65 % suomalaisista ei tiedä, mitä tuulilasin kalibrointi tarkoittaa – kyse on tärkeästä turval­li­suus­toi­men­pi­teestä

Autoklinikan teettämä kysely paljastaa aukon suomalaisten autotie­tä­myk­sessä: vain 35 prosenttia suomalaisista kokee tietävänsä, mitä tuulilasin kalibrointi tarkoittaa.

Auto Bild.Uutiset

Au­tok­li­ni­kan tuu­li­la­si­kou­lut­ta­ja Ken Sil­van­der muis­tut­taa, et­tä tuu­li­la­sin ka­lib­roin­ti on olen­nai­nen osa uu­sien au­to­jen vau­ri­o­kor­jaus­ta, jot­ta ajo­neu­von ajoa avus­ta­vat jär­jes­tel­mät toi­mi­si­vat moit­teet­ta.

Tuu­li­la­sin ka­lib­roin­ti tun­tuu Au­tok­li­ni­kan teet­tä­män ky­se­lyn pe­rus­teel­la ole­van var­sin tun­te­ma­ton toi­men­pi­de enem­mis­töl­le suo­ma­lai­sis­ta. Ky­se­lyyn vas­tan­neis­ta vain noin joka kol­mas tie­si, mitä sil­lä tar­koi­te­taan.

– Ny­ky­au­tois­sa on mo­nia kul­jet­ta­jaa avus­ta­via jär­jes­tel­miä, ku­ten kais­ta­vah­ti, hä­tä­jar­ru­tu­sa­vus­tin ja lii­ken­ne­merk­kien tun­nis­tus, jot­ka tu­keu­tu­vat tuu­li­la­siin kiin­ni­tet­tyi­hin ka­me­roi­hin ja an­tu­rei­hin. Jos lasi vaih­de­taan, nämä jär­jes­tel­mät täy­tyy ka­lib­roi­da uu­del­leen, jot­ta ne toi­mi­vat tar­kas­ti ja tur­val­li­ses­ti, sa­noo Au­tok­li­ni­kan tuu­li­la­si­kou­lut­ta­ja Ken Sil­van­der.

Tuu­li­la­sin ka­lib­roin­ti on syy­tä teh­dä ai­na esi­mer­kik­si tuu­li­la­si­vaih­don yh­tey­des­sä tai ko­la­rin jäl­keen. Ka­lib­roin­tia tar­vi­taan myös, jos ka­me­rat ir­ro­te­taan huol­los­sa tai au­ton alus­ta­ge­o­met­ri­aa muu­te­taan.

– Uu­si asen­net­ta­va tuu­li­la­si voi poi­ke­ta al­ku­pe­räi­ses­tä mil­li­met­rin kym­me­ne­so­san ver­ran, ja jo se voi riit­tää häi­rit­se­mään ka­me­roi­den toi­min­taa, Sil­van­der va­roit­taa.

Ka­lib­roin­ti voi­daan teh­dä staat­ti­ses­ti tai dy­naa­mi­ses­ti val­mis­ta­jan mää­rit­te­le­mäl­lä ta­val­la. Sil­van­der neu­voo, et­tä ka­lib­roin­ti kan­nat­taa teh­dä ai­na kor­jaa­mol­la, jon­ka va­kuu­tu­syh­ti­öt ovat val­tuut­ta­neet teh­tä­vään.

– Jois­sa­kin kor­jaa­mois­sa ka­lib­roin­ti ei ai­na si­säl­ly la­sin­vaih­to­pal­ve­luun ja sik­si au­toi­li­jan kan­nat­taa ai­na var­mis­taa, et­tä toi­men­pi­de teh­dään. Ka­lib­roin­nin lai­min­lyön­ti voi joh­taa sii­hen, et­tä au­ton tur­val­li­suus­jär­jes­tel­mät ei­vät toi­mi­kaan odo­te­tus­ti, Sil­van­der sa­noo ja jat­kaa:

– Kyse ei ole vain tuu­li­la­sis­ta, vaan sii­tä, mi­ten au­to ha­vait­see ja re­a­goi ym­pä­ris­töön­sä. Ka­lib­roin­ti on osa ajo­neu­von älyä, ja sen unoh­ta­mi­nen on ris­ki, jota ei kan­na­ta ot­taa, asi­an­tun­ti­ja ko­ros­taa.

Ky­se­lyn to­teut­ti Nors­tat ke­sä­kuus­sa 2025 Nors­tat Exp­ress -pa­nee­lin kaut­ta ja ky­se­lyyn vas­ta­si 500 hen­ki­löä.

Au­to­Bild / Au­tok­li­nik­ka

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset

Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen

Auto Bild.Uutiset

Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN