Käsittämättömän hieno ulkoväri: Fighter Jet Grey säestettynä oranssein raidoin on tarjolla vain Ford Mustang Mach I:een. Kaukovaloihin liittyy valoautomatiikka. Etusäleikön lisävalopaikat ovat näön vuoksi.
Juha Peltonen
Ensikoeajossa Ford Mustang Mach I: Äänivallia kiusaamassa
Uusi Mustang Mach I on parhaita nykypäivän tapoja viettää kauniita kesäpäiviä…
Yes, Sir: olisi perin väärin, ellemme aloittaisi Mustang Mach I:n kohdalla sen järeän mureista käyntiäänistä. Niihin on panostettu käyttämällä pakoputkiston läppäventtiilijärjestelmää sekä neljää 4,5-tuumaista, perforoitua pakoputkea, jotka pitävät kunnon ”palopuheita”.
Käyntiäänien määrää voidaan totta kai säädellä niin, että hiljaisessa tilassa Mach I:llä voi lipua pihaan kulmakuntaa herättämättä. Sport+-ajotilassa päästään lisäksi korostetusti nauttimaan alaspäin vaihdettaessa automaattisesta välikaasusta, joka luo oman mausteensa äänivallin kiusaamiseen.
Takavalot ovat erehtymätöntä Mustangia. Ford Mustang Mach I:ssä on matalakiiltoinen Magnetic-takaspoileri. Diffuusorilevy on vastaava kuin Ford Mustang Shelby GT500:ssä.
Juha Peltonen
Ford Mustang Mach I:n tavanomaista matalampi 12 sentin maavara antaa näyttävyyttä. Maaefekti on muita Mustang-malleja tehokkaampi. Mallissa on normaalia jäykempi etujousitus sekä järeämmät kallistuksenvaimentimet.
Juha Peltonen
Ford Mustang Mach I:n 5,0-litraisessa V8-moottorissa nautitaan alumiinilohkosta ja -kansista sekä alumännistä. Kiertokanget ovat puolestaan taotut teräsveivit.
Versio on normaalia tehokkaammin jäähdytetty, ja siinä on avoin ilmansuodatinjärjestelmä, erikoisimusarja ja 87 millin kaasuläppäkotelo.
Ford Mustang Mach I:n teholukemaksi merkitään Euroopan markkinoilla päästösyistä 460 hevosvoimaa. Joku on saattanut ihmetellä version vastaavaa Yhdysvaltain-lukemaa, joka on korkeammat 480 hv – asetelmahan oli vastaavanlainen edellisen Ford Mustang Bullittin kohdalla.
Korkeammat kierrokset
Ford Mustang Mach I:n maksimi vääntölukema 529 Nm on identtinen verrattuna normaaliin 5,0-litraiseen 450 hv:n versioon, mutta Mach I:ssa arvo saavutetaan 300 r/min korkeammalla kierrosluvulla 4 900 r/min.
Nelipyörälevyjarrut ovat tehokkaat Brembot. Oranssit jarrusatulat ovat huomiota herättävät. 19-tuumaiset kevytmetallivanteet tottelevat mallinimeä Tarnished Dark.
Juha Peltonen
Ford Mustang Mach I.
Juha Peltonen
Ford Mustang Mach I -logot 1960-luvun lopun kaltaisella fontilla löytyv konepellin ohella takaluukusta ja pyöräkoteloista. Myös konepellin ilmanottoritilät ovat aitoa asiaa.
Juha Peltonen
Ford Mustang Mach I.
Juha Peltonen
Moottorin öljynjäähdytin on vastaava kuin Shelby GT350:ssa.
Mitä kulutuslukemiin tulee, niin rajun suorituskyvyn vastapainona on maltillinen keskikulutus. Kaupunkiajossa Ford Mustang Mach I on toki janoisempi, mutta se pääsee loistamaan vastaavasti maantieajossa.
Pitkä perävälitys mahdollista erinomaisen maantiekulutuksen, joka voi olla tasaisessa ajossa 6-vaihteella (jolloin kierrosnopeus on vain noin 1 100 r/min) helposti alle 10 l/100 km.
Täyteen tankattuna ajotietokone ilmoitti toimintamatkaksi 478 km, mutta seuraavien sadan kilometrin aikana tasaisella 90–100 km/h:n nopeudella 6-vaihteella toimintamatka kasvoi parhaimmillaan 564 kilometriin, mikä on aika kova juttu – puhumme kuitenkin Hi-Performance V8:sta!
Uusi Tremec-manuaali
Ford Mustang Mach I:n kovin jousin toteutetussa alustassa hyödytään erinomaisesti toimivasta elektronisesta MagneRide-iskunvaimennusjärjestelmästä, joka mittaa tienpintaa peräti tuhat kertaa sekunnissa. Systeemi toimii loistavasti sekä hyväpintaisella asvaltilla että heikolla sorapinnalla.
Takavetoisen keräilykappaleen lisäavittajana on tasauspyörästön lukko – unohtamatta Ford Mustang Mach I:n tasauspyörästön öljynjäähdytintä, joka viittaa version mahdolliseen ratakäyttöön.
Näyttävää 12-tuumaista digitaalista mittaristoa voi muokata mm. kiihdytyskäyttöön.
Juha Peltonen
Kojelaudan muotoilu on etumatkustajan puolella nostalginen. Mach I -laatasta ilmenee auton valmistenumero. Kojelaudassa on alkuperäistä Ford Mustang Mach I -nostalgiaa, yhdistettynä uusimpaan nykypäivään.
Juha Peltonen
”Biljardipallo” toimii erinomaisesti 6-portaisen manuaalilaatikon ja operaattorin väliportaana.
Juha Peltonen
Jos halutaan oikeahenkistä otetta, niin radiosta voidaan kuunnella streamingina vaikka Los Angelesin lentokentän lennonjohtoa!
Juha Peltonen
Ford Mustangin edellisessä Bullitt-erikoispainoksessa, jonka koeajoimme pari vuotta sitten, käytettiin saksalaisen Getragin 6-portaista MT82-manuaalilaatikkoa.
Kyseinen laatikko päätettiin korvata uusimmassa Ford Mustang Mach I:ssa ilmeisestikin kestävämmällä 6-portaisella Tremec TR-3160 -manuaalilla, johon liittyy vaihteistoöljyn jäähdytin.
Ford Mustang Mach I on miellyttävä kaupunkiajossa, jossa se on uskomattoman ketterä, mutta parhaimmillaan versio on ehdottomasti nopeana maantieautona. Kannattaa toki pitää nuottikorvan takana muuan pieni, mutta sitäkin tärkeämpi seikka: Ford Mustang Mach I:n maavara on vain 12 senttiä verrattuna tavallisempien Fastbackien 144 millin lukemaan.
Brembo-nelipyörälevyt
Normaalia tehokkaampi jarrutehostin on suunniteltu takaamaan nopeat ja yhteneväiset jarrutukset myös ankarassa kuormituksessa esimerkiksi moottoriradalla. Brembo-nelipyörälevyjarrut näyttävine, oranssinvärisine jarrusatuloineen haukkaavat erittäin tehokkaasti.
Ohjaus on erittäin täsmällinen ja parhaimmillaan Sport+-ajotilassa. Sähköisen ohjaustehostimen kalibroinnin ohella Ford Mustang Mach I:ssä sovelletaan Ford Mustang Shelby GT350:n sekä GT500:n apurunkoja sekä taka-akseliston poikittaisvarsia, jotka auttavat osaltaan saavuttamaan tämänhetkisten Euroopassa myytävien Ford Mustangien terävimmän ohjausvasteen.
Jos halutaan ajaa kiihdytyskisaa, niin Bullittin tavoin Ford Mustang Mach I:ssä on takarenkaiden lämmitykseen Line Lock, joka katkaisee niiltä ko. asetuksessa jarrupaineen.
Ford Mustang Mach I:n vakioistuimissa on nahkaverhoilun ohella tehokas viilennys.
Juha Peltonen
Takana on perinteiset Mustang-istuimet.
Juha Peltonen
Ford Mustang Mach I.
Juha Peltonen
5,0-litrainen pikkulohko-V8 kehittää Ford Mustang Mach I:ssä 460 hevosvoimaa. Konetilassa herättää huomiota tehovirtaavan ilmanpuhdistimen ohella järeä, poikittainen jäykistepalkki.
Juha Peltonen
Ford Mustang Mach I.
Juha Peltonen
Tasokasta B&O-audiojärjestelmää voi kuunnella ilokseen, mikäli nyt auton omalta äänimaailmalta malttaa.
Ford Mustang Mach I:stä poistuessa auton alta nousee lämmintä, väreilevää ilmaa – tietää olevansa veekasin vaikutuspiirissä!
Tasokkaat vakioistuimet
Ford Mustang Mach I:n vakioistuimissa on nahkaverhoilun ohella tehokas viilennys. Jos haluaa, voi tilata valinnaiset Recaro-urheiluistuimet, joihin ei kuitenkaan sisälly – ylimääräisen painon karsimiseksi – lämmitys- eikä viilennystoimintoa.
Vakioistuimien antama sivuttaistuki on koeajoyksilössä mainio yhdistelmä GT-kovuutta ja ripaus mukavuutta. Pituussäätö hoituu sähköisesti, kun taas selkänoja säädetään manuaalisesti, jolloin säästetään sähkömoottorien painossa.
Fastbackin 2+2-paikkaiselle takaistuimelle mahtuu polvitilan osalta aikuinen, kunhan istuinsäädöt tarkkuutetaan. Multimediajärjestelmän tekstit ovat yllättäen suomenkieliset.
Ford Mustang Mach I -mallia myyvät ainoastaan valikoidut FordStore-liikkeet. Mallin hinta starttaa reilusta 101 000 eurosta. Keräilykappaleita saadaan Suomeen ainakin neljä – toivottavasti enemmänkin!
Juha Peltonen
Ford Mustang Mach I
Moottori
V8 DOHC, 5038 cm3, 338 kW (460 hv)/7250 r/min, 529 Nm/4900 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 4,4 s, huippunopeus 262 km/h
Kulutus
11,7 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
270 g/km
Voimansiirto
M6, takaveto
Mitat
p. 4789, l. 1916, k. 1382 mm, akseliväli 2720 mm, maavara 120 mm, omamassa 1839 kg, kantavuus 350 kg, vetomassa 0 kg, tavaratila 408 l, tankki 61 l
Hinta
101 386 euroa, koeajoauto 101 386 euroa (2022)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Kiertomäntämoottorin ansiosta MX-30 R-EV:n kokonaistoimintamatka on yli 500 kilometriä. Vetävät pyörät pyörivät sähkömoottorin avulla, ja wankelmoottori vain lataa tarvittaessa ajoakkua.
Juha Peltonen
Kiertomäntämoottorin ansiosta MX-30 R-EV:n kokonaistoimintamatka on yli 500 kilometriä. Vetävät pyörät pyörivät sähkömoottorin avulla, ja wankelmoottori vain lataa tarvittaessa ajoakkua.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Auto Bild 16/2025 on kaupoissa
Auto Bildin päätoimittaja vaihtuu
Käytetyn sähköauton akkupelko on turhaa – 7000 käytetyn akun keskikunto tutkimuksissa ylittää 90 %
Uusi Mercedes-Benz GLB – seitsemän hengen sähköauto pitkällä toimintamatkalla
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
Esittelyssä uusi Kia Seltos
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Factor Onen uudet balansoidut virtalähteet
Modernissa kodissa on ajatonta estetiikkaa ja paljon itse tehtyä
System Audion hopeanuolet
Näyttelijä Linnea Leino: ”Sisustustyylini on värikäs ja keräilevä, lämmin ja kodikas”
Näyttävä jalustakaiutin Ranskan Alpeilta
Dac triodeilla
Regalta edullinen äänirasiapäivitys
Volumio Primo Plus
Hyviä viboja edullisesti
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
... Lisää
FOKUS MEDIA
Factor Onen uudet balansoidut virtalähteet
Modernissa kodissa on ajatonta estetiikkaa ja paljon itse tehtyä
System Audion hopeanuolet
Näyttelijä Linnea Leino: ”Sisustustyylini on värikäs ja keräilevä, lämmin ja kodikas”
Näyttävä jalustakaiutin Ranskan Alpeilta
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Auto Bild 16/2025 on kaupoissa
Auto Bildin päätoimittaja vaihtuu
Käytetyn sähköauton akkupelko on turhaa – 7000 käytetyn akun keskikunto tutkimuksissa ylittää 90 %
Uusi Mercedes-Benz GLB – seitsemän hengen sähköauto pitkällä toimintamatkalla
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
Esittelyssä uusi Kia Seltos
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
Ennätysajo: Sähköautolla 2 458 km vuorokaudessa Suomessa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI