Tulevan täyssähköisen Volvo EX90 -lippulaivamallin suuri keskinäyttö tarjoaa nopean pääsyn navigointi-, media- ja puhelintoimintoihin sekä erilaisia säätimiä ja muita yleisiä toimintoja.

Tulevan täyssähköisen Volvo EX90 -lippulaivamallin suuri keskinäyttö tarjoaa nopean pääsyn navigointi-, media- ja puhelintoimintoihin sekä erilaisia säätimiä ja muita yleisiä toimintoja.

Volvo Car Corporation

Volvo EX90: Tarjoaa asiakkaan tarvitsemat tiedot oikea-aikaisesti

Jos olet joskus mielessäsi kysynyt puhelimelta tai tietokoneelta “Mitä haluat minun tekevän?” pieni epätoivon sävy äänessäsi, tiedät, kuinka hämmentävää voi olla, kun viestintä teknologisen laitteen kanssa pettää.

Auto Bild.Uutiset

Ku­vit­te­le, mitä voi­si ta­pah­tua, jos täl­lai­nen ti­lan­ne syn­tyy au­tos­sa, kun olet vaih­ta­mas­sa ma­nu­aa­li­sen, avus­te­tun ja au­to­no­mi­sen ajo­ti­lan vä­lil­lä. On it­ses­tään sel­vää, et­tä näis­sä ti­lan­teis­sa epä­var­muu­del­le ei ole si­jaa.

Enem­män vä­hem­mäl­lä

Ny­ky­päi­vän au­tot ovat tul­vil­laan uu­sia omi­nai­suuk­sia, toi­min­to­ja ja tek­no­lo­gi­oi­ta. Vol­vol­la ha­lu­taan, et­tä nämä omi­nai­suu­det te­ke­vät elä­mäs­tä hel­pom­paa ja tur­val­li­sem­paa sen si­jaan, et­tä ne ai­heut­ta­vat enem­män häi­ri­ö­tä ja häm­men­nys­tä.

Sik­si on tär­ke­ää, et­tä au­to tar­jo­aa sel­kei­tä ja ti­lan­tee­seen so­pi­via tie­to­ja.

Vol­vol­la on teh­ty ma­nu­aa­li­ses­ta ajo­ti­las­ta avus­tet­tuun ti­laan (ja tu­le­vai­suu­des­sa au­to­no­mi­seen ti­laan) siir­ty­mi­ses­tä au­tois­sam­me vai­va­ton­ta ja in­tui­tii­vis­ta.

Sama kos­kee omi­nai­suuk­sien käyt­töä au­ton näyt­tö­jen avul­la: ha­lu­am­me tar­jo­ta tar­vit­ta­vat tie­dot yk­sin­ker­tai­sel­la ta­val­la.

Tu­le­van täys­säh­köi­sen Vol­vo EX90 -lip­pu­lai­va­mal­lin suu­ri kes­ki­näyt­tö tar­jo­aa no­pe­an pää­syn na­vi­goin­ti-, me­dia- ja pu­he­lin­toi­min­toi­hin sekä eri­lai­sia sää­ti­miä ja mui­ta ylei­siä toi­min­to­ja.

Eri­tyi­nen tie­to­palk­ki eh­dot­taa jär­ke­vin­tä toi­min­toa ky­sei­seen ti­lan­tee­seen, oli­pa au­to py­sä­köi­ty­nä tai ajos­sa tai jos me­neil­lään on esi­mer­kik­si pu­he­lu.

Volvo EX 90.

Volvo EX 90.

Volvo Car Corporation

Aja­mis­ta kos­ke­via tie­to­ja, ku­ten reit­ti­oh­jei­ta, ny­kyis­tä no­peut­ta ja toi­min­ta­mat­kaa, var­ten on toi­nen pie­nem­pi näyt­tö heti oh­jaus­pyö­rän ta­ka­na.

Sii­nä kä­si­tel­lään myös vaih­dot yh­des­tä ti­las­ta toi­seen, jot­ta voit ol­la var­ma, mitä au­tol­ta odo­te­taan – ja mitä au­to odot­taa si­nul­ta.

“Kyse on oi­kei­den tie­to­jen tar­jo­a­mi­ses­ta oi­ke­aan ai­kaan”, sa­noo Vol­von käyt­tö­ko­ke­mus­joh­ta­ja Tho­mas Sto­vi­cek.

“Ha­lu­am­me, et­tä ajo­ko­ke­mus on kes­kit­ty­nyt, yk­sin­ker­tai­nen ja tur­val­li­nen. Kos­ka au­to ym­mär­tää ym­pä­ris­tö­ään en­tis­tä pa­rem­min, voim­me luo­da tur­val­li­sem­man ti­lan­teen vä­hen­tä­mäl­lä häm­men­nys­tä, häi­ri­ö­te­ki­jöi­tä ja tie­to­äh­kyä.”

Kuin­ka au­tot syn­nyt­tä­vät luot­ta­mus­ta

Yh­dis­tä­mäl­lä au­ton ul­koi­sen ja si­säi­sen tun­nis­tus­tek­no­lo­gi­an Vol­von it­se ke­hit­tä­mään oh­jel­mis­toon ja suu­reen tie­to­jen­kä­sit­te­ly­te­hoon voim­me saa­vut­taa uu­den ym­mär­ryk­sen ta­son kul­jet­ta­jas­ta ja mat­kus­ta­jis­ta sekä ym­pä­röi­väs­tä maa­il­mas­ta.

Ta­voit­tee­na on, et­tä au­to osaa lu­kea jo­kai­sen ti­lan­teen ja tar­jo­ta sii­hen so­pi­vaa tie­toa.

Volvo EX90 on laitteistoltaan valmis valvomattomaan autonomiseen ajamiseen, joten tulevaisuudessa auto voi ajaa kuljettajan puolesta.

Volvo EX90 on laitteistoltaan valmis valvomattomaan autonomiseen ajamiseen, joten tulevaisuudessa auto voi ajaa kuljettajan puolesta.

Volvo Car Corporation

Tämä tar­koit­taa, et­tä tu­em­me kul­jet­ta­jaa ajon ai­ka­na. Huip­pu­luo­kan an­tu­ri­sar­ja tar­jo­aa 360 as­teen nä­ky­män au­ton ym­pä­ris­tös­tä, min­kä an­si­os­ta au­to voi re­a­goi­da sen ym­pä­ril­lä ta­pah­tu­viin ti­lan­tei­siin ak­tii­vi­ses­ti, vaik­ka avus­tet­tu ajo­ti­la oli­si pois käy­tös­tä.

Kun kul­jet­ta­ja käyt­tää avus­tet­tua ajo­ti­laa, me ajam­me hä­nen kans­saan. Au­to il­moit­taa jat­ku­vas­ti, mitä se nä­kee ja min­kä tie­to­jen pe­rus­teel­la se toi­mii. Oh­jaus­tu­en ja va­ki­o­no­peu­den li­säk­si tila tar­jo­aa apua esi­mer­kik­si kais­tan­vaih­dos­sa.

Vol­vo EX90 on lait­teis­tol­taan val­mis val­vo­mat­to­maan au­to­no­mi­seen aja­mi­seen, jo­ten tu­le­vai­suu­des­sa au­to voi ajaa kul­jet­ta­jan puo­les­ta.

Käyt­tö­liit­ty­mä on suun­ni­tel­tu te­ke­mään eri ajo­ti­lo­jen vä­lil­lä siir­ty­mi­ses­tä mah­dol­li­sim­man joh­don­mu­kais­ta ja su­la­vaa.

Vol­vo-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Toyota julkisti täyssähköisen Urban Cruiserin hinnat

Auto Bild.Uutiset

Toyota julkisti täyssähköisen Urban Cruiserin hinnat

Auto Bild.Uutiset

Nokian Renkaiden uuden sukupolven älyren­gas­tek­no­logia palkittiin 

Auto Bild.Uutiset

Nokian Renkaiden uuden sukupolven älyren­gas­tek­no­logia palkittiin 

Auto Bild.Uutiset
Pack Look -pakettiin kuuluvat lediajovalot eivät vaikuta järin tehokkailta. Edessä on jäähdytetyt levyjarrut, taka-akselilla levyjarrut. 16-tuumaisissa teräsvanteissa on pölykapselit.

Pack Look -pakettiin kuuluvat lediajovalot eivät vaikuta järin tehokkailta. Edessä on jäähdytetyt levyjarrut, taka-akselilla levyjarrut. 16-tuumaisissa teräsvanteissa on pölykapselit.

Juha Peltonen

Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna

Auto Bild.Koeajot
Pack Look -pakettiin kuuluvat lediajovalot eivät vaikuta järin tehokkailta. Edessä on jäähdytetyt levyjarrut, taka-akselilla levyjarrut. 16-tuumaisissa teräsvanteissa on pölykapselit.

Pack Look -pakettiin kuuluvat lediajovalot eivät vaikuta järin tehokkailta. Edessä on jäähdytetyt levyjarrut, taka-akselilla levyjarrut. 16-tuumaisissa teräsvanteissa on pölykapselit.

Juha Peltonen

Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN