65 % suomalaisista ei tiedä, mitä tuulilasin kalibrointi tarkoittaa – kyse on tärkeästä turval­li­suus­toi­men­pi­teestä

Autoklinikan teettämä kysely paljastaa aukon suomalaisten autotie­tä­myk­sessä: vain 35 prosenttia suomalaisista kokee tietävänsä, mitä tuulilasin kalibrointi tarkoittaa.

Auto Bild.Uutiset

Au­tok­li­ni­kan tuu­li­la­si­kou­lut­ta­ja Ken Sil­van­der muis­tut­taa, et­tä tuu­li­la­sin ka­lib­roin­ti on olen­nai­nen osa uu­sien au­to­jen vau­ri­o­kor­jaus­ta, jot­ta ajo­neu­von ajoa avus­ta­vat jär­jes­tel­mät toi­mi­si­vat moit­teet­ta.

Tuu­li­la­sin ka­lib­roin­ti tun­tuu Au­tok­li­ni­kan teet­tä­män ky­se­lyn pe­rus­teel­la ole­van var­sin tun­te­ma­ton toi­men­pi­de enem­mis­töl­le suo­ma­lai­sis­ta. Ky­se­lyyn vas­tan­neis­ta vain noin joka kol­mas tie­si, mitä sil­lä tar­koi­te­taan.

– Ny­ky­au­tois­sa on mo­nia kul­jet­ta­jaa avus­ta­via jär­jes­tel­miä, ku­ten kais­ta­vah­ti, hä­tä­jar­ru­tu­sa­vus­tin ja lii­ken­ne­merk­kien tun­nis­tus, jot­ka tu­keu­tu­vat tuu­li­la­siin kiin­ni­tet­tyi­hin ka­me­roi­hin ja an­tu­rei­hin. Jos lasi vaih­de­taan, nämä jär­jes­tel­mät täy­tyy ka­lib­roi­da uu­del­leen, jot­ta ne toi­mi­vat tar­kas­ti ja tur­val­li­ses­ti, sa­noo Au­tok­li­ni­kan tuu­li­la­si­kou­lut­ta­ja Ken Sil­van­der.

Tuu­li­la­sin ka­lib­roin­ti on syy­tä teh­dä ai­na esi­mer­kik­si tuu­li­la­si­vaih­don yh­tey­des­sä tai ko­la­rin jäl­keen. Ka­lib­roin­tia tar­vi­taan myös, jos ka­me­rat ir­ro­te­taan huol­los­sa tai au­ton alus­ta­ge­o­met­ri­aa muu­te­taan.

– Uu­si asen­net­ta­va tuu­li­la­si voi poi­ke­ta al­ku­pe­räi­ses­tä mil­li­met­rin kym­me­ne­so­san ver­ran, ja jo se voi riit­tää häi­rit­se­mään ka­me­roi­den toi­min­taa, Sil­van­der va­roit­taa.

Ka­lib­roin­ti voi­daan teh­dä staat­ti­ses­ti tai dy­naa­mi­ses­ti val­mis­ta­jan mää­rit­te­le­mäl­lä ta­val­la. Sil­van­der neu­voo, et­tä ka­lib­roin­ti kan­nat­taa teh­dä ai­na kor­jaa­mol­la, jon­ka va­kuu­tu­syh­ti­öt ovat val­tuut­ta­neet teh­tä­vään.

– Jois­sa­kin kor­jaa­mois­sa ka­lib­roin­ti ei ai­na si­säl­ly la­sin­vaih­to­pal­ve­luun ja sik­si au­toi­li­jan kan­nat­taa ai­na var­mis­taa, et­tä toi­men­pi­de teh­dään. Ka­lib­roin­nin lai­min­lyön­ti voi joh­taa sii­hen, et­tä au­ton tur­val­li­suus­jär­jes­tel­mät ei­vät toi­mi­kaan odo­te­tus­ti, Sil­van­der sa­noo ja jat­kaa:

– Kyse ei ole vain tuu­li­la­sis­ta, vaan sii­tä, mi­ten au­to ha­vait­see ja re­a­goi ym­pä­ris­töön­sä. Ka­lib­roin­ti on osa ajo­neu­von älyä, ja sen unoh­ta­mi­nen on ris­ki, jota ei kan­na­ta ot­taa, asi­an­tun­ti­ja ko­ros­taa.

Ky­se­lyn to­teut­ti Nors­tat ke­sä­kuus­sa 2025 Nors­tat Exp­ress -pa­nee­lin kaut­ta ja ky­se­lyyn vas­ta­si 500 hen­ki­löä.

Au­to­Bild / Au­tok­li­nik­ka

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kia EV3 voitti arvostetun muotoi­lu­pal­kinnon

Auto Bild.Uutiset

Kia EV3 voitti arvostetun muotoi­lu­pal­kinnon

Auto Bild.Uutiset

Volvo Cars aloittaa EX30-mallin tuotannon Euroopassa

Auto Bild.Uutiset

Volvo Cars aloittaa EX30-mallin tuotannon Euroopassa

Auto Bild.Uutiset

Polestar kutistanut hiili­ja­lan­jäl­keään merkittävästi

Auto Bild.Uutiset

Polestar kutistanut hiili­ja­lan­jäl­keään merkittävästi

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN