Hyundai Kona jatkaa korealaiskonsernin voittokulkua Vuoden Auto Suomessa -äänestyksessä, sillä viime vuonna voittajana palkittiin Kia Niro. Kaiken lisäksi tämä oli ensimmäinen kerta, kun Hyundain malli eteni toiselle kierrokselle – ja heti voittoon.

Hyundai Kona jatkaa korealaiskonsernin voittokulkua Vuoden Auto Suomessa -äänestyksessä, sillä viime vuonna voittajana palkittiin Kia Niro. Kaiken lisäksi tämä oli ensimmäinen kerta, kun Hyundain malli eteni toiselle kierrokselle – ja heti voittoon.

JARI KOHONEN

Vuoden Auto Suomessa 2024 on valittu: Hyundai Kona

Vuoden Auto Suomessa valittiin nyt kunni­oi­tet­ta­vasti jo kymmenennen kerran. Juhlavuoden voittajaksi nousi Hyundai Kona, joka jätti Mercedes-Benz E-sarjan seitsemän pisteen päähän. Finaalissa olivat mukana myös Kia EV9, Peugeot 408, Toyota Prius ja Volkswagen ID.7.

Auto Bild.Uutiset

Vuo­den Au­to Suo­mes­sa 2024 -tit­te­lis­tä pää­si kil­pai­le­maan 32 uu­tuut­ta, jois­ta jo yli puo­let oli säh­kö­au­to­ja.

Li­säk­si kaik­kiin pait­si yh­teen eh­dok­kaa­seen oli tänä vuon­na saa­ta­vis­sa ai­na­kin jon­ki­nas­tei­nen säh­köis­tys voi­ma­lin­jaan.

Mer­kit­tä­vä muu­tos ja osoi­tus odo­tet­ta­vas­ta oli myös se, et­tä kol­ma­so­sa eh­dok­kais­ta tuli Kii­nas­ta. To­sin ai­na­kaan vie­lä ne ei­vät yl­tä­neet fi­naa­liin.

Vuo­den Au­to Suo­mes­sa -va­lin­nan te­ki­vät myös tänä vuon­na pää­työk­seen au­tois­ta ja lii­ken­tees­tä kir­joit­ta­via toi­mit­ta­jia edus­ta­van Au­to- ja lii­ken­ne­toi­mit­ta­jat Au­Li ry:n jä­se­net.

Osa Au­Lin yli sa­das­ta jä­se­nes­tä kir­joit­taa vain ras­kaam­mas­ta ka­lus­tos­ta tai moot­to­ri­pyö­ris­tä, jo­ten he ei­vät pi­tä­neet it­se­ään so­pi­vik­si ää­nes­tä­mään.

Sa­maan tu­lok­seen pää­tyi suu­ri osa yh­dis­tyk­sen se­ni­o­ri­jä­se­nis­tä.

En­sim­mäi­sel­lä kier­rok­sel­la ää­nes­ti 57 yh­dis­tyk­sen jä­sen­tä, jot­ka an­toi­vat ää­nen­sä myös rat­kai­se­val­la toi­sel­la kier­rok­sel­la.

Mää­rä on kan­sain­vä­li­ses­ti­kin kun­ni­oi­tet­ta­va, sil­lä eu­roop­pa­lai­sen Car of the Ye­ar -va­lin­nan te­kee 59 tuo­ma­ria, ja Vuo­den Au­to Ja­pa­nis­sa -ää­nes­tä­jiä on kol­me enem­män.

En­sim­mäi­sel­lä kier­rok­sel­la oli­vat mu­ka­na kaik­ki mar­ras­kuun 2022 en­sim­mäi­sen päi­vän jäl­keen ja en­nen lo­ka­kuun lop­pua 2023 Suo­mes­sa myyn­tiin tul­leet täy­sin uu­det au­to­mal­lit.

Ne kaik­ki oli­vat tuo­ma­rei­den ko­ea­jet­ta­vi­na 15.11. Jär­ven­pääs­sä Ai­no Aree­nan ym­pä­ris­tös­sä.

Sen jäl­keen jo­kai­nen tuo­ma­ri teki lis­tan kuu­des­ta mie­les­tään tär­keim­mäs­tä uu­tuu­des­ta. Ää­net las­ket­tiin yh­teen, ja kuu­si tuo­ma­reil­ta eni­ten ää­niä saa­nut­ta eh­do­kas­ta jat­koi fi­naa­liin.

Fi­naa­li­kier­rok­sel­le ete­ni mo­ni­puo­li­nen kuu­sik­ko: Kia EV9 ja Volks­wa­gen ID.7 ovat säh­kö­au­to­ja, Hy­un­dai Ko­nan saa hyb­ri­di­nä tai säh­kö­au­to­na, Mer­ce­des-Ben­zin E-sar­jas­sa vaih­to­eh­toi­na ovat ke­vyt- ja la­taus­hyb­ri­di, Peu­ge­ot 408:n keu­lal­le voi va­li­ta ben­sii­ni­moot­to­rin tai la­taus­hyb­ri­din, ja To­yo­ta Priuk­sen saa vain la­taus­hyb­ri­di­nä.

Jär­ven­pääs­sä 28.11. jär­jes­te­tyn toi­sen ko­ea­jo­päi­vän jäl­keen ku­kin en­sim­mäi­sel­lä kier­rok­sel­la ää­nes­tä­nyt tuo­ma­ris­ton jä­sen ja­koi eh­dok­kail­le 15 ään­tä.

Kuu­des­ta eh­dok­kaas­ta yk­si piti nos­taa voit­ta­jak­si, jol­le sai an­taa enin­tään kuu­si ään­tä.

Fi­naa­li­ää­nes­tys oli ta­sai­nen, mut­ta voi­tot ja­kau­tui­vat var­sin epä­ta­sai­ses­ti. Peu­ge­ot 408 oli vain yh­den tuo­ma­rin mie­les­tä pa­ras. To­yo­ta Prius sai kuu­si yk­kös­si­jaa. Sekä Kia EV9 et­tä Volks­wa­gen ID.7 oli­vat kym­me­nen tuo­ma­rin suo­sik­ke­ja.

Myös suu­rin voit­to­mää­rä ja­et­tiin, sil­lä koko ää­nes­tyk­sen voit­ta­nut Hy­un­dai Kona sekä Mer­ce­des-Ben­zin E-sar­ja oli­vat kär­jes­sä 15 tuo­ma­rin ää­nes­tys­tu­lok­ses­sa. Mer­ce­des-Ben­zin koh­ta­lok­si jäi jo toi­se­na pe­räk­käi­se­nä vuon­na jää­dä toi­sek­si seit­se­män ää­nen erol­la.

Hy­un­dai Kona jat­kaa ko­re­a­lais­kon­ser­nin voit­to­kul­kua Vuo­den Au­to Suo­mes­sa -ää­nes­tyk­ses­sä, sil­lä vii­me vuon­na voit­ta­ja­na pal­kit­tiin Kia Niro. Kai­ken li­säk­si tämä oli en­sim­mäi­nen ker­ta, kun Hy­un­dain mal­li ete­ni toi­sel­le kier­rok­sel­le – ja heti voit­toon.

Tuo­ma­ris­ton jä­se­net ar­vi­oi­vat voit­ta­jaa muun mu­as­sa seu­raa­vas­ti:

”Valt­ti­na mo­ni­puo­li­set voi­ma­lin­jat.”

”Erit­täin hyvä hin­ta-omi­nai­suus-suh­de.”

”Oi­val­li­set säh­kö­au­to-omi­nai­suu­det ja ti­laa­kin edel­tä­jää enem­män.”

Au­Li, kuva Jari Ko­ho­nen

Vuo­den Au­to Suo­mes­sa 2024 -lop­pu­tu­lok­set:

1. Hy­un­dai Kona (174 p.)

2. Mer­ce­des-Benz E-sar­ja (167 p.)

3. Volks­wa­gen ID.7 (153 p.)

4. To­yo­ta Prius (141 p.)

5. Kia EV9 (128 p.)

6. Peu­ge­ot 408 (92 p.)

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset

Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen

Auto Bild.Uutiset

Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN