DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
Pitkien matkojen ajaminen sähköautolla ilman huolta toimintamatkasta tai lataamisesta on keskeinen osa DS Automobilesin tavoitetta ilmentää ranskalaista matkanteon taitoa.
DS N°8 ei tyydy ainoastaan lunastamaan lupaustaan yli 500 kilometrin toimintamatkasta moottoritiellä. Se menee vielä pidemmälle osoittaen kykynsä taittaa erittäin pitkiä matkoja ilman lataustaukoja.
Viimeisin osoitus tästä on testi, jossa kaksi DS N°8 FWD Long Range -mallia ajoi Pariisin lounaispuolella sijaitsevasta Vélizystä Lounais-Ranskan rannikolla sijaitsevaan Biscarrosseen käyttäen ainoastaan maanteitä. Testi suoritettiin ilman välilatausta, ja sen aikana autot kulkivat peräti 750 kilometrin matkan. Perille saavuttaessa akuissa oli jäljellä varausta vielä yli 50 kilometrin ajoon, mikä tarkoittaa teoreettisen toimintamatkan ylittävän 800 kilometriä.
Tämä todellisissa olosuhteissa suoritettu testi vahvistaa DS N°8:n kyvyn vapauttaa kuljettaja latauspysähdysten suunnittelusta.
"Kyse ei ole enää siitä, että akku pakottaa pysähtymään. DS N°8 muuttaa pelin säännöt täyssähköisessä pitkän matkan ajossa, ja se palvelee ranskalaista matkustamisen taitoa", sanoo DS Automobilesin toimitusjohtaja Xavier Peugeot.
Täysimittaiset testit moottoriteillä
Vahvistaakseen lupauksen 500 kilometrin moottoritietoimintamatkasta DS Automobiles suoritti sarjan testejä useissa Euroopan maissa. Nopeusrajoitusten puitteissa ajetuilla 450–506 kilometrin reiteillä DS N°8 osoitti kykynsä suoriutua matkoista ilman latausta vaihtelevista maasto-, sää- ja liikenneolosuhteista huolimatta. Nämä tulokset vahvistavat sen toimintamatkan paikkaansa pitävyyden moottoritienopeuksissa, mikä on aivan linjassa ilmoitetun WLTP- syklin mukaisen 750 kilometrin toimintamatkan kanssa.
Vélizy–Biscarrosse ilman latausta
Täydentääkseen suorituskyvyn osoitusta kaksi DS N°8 FWD Long Range -mallia lähti DS:n muotoilukeskuksesta Vélizystä kohti Les Landesin aluetta ja Biscarrossen kaupunkia pienempää tieverkkoa pitkin. Testireitti kulki Beauce ja Solognen alueiden halki, ohitti Poitiers'n ja Angoulêmen kaupungit ja jatkui Libournen ja Bordeaux'n kautta määränpäähän.
Matka korosti DS N°8:n poikkeuksellista energiatehokkuutta. Reitti yhdisteli valtateitä, pienempiä maanteitä, kaupunkialueita ja ohitusteitä. Lämpötilan vaihdellessa aamun 12 °C:sta iltapäivän 19 °C:een molemmat autot kulkivat 750 kilometriä 54 km/h keskinopeudella.
Reitti
Vélizy (Pariisin lounaispuoli) – Biscarrosse
(Lounais-Ranskan rannikko)
Ajettu matka
750 km
Keskinopeus
54 km/h
Lämpötila-alue
12 °C – 19 °C
Keskikulutus
11,7 kWh/100 km
Akun varaus perillä
5–8 %
Jäljellä oleva toimintamatka
Jopa 59 km
Tulos on erityisen merkittävä, sillä testiolosuhteet olivat vaativammat kuin virallisessa WLTP-mittaussyklissä, jonka keskinopeus on 46,5 km/h ja lämpötila 23 °C. Saavutettu 11,7 kWh/100 km keskikulutus alittaa selvästi auton 12,9 kWh/100 km tyyppihyväksynnän mukaisen WLTP-arvon. Perillä jäljellä ollut varaus riittää ylittämään jopa symbolisen 800 kilometrin toimintamatkarajan.
Ranskalainen insinööritaito suorituskyvyn ytimessä
DS N°8 ilmentää DS Automobilesin visiota vaivattomasta sähköisestä liikkumisesta, joka perustuu Ranskan teollisuuden huipputeknologiaan:
- 97,2 kWh Long Range -akku: Automotive Cells Companyn (ACC) suunnittelema ja valmistama Pohjois-Ranskassa sijaitsevassa Billy-Berclaun tehtaassa. Akun energiatiheys 264 Wh/kg on markkinoiden kärkeä.
- Sähkömoottori: Kootaan Koillis-Ranskassa sijaitsevassa Trémeryssä.
Nämä kaksi teollista valintaa kuvastavat DS Automobilesin sitoutumista kansallisen osaamisen edistämiseen osana johdonmukaista ja tehokasta teknologiaekosysteemiä.
DS N°8: Premium-luokan sähköisen liikkumisen uusi sukupolvi
Euroopassa suunniteltu ja valmistettu sekä uusimman sukupolven ranskalaisella akulla varustettu DS N°8 yhdistää huipputeknologian, dynaamisen mukavuuden ja hienostuneen eleganssin. Sen sekä karismaattiseksi että aerodynaamisesti tehokkaaksi (ilmanvastuskerroin, Cx 0,24) suunniteltu muotoilu ja huolellinen viimeistely tarjoavat ainutlaatuisen ajokokemuksen, jossa suorituskyky ja seesteisyys yhdistyvät ja luovat puitteet ranskalaiselle matkustamisen taidolle.
Autobild / DS
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi Toyota Aygo X Hybrid sai hinnat
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Auto Bild 15/2025 on kaupoissa
Vuoden Auto Suomessa 2026:n finalistit selvillä
Talvi ja sähköautot: miksi oikeat renkaat ovat tärkeämpiä kuin koskaan?
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Toyota julkisti täysin uuden Hiluxin ja ensimmäisen täyssähköisen version ikonisesta lava-autosta - tulossa myös vetyversio
Porschen toinen täyssähköinen SUV on tulossa
Puutteelliset ajovalot ovat suomalaisten autojen yleisimpiä vikoja - näin varmistat hyvän näkyvyyden talven pimeydessä
Formula 1 -tiimi toimii Audin uuden brändi-identiteetin keihäänkärkenä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Tyylikäs kuulokevahvistin Serbiasta
Vain 1200
Sähköstaatti Puolasta
Pikku kardioidi
RELin uudet S-sarjalaiset
Factor Onen uudet balansoidut virtalähteet
AVA Groupille uusi johto
Cayinilta uusi sielukas esi- ja päätevahvistin
Sannan ja Joelin kodissa on luotu taiteella särmää sisustukseen
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi Toyota Aygo X Hybrid sai hinnat
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Auto Bild 15/2025 on kaupoissa
Vuoden Auto Suomessa 2026:n finalistit selvillä
Talvi ja sähköautot: miksi oikeat renkaat ovat tärkeämpiä kuin koskaan?
Toyota julkisti täysin uuden Hiluxin ja ensimmäisen täyssähköisen version ikonisesta lava-autosta - tulossa myös vetyversio
Porschen toinen täyssähköinen SUV on tulossa
Puutteelliset ajovalot ovat suomalaisten autojen yleisimpiä vikoja - näin varmistat hyvän näkyvyyden talven pimeydessä
Formula 1 -tiimi toimii Audin uuden brändi-identiteetin keihäänkärkenä
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ