Hyundai Kona jatkaa korealaiskonsernin voittokulkua Vuoden Auto Suomessa -äänestyksessä, sillä viime vuonna voittajana palkittiin Kia Niro. Kaiken lisäksi tämä oli ensimmäinen kerta, kun Hyundain malli eteni toiselle kierrokselle – ja heti voittoon.

Hyundai Kona jatkaa korealaiskonsernin voittokulkua Vuoden Auto Suomessa -äänestyksessä, sillä viime vuonna voittajana palkittiin Kia Niro. Kaiken lisäksi tämä oli ensimmäinen kerta, kun Hyundain malli eteni toiselle kierrokselle – ja heti voittoon.

JARI KOHONEN

Vuoden Auto Suomessa 2024 on valittu: Hyundai Kona

Vuoden Auto Suomessa valittiin nyt kunni­oi­tet­ta­vasti jo kymmenennen kerran. Juhlavuoden voittajaksi nousi Hyundai Kona, joka jätti Mercedes-Benz E-sarjan seitsemän pisteen päähän. Finaalissa olivat mukana myös Kia EV9, Peugeot 408, Toyota Prius ja Volkswagen ID.7.

Auto Bild.Uutiset

Vuo­den Au­to Suo­mes­sa 2024 -tit­te­lis­tä pää­si kil­pai­le­maan 32 uu­tuut­ta, jois­ta jo yli puo­let oli säh­kö­au­to­ja.

Li­säk­si kaik­kiin pait­si yh­teen eh­dok­kaa­seen oli tänä vuon­na saa­ta­vis­sa ai­na­kin jon­ki­nas­tei­nen säh­köis­tys voi­ma­lin­jaan.

Mer­kit­tä­vä muu­tos ja osoi­tus odo­tet­ta­vas­ta oli myös se, et­tä kol­ma­so­sa eh­dok­kais­ta tuli Kii­nas­ta. To­sin ai­na­kaan vie­lä ne ei­vät yl­tä­neet fi­naa­liin.

Vuo­den Au­to Suo­mes­sa -va­lin­nan te­ki­vät myös tänä vuon­na pää­työk­seen au­tois­ta ja lii­ken­tees­tä kir­joit­ta­via toi­mit­ta­jia edus­ta­van Au­to- ja lii­ken­ne­toi­mit­ta­jat Au­Li ry:n jä­se­net.

Osa Au­Lin yli sa­das­ta jä­se­nes­tä kir­joit­taa vain ras­kaam­mas­ta ka­lus­tos­ta tai moot­to­ri­pyö­ris­tä, jo­ten he ei­vät pi­tä­neet it­se­ään so­pi­vik­si ää­nes­tä­mään.

Sa­maan tu­lok­seen pää­tyi suu­ri osa yh­dis­tyk­sen se­ni­o­ri­jä­se­nis­tä.

En­sim­mäi­sel­lä kier­rok­sel­la ää­nes­ti 57 yh­dis­tyk­sen jä­sen­tä, jot­ka an­toi­vat ää­nen­sä myös rat­kai­se­val­la toi­sel­la kier­rok­sel­la.

Mää­rä on kan­sain­vä­li­ses­ti­kin kun­ni­oi­tet­ta­va, sil­lä eu­roop­pa­lai­sen Car of the Ye­ar -va­lin­nan te­kee 59 tuo­ma­ria, ja Vuo­den Au­to Ja­pa­nis­sa -ää­nes­tä­jiä on kol­me enem­män.

En­sim­mäi­sel­lä kier­rok­sel­la oli­vat mu­ka­na kaik­ki mar­ras­kuun 2022 en­sim­mäi­sen päi­vän jäl­keen ja en­nen lo­ka­kuun lop­pua 2023 Suo­mes­sa myyn­tiin tul­leet täy­sin uu­det au­to­mal­lit.

Ne kaik­ki oli­vat tuo­ma­rei­den ko­ea­jet­ta­vi­na 15.11. Jär­ven­pääs­sä Ai­no Aree­nan ym­pä­ris­tös­sä.

Sen jäl­keen jo­kai­nen tuo­ma­ri teki lis­tan kuu­des­ta mie­les­tään tär­keim­mäs­tä uu­tuu­des­ta. Ää­net las­ket­tiin yh­teen, ja kuu­si tuo­ma­reil­ta eni­ten ää­niä saa­nut­ta eh­do­kas­ta jat­koi fi­naa­liin.

Fi­naa­li­kier­rok­sel­le ete­ni mo­ni­puo­li­nen kuu­sik­ko: Kia EV9 ja Volks­wa­gen ID.7 ovat säh­kö­au­to­ja, Hy­un­dai Ko­nan saa hyb­ri­di­nä tai säh­kö­au­to­na, Mer­ce­des-Ben­zin E-sar­jas­sa vaih­to­eh­toi­na ovat ke­vyt- ja la­taus­hyb­ri­di, Peu­ge­ot 408:n keu­lal­le voi va­li­ta ben­sii­ni­moot­to­rin tai la­taus­hyb­ri­din, ja To­yo­ta Priuk­sen saa vain la­taus­hyb­ri­di­nä.

Jär­ven­pääs­sä 28.11. jär­jes­te­tyn toi­sen ko­ea­jo­päi­vän jäl­keen ku­kin en­sim­mäi­sel­lä kier­rok­sel­la ää­nes­tä­nyt tuo­ma­ris­ton jä­sen ja­koi eh­dok­kail­le 15 ään­tä.

Kuu­des­ta eh­dok­kaas­ta yk­si piti nos­taa voit­ta­jak­si, jol­le sai an­taa enin­tään kuu­si ään­tä.

Fi­naa­li­ää­nes­tys oli ta­sai­nen, mut­ta voi­tot ja­kau­tui­vat var­sin epä­ta­sai­ses­ti. Peu­ge­ot 408 oli vain yh­den tuo­ma­rin mie­les­tä pa­ras. To­yo­ta Prius sai kuu­si yk­kös­si­jaa. Sekä Kia EV9 et­tä Volks­wa­gen ID.7 oli­vat kym­me­nen tuo­ma­rin suo­sik­ke­ja.

Myös suu­rin voit­to­mää­rä ja­et­tiin, sil­lä koko ää­nes­tyk­sen voit­ta­nut Hy­un­dai Kona sekä Mer­ce­des-Ben­zin E-sar­ja oli­vat kär­jes­sä 15 tuo­ma­rin ää­nes­tys­tu­lok­ses­sa. Mer­ce­des-Ben­zin koh­ta­lok­si jäi jo toi­se­na pe­räk­käi­se­nä vuon­na jää­dä toi­sek­si seit­se­män ää­nen erol­la.

Hy­un­dai Kona jat­kaa ko­re­a­lais­kon­ser­nin voit­to­kul­kua Vuo­den Au­to Suo­mes­sa -ää­nes­tyk­ses­sä, sil­lä vii­me vuon­na voit­ta­ja­na pal­kit­tiin Kia Niro. Kai­ken li­säk­si tämä oli en­sim­mäi­nen ker­ta, kun Hy­un­dain mal­li ete­ni toi­sel­le kier­rok­sel­le – ja heti voit­toon.

Tuo­ma­ris­ton jä­se­net ar­vi­oi­vat voit­ta­jaa muun mu­as­sa seu­raa­vas­ti:

”Valt­ti­na mo­ni­puo­li­set voi­ma­lin­jat.”

”Erit­täin hyvä hin­ta-omi­nai­suus-suh­de.”

”Oi­val­li­set säh­kö­au­to-omi­nai­suu­det ja ti­laa­kin edel­tä­jää enem­män.”

Au­Li, kuva Jari Ko­ho­nen

Vuo­den Au­to Suo­mes­sa 2024 -lop­pu­tu­lok­set:

1. Hy­un­dai Kona (174 p.)

2. Mer­ce­des-Benz E-sar­ja (167 p.)

3. Volks­wa­gen ID.7 (153 p.)

4. To­yo­ta Prius (141 p.)

5. Kia EV9 (128 p.)

6. Peu­ge­ot 408 (92 p.)

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset

Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN