – Saka on nyt Suomen suurin vaihtoautokauppa

Auto Bild.Uutiset
Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Saka

Kymmenessä vuodessa haastajasta ykköseksi – Saka on nyt Suomen suurin vaihtoautokauppa

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset
“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.

“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.

Atradius

Luotto­va­kuu­tu­syhtiö Atradius arvioi: EU:n uudet tariffit kasvattavat kauppasodan uhkaa ja sähköautojen hintaa

Auto Bild.Uutiset
“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.

“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.

Atradius

Luotto­va­kuu­tu­syhtiö Atradius arvioi: EU:n uudet tariffit kasvattavat kauppasodan uhkaa ja sähköautojen hintaa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN