DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä

Pitkien matkojen ajaminen sähköautolla ilman huolta toimintamatkasta tai lataamisesta on keskeinen osa DS Automobilesin tavoitetta ilmentää ranskalaista matkanteon taitoa.

Auto Bild.Uutiset

DS N°8 ei tyy­dy ai­no­as­taan lu­nas­ta­maan lu­paus­taan yli 500 ki­lo­met­rin toi­min­ta­mat­kas­ta moot­to­ri­tiel­lä. Se me­nee vie­lä pi­dem­mäl­le osoit­ta­en ky­kyn­sä tait­taa erit­täin pit­kiä mat­ko­ja il­man la­taus­tau­ko­ja.

Vii­mei­sin osoi­tus täs­tä on tes­ti, jos­sa kak­si DS N°8 FWD Long Ran­ge -mal­lia ajoi Pa­rii­sin lou­nais­puo­lel­la si­jait­se­vas­ta Véli­zys­tä Lou­nais-Rans­kan ran­ni­kol­la si­jait­se­vaan Bis­car­ros­seen käyt­tä­en ai­no­as­taan maan­tei­tä. Tes­ti suo­ri­tet­tiin il­man vä­li­la­taus­ta, ja sen ai­ka­na au­tot kul­ki­vat pe­rä­ti 750 ki­lo­met­rin mat­kan. Pe­ril­le saa­vut­ta­es­sa akuis­sa oli jäl­jel­lä va­raus­ta vie­lä yli 50 ki­lo­met­rin ajoon, mikä tar­koit­taa te­o­reet­ti­sen toi­min­ta­mat­kan ylit­tä­vän 800 ki­lo­met­riä.

Tämä to­del­li­sis­sa olo­suh­teis­sa suo­ri­tet­tu tes­ti vah­vis­taa DS N°8:n ky­vyn va­paut­taa kul­jet­ta­ja la­taus­py­säh­dys­ten suun­nit­te­lus­ta.

"Kyse ei ole enää sii­tä, et­tä ak­ku pa­kot­taa py­säh­ty­mään. DS N°8 muut­taa pe­lin sään­nöt täys­säh­köi­ses­sä pit­kän mat­kan ajos­sa, ja se pal­ve­lee rans­ka­lais­ta mat­kus­ta­mi­sen tai­toa", sa­noo DS Au­to­mo­bi­le­sin toi­mi­tus­joh­ta­ja Xa­vier Peu­ge­ot.

Täy­si­mit­tai­set tes­tit moot­to­ri­teil­lä

Vah­vis­taak­seen lu­pauk­sen 500 ki­lo­met­rin moot­to­ri­tie­toi­min­ta­mat­kas­ta DS Au­to­mo­bi­les suo­rit­ti sar­jan tes­te­jä useis­sa Eu­roo­pan mais­sa. No­peus­ra­joi­tus­ten puit­teis­sa aje­tuil­la 450–506 ki­lo­met­rin rei­teil­lä DS N°8 osoit­ti ky­kyn­sä suo­riu­tua mat­kois­ta il­man la­taus­ta vaih­te­le­vis­ta maas­to-, sää- ja lii­ken­ne­o­lo­suh­teis­ta huo­li­mat­ta. Nämä tu­lok­set vah­vis­ta­vat sen toi­min­ta­mat­kan paik­kaan­sa pi­tä­vyy­den moot­to­ri­tie­no­peuk­sis­sa, mikä on ai­van lin­jas­sa il­moi­te­tun WLTP- syk­lin mu­kai­sen 750 ki­lo­met­rin toi­min­ta­mat­kan kans­sa.

Vélizy–Bis­car­ros­se il­man la­taus­ta

Täy­den­tääk­seen suo­ri­tus­ky­vyn osoi­tus­ta kak­si DS N°8 FWD Long Ran­ge -mal­lia läh­ti DS:n muo­toi­lu­kes­kuk­ses­ta Véli­zys­tä koh­ti Les Lan­de­sin alu­et­ta ja Bis­car­ros­sen kau­pun­kia pie­nem­pää tie­verk­koa pit­kin. Tes­ti­reit­ti kul­ki Be­au­ce ja So­log­nen alu­ei­den hal­ki, ohit­ti Poi­tiers'n ja An­goulê­men kau­pun­git ja jat­kui Li­bour­nen ja Bor­de­aux'n kaut­ta mää­rän­pää­hän.

Mat­ka ko­ros­ti DS N°8:n poik­keuk­sel­lis­ta ener­gi­a­te­hok­kuut­ta. Reit­ti yh­dis­te­li val­ta­tei­tä, pie­nem­piä maan­tei­tä, kau­pun­ki­a­lu­ei­ta ja ohi­tus­tei­tä. Läm­pö­ti­lan vaih­del­les­sa aa­mun 12 °C:sta il­ta­päi­vän 19 °C:een mo­lem­mat au­tot kul­ki­vat 750 ki­lo­met­riä 54 km/h kes­ki­no­peu­del­la.

Reit­ti

Vélizy (Pa­rii­sin lou­nais­puo­li) – Bis­car­ros­se

(Lou­nais-Rans­kan ran­nik­ko)

Ajet­tu mat­ka

750 km

Kes­ki­no­peus

54 km/h

Läm­pö­ti­la-alue

12 °C – 19 °C

Kes­ki­ku­lu­tus

11,7 kWh/100 km

Akun va­raus pe­ril­lä

5–8 %

Jäl­jel­lä ole­va toi­min­ta­mat­ka

Jopa 59 km

Tu­los on eri­tyi­sen mer­kit­tä­vä, sil­lä tes­ti­o­lo­suh­teet oli­vat vaa­ti­vam­mat kuin vi­ral­li­ses­sa WLTP-mit­taus­syk­lis­sä, jon­ka kes­ki­no­peus on 46,5 km/h ja läm­pö­ti­la 23 °C. Saa­vu­tet­tu 11,7 kWh/100 km kes­ki­ku­lu­tus alit­taa sel­väs­ti au­ton 12,9 kWh/100 km tyyp­pi­hy­väk­syn­nän mu­kai­sen WLTP-ar­von. Pe­ril­lä jäl­jel­lä ol­lut va­raus riit­tää ylit­tä­mään jopa sym­bo­li­sen 800 ki­lo­met­rin toi­min­ta­mat­ka­ra­jan.

Rans­ka­lai­nen in­si­nöö­ri­tai­to suo­ri­tus­ky­vyn yti­mes­sä

DS N°8 il­men­tää DS Au­to­mo­bi­le­sin vi­si­o­ta vai­vat­to­mas­ta säh­köi­ses­tä liik­ku­mi­ses­ta, joka pe­rus­tuu Rans­kan te­ol­li­suu­den huip­pu­tek­no­lo­gi­aan:

- 97,2 kWh Long Ran­ge -ak­ku: Au­to­mo­ti­ve Cel­ls Com­pa­nyn (ACC) suun­nit­te­le­ma ja val­mis­ta­ma Poh­jois-Rans­kas­sa si­jait­se­vas­sa Bil­ly-Berc­laun teh­taas­sa. Akun ener­gi­a­ti­heys 264 Wh/kg on mark­ki­noi­den kär­keä.

- Säh­kö­moot­to­ri: Koo­taan Koil­lis-Rans­kas­sa si­jait­se­vas­sa Tréme­rys­sä.

Nämä kak­si te­ol­lis­ta va­lin­taa ku­vas­ta­vat DS Au­to­mo­bi­le­sin si­tou­tu­mis­ta kan­sal­li­sen osaa­mi­sen edis­tä­mi­seen osa­na joh­don­mu­kais­ta ja te­ho­kas­ta tek­no­lo­gi­ae­ko­sys­tee­miä.

DS N°8: Pre­mium-luo­kan säh­köi­sen liik­ku­mi­sen uu­si su­ku­pol­vi

Eu­roo­pas­sa suun­ni­tel­tu ja val­mis­tet­tu sekä uu­sim­man su­ku­pol­ven rans­ka­lai­sel­la akul­la va­rus­tet­tu DS N°8 yh­dis­tää huip­pu­tek­no­lo­gi­an, dy­naa­mi­sen mu­ka­vuu­den ja hie­nos­tu­neen ele­gans­sin. Sen sekä ka­ris­maat­ti­sek­si et­tä ae­ro­dy­naa­mi­ses­ti te­hok­kaak­si (il­man­vas­tus­ker­roin, Cx 0,24) suun­ni­tel­tu muo­toi­lu ja huo­lel­li­nen vii­meis­te­ly tar­jo­a­vat ai­nut­laa­tui­sen ajo­ko­ke­muk­sen, jos­sa suo­ri­tus­ky­ky ja sees­tei­syys yh­dis­ty­vät ja luo­vat puit­teet rans­ka­lai­sel­le mat­kus­ta­mi­sen tai­dol­le.

Au­to­bild / DS

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kia EV3 valittu Vuoden Autoksi Autotrader Awards 2025 -gaalassa

Auto Bild.Uutiset

Kia EV3 valittu Vuoden Autoksi Autotrader Awards 2025 -gaalassa

Auto Bild.Uutiset

Liian moni laiminlyö turvavyön käytön linja-autossa

Auto Bild.Uutiset

Liian moni laiminlyö turvavyön käytön linja-autossa

Auto Bild.Uutiset

Öljypiste

Tarkista autosi moottoriöljyt – yksi virhe voi vaurioittaa moottoria pahasti

Auto Bild.Uutiset

Öljypiste

Tarkista autosi moottoriöljyt – yksi virhe voi vaurioittaa moottoria pahasti

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN